Visa fullständig version : Räkna kcal
Hej! Nu är det såhär att jag undrar hur många av er som räknar kcal, själv VILL jag räkna men tycker det är mycket krångligt och tar ju sin lilla tid.
Även svårt att räkna när man äter på jobbet, kan iofs väga sin matlåda men inte om man äter ute.
Hur viktigt anser DU att det är att räkna kcal?
Hur gör ni när ni räknar?
Ja, jag vet det finns trådar för det men finner inte mitt svar, och ja, jag har googlat.
Tack på förhand! :)
Mvh
Anton
Nope. Har gjort när jag var n00b. Nu känner jag mej fram, funkar minst lika bra.
Edit: är dock inte tävlande inom bb eller så :)
Huruvida man har ett energiöverskott eller underskott samt hur stort detta är är ju viktigt och grundläggande om man vill bygga en god fysik. Basalt. Jag räknar när jag deffar, och ibland under bulk när jag orkar.
Man lär sig väldigt mycket om maten man äter när man räknar. När man gjort det ett par månader så blir man duktig på att upskatta vikt/näringdinrhåll och kalorier.
Personligen tycker jag det är ganska kul.
Sheogorath
2012-03-04, 16:50
Excel räknar åt mig. Jag har viktigare saker för mig.
Använder app på mobilen. Smidigt!
Sheogorath
2012-03-04, 17:03
Helt medvetet så har jag gjort så att jag ANTINGEN planerar hela dagens mat på förhand och äter BARA det (deffmode), eller så har jag ett planerat grundschema och äter utöver det vad jag känner för (bulkmode) utan närmare tanke på kaloriinnehållet. Det ska bara skapa ett lagom stort överskott.
Det här sättet att förhålla sig gör att tanken "hur många kalorier innehåller detta?" sällan går genom mitt huvud. Räknande genom att försöka skatta kalorier och addera ihop dagen allteftersom eller frenetiskt sitta och knappa in data i sin telefon hade för mig varit... defekt och stört.
stromming
2012-03-04, 17:08
:cool::hbang:
krubkungen
2012-03-04, 17:15
Och matvågen. det enda man gör är att knappa in vikten på maten i Excel.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkQ1_qXKtXcnc8rwZobLpKA7RYAG7ly La3JGrGrIHJjvYuICs4
Sheogorath
2012-03-04, 17:16
:thumbup:
frenetiskt sitta och knappa in data i sin telefon hade för mig varit... defekt och stört.
Jag ser verkligen inte skillnaden på att ett program i telefonen räknar på kalorierna eller om du skriver in det i excel. Lika "stört och defekt" båda två.
Jag räknar inte kalorier, men använder matvågen för att se till så att jag i alla fall får i mig lagom med mat.
Idag blev t.ex. lunch 270g pasta + 360g köttfärssås
Sheogorath
2012-03-04, 18:15
Jag ser verkligen inte skillnaden på att ett program i telefonen räknar på kalorierna eller om du skriver in det i excel. Lika "stört och defekt" båda två.
Både och. Som jag förstått de här apparna har de stora databaser som de plockar från. Man kan alltså leta upp mat som serveras och addera till dagens total "on the fly". Det blir ett väldigt fokus på kalorier och ett väldigt knappande. Allt ska in. Kostplanering för mig handlar om att ta fokus BORT från maten. Jag gör alla beräkning på förhand. Jag behöver inte skänka kalorierna en tanke. För mig är det ett sundare sätt att hantera det hela helt enkelt.
The dude
2012-03-04, 18:32
Jag har räknat kalorier i snart två år och tror inte jag kommer sluta med det så länge jag tränar. Risken att ligga på underskott vid bulk/överskott vid deff gör det nödvändigt enligt mig.
Jag väger med vanlig matvåg, brukar förenkla så mycket som möjligt genom att ta jämna vikter, typ 100/150/200 gram - grädde/pasta etc. Sedan har jag alla näringsvärden på de livsmedel jag äter i huvudet och räknar snabbt ut på mobilen och sparar den rådande kcal mängden, går på en minut typ. Sedan när jag äter dagens sista mål anpassar jag kalorierna så jag ligger på den nivå jag vill. Väldigt enkelt tycker jag, men det är ju en vanesak.
