handdator

Visa fullständig version : Vad tycker tungviktarna om PF

Wiksit
2012-03-03, 22:04
Har inte bläddrat igenom hela periodisk fasta tråden, men kollat lite granna utan att hitta nått. Men vad tyckter tungviktarna här på forumet om det sättet att äta på? Med tungviktare menar jag personer som t.ex grub och eddie. Någon som vet hur de håller sig till ämnet?

Spartansk
2012-03-03, 22:05
Jag skulle nog kalla Grandmaster en tungviktare, och vad han tycker är ju inte direkt någon hemlighet...

Pepz
2012-03-03, 22:05
såvitt jag kan förstå det så är de inte negativa till det men tillskriver det ej heller några särskilda fördelar heller.

Eddie Vedder
2012-03-03, 22:08
Tungviktare. :D IF är ett upplägg bland många. Trivs man så gör man och då ska man köra på det. Jag föredrar att äta på liknande sätt men nu jobbar jag så jag äter alltid en ostmacka på 10-fikat och lunch vid normal tid, alltså 12. Men det är bara en social grej. Jag föredrar att inte äta något alls före 14-15-tiden typ.

Wiksit
2012-03-03, 22:09
såvitt jag kan förstå det så är de inte negativa till det men tillskriver det ej heller några särskilda fördelar heller.

Är du säker på detta eller något du tror? :)

Wiksit
2012-03-03, 22:13
Tungviktare. :D IF är ett upplägg bland många. Trivs man så gör man och då ska man köra på det. Jag föredrar att äta på liknande sätt men nu jobbar jag så jag äter alltid en ostmacka på 10-fikat och lunch vid normal tid, alltså 12. Men det är bara en social grej. Jag föredrar att inte äta något alls före 14-15-tiden typ.

Ohh, coolt att få svar av dig. Så du tycker inte det finns några som helst fördelar med upplägget? Jag har kört på det ett tag nu och det fungerar för mig, men när jag bryter fastan t.ex 7 istället för 11 så är hela min dag förstörd. :(

Pga detta undrar jag om det spelar någon roll ifall man äter 2000kcal om dagen på ett "normalt sätt" eller med PF sättet.

Eddie Vedder
2012-03-03, 22:15
men när jag bryter fastan t.ex 7 istället för 11 så är hela min dag förstörd. :(

Varför då?

Wiksit
2012-03-03, 22:18
För att då har jag brytit fastan, och alla fördelar med den försvinner. :(

King Grub
2012-03-03, 22:19
Pga detta undrar jag om det spelar någon roll ifall man äter 2000kcal om dagen på ett "normalt sätt" eller med PF sättet.

Nej, det finns inget magiskt med att inte äta för att få träningsresultat.

Eddie Vedder
2012-03-03, 22:19
För att då har jag brytit fastan, och alla fördelar med den försvinner. :(

Vilka fördelar? Jag har frågat en miljon gånger i PF-tråden och ingen har svarat än. Bara "fördelarna med fastan" utan vidare detaljer. Alla verkar veta att det är så bra men inte varför.

Silencer
2012-03-03, 22:23
Grandmaster har ett koncept att sälja som han tjänar grova pengar på.
IF är inget magiskt. Men för många är IF magiskt eftersom det ger dem högre livskvalité.
Jag föredrar att käka ofta och lite.

kottovic
2012-03-03, 22:24
Grandmaster har ett koncept att sälja som han tjänar grova pengar på.
IF är inget magiskt. Men för många är IF magiskt eftersom det ger dem högre livskvalité.
Jag föredrar att käka ofta och lite.

Hur kan det sälja som smör om det inte är magiskt? Är det en "trend" som lämpar sig för...vem?

JimmyT
2012-03-03, 22:34
Det är jäkligt skönt att slippa tänka på att äta hela tiden. Jag har annat att göra. Det passar utmärkt att bara äta en/två gånger efter träning.

Det magiska är att man slipper ställa klockan på att äta var tredje timme som bekant var 'viktigt' förut för annars blev man katabol och musklerna rann av som vatten på en gås.

Wiksit
2012-03-03, 22:35
Vilka fördelar? Jag har frågat en miljon gånger i PF-tråden och ingen har svarat än. Bara "fördelarna med fastan" utan vidare detaljer. Alla verkar veta att det är så bra men inte varför.

Som jag har förstått det så är PF (leangains) bra eftersom man utvecklar mer muskler. Du äter en liten Pwo för att få energi till passet och sedan äter du majoriteten efter passet. Allt du äter går alltså till musklerna. En standard människa som äter en fet lunch vid 12 tiden och tränar vid 3 kommer inte använda sin lunch till att bygga muskler utan det blir fett.

