handdator

Visa fullständig version : Hur börja få skriva artiklar för "månadstidningar"?

Barbastark
2012-01-09, 11:36
Hejhej

Undrar om de som har erfarenhet kan berätta lite kort om hur er väg till att få skriva artiklar till olika månadstidningar sett ut? Har ni lite tips på ett bra sätt att gå till väga?

Mitt område är positiv psykologi och funderar på att börja med detta som "extraknäck".

hallar
2012-01-09, 11:58
Vet inte vad positiv psykologi är, men skriv en artikel och skicka in till någon tidskrift som du tycker passar med det du vill skriva om.

Delfin
2012-01-09, 12:27
Mitt område är positiv psykologi och funderar på att börja med detta som "extraknäck".

Du svarade aldrig i förra tråden, så försöker igen. Vilken skola och vilka kurser läste du om positiv psykologi?

Nitrometan
2012-01-09, 13:11
Positivism och "tänket" kring det verkar så överdrivet och tillrättalagt.

Vore det inte mer intressant med negativ psykologi? Lite mer negativism i vardagen kanske hade varit på sin plats.

tjabon
2012-01-09, 13:45

Vore det inte mer intressant med negativ psykologi? Lite mer negativism i vardagen kanske hade varit på sin plats.

Lidandets psykologi a´la Bergman och Lars Noren ..;)

Nitrometan
2012-01-09, 13:49
Lars Norén är för glad och positiv. Läs hans dagbok får du se. En bra bir över 1000 sidor och det finns säkert tre positiva inlägg i den och minst två positiva omdömen om hans medmänniskor. :(

LoveMachine
2012-01-09, 14:10
Tur att varje kraft har en motkraft här i Universum. Jag pratar naturligtvis om pessimismkonsulten. Låten är underbar, försnacket oumbärligt.

peY68tKiWgM

Barbastark
2012-01-09, 14:12

Vet du vad positiv psykologi är? Eller blandar du ihop det med "självhjälps guru svängen"?

Nitrometan
2012-01-09, 14:23
Nej och ja. I den ordningen.

Vad svarar du på Delfins fråga?

tjabon
2012-01-09, 14:56
Nej och ja. I den ordningen.

Vad svarar du på Delfins fråga?

+1

:MrT:

Barbastark
2012-01-09, 15:25
Du svarade aldrig i förra tråden, så försöker igen. Vilken skola och vilka kurser läste du om positiv psykologi?

Du kan kolla in Psykologisk coach på Högskolan i Skövde. Sen ta en titt på de kurser som ingår i programmet. Ja är inte 100% klar än.

FredrikC
2012-01-09, 15:33
Jag har ingen erfarenhet själv, men jag antar att du skriver ett par artiklar eller halvfärdiga sådana och sen kontaktar tidningarna i fråga. Antingen blir dem intresserade och du får möjligheten att fortsätta skriva artiklar eller inte.

Ett annat alternativ är att börja "blogga" om ämnet för att, när du är mer etablerad, enklare komma in på en tidning. Bara en tanke.

Lycka till!

Delfin
2012-01-09, 16:03
Du kan kolla in Psykologisk coach på Högskolan i Skövde. Sen ta en titt på de kurser som ingår i programmet. Ja är inte 100% klar än.

Tack. Hur mycket har du kvar? Jag har inte kunskap nog för att säga varken bu eller bä, men jag får intrycket av det är någon slags populärvetenskaplig semipsykolog man "blir". Kan mycket väl ha fel dock.

KaptenKnäsvag
2012-01-09, 16:21
Börja med att träna på din svenska. "Hur börja" ???

Andreas Guiance
2012-01-09, 16:47
Jag har ingen erfarenhet själv, men jag antar att du skriver ett par artiklar eller halvfärdiga sådana och sen kontaktar tidningarna i fråga. Antingen blir dem intresserade och du får möjligheten att fortsätta skriva artiklar eller inte.

Ungefär så:)

Det är viktigt att du har lite koll på tidningen du söker till också. Det är väldigt många som vill skriva för BODY tex som inte riktigt fattar vad det är för tidning det handlar om.
Tipset blir alltså att läsa ett gäng nummer av den tidningen du vill skriva för så du förstår vilken målgrupp det rör sig om och vad tidningen har för stil.

Sedan är naturligtvis språket viktigt. Väldigt många tidningar använder sig uteslutande av journalister för att slippa redigera så förbannat. (Det tar ofta lika lång tid att redigera en dåligt skriven artikel som att skriva en helt ny själv, om inte längre.) På BODY kör vi inte på journalistspåret utan vill hellre att folk ska vara experter inom sitt ämne, men då krävs det också att skribenten verkligen är en expert. Annars kunde vi lika gärna låtit en journalist skriva artikeln och sluppit 80 procent av redigeringen.

När det gäller själva skrivandet är mitt största tips att komma ihåg att det inte handlar om uppsatsskrivande. Det här är texter som folk ska vilja läsa, till skillnad från uppsatser på högskolan där nästan det omvända gäller. Det är därför bra att skriva så ledigt, lättförståeligt och underhållande man kan (utan att för den skull simplifiera ämnet för mycket, så artikeln blir intetsägande).

