Logga in

Visa fullständig version : "Öka" processen ?

buck3tt
2012-01-09, 01:51
Tja ! En snabb fråga

Just nu tränar jag SL 5x5 , 3 gånger i veckan, försöker samtidigt på en "liten" deff och samt långsam kanske, men för att "öka" processen är de då smart att gå på löpband (tex) dom dagarna då man inte tränar för att som sagt tidigare, "öka" processen av att förlora fett ?

Kim Jong Un
2012-01-09, 01:59
Ja. Det är bra. Du går ner mer i vikt då.

Fredron
2012-01-09, 13:05
Du kommer inte öka processen av att förlora fett genom att gå på löpbandet.
Du kommer förlora fett om din energiförbrukning är större än den mängd energi du tillför din kropp varje dag. Om det sker genom att du äter mindre eller motionerar mer spelar ingen roll.
Det är dock väldigt svårt att veta om man äter mindre när man börjar konditionsträna, kroppen är bra på att ställa in sig så man äter tillräckligt.

Jag personligen tycker dock att promenader är väldigt trevligt men jag skulle inte åka till gymmet, ställa mig på bandet någon timma och tro att det gör mig deffad fortare.

buck3tt
2012-01-09, 13:29
Du kommer inte öka processen av att förlora fett genom att gå på löpbandet.
Du kommer förlora fett om din energiförbrukning är större än den mängd energi du tillför din kropp varje dag. Om det sker genom att du äter mindre eller motionerar mer spelar ingen roll.
Det är dock väldigt svårt att veta om man äter mindre när man börjar konditionsträna, kroppen är bra på att ställa in sig så man äter tillräckligt.

Jag personligen tycker dock att promenader är väldigt trevligt men jag skulle inte åka till gymmet, ställa mig på bandet någon timma och tro att det gör mig deffad fortare.

Nene men självklart, menar bara allmänt om det "ökar / går snabbare"

karlingen
2012-01-09, 13:33

Har du lust att utveckla det där?

Numse
2012-01-09, 13:35
Jag fattar knappt frågan eller svaren i den här tråden :>

Till TS, det är väl givet att du ökar förbränningen om du rör mig dig mer?

andeem
2012-01-09, 14:07
Som jag har förstått det är det bättre att inte konditionsträna utan i stället skära ned mer på kaloriintaget. Det ger bättre förutsättningar för att öka i styrka.

willtjam
2012-01-09, 14:19
Som jag har förstått det är det bättre att inte konditionsträna utan i stället skära ned mer på kaloriintaget. Det ger bättre förutsättningar för att öka i styrka.

Men då får man ju även ha i åtanke att konditionsträning har väldigt många andra bra effekter på hälsan. Fast det var väl inte direkt poängen här, men ändå värt att poängtera så folk inte blir rädda för konditionsträning. :)

Fredron
2012-01-09, 14:24
Har du lust att utveckla det där?

http://traningslara.se/motion-vikt-och-aptit-hur-paverkar-dom-varandra-del-i/

Där får du lite information.
Kroppen blir bättre på att känna av hur mycket energi den behöver tackvare konditionsträning. Det är dock en temporär förbättring och anledningen till att många som slutar idrotta blir tjocka är till stor del för att deras kropp förlorar greppet om hur hungriga de bör vara, så de äter för mycket.

Sen finns det väldigt många studier som visar att folk överskattar den mängd energi de förbrukar under ett träningspass samt underskattar mängden energi de äter.
Detta resulterar alltså i att folk går på ett löpband i 10 minuter och sen käkar en chokladkaka som de tycker att de är värde, för att hårddra det lite.

Därför vill jag lyfta fram att det är mycket viktigt att ha viss koll på sin kost när man ska deffa eller banta.

Numse
2012-01-09, 14:45
´Till TS, det är väl givet att du ökar förbränningen om du rör mig dig mer?

Till TS, det är väl givet att du ökar förbränningen om du rör på dig mer?

Man behöver konditionsträna rätt tufft för att det ska påverka styrketräningen negativt.

vicarious
2012-01-09, 15:35
Jag fattar knappt frågan eller svaren i den här tråden :>

Till TS, det är väl givet att du ökar förbränningen om du rör mig dig mer?

Nej, man ökar inte förbränningen. Man ökar energiförbrukningen.

Numse
2012-01-09, 15:48
Nej, man ökar inte förbränningen. Man ökar energiförbrukningen.

Nu kommenterade du bara för att ha något att göra. Energiförbrukning ger förbränning, alltså ökar man förbränningen genom att öka energiförbrukningen.

vicarious
2012-01-09, 15:58
Nu kommenterade du bara för att ha något att göra. Energiförbrukning ger förbränning, alltså ökar man förbränningen genom att öka energiförbrukningen.

