Visa fullständig version : Marit Bjørgen är starkare än din mamma!
http://gfx.dagbladet.no/labrador/197/197105/19710532/jpg/active/978x.jpg
Hon är nog starkare än din pappa med ska du se :D
men min morsa är snyggare det är viktigare
Vem sa du?
Lite så tänkte jag också. En länk så vi vet vem det är hade ju varit användbart *rolleyes*
Helt brutalt stark och uthållig man måste va för att klara av de hon gjort haha, inte konstigt att hon har en så brutal arm men undrar nästan om hon tagit något annat med, de där är sjukt brutalt för o vara tjej.
P.S @Vunnis @IronBug hon e skidåkare elr vafan de heter när man springer o åker med skidor långsträckor.
Spartansk
2012-01-08, 14:22
Vem sa du?
Lite så tänkte jag också. En länk så vi vet vem det är hade ju varit användbart *rolleyes*
Jag skulle gissa att det är någon av tjejerna på bilden. Om jag ohämmat får spinna vidare på denna tanketråd så skulle jag påstå att det är tjejen till höger, den långa av dem, med svart klänning.
Helt brutalt stark och uthållig man måste va för att klara av de hon gjort haha, inte konstigt att hon har en så brutal arm men undrar nästan om hon tagit något annat med, de där är sjukt brutalt för o vara tjej.
Jävligt osannolikt, inte det lättaste att dopa sig inom längskidåkning och komma undan med det.
Såg dom där bilderna också, häftiga armar. Modigt av henne att visa upp det för hon borde vara medveten om att det skulle skapa reaktioner.
Det är astmamedicinen som gör det!!1 Nä men hon är ordentligt genomtränad över lång tid. Fick väl ge upp på nåt VM pga överträning om jag inte minns fel.
iamdisapuint
2012-01-08, 14:23
No shit? elitidrottare som tryckt anabola i ngra år.
Jag skulle gissa att det är någon av tjejerna på bilden. Om jag ohämmat får spinna vidare på denna tanketråd så skulle jag påstå att det är tjejen till höger, den långa av dem, med svart klänning.
Du är inte dum du :thumbup:
Jockefoten
2012-01-08, 14:24
Vem sa du?
Världens bästa kvinnliga idrottare. Har ni levt under en sten de senaste 10åren?
Bara för att du har aspergers.
Världens bästa kvinnliga idrottare. Har ni levt under en sten de senaste 10åren?
Man kan väl inte leva under en sten?
Ja.
Man kan väl inte leva under en sten?
(Spela med nu för tusan!)
Rikard Jansson
2012-01-08, 14:48
lolwut. try again :)
Jockefoten
2012-01-08, 14:49
lolwut. try again :)
Vad menar du?
Jävligt osannolikt, inte det lättaste att dopa sig inom längskidåkning och komma undan med det.
Nja, kan man dopa sig princip i alla sporter så tror jag det går bra med längdskidåkning med. Dem ligger alltid ett steg före, tar något preparat som går ut snabbt elr som inte går o spåra m.m. Säger inte att hon har dopat sig dock, men jävlig sjuk fysik för en tjej men jag knappt kan fan gå med skidorna 20 steg utan att få mjölksyra så förstår vilken jävla träning de ligger bakom asså helt sjukt.
Rikard Jansson
2012-01-08, 14:53
Vad menar du?
Vägrar låta henne kallas för världens bästa kvinnliga idrottare när hon tävlar i en sport som enbart är svårt ur ett perspektiv; pannben
Lelle Pelle
2012-01-08, 14:57
Vägrar låta henne kallas för världens bästa kvinnliga idrottare när hon tävlar i en sport som enbart är svårt ur ett perspektiv; pannben
Du menar att teknik, uthållighet och taktik inte är av betydelse?
tntballe
2012-01-08, 14:58
Vilka idrotter är då godkända?
Rikard Jansson
2012-01-08, 14:58
Du menar att teknik, uthållighet och taktik inte är av betydelse?
teknik är något som lärs och sen sitter det och används utan ansträngning, uthållighet faller under pannben och den nivån av taktik som används är inte märkvärdig
Rikard Jansson
2012-01-08, 15:00
Vilka idrotter är då godkända?
Osäker! Satt och funderade på det. Cyborg är klart mer imponerande imo, psyke, smärttålighet + lika hård träning med svårare teknikinslag och som är mycket smärtsammare
teknik är något som lärs och sen sitter det och används utan ansträngning, uthållighet faller under pannben och den nivån av taktik som används är inte märkvärdig
Herregud....Jag blir fan mörkrädd av dina inlägg*cry*
mattilainen
2012-01-08, 15:01
kanske starkare fysiskt sätt men knappast psykiskt
Rikard Jansson
2012-01-08, 15:01
Herregud....Jag blir fan mörkrädd av dina inlägg*cry*
Och jag skiter fullständigt i att du konstant ska käfta emot allt jag skriver rooz :)
Spartansk
2012-01-08, 15:02
Uthållighet faller inte bara under pannben. Om du eller jag försöker springa 7 km istället för 5 km, då kanske det mest är en fråga om viljestyrka. Men på den nivån är det en helt annan femma.
För övrigt anser jag att "bra pannben" är den enskilt viktigaste egenskapen om man ska utröna huruvida en idrottare är bra eller ej.
Rikard Jansson
2012-01-08, 15:05
Uthållighet faller inte bara under pannben. Om du eller jag försöker springa 7 km istället för 5 km, då kanske det mest är en fråga om viljestyrka. Men på den nivån är det en helt annan femma.
För övrigt anser jag att "bra pannben" är den enskilt viktigaste egenskapen om man ska utröna huruvida en idrottare är bra eller ej.
Hur är det annorlunda på den nivån? Hon har den optimala träningen, tekniken och de mest optimala förutsättningarna för att göra det hon gör, tillsammans med en hel hög pannben. Pannben som i att hon klarar härda ut i själva aktiviteten, men även pannben som i att träna vidare och träna hårt. Men sen då? Nja
edit; givetvis inget negativt mot henne, hon är ju klart i top-50 i världen typ, men etta? Nae, inte med den sporten
Lelle Pelle
2012-01-08, 15:07
Hur är det annorlunda på den nivån? Hon har den optimala träningen, tekniken och de mest optimala förutsättningarna för att göra det hon gör, tillsammans med en hel hög pannben. Pannben som i att hon klarar härda ut i själva aktiviteten, men även pannben som i att träna vidare och träna hårt. Men sen då? Nja
edit; givetvis inget negativt mot henne, hon är ju klart i top-50 i världen typ, men etta? Nae, inte med den sporten
Optimal träning, optimal teknik, optimala förutsättningar, optimalt "pannben" etc osv i oändligheten. Tack för att du bekräftar att hon är fantastisk.
Rikard Jansson
2012-01-08, 15:08
Optimal träning, optimal teknik, optimala förutsättningar, optimalt "pannben" etc osv i oändligheten. Tack för att du bekräftar att hon är fantastisk.
Jag försökte inte sätta ner henne, varför är du så defensiv? Whatever grinollar, jag bryr mig inte :)
Osäker! Satt och funderade på det. Cyborg är klart mer imponerande imo, psyke, smärttålighet + lika hård träning med svårare teknikinslag och som är mycket smärtsammare
Du måste skoja? Cyborg mer imponerande än Marit?
Spartansk
2012-01-08, 15:11
Hur är det annorlunda på den nivån?
Jag har joggat en del, men personligen har jag aldrig, efter att jag kommit över en nybörjarfas, joggat så länge så jag verkligen inte kan jogga några km längre om jag verkligen vill. Jag berättade detta för en vän som sysslar med orientering på hög nivå, och hon berättade att om man joggar tillräckligt långt så blir det inte bara en fråga om vilja längre; kroppen säger promt nej.
Ett annat sätt att se det är att om två med lika stark vilja tävlar mot varandra, så vinner den med bäst fysisk uthållighet. Man måste helt klart ha båda om man ska tävla med de bästa.
Hon är förmodligen den mest vältränade idrottskvinnan i världen, problem?
Lelle Pelle
2012-01-08, 15:12
Jag försökte inte sätta ner henne, varför är du så defensiv? Whatever grinollar, jag bryr mig inte :)
Defensiv? Hur menar du? Ska jag inte få ha min åsikt och få försvara den, precis som du får ha din?
Jag tycker att det är helt galet att jämföra två idrottare inom olika sporter, baserat på hur svåra sporterna är att genomföra. Det enda du kan jämföra är hur duktiga respektive atlet är i sin sport.
Rikard Jansson
2012-01-08, 15:13
Jag har joggat en del, men personligen har jag aldrig, efter att jag kommit över en nybörjarfas, joggat så länge så jag verkligen inte kan jogga några km längre om jag verkligen vill. Jag berättade detta för en vän som sysslar med orientering på hög nivå, och hon berättade att om man joggar tillräckligt långt så blir det inte bara en fråga om vilja längre; kroppen säger promt nej.
Ett annat sätt att se det är att om två med lika stark vilja tävlar mot varandra, så vinner den med bäst fysisk uthållighet. Man måste helt klart ha båda om man ska tävla med de bästa.
Så då handlar det om gener?^^
Hon är förmodligen den mest vältränade idrottskvinnan i världen, problem?
Går med på det :) Inte samma sak dock
Arf Pingvin
2012-01-08, 15:13
Lol, whut?
Fan vad du svamlar. Varför inte? Vad skulle vara en jävligare idrott att vara bäst i tänker du? Har vi några klart överlägsna idrottare i dessa sporter?
Spartansk
2012-01-08, 15:15
Så då handlar det om gener?^^
Oavsett vilket, blir man en sämre idrottare om man är bra pga gener?
Såg dom där bilderna också, häftiga armar. Modigt av henne att visa upp det för hon borde vara medveten om att det skulle skapa reaktioner.
Jag håller med (det ser man ju bara på den är tråden, och då är ju detta ett forum där man kunde vänta sig vid att folk skulle kunna hantera att se tjejer med armar som inte ser ut som sugrör). Missklädsam klänning, dock; porta hennes stylist/personal shopper och ge jobbet till mig. Halterneck hade förmodligen varit awesome att visa upp överkroppen i, kanske även en rak skärning i i rätt modell.
Lelle Pelle
2012-01-08, 15:19
Oavsett vilket, blir man en sämre idrottare om man är bra pga gener?
