handdator

Visa fullständig version : Vart ska jag lägga mig och hur mycket förbränner jag?

Busmamma
2012-03-05, 10:45
Hej!

Jag har gått ner 11 kg med förhoppning om att jag skulle se ut som jag gjorde tidigare när jag vägde som jag gör idag. Så är inte fallet och därför har jag har bestämt mig för att gå ner ytterligare 2 kg innan april och därefter träna lite styrka.

Jag har stått stilla en längre tid oc fick tipset om att börja räkna kalorier, vilket jag också har börjat göra nu. Enligt mina beräkningar ska jag ligga på 1000 kcal/dag för att tappa 0,5 kg/v men har fått höra att jag ska lägga mig lägre än så. Jag har också trappat upp på mina promenader till 1 mil/dag. Jag har räknat att jag ska förbränna ca 300 kcal/ promenad, men även detta har jag hört ska vara för högt.

Så nu till mina frågor:

1. Vart ska jag ligga för att tappa 0,5 kg/v utan att förlora muskler?
2. Hur mycket kan jag tänkas förbränna under en promenad med en hastighet på 7-7,5 km/h?

Om mig:
Kön: kvinna
Ålder: 32
Längd: 172
Vikt: 54

Jag hoppas att någon kan svara på detta, och sorry för långt inlägg!

/Busmamma

Fishtank
2012-03-05, 10:46
Tror problemet är att du har för lite muskler för att se ut som du vill.

Löjligt lågt kcal intag annars tycker jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Busmamma
2012-03-05, 10:48

Tack för svaret...men varför tror du det och varför tycker du att det är löjligt lågt?

LarsLasr
2012-03-05, 11:27
Långa inlägg är att föredra framför korta utan innehåll :)

Du säger att du vill se ut som tidigare, när var det? 18? 20? 26?

För att inte tappa muskler när du ligger på kaloriunderskott brukar det funka bäst med tung styrketräning. Även annan tung träning är bra, springa snabbt, lyfta sin egen vikt, putta bilar. Konditionsträning/promenader ger inte kroppen särskilt stort initiativ att behålla muskler.

Anledningen till att du troligen har lite muskler är att du väger så lite. 62-70kg med låg fettprocent hade troligen varit ett bättre mål får en fast och vältränad kropp, men alla är vi olika :)

Och 1000 kcal är ju jättelite mat. Äter du frukost lunch och middag med lite frukt däremellan?

Här har du en bra länk på ämnet.
hur man tonar kroppen :) (http://www.crossfitsouthbay.com/2011/05/skinny-fat/)

justi
2012-03-05, 11:36
Du är nästan 10 cm längre är mig och väger lika mycket och så tycker jag att jag är nästan för small!
Men jag tränar stycka 4 ggr/ vecka och intervaller 1-2 ggr/ vecka.
Mitt råd - börja styrketräna och stunta i vågen.
Jag tror att om du får lite muskler som håller resten på plats så kommer du att se ut precis som du vill.

Grattis till viktnedgången!

justi
2012-03-05, 11:41

Nja.... är man tjej och väger lite så är det basala energibehovet ganska låg, min ligger på ca 1150 kcal.
Vid stillasittande jobb och lite motion blir det kanske 1500-1600kcal, så om man vill gå ner, får man klara sig på ganska låg kcal/ dag om man inte tränar tung

Busmamma
2012-03-05, 11:54
Ok, hahaha...skönt att höra:)!

Nja..jag började lägga på mig vid 22 ungefär, ändrade levnadsförhållanden och en graviditet med komplikationer ledde till mer viktökning än jag tänkt mig dock.

Tränade mycket fram till 20 (dock inte styrketräning), men då av helt andra skäl än jag har idag...så liiite muskler tror jag nog finns kvar...*hoppas*, jag är inte trådsmal utan är ganska kurvig och det är det som är problemet. Jag vill framförallt få bort lite rumpa/lår...har en helt annan fettfördelning nu än tidigare men det kanske är som du säger...att jag har högre fett % idag än då?

Jo..1000 kcal kanske är lite? Men det är vad jag får fram när jag räknar på det och andra har sagt att jag borde lägga mig ännu lägre, men då måste jag trappa upp mina promenader ännu mer...för jag vet inte hur jag ska få i mig allt jag behöver om jag går ner mer i kcal. Idag äter jag 3 mål + 1 mellanmål om jag är hungrig. Jag äter inte frukt alls:).

