handdator

Visa fullständig version : Träning och kost för att bli så gammal som möjligt

Spartansk
2012-02-01, 11:36
Jag lägger den här tråden i Allmänt, eftersom den innehåller både kost-, tränings- och kosttillskottsfrågor.

Jag börjar bli mindre och mindre intresserad av att bli världens snyggaste man, och mer och mer nyfiken på att bli världens äldsta. Nu undrar jag helt enkelt hur träning och kost för att bli gammal skiljer sig från träning för att få så mycket muskler och lite fett som möjligt.

Jag har snappat upp några fakta här och där, och har några egna teorier. Jag har förstått att övervikt kan leda till plackbildning i blodkärlen, som inte försvinner om man sedan blir normalviktig. Att någonsin bulka upp sig går därför helt bort om man vill bli gammal. Det finns säkert ännu fler skäl till att aldrig någonsin bli tjock.

Proteinhalten är väl en stor avskiljare mellan att äta för snygghet och äta för långlevnad. Snygghet: Ät så mycket protein som möjligt; långlevnad: Ät så lite protein som möjligt, för att spara lever och njurar. Exakta halter kan diskuteras.

Vad gäller kolhydrater, fett och mikronutrienter föreställer jag mig att rekommendationerna är i princip samma.

Träningen är lite lurigare. Intuitivt tror jag att man inte ska träna lika hårt om man vill bli gammal. Jag har läst på flera olika håll att det är ohälsosamt att träna som en elitidrottare. Det känns även som om man borde satsa med på att träna varierat om det bara är hälsan man tränar för, dvs träna både styrka, kondition, koordination och vighet.

Att röra på sig väldigt mycket i det dagliga livet (ha ett fysiskt jobb) är bra om man vill bli gammal, har jag för mig att Eddie Vedder skrev i någon tråd.

Dessutom har jag läst att folk som blir över 100 oftast bor nära sina släktingar på sin ålders höst.

Slutligen verkar det vara ett säkert kort att bli konstnär:
Pablo Picasso: 25 oktober 1881 – 8 april 1973
Tizian: 1488/1490 – 27 augusti 1576
Michelangelo Buonarotti: 6 mars 1475 – 18 februari 1564.

Spettet
2012-02-01, 11:39
Ät massa med yoghurt och ge f*n i att dra halsbloss.

Ado2000
2012-02-01, 11:41
varför hade du inte världens äldsta människa med i listan på alla gamla personer

Spartansk
2012-02-01, 11:48
Ät massa med yoghurt och ge f*n i att dra halsbloss.

Röker inte... Win!

varför hade du inte världens äldsta människa med i listan på alla gamla personer

Läste lite om konstnärer och det slog mig hur gamla många av dem blivit... Har inte läst om världens äldsta människa... Å andra sidan slog det mig att alla de tre i min lista där är från Medelhavsområdet, och där blir ju folk urgamla ändå...

Sniggel
2012-02-01, 11:52
De som blir urgamla har förmodligen ffa generna på sin sida (långa telomerer bl a kanske?) så jag tror inte man ska titta på dem och dra några slutsatser om hur man ska leva.

Ado2000
2012-02-01, 11:52
Jag skulle nog ta en titt på Japan faktiskt för där han dom fler gamla än unga människor och tror att just världens äldsta var därifrån dessutom så tror jag att det var en kvinna :)

King Grub
2012-02-01, 11:53
Lågkalori- och lågproteinkost (vegan) kombinerat med konditionsträning och en avmagrad, lätt kropp.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17518696&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/6/1456

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17705666

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19166134

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18789600

filmjölk
2012-02-01, 12:05
efter vad jag har sett blir inte nyttiga renlevnadsmänniskor särskilt gamla. För att bli riktigt gammal tror jag att man:

* skall jobba så lite som möjligt
* Inte motionera annat än lättare vardagssysslor och korta promenader
* aldrig skall stressa
* inte ha barn
* inte ha en partner och ha väldigt lite sex
* äta vad som serveras 4ggr om dagen, det viktiga är inte kosten, utan att man slipper tillreda den själv. småäta godis och kakor etc emellan
* sova mitt på dagen 1-2h, samt 10-12h på natten 8inte bara som gammal, hela livet!)
* äta mycket mediciner
* ha flera somatiska sjukdomar, astma, rheumatism, etc etc
* inte ha några nära vänner
* vara psykiskt sjuk
* slippa ta ansvar
* röka
* leva ett stilla liv utan drama och äventyr
* dricka alkohol sällan, men väldigt mycket när man får tillfälle.
* vara intelligent och ha stor kunskap, men aldrig tillämpa detta på mer än korsord och när man tittar på tv-frågeshower

jag har i mitt yrkesliv träffat på några människor som blivit runt 100 eller mer. vad dessa har gemensamt är att de har haft folk omkring sig som tagit hand om dem i stort sett hela livet, växt upp på instutition, levt större delen av livet på mentalsjukhus, och från mentalsjukhuset till ett äldreboende.

