Visa fullständig version : Måste få upp mina järnvärden.
Sandra81
2011-12-21, 20:41
Går på en järnkur nu i 10 dagar och ska dricka 20 mg varje dag. efter det enligt läkaren ska jag försöka få i mig 10-15 mg järn i kosten.. hur vet jag vad jag ska äta och att man kommer upp i lagom mängd? en blodpudding bit om dagen ? broccoli? leverpastej? :confused: .. finns det något sätt man kan räkna ut det?
Multikvinna brustablett och några 100g broccoli om dagen och någon leverpastejmacka/bit blodpudding ska väl vara tillräckligt?
Blodpudding innehåller hemjärn som är lättast att ta upp. Men det är blodmat och inte kött dock.
Sen finns det något som heter "köttfaktorn", dvs. en måltid som innehåller kött ökar på upptaget.
Köttfaktorn stimulerar järnupptaget, detta beskrevs av en forskargrupp redan 1968. Sedan dess har många forskare bekräftat köttfaktorns effekt. Många försök har också gjorts för att försöka fastställa exakt var köttfaktorn sitter och hur den fungerar, men än så länge vet man inte detta med säkerhet. Man vet dock att köttfaktorn är kopplad till muskelprotein och att den förekommer i kött, fågel, fisk och skaldjur. Ännu återstår alltså forskning för att klarlägga alla detaljer kring köttfaktorn. Den främsta källan till ovanstående är boken Iron Nutrition in health ande diseases av L Hallberg och N-G Asp, John Libbey & Co 1996.
Fråga: Ska man dricka juice till blodpuddingen för att få ett bättre upptag av järn?
Svar:
I blodmat finns mycket hemjärn, ca 98%, men där saknas köttfaktorn. Upptaget från blodmat blir således lägre än från kött, men det totala järninnehållet i blodmat är så pass högt att det ändå är en mycket god järnkälla.
Att dricka juice till blodpuddingen ökar alltså inte upptaget, men minskar det inte heller. Däremot ökar "köttfaktorn" upptaget - t ex i form av rökt skinka eller stekt bacon.
http://www.svensktkott.se/faq-naring/
Det kan vara bra för dig som tjej att äta blodpudding några gånger de närmsta veckorna, och ha som vana att ha med det i kosten. En enda skiva täcker i princip hela dagsbehovet.
Lillleif
2011-12-21, 20:47
http://www.halsosidorna.se/Jarn.htm <-- där finns en lista.
Går på en järnkur nu i 10 dagar och ska dricka 20 mg varje dag. efter det enligt läkaren ska jag försöka få i mig 10-15 mg järn i kosten.. hur vet jag vad jag ska äta och att man kommer upp i lagom mängd? en blodpudding bit om dagen ? broccoli? leverpastej? :confused: .. finns det något sätt man kan räkna ut det?
Du ska dricka 20 ml
Om du läser på förpackningen eller gå in på livsmedelsverkets hemsida så står det hur många gram järn varje produkt innehåller.
Tex på blodpudding innehåller 100 gram ca 16 gram järn. Det står tillomed på förpackningen.
Ät gärna en c-vitamin källa till varje järnrik måltid för att optimera upptaget och undvik kaffe och kalcium till maten.
Lever är en utmärkt källa för järn, även annat rött kött är bra att få i sig. Broccoli är bra, även spenat. Persika är även bra då det innehåller c-vitamin.
Om du har järnbrist p.g.a. brister i kosten och inte är vegan med dålig koll skulle jag säga att det handlar om att du äter för lite och för ensidigt. Jag undrar om du inte egentligen själv har viss känsla för ungefär vad som skiljer din kost från en "normalkost", om vi antar att det finns något sådant, och jag skulle rekommendera en förändring i den riktningen. Kostrelaterad järnbrist brukar inte vara något man bara "råkar" få.
Sandra81
2011-12-21, 21:37
Multikvinna brustablett och några 100g broccoli om dagen och någon leverpastejmacka/bit blodpudding ska väl vara tillräckligt?
Just det Multikvinna finns ju.. tänker jag inte på. men är det så bra att dricka brustabletter så ofta med tanke på att det är kemiskt framställt?
Du ska dricka 20 ml
Om du läser på förpackningen eller gå in på livsmedelsverkets hemsida så står det hur många gram järn varje produkt innehåller.
Tex på blodpudding innehåller 100 gram ca 16 gram järn. Det står tillomed på förpackningen.
Ät gärna en c-vitamin källa till varje järnrik måltid för att optimera upptaget och undvik kaffe och kalcium till maten.
Lever är en utmärkt källa för järn, även annat rött kött är bra att få i sig. Broccoli är bra, även spenat. Persika är även bra då det innehåller c-vitamin.
Ja jag menar ml.. sorry.. :) Jag brukar inte äta blodpudding då jag inte äter gluten och glutenfri blodpudding finns inte i butiker där jag bor så har inte så bra koll. det jag tänker på är broccoli , spenat, persilja, gojibär, rött kött. men känns endå knepigt att veta att man får i sig tillräckligt.
Om du har järnbrist p.g.a. brister i kosten och inte är vegan med dålig koll skulle jag säga att det handlar om att du äter för lite och för ensidigt. Jag undrar om du inte egentligen själv har viss känsla för ungefär vad som skiljer din kost från en "normalkost", om vi antar att det finns något sådant, och jag skulle rekommendera en förändring i den riktningen. Kostrelaterad järnbrist brukar inte vara något man bara "råkar" få.
Japp det är nog kosten .. äter rätt ensidigt. köttbullar, pasta, fisk, kyckling, lite frukt, lite grönsaker, mackor ,mycket godis, kaffe :) kaffe vet jag försvårar ju upptaget av järn och det är ju något jag dricker varje gång efter jag ätit. inte så bra kanske.
Just det Multikvinna finns ju.. tänker jag inte på. men är det så bra att dricka brustabletter så ofta med tanke på att det är kemiskt framställt?
Ja jag menar ml.. sorry.. :) Jag brukar inte äta blodpudding då jag inte äter gluten och glutenfri blodpudding finns inte i butiker där jag bor så har inte så bra koll. det jag tänker på är broccoli , spenat, persilja, gojibär, rött kött. men känns endå knepigt att veta att man får i sig tillräckligt.