Rent språkligt ska man hålla sig borta från svåra ord och tunga bisatser. De gör inte att man verkar smart – bara att artikeln ser ut som något ett gäng nynazister skulle ha knåpat ihop:D

Eddie Vedder
2012-01-09, 17:12
Vet inte vad positiv psykologi är

En vacker dag stöter du kanske på det i ditt jobb. Exempelvis en cancerpatient som fått höra av en "positiv psykolog" att vederbörande inte behöver läkarvård utan bara behöver sluta tänka negativt. Och så får du berätta att tack vare detta humbug är det för sent att rädda vederbörande.

Barbastark
2012-01-09, 18:35
Good info bout topic

Tackar, bra tips!

Barbastark
2012-01-09, 18:36

Ett annat alternativ är att börja "blogga" om ämnet för att, när du är mer etablerad, enklare komma in på en tidning. Bara en tanke.

Lycka till!

Tack för tipsen!

hallar
2012-01-09, 18:38
En vacker dag stöter du kanske på det i ditt jobb. Exempelvis en cancerpatient som fått höra av en "positiv psykolog" att vederbörande inte behöver läkarvård utan bara behöver sluta tänka negativt. Och så får du berätta att tack vare detta humbug är det för sent att rädda vederbörande.

Tyvärr har jag stött på liknande saker när det kommer till naturläkemedel, homeopati. Hade hoppats på en beskrivning ifrån trådstartaren. Men det verkar inte vara aktuellt ;)

Barbastark
2012-01-09, 18:38

Lol. Hade fått uppfattningen om att du först brukade kolla upp ett ämne innan du hyllar eller förkastar. Guess i was wrong

Fredron
2012-01-09, 18:42
Tyvärr har jag stött på liknande saker när det kommer till naturläkemedel, homeopati. Hade hoppats på en beskrivning ifrån trådstartaren. Men det verkar inte vara aktuellt ;)

Lol. Hade fått uppfattningen om att du först brukade kolla upp ett ämne innan du hyllar eller förkastar. Guess i was wrong

Barba kan inte du förklara då, enklare att höra från dig än att behöva söka runt.

Fagen
2012-01-09, 18:52

Positiv psykologi har inte särskilt mycket med med det ni skriver om att göra. En enkel googling hade räckt för att upplysa er om detta. Från wikipedia:

"Positive psychology began as a new area of psychology in 1998 when Martin Seligman, considered the father of the modern positive psychology movement,[4] chose it as the theme for his term as president of the American Psychological Association,[5] though the term originates with Maslow, in his 1954 book Motivation and Personality,[6] and there have been indications that psychologists since the 1950s have been increasingly focused on promoting mental health rather than merely treating illness.[7][8] In the first sentence of his book, "Authentic Happiness," Seligman claimed that "for the last half century psychology has been consumed with a single topic only - mental illness",[9] expanding on Maslow’s comments.[10] He urged psychologists to continue the earlier missions of psychology of nurturing talent and improving normal life.[2]"

Martin Zeligman är en av de mest respekterade forskarna inom det psykologiska fältet (bl.a. ordförande i APA).

Här en länk med honom där han talar om ämnet i fråga:

http://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.html

Barbastark
2012-01-09, 18:58
Barba kan inte du förklara då, enklare att höra från dig än att behöva söka runt.

Kort så är positiv psykologi ett relativt nytt vetenskapligt område där man, studerar (med vetenskaplig metodik of course) vad som är rätt och fungerar hos människor, välmående och vad som får människor att växa och nå sin fulla potential. Det är ett kompliment till "vanlig psykologi" (vilken ofta fokuserar på mental ohälsa och hur man behandlar detta) och är tänkt att fylla den lucka som idag finns när det kommer till vad vi vet om just mental HÄLSA.

Men sök även gärna på Positive psychology på wikipedia, där finns mer info.

kettlebellGuden
2012-01-09, 19:12
Intressant det här. Så först grejar man psykologi-examen och sen läser lite positiv coach på det dårå?

Barbastark
2012-01-09, 19:33
Intressant det här. Så först grejar man psykologi-examen och sen läser lite positiv coach på det dårå?

Den 3 åriga utbildning på Högskolan i Skövde jag nämnde så får man examen i kognitiv neurovetenskap. Men hela utbildningen är väldigt grundad i evidensbaserad coaching och positiv psykologi, och det är detta som de flesta som går utbildningen vill jobba med. Ska man sälja in det till någon som vill jobba med coaching eller anlita en coach kan man säga att det är en 3 årig akademisk utbildning i evidensbaserad coaching och positiv psykologi, enda i sverige och en av få i världen.

Man blir dock inte psykolog eller får någon steg 1 behörighet. Vidare är inte "coach" någon skyddad titel, så vem som helst kan kalla sig coach. Vi har dock en förening em bla jobbar med att få upp allmänhetens ögon för det vi är utbildade till och lära sig skilja på detta och andra coacher (de flesta andra coach utbildningar är icke evidensbaserade 2 veckorskurser).

kettlebellGuden
2012-01-09, 19:40
Den 3 åriga utbildning på Högskolan i Skövde jag nämnde så får man examen i kognitiv neurovetenskap. Men hela utbildningen är väldigt grundad i evidensbaserad coaching och positiv psykologi, och det är detta som de flesta som går utbildningen vill jobba med. Ska man sälja in det till någon som vill jobba med coaching eller anlita en coach kan man säga att det är en 3 årig akademisk utbildning i evidensbaserad coaching och positiv psykologi, enda i sverige och en av få i världen.

