Visa fullständig version : Går ej ihop
ok.
man (jag) ligger på deff. 1300 kcal.
äter 1800 en dag.
kompenserar dagen efter med att äta 800 kcal.
generellt säger ni: det spelar ingen roll, kroppen jämnar ut kcal balansen.
men när det kommer till exemplet jag gav ovan så säger ni: då är det inte sannolikt att det är fett du blir av med.
MEN 1800 delat på 2 dar ÄR ju 1300, så då blir det ändå en utjämning, eftersom man åt MER dagen före.
(att äta 800 alltid är ju dock inte bra, men så är ju inte fallet)
Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg....
Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg....
hur ska jag förklara det enklare?
att kompenseräta med så få lite kcal gör ändå så man blir av med FETT eftersom man åt mer dagen före.
LarsLasr
2012-03-04, 17:54
Kroppen kan tillgodogöra sig 500 kcal via proteinet genom muskelnedbrytning, därför är det inte säkert att det är fett du blir av med.
Inte säkert du tappar fett bara för att du ligger på kaloriunderskott.
King Grub
2012-03-04, 17:54
Ingenting nollställs vid midnatt.
Ingenting nollställs vid midnatt.
nej, exakt men det är det ni säger när jag säger att man kan äta ännu mindre dagen efter, för då har man ju ätit mer dagen före o inget nollställs vid midnatt.
WHITEFOLKS
2012-03-04, 17:56
Desto lägre du ligger i kalorier desto större är chansen att du förlorar muskelmassa. Så din andra dag, när du ska kompensera, har du förhöjd risk för muskelförlust.
Kroppen har ingen klocka och vet inte vad "måndag" är.
(Men helvete om de inte vet vad söndag är och innebär...)
Desto lägre du ligger i kalorier desto större är chansen att du förlorar muskelmassa. Så din andra dag, när du ska kompensera, har du förhöjd risk för muskelförlust.
men om jag låg högre i kcal dagen före så spelar det ju ingen roll, då jämnar det ut sig
LarsLasr
2012-03-04, 18:00
Tänkte fråga dig också då du verkar vara på jakt efter din drömkropp som är några kilo mindre än vad du har nu och med tanke på vad du skrev i en annan tråd.
många tjejer som väger ca 15 kg mindre än längden tycker jag är jättefina, alltså ska jag väga ca 57kg.
Är det tjejer du sett på riktigt eller på bild?
Har ni samma kroppsform/benstruktur?
Har dom lämnat puberteten (20+) så att kropssväxt inte längre är en faktor?
Hur tränar dessa tjejer och hur har dom tränat senaste 3-5 åren?
Hur äter dom?
WHITEFOLKS
2012-03-04, 18:01
men om jag låg högre i kcal dagen före så spelar det ju ingen roll, då jämnar det ut sig
Du kan förlora muskler i mycket snabbare takt än vad du kan lägga på dig de.
Tänkte fråga dig också då du verkar vara på jakt efter din drömkropp som är några kilo mindre än vad du har nu och med tanke på vad du skrev i en annan tråd.
Är det tjejer du sett på riktigt eller på bild?
Har ni samma kroppsform/benstruktur?
Har dom lämnat puberteten (20+) så att kropssväxt inte längre är en faktor?
Hur tränar dessa tjejer och hur har dom tränat senaste 3-5 åren?
Hur äter dom?
alla har vi ju en idealkropp i huvudet som vi vill ska matcha det vi ser.
jag försöker tänka o utgå från min egen kropp. jag kör på med min viktnedgång och utvärderar under tiden vad jag tycker och känner. annars är det bara ändra riktning.
bilden på min drömkropp igår ser ut o påminner om min, så det känns inte långtifrån.