Sen så finns det tusen små andra fördelar som t.ex att under deff så vänjer sig kroppen när man äter och man blir hungrig vid exakt samma tid men huvudsyftet är vad jag skrev ovan. :)

King Grub
2012-03-03, 22:36
Som jag har förstått det så är PF (leangains) bra eftersom man utvecklar mer muskler. Du äter en liten Pwo för att få energi till passet och sedan äter du majoriteten efter passet. Allt du äter går alltså till musklerna. En standard människa som äter en fet lunch vid 12 tiden och tränar vid 3 kommer inte använda sin lunch till att bygga muskler utan det blir fett.

Det där finns det inga som helst belägg för.

Wiksit
2012-03-03, 22:39
Det där finns det inga som helst belägg för.

Om du går in på hemsidan så kan du läsa att det är så. Han hänvisar till studier om du inte skulle tro honom.

Dreas
2012-03-03, 22:39

Sen så finns det tusen små andra fördelar som t.ex att under deff så vänjer sig kroppen när man äter och man blir hungrig vid exakt samma tid men huvudsyftet är vad jag skrev ovan. :)Jag har aldrig sett någon påstå något liknande. Vart har du läst det där eller hur har du tolkat det till så?

WHITEFOLKS
2012-03-03, 22:42
Om du går in på hemsidan så kan du läsa att det är så. Han hänvisar till studier om du inte skulle tro honom.

Du har läst studierna och tänkt över hur allt passar samman och är relevant? :D

Wiksit
2012-03-03, 22:43
Jag har aldrig sett någon påstå något liknande. Vart har du läst det där eller hur har du tolkat det till så?

Allt finns på hemsidan. Gå in och läs själv. http://www.leangains.com.
Tryck på guiden, där står det allt ifrån hur du ska göra och varför. :)

WHITEFOLKS
2012-03-03, 22:43
Jag frågade dig om du har läst de, det är du som tror på det.

Wiksit
2012-03-03, 22:44
Du har läst studierna och tänkt över hur allt passar samman och är relevant? :D

Njea, det är just det jag inte har eftersom att jag inte riktigt förstår vad som står i de. Just därför jag ställer frågan här på forumet. Eftersom jag har följt Pf ett tag nu och undrar om det är så bra som det beskrivs. Och nu ser jag att Grub inte verkar tycka att det är något bra upplägg. Eller han verkar tycka att det är bullshit, har jag fattat det rätt?

Wiksit
2012-03-03, 22:45
Nej, det finns inget magiskt med att inte äta för att få träningsresultat.

Jag förstår inte riktigt denna mening grub, lust att skriva om den så jag förstår? :)

Ristretto
2012-03-03, 22:48
Jag förstår inte riktigt denna mening grub, lust att skriva om den så jag förstår? :)

Att strunta i att äta är inte vad som gör att man blir stor och stark.

WHITEFOLKS
2012-03-03, 22:48
Jag tycker den är ganska klar.

Att undvika att äta kommer inte ge dig några magiska effekter på ditt träningsresultat.

Wiksit
2012-03-03, 22:49
Att strunta i att äta är inte vad som gör att man blir stor och stark.

Men grub måste ha läst fel, för upplägget handlar absolut inte om att man ska sluta äta, man ska äta EXAKT lika mycket. Men det man ändrar på är NÄR man äter.

Wiksit
2012-03-03, 22:50
Jag tycker den är ganska klar.

Att undvika att äta kommer inte ge dig några magiska effekter på ditt träningsresultat.

Men... Det handlar inte om att inte äta, utan det handlar om när man äter. Vore mycket bättre om ni läser guiden innan ni spottar ur en massa skit.. *gah!*

WHITEFOLKS
2012-03-03, 22:52
Det är inte skit. jag har läst den guiden och vet vad det handlar om.

Det är mer att det nog inte är så fördelaktigt för resultatet som du vill tro att det är.

Wiksit
2012-03-03, 22:54
Det är inte skit. jag har läst den guiden och vet vad det handlar om.

Det är mer att det nog inte är så fördelaktigt för resultatet som du vill tro att det är.

Finns det någon fördel med PF i huvud taget enligt dig?

Dreas
2012-03-03, 22:55
Allt finns på hemsidan. Gå in och läs själv. http://www.leangains.com.
Tryck på guiden, där står det allt ifrån hur du ska göra och varför. :)Jag har läst mycket där själv.

Du verkar inte riktigt förstå sammanhanget det sägs i bara.

krubkungen
2012-03-03, 22:56
This thread has potential!