Man blir dock inte psykolog eller får någon steg 1 behörighet. Vidare är inte "coach" någon skyddad titel, så vem som helst kan kalla sig coach. Vi har dock en förening em bla jobbar med att få upp allmänhetens ögon för det vi är utbildade till och lära sig skilja på detta och andra coacher (de flesta andra coach utbildningar är icke evidensbaserade 2 veckorskurser).

Thx. Låter intressant med kognitiv neurovetenskap. Tyvärr kan jag inte hitta var i tråden du har nämnt det innan men det kan ju kvitta.

Tolkia
2012-01-09, 21:16
Vad är egentligen "evidensbaserad coaching" och hur skiljer det sig från typ psykoterapi eller (behandlande) psykologi? Inte som ett ifrågasättande, utan som en fråga. Jag vet vad evidensbaserad betyder, så jag behöver inte en lista på synonymer, utan jag skulle vilja veta vad man stöder sig på. "Coaching" som begrepp har ju inte funnits sådär vansinnigt länge i Sverige, i alla fall, så jag antar att det inte finns en ofantlig forskningsbas ännu?

Eddie Vedder
2012-01-09, 21:25

Positiv psykologi har inte särskilt mycket med med det ni skriver om att göra. En enkel googling hade räckt för att upplysa er om detta. Från wikipedia:

"Positive psychology began as a new area of psychology in 1998 when Martin Seligman, considered the father of the modern positive psychology movement,[4] chose it as the theme for his term as president of the American Psychological Association,[5] though the term originates with Maslow, in his 1954 book Motivation and Personality,[6] and there have been indications that psychologists since the 1950s have been increasingly focused on promoting mental health rather than merely treating illness.[7][8] In the first sentence of his book, "Authentic Happiness," Seligman claimed that "for the last half century psychology has been consumed with a single topic only - mental illness",[9] expanding on Maslow’s comments.[10] He urged psychologists to continue the earlier missions of psychology of nurturing talent and improving normal life.[2]"

Martin Zeligman är en av de mest respekterade forskarna inom det psykologiska fältet (bl.a. ordförande i APA).

Här en länk med honom där han talar om ämnet i fråga:

http://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.html

Jag vet vad det är och ska utveckla; Det är inte helt ogrundade idéer men det finns en industri som lever på att bland annat snedvrida den där forskningen in absurdum. Jag var inne på "positive-thinking"-industrin i Barbastarks andra tråd och det är i den typen av kvacksalveri som vi diskuterat där som idén om det positiva tänkandet dras till det extrema och bara skapar en pervers idé om att allt fixas med tanken och allt negativt alltid är ens eget fel.

z_bumbi
2012-01-09, 21:37

Steg 1?

Barbastark
2012-01-09, 22:59
Vet inte vad positiv psykologi är,

Jag vet vad det är och ska utveckla; Det är inte helt ogrundade idéer men det finns en industri som lever på att bland annat snedvrida den där forskningen in absurdum. Jag var inne på "positive-thinking"-industrin i Barbastarks andra tråd och det är i den typen av kvacksalveri som vi diskuterat där som idén om det positiva tänkandet dras till det extrema och bara skapar en pervers idé om att allt fixas med tanken och allt negativt alltid är ens eget fel.

Om du vet vad det är varför drar du då i denna tråden, där det bara pratats om just positiv psykologi, upp "pop/pseudo psykologi" och försöker likställa det med positiv psykologi?

Barstar
2012-01-09, 23:28
Vi hade möjlighet på jobbet att avsätta tid för personlig utveckling. Vi skulle få träffa en coach, sätta upp mål, och ges verktyg för att nå målen. Jag som ser mig själv som en närmast överdrivet rationell varelse bestämde mig för att gå in det med helt öppna ögon och jag tänkte att nu skulle jag få lära mig något om mig själv.

Och det fick jag. Att lyssna på i stort sätt samma dravel om att jag kan om jag vill på fem föreläsningar fick mig att vilja kräkas.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Barbastark
2012-01-09, 23:47
Vi hade möjlighet på jobbet att avsätta tid för personlig utveckling. Vi skulle få träffa en coach, sätta upp mål, och ges verktyg för att nå målen. Jag som ser mig själv som en närmast överdrivet rationell varelse bestämde mig för att gå in det med helt öppna ögon och jag tänkte att nu skulle jag få lära mig något om mig själv.

Och det fick jag. Att lyssna på i stort sätt samma dravel om att jag kan om jag vill på fem föreläsningar fick mig att vilja kräkas.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Var nog troligtvis en 2-veckors-kurs-coach du fick träffa. Detta är anledning till vår förening samt till att vi antagligen kommer få jobba ganska hårt för att få allmänheten att skilja på "hobby-coacherna" och de som ägnar sig åt evidensbaserad metodik (självklart finns det dock även många riktigt grymma "hobby-coacher", inte det jag säger).