En anledning till att inte kompensera alltför hårt (jag tycker att 800/dag är för hårt, men man kan ju tycka olika där) är att det då är lätt hänt att man tappar kontrollen - för att man är så hungrig - och äter mer än man tänkt och vips kanske man t.o.m. landade på mer än det man hade ätit en vanlig dag, utan kompensationsförsök. Det gäller absolut inte bara folk med ätstörningar, utan är väldigt normalt.
LarsLasr
2012-03-04, 18:21
alla har vi ju en idealkropp i huvudet som vi vill ska matcha det vi ser.
jag försöker tänka o utgå från min egen kropp. jag kör på med min viktnedgång och utvärderar under tiden vad jag tycker och känner. annars är det bara ändra riktning.
bilden på min drömkropp igår ser ut o påminner om min, så det känns inte långtifrån.
Men du vet inte om den bilden är på en 16årig tjej eller en 24årig, möjligheterna för en äldre tjej att behålla en fast kropp med låg fettprocent och fortfarande vara muskulös är väldigt dåliga utan hård träning. Inte nödvändigtvis massiva vikter på gymmet, men du når inte låg fettprocent och fasta muskler genom att ligga på kaloriunderskott och köra spinning/crosstrainer/löpband.
Därför kan det vara bra att fråga någon som "gör det som krävs" vad dom behöver göra/har gjort för att behålla sin kropp.
Tränar du på ett större gym där det finns många instruktörer för olika pass, typ aerobics/spinning/vadsomhelst. Har någon av dom typ en sån kropp du vill ha? Fråga hur dom tränar!
Vet inte hur gammal du är heller, och du behöver inte säga om du inte vill då jag lärt mig att det är fult att fråga :)
Sheogorath
2012-03-04, 18:26
SannaK: precis som WHITEFOLKS skriver handlar det om att det inte blir muskler av alla extrakalorier du äter första dagen. Du har istället en dag när du eventuellt lagrar in extra fett (p.g.a. för högt energiintag) och en dag där du bränner muskler (p.g.a. för lågt energiintag). Det är därför man varken ska ligga för högt eller lågt.
Men du vet inte om den bilden är på en 16årig tjej eller en 24årig, möjligheterna för en äldre tjej att behålla en fast kropp med låg fettprocent och fortfarande vara muskulös är väldigt dåliga utan hård träning.
Här gäller ju också att en 24-åring aldrig kan se ut som en 16-åring. Kroppen förändras, hur bra form man än håller. En fyrtioåring i bra form kan vara supersnygg, men blir aldrig annat än en supersnygg fyrtioåring. På samma sätt som en sextonåring aldrig blir annat än en sextonåring, oavsett form. Det ena är inte sämre än det andra.
willtjam
2012-03-04, 18:29
Du kan också tänka att dessa extra kalorier du äter behöver inte lagras som just fett, utan istället som glykogen i musklerna, vilket hjälper dig att träna bättre på nästa pass, vilket i slutändan kanske ger ett ännu bättre deffresultat. Sen hamnar du väl inte på ett kaloriöverskott om du äter lite extra en dag, utan det blir bara ett mindre kaloriunderskott. Fast du kanske hamnar på ett överskott av 1800 kcal, vad vet jag.
En anledning till att inte kompensera alltför hårt (jag tycker att 800/dag är för hårt, men man kan ju tycka olika där) är att det då är lätt hänt att man tappar kontrollen - för att man är så hungrig - och äter mer än man tänkt och vips kanske man t.o.m. landade på mer än det man hade ätit en vanlig dag, utan kompensationsförsök. Det gäller absolut inte bara folk med ätstörningar, utan är väldigt normalt.
det finns en sanning i det, absolut. det ska verkligen krävas disiplin om det ska vara så hård kompensation.
Det ska gudarna veta, att det är något speciellt med en 16 årings kropp.
http://homepage.mac.com/rmansfield/thislamp/files/page0_blog_entry650_1.jpg
Håller med willtjam annars, se den här extra maten du käkat som något som kommer boosta ditt nästa pass och inte som något dåligt du måste skaka av dig som en katt som fått nått lagt över sig.