Oxe
2012-03-03, 22:57
Du kan få fram studier som styrker nästan vilken tes som helst, bara leta lite,

Pf funkar det gör alla andra olika dietplaner också, bättre och sämre beroende på hur hårt man går in för dom.

Allt handlar om vad som passar dig, jag skulle aldrig klara av att leva efter PF då det inte skulle passa mitt sociala liv, så då har vi en ny aspekt med välmående, mår man bättre så brukar man prestera bättre på gymmet osv

Ingenting är svart och vit, det som är dagens sanning är morgonsdagens idioti

Wiksit
2012-03-03, 22:58
Jag har läst mycket där själv.

Du verkar inte riktigt förstå sammanhanget det sägs i bara.

Hm, jag kan ha missförstått någonting. Vad äre jag har missat/missförstått enligt dig?

312
2012-03-03, 22:59
This thread has potential!

Imorgon kommer denna tråd ge mycket läsvärt material. Kolozzeum <3

Wiksit
Du kan få fram studier som styrker nästan vilken tes som helst, bara leta lite,

Pf funkar det gör alla andra olika dietplaner också, bättre och sämre beroende på hur hårt man går in för dom.

Allt handlar om vad som passar dig, jag skulle aldrig klara av att leva efter PF då det inte skulle passa mitt sociala liv, så då har vi en ny aspekt med välmående, mår man bättre så brukar man prestera bättre på gymmet osv

Ingenting är svart och vit, det som är dagens sanning är morgonsdagens idioti

Haha, är du nån typ av poet eller? *flex*
Sista meningen var riktigt bra!

WHITEFOLKS
Finns det någon fördel med PF i huvud taget enligt dig?

Fördelarna ligger främst med om folk har lättare att äta enligt det upplägget och följa intag osv.

Du frågar även vad "tungviktare" tycker, många av de spelar enligt helt andra spelregler som en följd av deras intag av mediciner.

Wiksit
Imorgon kommer denna tråd ge mycket läsvärt material. Kolozzeum <3

Vad menar ni?

Dreas
2012-03-03, 23:01
Hm, jag kan ha missförstått någonting. Vad äre jag har missat/missförstått enligt dig?Dess "enorma" fördelar jämfört med andra kostupplägg.

Wiksit
2012-03-03, 23:01
Fördelarna ligger främst med om folk har lättare att äta enligt det upplägget och följa intag osv.

Du frågar även vad "tungviktare" tycker, många av de spelar enligt helt andra spelregler som en följd av deras intag av mediciner.

Vette fan om det är jag som är dum eller ni som är otrolig smarta, men vad menar du med "många av de spelar enligt helt andra spelregler som en följd av deras intag av mediciner. " ?

Kan tilläggas att jag är 16, kanske därför jag inte riktigt förstår vad ni skriver.

kottovic
2012-03-03, 23:03
Vette fan om det är jag som är dum eller ni som är otrolig smarta, men vad menar du med "många av de spelar enligt helt andra spelregler som en följd av deras intag av mediciner. " ?

Kan tilläggas att jag är 16, kanske därför jag inte riktigt förstår vad ni skriver.

Tryckeri.

Wiksit
2012-03-03, 23:04
Tryckeri.

Menar du anabola?

Med tungviktare menade jag folk här på forumet som jag vet kan mycket om träning och kost

WHITEFOLKS
2012-03-03, 23:08
Du har en tråd om periodisk fasta här på forumet, du kan ju läsa den.

Spartansk
2012-03-03, 23:15
Jag måste erkänna att jag delar TS förvirring lite. "PF är den bästa dieten, men den är inte bättre än någon annan diet", tycks vara den generella uppfattningen.

Själv mår jag skit av att äta så sällan, så jag tänker ändå inte börja me'att.

Tolkia
2012-03-03, 23:26
Jag måste erkänna att jag delar TS förvirring lite. "PF är den bästa dieten, men den är inte bättre än någon annan diet", tycks vara den generella uppfattningen.
Jag tycker att det ser ut som om du blandar ihop flera lägers åsikter i samma påstående. Min uppfattning är nog snararae att "PF är den bästa dieten" kommer från förespråkarna, "den är inte bättre än någon annan diet" från de som inte tillhör förespråkarna.

Min egen uppfattning (inte för att TS frågar efter den, men jag kan ju deklarera den ändå) är att PF väl är "bra" om det är det sätt att äta man tycker är trevligt och kul, men jag är skeptisk till att det skulle finnas några metabola fördelar. Vidare tycker jag att det verkar som om många praktiserar PF som något slags religion, eller strukturerad ätstörning och inte för att de spontant trivs med det sättet att äta. Detta intryck dock helt baserat på hur snacket går här på forumet. Jag tror definitivt inte att det är en kosthållning för alla.