Japp det är nog kosten .. äter rätt ensidigt. köttbullar, pasta, fisk, kyckling, lite frukt, lite grönsaker, mackor ,mycket godis, kaffe :) kaffe vet jag försvårar ju upptaget av järn och det är ju något jag dricker varje gång efter jag ätit. inte så bra kanske.
Apoteket har flera olika alternativ av tabletter om du nu vill ha det. Men det räcker nog med blutsaften ett tag ska du se.
Okej, annars är blodpudding jättebra. Tror tillomed den glutenfria blodpuddingen ligger högre i järn än den vanliga.
Eftersom du är glutenintolerant har du redan ett försämrat upptag i tarmen. Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten. Ät en c-vitamin källa till, tex persika som innehåller både järn och c-vitamin.
Broccoli och spenat innehåller ganska små mängder i jämförelse med rött-kött så jag skulle satsa på det. Leverpastej på mackan kan vara bra.
Hur vet du förresten att du har lågt järn? Har du varit och tagit blodprover?
Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten.
Du menar väl tvärtom? Kalcium hämmar ju upptaget.
Du menar väl tvärtom? Kalcium hämmar ju upptaget.
+1... glömde ordet INTE
Sandra81
2011-12-21, 22:16
Apoteket har flera olika alternativ av tabletter om du nu vill ha det. Men det räcker nog med blutsaften ett tag ska du se.
Okej, annars är blodpudding jättebra. Tror tillomed den glutenfria blodpuddingen ligger högre i järn än den vanliga.
Eftersom du är glutenintolerant har du redan ett försämrat upptag i tarmen. Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten. Ät en c-vitamin källa till, tex persika som innehåller både järn och c-vitamin.
Broccoli och spenat innehåller ganska små mängder i jämförelse med rött-kött så jag skulle satsa på det. Leverpastej på mackan kan vara bra.
Hur vet du förresten att du har lågt järn? Har du varit och tagit blodprover?
Pratade med en läkare som jag känt i många år .. han frågade lite frågor och jag förklarade hur jag känt senaste tiden med trötthet, yrsel attacker, tappar hår, otroligt orkeslös, blek, huvudvärk osv. så han var nästan säker på att det var järnbrist eftersom jag också haft ganska långdragna menstrationer. så enligt honom ska jag prova blutsaften börja äta bättre och blir det inte bättre efter det så ska jag komma in och ta blodprover.
Okej så rött kött ska jag försöka äta mer av leverpastej .. multikvinna verkar ju vara bra också.
Vad du än gör, försök hitta nåt alternativ som INTE är brustablett iallafall. Druckit järntillskott i form av brustablett en gång, första smaken (svartvinbär) smakade saft så tog några stora klunkar... 10 sekunder senare smakade det ungefär som att man tuggat på en myntsamling. Försök hellre få det i kosten eller i tablettform isåfall. Var runt 2 år sedan jag drack det, kommer ihåg smaken som om det vore igår... *spy*
Lillgrabben
2011-12-21, 23:16
Då sambon väntade våra barn fick hon order av mödravården att inta järntillskott, pga sjunkande blodvärden. Finns som tabletter på apoteket, receptfritt tom.
En stekpanna/gryta i äkta järn vid matlagning kan väl också öka mängden järn man får i sig?
Eller är det inte tillräckligt effektivt för att "vara värt besväret"?
Långkok i gjutjärnspanna höjer mängden järn i maten rejält.
Till Sandra81 !
Ifall blodpudding inte går pga gluten är det nötkött som gäller. Skippa alla tankar kring alla möjliga spenater och grönsaker. Det är hemejärn från kött som gäller. Det är överlägset.
Lever och leverpastej är gott ibland. Men 10 gram leverpastej som ger ditt dagsintag av A-vitamin blir inte mycket järn. Risk att du får för mycket A-vitamin/retinol ifall du sveper 3 - 4 packet leverpastej i veckan..
Ta tilldelade tillskott av järn. Därefter är det nötkött som gäller. Fläsk duger men har lägre mängd hemejärn. Hamburgerkött från häst är en höjdare också:thumbup:.
...senaste tiden med trötthet, yrsel attacker, tappar hår, otroligt orkeslös, blek, huvudvärk osv. så han var nästan säker på att det var järnbrist...
Men han tog inget blodprov? I mina öron är det där allvarliga symptom som man inte ska avfärda som simpel järnbrist utan att ta ett blodprov..
Trött, blek, orkeslös, yrsel och håravfall är tecken på näringsbrist skulle jag säga. Äter du ordentligt?
Btw så finns det glutenfri blodpudding.
Gurkyngel
2011-12-22, 10:51
Vitamin- och mineraltillskott måste ju inte vara i brusform om du tycker det är läskigt/äckligt. Jag har testat den där varianten med svartvinbärssmak och det var fruktansvärt! Har ingen känd järnbrist men på grund av min kvinnliga könstillhörighet brukar jag ta såna där "kvinnotillskott" med extra järn och folsyra nån gång i veckan för säkerhets skull. När jag har Duroferon (får från blodgivningen) hemma tar jag det. Dom är receptfria.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19701120000014&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Men han tog inget blodprov? I mina öron är det där allvarliga symptom som man inte ska avfärda som simpel järnbrist utan att ta ett blodprov..
Trött, blek, orkeslös, yrsel och håravfall är tecken på näringsbrist skulle jag säga. Äter du ordentligt?
+1 Satsa på glutenfri blodpudding som sagt.
Sandra81
2011-12-22, 11:03
Det är ganska vanligt sa läkaren att tjejer får järnbrist många går runt utan att ens veta om det. På apoteket sa dom också att det inte är farligt med blutsaft ibland som ett tillskott så vi får väl se då. blutsaft är bättre mot magen än järntabletter. men blir det inte bättre efter 10 dagar så måste jag söka vidare för utredning och ta ordentligt med blodprover.
Jag kan tycka att jag ätit bättre senaste veckorna än vad jag brukar göra men kanske inte järnrik mat? längesedan jag åt tex leverpastej, rött kött flera år sedan jag åt blodpudding pga att det är svårt att få tag på glutenfritt.. äter nästan alltid vitt kött, fläskkött, makrill, pasta, ris, mackor, lite sallad och lite frukt, mycket mjölkprodukter,choklad,godis.. dricker mycket te och kaffe.