Men du vet inte om den bilden är på en 16årig tjej eller en 24årig, möjligheterna för en äldre tjej att behålla en fast kropp med låg fettprocent och fortfarande vara muskulös är väldigt dåliga utan hård träning. Inte nödvändigtvis massiva vikter på gymmet, men du når inte låg fettprocent och fasta muskler genom att ligga på kaloriunderskott och köra spinning/crosstrainer/löpband.
Därför kan det vara bra att fråga någon som "gör det som krävs" vad dom behöver göra/har gjort för att behålla sin kropp.
Tränar du på ett större gym där det finns många instruktörer för olika pass, typ aerobics/spinning/vadsomhelst. Har någon av dom typ en sån kropp du vill ha? Fråga hur dom tränar!
Vet inte hur gammal du är heller, och du behöver inte säga om du inte vill då jag lärt mig att det är fult att fråga :)
nej. just den bilden vet jag inte.
men en låg fettprocent kan jag åstakomma.
och jag styrketränar ju fortfarande och har inga planer på att lägga av med det.
och ja, många är i min ålder, alltså inte tonåringar. en tjej är i min ålder bla och har gått ned till sin målvikt och nu styrketränar hon för fastheten. jag har redan tränat fastheten, så jag började åt det andra hållet.
jag ÄR 24 (som du sa, komiskt nog) :)
SannaK: precis som WHITEFOLKS skriver handlar det om att det inte blir muskler av alla extrakalorier du äter första dagen. Du har istället en dag när du eventuellt lagrar in extra fett (p.g.a. för högt energiintag) och en dag där du bränner muskler (p.g.a. för lågt energiintag). Det är därför man varken ska ligga för högt eller lågt.
MEN jag bygger inte (längre) utan deffar. muskler kräver dessutom överskott för att bli stora.
så även när jag ligger högre än det inte högt, utan på balans jag ligger, ca 1900 kcal.
Du kan också tänka att dessa extra kalorier du äter behöver inte lagras som just fett, utan istället som glykogen i musklerna, vilket hjälper dig att träna bättre på nästa pass, vilket i slutändan kanske ger ett ännu bättre deffresultat. Sen hamnar du väl inte på ett kaloriöverskott om du äter lite extra en dag, utan det blir bara ett mindre kaloriunderskott. Fast du kanske hamnar på ett överskott av 1800 kcal, vad vet jag.
nej, aldrig över. utan isåfall max 1900 kcal.
nej, och mycket vatten och salter är det. eftersom all mat innehåller mer eller mindre salt.
LarsLasr
2012-03-04, 18:53
Här gäller ju också att en 24-åring aldrig kan se ut som en 16-åring. Kroppen förändras, hur bra form man än håller. En fyrtioåring i bra form kan vara supersnygg, men blir aldrig annat än en supersnygg fyrtioåring. På samma sätt som en sextonåring aldrig blir annat än en sextonåring, oavsett form. Det ena är inte sämre än det andra.
Det jag försökte belysa var att det är väldigt hopplöst för en tjej som lämnat puberteten att ha en tjej som är kvar i puberteten som ideal då det händer mycket med kaloriförbrukningen och fettinlagringen när man slutar växa.
Menade inte att något är bättre eller sämre.
och ja, många är i min ålder, alltså inte tonåringar. en tjej är i min ålder bla och har gått ned till sin målvikt och nu styrketränar hon för fastheten. jag har redan tränat fastheten, så jag började åt det andra hållet.
Tränar ni styrka på samma sätt med liknande vikter? Styrketräning kan gå till på många olika sätt :)
Och som sagt, om du försöker gå ner i vikt som tjej och redan ligger på låg fettprocent är risken mycket stor att du tappar muskelvikt och inte fettvikt om du inte samtidigt lyfter/tränar tungt och tvingar kroppen att behålla sina muskler.
LarsLasr: Jag fattade det, jag spann bara vidare på ditt, som jag tyckte bra, inlägg.
