Visa fullständig version : speedruns
mangemani
2012-01-05, 17:07
blev lite inspirerad utav super mario speedrun tråden, så när jag såg detta http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120105/over-100-speedruns-pa-fem-dagar-pagar-nu på FZ.com så tänkte jag spinna vidare lite.
i flera dagar så görs det speedruns av en hel del utav de gamla liren.
schemat över spelen som har spelats igenom, pågår och som kommer att spelas hittar ni här http://speeddemosarchive.com/marathon/schedule/ och själva live streamen hittar ni här http://speeddemosarchive.com/ enjoy, det har iaf jag gjort sen jag kom hem från jobbet:)
Dödslyft
2012-01-05, 17:53
Fan vad kul, tack!
Battletoads och Mega Man ska jag kolla på iallafall.
Silencer
2012-01-05, 18:02
http://speeddemosarchive.com/SilentHill2.html
Det här spelet hade jag rekord i en kort stund. Videon jag lade upp då var på 57 minuter. Jag förbättrade sedan mitt rekord till 52, men lade aldrig upp det eftersom en annan snubbe satte 50 minuter och det lyckades jag aldrig slå. Han nämner dock mig i sina tack credits, under mitt gamla namn.
Jävligt kul som sport att försöka rusa igenom spel som egentligen ska ta lång tid.
http://www.archive.org/details/SilentHill2_SS_5712
Där kan ni se och ladda ner min video om ni vill.
Hur många timmar la du på det silencer och hur fick du för dig att börja? :)
VpiNDxssUL0
Den här är frän, speciellt med tanke på att det är i stort sett omöjligt att klara det helt optimalt i och med quakes fysikmotor.
Silencer
2012-01-05, 18:23
Hur många timmar la du på det silencer och hur fick du för dig att börja? :)
jag körde några timmar om dagen i flera veckor. första tiden jag fick när jag väl kunde allt utantill var nog 1:30. Efter några veckors gnetande var jag nere på 52. Började speedrunna silent hill 2 för att det var mitt favoritspel och jag hade spelat det "vanligt" så många gånger att jag var less. det var ett sätt att få mer glädje av mitt favoritspel helt enkelt. :)
Man ska betänka att spel har varierande svårighetsgrad också. Kolla in half life videosen och liknande spel. Där är det helt sjuka skills.
VpiNDxssUL0
Den här är frän, speciellt med tanke på att det är i stort sett omöjligt att klara det helt optimalt i och med quakes fysikmotor.
Haha, var precis på väg att länka exakt samma klipp :D
Det där är iaf sjukt imponerande, försökte mig själv på lite speedruns för sisådär 10-12 år sedan när man lirade men kom aldrig i närheten av dom där tiderna. Hade dock ganska länge ett världsrekord på en populär trickbana, som jag förövrigt själv skapat :) tills nån galen brasilianare slog mig om jag minns rätt.
Haha, helvete vad Quake är snabbt :)
Jens.Andersson
2012-01-05, 18:37
Finns en Q2DQ2 också, fast den är kompilerad av flera spelare så den klassar kanske
inte som en äkta speedrun.
xBcTetiYLFo
Hade dock ganska länge ett världsrekord på en populär trickbana, som jag förövrigt själv skapat :) tills nån galen brasilianare slog mig om jag minns rätt.
Som quake 3 DeFRaG fast i quake då eller? Aldrig hållt på med quake. :) Kör dock en del q3 defrag nu. Började i år så är ljusår från rekorden, ligger ungefär 5 sec efter på banan sdc30 som är ungefär 2:55 in i klippet tex.
-T6IAHWMd2I
VpiNDxssUL0
Alltid när jag funderat på liknande grejer så har jag sett någon sån här video och sen har jag ändrat mig:
http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/005/180/fuckthat.jpg
VpiNDxssUL0
Det här väcker gamla minnen!
Jag var en av dom som satt i flera timmar per dag och försökte slå rekord för tio år sedan. Kollade nu och har tydligen fortfarande kvar flera "världsrekord" på olika Quakebanor, haha!