Den coaching som vi ägnar oss åt är långt i från att "föreläsa" för klienten och mata dem med massa floskler. Det handlar snarare om att förstå klientens världsbild och med denna som grund hjälpa denne att utvecklas baserat på sina villkår. Det handlar inte om att tala om för klienten vad denne ska göra. Det handlar istället om att hjälpa klienten utforska och själv hitta sin väg. Klienten är ju expert på sig själv, och när man tar klientens förståelse för sig själv och lägger till evidensbaserade metoder det är då man verkligen får se varaktiga resultat.

Lellan
2012-01-10, 00:18
Var nog troligtvis en 2-veckors-kurs-coach du fick träffa. Detta är anledning till vår förening samt till att vi antagligen kommer få jobba ganska hårt för att få allmänheten att skilja på "hobby-coacherna" och de som ägnar sig åt evidensbaserad metodik (självklart finns det dock även många riktigt grymma "hobby-coacher", inte det jag säger).

Den coaching som vi ägnar oss åt är långt i från att "föreläsa" för klienten och mata dem med massa floskler. Det handlar snarare om att förstå klientens världsbild och med denna som grund hjälpa denne att utvecklas baserat på sina villkår. Det handlar inte om att tala om för klienten vad denne ska göra. Det handlar istället om att hjälpa klienten utforska och själv hitta sin väg. Klienten är ju expert på sig själv, och när man tar klientens förståelse för sig själv och lägger till evidensbaserade metoder det är då man verkligen får se varaktiga resultat.

Det låter faktiskt inte som att det skiljer öht från vanlig terapi på något sätt? Inom landstingen får man väl inte rekommendera annat än evidensbaserad behandling, allt utgår väl från det? Samt att patienten själv finner sina svar, med redskap av samtalsterapeuten/kuratorn/psykologen.

Barbastark
2012-01-10, 08:04
Det låter faktiskt inte som att det skiljer öht från vanlig terapi på något sätt? Inom landstingen får man väl inte rekommendera annat än evidensbaserad behandling, allt utgår väl från det? Samt att patienten själv finner sina svar, med redskap av samtalsterapeuten/kuratorn/psykologen.

Det finns många likheter, beroende på vilken terapiform du tänker på. Vi jobbar dock generellt sett mer lösningsfokuserat än "vanlig terapi". Vidare är det också viktigt att veta att psykologisk coaching INTE är terapi. Även om det inte finns någon lag som säger att vi inte får ta emot patienter som är i behov av terapi (folk som kan diagnostiseras med ett DSM-IV klassat tillstånd) så har oftast inte vi den bakgrundsutbildningen som ofta krävs för att ta sig an dessa fall och det ingår ofta i de etiska riktlinjer vi använder oss av att skicka vidare dessa personer till en "vanlig terapeut". På samma sätt som en "vanlig terapeut" oftast inte har den utbildning som krävs för att på ett effektivt sätt jobba med friska människor som vill utvecklas förbi "just ok"(sagt med engelskt uttal ;)). Enkelt sagt kan man säga att en psykolog/terapeut jobbar med folk som ligger på -10 till 0 på en mental hälsa skala, medans vi jobbar med människor som ligger på -1 och frammåt som vill upp mot 10.

Nitrometan
2012-01-10, 08:20
Det finns många likheter, beroende på vilken terapiform du tänker på. Vi jobbar dock generellt sett mer lösningsfokuserat än "vanlig terapi".
Vad är vanlig terapi? KBT är väl rätt lösningsfokuserat?
Jämför du bara med "traditionell samtalsterapi" (sånt som Freud och Jung höll på med)? Det finns många former av terapi idag.
Enkelt sagt kan man säga att en psykolog/terapeut jobbar med folk som ligger på -10 till 0 på en mental hälsa skala, medans vi jobbar med människor som ligger på -1 och frammåt som vill upp mot 10.
Hur mäter man detta värde? Jag antar att det finns ett evidensbaserat mätinstrument?

Lellan
2012-01-10, 08:36
Det finns många likheter, beroende på vilken terapiform du tänker på. Vi jobbar dock generellt sett mer lösningsfokuserat än "vanlig terapi". Vidare är det också viktigt att veta att psykologisk coaching INTE är terapi. Även om det inte finns någon lag som säger att vi inte får ta emot patienter som är i behov av terapi (folk som kan diagnostiseras med ett DSM-IV klassat tillstånd) så har oftast inte vi den bakgrundsutbildningen som ofta krävs för att ta sig an dessa fall och det ingår ofta i de etiska riktlinjer vi använder oss av att skicka vidare dessa personer till en "vanlig terapeut". På samma sätt som en "vanlig terapeut" oftast inte har den utbildning som krävs för att på ett effektivt sätt jobba med friska människor som vill utvecklas förbi "just ok"(sagt med engelskt uttal ;)). Enkelt sagt kan man säga att en psykolog/terapeut jobbar med folk som ligger på -10 till 0 på en mental hälsa skala, medans vi jobbar med människor som ligger på -1 och frammåt som vill upp mot 10.