LarsLasr
2012-03-04, 19:27
Okej, missförstod dig lite då tror jag :) tack!
Det jag försökte belysa var att det är väldigt hopplöst för en tjej som lämnat puberteten att ha en tjej som är kvar i puberteten som ideal då det händer mycket med kaloriförbrukningen och fettinlagringen när man slutar växa.
Menade inte att något är bättre eller sämre.
Tränar ni styrka på samma sätt med liknande vikter? Styrketräning kan gå till på många olika sätt :)
Och som sagt, om du försöker gå ner i vikt som tjej och redan ligger på låg fettprocent är risken mycket stor att du tappar muskelvikt och inte fettvikt om du inte samtidigt lyfter/tränar tungt och tvingar kroppen att behålla sina muskler.
generellt sett kanske. du vet väl...att 24 är rätt ungt..?
dessutom pratar jag om tjejer runt 20 också.
VART kan man mäta fettprocent? jag vill så gärna göra det. hos husläkaren?
man har väl olika mycket fett på olika ställen.
generellt sett kanske. du vet väl...att 24 är rätt ungt..? dessutom pratar jag om tjejer runt 20 också.
Hur ungt 24 än är, så är det inte detsamma som 16. Det vi snackar om här är skillnaden mellan en vuxen kropp och en barnkropp. På samma sätt som en sextionåring inte kan jämföra sig med en tolvåring och tro att det är realistiskt att hon skall kunna se ut så.
Hur ungt 24 än är, så är det inte detsamma som 16. Det vi snackar om här är skillnaden mellan en vuxen kropp och en barnkropp. På samma sätt som en sextionåring inte kan jämföra sig med en tolvåring och tro att det är realistiskt att hon skall kunna se ut så.
60 o 12 e väl lite olika ändå.
jag blir fan deprimerad av ert snack här.
WHITEFOLKS
2012-03-04, 20:32
Bara som ett exempel så är det ju bara titta på gymnaster och hur ett fåtal år kan påverka deras karriär.
Bara som ett exempel så är det ju bara titta på gymnaster och hur ett fåtal år kan påverka deras karriär.
på er låter det som att jag är en slappis.
men dah, säger jag. har tränat styrka i mer än 1 år.
LarsLasr
2012-03-04, 20:50
generellt sett kanske. du vet väl...att 24 är rätt ungt..?
dessutom pratar jag om tjejer runt 20 också.
VART kan man mäta fettprocent? jag vill så gärna göra det. hos husläkaren?
man har väl olika mycket fett på olika ställen.
Är själv 24 så tycker det är en strålande ålder ;)
Jag skulle säga att skillnaden är väldigt stor.
En som är 20 kanske precis har lämnat puberteten och inte haft 4år på sig att låta kroppens sammansättning förändras. Hela puberteten så ser hormoner till att muskler växer utan att man behöver träna lika mycket som man behöver efter puberteten.
Du kan säkert relatera till killar som kan ha varit ganska vältränade i gymnasieåren, men efter att dom kommit över 20 utan fokus på kost och träning så har det gått sjukt fort för dom att fixa en markant mage och fettöverskott.
WHITEFOLKS
2012-03-04, 20:51
Nej men det finns saker du inte kan uppnå pga gener i allmänhet och sedan även ålder.
60 o 12 e väl lite olika ändå.
jag blir fan deprimerad av ert snack här.
Det är ett skrivfel i det inlägg du citerar; skall stå sextonåring vs. tolvåring. Poängen är att en vuxen kropp ser annorlunda ut än ett tonårings, och en prepubertal kropp ser annorlunda ut än en postpubertal. ÄVEN NÄR samtliga är i strålande fysisk form. Vilket då skulle göra att det inte är så smart att önska sig tillbaka till en form man hade i en annan ålder, eller jämföra sig med personer som är alltför långt från en själv i ålder. Något som många tjejer ägnar sig åt (och därför misslyckas i sina strävanden, det är ju omöjligt att backa tiden); om du gör det eller inte vet bara du, och jag tror att den här diskussionen startade med en FRÅGA från LarsLasr om det var vad du gjorde.
speedy83
2012-03-04, 22:46
Vore ju lättare om du la upp en bild så man utifrån det kunde se lite hur du borde göra både med kost och träning.