Tack så mycket för dina råd ska fundera lite på det där med styrketräning...jag har ju ändå tänkt börja efter de två sista är borta:)!

Busmamma
2012-03-05, 12:01
Du är nästan 10 cm längre är mig och väger lika mycket och så tycker jag att jag är nästan för small!
Men jag tränar stycka 4 ggr/ vecka och intervaller 1-2 ggr/ vecka.
Mitt råd - börja styrketräna och stunta i vågen.
Jag tror att om du får lite muskler som håller resten på plats så kommer du att se ut precis som du vill.

Grattis till viktnedgången!

Tack snälla!

Jo, du har nog helt rätt i det du säger, men samtidigt vägde jag ju lika mycket då som nu med den skillnaden att jag såg betydligt mer slimmad ut då än nu...

Men jag tycker ditt upplägg på träning låter väldigt bra...jag kommer nog köra något liknande när jag sätter igång!

Fishtank
2012-03-05, 12:01
Läs deffguiden.
Börja stryketräna.
Låg vikt är oftast inte det som gör att man ser bra ut utan mer muskler.
Lägg dig på kcalbalans och kör tung styrketräning så tror jag du fort kommer få de resultat du vill.

Justi
Räknade på det faktum att hon gick en mil om dagen och var 172 cm lång, Sen kan det säkert vara rätt men är omständigt att skriva långa inlägg från luren då man är nyvaken.

LarsLasr
2012-03-05, 12:25
Troligen har du under dom 10 åren tappat muskler och lagt på dig fett om du inte tränat och underhållit din kropp, som tur är brukar det gå relativt fort att återvända till tidigare stadium om man lägger ner lite tid på träning. Du kanske inte fysiskt kan bli 10 år yngre, men det kommer säkert kännas som det om du kommer tillbaka till samma fett% och muskelmängd :)

Du har säkert rätt i att 1000kcal är anpassat efter mål och metabolism, men det är väldigt lågt för någon som vill träna och få tillbaka sina muskler. Om/när du börjar träna borde du öka på det litegrann. Och kanske använder fula knep nu, men om du skulle ge kosttips till ditt/dina barn, skulle du rekommendera att skippa frukt?

Tycker du dessa promenader är roliga och psykiskt givande? Jag tycker det är frustrerande att gå runt och försöka förbränna kalorier, roligare att göra något ansträngade och jobbigt där man svettas, gärna på tid för att utmana sig själv eller tillsammans med kompisar.

Tror detta stycke sammanfattar det som hänt dig ganska bra
"This can also happens as we age, as the muscle we built by running, jumping, and playing in our childhood and teens atrophies due to under-use with a more sedentary life, so people in their early twenties are seen as having “high metabolisms”, supposedly not having to work to maintain lean body shapes. This “high metabolism” is because the muscle they built in their teen years is burning excess calories and fat, and with the low body fat levels, you can see their “toned” muscle underneath. However, as they take day jobs and do not stimulate their bodies, their muscles atrophy, burning less calories and thereby lowering their “high metabolism” and leading to increased body fat as they age. Usually, people try to do “more cardio” to regain their lean, toned bodies that they had when they were younger. However, since they do nothing to build new muscle or maintain their current muscle, they slowly transition to a thin, but “skinny fat”, look as they age."

Och du måste inte styrketräna tungt med fria vikter för att återfå den kroppen du en gång hade, men det är troligen det snabbaste, mest resultatgivande och det sättet många på detta forum gillar att göra det på. Det viktigaste för dig är dock att hitta något du gillar att göra, men om du gör något som inte är jobbigt tar det längre tid att få resultat. Vänta inte med att börja träna, gör det nu genast, sommaren är snart här och det bästa som finns är kompisar/vänner som är förbluffade över ens kroppsförändring!

Busmamma
2012-03-05, 12:26
Läs deffguiden.
Börja stryketräna.
Låg vikt är oftast inte det som gör att man ser bra ut utan mer muskler.
Lägg dig på kcalbalans och kör tung styrketräning så tror jag du fort kommer få de resultat du vill.