LarsLasr
2012-03-04, 19:45
Jag tycker det är onödigt att räkna kalorier, äter när jag är hungrig och frukost lunch och middag.
Vill jag gå upp tar jag stora portioner mat och tvingar i mig lite till efter jag är riktigt mätt,
Vill jag gå ner stannar jag precis när jag är mätt.
Har funkat mycket bra både styrkemässigt och utseendemässigt.
Har aldrig försökt gå ner i vikt eller göra mig av med stora mängder fett. Då kanske det är nödvändigt att räkna för bästa resultat.
Jag har deffat genom att räkna kcal nu i en vecka snart. Har prövat många andra dieter men detta är i särklass den bästa. Jag har inte bara stenkoll på kcal, utan andra näringsvärden också som protein, kolhydrater, fett, vitaminer osv. Jag använder http://www.dumbbell.se vilket gör det sjukt enkelt. Skaffa våg, använd hemsidan. Kan inte bli enklare. Det blir till och med kul att se vad man äter och att man äter rätt.
exevision
2012-03-04, 19:58
Jag räknar vid deff bara för att jag annars skulle äta på tok för lite.
Vid bulk så behöver jag då rakt inte räkna, man har ju ett sunt förnuft och lite kunskap om kost.
utav vilken "excel-mat-mall"?
Sheogorath
2012-03-04, 20:56
utav vilken "excel-mat-mall"?
Har gjort en själv.
Jag äter ca samma 10 livsmedel hela tiden så jag kan deras kcal-innehåll i huvudet. De behöver vägas vägs på matvågen och sen knappar jag in det på min eminenta miniräknare.
Använder app på mobilen. Smidigt!
This + matvåg plus att jag gluttar på förpackningarna.
Jag försöker se till att räkna för att ha ett hum om hur mycket jag äter eftersom min hunger verkar vara missvisande och jag lättare vet hur jag ska lägga upp kosten när jag räknar vad jag behöver få i mig för att ligga på ett visst antal kcal överskott.
sipufonatemo
2012-03-04, 21:12
Har gjort en själv.
Är det med hela livsmedelsverkets databas eller liknande i den eller är det bara livsmedel som du själv skrivit in? Jag undrar för jag har mac och openoffice så jag kan inte använda det kalkylbladet som finns här på forumet.
Både och. Som jag förstått de här apparna har de stora databaser som de plockar från. Man kan alltså leta upp mat som serveras och addera till dagens total "on the fly". Det blir ett väldigt fokus på kalorier och ett väldigt knappande. Allt ska in. Kostplanering för mig handlar om att ta fokus BORT från maten. Jag gör alla beräkning på förhand. Jag behöver inte skänka kalorierna en tanke. För mig är det ett sundare sätt att hantera det hela helt enkelt.
Japp, iaf den appen jag använde. Men när du får maten serverad är det ju ändå svårt att hålla koll på mängden mat du får på tallriken, om det inte råkar vara snabbmat från någon större kedja eller så.
Det går att göra profiler och liknande i förhand så det finns smidiga sätt att lägga upp räknandet och planeringen så som du gör. Naturligtvis finns det människor som säkert lägger alldeles för mycket tid och energi på att räkna kcal men det kan man ju göra på vilket sätt som helst, genom mobilen, excel eller rentav papper och penna.
Springer
2012-03-04, 21:28
Gvietvis. Det sheo sysslar med är bara ett sätt att räkna kalorier på-
Springer
2012-03-04, 21:31
Kostplanering för mig handlar om att ta fokus BORT från maten. Jag gör alla beräkning på förhand. Jag behöver inte skänka kalorierna en tanke. För mig är det ett sundare sätt att hantera det hela helt enkelt.
Det är nog bara för dig det verkar sundare att mäta och väga allt på förhand istället för när man äter det.