Den här extrema tröttheten kommer alltid runt mensen. men nu har den hållit i sig så länge så det var därför han misstänkte att det hade med det att göra. + att jag haft andra symptom då som yrsel, orkeslös , huvudvärk,sår i munvinkeln osv.
Men ska ge det här ett par dagar nu då så hoppas jag att den där jäkla sörjan jag dricker kommer göra lite mer skillnad. sen får jag skärpa mig med maten! :)
Fuck blodpudding. Laga all mat i järnpannor!
Grytor med spenat, broccoli, mungbönor och tomatsås som får koka ihop i några timmar i en järnpanna är otroligt järnrikt. Och rikt på det mesta annat i näringsväg också.
Du borde dessutom göra ett riktigt hb-prov. Det går på några minuter.
http://www.skeppshult.com/media/ul/_thumb/0280T_jpg_300x300_q85.jpg
Det är ganska vanligt sa läkaren att tjejer får järnbrist många går runt utan att ens veta om det. På apoteket sa dom också att det inte är farligt med blutsaft ibland som ett tillskott så vi får väl se då. blutsaft är bättre mot magen än järntabletter. men blir det inte bättre efter 10 dagar så måste jag söka vidare för utredning och ta ordentligt med blodprover.
Jag kan tycka att jag ätit bättre senaste veckorna än vad jag brukar göra men kanske inte järnrik mat? längesedan jag åt tex leverpastej, rött kött flera år sedan jag åt blodpudding pga att det är svårt att få tag på glutenfritt.. äter nästan alltid vitt kött, fläskkött, makrill, pasta, ris, mackor, lite sallad och lite frukt, mycket mjölkprodukter,choklad,godis.. dricker mycket te och kaffe.
Den här extrema tröttheten kommer alltid runt mensen. men nu har den hållit i sig så länge så det var därför han misstänkte att det hade med det att göra. + att jag haft andra symptom då som yrsel, orkeslös , huvudvärk,sår i munvinkeln osv.
Men ska ge det här ett par dagar nu då så hoppas jag att den där jäkla sörjan jag dricker kommer göra lite mer skillnad. sen får jag skärpa mig med maten! :)
Rött kött, blodpudding, etc, behöver inte ge dig bättre järnvärden. Det är en god, varierad kost (tillräckligt med kalorier är också väldigt viktigt!) som ger dig bra järnvärden. Att laga maten i järnpannor är en god vana, speciellt om man utesluter produkter med hemjärn.
Eddie Vedder
2011-12-22, 11:10
Fuck blodpudding. Laga all mat i järnpannor!
Grytor med spenat, broccoli, mungbönor och tomatsås som får koka ihop i några timmar i en järnpanna är otroligt järnrikt. Och rikt på det mesta annat i näringsväg också.
Kanske lite fel tråd att komma med din vegetarianideologi? Inte ens du kan väl tycka att det är fel att tjejer med järnbrist äter kött? All respekt för dina åsikter men mer bönor och grönsaker brukar ju inte direkt vara lösningen för kvinnor med järnbrist.
Kanske lite fel tråd att komma med din vegetarianideologi? Inte ens du kan väl tycka att det är fel att tjejer med järnbrist äter kött? All respekt för dina åsikter men mer bönor och grönsaker brukar ju inte direkt vara lösningen för kvinnor med järnbrist.
Hon är glutenintollerant. Istället för att resa land och rike runt så kan man ju helt klart skita i blodpuddingen.
Och nej, jag tycker inte nödvändigtvis att det är fel. Jag har bättre järnvärden än de flesta köttisarna. Som sagt, dålig kost är tillgänglig för alla och mer kött behöver inte betyda att järnbristen löser sig.
Sandra81
2011-12-22, 11:26
Rött kött, blodpudding, etc, behöver inte ge dig bättre järnvärden. Det är en god, varierad kost (tillräckligt med kalorier är också väldigt viktigt!) som ger dig bra järnvärden. Att laga maten i järnpannor är en god vana, speciellt om man utesluter produkter med hemjärn.
Dom är väl svindyra? fan att jag inte tänkte på att önska mig det i Julklapp.. :p
Gillar du messmör så är ju det också en järnkälla.
Dom är väl svindyra? fan att jag inte tänkte på att önska mig det i Julklapp.. :p
Kostar som de flesta bättre kokkärl, strax under 1000:-. Dyrt, absolut, men det är å andra sidan ett kokkärl som du kan behålla resten av ditt liv om du sköter det. Och eftersom du behöver det så tycker jag att du ska unna dig en fin järnpanna/gryta!
EDIT: Såg nu att det finns gjutjärnsgrytor för ~500:-. Kolla pricerunner.
Eddie Vedder
2011-12-22, 11:34
Som sagt, dålig kost är tillgänglig för alla och mer kött behöver inte betyda att järnbristen löser sig.
Har du mens en vecka varje månad?
Nej det behöver inte lösa allt men det är en bra metod. En väldigt bra metod. En kost som den du beskriver är nog orsaken till många tjejers otillräckliga järnintag eftersom tjejer i regel väljer vegetariskt mer än män fast det vore mer rimligt med det motsatta.
lite frukt, mycket mjölkprodukter,choklad,godis.. dricker mycket te och kaffe.
Allt detta är negativt för dina järnvärden. Kanske inte te, men kaffe nära maten är inte bra. Mejeriprodukter är inte heller så bra, kalciumet hindrar upptag. Etc.
Som jag förstår det, så har TS frågat en bekant, vid sidan av, och då kan man inte få mer än råd (ett av råden var ju också att söka för problemet och ta lite mer prover). Man skall generellt undvika att vara "doktor i eget hus", så det var korrekt att inte plocka in henne under bordet.
Vad gäller vegetariandebatten, så är den egentligen måttligt relevant här, då ju TS äter sig till bristsymptom på en blandkost, vilket säger att kosthållningen behöver styras upp OAVSETT inriktning. Glutenintoleransen gör ju dessutom att tarmen inte dammsuger upp allt man stoppar i den redan från start heller.