Justi
Räknade på det faktum att hon gick en mil om dagen och var 172 cm lång, Sen kan det säkert vara rätt men är omständigt att skriva långa inlägg från luren då man är nyvaken.

Hm...jag är med nu, jag såg nog bättre ut i kroppen innan för att jag tidigare hade mer muskler+ mindre fett på samma vikt och nu har mer fett+mindre muskler...Jag kommer att börja träna styrka...

WHITEFOLKS
2012-03-05, 12:44
Jag tycker inte -500kcal är så bra att applicera i ditt fall, det är en siffra anpassad för att man ska ha en del kcal att tillgå till att börja med :)

Lägg dig på ett minimalt underskott och träna, ffa styrkebaserat.

Om du sedan även vill träna kondition för nöjes eller hälsas skulle så gör det men tänk inte på det som förbränningsträning :)

Busmamma
2012-03-05, 12:58
:Troligen har du under dom 10 åren tappat muskler och lagt på dig fett om du inte tränat och underhållit din kropp, som tur är brukar det gå relativt fort att återvända till tidigare stadium om man lägger ner lite tid på träning. Du kanske inte fysiskt kan bli 10 år yngre, men det kommer säkert kännas som det om du kommer tillbaka till samma fett% och muskelmängd :)

Du har säkert rätt i att 1000kcal är anpassat efter mål och metabolism, men det är väldigt lågt för någon som vill träna och få tillbaka sina muskler. Om/när du börjar träna borde du öka på det litegrann. Och kanske använder fula knep nu, men om du skulle ge kosttips till ditt/dina barn, skulle du rekommendera att skippa frukt?

Tycker du dessa promenader är roliga och psykiskt givande? Jag tycker det är frustrerande att gå runt och försöka förbränna kalorier, roligare att göra något ansträngade och jobbigt där man svettas, gärna på tid för att utmana sig själv eller tillsammans med kompisar.

Tror detta stycke sammanfattar det som hänt dig ganska bra

Och du måste inte styrketräna tungt med fria vikter för att återfå den kroppen du en gång hade, men det är troligen det snabbaste, mest resultatgivande och det sättet många på detta forum gillar att göra det på. Det viktigaste för dig är dock att hitta något du gillar att göra, men om du gör något som inte är jobbigt tar det längre tid att få resultat. Vänta inte med att börja träna, gör det nu genast, sommaren är snart här och det bästa som finns är kompisar/vänner som är förbluffade över ens kroppsförändring!

Tack igen för ett riktigt kanonsvar! Blev riktigt peppad nu:)!

Jag kommer absolut börja med styrketräning, men frågan är om jag ska börja på en gång eller gå ner de sista två innnan?

Hahaha...sant, fysiskt kan jag nog inte se 10 år yngre ut utan att ta till kniven...;). Angående kost till mitt barn så tror jag att det bästa är att äta lite av allt...så frukt är inget som är förbjudet här hemma...det är snarare ett problem att få henne att äta annat än frukt och grönsaker...anledningen till att jag inte äter frukt nu är för att jag räknar kalorier.

Promenaderna är väldigt givande för mig eftersom att det bara är då som jag har möjlighet att koppla bort allt annat och så är är det väldigt skönt att få lite friskluft:).

Ska börja kolla runt lite efter gym som verkar bra här omkring...det optimala skulle vara ett 24/7 gym..men de brukar väl vara obemannade? Och jag behöver garanterat ha någon som kan hjälpa mig med både träningsupplägg och hur jag ska använda maskinerna i början...som sagt, jag har tränat mycket när jag var yngre men aldrig styrketräning.

Busmamma
2012-03-05, 13:04
Jag tycker inte -500kcal är så bra att applicera i ditt fall, det är en siffra anpassad för att man ska ha en del kcal att tillgå till att börja med :)

Lägg dig på ett minimalt underskott och träna, ffa styrkebaserat.

Om du sedan även vill träna kondition för nöjes eller hälsas skulle så gör det men tänk inte på det som förbränningsträning :)

Hej!

Ja, du syftar på att mitt dagliga kcalintag för att ligga på energibalans är ganska lågt? Men hur gör man då för att hamna på lågt bf som kvinna?

Vad säger du om att ligga på 1200 kcal/dag istället?

Tack för ditt svar förresten:)!

WHITEFOLKS
2012-03-05, 13:27
Jag skulle snarare börja på 1500kcal och sen lägga till lite till om jag konditionstränar.