Nej. Det är en skillnad. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177286

Numse
2012-01-09, 16:01
Nej, man ökar inte förbränningen.

Klart man ökar förbränningen. Du förbrukar ju energi, vart tror du den kommer ifrån?

Nej. Det är en skillnad.

Det där handlar ju om skillnaden mellan fettförbränning och energiförbrukning.

vicarious
2012-01-09, 16:03
Klart man ökar förbränningen. Du förbrukar ju energi, vart tror du den kommer ifrån?

Man ökar inte (fett)förbränningen med träning, annat än eventuellt för stunden. Sett över dygnet ökar den inte. Men jag antar att du syftar på för stunden.

Numse
2012-01-09, 16:12
Jag menade inte fettförbränning, utan förbränning av energi rent generellt. Om killen håller samma kost, men motionerar mer, så kommer han tappa fettvikt fortare även om det bara är glykogen han bränner under konditionspasset.

Sen är det klart att han bränner lite fett för stunden vid ett eventuellt konditionspass också.

vicarious
2012-01-09, 16:26
Jag menade inte fettförbränning, utan förbränning av energi rent generellt. Om killen håller samma kost, men motionerar mer, så kommer han tappa fettvikt fortare även om det bara är glykogen han bränner under konditionspasset.

Ja och just det där festilta är att energiförbrukningen ökar. Säger man förbränningen menar man nästan alltid fettförbränningen.

Numse
2012-01-09, 20:31
Säger man förbränningen menar man nästan alltid fettförbränningen.

Nej.

vicarious
2012-01-09, 20:57
Nej.

Nähä, vilken menar man då?

Numse
2012-01-09, 21:04
Vadå, tror du man kom upp med ordet förbränning endast för att beskriva när fett förbränns?

vicarious
2012-01-09, 21:22
Vadå, tror du man kom upp med ordet förbränning endast för att beskriva när fett förbränns?

Du svarade inte på min fråga.

Nejdå, man använder det ordet till mycket annat. Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra. Hänger man på ett ställe som Kolozzeum är det väl ganska uppenbart att det inte handlar om t ex förbränning av fossila bränslen eller liknande.

Det är många som blandar ihop begreppen (fett)förbränning med energiförbrukning. Träning ökar energiförbrukningen, inte (fett)förbränningen över dygnet.

Ofta hör man folk som kör cardio för att "öka förbränningen" när de i själva verket menar "förbruka mer energi/öka energiförbrukningen" så de går ner i vikt snabbare eller kan äta mer.

Fordon
2012-01-10, 11:27
Vic, du har fel. Fettförbränning (okej, fettförbrukningen) ökar visst. Precis som energiförbrukningen. Men det i troligtvis menar är att den inte ökar procentuellt sätt.

Sniggel
2012-01-10, 12:26
Ja om du redan går ner i vikt och därtill lägger in gång på löpband på vilodagarna så kommer fettet att försvinna i snabbare takt.

Vad som exakt händer på löpbandet, vilken energi som förbränns just då och ifall det får dig att bli hungrigare eller inte är av mindre betydelse. För det var väl inte frågan?

Ser att folk tagit upp konditionseffektens påverkan på muskelbyggande faktorer.
Gång på löpbandet låter inte som speciellt seriös konditionsträning utan snarare som extra aktivitet/motion och har nog en försvinnande liten effekt om någon på muskelmassan.

King Grub
2012-01-10, 12:31
Vic, du har fel. Fettförbränning (okej, fettförbrukningen) ökar visst.

Det är tyvärr det den inte gör, inte sett över hela dygnet, inte mer än kaloribalansen eventuellt påverkas. Träning i sig ökar inte fettförbränningen.

Fordon
2012-01-10, 17:05
Det är tyvärr det den inte gör, inte sett över hela dygnet, inte mer än kaloribalansen eventuellt påverkas. Träning i sig ökar inte fettförbränningen.

Så du menar alltså att kroppen använder sig av (exempelvis) 50 gram fett under en viss tid, oavsett om man ligger i sängen hela tiden eller springer under hela tiden?

Var jag otydlig när jag skrev förra inlägget? jag säger inget om att kroppen väljer att använda sig av mindre fett som energi efter träningen för att jämna ut det totalt sätt.

Sniggel
2012-01-10, 17:11
Mja alltså jag ser inget större fel i fordons inlägg heller. Tycker det ser ut att vara underförstått att han menar att förbränningen (av fett och energi) ökar under själva aktiviteten. Men att han sen inte fortsätter att påpeka hur det ser ut på dygnsbasis.

Fordon
2012-01-10, 17:18
Mja alltså jag ser inget större fel i fordons inlägg heller. Tycker det ser ut att vara underförstått att han menar att förbränningen (av fett och energi) ökar under själva aktiviteten. Men att han sen inte fortsätter att påpeka hur det ser ut på dygnsbasis.

Ja precis :)