Räknar just nu när jag deffar. Vill inte lämna något åt slumpen så det är värt det.
sipufonatemo
2012-03-04, 21:49
Jag räknade kalorierna på allt jag åt och drack tills nyligen. Då hade jag hållt på med det i några veckor. Jag testade dietvåg, shapeup, myfitnesspal och att bara skriva på papper och räkna med miniräknare. Har letat efter och kollat en massa olika metoder. Jag tyckte det var fruktansvärt omständligt så just nu testar jag att inte räkna. Får se hur det går. Har gått upp i vikt i snabbare takt sedan jag slutade räkna så kanske får försöka äta lite mindre för att inte lägga på mig överflödigt fett.
Gabriel174
2012-03-04, 22:08
använder app på mobilen. Smidigt!
+1
Fabritzio
2012-03-04, 22:10
Har vetat om Excelmallen i flera år men inte provat den föräns ett par veckor sen.. Lagom grym och smidig! Lite krux i början bara nu när man får mata in en massa egna livsmedel, men jävligt smidigt annars!
sipufonatemo
2012-03-04, 22:19
Har vetat om Excelmallen i flera år men inte provat den föräns ett par veckor sen.. Lagom grym och smidig! Lite krux i början bara nu när man får mata in en massa egna livsmedel, men jävligt smidigt annars!
Är det någon som känner till om det finns en liknande mall som funkar på mac och openoffice?
sipufonatemo
2012-03-04, 22:27
http://ecx.images-amazon.com/images/I/4189yd7H3XL._AA300_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/41rT8Sjs3rL._AA300_.jpg
http://www.amazon.de/Soehnle-65085-Küchenwaage-CONTROL-digital/dp/B000JG1KXQ
Finns tydligen en sån här. Såg även att det finns en våg som har usb och bluetooth för anslutning till dator. Har dock inte sett någonstans man kan köpa den sistnämnda.
Sheogorath
2012-03-05, 06:46
Är det med hela livsmedelsverkets databas eller liknande i den eller är det bara livsmedel som du själv skrivit in? Jag undrar för jag har mac och openoffice så jag kan inte använda det kalkylbladet som finns här på forumet.
Jag skriver in de livsmedel jag använder i bladet och plockar värderna därifrån. I första hand från förpackingarna, i andra hand från Fineli, i tredje hand från Livsmedelsdatabasen och i fjärde hand från tillförlitlig "Google"-källa.
Sheogorath
2012-03-05, 06:56
Det är nog bara för dig det verkar sundare att mäta och väga allt på förhand istället för när man äter det.
Väga gör jag flera gånger under dagen. Beräkningarna gör jag på förhand. Det är sannolikt inte bara för mig det är sunt att sällan eller aldrig låta tankar som "hur mycket innehåller den här? vad kan den tänkas väga? om jag äter denna, hur ska jag då energikompensera?" etc flyga genom hjärnan. Det kan nog lätt bli som en besatthet, ett ständigt funderande på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Men kan man leva så och må bra, så fine. Får man ångest av ovissheten: don't.
jacklemmon
2012-03-10, 12:54
Jag räknar men ganska mycket på en höft, tycker att det är så jävla tråkigt och socialt hämmande att notera på grammet. Vid deff kör jag med ett ganska stort underskott för att kunna ha en felmarginal på typ 250 kcal och ändå gå ner i skaplig takt. Funkar utmärkt om man har ett tränat ögonmått och inte freestylar för mycket med olivoljan. :)
Vetgirig
2012-03-11, 05:19
använder shapeup på mobilen (lägger in egna matprodukter). Har jag otur tar det kanske 1 minut längre att få sätta tänderna i käket :)
Första gången jag testade att deffa så vägde jag och räknade allt. Med en felmarginal på 5g/vara.
Funkade otroligt bra och var kul att testa på.
Efter den första deffen som varade några månader så fick jag öga på hur mycket det mesta ligger på som jag äter, så nu ögonmåttar jag det mesta. Funkar bra det med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.