Sen efter 1-2 veckor kan du utvärdera hur det känns och om det går åt rätt håll (inte så mycket att du går ner i vikt utan om det känns bättre/ser bättre ut i spegeln.)

Om du börjar styrketräna "ordentligt" och äter "bra mat" (1500kcal minst om dagen) så tror jag du kommer märka skillnad i positiv riktning ganska fort :)

Trött
2012-03-05, 13:28
Är det bara jag som reagerar på att personen i fråga är underviktig? Jag får BMI:t till 18.24

Och är det bara jag som även reagerar på att personens basala kaloribehov inte alls är 1000 utan snarare runt 1330 uträknat med Benedict-ekvationen?

LarsLasr
2012-03-05, 13:29
Tack igen för ett riktigt kanonsvar! Blev riktigt peppad nu:)!

Jag kommer absolut börja med styrketräning, men frågan är om jag ska börja på en gång eller gå ner de sista två innnan?

Toppen! Använd det och om det någon gång kommande dagarna/månaderna/året känns tungt med träningen/kosten så återvänd till denna tråden och påminn dig själv om varför du gör detta!

Börja nu genast! Att gå ner 2kg till på din vikt kan i värsta fall ta flera månader då du har relativt låg vikt och redan gått ner en hel del senaste tiden

Hahaha...sant, fysiskt kan jag nog inte se 10 år yngre ut utan att ta till kniven...;). Angående kost till mitt barn så tror jag att det bästa är att äta lite av allt...så frukt är inget som är förbjudet här hemma...det är snarare ett problem att få henne att äta annat än frukt och grönsaker...anledningen till att jag inte äter frukt nu är för att jag räknar kalorier.

På samma sätt tror jag även att det bästa för dig är att äta lite av allt, även frukt, även om du räknar kalorier! Många hälsovinster, speciellt mot sjukdomar, i det långa loppet med att ha mycket frukt och grönsaker i dieten konstant, varje dag. Har aldrig sett en studie som bevisat att räkna kalorier hjälper mot cancer :)

Promenaderna är väldigt givande för mig eftersom att det bara är då som jag har möjlighet att koppla bort allt annat och så är är det väldigt skönt att få lite friskluft:).

Okej, då ber jag om ursäkt, dom ska definitivt vara kvar!

Ska börja kolla runt lite efter gym som verkar bra här omkring...det optimala skulle vara ett 24/7 gym..men de brukar väl vara obemannade? Och jag behöver garanterat ha någon som kan hjälpa mig med både träningsupplägg och hur jag ska använda maskinerna i början...som sagt, jag har tränat mycket när jag var yngre men aldrig styrketräning.

Fråga om hjälp när du skaffar gymkort, många gym erbjuder personlig tränare om man går med i ett halvår/ett år. Om dom inte gör det är det helt klart värt lite pengar att som nybörjare få hjälp med ett träningsschema, få övningarna förklarde för sig, hur viktigt det är att spänna bålen och stabilisera kroppen för att minimera skaderisk.

Maskiner är egentligen primärt utförmat som rehab-träning efter skador, det är bättre att använda skivstänger/hantlar/egna kroppen och dess muskler för stabilitet då det även hjälper dig i övriga livet. Kan kännas ovant i början, men det är helt klart det bästa!

Och kom ihåg att inte göra det för svårt för dig med kost och träningsupplägg. Fastna inte i att du kanske råkar träna samma muskel 2 dagar i rad, eller om det är optimalt att springa innan eller efter styrketräningen, det viktiga är att du rör på dig. Ät nyttigt, träna så det blir ansträngande och roligt några dar i veckan, vila och sov ordentligt och du kommer få resultat med tiden.

Lycka till! :)

LarsLasr
2012-03-05, 13:36
Är det bara jag som reagerar på att personen i fråga är underviktig? Jag får BMI:t till 18.24

Och är det bara jag som även reagerar på att personens basala kaloribehov inte alls är 1000 utan snarare runt 1330 uträknat med Benedict-ekvationen?

På kolo är man välkommen oavsett sitt BMI :)

Såna ekvationer är bara uppskattningar oavsett och hon har som sagt försökt gå ner i vikt, klart hon lagt sig under sitt kaloribehov.