Det vanligaste nu är väl, som Nitro är inne på, kbt och det även för att må bättre - inte sluta må apa? Jag ser iaf ingen fördel med att enbart kunna fokusera på grädden på mosen, onödigt slöseri att gå till ngn i genren du beskriver när det finns välutbildade med kunskap att skrapa på ytan om de upptäcker att det finns ngt under ett isberg, istället för att lägga energi att fila på toppen. Men det är jag det. :)

Går själv nu, kbt, för att förebygga vårdepp. Dock är jag så jävla självgod och osar positivism så kuratorn tyckte hon lärde sig mer av att höra mig babbla än kände att hon kunde bidra.. :D Hon har eget företag och det blev lite arbetsintervju över det hela, kändes inte helt proffessionellt - å andra sidan kanske det är förmätet av mig att förvänta mig att vården ska kunna användas till att må gott för att förhindra att må apa.

Två fel, inget rätt, men hursom: tycker inte det är fel på ngt sätt det du beskriver. Blir bara lite anti att det ska vara så "special" (sagt med engelskt uttal ;)). Folk har velat må toppen i alla tider och mental träning är inget nytt under solen, tex inom företagsledande, idrottande etc. Men är väl nice att det sprider sig till typ.. fritid. :)

Vad gäller grundfrågan så är det väl bäst att öva; skriv artiklar, "kill your darlings" ofta och fundera på vad du försöker förmedla, vilken evidens och kvalititet du har på dina källor (gör dem lätt att hitta) och skriv till såna där månadstidningar typ "må bra", "hälsa", "leva" (finns säkert "mäns hälsa" osv) osv. Får för mig att det är lämplig nisch. Huvudsaken är väl om du kommer med ngt nytt levererat läsvänligt och intressant.

Barbastark
2012-01-10, 08:37
Vad är vanlig terapi? KBT är väl rätt lösningsfokuserat?
Jämför du bara med "traditionell samtalsterapi" (sånt som Freud och Jung höll på med)? Det finns många former av terapi idag.

Jepp, finns många former idag. KBT är en mer lösningsfokuserad terapiform och är en av anledningarna till att jag skrev att vi generellt sett är mer lösningsfokuserade.

Hur mäter man detta värde? Jag antar att det finns ett evidensbaserat mätinstrument?

Detta var bara ett exempel för att illustrera skillnaden. Självklart har vi mer exakta instrument för att hjälpa till att kartlägga någons välmående.

Eddie Vedder
2012-01-10, 08:47
Detta var bara ett exempel för att illustrera skillnaden. Självklart har vi mer exakta instrument för att hjälpa till att kartlägga någons välmående.

Det måste väl vara samma instrument som i den etablerade psykologin? Hur ska de annars kunna jämföras?

Och jag måste säga att jag är tveksam till påståendet att psykologer inte har verktygen att stärka de som mår bra. Då har man nog en lite oklar bild av hur duktiga psykologer faktiskt är på att prata med människor och förstå dem. Men det är ju mer det att de som redan mår toppen inte är prioriterade för terapi. Vilket ju är helt rimligt.

Barbastark
2012-01-10, 08:56
Och jag måste säga att jag är tveksam till påståendet att psykologer inte har verktygen att stärka de som mår bra. Då har man nog en lite oklar bild av hur duktiga psykologer faktiskt är på att prata med människor och förstå dem. Men det är ju mer det att de som redan mår toppen inte är prioriterade för terapi. Vilket ju är helt rimligt.

För mig jag sade generellt sett även här. Kan ha fel. Dock läser vad jag vet, i alla fall för ett par år sedan, psykologer någon positiv psykologi som en del av deras utbildning. Och baserat på de studiebesök vi gjort till olika psykologer så har flera av dem inte ens hört talas om positiv psykologi, de som hade det var inte alls insatta i det. Så när det kommer till att öka en persons välmående som inte är inom DSM-IV ramarna så kan jag med övertygelse säga att vi slår dem flesta på fingrarna här. Dock är ju, som du säger, inte heller våra prioritetsområden samma.

Eddie Vedder
2012-01-10, 09:00
För mig jag sade generellt sett även här. Kan ha fel. Dock läser vad jag vet, i alla fall för ett par år sedan, psykologer någon positiv psykologi som en del av deras utbildning. Och baserat på de studiebesök vi gjort till olika psykologer så har flera av dem inte ens hört talas om positiv psykologi, de som hade det var inte alls insatta i det. Så när det kommer till att öka en persons välmående som inte är inom DSM-IV ramarna så kan jag med övertygelse säga att vi slår dem flesta på fingrarna här. Dock är ju, som du säger, inte heller våra prioritetsområden samma.

Min poäng är att jag inte tror att positiv psykologi är något som behövs för att stärka människor som redan mår bra. Man har redan så bra skolning i människans psyke och samtalsteknik.

Har du koll på frågan om mätverktygen?

Barbastark
2012-01-10, 09:20
Det vanligaste nu är väl, som Nitro är inne på, kbt och det även för att må bättre - inte sluta må apa? Jag ser iaf ingen fördel med att enbart kunna fokusera på grädden på mosen, onödigt slöseri att gå till ngn i genren du beskriver när det finns välutbildade med kunskap att skrapa på ytan om de upptäcker att det finns ngt under ett isberg, istället för att lägga energi att fila på toppen. Men det är jag det. :)

Går själv nu, kbt, för att förebygga vårdepp. Dock är jag så jävla självgod och osar positivism så kuratorn tyckte hon lärde sig mer av att höra mig babbla än kände att hon kunde bidra.. :D Hon har eget företag och det blev lite arbetsintervju över det hela, kändes inte helt proffessionellt - å andra sidan kanske det är förmätet av mig att förvänta mig att vården ska kunna användas till att må gott för att förhindra att må apa.