Spartansk
2012-03-03, 23:33
Jag tycker att det ser ut som om du blandar ihop flera lägers åsikter i samma påstående. Min uppfattning är nog snararae att "PF är den bästa dieten" kommer från förespråkarna, "den är inte bättre än någon annan diet" från de som inte tillhör förespråkarna.

Ja, så kan det nog vara.

Jag har fått lite känslan av att PF-förespråkare här säger "PF är så :devil:-a bra, alla borde äta såhär", för att när de blir ifrågasatta svara "ja, alltså det är ju inte bättre än något annat sätt att äta, det har jag aldrig sagt. Var har du fått det ifrån? *screwy*"

Men det är mycket möjligt att jag bara blandar ihop folk.

Tolkia
2012-03-03, 23:36
Jag har fått lite känslan av att PF-förespråkare här säger "PF är så :devil:-a bra, alla borde äta såhär", för att när de blir ifrågasatta svara "ja, alltså det är ju inte bättre än något annat sätt att äta, det har jag aldrig sagt. Var har du fått det ifrån? *screwy*"

Jo, jag har också sett det där sättet att svara. Känns lite som en "hålla ryggen fri"-variant av "omg it's magic".

Löpsko
2012-03-03, 23:38
Jag tränar fastande på morgonen innan jobbet sen käkar ja en stor lunch ett par timmar efter. Så gör ja inte för att ja vill köra efter något speciellt upplägg utan för att de är funktionellt för mig.

Librish
2012-03-03, 23:47
Det är jäkligt skönt att slippa tänka på att äta hela tiden. Jag har annat att göra. Det passar utmärkt att bara äta en/två gånger efter träning.

Det magiska är att man slipper ställa klockan på att äta var tredje timme som bekant var 'viktigt' förut för annars blev man katabol och musklerna rann av som vatten på en gås.

Personligen så tycker jag att det blir mer fokus på maten med IF. Den stora Måltiden som ska ätas på kvällen/postworkout tog upp en del fokus, den skulle vara god men ändå ha bra macros, dessutom så är man (jag) väldigt hungrig i och med att man inte ätit ordentligt på runt ett dygn.

sinaui
2012-03-04, 02:43
Det är inte så svart och vitt som du verkar tro TS
TS ÄR TROLL FFS

rajjan_dammit
2012-03-04, 03:25

Fördelar med att fasta vet jag inget om men den fördel jag kan se med det hela är ju att man kan äta större måltider när man väl äter. Passar oss som vill deffa men inte avstå att kränga monsterportioner :D

Lepras
2012-03-04, 04:40
http://i1139.photobucket.com/albums/n543/lepras/goat4.jpg
http://i1139.photobucket.com/albums/n543/lepras/goat5.jpg

Eddie Vedder
2012-03-04, 09:12
Fördelar med att fasta vet jag inget om men den fördel jag kan se med det hela är ju att man kan äta större måltider när man väl äter. Passar oss som vill deffa men inte avstå att kränga monsterportioner :D

Ja det är ju grejen. Jag har ingen aning om hur Wiksit lyckas få det till att King Grub tyckr IF är bullshit, en fullständigt obegriplig slutsats. Vi har tillägnat IF ett helt delkapitel i vår bok så jag vill nog hävda att jag har grund för påståendet att man inte kan dra slutsatser om att det är det bästa för muskelbyggning även om det finns jätteintressanta hypoteser om fastans effekter. Men de ser jag mer som intressanta på ett hälsoplan, och inte för byggning.

kallinarn
2012-03-04, 09:25
Fördel för mig är att det går sjukt mycket mindre tid på att planera och laga mat, slippa ta med sig mellanmål och massa skit till jobbet, tar bara en matlåda till jobbet sen har jag 1 max 2måltider kvar när jag kommer hem efter träningen.

+ är också att jag i princip aldrig går hungrig eller får sötsug, när jag får sötsug är det bara att ställa in sig på att jag snart ska få äta en bamsemåltid sin garanterat kommer stilla begäret =)

En sista fördel jag kommer på är ju att jag alltid kan hålla min kcal budget utan problem, och får ofta in ostkaka och ibland någon godbit och på så sätt lyckas hålla mig på låg fettprocent utan att plåga mig själv etc :) När jag åt frukost och fler gånger om dagen drog det lätt iväg till middagen eller efter då jag inte kunde hålla mig inom gränserna :)

xlucasx
2012-03-04, 12:50
Jag äter IF främst för att jag tycker att det är jobbigt att planera måltider, sedan så trivs jag inte med att äta frukost. Har antagligen ätit IF omedvetet i 7 år nu pga bekvämlighet, och det jag märkt av är att om jag äter mer regelbundet så går jag hungrig hela tiden och behöver betydligt mer kalorier totalt för att bli nöjd. I vanliga fall så har jag inget sötsug heller, men om jag äter regelbundet så vill jag ha sötsaker väldigt ofta.