Vad gäller att ha ätit bättre de senaste veckorna, så tar det lång tid att korrigera en järnbrist enbart genom kosten. Jag tror att det är klokt att använda sig av tillskott. OBS dock att det inte behöver vara fråga om en järnbrist, samt att det kan vara brist på järn OCH på något annat, eller rentav fråga om sjukdom. Anemi är ett symptom, inte en sjukdom i sig. Numse har rätt i att det också kan vara fråga om en generell brist på näring, inklusive kalorier. Posta gärna mer i detalj hur du äter, Sandra81.
Har du mens en vecka varje månad?
Nej det behöver inte lösa allt men det är en bra metod. En väldigt bra metod. En kost som den du beskriver är nog orsaken till många tjejers otillräckliga järnintag eftersom tjejer i regel väljer vegetariskt mer än män fast det vore mer rimligt med det motsatta.
Nej, däremot så ger jag blod.
You serious bro? Jag får lita på dig, du är duktigare än mig. Men jag har inte sett någon vegetarian/vegan som har en genomtänkt kost lida brist på järn. Däremot både köttisar och vegetarianer som erkänner att nudlar är en stapelvara (eller liknande basala fel i kosten) har jag sett drabbas av anemi.
Och hur menar du med motsatta? Att kvinnor ska äta mer kött och män mindre eller bara att kvinnor bör äta mer kött?
Har du någon second hand affär i närheten kan du säkert få tag på någon billig gjutjärnspanna/gryta, bara att rengöra ordentligt och bränna in den igen. Annars kan du säkert köpa nån billigare panna för under 500.
Nej, däremot så ger jag blod.
You serious bro? Jag får lita på dig, du är duktigare än mig. Men jag har inte sett någon vegetarian/vegan som har en genomtänkt kost lida brist på järn. Däremot både köttisar och vegetarianer som erkänner att nudlar är en stapelvara (eller liknande basala fel i kosten) har jag sett drabbas av anemi.
Och hur menar du med motsatta? Att kvinnor ska äta mer kött och män mindre eller bara att kvinnor bör äta mer kött?
Så onödigt käbbel. Du inför "genomtänkt kost" och knyter en massa magiska saker till det och inför sedan "nudlar som stapelvara" och knyter en massa andra magiska saker till det. Därefter är det tänkt att vi ska köpa en självklar inneboende ordning dem emellan. Låt mig gissa: du vet ingenting om mer än dig själv i gruppen Folk som äter vegetariskt (hur du nu menar att det skiljer sig från folk som äter veganskt) och du känner till ett fall av en person som utvecklat anemi från en "blandkost". Bespara oss!
Det Eddie säger är att det är enklare, inget annat, att tillgodogöra sig bland annat järn med hjälp av en blandkost. Per definition är det lättare att skaffa sig bristsymptom med hjälp av en kost som inte i grunden medger konsumtion av alla tänkbara näringskällor.
Berätta gärna vad felet är med ägg- eller risnudlar sen. Hur blir en människas dagsintag av kött och annat *sämre* ur näringssynpunkt genom att till den lägga nudlar av valfritt slag? Borka!
Så onödigt käbbel. Du inför "genomtänkt kost" och knyter en massa magiska saker till det och inför sedan "nudlar som stapelvara" och knyter en massa andra magiska saker till det. Därefter är det tänkt att vi ska köpa en självklar inneboende ordning dem emellan. Låt mig gissa: du vet ingenting om mer än dig själv i gruppen Folk som äter vegetariskt (hur du nu menar att det skiljer sig från folk som äter veganskt) och du känner till ett fall av en person som utvecklat anemi från en "blandkost". Bespara oss!
Det Eddie säger är att det är enklare, inget annat, att tillgodogöra sig bland annat järn med hjälp av en blandkost. Per definition är det lättare att skaffa sig bristsymptom med hjälp av en kost som inte i grunden medger konsumtion av alla tänkbara näringskällor.
Berätta gärna vad felet är med ägg- eller risnudlar sen. Hur blir en människas dagsintag av kött och annat *sämre* ur näringssynpunkt genom att till den lägga nudlar av valfritt slag? Borka!
Så mycket käbbel! Nåväl.
Jag tycker att alla människor borde ha en någorlunda genomtänkt kost. Detta eftersom man kan må dåligt annars. Att äta blandkost eller vegetariskt är varken bra eller dåligt näringsmässigt i sig. Köttisar kan börja äta bättre vegetariskt för att de börjar tänka mer på sin kost (genomtänkt) och det finns vegetarianer som skiter i sin kost. Vilka är dessa magiska saker, btw?
När jag skiljer på veganskt och vegetariskt så menar jag att vegetarianen är lakto-ovo, som man ju oftast menar i folkmun, medans veganen äter helvegetariskt. Och hur vet du hur många vegetarianer jag känner? Jag känner fler än du har fingrar och tår och eftersom jag är intresserad av kost så har jag frågat dem hur deras värden är. Och var läser du att jag har sett ett (1) fall av anemi hos personer med blandkost? Du gör väldigt många antaganden.
Jag håller helt med att en kost som utesluter näringskällor självklart kan leda till problem. Vissa av de ickeköttätare jag känner har sagt att de är sugna på "raw-vegan" för att det verkar så oerhört nyttigt. Min grundåsikt är att det inte bör vara nyttigare att utesluta typ det mesta i en kost. Men att peka på kött som lösning mot personer med anemi är lite väl enkelt.
Och så ett litet exempel för att visa på problemet med nästintill näringsfria nudlar som stapelvara i en kost: (dude, behövs detta?)
Person X behöver 2000 kcal per dag. Person X äter 2000 kcal blandkost per dag, och uppnår med detta precis sina behov av mikronutrienter.
Plötsligt tar person X bort ett mål lagad mat av fyra per dag och ersätter målet med samma kalorimängd nästintill näringsfria nudlar. Personen tillgodoser sig nu inte med sitt behov av mikronutrienter.
Vad är en köttis??
Hemjärn ger bättre upptag, kombinerar man icke hemjärn med hemjärn i en måltid (sk kötteffekt som redan är nämnd) så underlättas upptaget av icke-hemjärn. Så misstänker man en järnbrist så siktar man självklart in sig på källor med hemjärn dvs animalier som kött och blodprodukter. Finns det någon som ser något konstigt i den rekommendationen för någon som redan äter animalier?