Två fel, inget rätt, men hursom: tycker inte det är fel på ngt sätt det du beskriver. Blir bara lite anti att det ska vara så "special" (sagt med engelskt uttal ;)). Folk har velat må toppen i alla tider och mental träning är inget nytt under solen, tex inom företagsledande, idrottande etc. Men är väl nice att det sprider sig till typ.. fritid. :)

Vad gäller grundfrågan så är det väl bäst att öva; skriv artiklar, "kill your darlings" ofta och fundera på vad du försöker förmedla, vilken evidens och kvalititet du har på dina källor (gör dem lätt att hitta) och skriv till såna där månadstidningar typ "må bra", "hälsa", "leva" (finns säkert "mäns hälsa" osv) osv. Får för mig att det är lämplig nisch. Huvudsaken är väl om du kommer med ngt nytt levererat läsvänligt och intressant.

Min poäng är att jag inte tror att positiv psykologi är något som behövs för att stärka människor som redan mår bra. Man har redan så bra skolning i människans psyke och samtalsteknik.

Ser fram emot att sätta tänderna i dessa inlägg när jag slutat jobbet :)

Nitrometan
2012-01-10, 09:57

Här är ett förslag:

http://img94.imageshack.us/img94/3424/6212e.jpg

z_bumbi
2012-01-10, 20:39
Steg 1?

Bumpar

mn8eii
2012-01-10, 21:11
Jag är extremt skeptisk till den här disciplinen men vi får väl se hur det går. Hur ser arbetsmarknaden ut för personer med en examen i "hobby-psykologi"? Är det starta eget och sen promota sig själv som fan som gäller, marknadsföra sig som någon slags friskvårdscoach?

dupper
2012-01-10, 22:47
Ser fram emot att sätta tänderna i dessa inlägg när jag slutat jobbet :)

bump

Barbastark
2012-01-11, 07:56

KBT är ju rät brett och kan användas både som terapi och för mer utvecklingsbaserat arbete. KBT är även en del av den coaching som jag utövar.

Gällande det med "ingen fördel att enbart fokusera på ..." så håller inte jag med, men respekterar din åsikt. Min erfarenhet är att terapeuter som har fokusområde "människor i mental ohälsa spektrat" har i de flesta fall inte samma kunskap som jag skulle säga vi har när det kommer till utveckling. Vi har även både praktisk och teoretisk träning i att se när männiniskor skulle kunna få mer hjälp av att gå till en terapeut och skickar då vidare dem till en sådan. Som jag sade tidigare så är vårt område klienter i mental hälsa spektrat, dvs folk som ligger på -1 och vill upp mot 10.

Ja, alla vill ju må bra. Dock har psykologin i behandling och utvecklingssyfte fram till ganska nyss i stort sett enbart lagt forskningsresurser på att förstå och behandla mental ohälsa och knappt något på att förebygga mental ohälsa samt förstå vad som får någon att nå förbi ett "bara ok" tillstånd. Folk som velat forska inom mental hälsa har haft extremt svårt att få sponsring då man inte tidigare sett samma potential för ekonomiskt vinst här. Detta håller på att förändras nu då man mer och mer ser vilka tex ekonomiska vinster som företag kan göra på att ha välmående anställda.

Tidigare har även de flesta som jobbat med "mental träning" varit så kallade "första generationens coacher", dvs folk med karisma och övertygande sätt,
som kommit på en metod som fungerar, men anledningen till att den fungerar hängde ofta mycket på att det var just X som praktiserade den
och där den nödvändigtvis inte skulle fungera om någon annan coach försökte använda dem på en klient (tex Tony Robbins, som jag för övrigt dock tycker är grym, dock skulle jag nog inte alls kunna få hans metod att fungera för mig).

Ja, en psykolog med god förmåga inom samtals terapi, tex MI, har absolut en bra grund för att jobba med utvecklingsarbete. Dock är deras och vårat sätt att arbeta två mycket olika av den enkla anledningen att dem jobbar med mental ohälsa, vilket kräver sin approach och vi med mental hälsa vilket kräver en annan. Kort sagt så jobbar dem väldigt mycket mer med att utforska och kartlägga klientens mentala tillstånd och härigenom fiska fram vad som kan vara problemet. Detta tar oftast väldigt lång tid, och är anledningen till att terapi kan hålla på i flera månader och till och med år. Eftersom vi jobbar med mental hälsa så jobbar vi med klienter som redan är mer eller mindre fullt fungerande och har inte vi samma behov av att kartlägga klientens mentala hälsa. Det räcker i så fall med att se att en kliente tex kan få mer hjälp av en terapeut och då skicka vidare denne. Sedan jobbar vi mycket mer lösningsfokuserat. Klienter som kommer till oss har ofta något dem vill uppnå eller ett specifikt utvecklingsområde dem vill jobba med. De flesta går till en coach 6-8 ggr, och det brukar räcka för att komma väldigt långt.

Phew :) Orkar inte korrektur läsa, men ser fram emot vidare diskussion.