Eddie Vedder
2012-02-01, 12:54
Att röra på sig väldigt mycket i det dagliga livet (ha ett fysiskt jobb) är bra om man vill bli gammal, har jag för mig att Eddie Vedder skrev i någon tråd.

Nej det har jag inte gjort. Vill du bli maximalt gammal ska du nog vara ganska stillasittande fast ändå aktiv nog att inte bli sjuk på grund av inaktiviteten. En balansgång där där, för om vi ska tro på kalorirestriktionshypotesen ska du ju förbruka minimalt med energi. Proteinet bör npg vara mycket lågt som du säger. För fett och kolhydrater finns det olika hypoteser, jag vet en Nobelpristagare för något år sedan som studerade livslängd på djur och har ätit lågkolhydratkost sedan dess. För att minimera insulinpåslag.

Men vill du bli superdupergammal måste du ju också ha dragit en sjuk vinstlott i genlotteriet.

Loke
2012-02-01, 13:07
Det här med stillasittande, hur troligt tycker ni det är att det är direkt kopplat till hög ålder? Jag tänker mig att det kan finnas indirekta faktorer. Dvs, stillasittande hör ju ihop med hög utbildning och hög inkomst, det måste ju spela roll i internationella studier. Det lär också höra ihop med en "försiktig" personlighet, dvs en person som kanske tvättar händerna mycket och inte åker motorcykel?

Minimjölk
2012-02-01, 13:34
Det är väl som muskelbygge, vi har alla olika gener och förutsättningar som gör det hela högst vanskligt att dra några slutsatser från men det finns i alla fall teoretiska möjligheter att optimera det man har så bra som möjligt. Inte stressa och slita ut kroppen varken fysiskt/psykiskt/känslomässigt och äta i mindre volym så att man håller sig smal/mager. Sova mycket och allmänt bara chilla.

Sedan kan man ifrågasätta hur mycket livet är värt att leva efter dessa premisser, man blir ju en aningens begränsad kan jag tycka. jag tror också att man mår bra och är lycklig spelar in mycket och om inte livsstilen ovan passar kan det ju istället bli kontraproduktivt.

BelowAverage
2012-02-01, 14:23
efter vad jag har sett blir inte nyttiga renlevnadsmänniskor särskilt gamla. För att bli riktigt gammal tror jag att man:

* skall jobba så lite som möjligt
* Inte motionera annat än lättare vardagssysslor och korta promenader
* aldrig skall stressa
* inte ha barn
* inte ha en partner och ha väldigt lite sex
* äta vad som serveras 4ggr om dagen, det viktiga är inte kosten, utan att man slipper tillreda den själv. småäta godis och kakor etc emellan
* sova mitt på dagen 1-2h, samt 10-12h på natten 8inte bara som gammal, hela livet!)
* äta mycket mediciner
* ha flera somatiska sjukdomar, astma, rheumatism, etc etc
* inte ha några nära vänner
* vara psykiskt sjuk
* slippa ta ansvar
* röka
* leva ett stilla liv utan drama och äventyr
* dricka alkohol sällan, men väldigt mycket när man får tillfälle.
* vara intelligent och ha stor kunskap, men aldrig tillämpa detta på mer än korsord och när man tittar på tv-frågeshower

jag har i mitt yrkesliv träffat på några människor som blivit runt 100 eller mer. vad dessa har gemensamt är att de har haft folk omkring sig som tagit hand om dem i stort sett hela livet, växt upp på instutition, levt större delen av livet på mentalsjukhus, och från mentalsjukhuset till ett äldreboende.

Jag blir inte klok på om detta är troll eller en äkta observation. :em:

Sniggel
2012-02-01, 14:27
Jag blir inte klok på om detta är troll eller en äkta observation. :em:

Känner igen en hel del av de där så jag tror inte han trollar.