Flickvännen har också börjat äta som jag gör då hon tröttnat på sitt konstanta sötsug, bara efter ett par dagar med IF så försvann suget helt och hållet. När godisskålen väl åker fram så kan hon äta en mindre mängd och vara nöjd, till skillnad mot då hon åt regelbundet, då åt hon tills det var slut.

Skönt sätt att äta på om man trivs med låg måltidsfrekvens. Men för dom som inte trivs med det så finns det inget som säger att man måste äta antingen var 3e timme eller PF, i de flesta fall så går det säkert att må bra och bygga muskler bara genom att äta när man är hungrig.

Jag skulle gissa på att eventuella fördelar med olika kostupplägg är så pass marginella att ifall man inte är bekväm med ett kostupplägg så är risken stor att man tappar motivation för träningen. Mår man bra av ett sätt att äta och det visar sig ha små fördelar så är väl det positivt, men trivs man inte med det så tappar man nog dom fördelarna när man inte kan motivera sig själv att tex gå till gymmet.

beckman88
2012-03-04, 13:43
Jag äter IF främst för att jag tycker att det är jobbigt att planera måltider, sedan så trivs jag inte med att äta frukost. Har antagligen ätit IF omedvetet i 7 år nu pga bekvämlighet, och det jag märkt av är att om jag äter mer regelbundet så går jag hungrig hela tiden och behöver betydligt mer kalorier totalt för att bli nöjd. I vanliga fall så har jag inget sötsug heller, men om jag äter regelbundet så vill jag ha sötsaker väldigt ofta.

Flickvännen har också börjat äta som jag gör då hon tröttnat på sitt konstanta sötsug, bara efter ett par dagar med IF så försvann suget helt och hållet. När godisskålen väl åker fram så kan hon äta en mindre mängd och vara nöjd, till skillnad mot då hon åt regelbundet, då åt hon tills det var slut.

Skönt sätt att äta på om man trivs med låg måltidsfrekvens. Men för dom som inte trivs med det så finns det inget som säger att man måste äta antingen var 3e timme eller PF, i de flesta fall så går det säkert att må bra och bygga muskler bara genom att äta när man är hungrig.

Jag skulle gissa på att eventuella fördelar med olika kostupplägg är så pass marginella att ifall man inte är bekväm med ett kostupplägg så är risken stor att man tappar motivation för träningen. Mår man bra av ett sätt att äta och det visar sig ha små fördelar så är väl det positivt, men trivs man inte med det så tappar man nog dom fördelarna när man inte kan motivera sig själv att tex gå till gymmet.

Stort +1

Silencer
2012-03-04, 13:46
Vidare tycker jag att det verkar som om många praktiserar PF som något slags religion, eller strukturerad ätstörning och inte för att de spontant trivs med det sättet att äta.

Du har helt rätt.
Martin lanserade ju delvis dieten för att hjälpa de som hade ätstörningsliknande måste-stoppa-protein-i-munnen-var-tredje-timme-syndromet. Lustigt då att det hos vissa får helt motsatt effekt. Tvångstankar att man bara får äta 8 timmar för då "maximerar man resultaten".

Om man ska säga något bra om periodisk fasta så är det att det trots allt finns bra evidens för att det är bra för hälsan, i den bemärkelsen att kroppen åldras långsammare och att det kan motverka cancer m.m.

Däremot så kan det slita hårt på magsäcken för många. Så allt måste ju vägas med för och nackdelar mot varandra.

Squamata
2012-03-04, 14:00
Största fördelen med PF för mig är att man blir lite mer "frusen" av sig, sjukt skönt när man annars svettas som en gris bara man gått lite snabbt till gymmet ;)

frozzon
2012-03-04, 14:06
vad tycker tungviktarna (dom som väger mycket) om PF då? har börjat med PF nu i samband med deffen och tycker jag har bättre vätskebalans än tidigare deffar.

Sheogorath
2012-03-04, 14:12
Du har helt rätt.
Martin lanserade ju delvis dieten för att hjälpa de som hade ätstörningsliknande måste-stoppa-protein-i-munnen-var-tredje-timme-syndromet. Lustigt då att det hos vissa får helt motsatt effekt. Tvångstankar att man bara får äta 8 timmar för då "maximerar man resultaten".