Barstar
2012-01-11, 09:06
Var vill du hamna? vill du ha egen praktik? Vill du jobba med idrottsmän? Som jag ser det så finns det ingen plats och skall inte finnas någon plats i den offentliga vården för er.

Eddie Vedder
2012-01-11, 14:22
Ja, en psykolog med god förmåga inom samtals terapi, tex MI, har absolut en bra grund för att jobba med utvecklingsarbete. Dock är deras och vårat sätt att arbeta två mycket olika av den enkla anledningen att dem jobbar med mental ohälsa, vilket kräver sin approach och vi med mental hälsa vilket kräver en annan. Kort sagt så jobbar dem väldigt mycket mer med att utforska och kartlägga klientens mentala tillstånd och härigenom fiska fram vad som kan vara problemet. Detta tar oftast väldigt lång tid, och är anledningen till att terapi kan hålla på i flera månader och till och med år. Eftersom vi jobbar med mental hälsa så jobbar vi med klienter som redan är mer eller mindre fullt fungerande och har inte vi samma behov av att kartlägga klientens mentala hälsa. Det räcker i så fall med att se att en kliente tex kan få mer hjälp av en terapeut och då skicka vidare denne. Sedan jobbar vi mycket mer lösningsfokuserat. Klienter som kommer till oss har ofta något dem vill uppnå eller ett specifikt utvecklingsområde dem vill jobba med. De flesta går till en coach 6-8 ggr, och det brukar räcka för att komma väldigt långt.

Phew :) Orkar inte korrektur läsa, men ser fram emot vidare diskussion.

Jo jag tycker som sagt att du har en lite väl förenklad bild av psykologers kunskaper. Dessutom kan man ta en examen i psykologi utan att bli psykolog och även de arbetar med människor.

KBT är lösningsorienterat och inte specifikt för sjuka. Din utbildning är väl knappast KBT? Och är du klar med utbildningen eller pluggar du?

Generellt låter din beskrivning som att man ska bli coach om man vill slippa arbeta. Friska människor utan problem som man inte behöver arbeta så hårt med och inte träffa så ofta.

wintersnowdrift
2012-01-11, 14:33
Nu har ju tråden börjat handla om något annat, men on topic för skriveriet så tror jag att bloggförslaget är en ypperlig idé. Jag skriver inte artiklar för någon tidning men däremot för ett stort forum som också har redaktionellt material. Jag blev kontaktad av en av redaktörerna som läst inlägg jag gjort och som enligt utsago gillade mitt språk och min entusiasm. Mao, visa vad du går för och att folk gillar det du skriver så ska det nog inte vara helt omöjligt.

//Kristin

Nitrometan
2012-01-11, 15:05
Mao, visa vad du går för och att folk gillar det du skriver så ska det nog inte vara helt omöjligt.
Bra tips. Men om nån ska uppmärksamma det han skriver på ett positivt sätt så bör nog barba jobba lite på sitt språk (och orka korrekturläsa).

Men att skriva till exempel en blogg, eller en serie inlägg på ett forum i ämnet, är ett bra tips.

Linnet
2012-01-11, 17:43

Du vet inte vad du pratar om. Det är tråkigt hur du framställer din egen agenda som sanning då den ligger så långt från denna.

Linnet
2012-01-11, 17:48
Bumpar

Han syftar på psykoterapeut steg 1 som enbart psykologer har med sig från sin utbildning.

Barbastark
2012-01-11, 19:53
KBT är lösningsorienterat och inte specifikt för sjuka. Din utbildning är väl knappast KBT? Och är du klar med utbildningen eller pluggar du?

De metoder vi lär oss bygger ofta mycket på KBT även om inte det är en KBT utbildning så att säga. Och jag är inte färdig med hela utbildningen än.

Generellt låter din beskrivning som att man ska bli coach om man vill slippa arbeta. Friska människor utan problem som man inte behöver arbeta så hårt med och inte träffa så ofta.

Japp så måste det vara. Hade inte riktigt tänk på det innan och känner mig nu faktiskt väldigt dum som trodde att det fanns människor som mår ok men som känner att mycket mer är möjligt, eller att det finns företag som har vinst intresse och är intresserade av att effektivisera sin organisation, eller idrotts lag och klubbar som har intresse av att få sina spelare att prestera på topp. Men, ja, ändå skönt att jag fick denna insikt nu, och inte senare..

Barbastark
2012-01-11, 19:54
Du vet inte vad du pratar om. Det är tråkigt hur du framställer din egen agenda som sanning då den ligger så långt från denna.

Haha, ok. Educate me then! ;)

Barbastark
2012-01-11, 20:04
Var vill du hamna? vill du ha egen praktik? Vill du jobba med idrottsmän? Som jag ser det så finns det ingen plats och skall inte finnas någon plats i den offentliga vården för er.

Lol, visa mig vart jag har sagt att vi ska in i den offentliga vården.

Jag tycker dock definitivt att de budskap vi kommer med, så som positiv psykologi, ska in som en given del i grundskolan. Detta skulle bland annat kunna fungera exemplariskt i preventivt syfte när det kommer till framtida mental hälsa hos individer. Preventivt arbete när det kommer till mental hälsa är idag extremt underskattat, och skulle man lägga mer resurser på detta så skulle man i framtiden slippa massor av lidande på individnivå, och spara massor av pengar på en statlig nivå.