TheIsh
2012-02-01, 14:40
Publicerat i Måndags. http://www.sciencenews.org/view/generic/id/338019/title/Long-lived_people_distinguished_by_DNA

Spartansk
2012-02-01, 14:50

Mormors syrra blev 101, hon var varken bott på institution eller mentalsjukhus. Tror inte hon blev omhändertagen speciellt mycket heller, när hon var ungefär 85-95 bodde hon ensam i en stuga och bl a högg ved själv. Hon hade dessutom man och barn.

Det är väl som muskelbygge, vi har alla olika gener och förutsättningar som gör det hela högst vanskligt att dra några slutsatser från men det finns i alla fall teoretiska möjligheter att optimera det man har så bra som möjligt. Inte stressa och slita ut kroppen varken fysiskt/psykiskt/känslomässigt och äta i mindre volym så att man håller sig smal/mager. Sova mycket och allmänt bara chilla.

Sedan kan man ifrågasätta hur mycket livet är värt att leva efter dessa premisser, man blir ju en aningens begränsad kan jag tycka. jag tror också att man mår bra och är lycklig spelar in mycket och om inte livsstilen ovan passar kan det ju istället bli kontraproduktivt.

Att inte stressa, inte slita ut kroppen, äta lite, sova mycket och allmänt chilla passar mig iaf. :cool:

The_RobRoy
2012-02-01, 16:05
Gammelfarmor gick bort för några veckor sedan. Bodde hemma själv tills hon var 99 år. Hon blev 104 år, hennes recept var nog:

Ät blandat, men små portioner - håll dig väldigt smal
Rör på dig så allsidigt som möjligt (tar hand om hemmet, plockar bär i skogen, hugger ved osv)
Ingen alkohol någonsin, inte röka

Hon var helt klar i huvudet enda till slutet, kunde fortfarande gå, men syn och hörsel var helt slut.

Spartansk
2012-02-01, 16:12
Gammelfarmor gick bort för några veckor sedan. Bodde hemma själv tills hon var 99 år. Hon blev 104 år, hennes recept var nog:

Ät blandat, men små portioner - håll dig väldigt smal
Rör på dig så allsidigt som möjligt (tar hand om hemmet, plockar bär i skogen, hugger ved osv)
Ingen alkohol någonsin, inte röka

Hon var helt klar i huvudet enda till slutet, kunde fortfarande gå,men syn och hörsel var helt slut.

De här är den helt klart viktigaste saken, tycker jag.

Fru_Flisa
2012-02-01, 16:46
Jag vill vända på lågprotein och slöhetshets-hypotesen.

Jag läste i nån Vetenskapens Värld eller liknande i år om en forskare som hade som strävan att bli så gammal som möjligt. Han hade teorier om att vi i framtiden, om ca 40 år, kommit så långt i forskning och teknik och medicinutveckling att vi inte behövde bry oss i kroppen utan i princip allt kunde åtgärdas, bytas ut eller förnyas på olika vis, minns inte helt exakt men så var resonemanget. Så bara han klarade sig dit med så klar hjärna som möjligt skulle kroppen därefter kunna bli odödlig menade han.
Nu lever han mycket på föreläsningar och böcker om att leva för långt leverne
men han hade sina idéer om träning och kost, otroligt petiga och vetenskapligt samtida.

Hur som helst, skulle jag svara utifrån denna hypotes som grundantagande skulle jag säga se till att bli så rik kapitalstark (ekonomiskt, kunskapsmässigt och socialt) som möjligt. Då kan du skaffa dej dessa fördelar i framtiden, ungefär som vissa köper plastikoperationer idag men bara de som har råd, eller endel operationer som inte alla har råd med och framtidens miljöer lär bli än mer privatdrivna och individualiserade.

Då din fråga var med utgångspunkt i hur sköta "kost och träning" för detta kan en koppling vara kost och träning - rikedom och berömmelse. Så, se till att äta och träna på så sätt att du blir rik och berömd. Kanske helst då genom hård träning och högt proteinintag då det rimligast leder mot detta.

Fredszky
2012-02-01, 18:42
fan! får ångest över denna tråd.

hur mycket kan det skilja sig mellan vegan-nisse, och koloiten som styrketränar 3-4 ggr veckan fram till 40-års åldern och äter tillräckligt med kcal och protein för att få den där kalsongmodellkroppen?

vegan-nisse blir 90 och koloiten 80?