LarsLasr
2012-03-05, 00:27
på er låter det som att jag är en slappis.
men dah, säger jag. har tränat styrka i mer än 1 år.
Tror problemet är att du har en idealkropp du vill uppnå.
Du tänker att du kan deffa dig till den bara du ser till att räkna kalorierna rätt och rör på dig dagligen kombinerat med regelbunden styrketräning.
Vad vi andra tror är att du måste träna bra mycket hårdare än vad du gör nu för att nå dit och släppa din rädsla för att äta och "råka" bygga för mycket muskler.
Enda sättet du kan få tyst på oss är att visa att din metod funkar, om den funkar så behöver du inte oss längre :)
Men om du inte ska lyssna på den kunskapen som finns här så är det ingen mening att du frågar, vi kommer inte ändra vårat svar bara för att du vill ha ett annat och frågar fler gånger.
Och du svarade inte på om den tjejen, som har din idealkropp, och du tränar/har tränat likadant senaste året.
Vilken stad bor du i? Ganska säker du kan mäta fettprocent på vissa apotek, jag gjorde det för några år sedan.
Vissa hälsokost butiker kan också ha en sån våg, ett Life-stånd på Nolia mässan hade förra sommaren.
Vore ju lättare om du la upp en bild så man utifrån det kunde se lite hur du borde göra både med kost och träning.
Kanske gör det ändå! Så blir det svart på vitt! Man kan ju aldrig lära sig för mycket!
Tror problemet är att du har en idealkropp du vill uppnå.
Du tänker att du kan deffa dig till den bara du ser till att räkna kalorierna rätt och rör på dig dagligen kombinerat med regelbunden styrketräning.
Vad vi andra tror är att du måste träna bra mycket hårdare än vad du gör nu för att nå dit och släppa din rädsla för att äta och "råka" bygga för mycket muskler.
Enda sättet du kan få tyst på oss är att visa att din metod funkar, om den funkar så behöver du inte oss längre :)
Men om du inte ska lyssna på den kunskapen som finns här så är det ingen mening att du frågar, vi kommer inte ändra vårat svar bara för att du vill ha ett annat och frågar fler gånger.
Och du svarade inte på om den tjejen, som har din idealkropp, och du tränar/har tränat likadant senaste året.
Vilken stad bor du i? Ganska säker du kan mäta fettprocent på vissa apotek, jag gjorde det för några år sedan.
Vissa hälsokost butiker kan också ha en sån våg, ett Life-stånd på Nolia mässan hade förra sommaren.
först vill jag poängtera att jag är jätteglad och nöjd över all respons jag får här överhuvudtaget, att folk vill hjälpa en med sitt mål och ger förslag. jag vill ju ha motbevis och så vidare. vet inte hur mycket (lite) jag skulle kunna om det inte vore för detta forum. man slipper ju hyra pt :P jag kan väldigt mycket numera. och ändå har jag varit medlem här väldigt kort tid och jämförelsevis med dem flesta här.
vem har inte en idealkropp? finns väl en anledning till att vi alla är medlemmar här, man har en kropp man vill uppnå.
jag har byggt, därför jag deffar nu.
och om du inte tror att jag tränar hårt, då skulle du se och jämföra vikterna jag använder.
dessutom, med min drömkropp som mål så kan jag inte BARA bygga, utan bli av med underhudsfett också.
de tränar inte alls.och de som gör, blir av med fett först och tränar styrka sedan. medans jag började med att träna styrka. om de ens tränar styrka.
life och apotek,okej, jag ska testa :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.