Att tillägas med Quake Done Quick-filmerna är att de är gjorda en bana i taget och av olika personer. En person kan alltså spela in E1M1 medan en annan tar vid med samma stats på E1M2.
Snabbaste runnet genom Quake genom ovanstående taktik ligger på 10:58 medan det genom att faktiskt springa igenom på det sättet som var tänkt (utan att dö) ligger på smått otroliga 13:46.
Som quake 3 DeFRaG fast i quake då eller? Aldrig hållt på med quake. :) Kör dock en del q3 defrag nu. Började i år så är ljusår från rekorden, ligger ungefär 5 sec efter på banan sdc30 som är ungefär 2:55 in i klippet tex.
[YT]-T6IAHWMd2I[/YT
Precis, fanns massa trickbanor till quake också. Den här som jag gjorde själv var en av dom populärare, inga flashiga grejer men det är svårare än det ser ut :)
XZ6P7Ezdu7E
Haha, nu blir jag lite nostalgisk när Quake kommer på tal. Kan ju knappast finnas något FPS spel där skillnaden mellan eliten och nybörjare är så stor. Finns så många faktorer som måste bemästras i detta extremt snabba spel. Se bara på denna film, och ja, det går verkligen så fort!
5kT_WGrL3Fs
rajjan_dammit
2012-01-05, 20:30
Haha, nu blir jag lite nostalgisk när Quake kommer på tal. Kan ju knappast finnas något FPS spel där skillnaden mellan eliten och nybörjare är så stor. Finns så många faktorer som måste bemästras i detta extremt snabba spel.
+1 QW var verkligen ett spel där det krävdes sjuka skills. Brutalt nostalgisk man blev nu :krampus
Precis, fanns massa trickbanor till quake också. Den här som jag gjorde själv var en av dom populärare, inga flashiga grejer men det är svårare än det ser ut :)
[YT]XZ6P7Ezdu7E[YT]
Haha, nu blir jag lite nostalgisk när Quake kommer på tal. Kan ju knappast finnas något FPS spel där skillnaden mellan eliten och nybörjare är så stor. Finns så många faktorer som måste bemästras i detta extremt snabba spel. Se bara på denna film, och ja, det går verkligen så fort!
[YT]5kT_WGrL3Fs[YT]
Grymt! Luftrörligheten gör så sjukt mycket för hastigheten, samma sak i quake 3 modden cpma som är galet mycket snabbare vanliga q3. :)
mangemani
2012-01-07, 21:01
speed race(2 st spelar mot varandra) i legend of zelda just nu och efter det ett speedrun utav ett av spel historiens bästa spel(enligt mig) *trumvirvel* final fantasy 7:bow::hbang:.....10 timmars spelande, hälften idag och hälften imorgon, idag hinner inte jag se nått utav det, men ska försöka haka på ff7 spelandet imorgon:)
Är du sugen på att återuppta lite bunnyjumping så ska du bege dig till CS1.6, och lira banor med prefixet "kz_". Banorna är designade så att man ska klättra från start till stopp, istället för att skjuta varandra. Denna typ utav banor/"mod" har funnits till CS i mer än 10 år, och hela communityt är idag mer levande än någonsin. Idag har man funnit, och lärt sig mästra, alla buggar i HL1-motorn, och utnyttjar dem för att kunna plocka ett världsrekord. Lovar dig att det tar TID att lära sig, men när du väl klarat din första bana så kommer du vara fast; och bara vilja bli bättre/snabbare/smartare/mer våghalsig.
Vissa banor har t.om. bunnyhop med quakehastigheter aktiverat; det normala är dock samma hastighet som CS1.6. Har du CS1.6 på datorn? Starta då en "kz_"-bana så kommer du återigen se hur stor skillnad det är mellan rookien och eliten, och ju mer du spelar, desto mer kommer du förstå hur enormt galen skillnad det är mellan rookien och eliten...! Så nördigt, men otroligt utmanande, varierande och roligt. Som gammal Quake-lirare så förstår du säkert denna typ utav spelande mer än de oinvigda. Ta sig från A-Ö på snabbast möjliga tid, med så många tekniker som möjligt. Om vanliga CS är strategiskt, så är denna typ utav klättrande mer tekniskt utmanande.