Om man ska säga något bra om periodisk fasta så är det att det trots allt finns bra evidens för att det är bra för hälsan, i den bemärkelsen att kroppen åldras långsammare och att det kan motverka cancer m.m.

Däremot så kan det slita hårt på magsäcken för många. Så allt måste ju vägas med för och nackdelar mot varandra.

Eller kanske inte så lustigt. En defekt personlighet ändras inte bara för att riktlinjerna ändras. Summan av lasterna är konstant. ;)

RassK
2012-03-04, 14:20
För mig är IF helt enkelt det ultimata näringstimingen. Alla kalorier post-workout förutom lite aminosyror.
Inte så stor skillnad från att träna på morgonen innan "frukost" iofs.

Sniggel
2012-03-04, 14:22
Jag tror att för många lindrigt (och gravt) ätstörda personer är PF ett sätt att:
1. Slippa laga mat lika ofta
2. Ha mindre att hålla reda på
3. Men ändå kunna ha ett tvångsmässigt beteende till kosten (därav "dagen känns förstörd när man bröt fastan genom att ha 3g socker i kaffet")

Berkhan själv har väl heller aldrig påstått att leangains är ett bättre sätt att bygga muskler på. Han har påstått att:
* Det finns indikationer på att upplägget kan ge fördelar för anabolism (ej samma sak som att det bygger mer muskler)
* Det går att kombinera med näringstiming
* Han har klienter som fått bra resultat (och visat bilder som styrker detta), vilket är anekdotiska bevis för att upplägget kan fungera öht. Men många faktorer kan inverka. Martins generella kompetens som coach och de urval av resultat han visar t ex.

Utöver potentiella fördelar (eller frånvaro av nackdelar) för kroppskomposition så har han påstått att:
* Studier antyder att periodisk fasta kan ha hälsofördelar på det vis som kalorirestriktion visats ha (på andra djur än människa)
* Upplägget kan vara praktiskt för vissa/många

edit: Och så måste jag lägga till att jag inte påstått att alla som följer PF är ätstörda, men någon lär ju uppfatta det så.

RassK
2012-03-04, 14:36
edit: Och så måste jag lägga till att jag inte påstått att alla som följer PF är ätstörda, men någon lär ju uppfatta det så.

Yuo maek me insult, infidel! Alla på detta forum (och i resten av det västerländska samhället) har någon typ av ätstörning.
Det yttrar sig bara (eller inte, offentligt) genom en otrolig variation. Alla har också olika sätt (mer eller mindre synliga) att hantera det på.

Silencer
2012-03-04, 14:39
Eller kanske inte så lustigt. En defekt personlighet ändras inte bara för att riktlinjerna ändras. Summan av lasterna är konstant. ;)

Störningen är evig, fokusföremålet skiftar. Håller med.

Eddie Vedder
2012-03-04, 14:41
För mig är IF helt enkelt det ultimata näringstimingen. Alla kalorier post-workout förutom lite aminosyror.
Inte så stor skillnad från att träna på morgonen innan "frukost" iofs.

Ultimat för dig för att du trivs med det eller menar du att det finns några belägg för att det skulle vara bättre att trycka allt inpå träning? Menar du i en enda sittning eller under åtta timmar förresten?

xlucasx
2012-03-04, 14:46

Om någon uppfattar dig så och tar åt sig så är det antagligen befogat. Tendenser till ätstörningar verkar vara vanligare bland killar än vad många tror misstänker jag, många verkar maskera det med träning. Ifrågasätts dom så verkar kommer dom undan med ett "dom som inte tränar förstår inte" och en pseudovetenskaplig förklaring till varför dom måste äta som dom gör. Eller så uppfattas dom, i värsta fall, som viljestarka och duktiga som är så disciplinerade.

Jag skulle gissa på att tjejer som styrketränar med samma beteende blir konfronterade och misstänkta för ätstörning långt tidigare.

Squamata
2012-03-04, 15:31
Ett litet tillägg som inte kan föras över på människor kanske men som jag ändå tycker är intressant är att under alla år jag fött upp ormar så har de individer jag matat sällan men med större byten vuxit snabbare och uppnått en större adult storlek än de individer jag matat oftare med mindre byten.. Nu är ju detta just ormar och inte människor men ändå, värt o tänka på :D? Snakebreeding ala leangains ;)

xlucasx
2012-03-04, 15:51
Ett litet tillägg som inte kan föras över på människor kanske men som jag ändå tycker är intressant är att under alla år jag fött upp ormar så har de individer jag matat sällan men med större byten vuxit snabbare och uppnått en större adult storlek än de individer jag matat oftare med mindre byten.. Nu är ju detta just ormar och inte människor men ändå, värt o tänka på :D? Snakebreeding ala leangains ;)

http://i43.tinypic.com/20ucubt.jpg

z_bumbi
2012-03-04, 16:19
Alla på detta forum (och i resten av det västerländska samhället) har någon typ av ätstörning.