Eddie Vedder
2012-01-11, 20:28
Och jag är inte färdig med hela utbildningen än.

Då ska du nog se upp med att prata om att "vi gör si och så" och vilka metoder du använder i din coachning. Du är ju inte där än.

Japp så måste det vara. Hade inte riktigt tänk på det innan och känner mig nu faktiskt väldigt dum som trodde att det fanns människor som mår ok men som känner att mycket mer är möjligt, eller att det finns företag som har vinst intresse och är intresserade av att effektivisera sin organisation, eller idrotts lag och klubbar som har intresse av att få sina spelare att prestera på topp. Men, ja, ändå skönt att jag fick denna insikt nu, och inte senare..

Nu vet jag inte hur du läser. Jag säger hur jag tolkar det bara. Jag kan själv inte se någon som helst fördel i att om man mår toppen så slösar man tid på en psykolog. Det låter mer i mina öron som något icke-existerande behov som man möjligtvis kan skapa med rätt retorik och marknadsföringssnack.

Jag är ju företagare själv så du ska ju övertyga mig. :) I dagsläget väljer jag att prata med en psykolog från Lunds, Stockholms eller Uppsala universitet framför en coach från Skövde i alla fall.

Linnet
2012-01-11, 20:47
Haha, ok. Educate me then! ;)

Vad sägs om att du utbildar dig istället ;) Det jag sett hittills är att du inte har en översiktlig bild av psykologin som vetenskap och den forskning som bedrivs. Vidare vet du inte hur en psykologs utbildning och kompetens ser ut, ej heller verkar du vara på det klara med skillnaden psykolog/terapeut. Trots denna grasserande okunskap om dessa områden du uppvisar vågar du uttala dig om gränsdragningar gentemot din egen profession, det hela blir ganska skrattretande för den som är insatt. Sen att du vill skriva och har ett yrkesmässigt driv att ta dig framåt har jag inga synpunkter på utan kan bara önska lycka till i denna strävan.

Barbastark
2012-01-11, 20:52
Då ska du nog se upp med att prata om att "vi gör si och så" och vilka metoder du använder i din coachning. Du är ju inte där än.

Har gått alla coachingkurser + har ca 100 sessionstimmar i bagaget i alla fall, så lite har jag nog allt att säga om det.

Nu vet jag inte hur du läser. Jag säger hur jag tolkar det bara. Jag kan själv inte se någon som helst fördel i att om man mår toppen så slösar man tid på en psykolog. Det låter mer i mina öron som något icke-existerande behov som man möjligtvis kan skapa med rätt retorik och marknadsföringssnack.

Känner man att allt verkligen bara flyter på och man lever drömmen så att säga så gör man antagligen redan jäkligt mycket rätt.

Men om vi pratar privatpersoner så tänk lite mer i banorna av att man mår ok men vet att X och Y är så jäkla möjligt och att nå hit skulle kunna höja ens livskvalité väldigt mycket, och man vill ha hjälp med detta. Det är då vi kommer in. Idag finns ingen plats inom vården för detta ändamål samtidigt som det finns tonvis med 2-veckors coacher bland vilka det är väldigt svårt att solla (självklart finns det många av dessa som är VÄLDIGT duktiga, men som sagt kan det vara mycket svårt att hitta rätt). Tänk då att det nu börjar komma folk med 3 årig akademisk(+praktiskt så klart) utbildning i evidensbaserade metoder som jobbar med just detta. Där du vet vad du kan förvänta dig. Vad sägs, skulle inte det vara något?

I dagsläget väljer jag att prata med en psykolog från Lunds, Stockholms eller Uppsala universitet framför en coach från Skövde i alla fall.

Nu vet ju inte jag hur din situation ser ut och vad för resultat du är ute efter. Men är du inom mental hälsa spektrat så tror jag till 100% att du skulle få mer ut av din tid och pengar från någon av "oss". Kan ju vara värt att titta lite mer på i alla fall?

Eddie Vedder
2012-01-11, 20:55
Nu vet ju inte jag hur din situation ser ut och vad för resultat du är ute efter. Men är du inom mental hälsa spektrat så tror jag till 100% att du skulle få mer ut av din tid och pengar från någon av "oss". Kan ju vara värt att titta lite mer på i alla fall?

"Ni" vill inte ha mig. :) Jag är ett fall för psykiatrin.

Barbastark
2012-01-11, 21:00
"Ni" vill inte ha mig. :) Jag är ett fall för psykiatrin.

Ok ;)

regus
2012-01-11, 22:04
Första steget är väl att bli bra på att skriva. Börja där.

Nitrometan
2012-01-12, 09:15
Hade inte riktigt tänk på det innan och känner mig nu faktiskt väldigt dum som trodde att det fanns människor som mår ok men som känner att mycket mer är möjligt, eller att det finns företag som har vinst intresse och är intresserade av att effektivisera sin organisation, eller idrotts lag och klubbar som har intresse av att få sina spelare att prestera på topp. Men, ja, ändå skönt att jag fick denna insikt nu, och inte senare..

Första steget är väl att bli bra på att skriva. Börja där.

Ett första steg kan vara att sluta med sär skrivning. Det gör ont i ögonen.

Men som sagt skriv. Öva på att skriva så att du blir bra på "hantverket" att skriva.