Jah, för att vara bäst måste man först blivit född helt talanglös och utan bra förutsättningar. Helst ska man ha någon typ av defekt, kanske sakna ett ben eller så.
bigtraps
2012-01-08, 15:21
Du kan väl räkna upp 10 st kvinnliga idrottare som är bättre
herregud....jag blir fan mörkrädd av dina inlägg*cry*
+1
Spartansk
2012-01-08, 15:26
Jah, för att vara bäst måste man först blivit född helt talanglös och utan bra förutsättningar. Helst ska man ha någon typ av defekt, kanske sakna ett ben eller så.
Man måste födas med väldigt svag vilja också, för viljestyrka är på sätt och vis medfött. Och så måste man växa upp under kassa förhållanden, för det är fuskigt om omgivningen peppar en till att bli en bra idrottare.
killenigrillen
2012-01-08, 15:33
Lolwut, try again.
Cyborg är givetvis jävligt teknisk osv men den största fördelen hon har mot sina motståndare är att hon är bygd som ett jävla köttpansar.
Tro på fan att damen åkte dit för doping nu i veckan dessutom
http://www.fightlinker.com/pics/criscyborgsteroids.jpg
du har inte så värst bra koll på längdåkning va?
du har inte så värst bra koll på längdåkning va?
Du har inte så bra koll på Rikard va? Han kan allt om allt ;)
Testade att googla Cyborg, fick ett gäng bilder på människorobotar, gjorde mig inte direkt klokare.
delta_mats
2012-01-08, 15:47
Fruktansvärt vältränad, dock så låg hennes muskelmassa henne i fatet i dagens avslutande tour de ski. Jag personligen tycker det är rätt intressant att en såpass muskulös skidåkare kan vara så bra, om man jämför henne med de andra toppåkarna är det ju stor skillnad.
Testade att googla Cyborg, fick ett gäng bilder på människorobotar, gjorde mig inte direkt klokare.
http://c553622.r22.cf2.rackcdn.com/wp-content/uploads/2011/03/chriscyborgsantos.jpg
Cyborg Santos
Jockefoten
2012-01-08, 15:57
Fruktansvärt vältränad, dock så låg hennes muskelmassa henne i fatet i dagens avslutande tour de ski. Jag personligen tycker det är rätt intressant att en såpass muskulös skidåkare kan vara så bra, om man jämför henne med de andra toppåkarna är det ju stor skillnad.
Justyna som vann är ganska stor, Charlotte är också rätt muskulös (dock är hon nästan 10år yngre). Sen finns det en uppsjö med riktigt små åkare Tex Therese Johaug, båda koncepten verka onekligen fungera.
Btw Cyborg har åkt fast för doping:
http://mmanytt.se/strikeforce/cris-cyborg-santos-uttalar-sig-om-det-positiva-dopingprovet/
delta_mats
2012-01-08, 15:58
Att jämföra ett preppmonster mot Björgen är ju bara löjligt. Norskan har tränat hårdare, mer, bättre och har ljusår bättre fysik och pannben än vad Cyborg har. De är lite skämmigt att någon ens gjorde den jämförelsen.
Vad som dock är anmärkningsvärt är det jag skrev i förra posten, att Marit kan vara så bra med den muskelmassan i en konditionsidrott som längdskidåkning.
delta_mats
2012-01-08, 16:01
Justyna som vann är ganska stor, Charlotte är också rätt muskulös (dock är hon nästan 10år yngre). Sen finns det en uppsjö med riktigt små åkare Tex Therese Johaug, båda koncepten verka onekligen fungera.
Njaa. Marit är märkbart större (muskulärt) än både Justyna och Charlotte, dessutom tror jag hon är mer deffad desutom, av bilder man sett tidigare. Men tydligen funkar det ändå som sagt.
Bara om man jämför med Johaug som står bredvid henne på bilden så ser man en stor skillnad. Kul att det fungerar med olika kroppstyper.
delta_mats
2012-01-08, 16:05
Bara om man jämför med Johaug som står bredvid henne på bilden så ser man en stor skillnad. Kul att det fungerar med olika kroppstyper.
Ja. Skidåkning kräver ju rätt mycket. Och olika skidåkare kan ha olika styrkor på olika delar av banan, det är lite det som är tjusningen med skidåkning. Det blir väldigt dynamiskt på något vis.
Konkurrensen inom kvinnlig skidåkning är ljusår före kvinnlig mma. Att jämföra en sport som har med elitutövare i ett jävligt stort antal länder med en äkta pereferisport är ju bara så fel.
Jockefoten
2012-01-08, 16:07
Njaa. Marit är märkbart större (muskulärt) än både Justyna och Charlotte, dessutom tror jag hon är mer deffad desutom, av bilder man sett tidigare. Men tydligen funkar det ändå som sagt.
Att Marit är störst ifrågasätter nog ingen, jag ville bara flika in att det finns fler skidåkare som med normala mått mätt är "stora".
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:10
Förlåt, hade ingen aning om att Marits fanclub för gnällkärringar fanns här på kolozzeum. Tar tillbaka allt jag sa, återgå till er dyrkan!
Arf Pingvin
2012-01-08, 16:11
Förlåt, hade ingen aning om att Marits fanclub för gnällkärringar fanns här på kolozzeum. Tar tillbaka allt jag sa, återgå till er dyrkan!
Du har alltså inget endaste exempel på någon som skulle vara en bättre idrottskvinna?
mystic[-_-]
2012-01-08, 16:14
Du har alltså inget endaste exempel på någon som skulle vara en bättre idrottskvinna?
Han trollar
delta_mats
2012-01-08, 16:20
Det är lite skämmigt det du skriver, men vi överlever nog.
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:24
Att jämföra ett preppmonster mot Björgen är ju bara löjligt. Norskan har tränat hårdare, mer, bättre och har ljusår bättre fysik och pannben än vad Cyborg har. De är lite skämmigt att någon ens gjorde den jämförelsen.
Vad som dock är anmärkningsvärt är det jag skrev i förra posten, att Marit kan vara så bra med den muskelmassan i en konditionsidrott som längdskidåkning.
Det är lite skämmigt det du skriver, men vi överlever nog.
Du är nog den enda i tråden tillsammans med mig som inte skriver något vettigt isåfall.
Kolla i ditt övre inlägg t.ex. Norskan tränar hårdare, mer, bättre än preppmonstret? Du tror alltså på allvar att elitidrottare som preppar tränar slappare och mindre än rena sådana? Och i vilken värld har Marit bättre fysik och i vilket land i denna världen har det med vilken som är bäst idrottare i två prestationssporter? Sist men inte minst, vad fan vet du om deras pannben? Kan du ens relatera till deras sporter?
delta_mats
2012-01-08, 16:30
Du är nog den enda i tråden tillsammans med mig som inte skriver något vettigt isåfall.
Kolla i ditt övre inlägg t.ex. Norskan tränar hårdare, mer, bättre än preppmonstret? Du tror alltså på allvar att elitidrottare som preppar tränar slappare och mindre än rena sådana? Och i vilken värld har Marit bättre fysik och i vilket land i denna världen har det med vilken som är bäst idrottare i två prestationssporter? Sist men inte minst, vad fan vet du om deras pannben? Kan du ens relatera till deras sporter?
Det är skillnad på idrotterna helt enkelt, och motståndet i dessa idrotter. Det är skillnad på den fysiska och psykiska ansträningen som idrotterna kräver. Är man i alla fall lite insatt i bägge idrotterna vet man om detta. Ja, jag kan relatera till bägge idrotterna skapligt väl för att vara väldigt säker på min sak.
Du behöver inte vara ett fysiskt praktexemplar för att hävda dig väl i kampsport, finns otaliga exempel där, även bland herrarna där konkurrensen är hårdare än bland kvinnorna. Men du hittar ingen i toppen av skidåkning som inte har slitit som ett djur i åratal för att ta sig dit.
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:33
Det är skillnad på idrotterna helt enkelt, och motståndet i dessa idrotter. Det är skillnad på den fysiska och psykiska ansträningen som idrotterna kräver. Är man i alla fall lite insatt i bägge idrotterna vet man om detta. Ja, jag kan relatera till bägge idrotterna skapligt väl för att vara väldigt säker på min sak.
Du behöver inte vara ett fysiskt praktexemplar för att hävda dig väl i kampsport, finns otaliga exempel där, även bland herrarna där konkurrensen är hårdare än bland kvinnorna. Men du hittar ingen i toppen av skidåkning som inte har slitit som ett djur i åratal för att ta sig dit.
Och det här gör att du med säkerhet kan säga att Cyborg legat i soffan för att ta sig dit hon är? Bara för att den ena sporten är yngre och mindre och att man kan lyckas där genom mindre ansträngning betyder inte det att Cyborg kan anses ett stjärnskott som krossar motståndet och är någon som skulle stått sig väldigt väl även om det hade en motsvarighet till längdskidåkningens bredd, ålder och storlek.
Har du koll på hur himla mycket Björgen tränar? Cyborg är ju dopad, så det är inte fair att jämföra en ren fysik kontra en dopad, desutom så är skidor en konditionssport vilket gör hennes fysik ganska imponerande.
Kan du relatera till deras sporter? Har du ställt upp i någon fullkontakt? Har du tränat högintensivt vintertid med snoret i fejan? (jag har.)
Deceiver85
2012-01-08, 16:34
Är det inte lite pretentiöst att utnämna någon till THE Världens bästa idrottare med tanke på hur många sporter det finns? Observera att jag anser att Marit Björgen onekligen är bland de bästa kvinnliga atleterna/idrottarna i världen, och den bästa inom sin sport.
Jockefoten
2012-01-08, 16:36
Är det inte lite pretentiöst att utnämna någon till THE Världens bästa idrottare med tanke på hur många sporter det finns?
Tänker man så kan man ju skippa allt vad idrottsgalor heter.
Kan ju förtydliga att det är för år 2011, inte genom tiderna eller nåt sånt. :)
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:36
Har du koll på hur himla mycket Björgen tränar? Cyborg är ju dopad, så det är inte fair att jämföra en ren fysik kontra en dopad, desutom så är skidor en konditionssport vilket gör hennes fysik ganska imponerande.
Kan du relatera till deras sporter? Har du ställt upp i någon fullkontakt? Har du tränat högintensivt vintertid med snoret i fejan? (jag har.)