Hemi
2012-02-01, 23:21
... ...

Jag läste i nån Vetenskapens Värld eller liknande i år om en forskare som hade som strävan att bli så gammal som möjligt. Han hade teorier om att vi i framtiden, om ca 40 år, kommit så långt i forskning och teknik och medicinutveckling att vi inte behövde bry oss i kroppen utan i princip allt kunde åtgärdas, bytas ut eller förnyas på olika vis, minns inte helt exakt men så var resonemanget. Så bara han klarade sig dit med så klar hjärna som möjligt skulle kroppen därefter kunna bli odödlig menade han.
men han hade sina idéer om träning och kost, otroligt petiga och vetenskapligt samtida.
... ...

Jo sådana saker läser man då och då, synd bara att de inte grundar sig på någonting överhuvudtaget annat än "I framtiden, då..." Det är lite väl mycket och många komplicerade saker i rad man måste byta ut, i nervsystemen t ex, delar av hjärnan osv. Risken för att man slutligen råkar ut för en olycka blir ju också större ju längre man lever ändå.

Det är som när man förr menade att år 2000, ja då är månen industrialiserad, Mars koloniserad och bilarna flyger osv.

Mycket ar hänt under 1900 talet och tidigare men mest är det väl att fler lyckas uppnå en ålder av säg 70-90 och med några extrema undantag lyckas en försvinande liten handfull av jordens miljarder människor gå över 115 eller så. Men det är nog rätt inställning att försöka bli så gammal som möjligt, konditionsträning sätter sprätt på systemet och kanske kan förtrycka åldringssjukdomar mm.

Oxe
2012-02-01, 23:52
http://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet

har för att den provincen är den som har högst medelålder, (har hört det nånstans bara vet inte faktan i det hela men det kan vara värt att titta på)

Spartansk
2012-02-01, 23:54
http://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet

har för att den provincen är den som har högst medelålder, (har hört det nånstans bara vet inte faktan i det hela men det kan vara värt att titta på)

Karatens ursprungs-ö ju! :thumbup:

Drfg
2012-02-02, 00:15
http://www.ted.com/talks/lang/en/dan_buettner_how_to_live_to_be_100.html

Här har ni en som tittat på vilken livsstil de populationer som lever längst har. Kommer fram till att gemensamma nämnare är: Gener, rikt socialt liv (även när man blir äldre), en kost som är i huvudsak vegetarisk och lågintensitetsträning. Har säkert missat något då det var ett tag sen jag såg den =)

Hemi
2012-02-02, 00:20
Jag tror, att Berlin har ovanligt många 100 åringar och somliga menar att dieten de levde på under kriget har med saken att göra. Hur som helst, levern sätter en gräns för hur gammal man blir om inget annat.

mattilainen
2012-02-02, 09:28
du ska heller inte träna styrketräning då detta inte är optimalt för ett längre liv. Var väl uppe på forumet förr om jag inte mins fel?

Eddie Vedder
2012-02-02, 10:03
Jag vill vända på lågprotein och slöhetshets-hypotesen.

Hur som helst, skulle jag svara utifrån denna hypotes som grundantagande skulle jag säga se till att bli så rik kapitalstark (ekonomiskt, kunskapsmässigt och socialt) som möjligt. Då kan du skaffa dej dessa fördelar i framtiden, ungefär som vissa köper plastikoperationer idag men bara de som har råd, eller endel operationer som inte alla har råd med och framtidens miljöer lär bli än mer privatdrivna och individualiserade.

Då din fråga var med utgångspunkt i hur sköta "kost och träning" för detta kan en koppling vara kost och träning - rikedom och berömmelse. Så, se till att äta och träna på så sätt att du blir rik och berömd. Kanske helst då genom hård träning och högt proteinintag då det rimligast leder mot detta.

Men snälla, 40 år? :D Det låter som när man talade om "År 2000" som det fantastiska året då vi alla kommer åka på chartersemestrar i yttre rymden. 40 år är ingenting, att vetenskapen skulle ha tagit oss dit den där personen påstår på ynka 40 år är ju helt absurt.