En helt egen mod för denna typ utav spelande har även byggts på HL2-motorn = KZMOD, men 1.6 är enligt mig roligare även om grafiken är utdaterad.
Två exempel;
5Ww8OaPaCI8
3QevaeuROhQ
mattilainen
2012-01-08, 02:06
På tal om quake så ligger jag 38:a i världen med mina 33 världsrekord och bror min, Pdiddy ligger på plats 14 med 107 rekords :)
Bara för att skryta lite sådär ;)
http://speeddemosarchive.com/quake/
Dödslyft
2013-01-07, 18:33
Bumpar denna tråden då det är dags för ett nytt maraton, en vecka ska de hålla på.
Riktigt bra hittills!
http://marathon.speeddemosarchive.com/
Spider-Waffle, Half-Life 1. Den mäktigaste speed-runnen jag har sett
7e8x-UUIqNE
Spola fram tills det börjar om så önskas
önskar fler spel hade lika bra movement som quake och half life, de nya spelen är ju bara helt off :/
Spider-Waffle, Half-Life 1. Den mäktigaste speed-runnen jag har sett
7e8x-UUIqNE
Spola fram tills det börjar om så önskas
Ojoj det där var ju sjukt, han var ju inte lite "påhittig", klämma gubben i dörren och hoppa in i det där lilla fönstret osv.
Ojoj det där var ju sjukt, han var ju inte lite "påhittig", klämma gubben i dörren och hoppa in i det där lilla fönstret osv.
Han är riktigt sjuk :), tror fortfarande han sitter på världsrekordet.
Vadrigar
2013-01-08, 03:46
Inga speedruns men den passar nog i tråden ändå, kolla 720p:
yERibixxcEs
Mycket svårare än det ser ut när thresholden för när man ska hoppa inte är extremt liten och slumpmässig, svårt att koncentrera sig på att hålla bra vinklar samtidigt.
Spelar Q3 DeFRaG också, har precis pillat lite i .cfg men jag kanske slänger upp ett klipp när jag vant mig.
Det var någon galning som klarade dark souls naken med träplankeskölden naken med 1hp. Legit.
Jag tror inte det går dock, jag kräver att sitta med fysiskt live för att tro på det. Det är inte ens sannolikt öht att det går.
Det var någon galning som klarade dark souls naken med träplankeskölden naken med 1hp. Legit.
Jag tror inte det går dock, jag kräver att sitta med fysiskt live för att tro på det. Det är inte ens sannolikt öht att det går.
Dom flesta som speedrunnar lägger ingen större vikt på att vara defensiva, det ska gå så fort som möjligt så man satsar på glaskanon builds med kristal vapen osv sen gäller det att dodga och parera allt. Om man t.ex. försöker slå världsrekordet så har man inte tid att samla souls och levla och så vidare man gör bara det som är absolut nödvändigt för att kunna progressa så snabbt som möjligt med en förutbestämd build. :)
Har sett flera gånger live på twitch när nevetsgiarc tagit världsrekord i PS3 versionen (innan PC kom ut och innan shortcut glitch-patchen), det är väldigt duktiga spelare som kan hela spelet innantil men dom kan sitta i timmar och köra om och om igen bara för ett litet misstag också, värsta är om dom t.ex. missar en parering på sista bossen, bakom rekorden ligger flera hundratals timmar nötande för att få till det.
Om du skulle spela defensivt skulle det ta mycket längre tid eftersom du måste samla mycket mer souls och utrustning för att det ens ska vara värt det.