Det var inte jag som började jämföra fysiker. Jag har inte heller hävdat att någon av dem har mer pannben, så jag behöver inte kunna relatera till någon av dem. Skulle tippa på att skidorna kräver mer av just pannben, men så skrev jag tidigt att det var det som var utmärkande för sporten och sen var det inte så mycket mer.
Högst syreupptag har hon ju i alla fall garanterat av alla världens kvinnliga elitidrottare. Sen är ju hela diskussionen kring vad som är hårdast hit och dit så otroligt lönlös och man tenderar ju alltid att sätta de idrotter man själv utövar högst eftersom man är mest insatt i vad det innebär och hur galna prestationerna är...
Längdskidor är ju lite speciellt på de sättet att det kräver mycket styrka (med konditionsidrotters mått) och samtidigt enorm syreupptagning, uthållighet osv...
Det var inte jag som började jämföra fysiker. Jag har inte heller hävdat att någon av dem har mer pannben, så jag behöver inte kunna relatera till någon av dem. Skulle tippa på att skidorna kräver mer av just pannben, men så skrev jag tidigt att det var det som var utmärkande för sporten och sen var det inte så mycket mer.
Som mer eller mindre kutym nu för tiden här på kolozzeum så är det inte det du skriver som de flesta rage'ar på, utan på hur du skriver och framför det. Om du faktiskt vill diskutera något utan att få en stämpel som trotsig ungdom så bör du se över nämnda faktorer, då även jag ställer mig i ledet av de som blir irriterad på dina inlägg. Risken är annars överväldigande att allt du skriver avfärdas som strunt.
On topic, Marit B och Kowalczyk är helt sanslösa. Det måste vara löjligt tungt att dagligen genomföra de prestationer de gjort under Touren. Fyfan.
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:45
Som mer eller mindre kutym nu för tiden här på kolozzeum så är det inte det du skriver som de flesta rage'ar på, utan på hur du skriver och framför det. Om du faktiskt vill diskutera något utan att få en stämpel som trotsig ungdom så bör du se över nämnda faktorer, då även jag ställer mig i ledet av de som blir irriterad på dina inlägg. Risken är annars överväldigande att allt du skriver avfärdas som strunt.
On topic, Marit B och Kowalczyk är helt sanslösa. Det måste vara löjligt tungt att dagligen genomföra de prestationer de gjort under Touren. Fyfan.
Om man skriver sina åsikter på ett tråkigt sätt så svarar ju inte ens någon :)
Deceiver85
2012-01-08, 16:47
Tänker man så kan man ju skippa allt vad idrottsgalor heter.
Jag tittar sällan på idrottsgalor, men det hör inte riktigt till ämnet.
Även om jag nu råkar tycka Marit Björgen att är en av de bästa kvinnliga atleterna i världen så tycker jag det är pretentiöst att utnämna någon överhuvudtaget som den bästa idrottaren.
Om vi går över till herrsidan så tror jag många påstår att Usain Bolt är den bästa manliga idrottaren just nu, och bland herrarna finns det hur många superstjärnor som helst. Hur står sig Bolt gentemot världstjärnor inom fotboll, basket, UFC och alla andra tusentals sporter som finns? Med tanke på hur varierande sporterna är, och hur olika prestationerna kan se ut, kan man verkligen utse någon som är Den Störste? Jag tvivlar...
Tricklew
2012-01-08, 16:47
Att folk ens orkar lyssna på en trollande bänkpressare. Det är ingen hemlis att styrketränande folk ses som simpla idioter, antingen så spelar han förvånansvärt bra, och ni köper det, eller så är han helt enkelt en livs levande stereotyp. Oavsett vad så förtjänar han ingen uppmärksamhet.
Sedan så är ju dessa inlägg rätt så löjliga också, vilken insikt har du i deras liv, för att kunna göra denna bedömningen?
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:48
Hade ingen aning om att du var en bänkpressare tricke :D
delta_mats
2012-01-08, 16:52
Att folk ens orkar lyssna på en trollande bänkpressare. Det är ingen hemlis att styrketränande folk ses som simpla idioter, antingen så spelar han förvånansvärt bra, och ni köper det, eller så är han helt enkelt en livs levande stereotyp. Oavsett vad så förtjänar han ingen uppmärksamhet.
Sedan så är ju dessa inlägg rätt så löjliga också, vilken insikt har du i deras liv, för att kunna göra denna bedömningen?
Tillräcklig insikt. Vad har du för insikt för att kunna säga motsatsen?
Tricklew
2012-01-08, 16:57
Tillräcklig insikt. Vad har du för insikt för att kunna säga motsatsen?
Jag hävdar inte motsatsen. Jag tycker hela jämnförelsen är löjlig.
Rikard Jansson
2012-01-08, 16:58
Jag hävdar inte motsatsen. Jag tycker hela jämnförelsen är löjlig.
Du kan va
Kan man leva under en sten eller?
Fritösen
2012-01-08, 17:04
Du kan va
:laugh:
Viktoraspen
2012-01-08, 17:10
På kolo kan man tydligen de. Hade inte en jävla aning om vem käringen var.
http://blogg.svt.se/vinterstudion/files/marit_bj%C3%B6rgen.jpg
Bilden har redan dykt upp på facebook, med kommentarer att hon är dopad..
Skit i Björgen! Man kan ju inte slita blicken från Therese Johaug *cupid*
Fy fan vad grym hon är. Får ta turen upp till kollen om dom ska tävla där i vinter :)
Jockefoten
2012-01-08, 17:43
Fy fan vad grym hon är. Får ta turen upp till kollen om dom ska tävla där i vinter :)
Drammen och Oslo i Mars som säsongsavslutning.
Drammen och Oslo i Mars som säsongsavslutning.
Blir fint det :)
HookersUnited
2012-01-08, 17:53
Dra på trissor! En elitidrottare som inte ser ut som en soffpotatis!
Landström
2012-01-08, 17:57
På kolo kan man tydligen de. Hade inte en jävla aning om vem käringen var.
Jorden anropar dig..! Vilken planet befinner du dig på?
Maybe you can, tell us?
mystic[-_-]
2012-01-08, 18:02
Idrottsintresset för just vintersport verkar låg här
Men för fan skärpa sig liiiite nu alla.
1. Diskussionen om vem som är den tuffaste mest vältränade idrottskvinnan faller på sin egen orimlighet då "vältränad" och dylika begrepp är högst subjektiva. Jag vägrar kora någon ubermensch som är "bäst" av alla i alla sporter. Därför anser jag även alla sorters tvärgående idrottsgalor där man korar årets bästa idrottare vara totala ryggdunkartillställningar utan vidare substans. Inget fel i ryggdunkar, galor och prisceremonier (bröd och skådespel) men man skall ha i åtanke att det är just skönsmässiga bedömnningar som ligger till grund för priset.
2. Varför skulle man ha bott under en sten för att man inte vet vem Björgen är? Jag har viss koll pga att jag gillar skidor men någon vidare kunskap om norrbaggen ifråga kan jag knappast känna att jag har. Själv har jag ingen som helst koll på fotboll eller ishockey och kan nämna precis 2 svenska fotbolls- och hockeyspelare, Zlatan och Mats Sundin, och att jag ens kan deras namn är löpsidornas fel. Att då någon som inte är intresserad av skidor inte håller reda på vem en norsk idrottskvinna är är väl relativt normalt?
Lite distans hade kanske varit bra för flera människor i den här tråden, för båda sidor.
OnT: Björgen är starkare än min mamma men min mamma är starkare än Spoon.
Just de! O hör sen.. maddafakkers
OnT: Björgen är starkare än min mamma men min mamma är starkare än Spoon.
Nåja det är inte så svårt :)
Jag tycker det hör till allmänbildningen att veta vem Björgen är om man läser tidningen eller ser på nyheterna. Sen tycker jag inte att okunskap är hippt eller coolt. Jag tycker mest man framstår som okunnig när man skriver saker som. "Jag vet inte vem det är"
Landström
2012-01-08, 18:26
Jag tycker det hör till allmänbildningen att veta vem Björgen är om man läser tidningen eller ser på nyheterna. Sen tycker jag inte att okunskap är hippt eller coolt. Jag tycker mest man framstår som okunnig när man skriver saker som. "Jag vet inte vem det är"
+1
Mycket väl talat
Nåja det är inte så svårt :)
Bra du skrev tycker, eftersom det inte är så.
martikainen
2012-01-08, 18:31
Jag håller med (det ser man ju bara på den är tråden, och då är ju detta ett forum där man kunde vänta sig vid att folk skulle kunna hantera att se tjejer med armar som inte ser ut som sugrör). Missklädsam klänning, dock; porta hennes stylist/personal shopper och ge jobbet till mig. Halterneck hade förmodligen varit awesome att visa upp överkroppen i, kanske även en rak skärning i i rätt modell.
Du fortsätter imponera i varenda post du skriver, till och med en sån här post :) :thumbup: Till dig Tolkia!
Jag som inte ens är sportintresserad vet vem hon är.
Spartansk
2012-01-08, 18:35
Jag visste inte vem hon är innan jag läste den här tråden! Någon borde nästan starta en poll.
http://4.bp.blogspot.com/-cSxvVw_fCDw/Td9UMHbB0HI/AAAAAAAAAFE/ltR6-WPMMZw/s1600/kryp2.JPG
Spartansk
2012-01-08, 18:40
Varför nöja sig med att leva under en sten?
http://www.pierreseche.com/images/sauliac_caselle.jpg
Tricklew
2012-01-08, 18:48
Det är inte så förvånande att folk inte känner till Marit, jag gjorde det inte före denna tråden. Sedan läser jag inte sportdelarna dock. Något jag knappast är ensam om att inte göra.
För min del är det mer förvånande att folk inte känner till Magnus Carlsen.
Det är inte så förvånande att folk inte känner till Marit, jag gjorde det inte före denna tråden. Sedan läser jag inte sportdelarna dock. Något jag knappast är ensam om att inte göra.
Han är väl inte starkare än min mamma?
Fast han får en del tid i media här i Norge. Bara svårt att placera honom. Inte den populäraste sporten.
Tricklew
2012-01-08, 19:24
Jasså du bor i Norge, inte konstigt du är så förvånad att folk inte känner till en norsk skidåkare. ;)
Här i Sverige brukar folk tro att Carlsen det är en homosexuell sångare.