Sandra81
2011-12-22, 12:38
Gillar du messmör så är ju det också en järnkälla.
Det är jättegott visste inte att det fanns järn i det.. tack för tipset!
Kostar som de flesta bättre kokkärl, strax under 1000:-. Dyrt, absolut, men det är å andra sidan ett kokkärl som du kan behålla resten av ditt liv om du sköter det. Och eftersom du behöver det så tycker jag att du ska unna dig en fin järnpanna/gryta!
EDIT: Såg nu att det finns gjutjärnsgrytor för ~500:-. Kolla pricerunner.
Skall definitivt inköpas framöver...
Allt detta är negativt för dina järnvärden. Kanske inte te, men kaffe nära maten är inte bra. Mejeriprodukter är inte heller så bra, kalciumet hindrar upptag. Etc.
Dricker nästan alltid en stor mugg kaffe med mycket mjölk efter maten så där får jag nog planera om lite..:)
Som jag förstår det, så har TS frågat en bekant, vid sidan av, och då kan man inte få mer än råd (ett av råden var ju också att söka för problemet och ta lite mer prover). Man skall generellt undvika att vara "doktor i eget hus", så det var korrekt att inte plocka in henne under bordet.
Vad gäller vegetariandebatten, så är den egentligen måttligt relevant här, då ju TS äter sig till bristsymptom på en blandkost, vilket säger att kosthållningen behöver styras upp OAVSETT inriktning. Glutenintoleransen gör ju dessutom att tarmen inte dammsuger upp allt man stoppar i den redan från start heller.
Vad gäller att ha ätit bättre de senaste veckorna, så tar det lång tid att korrigera en järnbrist enbart genom kosten. Jag tror att det är klokt att använda sig av tillskott. OBS dock att det inte behöver vara fråga om en järnbrist, samt att det kan vara brist på järn OCH på något annat, eller rentav fråga om sjukdom. Anemi är ett symptom, inte en sjukdom i sig. Numse har rätt i att det också kan vara fråga om en generell brist på näring, inklusive kalorier. Posta gärna mer i detalj hur du äter, Sandra81.
Frukost har jag väldigt svårt för det bara växer i munnen.. äter oftast en macka med ost och en stor mugg kaffe. banan när jag har det hemma.
Lunch nästan alltid glutenfri pasta och något till.. köttbullar, korv, kyckling eller makrill. ibland kaffe efteråt efter lunchen.
Mellanmål. mackor med mycket ost och en mugg kaffe med mycket mjölk. eller så hoppar jag över det och dricker kaffet efter middagen.
Middag det som jag åt till lunch pasta/ris kyckling, köttbullar eller fisk. helgerna blir det annan mat då jag har mer ork/lust att fixa.
Kvällen mackor, fil, glutenfri müsli.
Jag kan laga mat men har inget direkt intresse för det så jag slarvar rätt ordentligt med det jag tar alltid det enklaste som går fort och jag är heller inte stor i maten har aldrig varit det heller äter ungefär en barnportion varje gång jag äter typ (5 köttbullar och glutenfri pasta, en halv tomat eller gurka ibland isbergssallad). Helgerna äter jag nog bätte mat till middag men dricker alltid kaffet efter helgmiddagar.
För mig gör det heller inget att äta samma mat ofta och eftersom jag är student så köper man ju oftast det som är billigt och finns i storpack.
Vad är en köttis??
Hemjärn ger bättre upptag, kombinerar man icke hemjärn med hemjärn i en måltid (sk kötteffekt som redan är nämnd) så underlättas upptaget av icke-hemjärn. Så misstänker man en järnbrist så siktar man självklart in sig på källor med hemjärn dvs animalier som kött och blodprodukter. Finns det någon som ser något konstigt i den rekommendationen för någon som redan äter animalier?
En person som äter kött!
Nä, det är en bra rekommendation. Hemjärn är det ju i järnpannorna också, eller hur?
En person som äter kött!
Nä, det är en bra rekommendation. Hemjärn är det ju i järnpannorna också, eller hur?
Nog inte så troligt om du inte har något sorts köttrester i den järnpannan. Hemjärn är ju järn bundet till en hem-grupp som i tex hemoglobin.
Hemjärn är det ju i järnpannorna också, eller hur?
Javisst, hur skulle blodet i gjutjärnspannan kunna transportera syre utan molekyler med hemgrupper? *screwy*
Så mycket käbbel! Nåväl.
Jag tycker att alla människor borde ha en någorlunda genomtänkt kost. Detta eftersom man kan må dåligt annars. Att äta blandkost eller vegetariskt är varken bra eller dåligt näringsmässigt i sig. Köttisar kan börja äta bättre vegetariskt för att de börjar tänka mer på sin kost (genomtänkt) och det finns vegetarianer som skiter i sin kost. Vilka är dessa magiska saker, btw?
När jag skiljer på veganskt och vegetariskt så menar jag att vegetarianen är lakto-ovo, som man ju oftast menar i folkmun, medans veganen äter helvegetariskt. Och hur vet du hur många vegetarianer jag känner? Jag känner fler än du har fingrar och tår och eftersom jag är intresserad av kost så har jag frågat dem hur deras värden är. Och var läser du att jag har sett ett (1) fall av anemi hos personer med blandkost? Du gör väldigt många antaganden.
Jag håller helt med att en kost som utesluter näringskällor självklart kan leda till problem. Vissa av de ickeköttätare jag känner har sagt att de är sugna på "raw-vegan" för att det verkar så oerhört nyttigt. Min grundåsikt är att det inte bör vara nyttigare att utesluta typ det mesta i en kost. Men att peka på kött som lösning mot personer med anemi är lite väl enkelt.
Och så ett litet exempel för att visa på problemet med nästintill näringsfria nudlar som stapelvara i en kost: (dude, behövs detta?)
Person X behöver 2000 kcal per dag. Person X äter 2000 kcal blandkost per dag, och uppnår med detta precis sina behov av mikronutrienter.
Plötsligt tar person X bort ett mål lagad mat av fyra per dag och ersätter målet med samma kalorimängd nästintill näringsfria nudlar. Personen tillgodoser sig nu inte med sitt behov av mikronutrienter.
