Visa fullständig version : Antidopingkontrakt
FyllSkalle
2013-02-09, 11:25
http://dalademokraten.se/2013/02/08/tyskt-laboratorium-friar-dopningsdomd/
Förstasidan på papperstidningen också ingen liten notis.
Väldigt bra att det får uppmärksamhet att Kim Mikkelsen frias och även bakgrunden till det.
Mats Larsson
2013-02-14, 20:10
Väldigt bra att det får uppmärksamhet att Kim Mikkelsen frias och även bakgrunden till det.
För fullständighetens skull ska jag nämna att RIN nu meddelat den frikännande domen. Kim är alltså frikänd.
Jag hade kanske trott att någon på Kolo skulle satt in det inträffade i ett större sammanhang, men det kanske är svårt. Jag är glad att så många uttryckt sina sympatier för Kim.
Vad jag menar med större sammanhang är följande. Jag har läst stora delar av den vetenskapliga litteraturen om hur substansanalys i dopinglaboratorier går till, jag har läst de tekniska dokumenten från WADA, och jag utmanade dopingsystemet och fick rätt efter en process som pågick ett år (Kim). Jag har under många år arbetat med metoder som är ganska snarlika de som används i dopinglaboratorier.
Det är slående vilka enkla kriterier som används för att avgöra om ett prov innehåller en förbjuden substans. Olika organisationer har dessutom olika kriterier; WADA har inte samma kriterier som t ex EU. Just enkelheten öppnar för möjligheter att lura testerna. Efter att ha läst ett antal fullständiga analysrapporter i kombination med den öppna vetenskapliga litteraturen så är det ganska enkelt att se hur man kan göra (vilket jag dock inte tänker avslöja). Den som likt Armstrong kan köpa nödvändig kompetens kan alltså klara hundratals dopingtester utan att testa positivt. Antagligen kunde han och hans stall betala bättre än vad en kemist får som sitter på ett dopinglab och gör rutintester hela dagarna.
Det visar på svagheten i dopingsystemet, samtidigt som andra svagheter är ett direkt problem för helt oskyldiga.
Den ledande tidskriften "Nature" skrev en editorial för en 6-7 år sedan där man kritiserade den bristande vetenskapen i dopingtesterna. Man avslutade med att konstatera att vi fått ett system där de oskyldiga riskerar att dömas medan fuskarna klarar sig. Det ligger mycket i det.
Slutligen, hur många tror fortfarande, efter hästköttskandalen, att Contador använde ett förorenat kosttillskott? Han kan mycket väl dopat sig under sin karriär, men jag tror inte ett proffstall gör bort sig på en så trivial sak som
ett kosttillskott. Han har i så fall använt mer sofistikerade metoder, men missade köttet.
Mats Larsson
2013-02-15, 07:24
Ibland går det inte lika bra:
http://www.sydsvenskan.se/sport/gunther-fick-nej--borta-till-2014/
RF:s sökmotor över läkemedel fanns inte när Mathias tog Latex.
Fick inblickar i såväl FILA som svenska brottningsförbundet. Om brottningen försvann från OS skulle jag beklaga det å de aktivas vägnar, men sannerligen inte å förbundens.
Noterade att SM i brottning i Eriksdalshallen i Stockholm drog betydligt fler åskådare än VM i RAW styrkelyft i samma hall. Det var också bättre annonserat.
bighulken
2013-02-15, 07:50
det är nackdelen av dopingen!!!....att fel folk sedan kan bli dömda för det då.
som i detta fall med brottaren som tog tablett mot svullnaden i en fot.
,men du gör ett mkt bra jobb i alla fall,mats!!!....som ifråga sätter osv.
Men ärligt talat, hur tänker man om man stoppar i sig vätskedrivande i syfte att minska svullnaden i en fot? Det kommer inte funka och du får elektrolytrubbningar som ett brev på posten. Ja, straffet kanske är i det hårdaste laget men faktum kvarstår att du stoppat i dig receptbelagd medicin och är du elitidrottare borde du ha bättre koll än så.
Edit: Och ja, inte receptbelagd i den meningen att det är antibiotika utan detta är medicin som hjärtsjuka får vid hjärtsvikt och liknande.
Jo jag ser inte heller riktigt sambandet mellan någon som stoppar i sig vätskedrivande i en idrott där vätskedrivande är ett känt problem och att någon torskar på egenproducerat testo.
Jo jag ser inte heller riktigt sambandet mellan någon som stoppar i sig vätskedrivande i en idrott där vätskedrivande är ett känt problem och att någon torskar på egenproducerat testo.
Jag får ursäkta om jag missat något,men vart står det om något sådant samband?
Direkt samband kanske är att ta i och jag kanske borde skrivit "jag förstår inte varför det tas upp i samband med det som tråden tidigare handlar om." med ordalydelsen "Ibland går det inte lika bra" och att RF:s sökmotor inte fanns så får jag intrycket av det sågs som skäl för att också han skulle bli frikänd.
Direkt samband kanske är att ta i och jag kanske borde skrivit "jag förstår inte varför det tas upp i samband med det som tråden tidigare handlar om." med ordalydelsen "Ibland går det inte lika bra" och att RF:s sökmotor inte fanns så får jag intrycket av det sågs som skäl för att också han skulle bli frikänd.
Då är jag med på vad du menar.Jag blev lite fundersam när du tog upp att åka dit på egenproducerat testosteron,Kims fall handlar ju om något helt annat.Men var säkert det du syftade på.
Mats Larsson
2013-08-08, 18:03
Något är tydligen på gång med antidopingkontrakten:
http://www.jonkoping-styrkelyft.com/
Jag vet inte mer, men notisen till höger på hemsidan bygger på
ett beslut i SSF:s styrelsen den 4 juli.
bertbert
2013-08-10, 06:52
Undrar om det nya kontraktet också kommer att vara "granskat av jurist" :laugh:
Undrar om det nya kontraktet också kommer att vara "granskat av jurist" :laugh:
Skrattar du åt de RF:s jurister som gick igenom kontrakten innan de sattes i bruk eller tror du att (Pallin et al) inte gjorde det alls?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.