Tog några sekunder men sett kom jag på att det var schack, mäkta stolt :thumbup:
Har du koll på vem Gregory Shahade är inom schackvärlden?
Tricklew
2012-01-08, 19:28
Nä, men jag känner till den andra Shahade, hans fru/dotter?
Jag har ingen större koll på mindre aktörer inom den amerikanska schackvärlden.
Nä, men jag känner till den andra Shahade, hans fru/dotter?
Jag har ingen större koll på mindre aktörer inom den amerikanska schackvärlden.
Jennifer Shahade, hans syster antar jag att du menar.
Gregory Shahade brukade lägga upp schack träningsvideor där han spelade mot andra personer och mest filosoferade om livet. Jag följde dem ett tag, var riktigt soft att se honom lira lite då och då. :)
Det som jag anser extremt med denna arm, är att den sitter på en längdskidåkare. Är ju inte direkt muskelbygge att hålla på med längdskidor, visst hon kompliterar ju med en hel del styrka, men att lyckas bygga upp sådana armar/axlar som skidåkerska får mig verkligen att undra en del.. Skulle hon lagt hela sitt liv på att bli så stor som möjligt skulle jag kuna tro att det var möjligt, men som skidåkerska :S
Det som jag anser extremt med denna arm, är att den sitter på en längdskidåkare. Är ju inte direkt muskelbygge att hålla på med längdskidor, visst hon kompliterar ju med en hel del styrka, men att lyckas bygga upp sådana armar/axlar som skidåkerska får mig verkligen att undra en del.. Skulle hon lagt hela sitt liv på att bli så stor som möjligt skulle jag kuna tro att det var möjligt, men som skidåkerska :S
De gymmar rätt mycket de också nuförtiden och är vana vid att pressa sig själva mycket hårdare än "vanligt folk", så det är inte konstigt att de får resultat. Dessutom har de folk runt i kring sig som sköter det här med maten; men den i sig är inte så strikt egentligen förutom att direkt onyttiga saker undviks som godis, chips m.m. De måste äta flera gånger mer än en normal människa gör så de behöver inte bry sig om mängden protein (t.ex.) särskilt mycket alls.
Jag kan ju, om inte annat så i egenskap av kvinna, bli lite trött på synen på vad som är normalt respektive möjligt när det gäller kvinnokroppen. Jag hade kanske förväntat mig att åsikterna på ett ställe som Kolozzeum, där trots allt rätt många är intresserade av träning och/eller sport, och många killar är intresserade av att själva se vältränade ut, skulle vara något mindre unkna än vad trådar som den här och andra på samma tema ger intryck av. Men nej. Bild på random muskulös kvinnlig idrottare postas -> enter x poster om att hon är dopad, referenser skribentens egen gedigna kunskap om kvinnokroppen respektive Flashback och Facebook.
Kan jag veta om Björgen är dopad? Nej. Är Björgens kropp omöjlig att uppnå utan doping? Nej.
En detalj i sammanhanget är att posen Björgen står i på bilden är en typisk sådan som tjejer med komplex för sina tjocka överarmar brukar undvika att bli fotade i, eftersom posen med armen tryckt mot kroppen trycker ut armen på längden så att den ser hur mycket bredare som helst ut än vad den egentligen är. Jämför skillnaden mellan hur låren ser ut när ni sitter och när ni står. Gud vad mycket snyggare det hade varit om fotografen presterat en bild där modellen sträcker på kroppen istället.
De gymmar rätt mycket de också nuförtiden och är vana vid att pressa sig själva mycket hårdare än "vanligt folk", så det är inte konstigt att de får resultat. Dessutom har de folk runt i kring sig som sköter det här med maten; men den i sig är inte så strikt egentligen förutom att direkt onyttiga saker undviks som godis, chips m.m. De måste äta flera gånger mer än en normal människa gör så de behöver inte bry sig om mängden protein (t.ex.) särskilt mycket alls.
Ja, det fattar väl jag också, men eftersom jag vet hur svårt det är för tjejer att få dessa armar/axlar så är det sjukt imponerade att lyckas med det med styrketräning som kompliment och xxx mil i veckan i muskelmotverkande skidåkning..
Kan jag veta om Björgen är dopad? Nej. Är Björgens kropp omöjlig att uppnå utan doping? Nej.
.
Jag tror helt klart det är möjligt för de flesta tjejer att uppnå sådana armar/axlar, men att göra det som skidåkerska är det som gör det så imponerande.. Skulle bli helt sjukt chockad om en manlig elit långdistans löpare skulle uppvisa sådana armar också.
Jag kan ju, om inte annat så i egenskap av kvinna, bli lite trött på synen på vad som är normalt respektive möjligt när det gäller kvinnokroppen. Jag hade kanske förväntat mig att åsikterna på ett ställe som Kolozzeum, där trots allt rätt många är intresserade av träning och/eller sport, och många killar är intresserade av att själva se vältränade ut, skulle vara något mindre unkna än vad trådar som den här och andra på samma tema ger intryck av. Men nej. Bild på random muskulös kvinnlig idrottare postas -> enter x poster om att hon är dopad, referenser skribentens egen gedigna kunskap om kvinnokroppen respektive Flashback och Facebook.
Brukar väl spekuleras rätt friskt om doping vad det gäller män också när det gäller vältränade idrottare?
Ja, det fattar väl jag också, men eftersom jag vet hur svårt det är för tjejer att få dessa armar/axlar så är det sjukt imponerade att lyckas med det med styrketräning som kompliment och xxx mil i veckan i muskelmotverkande skidåkning..
De har ju uppbyggnadsperioder då de tränar mer styrka än vanligt. Sen så kan det ju vara så att konditionsträning inte hämmar muskelbyggandet så mycket som en del tror. Det fattas nog en del forskning inom det området.
mystic[-_-]
2012-01-08, 20:14
Med den enorma mängd mat de äter varje dag så finns det alla förutsättningar för att bygga muskler trots alla konditionsträning
De har ju uppbyggnadsperioder då de tränar mer styrka än vanligt. Sen så kan det ju vara så att konditionsträning inte hämmar muskelbyggandet så mycket som en del tror. Det fattas nog en del forskning inom det området.
Kan så vara, men det är liväl sjukt att få sådana armar/axlar utan att aktivt prioritera och gå in för det till 100% under många många års tid. Undra hur hon skulle sett ut om hon satsat lika seriöst på BB.
;5520891']Med den enorma mängd mat de äter varje dag så finns det alla förutsättningar för att bygga muskler trots alla konditionsträning
Jasså det gör det.
delta_mats
2012-01-08, 21:09
Jag tror helt klart det är möjligt för de flesta tjejer att uppnå sådana armar/axlar, men att göra det som skidåkerska är det som gör det så imponerande.. Skulle bli helt sjukt chockad om en manlig elit långdistans löpare skulle uppvisa sådana armar också.
De testas väldigt ofta, hon skulle förmodligen inte klara dopingkontroller om hon tagit någon form av muskeluppbyggande steroid. Överhuvudtaget har de dopade skidåkarna åkt fast rätt snabbt efter att de snabbt blivit bättre, det visar historien i alla fall.
Jag tror hon har väldigt bra genetik helt enkelt, samt kanske även prioriterat sin träning annorlunda gentemot de traditionella skidåkarna, beroende på hennes förutsättningar.
Var av en helt annan anledning inne på en webbsida för en norsk tidning igår och råkade se bilden, blev minst sagt chockad. Coola armar/axlar.
Chrillee
2012-01-08, 22:57
Den där armen slår ju Mrs. O, eller?
Grazzafukkinrazzi
2012-01-08, 23:00
Ja.
http://www.musculardevelopment.com/images/stories/distraction/iris%20kyle/_H4X0190%20copy.jpg
Chrillee
2012-01-08, 23:04
Ja shit ja, inge snack om saken
eh,öh, nä :D
http://www.wpwmax.com/0-testdata/samples/0003055/pcimages/samples.jpg
Brukar väl spekuleras rätt friskt om doping vad det gäller män också när det gäller vältränade idrottare?
Ja, men åtminstone mitt intryck är att tröskeln ligger betydligt högre för vad som anses "konstigt" eller "onaturligt" när det gäller manliga idrottare.
Kan så vara, men det är liväl sjukt att få sådana armar/axlar utan att aktivt prioritera och gå in för det till 100% under många många års tid. Undra hur hon skulle sett ut om hon satsat lika seriöst på BB.
Glöm inte bort att det handlar om en elitidrottare som tillhör världseliten i en fysiskt krävande idrott. Hon har givetvis haft rätt mycket tur när det gäller gener för att bli bra på just idrott plus att hon kan gå in för träningen på heltid med gott om support och stöd för att maximera sin kapacitet.
lol jag hade ingen koll på vem hon var, jag bor under en sten i Skåne också dock :D
Glöm inte bort att det handlar om en elitidrottare som tillhör världseliten i en fysiskt krävande idrott. Hon har givetvis haft rätt mycket tur när det gäller gener för att bli bra på just idrott plus att hon kan gå in för träningen på heltid med gott om support och stöd för att maximera sin kapacitet.
Spelar ingen roll, är ändå en konditions idrott hon syslar med. Skulle det tex. vara 100 m skulle jag inte ens reagera.
grondahl
2012-01-09, 10:14
Spelar ingen roll, är ändå en konditions idrott hon syslar med. Skulle det tex. vara 100 m skulle jag inte ens reagera.
Skulle du reagerat om det var en kanotist eller roddare?
Skidåkning är betydligt mer beroende på överkroppsstyrka nu än för ex 15 år sen.
En konditionsidrott som dessutom kräver överkroppsstyrka. Att man tränar konditionsträning hindrar en inte från att bygga muskler(man får ju tänka över en lång period här).
Trodde folk här på forumet ändå var hyfsat sportintresserade. Sportnytt är nog det enda programmet jag kan passa tiden till.
Trodde folk här på forumet ändå var hyfsat sportintresserade. Sportnytt är nog det enda programmet jag kan passa tiden till.
Kjåppzbjyggning är okså en spårt!!!1111!!! När faaan får man se det på spjottnytt??!!1
Spartansk
2012-01-09, 13:11
Haha, nej, verkligen inte. Sportnytt är nog det enda programmet som jag aldrig sett klart.