Den första saken du missförstår är att jag, för allt du vet, äter din kost + allt du utesluter. Om det du äter är en i all väsentlig mening näringsmässigt komplett diet, så är även min det i förlängningen. Inget blir magiskt bättre eller nyttigare för att man från en allt-kost tar bort vissa delar. Inte utan att även andra faktorer förändras.
Att tala om köttisar ger sken av att det är de som står ut eller är de annorlunda. Blandkostare är ett bättre ord - de/ vi äter av allt. Att tänka på sin kost/ hålla en genomtänkt diet är omständigheter som gäller båda grupperna med den skillnaden, som jag skrev i mitt förra inlägg, att det inte kan vara på något annat vis än att den minst begränsade personen har lättare att uppnå något fullgott. Onuset ligger på dig att visa på fördelar för din linje eller nackdelar för andras om något. Nu är min poäng dock absolut inte att en vegetarisk kost skulle vara dålig på någit vis, alla bör äta efter det mönster som passar dem bäst. Jag ser bara inte varför du ska behöva fara med ohederliga argument och tvivelaktiga implicita värden (det jag kallade magiskt tidigare).
Det fetmarkerade är intressant. Hur kan något vara "lite väl enkelt"?
"Jag behöver ta mig till X."
- Du kan ju bara gå dit, det tar 2 minuter.
"Det är lite väl enkelt?"
Mitt tips till personen i ditt sista stycke: Låt bli att Plötsligt(tm) ta bort en måltid.
Men att peka på kött som lösning mot personer med anemi är lite väl enkelt.
För en person som har en näringsbrist vill man väl ge en rekommendation som är så effektiv/enkel som möjligt? Visst kanske det finns andra lösningar men man kan väl försöka åtgärda bristen så omgående som möjligt och när värdena är ok och det finns intresse att t ex äta mindre kött kan man ju kanske experimentera med andra sätt (som kanske är vegetariska) att få i sig tillräckligt med järn. Fast då bör man förstås följa upp med nya blodvärden för att se om strategin är effektiv eller inte.
Det är ju faktiskt så att vissa personer kanske lättare får brist på järn, även om de skulle följa en vettig blandkost (med eller utan kött). Sandra kanske är en sådan person? (utöver att hon är kvinna då)
Nog inte så troligt om du inte har något sorts köttrester i den järnpannan. Hemjärn är ju järn bundet till en hem-grupp som i tex hemoglobin.
Didnt know att det var därför det hette hem-järn. Det har gått förbi mig.
Den första saken du missförstår är att jag, för allt du vet, äter din kost + allt du utesluter. Om det du äter är en i all väsentlig mening näringsmässigt komplett diet, så är även min det i förlängningen. Inget blir magiskt bättre eller nyttigare för att man från en allt-kost tar bort vissa delar. Inte utan att även andra faktorer förändras.
Att tala om köttisar ger sken av att det är de som står ut eller är de annorlunda. Blandkostare är ett bättre ord - de/ vi äter av allt. Att tänka på sin kost/ hålla en genomtänkt diet är omständigheter som gäller båda grupperna med den skillnaden, som jag skrev i mitt förra inlägg, att det inte kan vara på något annat vis än att den minst begränsade personen har lättare att uppnå något fullgott. Onuset ligger på dig att visa på fördelar för din linje eller nackdelar för andras om något. Nu är min poäng dock absolut inte att en vegetarisk kost skulle vara dålig på någit vis, alla bör äta efter det mönster som passar dem bäst. Jag ser bara inte varför du ska behöva fara med ohederliga argument och tvivelaktiga implicita värden (det jag kallade magiskt tidigare).
Det fetmarkerade är intressant. Hur kan något vara "lite väl enkelt"?
"Jag behöver ta mig till X."
- Du kan ju bara gå dit, det tar 2 minuter.
"Det är lite väl enkelt?"
Mitt tips till personen i ditt sista stycke: Låt bli att Plötsligt(tm) ta bort en måltid.
Vi verkar vara på ganska samma linje. Köttis är slang precis som att "vara vego". Det finns en hel del termer som kanske är ordentligare.
Problemet verkar ju dock absolut vara större än att "gå dit", för sandra. Hon äter dåligt komponerade måltider, dricker mycket kaffe och nära måltiderna, skipper en del måltider, är glutenintollerant, etc. "Kött" är alltså inte svaret.
För en person som har en näringsbrist vill man väl ge en rekommendation som är så effektiv/enkel som möjligt? Visst kanske det finns andra lösningar men man kan väl försöka åtgärda bristen så omgående som möjligt och när värdena är ok och det finns intresse att t ex äta mindre kött kan man ju kanske experimentera med andra sätt (som kanske är vegetariska) att få i sig tillräckligt med järn. Fast då bör man förstås följa upp med nya blodvärden för att se om strategin är effektiv eller inte.
Det är ju faktiskt så att vissa personer kanske lättare får brist på järn, även om de skulle följa en vettig blandkost (med eller utan kött). Sandra kanske är en sådan person? (utöver att hon är kvinna då)
Enklaste, effektivaste metoden är ju intravenöst järn. Poff pang bom så har hon bra järnvärden. Men det är en dålig lösning. Kanske kan det vara en idé att köra det för att bli kvitt problemen och därefter ta tag i sin situation; järnbrist leder ju faktiskt till orkeslöshet vilket är negativt för att lösa situationen.
Ja, det är inte alls omöjligt att det är så att Sandra är en person som har lätt att få blodbrist. Tråkigt men absolut en möjlighet.
Sandra81
2011-12-22, 13:56
Jag hittade en del intressant fakta om just järnbrist och det verkar ju som att det är ganska vanligt.
"Ditt järnförråd behöver ständigt fyllas på eftersom kroppen inte kan producera järn. Exempel på livsmedel som innehåller mycket järn är blodprodukter, inälvsmat, kött och gröna grönsaker. Men av det järn du får i dig med maten tar kroppen bara upp 5-10%.
Framförallt är det kvinnor som råkar ut för järnbrist. 40% av alla fertila kvinnor har enligt en dansk rapport visat sig ha järnbrist.