Trött
2012-03-05, 13:38
Om hon promenerar så mycket så uppskattar jag hennes aktivitetsfaktor till 1.375. Alltså borde hon enligt ekvationen äta 1828 för att vara viktstabil. Jag vet att det bara är uppskattningar men jag tror inte att hennes ämnesomsättning kan vara så extremt låg.

Självklart är man välkommen, frågan är ju bara hur hälsosam syn på sin kropp TS har.

LarsLasr
2012-03-05, 13:43
Om hon promenerar så mycket så uppskattar jag hennes aktivitetsfaktor till 1.375. Alltså borde hon enligt ekvationen äta 1828 för att vara viktstabil. Jag vet att det bara är uppskattningar men jag tror inte att hennes ämnesomsättning kan vara så extremt låg.

Självklart är man välkommen, frågan är ju bara hur hälsosam syn på sin kropp TS har.

Tror du att det hjälper om man kritiserar och poängterar möjliga fel i uträkningen av matematiska ekvationer? :)

Och angående hennes syn på sin kropp så får du väl fråga henne? Dumt och ibland förolämpande att anta saker om folk man knappt känner som man inte har belägg för.

Hon har ju redan sagt att hon vill se mer vältränad ut som när hon var yngre, låter som en toppenplan! Verkar mest som att hon är lite förvirrad över hur hon ska ta sig dit bara.

Busmamma
2012-03-05, 13:50
Jag skulle snarare börja på 1500kcal och sen lägga till lite till om jag konditionstränar.

Sen efter 1-2 veckor kan du utvärdera hur det känns och om det går åt rätt håll (inte så mycket att du går ner i vikt utan om det känns bättre/ser bättre ut i spegeln.)

Om du börjar styrketräna "ordentligt" och äter "bra mat" (1500kcal minst om dagen) så tror jag du kommer märka skillnad i positiv riktning ganska fort :)

Ja, men om jag ligger mig på 1500 kcal/dag så ligger jag på energibalans men det kanske ger ett bättre resultat i kombination med styrketräning?

Jo, som jag sa tidigare...det blir lätt så att man stirrar sig blind på vågen...får börja mäta ist:).

Busmamma
2012-03-05, 13:56

Jag går inte alls efter BMI eftersom att jag inte tycker att det säger så mycket. Som exempel kan jag nämna att en av mina vänner är lika lång och väger lika mycket men ser ut som en pinne, har även en annnan vän som är 5 cm kortare och väger 6 kg mer än mig men hon ser också smalare ut än mig.

Busmamma
2012-03-05, 14:03
Flera månader?! Jag som trodde att det skulle gå lätt nu när jag förstått det här med att räkna kalorier!

Hahaha! Tänk om det vore så enkelt att man slapp cancer bara man räknade kalorier!

Jo, jag tror också att en PT är vad jag behöver och det är absolut värt ev. extrakostnader så att jag gör rätt från början och kan se resultat=)!

Tack igen för all pepp och goda råd!

Busmamma
2012-03-05, 14:14

Jag har räknat med aktivitetsfaktor 1.2 p.g.a. att jag är stillasittande större delen av min vakna tid:). Sen har jag även utgått från MD Mifflin and ST St Jeor. när jag gjort mina beräkningar eftersom att den ska vara "bättre" än Harris-Benedict-ekvationen. Mitt BMR är 1296 kcal/dag och 1555 kcal/dag för energibalans så om jag vill minska 0,5 kg/v så landar jag på 1055 kcal/dag.

Jag anser inte att jag har någon skev bild utav min kropp, jag har aldrig sagt att jag är tjock. Jag vet att jag är smal:). Mitt "problem" är ju att jag inte ser ut som när jag var yngre och låg på samma vikt och det är det som jag vill uppnå. Men alla har vi ju olika syn på vad som är sunt och inte...btw, om jag ska ligga på 1828 kcal för att vara viktstabil så borde jag tappat närmare 1 kg under veckan som gått eftersom jag då legat på ett rejält underskott?

justi
2012-03-05, 14:26
En sak som jag sprang på om tjejer och viktnedgång, värd att läsa:

http://www.reps.se/cms/132/kvinnor-och-diet-varfoer-sliter-de-mer-aen-maen

Trött
2012-03-05, 14:45
Tycker du ska läsa på sidan som justi länkade till. Står lite om leptin bland annat vilket kanske är en del av förklaringen till varför du inte har gått ner mer än du har.