Skidåkning är betydligt mer beroende på överkroppsstyrka nu än för ex 15 år sen.
Jörgen Brink, Daniel Tynell, Oscar Svärd mfl moderna långdistansskidåkare verkar vara rätt så breda över ryggen så det är väl inte så konstigt att tjejerna också blir det om de tränar på samma sätt.
Vad man kan undra över är om det är optimalt med så mycket muskler i en konditionssport som skidåkning. Jag vet kroppsbyggare som blir andfådda av en kort promenad, hur mycket syre kostar det då att ösa på med dubbelstakning i ett antal mil.
Jörgen Brink, Daniel Tynell, Oscar Svärd mfl moderna långdistansskidåkare verkar vara rätt så breda över ryggen så det är väl inte så konstigt att tjejerna också blir det om de tränar på samma sätt.
Vad man kan undra över är om det är optimalt med så mycket muskler i en konditionssport som skidåkning. Jag vet kroppsbyggare som blir andfådda av en kort promenad, hur mycket syre kostar det då att ösa på med dubbelstakning i ett antal mil.
Just Björgen åker nog inga femmilla. Det är mer 10 km som är hennes grej antar jag. Skulle det handla om längre lopp så blir kanske den rena muskelmassan ett större problem.
Just Björgen åker nog inga femmilla. Det är mer 10 km som är hennes grej antar jag. Skulle det handla om längre lopp så blir kanske den rena muskelmassan ett större problem.
Om man jämför med löpning så "tynar" överkropps-musklerna av på 800m löpare och längre distanser. Upp till 400 m så verkar de vara lika muskulösa på överkroppen fastän den bara används för att balansera kroppen.
Så om man tex jämför Evy Palm och Marit Björgen så borde Marit inte orka med mer än ett par kilometer skidåkning.
Damernas längsta distans är 3 mil i vanliga världscupen och VM vad jag vet och Björgen åker allt ifrån sprint upp till 3 mil. Framgångsrikt.
Det man måste komma ihåg är att Vasaloppet inte är fullt så konditionskrävande som många andra lopp är då det är rätt flackt. Hellner, Northug och Cologna har definitivt bättre kondition än de bästa Vasaloppsåkarna. Det Vasaloppsåkarna har är uthållighet och en mycket bra stakförmåga över tid. Fördelen med att ha relativt mycket muskler är att fler muskelfibrer kan användas och avlasta varandra.
Det är inte så konstigt att en del sprinters lyckas bra i Vasaloppet då de tenderar att ha relativt mycket muskler.
Jockefoten
2012-01-09, 21:05
Lol, Björgen är en av förespråkarna av att damerna också ska åka femmilen istället för tre, dessutom är hon lika överlägsen på 3milen.
Andreas Guiance
2012-01-09, 21:41
Ja, men åtminstone mitt intryck är att tröskeln ligger betydligt högre för vad som anses "konstigt" eller "onaturligt" när det gäller manliga idrottare.
Beror det inte helt enkelt på att tröskeln de facto är högre då?:) Det är ju en rätt dramatisk skillnad mellan vad killar och tjejer kan uppnå vad gäller muskler. Man ser ju inte många Björgen-armar ens på tjejer som är riktigt starka och tränar hårt.
(Notera att jag med det absolut inte menar att de är resultatet av dopning; bara att det är ett par ovanligt stora tjejarmar:))
Andreas Guiance
2012-01-09, 21:43
Lol, Björgen är en av förespråkarna av att damerna också ska åka femmilen istället för tre, dessutom är hon lika överlägsen på 3milen.
Det här att tjejerna åker kortare lopp är ju rena vansinnet för övrigt som bygger på ett missförstånd kring tjejers fysik. Skillnaden mellan tjejer och killar är ju mindre ju längre sträckan är, inte tvärtom:)
Det här att tjejerna åker kortare lopp är ju rena vansinnet för övrigt som bygger på ett missförstånd kring tjejers fysik. Skillnaden mellan tjejer och killar är ju mindre ju längre sträckan är, inte tvärtom:)
Exakt. Som en jämförelse kan man ta Paula Radcliffs sjuka maratonrekord på 2:15:25 (visserligen med draghjälp) och Patrick Makaus 2:03:38. Det som skiljer är mest toppfart inte uthållighet; i skidåkning är skillnaden i toppfart förmodligen större än i löpning.
Det som skiljer mest är bredden på sporten. Enligt arrangörerna iaf som inte ville ha för stort tidsspann mellan dom startande upp för sista backen. Tror också att dom bästa skulle klara femmilen galant. Det går ju på vasan t.ex.
Andreas Guiance
2012-01-09, 22:06
Exakt. Som en jämförelse kan man ta Paula Radcliffs sjuka maratonrekord på 2:15:25 (visserligen med draghjälp) och Patrick Makaus 2:03:38. Det som skiljer är mest toppfart inte uthållighet; i skidåkning är skillnaden i toppfart förmodligen större än i löpning.
Exakt:)
Det som skiljer mest är bredden på sporten. Enligt arrangörerna iaf som inte ville ha för stort tidsspann mellan dom startande upp för sista backen. Tror också att dom bästa skulle klara femmilen galant. Det går ju på vasan t.ex.
Sa de det i Tour de Ski? Borde ju löst sig med vågstarten tycker man, men visst: Bredden inom damåkningen är ju tveksam at best.
Beror det inte helt enkelt på att tröskeln de facto är högre då?:) Det är ju en rätt dramatisk skillnad mellan vad killar och tjejer kan uppnå vad gäller muskler. Man ser ju inte många Björgen-armar ens på tjejer som är riktigt starka och tränar hårt.
(Notera att jag med det absolut inte menar att de är resultatet av dopning; bara att det är ett par ovanligt stora tjejarmar:))
Jag måste erkänna att jag snarare tror att det beror på att en väldigt stor del av Kolozzeums medlemmar har mer än ganska dålig koll på var gränsen går för tjejer. För att inte säga ganska dålig koll på såväl en normal som en vältränad kvinnokropp kan se ut. (Björgen HAR ovanligt bra armar, men inte de monsterarmar det ibland låter som.)
Andreas Guiance
2012-01-09, 22:42
Jag måste erkänna att jag snarare tror att det beror på att en väldigt stor del av Kolozzeums medlemmar har mer än ganska dålig koll på var gränsen går för tjejer. För att inte säga ganska dålig koll på såväl en normal som en vältränad kvinnokropp kan se ut. (Björgen HAR ovanligt bra armar, men inte de monsterarmar det ibland låter som.)
Kanske:) Det vore ju inte så lustigt förvisso med tanke på att större delen av medlemmarna är killar (man har bättre koll på sig själv) och färre tjejer styrketränar seriöst, och det därmed finns färre exempel att utgå från.
Min erfarenhet är att tjejer framför allt blir mycket starkare i böj och mark än vad folk i allmänhet tror. Jag höjer knappt på ett ögonbryn längre när en tjej drar 100 tex, vilket iofs är taskigt egentligen. Tjejer som mini och LI har förstört min kvinnosyn:D
CrazyJoeDavola
2012-01-09, 23:51
Det är tur att hon inte heter Caster och är från sydafrika.. Snacka om att gå igenom ett helvete, de är ju lika överlägsna bägge.
delta_mats
2012-01-09, 23:57
Njaa. Marit är ju inte överlägsen hela tiden. Hon fick ju pisk nu på tour de ski av Justyna till exempel.
CrazyJoeDavola
2012-01-10, 00:00
Caster fick också stryk för inte så länge sedan.
Det man måste komma ihåg är att Vasaloppet inte är fullt så konditionskrävande som många andra lopp är då det är rätt flackt. Hellner, Northug och Cologna har definitivt bättre kondition än de bästa Vasaloppsåkarna. Det Vasaloppsåkarna har är uthållighet och en mycket bra stakförmåga över tid. Fördelen med att ha relativt mycket muskler är att fler muskelfibrer kan användas och avlasta varandra.
Det är inte så konstigt att en del sprinters lyckas bra i Vasaloppet då de tenderar att ha relativt mycket muskler.
Då borde Northug ta hem nästa Vasalopp komfortabelt om din teori stämmer. Han är ju anmäld och klar sen i höstas nån gång.
Jag är inte lika övertygad om hans förmåga att utmana på den distansen, men det kan bli ett intressant lopp att titta på ändå bara för att karln är så envis.
delta_mats
2012-01-10, 01:30
Då borde Northug ta hem nästa Vasalopp komfortabelt om din teori stämmer. Han är ju anmäld och klar sen i höstas nån gång.
Jag är inte lika övertygad om hans förmåga att utmana på den distansen, men det kan bli ett intressant lopp att titta på ändå bara för att karln är så envis.
Northug kommer inte ha något med pallen att göra i Vasaloppet. Krävs dedikation för att ha att göra med slutstriden där. Det är sjuka stakåkare som är med och leker där. Northug har inte den kapaciteten i nuläget.
Herr Oberst
2012-01-10, 01:42
Thugen är nog dedikerad. Tror inte heller han hade ställt upp om han inte visste att han har en chans. Sen att han inte har kapaciteten i nuläget är väl rätt klart, han har ju precis kört röven av sig i TdS. Nu har han 55 dagar kvar att förbereda sig på och om han kör Marcialonga lär vi få reda på ungefär vad han går för
Personligen tror jag Vasaloppet passar honom utmärkt. 89km ryggsäcksåkning och sen en spurt
Albin Eriksson
2012-01-10, 02:02
Marit Bjørgen är en sjukt imponerande idrottskvinna.
Poseringen på kortet förstärker intrycket av hur stor armen är, ser man henne i andra sammanhang, exempelvis vg´s kort när hon tränar knäböj och sitter i latsdrag så ser man hur genomtränad hon är men att hon inte är så gigantiskt stor som vissa verkar tro här.
Förövrigt, jmf-a med Iris Kyle (Mrs O) är väl ändå ett skämt? Marit hade klarat sig bra i body fitnesstävlan men sett ut som en flugskit brevid Fröken Kyle.