En menstruerande kvinna behöver 2 - 3 mg järn per dag för att ersätta det järn som kroppen använt eller gjort sig av med. Det låter inte mycket men kroppens upptagningsförmåga när det gäller järn är mycket dålig. Bara 10 - 15% av det tillförda järnet tas upp. Det rekommenderade dagliga intaget av järn har anpassats till denna låga upptagningsfaktor och RDI för menstruerande kvinnor är därför 15 mg per dag dvs fem gånger den mängd som behövs. Detta beror alltså på att endast 2 - 3 mg av dessa 15 mg verkligen kommer att tas upp.
Behovet hos gravida kvinnor är ännu högre men varierar från kvinna till kvinna. Många experter anser att 90 % av alla gravida kvinnor redan har, eller kommer att få järnbrist under graviditeten. Speciellt under senare delen av graviditeten är det svårt att tillgodoses järnbehovet enbart genom kosten. Tillskott av järn är därför nödvändig för de flesta gravida kvinnor under denna period.
För män och icke menstruerande är RDI lägre eftersom det inte förlorar så mycket järn. Deras RDI ligger på 9 - 11 mg per dag eftersom bara 1 - 2 mg järn behövs för att ersätta det förlorade järnet. Barn behöver enligt livsmedelsverket 5 - 10 mg järn per dag beroende på ålder.
Eddie Vedder
2011-12-22, 14:54
Nej Morty kött löser inte allt. Men vem har sagt det? Kött är däremot nyttigt och bra att äta och extra lämpligt för en tjej med järnbrist. Din mungbönsgryta med nötkött är bättre ur järnsynpunkt än enbart mungbönsgrytan och det kan du inte komma ifrån hur gärna du än vill. Ingen vegetarianpropaganda kan någonsin förändra ett sådant faktum.
Vad jag vänder mig emot är att du av ren egoism (du vill att alla ska vara lika moraliskt överlägsna som du) säger "Fuck [bra råd]!" och sedan uppmanar till att äta på ett sämre sätt. Du kan skryta med dina blodvärden och rabbla "köttisar" med sämre blodvärden men det är fullkomligt irrelevant och det vet du också.
Mer nötkött och mer blodpudding (om Sandra81 tycker det är gott) är bra råd, punkt slut.
Nej Morty kött löser inte allt. Men vem har sagt det? Kött är däremot nyttigt och bra att äta och extra lämpligt för en tjej med järnbrist. Din mungbönsgryta med nötkött är bättre ur järnsynpunkt än enbart mungbönsgrytan och det kan du inte komma ifrån hur gärna du än vill. Ingen vegetarianpropaganda kan någonsin förändra ett sådant faktum.
Vad jag vänder mig emot är att du av ren egoism (du vill att alla ska vara lika moraliskt överlägsna som du) säger "Fuck [bra råd]!" och sedan uppmanar till att äta på ett sämre sätt. Du kan skryta med dina blodvärden och rabbla "köttisar" med sämre blodvärden men det är fullkomligt irrelevant och det vet du också.
Mer nötkött och mer blodpudding (om Sandra81 tycker det är gott) är bra råd, punkt slut.
Det är ju för att hon är glutenintollerant! Hon säger ju själv att det är tradigt att leta blodpudding, så fuck it. Det behövs verkligen inte.
Och ja, kött i järngrytan är absolut också bra.
Och ja, jag vet att det är irrelevant information. :(
Edit: Introllerant, lol!
Sandra81
2011-12-22, 17:10
jag kanske kan börja ta en sån där multikvinna om dagen så slipper man jaga järn i kosten ..
http://www.friggs.se/sv/VARA-PRODUKTER/Halsopreparat/Multi/Multikvinna-brustabletter/
Det finns andra bra sätt att öka sitt järnintag och det är genom att öka absorptionen. Det gör du enkelt genom att minska kaffe, té-intaget, öka C-vitamin intaget (ät potatis till måltid, frukt som desert), minska på fullkorn om det är överdrivet högt.
Ett tredje sätt är att sluta få mens. Finns ett par "knep" för att åstadkomma det ;)
Hmm...att bli gravid betyder bara att barnet tömmer mamman på järn för att själv bygga upp ett blod med högt Hb.
Hade mamman dåligt Hb blir det inte bättre när barnet växer i magen. Blodbristen kommer som ett brev på posten. Tyvärr så drabbas också barnet indirekt eftersom syret kommer via mammans blod:(
Messmör och järn.
Förr i tiden kokades vasslen till messmör i järngrytor. Vasslen var lite sur så järn löstes ut som järnjoner ( Fe2+) i messmöret.
Idag är processen helt annorlunda och kokandet görs i rostfritt stål. För att ersätta järnet, som inte kan lossna från rostfritt stål, tillsätts idag järnsalter ( Fe2+).
P-piller borde göra susen för Hb dock :)
Det enda jag vet är att min farfar fick några tabletter som skulle motsvara typ järnet i tio kg lever eller vad det var.
Har för mig att det var någon blodsjukdom han hade alternativt cancern han hade vid ett tillfälle.
Vad jag försöker komma fram till är att vid järnbrist skulle du väl kunna få något utskrivet kanske?
Borde ju finnas någon multitablett eller dylikt menar jag.
jag kanske kan börja ta en sån där multikvinna om dagen så slipper man jaga järn i kosten ..
http://www.friggs.se/sv/VARA-PRODUKTER/Halsopreparat/Multi/Multikvinna-brustabletter/
Du lär behöva ett riktat järntillskott för att det inte skall ta hundra år (här tycker jag dock att du kanske borde söka för sina besvär och få konstaterat att det verkligen ÄR järnbrist). Dock - om din kost är så dålig att den ger dig järnbrist är det rätt stor risk att du får brist på även annat, särskilt med tanke på att din glutenintolerans ökar risken för att du inte tar upp det du äter så bra. Ät gärna en vitamin/mineraltablett, men se ÄVEN över kosten, för ditt välmåendes skull. Tillskott skall helst inte vara en ursäkt för att fortsätta äta dåligt, och man skall, omvänt, helst inte äta så dåligt att tillskott är ett måste för att kompensera. Det är långt ifrån säkert att vi vet allt om vad som finns i det vi äter, och hur det påverkas oss (snarare är det nog säkert att det finns mycket vi inte vet) och man brukar anse att det är bättre att kunna äta så att man får i sig det man behöver från maten just därför.
