seriegubben
2012-01-08, 22:25
Hej alla glada på kolozzeum!
Som titeln säger har jag märkt att jag blir väldigt gasig av min diet, vilket naturligtvis skapar en hel del problem i vardagen. Först och främst behöver jag släppa väder flera ggr på mitt arbete, vilket såklart stör kollegorna (det var lite kul i början, men nu är det mest irriterande ;)), för det andra är det obehagligt att hela tiden gå runt med bullrig mage, för det tredje behöver jag gå på toaletten flera ggr i veckan för att slå en tvåa (vilket resulterar i först normal avföring och sedan mer lösaktig ju längre tid toalett besöket varar), och för det fjärde får jag en riktig ballongmage. Jag ser alltså fet ut, men det är endast luft som gör att min mage putar ut, har jag märkt.
Jag skulle vilja ha er hjälp med att möblera om i min kost för att slippa dessa besvär. Håll dock i minne att jag tränar för att först och främst bygga styrka och muskelmassa, och därmed behöver ca 2500 kcal per dag för att växa, och en del av denna måste bestå av en kalkylerad del protein, kolhydrater och fett för att jag skall göra framsteg. Dessutom har jag i grunden en känslig tarmflora, så jag tror att jag är känsligare än de flesta.
En typisk dags mathållning för mig just nu ser ut ungefär något såhär:
Frukost (kl. 06.30):
1,5 dl havregryn (kokas till havregrynsgröt)
2 dl mjölk (1,5% fett)
1 dl äppelmos
1 päron (ca 240 g)
1 handfull osockrade/osaltade mandlar (ca 25 g)
1 smörgås med en skiva skinka
Mellanmål 1 (kl. 10.00):
1/2 paket keso (typ 80 kcal)
1 banan
1/2 handfull osockrade/osaltade cashewnötter (ca 14 g)
Lunch (kl. 12.00):
En måltid komponerad enligt kostcirkeln (typ något i stil med spaghetti med köttfärssås och grönsaker. Brukar ligga på ca 600 kcal)
Mellanmål 2 (kl. 15.00):
1 äpple (ca 260 g)
1/2 handfull osockrade/osaltade mandlar (ca 14 g)
Middag (kl. 19.00):
Se lunch.
Mellanmål 3 (kl. 21.00):
2 dl filmjölk
Müsli
1 frukt (banan, äpple eller päron)
Så sådär ser en av mina dagar ut.
Snälla, hjälp mig att hitta en kost som inte gör mig gasig!
Tack på förhand! :)
Mvh / seriegubben
Som titeln säger har jag märkt att jag blir väldigt gasig av min diet, vilket naturligtvis skapar en hel del problem i vardagen. Först och främst behöver jag släppa väder flera ggr på mitt arbete, vilket såklart stör kollegorna (det var lite kul i början, men nu är det mest irriterande ;)), för det andra är det obehagligt att hela tiden gå runt med bullrig mage, för det tredje behöver jag gå på toaletten flera ggr i veckan för att slå en tvåa (vilket resulterar i först normal avföring och sedan mer lösaktig ju längre tid toalett besöket varar), och för det fjärde får jag en riktig ballongmage. Jag ser alltså fet ut, men det är endast luft som gör att min mage putar ut, har jag märkt.
Jag skulle vilja ha er hjälp med att möblera om i min kost för att slippa dessa besvär. Håll dock i minne att jag tränar för att först och främst bygga styrka och muskelmassa, och därmed behöver ca 2500 kcal per dag för att växa, och en del av denna måste bestå av en kalkylerad del protein, kolhydrater och fett för att jag skall göra framsteg. Dessutom har jag i grunden en känslig tarmflora, så jag tror att jag är känsligare än de flesta.
En typisk dags mathållning för mig just nu ser ut ungefär något såhär:
Frukost (kl. 06.30):
1,5 dl havregryn (kokas till havregrynsgröt)
2 dl mjölk (1,5% fett)
1 dl äppelmos
1 päron (ca 240 g)
1 handfull osockrade/osaltade mandlar (ca 25 g)
Mellanmål 1 (kl. 10.00):
1 banan
1/2 handfull osockrade/osaltade cashewnötter (ca 14 g)
Lunch (kl. 12.00):
En måltid komponerad enligt kostcirkeln (typ något i stil med spaghetti med köttfärssås och grönsaker. Brukar ligga på ca 600 kcal)
Mellanmål 2 (kl. 15.00):
1 äpple (ca 260 g)
1/2 handfull osockrade/osaltade mandlar (ca 14 g)
Middag (kl. 19.00):
Se lunch.
Mellanmål 3 (kl. 21.00):
2 dl filmjölk
Müsli
1 frukt (banan, äpple eller päron)
Så sådär ser en av mina dagar ut.
Snälla, hjälp mig att hitta en kost som inte gör mig gasig!
Tack på förhand! :)
Mvh / seriegubben