Det är inte mängden muskler på Marit's armar som i första hand får dem att verka stora utan frånvaron av fett enligt den här experten:
http://sport.se.msn.com/gallery.aspx?cp-documentid=160239282
Fortfarande ingen bra förklaring till hur hon och andra manliga/kvinnliga skidåkare orkar syresätta den här typen av överkropp under flera mil stakning.
bigtraps
2012-01-10, 08:00
Att jämnföra henne med en shemale från Ms O är bara löjligt. Därimot så har hon ju bättre armar än 90% av de svenska bodyfitnessdamerna
Nitrometan
2012-01-10, 08:02
Fortfarande ingen bra förklaring till hur hon och andra manliga/kvinnliga skidåkare orkar syresätta den här typen av överkropp under flera mil stakning.
Undrar hur eskimåer orkar syresätta sina armar under flera timmars paddling?
Enorm central kapacitet. Finns ingen konditionsidrott där utövarna kan mäta sig mot längdskidåkarna vad det gäller syreupptag. (I absoluta värden ligger väl rodd iofs rätt nära)
Jämför med tex Östafrikanska eliten i löpning. 165cm långa och 55kg. Även om en sån kropp skulle ha nästintill perfekt teknik skulle de ALDRIG kunna komma upp i de hastigheter som tex Northug och Hellner har på platta partier pga alldeles för lite muskelmassa.
Skidåkarna idag är mycket starkare än för 20 år sedan och det kan man ju se tydligt på tekniken. För att staka så som man gör idag krävs en hel del bålstyrka...
Sen är ju skidåkarna ändå relativt lätta för sin längd. Northug är ju en av de större och han är 185cm lång och väger runt 82
delta_mats
2012-01-10, 09:44
Thugen är nog dedikerad. Tror inte heller han hade ställt upp om han inte visste att han har en chans. Sen att han inte har kapaciteten i nuläget är väl rätt klart, han har ju precis kört röven av sig i TdS. Nu har han 55 dagar kvar att förbereda sig på och om han kör Marcialonga lär vi få reda på ungefär vad han går för
Personligen tror jag Vasaloppet passar honom utmärkt. 89km ryggsäcksåkning och sen en spurt
Jag tror att förberedelsen inför vasaloppet blir för kort för att Northug ska ha en chans att hävda sig på allvar.
Jockefoten
2012-01-10, 20:21
Northug behöver inte förebereda sig för att vinna. Teodor, Bryntesson och Calle Halvarsson har alla placerat sig top tio i vasaloppet förra året och de är sprinters (förutom Calle) och inte i närheten av Petters kapacitet, vinner han blir jag inte ett dugg förvånad.
Tricklew
2012-01-10, 20:23
En bättre bild, hon har helt klart stora armar, men inte riktigt så freaky som den ser ut på första bilden i tråden.
http://1.bp.blogspot.com/_wDWnexPlwvs/TR7uwA9w-dI/AAAAAAAAAKA/7MngGt7p6f8/s1600/marit_1167369c.jpg
Bättre armar/underarmar än många här pöjkspolingar här :)
Ser ut som hon kört en del trallor med högerarm...:D
Hon borde poseringsträna. Hade jag hennes armar hade jag slagit en front double biceps varje gång jag gick förbi en spegel.
Herr Oberst
2012-01-10, 22:59
northug behöver inte förebereda sig för att vinna. Teodor, bryntesson och calle halvarsson har alla placerat sig top tio i vasaloppet förra året och de är sprinters (förutom calle) och inte i närheten av petters kapacitet, vinner han blir jag inte ett dugg förvånad.
+1
delta_mats
2012-01-10, 23:01
Blir imponerad om han kommer topp 10.
Andreas Guiance
2012-01-10, 23:51
Hon borde poseringsträna. Hade jag hennes armar hade jag slagit en front double biceps varje gång jag gick förbi en spegel.
Exakt: om den förra bilden gjorde att armen såg för stor ut, gör ju den där taffligt slagna dubbelbiccen henne en stor otjänst*grr*
Hon har ju varit större för ca 4-5 år sen. Det var också då det hade gått som sämst, så det är nog en balansgång att inte vara blir för stor också.
Shit!
Hon är GARANTERAT starkare än min morsa, farsa, syrra, brorsa, ja hela släkten...
Men jag är om hon om snart, hoppas jag :)
Nitrometan
2012-01-11, 07:51
Bättre armar/underarmar än många här pöjkspolingar här :)
Japp. Och säkert fler träningstimmar också.
bigtraps
2012-01-11, 19:54
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14197963.ab
Fler som ger sig in i debatten om Marit
Jockefoten
2012-01-11, 20:05
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14197963.ab
Fler som ger sig in i debatten om Marit
Finlands största jubelidiot, hans ord är inte värd ett skit i idrottsvärlden.
SannedTempos
2012-01-11, 20:20
Finlands största jubelidiot, hans ord är inte värd ett skit i idrottsvärlden.
Jaaaa...fan vad han är pinsam.
Grottmannen
2012-01-11, 20:38
Många säger att dessa topp-idrottare ligger "ett steg före" med dopingen, hur kan dem veta att det ligger till så? Har dem provat dessa substanser? Har de varit med och utveckla dem själva? Så länge man inte har något bevis på att det faktiskt ligger till på det viset borde man vara tyst, tycker jag.
För övrigt, om alla dessa dopade stjärnor ligger steget före anti-dopningsfolket, hur kommer det sig då att en eller två om året faktiskt åker fast för det?
Fattar inte..
"Är omöjligt med normal träningsdos" jaha? vad säger det då? Att man inte blir sådär vältränad av att träna 1h 2 ggr i veckan?.. Varför läser man ens aftonhoran?
Alltså tiderna som hon gör i längdskidåkning är ju långt mer imponerande än hennes armar. Även om de också är mycket imponerande.
Många säger att dessa topp-idrottare ligger "ett steg före" med dopingen, hur kan dem veta att det ligger till så? Har dem provat dessa substanser? Har de varit med och utveckla dem själva? Så länge man inte har något bevis på att det faktiskt ligger till på det viset borde man vara tyst, tycker jag.
För övrigt, om alla dessa dopade stjärnor ligger steget före anti-dopningsfolket, hur kommer det sig då att en eller två om året faktiskt åker fast för det?
Fattar inte..
Alla får inte samma uppbackning eller hittat fula fiskar som vet vad de pysslar med.
Att fuffens förekommer som att vissa urinprov inte haft någon förekomst alls av epo eller så gör ju att man kan misstänka att det trots allt förekommer foul play i bland och den behöver ju vara ett steg före ifall den skall kunna lyckas i längden.
"Är omöjligt med normal träningsdos" jaha? vad säger det då? Att man inte blir sådär vältränad av att träna 1h 2 ggr i veckan?.. Varför läser man ens aftonhoran?
Pil i knäet? Något fel på en måste det vara iaf.
Hela Norge skulle ju rasera totalt om det skulle visa sig att Björgen eller någon av deras längdåkningsstjärnor skulle visa sig vara dopad. Finns inte en chans att de skulle riskera detta genom att sätta doping i system.
Herr Oberst
2012-01-11, 22:26
Haha ja, Marit kör ju verkligen på en normal träningsdos.
Att Kyrö har mage att öppna käften trodde jag fan inte. Hade jag varit i hans kläder hade jag gömt mig i Mongoliet och stannat där till minst år 2050
Tricklew
2012-01-11, 22:57
Fattar inte..
Det finns väll en del tankar ute om att det var rätt så effektiva, och oupptäckliga stereoider med under senaste OS, då det slogs rätt fina rekord då. Rekord som nu inte själva rekordtagarna kommer i närheten av.
Fattar inte..
Som med allt annat så finns det folk som vet vad de pratar om och folk som helt okritiskt rapar något de hört ofta.
När gemene man snackar doping så sorterar jag in det under samma rubrik som kommentarer i stil med "du vet väl att det är kräkmedel i all sprit som säljs på systembolaget".
Jag är inte på något sätt en auktoritet på området och har verkligen dålig koll själv, men att debatten är onyanserad behöver man inte vara Einstein för att förstå.
Nitrometan
2012-01-12, 09:06
"Är omöjligt med normal träningsdos" jaha? vad säger det då?
Ja... Hennes träningsdos kanske inte är "normal"? *screwy*
Ja... Hennes träningsdos kanske inte är "normal"? *screwy*
Precis! :thumbup: Den är knappast normal för många här på forumet ens..
Stefan J
2012-01-12, 09:32
Fattar inte..
Vad är det inte förstår? Det finns ingen universiell dopingdetektometer som blinkar rött om man dopat sig, utan för att spåra ett preparat måste du veta exakt vad du letar efter. Vad man exakt letar efter byggs givetvis på och utvidgas allteftersom nya preparat tillkommer, men kontentan är att du i stort bara kan spåra hittills kända preparat. Så det går alltid en viss tid från att ett preparat uppfinns i hemlighet eller modifieras (jag kan tyvärr inte min kemi, men ibland kan det räcka att man flyttar om lite i struturen på molekylnivå så att preparatet i stort behåller sina egenskaper men undgår detektorer) tills det läcker ut att ett nytt preparat finns så att man kan anpassa/modifiera spårningsmetoderna så att man kan detektera det.
Har vi tur så läser någon som jobbat med antidoping eller har god insyn om hur det fungerar i denna tråden och kan utveckla hur det fungerar på detaljnivå.
bigtraps
2012-01-12, 09:38
Det finns väll en del tankar ute om att det var rätt så effektiva, och oupptäckliga stereoider med under senaste OS, då det slogs rätt fina rekord då. Rekord som nu inte själva rekordtagarna kommer i närheten av.
Vilka rekord tänker du då på?
Minimjölk
2012-01-12, 10:22
Jag lyckades under en hockeymatch mellan Kanada-Slovakien klämma i mig en Pizza och två påsar chips. Svårslaget.
Under finalen tuggade jag ner 16,3cm naglar, också väldigt svårslaget.
Själv är jag nog mest fascinerad över att så många av Aftonbladets läsare är så insatta i dopning. Allt de behöver är 3 bilder med en spänd arm för att enkelt kunna avgöra om en elitidrottare använder sig av anabola steroider. Det tycker jag är imponerande.
Nitrometan
2012-01-12, 10:44
Själv är jag nog mest fascinerad över att så många av Aftonbladets läsare är så insatta i dopning. Allt de behöver är 3 bilder med en spänd arm för att enkelt kunna avgöra om en elitidrottare använder sig av anabola steroider. Det tycker jag är imponerande.