Jag har haft problem med mitt blodvärde i 5år. Ingen vet varför, men för 2år sen var den nere på 50 å jag blev akutinlagd, sen dess har jag dagligen intagit:
1-2st sockerfria) blodpuddingsskivor (MUMS!! Älskart) med 1 citrusfrukt
Leverpastej eventuellt
Mycket broccoli, bladpersilja, havregryn, kött mm..
Sen har jagäven ätit järntabletter varannan dag , en period drack jag även blutsaft!
Jag försöker tänka hur enb måltid e ihopsatt. Tex... Kålsoppa (c-vitaminrik) eller kålrotssoppa med kanske köttfärs (järn + c-vitamin) då kan jag ta 1 blodpuddingskiva till för extra järnupptagschans.
Finns ju injektioner man kan få också..men då kanske man måste ha svår järnbrist?
Injektioner ? blodtransfusion är snabbare och enklare.
Sandra81
2011-12-22, 20:22
Jag har haft problem med mitt blodvärde i 5år. Ingen vet varför, men för 2år sen var den nere på 50 å jag blev akutinlagd, sen dess har jag dagligen intagit:
1-2st sockerfria) blodpuddingsskivor (MUMS!! Älskart) med 1 citrusfrukt
Leverpastej eventuellt
Mycket broccoli, bladpersilja, havregryn, kött mm..
Sen har jagäven ätit järntabletter varannan dag , en period drack jag även blutsaft!
Jag försöker tänka hur enb måltid e ihopsatt. Tex... Kålsoppa (c-vitaminrik) eller kålrotssoppa med kanske köttfärs (järn + c-vitamin) då kan jag ta 1 blodpuddingskiva till för extra järnupptagschans.
Ja blodpudding vore ju toppen att köpa tycker om det också.. kanske kan fråga min ica ifall dom kan ta in det. annars är det väl nötkött då ,broccoli och gröna bladväxter. leverpastej!! men det är dyrt särskilt den glutenfria. 17:- för skivbar som tar slut efter ett par dagar.
Anton Fräs
2011-12-22, 22:37
Jag kan ha missat att du har skrivit det men jag tycker du skall gå till VC och försöka få en dietistkontakt som kan se över din kosthållning i detalj. Många goda råd i den tråden, utomordentligt goda men att få helt individualiserade råd efter att ha fått järnbristen konstaterad borde vara det självklara. :)
Finns mycket hjälp att hämta hos en dietist, speciellt för en med glutenintolerans.
jag kan ha missat att du har skrivit det men jag tycker du skall gå till vc och försöka få en dietistkontakt som kan se över din kosthållning i detalj. Många goda råd i den tråden, utomordentligt goda men att få helt individualiserade råd efter att ha fått järnbristen konstaterad borde vara det självklara. :)
finns mycket hjälp att hämta hos en dietist, speciellt för en med glutenintolerans.
+1
Men folket, kan vi börja med ett blodprov? :D
Ja det är ju det grundläggande.
Sandra81
2011-12-23, 11:24
Nej det blir nog som förra gången isf som läkaren sa i telefonen. den gången jag svimmade.. fick ta 12 rör blod då för kontroll. dom kollar nog mer än bara järn.
12 rör blod för att du svimmade? :o
Fick du reda på vad det var för fel den gången?
Sandra81
2011-12-23, 13:01
12 rör blod för att du svimmade? :o
Fick du reda på vad det var för fel den gången?
Minns inte så noga det var så längesen. men dom ville väl kolla lite extra antar jag eftersom jag svimmade utan direkt anledning i badrummet slog i huvvet i badkaret.. mitt ex bröt upp dörren.. han ville vi skulle åka in men jag vägrade. så gick till vårdcentralen dagen efter där min pappas bekant jobbar (samma som jag pratat med nu). vi skulle genomgå EKG och massa andra saker men det räckte med blodproven tyckte han och lite koll på hur jag ätit och allt sånt. sluta med att jag drack blutsaft iaf.:)
Aj, skönt att du klarade dig såpass bra ändå. Svimma och slå i huvudet i ett badkar är ju riktigt allvarligt.
Liknande hände en bekant till mig. Då var det väldigt dåligt energiintag under längre tid och fastande konditionsträning som ledde till svimningsattacker. Hon hade ÄS och berättade att hon kände att hon höll på att svimma ofta på mornar när hon reste sig upp och även när hon tränade hårt. Sannolikt lågt blocktryck eller så, det blev bättre när hon blev friskare från ÄS.
Sandra81
2011-12-23, 13:19
Aj, skönt att du klarade dig såpass bra ändå. Svimma och slå i huvudet i ett badkar är ju riktigt allvarligt.
Inte i badkaret tack och lov.. stod vid spegeln.
Liknande hände en bekant till mig. Då var det väldigt dåligt energiintag under längre tid och fastande konditionsträning som ledde till svimningsattacker. Hon hade ÄS och berättade att hon kände att hon höll på att svimma ofta på mornar när hon reste sig upp och även när hon tränade hårt. Sannolikt lågt blocktryck eller så, det blev bättre när hon blev friskare från ÄS.
Ja kan hända att det sker lättare när man är smal. :confused:
slog i huvvet i badkaret..
Inte i badkaret tack och lov.. stod vid spegeln.
Nä nu fåru bestämma dig! =)
Sandra81
2011-12-23, 13:32
Nä nu fåru bestämma dig! =)
badkaret stod ju bredvid mig.. :)
Så du slog i huvudet i spegeln? *gah!*
Sandra81
2011-12-23, 18:37
Så du slog i huvudet i spegeln? *gah!*
nej men man kan ju ramla hur som helst om man har ett litet badrum.. jag ramlade väl mer åt sidan typ...
men efter nyår sen ska jag iväg å ta lite prover för att vara på den säkra sidan.
Ett mirakel har iaf skett. Har haft ett litet munsår i mungipan i över en månad. Har provat massa saker från apoteket men inget har hjälpt och nu idag är det borta?? 4 dagar med blutsaften!!!! helt otroligt. läkaren sa också att "munvinkelgrader" som det kallas är ofta ett tecken på järnbrist eller nån form av b vitamin brist.
Anton Fräs
2011-12-25, 10:55
Jag hoppas du uppdaterar här efter du fått provsvaren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.