Nej.

Finska Lejonet
2012-03-04, 17:26
De stora fördelarna jag upplever efter snart 3 år med denna kost är insulinkänsligheten samt att jag slipper tänka på mat hela tiden d.v.s. för en mig en mer avslappnad syn på kost. Optionani från vissa lär knappast försvinna bara för de börjar med en ny diet.

Apos78
2012-03-04, 18:14
Såhär upplever jag PF (utan att själv äta på det sättet). Folk letar efter det optimala sättet att äta och vissa av dessa landar på PF. Bra så långt. Dock verkar detta optimala och "avslappnade" sätt att äta skapa mer noja än många andra kostregimer. Går man utanför sitt fönster på åtta timmar så "är dagen förstörd". Och man är snabbt tillbaka i det träsk som tidigare fylldes av "äta var tredje timme" och "x gram EAA y antal minuter efter stairmastern"

Precis som nämnts tidigare i tråden kommer inte en specifik kosthållning att råda bot på tidigare störd inställning till det här med mat och träning. Det kräver mer arbete än så. Att alla på brädan och i västerlandet lider av någon form av ätstörning håller jag inte med om. Att det sedan råder en vriden inställning till det här med mat och dess värde, det är en annan sak.

Squamata
2012-03-04, 21:02

Haha love it! :D

Spartansk
2012-03-04, 21:16

Ja, för det är ju snyggt att glida runt med sån här Kai Greene-mage i dagar efter ett mål. :smash:

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2009/3/16/1237220130262/snake-eats-dog-001.jpg

Bibliotekarien
2012-03-04, 23:16
Jag körde PF ett tag för att känna på det (4 - 6h ätfönster, endast kaffe under fasta - inget EAA). Det som slog mig mest var att jag upplevde det som att munhälsan blev mycket bättre. Det blev inget plack på tänderna eftersom man inte käkade! Det var bara kaffeandedräkten som störde bilden.

Sen misstänker jag att det är sjukt mycket lättare att deffa på PF än på att äta var 3 timme.

anton2000
2012-03-04, 23:34
Såhär upplever jag PF (utan att själv äta på det sättet). Folk letar efter det optimala sättet att äta och vissa av dessa landar på PF. Bra så långt. Dock verkar detta optimala och "avslappnade" sätt att äta skapa mer noja än många andra kostregimer. Går man utanför sitt fönster på åtta timmar så "är dagen förstörd". Och man är snabbt tillbaka i det träsk som tidigare fylldes av "äta var tredje timme" och "x gram EAA y antal minuter efter stairmastern"

Precis som nämnts tidigare i tråden kommer inte en specifik kosthållning att råda bot på tidigare störd inställning till det här med mat och träning. Det kräver mer arbete än så. Att alla på brädan och i västerlandet lider av någon form av ätstörning håller jag inte med om. Att det sedan råder en vriden inställning till det här med mat och dess värde, det är en annan sak.

Nja, man behöver ju inte vara så noga. Såhär känner jag inför PF:
http://i.imgur.com/by7DX.png

Squamata
2012-03-04, 23:45
Ja, för det är ju snyggt att glida runt med sån här Kai Greene-mage i dagar efter ett mål. :smash:

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2009/3/16/1237220130262/snake-eats-dog-001.jpg

Kanske inte ^^

nocantdo
2012-03-05, 04:34
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men en av fördelarna är väll ett bättre insuling påslag av första målet efter träning förutsatt att man tränar fastandes då. Och sen verkar ju väldigt många uppleva bättre kroppssammansättning av pf.

Eddie Vedder
2012-03-05, 06:59
Och sen verkar ju väldigt många uppleva bättre kroppssammansättning av pf.

Ja och ketodiet och vegankost och LCHF och....

Apos78
2012-03-05, 08:21
ja och ketodiet och vegankost och lchf och....

+1.

Inge Enveten
2012-03-05, 15:04
Men jösses. IF är något man kan tillämpa för att det är bekvämare än andra alternativ om man nu tycker det. Det som avgör din kroppskomposition är kaloriintaget, vad kalorierna består av, hur du tränar och hur mycket kalorier du förbrukar per dag. Att du inte äter innan eller efter ett visst klockslag är otroligt sekundärt för att inte tala om helt irrelevant vad gäller hur du ser ut.