Känns som att RF:s antidopinggrupp och kappmuskelpolisen har en del kvar att lära sig.
Säger råbänkpressaren :)
Jag lyckades under en hockeymatch mellan Kanada-Slovakien klämma i mig en Pizza och två påsar chips. Svårslaget.
Under finalen tuggade jag ner 16,3cm naglar, också väldigt svårslaget.
Dopad! Jag skulle se det på din mage!
Not this again!
Största pannkakan var att teknik var irrelevant och sedan tar upp en MMA-fighter.
Silencer
2012-01-12, 12:10
Aftonbladet brukar ju jämföra gympass med att dammsuga hemma så...
Springer
2012-01-12, 13:03
Stora muskler behöver väl inte mer syre än små, om de utför samma arbete? Nackdelen med att vara för stor i konditionsidrott är väl vikten, fett eller muskler oväsentligt.
halvordsson
2012-01-12, 13:40
Bryr mig inte särskilt mkt om ifall hon är dopad eller inte - snygg är hon iaf. Kanske lite väl biffiga armar men vafan, bättre det än ett stort gäddhäng*jorgen*
Rikard Jansson
2012-01-12, 15:49
Jag hävdade inte att råbänk var svårare, marklyfterskan
edit; morty, jag tror du missuppfattade. I längdskidåkning (precis som i bänk) så är det en viss teknik man behöver lära sig som tar x antal timmar och lyft. Det gör att tekniken är en irrelevant aspekt i dessa sporter, men i MMA så kan man lägga ner hela livet och ändå inte få in perfekt teknik.
Jockefoten
2012-01-12, 15:54
Jag hävdade inte att råbänk var svårare, marklyfterskan
edit; morty, jag tror du missuppfattade. I längdskidåkning (precis som i bänk) så är det en viss teknik man behöver lära sig som tar x antal timmar och lyft. Det gör att tekniken är en irrelevant aspekt i dessa sporter, men i MMA så kan man lägga ner hela livet och ändå inte få in perfekt teknik.
Skrev du verkligen det där nyss?
Rikard Jansson
2012-01-12, 15:55
Skrev du verkligen det där nyss?
Alltså vad är det med dig? Tror du att du får ett bra svar när du skriver som följande? Kom med ett motargument åtminstone ffs :S Edit; men som sagt ska jag inte skriva mer i den här tråden av redan skrivna skäl, hejdå
Alltså vad är det med dig? Tror du att du får ett bra svar när du skriver som följande? Kom med ett motargument åtminstone ffs :S Edit; men som sagt ska jag inte skriva mer i den här tråden av redan skrivna skäl, hejdå
Du får svar som är precis lika bra som allt efterblivet du fyller tråden med. Men du är ursäktad eftersom du är 15(?)? Vi har alla varit där.
Rikard Jansson
2012-01-12, 16:02
Du får svar som är precis lika bra som allt efterblivet du fyller tråden med. Men du är ursäktad eftersom du är 15(?)? Vi har alla varit där.
Whatever. Hellre efterbliven än en kärring iaf
*cupid*
Grazzafukkinrazzi
2012-01-12, 16:50
LOL! mvh/Krampus
http://img198.imageshack.us/img198/1794/1326311358062.png
Spartansk
2012-01-12, 16:53
I längdskidåkning (precis som i bänk) så är det en viss teknik man behöver lära sig som tar x antal timmar och lyft. Det gör att tekniken är en irrelevant aspekt i dessa sporter, men i MMA så kan man lägga ner hela livet och ändå inte få in perfekt teknik.
Jag tror du har fel. Dvs, jag tror att man alltid kan förbättra tekniken i såväl längdskidåkning och bänk som MMA. Man glömmer ju småsaker i tekniken hela tiden om man inte tränar dem.
Rikard Jansson
2012-01-12, 16:56
Jag tror du har fel. Dvs, jag tror att man alltid kan förbättra tekniken i såväl längdskidåkning och bänk som MMA. Man glömmer ju småsaker i tekniken hela tiden om man inte tränar dem.
Jag respekterar din åsikt och ditt hyggliga framförande! Men samtidigt, så tror jag att det kan bero på, att du tror det för att du jämför med dig själv och jag tror inte du lägger ner nog många timmar i veckan på bänk, samt att du "slarvar" på mindre viktiga lyft. Kör man t.ex. tävlingsstuk på alla reps, sammanlagt 4+ timmar i veckan med bänk, så sitter det ganska djupt i märgen sen, är min ödmjuka åsikt iaf. Jag kan givetvis ha helt fel och göra dig orättvisa. Hur mycket tränar du bänk och hur mycket tänker du på tekniken i t.ex. uppvärmningsset?
Spartansk
2012-01-12, 17:04
Jag respekterar din åsikt och ditt hyggliga framförande! Men samtidigt, så tror jag att det kan bero på, att du tror det för att du jämför med dig själv och jag tror inte du lägger ner nog många timmar i veckan på bänk, samt att du "slarvar" på mindre viktiga lyft. Kör man t.ex. tävlingsstuk på alla reps, sammanlagt 4+ timmar i veckan med bänk, så sitter det ganska djupt i märgen sen, är min ödmjuka åsikt iaf. Jag kan givetvis ha helt fel och göra dig orättvisa. Hur mycket tränar du bänk och hur mycket tänker du på tekniken i t.ex. uppvärmningsset?
Jag har inte tränat så mycket bänk, och ändrar dessutom medvetet tekniken ibland (har t ex börjat med brygga rätt nyligen), så ditt argument håller. Men jag föreställer mig att även för ett proffs så riskerar tekniken att bli "oren" om man inte då och då analyserar den? Speciellt med tanke på att vissa muskler kan växa ifrån de andra. Om triceps t ex inte hänger med i utvecklingen kanske man till slut märker att man inte låser ut ordentligt.
Dessutom tror jag att MMA-tekniker kan sitta lika bra i ryggmärgen som en bänkares bänkteknik. Visserligen är det fler moment att hålla reda på, men med tillräcklig träning tror jag inte det är ett stort problem.
Tricklew
2012-01-12, 17:08
Rikard övertygar mig lite med sina argument, vissa sporter har onekligen mindre teknik att hålla reda på, och man skulle kunna se det som ett argument för att dessa sporter är "enklare".
Sedan så blir ju tävlingsporter aldrig enklare än motståndet dock.
delta_mats
2012-01-12, 17:17
Jag skulle vilja påstå att Längdskidåkning är en väldigt teknisk idrott. De ska lära sig både klassisk åkning och skate, de ska kunna åka på flera olika "växlar" i bägge stilarna. De ska kunna åka uppför och nedför vilket kräver annan teknik än att åka på planmarken. De ska kunna behålla en god teknik även när de blir trötta mm mm.
Jag skulle vilja påstå att Längdskidåkning är en väldigt teknisk idrott. De ska lära sig både klassisk åkning och skate, de ska kunna åka på flera olika "växlar" i bägge stilarna. De ska kunna åka uppför och nedför vilket kräver annan teknik än att åka på planmarken. De ska kunna behålla en god teknik även när de blir trötta mm mm.
+1
och även många av de som hållt på med skidor i princip hela sitt liv har ju fortfarande saker de kan förbättra. Kallas klassiska åkning får ju tex mycket skit för att hon är alldeles för rak i kroppen när hon diagonalar
Grazzafukkinrazzi
2012-01-12, 17:22
Och Rikard jämförde det med tekniken som måste infinna sig hos en MMA-utövare. Och då märker vi alla att längdskidåkningstekniken inte är i närheten.
Rikard övertygar mig lite med sina argument, vissa sporter har onekligen mindre teknik att hålla reda på, och man skulle kunna se det som ett argument för att dessa sporter är "enklare".Japp, så istället för att nöta in en teknik får man se till att födas med bra förutsättningar :D
Jag har väldigt svårt att tro att längdåkning fungerar som Rikard J beskriver det, d.v.s. att det finns något slags gräns efter vilken ens teknik är perfekt och inte längre behöver slipas. Den skidåkare som jobbar med den inställningen tror jag får svårt att nå toppen. Iofs påminner mig hela diskussionen om hur det brukar låta kring hästsport, "äh, ridning är ju bara att sitta på hästen och åka", sagt av folk som inte suttit på en häst men förstås har full koll ändå. Jag vill nog vara lite försiktig med att hävda att en sport jag inte behärskar är enkel.
LOL! mvh/Krampus
Jag har längre hår.
Andreas Guiance
2012-01-12, 19:32
Längdskidåkningen är ju brutalt teknisk:) Världseliten sliter ju som fan med sin teknik, och då får man ändå anta att de redan har jobbat på den en och annan timme sedan tidigare.
Albin Eriksson
2012-01-12, 19:42
Längdskidåkningen är ju brutalt teknisk:) Världseliten sliter ju som fan med sin teknik, och då får man ändå anta att de redan har jobbat på den en och annan timme sedan tidigare.
Kan bara intyga, har flera bekanta som håller på med längdskidåkning (varav en i elitklass) och lyssnar man med lite intresse så inser man snart att det handlar om sjukt mycket teknik.
Och så tillkommer det att hantera väder och vind. Femmilen i snöblandat regn eller gnistrande klart och -15. Lägg på det eviga pusslandet med vallan sen också...
Att kunna bibehålla teknik vid extrem trötthet är nog inte så lätt.
Men rent spontant, utan att vara insatt, känns det som att det finns andra sporter som är mer tekniskt utmanande. I dessa sporter kanske det fysiska (styrka/kondition osv) är mindre viktigt.
Kan amerikansk fotboll vara en sport där fysiska förutsättningar är viktigast, och teknik sekundärt? Även om båda självklart är nödvändiga.
Måste väl vara dopning? o_O
Har svårt att tro att det finns någon sport där man kan få en fulländad teknik. Sen utvecklas ju även materialen genom åren så då kan det bli vissa teknikändringar efter det med. Om man nu sysslar med en sådan sport
Givetvis är teknik en jättegrej för skidåkaren. Sen är det intressant att jämförelsen med olika idrottare ofta blir med MMA-utövaren. Ställ samma fråga på ett skidåkarforum så blir nog svaret det motsatta - "MMA kräver ingen teknik. Med skidåkning däremot...".
Marit lägger nog runt 700 träningstimmar per år och nog fan blir hon duktig på det hon gör. Grova armar eller inte. Doping eller inte. Kyrö, helst inte.