I boken Matvett av Gisela van der Steer så skriver författaren att om man äter för lite så har kroppen sätt att spara energi, t.ex. så slår hjärtat långsamt. Man kan också känna sig väldigt frusen vilket är ett annat sätt att spara energi. Om man drar ner mycket på kalorierna så kan man också omedvetet röra sig mindre = du använder färre kalorier.

Jag vägde drygt 55 kilo som minst och fick då hjälp från ett anorexicenter. Jag är 170 cm så jag är kortare än dig, jag rörde mig även mindre. Jag hade ätit 1450 i flera månader och började äta 1700-1800 om dagen, dessuom så drog jag ner på motionen. Man borde tro att jag då borde ha gått upp ganska mycket men jag gick bara upp två kilo, sedan har det varit stabilt i över en månad. Kroppen anpassar sig alltså till kaloriintaget, mer än vad som kan förklaras av viktuppgång/nedgång.

Om ditt BMR nu är 1296 om dagen så borde du ju äta minst 1596 eftersom dina promenader enligt dig själv bränner 300, dessutom så bränner allt du gör varje dag ytterligare kalorier, som att arbeta, studera, borsta håret, ta på sig skorna osv.

Förövrigt, aktivitetsfaktor 1.2 är på tok för låg för dig. Jag tror det var Eddie Vedder här på forumet (har skrivit en bok i träningslära tillsammans med en annan person och läser en magister i kostlära tror jag det var) som sa att det är svårt att röra sig så lite så att man har 1.2 aktivitetsfaktor och att man då "knappt torkar sitt eget arsle".

Jag menar inte att vara elak eller att kritisera, jag vill tvärtom hjälpa dig för jag tror inte att det du gör är hälsosamt.

Busmamma
2012-03-05, 14:59
En sak som jag sprang på om tjejer och viktnedgång, värd att läsa:

http://www.reps.se/cms/132/kvinnor-och-diet-varfoer-sliter-de-mer-aen-maen

Tack för en intressant länk! Kanske kan vara en förklaring till att jag stått stilla ett tag:)!

Busmamma
2012-03-05, 15:14
Tycker du ska läsa på sidan som justi länkade till. Står lite om leptin bland annat vilket kanske är en del av förklaringen till varför du inte har gått ner mer än du har.

I boken Matvett av Gisela van der Steer så skriver författaren att om man äter för lite så har kroppen sätt att spara energi, t.ex. så slår hjärtat långsamt. Man kan också känna sig väldigt frusen vilket är ett annat sätt att spara energi. Om man drar ner mycket på kalorierna så kan man också omedvetet röra sig mindre = du använder färre kalorier.

Jag vägde drygt 55 kilo som minst och fick då hjälp från ett anorexicenter. Jag är 170 cm så jag är kortare än dig, jag rörde mig även mindre. Jag hade ätit 1450 i flera månader och började äta 1700-1800 om dagen, dessuom så drog jag ner på motionen. Man borde tro att jag då borde ha gått upp ganska mycket men jag gick bara upp två kilo, sedan har det varit stabilt i över en månad. Kroppen anpassar sig alltså till kaloriintaget, mer än vad som kan förklaras av viktuppgång/nedgång.

Om ditt BMR nu är 1296 om dagen så borde du ju äta minst 1596 eftersom dina promenader enligt dig själv bränner 300, dessutom så bränner allt du gör varje dag ytterligare kalorier, som att arbeta, studera, borsta håret, ta på sig skorna osv.

Förövrigt, aktivitetsfaktor 1.2 är på tok för låg för dig. Jag tror det var Eddie Vedder här på forumet (har skrivit en bok i träningslära tillsammans med en annan person och läser en magister i kostlära tror jag det var) som sa att det är svårt att röra sig så lite så att man har 1.2 aktivitetsfaktor och att man då "knappt torkar sitt eget arsle".

Jag menar inte att vara elak eller att kritisera, jag vill tvärtom hjälpa dig för jag tror inte att det du gör är hälsosamt.

Hej Trött!