Det här med stillasittande, hur troligt tycker ni det är att det är direkt kopplat till hög ålder? Jag tänker mig att det kan finnas indirekta faktorer. Dvs, stillasittande hör ju ihop med hög utbildning och hög inkomst, det måste ju spela roll i internationella studier. Det lär också höra ihop med en "försiktig" personlighet, dvs en person som kanske tvättar händerna mycket och inte åker motorcykel?

Det är ju en hypotes baserat på mekanismer. Inte ett observerat faktum.

Raschmus
2012-02-02, 10:54
Lycklig, lol

Jag har inga belägg för ovanstående uttalande.

Spartansk
2012-02-02, 12:07
du ska heller inte träna styrketräning då detta inte är optimalt för ett längre liv. Var väl uppe på forumet förr om jag inte mins fel?

Iz diz tru?

Fredszky
2012-02-02, 12:15
den sammanvägda bilden jag har fått är att man ska ha en låg förbränning och omsättning i kroppen så åldras den långsammare.

så att styrketräna och äta adekvat för resultat verkar vara rätt kasst om man vill bli gammal :(

har ångest över detta. piss. jag vill ju vara snygg, träna OCH leva länge.

Sniggel
2012-02-02, 12:16
Iz diz tru?

Hade det inte mer att göra med att bygga muskler skulle undvikas, snarare än styrketräningen i sig?

Spartansk
2012-02-02, 12:18
har ångest över detta. piss. jag vill ju vara snygg, träna OCH leva länge.

I know how you feel, men personligen kan jag lätt tänka mig att dissa styrketräningen (och högproteinkosten). Heck, man ser ju inte ens på mig att jag styrketränar. Skulle nog få ungefär likvärdiga resultat av att gå över till yoga, eller vad såna där uråldriga asiater nu tränar.

Sniggel
2012-02-02, 12:18
I know how you feel, men personligen kan jag lätt tänka mig att dissa styrketräningen (och högproteinkosten). Heck, man ser ju inte ens på mig att jag styrketränar. Skulle nog få ungefär likvärdiga resultat av att gå över till yoga, eller vad såna där uråldriga asiater nu tränar.

Tai-chi :D

Spartansk
2012-02-02, 12:28
Tai-chi :D

Ja, och chi gong och sånt.

Pernam
2012-02-02, 12:49
Men varför i helvete skulle man vilja bli så lastgammal? Jag vill bli så gammal att jag hinner se mina barn växa upp och även få chansen att skämma bort barnbarnen, men jag vill fan inte bli så gammal att jag riskerar att överleva mina egna barn. Det vore en mardröm.

Fredszky
2012-02-02, 13:03
Men varför i helvete skulle man vilja bli så lastgammal? Jag vill bli så gammal att jag hinner se mina barn växa upp och även få chansen att skämma bort barnbarnen, men jag vill fan inte bli så gammal att jag riskerar att överleva mina egna barn. Det vore en mardröm.

det finns dom som tror att om 20-60 år så har tekniken kommit så långt att man kan undvika att dö.

säg att du skulle leva till 80 istället för 70 så kanske det är skillnaden på att dö och att leva för alltid.

z_bumbi
2012-02-02, 13:20

Jag skulle snarare säga precis tvärt om. Träna så att du orkar sköta dig själv så länge som möjligt. Får du influensan när du är 90 och det innebär att du inte orkar ta dig upp ur sängen under sjukdomen så tappar du ganska så snabbt förmågan att klara dig själv om du bara har precis den kapaciteten. Klarar du t ex av att göra 40 knäböj djupare än en stol och tappar 20 av dessa på en månads sjukdom så kan du fortfarande resa dig från en stol och kan därför klara dig själv ett tag till samt kan också återfå förmågan att göra 40 knäböj eller i alla fall 35 st vilket även det ger marginal.
Det finns även ett klart samband mellan hur stark en person är och hur väl den klarar sig själv längre fram i tiden och det enda sättet att förbättra det sambandet är att bli starkare. Stark här handlar självklart inte om att böja 300 utan att just kunna resa sig från en stol eller ta sig ur sängen själv.
Det behöver iofs inte vara styrketräning men det är en väldigt bra form för alla åldrar och även gympa etc innehåller ju moment av styrketräning.

Utöver det så träna kondition och balans, gympa, gå/spring på ojämnt underlag, utöva någon sport så länge kroppen hänger med, sköt trädgården osv.

Spartansk
2012-02-02, 13:24

Jag tänker ändå inte skaffa barn. Problem solved. LOL!