700 träningstimmar? Dvs 2 timmar per dag? Låter inte särskilt mycket. Jobbar hon vid sidan om?
Segisteg
2012-01-12, 21:24
700 träningstimmar? Dvs 2 timmar per dag? Låter inte särskilt mycket. Jobbar hon vid sidan om?
90 timmar i månaden som mest. 900 timmar per år. (och då är uppvärmning/nedjogg sannolikt inte medräknat)
Segisteg
2012-01-12, 21:49
90 timmar i månaden som mest. 900 timmar per år. (och då är uppvärmning/nedjogg sannolikt inte medräknat)
Och när det gäller styrketräning så finns massor av varianter hur man räknar, så 90 minuter i gymmet kan bli allt från 0-60 minuter i träningsdagboken, men ingen av de elitåkare jag känner skulle bokföra 90 minuter (det är konditionsträningen som räknas).
bigtraps
2012-01-12, 21:51
Ungefär samma träningsmängd som svenska Bodyfitnesseliten
Tricklew
2012-01-12, 22:12
Fan, alla dessa sporter låter skitlätta, elit på 90minuter om dagen? Svårt.
Haha, varför skulle hon jobba vid sidan av skidåkningen? Det är inte så att dom tjänar dåligt...
700 timmar låter inte så mycket när man slår ut det på 365 dagar, men det är ju helt galet mycket med den träning dom kör. Tävlingssäsongen är drygt 4 månader och under denna tid tränar dom ju mycket färre timmar. Under grundträningen ligger många skidåkare på runt 25h/vecka
Spartansk
2012-01-13, 05:02
Under grundträningen ligger många skidåkare på runt 25h/vecka
Fortfarande inte sjukt mycket. 5 timmars träning per arbetsdag? I can do that.
Ack, vilket glamouröst liv...
Att inte alla gör det :confused: Superenkelt att vara elitidrottare juh.
För mig började det kännas när jag gick upp på 15 timmar i veckan. 10 timmar till i veckan? Fy djävulen.:cryout:
Spartansk
2012-01-13, 11:10
Att inte alla gör det :confused: Superenkelt att vara elitidrottare juh.
Ptja, att jobba 8 timmar om dan går ju...
Jobbar du med puls >150 och bränner 500-1000 kcal per timma?
Spartansk
2012-01-13, 11:50
Jobbar du med puls >150 och bränner 500-1000 kcal per timma?
Ingen aning, har aldrig räknat min puls.
But I see where you're going with this. Träningen är säkert cp-jobbig om man håller på med det på hennes nivå, och jag har inte prövat, så jag ska inte uttala mig.
Men detta kan jag säga: Jag hade bytt mitt jobb mot hennes utan att blinka!
Sen är det ju det där problemet med att man måste bli bäst och andra håller på och förstör för en genom att träna mer och bättre. Damn you konkurenter.
Du har ju inget jobb Spartansk, klart att du hade bytt.
Spartansk
2012-01-13, 11:56
Sen är det ju det där problemet med att man måste bli bäst och andra håller på och förstör för en genom att träna mer och bättre. Damn you konkurenter.
Du har ju inget jobb Spartansk, klart att du hade bytt.
Jag menar när jag har jobb (säger "mitt jobb" för det blir enklare att slippa förklara).
Konkurrensen ändrar inte det faktum att jag gärna hade bytt. Det är konkurrens på mitt nuvarande jobb också (heck, det är ju därför jag går hemma över vintern).
Jag menar när jag har jobb (säger "mitt jobb" för det blir enklare att slippa förklara).
Konkurrensen ändrar inte det faktum att jag gärna hade bytt. Det är konkurrens på mitt nuvarande jobb också (heck, det är ju därför jag går hemma över vintern).
Fast det är ju det som är grejen med sport. Man kan inte bara byta hursomhelst. För varje Marit så finns det massvis av talanger och utövare som inte kommer fram pga konkurensen.
Jag hade också gärna idrottat på fulltid om det inte ställdes krav på prestationen.
Spartansk
2012-01-13, 12:11
Fast det är ju det som är grejen med sport. Man kan inte bara byta hursomhelst. För varje Marit så finns det massvis av talanger och utövare som inte kommer fram pga konkurensen.
Jag hade också gärna idrottat på fulltid om det inte ställdes krav på prestationen.
Man kan väl visst byta hursomhelst? Man får byta till städare, säljare, byggjobbare etc om man inte klarar sig.
Man kan väl visst byta hursomhelst? Man får byta till städare, säljare, byggjobbare etc om man inte klarar sig.
Nej? Du är för gammal och för dålig. Ingen vill se dig idrotta.
Spartansk
2012-01-13, 12:16
Nej? Du är för gammal och för dålig. Ingen vill se dig idrotta.
Spartansk: Har ingen talang som han kan leva på, så han får hatta mellan skitjobb fram till 65.
Marit: Är en idrottare i världsklass, så lever på idrotten fram till 35. Sedan får hon hatta mellan skitjobb till hon är 65.
Hur är Marits situation mindre önskvärd än Spartansks?
Spartansk: Har ingen talang som han kan leva på, så han får hatta mellan skitjobb fram till 65.
Marit: Är en idrottare i världsklass, så lever på idrotten fram till 35. Sedan får hon hatta mellan skitjobb till hon är 65.
Hur är Marits situation mindre önskvärd än Spartansks?
Det är den inte. Hon blir nationalhjälte och ikon genom att göra det hon vill.
Det jag vill komma fram till är att det är inget man bara kan bestämma sig för att göra som 29-åring. Även om man tränade 700h om året eller 1700h om året. Det är det som är idrott för mig. Alla vill till toppen men få kan nå dit.
Spartansk
2012-01-13, 12:38
Det jag vill komma fram till är att det är inget man bara kan bestämma sig för att göra som 29-åring. Även om man tränade 700h om året eller 1700h om året. Det är det som är idrott för mig. Alla vill till toppen men få kan nå dit.
Jaha, nä, jag menade inte att jag skulle ge mig på något nu, bara att jag hellre hade varit i hennes skor.
Jaha, nä, jag menade inte att jag skulle ge mig på något nu, bara att jag hellre hade varit i hennes skor.
Hade du velat satsa ditt liv fram till nu för att nå dit?
Spartansk
2012-01-13, 12:41
Hade du velat satsa ditt liv fram till nu för att nå dit?
Lätt, har inte åstadkommit något av värde ändå.
delta_mats
2012-01-13, 13:30
Lätt, har inte åstadkommit något av värde ändå.
Du är inte så gammal. Satsa på något i 10 år framåt så kommer du förmodligen vara riktigt framgångsrik. Det behöver nödvändigtvis inte vara idrott, kan vara en akademisk karriär. Satsa ditt liv på att bli så bra du kan, prioritera endast detta 10 år framåt. I princip allt annat ska du inte lägga någon tanke eller verksamhet på.
Det är det de som blir bäst gör, alla vill såklart njuta av frukten men få vill utföra det som krävs för att nå dit.
Spartansk
2012-01-13, 13:45
Du är inte så gammal. Satsa på något i 10 år framåt så kommer du förmodligen vara riktigt framgångsrik. Det behöver nödvändigtvis inte vara idrott, kan vara en akademisk karriär. Satsa ditt liv på att bli så bra du kan, prioritera endast detta 10 år framåt. I princip allt annat ska du inte lägga någon tanke eller verksamhet på.
Det är det de som blir bäst gör, alla vill såklart njuta av frukten men få vill utföra det som krävs för att nå dit.
Låter bra, gäller bara att komma på något då.
martikainen
2012-01-13, 14:01
Låter bra, gäller bara att komma på något då.
Keep painting!!
Spartansk
2012-01-13, 15:12
Keep painting!!
Konst blir man ju inte känd för förrän efter sin död!
Haha, varför skulle hon jobba vid sidan av skidåkningen? Det är inte så att dom tjänar dåligt...
700 timmar låter inte så mycket när man slår ut det på 365 dagar, men det är ju helt galet mycket med den träning dom kör. Tävlingssäsongen är drygt 4 månader och under denna tid tränar dom ju mycket färre timmar. Under grundträningen ligger många skidåkare på runt 25h/vecka
Det var en fråga. Jag har ingen aning vad en skidåkare tjänar.
Skidåkning kanske är väldigt slitsamt, och det kanske inte finns så många teknikmoment man kan träna på utan att påfresta kroppen? Annars känns det som att man kan få in mer än 25h/vecka.
Skidåkning kanske är väldigt slitsamt, och det kanske inte finns så många teknikmoment man kan träna på utan att påfresta kroppen? Annars känns det som att man kan få in mer än 25h/vecka.
Du är nog inte först med att tänka den tanken. Marit tränade sig in i väggen -07 och Per Elofson körde också sig in i väggen. Mest är inte alltid bäst.
Kalla mig gay men jag tycker hon är het. Inte lika het som Therese Johaug dock.
http://www.girlswithmuscle.com/images/full/472097080.jpg
Jockefoten
2012-01-13, 15:57
En elitskidåkare tränar precis så mycket som deras kropp klarar av, vid mästerskapsfria säsonger (som i år) så höjer man träningsdosen för att utvärdera, vissa svarar bättre på ännu hårdare träning och vissa svarar sämre. Men som sagt de tränar på sin maximala kapacitet.
delta_mats
2012-01-13, 16:38
Kalla mig gay men jag tycker hon är het. Inte lika het som Therese Johaug dock.
Trodde du var en kille?:confused:
Trodde du var en kille?:confused:
Jo men det är ju det man kämpar mot när man gillar muskulösa tjejer, vart gränsen går när man ser ett set redigt utvecklade underarmar flexade i värsta double-bicepsen.
Spartansk
2012-01-13, 17:41
Äsch! Är väl bara bra om man är bi. Sluta kämpa emot.
filmjölk
2012-01-13, 17:56
sitter ni och hävdar att hon är ren? seriöst? skit i muskelmassan, den är irrelevant. Hon tävlar på elitnivå i konditionsidrott. Tror ni att Lance Armstrong var ren han med? Kaisa Varis? Gunde Svan? Muhlegg? di Cecco? fkn northugg för böfvelen? Tror ni någon i eliten i någon konditionsidrott inte har kört blodpåsar, epo, fan och hans moster? så jääävla dopade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.