Vad skönt att höra att du fått hjälp om du behövde det:)! Själv har jag på nära håll sett vad ätstörningar kan göra med människor så jag är försiktig eftersom att jag vet att bantning i många fall är är "inkörsporten" till ätstörningar.De första 11 kg jag gått ner har tagit över ett år, dvs. jag har gått ner mindre än 1 kg/månad...och det är kanske lite väl långsamt.

1.2 som aktivitetsfaktor valde jag bara för att jag som sagt inte rör mig mycket alls annat en den milen som jag går, vidare är jag inte längre "tränad" plus att jag är lite äldre och därför valde jag den faktorn framför nästa steg som är 1.375. Allt för att försöka få så "rätt" siffror som möjligt då alla sådana här formler trots allt bara är formler.

Som jag sagt i flera inlägg så önskar jag mig samma kropp som jag hade när jag var yngre...jag vet att jag troligtvis kommer att öka några kilo när jag börjar styrketräna. Det är kanske en fixidé att kunna ligga på samma vikt nu som då med lite muskler?

Hälsosamt tror jag inte heller att det är om jag har för avsikt att ligga på ett så lågt kcalintag som jag gör under en längre tid, men jag har bara tänkt göra det 1 en månad eftersom att jag borde ha tappat de två sista på den tiden. Innan har jag inte räknat kcal utan bara uteslutit skräpmat, godis, läsk, chips osv. Så jag har bara legat runt 1000 i lite mer än en vecka.

Tack för att du bryr dig iaf:)!

WHITEFOLKS
2012-03-05, 15:22
Bry dig inte om vikten så mycket, lägg dig på en kcalnivå (förslagsvis 1500-1600) och använd spegeln.

Busmamma
2012-03-05, 15:30
Tack till alla er som svarat och kommit med både pepp och god råd =)!

Fishtank
2012-03-05, 15:41

Nej det är det inte.
Just därför jag sa att hon skulle träna på balans alternativt lätt överskott och inte på underskott.

justi
2012-03-05, 16:09
Nej det är det inte.
Just därför jag sa att hon skulle träna på balans alternativt lätt överskott och inte på underskott.

Träna, ja, men inte bara promenader utan helst styrketräning annars är det meningslös att vara på överskott.

PS. Du kanske är missnöjd med kroppen eftersom du gick ner men huden inte hann med? Annars är det ju vanlig att man ser sig själv annorlunda än man varit för i tiden.
Lite muskler kommer att göra susen!

Busmamma
2012-03-05, 16:57
Träna, ja, men inte bara promenader utan helst styrketräning annars är det meningslös att vara på överskott.

PS. Du kanske är missnöjd med kroppen eftersom du gick ner men huden inte hann med? Annars är det ju vanlig att man ser sig själv annorlunda än man varit för i tiden.

Nej, huden hann med...jag gick ner mindre än 1 kg/månad...så det är inte tal om någon hetsbantning här och inte heller någon direkt övervikt heller. Men visst har kroppen ändrats under åren som gått...värst är nog bredare höfter och de kan jag nog inte göra så mycket åt. Men det jag tror är den stora skillnaden mellan nu och då, framför allt beror på att jag nog hade mer muskler i förhållande till fett på kroppen då och nu är det tvärt om. Eller vad tror du?

Fishtank
2012-03-05, 17:04

Läs min första post i tråden igen.

justi
2012-03-05, 17:12
Nej, huden hann med...jag gick ner mindre än 1 kg/månad...så det är inte tal om någon hetsbantning här och inte heller någon direkt övervikt heller. Men visst har kroppen ändrats under åren som gått...värst är nog bredare höfter och de kan jag nog inte göra så mycket åt. Men det jag tror är den stora skillnaden mellan nu och då, framför allt beror på att jag nog hade mer muskler i förhållande till fett på kroppen då och nu är det tvärt om. Eller vad tror du?

svårt att säga utan bild, men ganska trolig.
Hade samma problem själv - alltså breda höfter och smal midja.
Tränade upp snedmuskler och nu är jag nöjd (... nästan ;) )

Busmamma
2012-03-05, 17:19
svårt att säga utan bild, men ganska trolig.
Hade samma problem själv - alltså breda höfter och smal midja.
Tränade upp snedmuskler och nu är jag nöjd (... nästan ;) )

Hahaha..bra där!

Har suttit och lustläst en massa här...känns som en hel vetenskap när det gäller kost och träning!