Vadrigar
2013-07-06, 17:25
Nytt världsrekord i Half Life 2:
NV-AWxqYAgc
Dödslyft
2013-07-25, 13:11
Ikväll är det dags igen, 25-29 kommer vara fyllt med härliga speedruns för välgörenhet.
Ikväll är det dags igen, 25-29 kommer vara fyllt med härliga speedruns för välgörenhet.
ESA körde hela förra veckan oxå, satt som klistrad nästan hela tiden. Blir nog o kika lite nu med men de va inte riktigt lika många intressanta spel nu.
Dödslyft
2013-07-25, 13:33
ESA körde hela förra veckan oxå, satt som klistrad nästan hela tiden. Blir nog o kika lite nu med men de va inte riktigt lika många intressanta spel nu.
Attans det missade jag :/
Deras event under sommaren är mycket kortare och med mindre spel en deras stora event, men jag håller med om att det kanske inte är de bästa spelen som körs, Mega Man spelen ska jag glo iallafall, brukar alltid vara roligt :)
Jaha ja okej.
Jo Megaman är alltid intressant :)
PixelMiner
2013-07-25, 18:52
Jag såg en speedrun på nätet för några år sedan. Det var två killar som körde Super Mario på varsin skärm och försökte slå varandra. Båda startade exakt samtidigt och kom i mål med bara någon sekunds marginal. Har letat på youtube och liknande efter den, men kan inte hitta den. Någon som vet vilken jag menar och kan gräva fram en webbadress?
Haha, nu när man vant sig med svengelskan som pågick hela förra veckan med ESA så blir de helt annorlunda nu när riktiga amerikaner pratar på SGDQ.
Dödslyft
2014-01-05, 12:44
Nu är det dags igen!
Ikväll drar awesome games done quick 2014 igång, kommer bli livestream 24/7 i en vecka med goa spel!
http://gamesdonequick.com/
http://gamesdonequick.com/schedule
frogmachine
2014-01-05, 15:59
Jag är lite besviken på att ingen kör 70 eller 120 star på SM64 =( ELLER har jag missat något i schemat?
eternallord
2014-01-05, 16:06
Jag misstänker att det beror på att dom gjort det tidigare. Det blir lite tråkigt med samma speedruns varje år.
frogmachine
2014-01-05, 16:10
Jag misstänker att det beror på att dom gjort det tidigare. Det blir lite tråkigt med samma speedruns varje år.
Det har kört OOT och SM64 alla hår hittills^^ Men ja, kanske.. Jag är lite intresserad eftersom jag själv lirar SM64.
Dödslyft
2014-01-05, 16:11
Ja precis förra året gjorde de 120 star, men hade varit kul att se i år också.
Banjo Kazooie ska jag försöka vara vaken till, mysigt speedrun spel :D
frogmachine
2014-01-05, 16:12
Ja precis förra året gjorde de 120 star, men hade varit kul att se i år också.
Banjo Kazooie ska jag försöka vara vaken till, mysigt speedrun spel :D
Siglemics 120 star är ju inte långtråkig direkt :D
eternallord
2014-01-05, 16:13
Det har kört OOT och SM64 alla hår hittills^^ Men ja, kanske.. Jag är lite intresserad eftersom jag själv lirar SM64.
Ja samma spel, men inte samma runs tror jag. Ibland kör dom All dungeons (som i år) och ibland har det bara vart snabbaste möjliga i OoT, exempelvis. Något år har det varit "the pacifist"-run i Ninja Gaiden, och i år är det utan begränsningar tror jag det stog.
frogmachine
2014-01-05, 16:24
Ja samma spel, men inte samma runs tror jag. Ibland kör dom All dungeons (som i år) och ibland har det bara vart snabbaste möjliga i OoT, exempelvis. Något år har det varit "the pacifist"-run i Ninja Gaiden, och i år är det utan begränsningar tror jag det stog.
Jo.. Lite tråkigt att dom kör 16-star ändå bara. Som att köra any % oot^^. Anyways, det finns gott om annat kul att titta på ändå.
Mariokart:
http://gamesdonequick.com/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.