Att IF kan göra det lättare att hålla kosten och på så sätt göra det "lättare" att få vissa resultat är en annan femma. Exakt samma intag 3 måltider vs 6 = samma resultat.

robbban3
2012-03-05, 15:29
Jag baserar detta utifrån mina egna upplevelser med LG upplägg, jag har mindre sötsug och mindre hunger generellt.
På gymmet så ökar jag i nästan alla övningar, jag får mindre fett och går som sämst +- på muskler.

*Men det största argumentet för mig är att jag tror att människan inte har helt tappat bort sitt förflutna då man inte kunde få tag i mat 24/7 utan var tvungen att hitta/jaga maten.

*(Har tyvärr inga belägg för detta utan det är bara vad jag tror).

deerp
2012-03-05, 16:07
Jag baserar detta utifrån mina egna upplevelser med LG upplägg, jag har mindre sötsug och mindre hunger generellt.
På gymmet så ökar jag i nästan alla övningar, jag får mindre fett och går som sämst +- på muskler.

*Men det största argumentet för mig är att jag tror att människan inte har helt tappat bort sitt förflutna då man inte kunde få tag i mat 24/7 utan var tvungen att hitta/jaga maten.

*(Har tyvärr inga belägg för detta utan det är bara vad jag tror).

tror gör man i kyrkan

Prost
2012-03-05, 17:03
tror gör man i kyrkan

Du TROR tvärtom? Besöker du kyrkan ofta?

Shirt
2012-03-06, 19:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2358218&postcount=3

Så de fördelar i muskelmassa och fettmassa i texten stämmer inte längre? Eller kanske endast är marginella jämfört med "vanlig" kost hållning?

King Grub
2012-03-06, 20:06
Mätningarna i den människostudien gjordes på helt olika tidpunkter på dygnet för dom olika grupperna, vilket helt förklarar alla skillnader i kroppssammansättning dom emellan.

Springer
2012-03-06, 20:28
Jag varierar mellan två olika dieter:
På dagen, PF. På kvällen, äta var tredje timme (eller mest hela tiden...)

PF:s största förtjänst är att man kan peka på den dieten (eller kanske dess teoretiska bygge) och hoppa över frukost med gott samvet. Och det tror jag andra har nämnt redan, att det är en anti-tes mot 3-timmarsreligionen.

Och det kanske innebär att det spelar ingen roll hur man äter under dagen, i det stora hela?

King Grub
2012-03-06, 20:32
Antagligen inte, med undantag av att äta i anslutning till träning.

prOtotype
2012-03-06, 23:37
Det finns så många delar av sakerna Martin förespråkar som kan ha inverkan på resultatet att jag är förvånad över att folk hänger upp sig så mycket på 16h.
Konceptet Leangains innehåller mycket mer än bara periodisk fasta.

Som jag kör äter jag 0kcal innan lunch, sen när lunch blir kan vara 10 eller 14, spelar mig inte så stor roll. Äter när det passar mitt schema eller jag är hungrig. Efter det äter jag tills jag inte känner för det på kvällen. Oftast 2 stora måltider totalt över dagen och försöker följa makrosarna, men vissa dagar skiter jag i det. Så lite halvfabrikat och sånt som möjligt och hellre hallon och slooow än godis.
Inte så svåra riktlinjer direkt, har bara försökt plocka lite russin ur leangainskakan och det ger spännande resultat.

Tror man tjänar mer på att inte nojja och därmed hålla sig peppad på att fullfölja sin plan än att nojja hela tiden och bli trött på allt med träning&kost för att det blir jobbigt.

Spartansk
2012-03-07, 00:13
Yuo maek me insult, infidel! Alla på detta forum (och i resten av det västerländska samhället) har någon typ av ätstörning.

:confused::MrT:*jorgen*

Eddie Vedder
2012-03-07, 06:49
:confused::MrT:*jorgen*

Det är en lögn för att rättfärdiga sitt eget ätande. Lite synd kan man tycka, ingen behöver ju hitta på sånt strunt för att få äta nitiskt. Det är ju upp till en själv.

PetterHultin
2012-03-07, 07:28
Den enda direkta fördelen jag fick (har testat nu i ca 2 veckor) är att det hjälpte mig att sluta småäta som ett jefla fetto. Om man bara har en hyfsad fokus på att klara ungefär 16 timmar fasta så blir man av med alla onödiga skitkalorier man sätter i sig på ett dygns tid. Jag inbillar mig att jag redan känner en liten skillnad på mina lovehandles, och det tror jag isåfall bara beror på att jag utesluter godis, röd mjölk och en extra vit kvällsmacka.