handdator

Visa fullständig version : Grannar som för oväsen!?

Danne2k
2011-12-07, 17:57
Har en granne som bor ovanför mig som brukar klampa väldigt hårt i golvet när han går, sådär med hälen, ni vet.

Jag är relativt nyinflyttad så första gångerna jag märkte detta så gick jag till slut upp till honom, eftersom detta ofta förekom efter kl 23, ibland mitt i natten och mellan 6-7 på morgonen.

Det framkom då att han också hört dessa ljud/dunsar men att det inte verkar vara han som är orsaken till de. Hans tjej hade också frågat om det var han som går så hårt i golvet men det var det inte, enligt honom.

Husen här är ganska gamla och ibland kan man tydligen höra ljud från lägenheter brevid som inte ens ligger i samma uppgång.

Han var dock mycket trevlig och sa att "men kom upp igen om du hör några fler ljud så kan vi se om det var jag".

Dessa ljud har dock fortsatt (det var nog 3 veckor sedan jag pratade med honom) och börjar bli ganska jobbigt. Jag är 99% säker på att det är han eftersom ljuden ofta slutar runt kl 7 och då ser jag honom gå till bilen och åka till jobbet. Dessutom hörs det väldigt tydligt att det kommer precis uppifrån.

Eftersom jag ofta blir väckt och/eller har svårt att somna pga. detta så måste jag ju prata med honom igen. Men jag är lite osäker på hur "hård" jag ska vara och hur mycket jag ska berätta.

Eftersom killen verkar rätt schysst så funderar jag på att bara säga som det är och förklara att det kan vara jobbigt om jag lägger mig tidigt eller om jag sover lite längre ibland.

Hur skulle ni ha gått tillväga? Vad skulle ni sagt?
Ska man ringa störningsjouren istället? De lär inte göra något om dom inte hör tydliga tecken på någon som är väldigt högljudd mitt i natten.

Eller är jag bara bortskämd? Jag har bott i en villa på landet större delen av min uppväxt och där fanns ju inte dessa problem *längtar hem*..

Om liknande saker hänt er kan ni väl berätta vad ni gjorde!
Konfronterade ni grannen och gav denne en utskällning like a boss eller fegade ni och ringde störningsjouren?

folkilsk
2011-12-07, 18:02
Jag talar alltid med mina grannar när de stör mig. Försöker vara rak, neutral och tydlig. Få människor vill störa och slutar med det när de upplyses om problemet. Att gå i affekt är sällan påkallat. Möjligen om grannen fortsätter trots sin vetskap om problemet, eller om denne uppträder otrevligt vid konfrontationen.

Sparven från Minsk
2011-12-07, 18:06
Be honom köpa lite mattor, det borde dämpa!

Nuthead
2011-12-07, 18:07
Välkommen till stan!

Småpotatis! Mina grannar spelar elgitarr, bedriver högljudda parningslekar och saknar förstånd mitt i natten. Klockan 03:00 är inte ovanligt.

Öronproppar, lär dig sova med oväsen.

Dessutom kan du med gott samvete själv föra oväsen nattetid :)

Mazr
2011-12-07, 18:11
Flytta till radhus eller villa.

Jag bodde i en lägenhet i Sthlm och hade en alkoholiserad granne som bodde ovanför mig. Gubben rökde cigariller som stank ner, gick med skor inomhus och spelade värsta jävla finska dragspelsmusiken tidigt på morgonen och sent på kvällen.
Jag skrev lappar, pratade med honom utanför lägenheten så fort han skulle ut (eftersom han aldrig öppnade dörren). Ibland slog jag nästan sönder hans dörr av ilska och då slutade ljuden i nån timma. Slutsatsen är att du har en gyllene chans att bli av med problemen eftersom du verkar ha en trevlig och förstående granne. Var glad att du inte hade mitt kräk. ;C

andyone
2011-12-07, 18:25
Har du kollat upp med hyresvärden vilka det är som bott i huset innan er? Det kan vara så att ni har besök av en ande eller ett spöke, och detta bör ni vara mycket varsamma med.

Tyvärr har jag ingen direkt lösning på detta, men det lär finnas andra här på Kolo som har bättre erfarenhet i ämnet.

Danne2k
2011-12-07, 18:26
Jag talar alltid med mina grannar när de stör mig. Försöker vara rak, neutral och tydlig. Få människor vill störa och slutar med det när de upplyses om problemet. Att gå i affekt är sällan påkallat. Möjligen om grannen fortsätter trots sin vetskap om problemet, eller om denne uppträder otrevligt vid konfrontationen.

Låter vettigt! Jag är själv knäpptyst och definitivt en av de mest hänsynsfulla människor jag vet. Är det sent så går jag bokstavligen på tå för att inte sätta ner hälen i golvet. Och då har jag inte ens någon som bor under mig :p

Be honom köpa lite mattor, det borde dämpa!

Kan hjälpa men han är ganska överviktig också.

Välkommen till stan!

Småpotatis! Mina grannar spelar elgitarr, bedriver högljudda parningslekar och saknar förstånd mitt i natten. Klockan 03:00 är inte ovanligt.

Öronproppar, lär dig sova med oväsen.

Dessutom kan du med gott samvete själv föra oväsen nattetid :)

Haha, fan vad bitter du låter :D

Finns ju alltid extremfall men det ändrar inte det faktum att efter kl 22 ska man hålla käften när man bor i flerfamiljshus.

Jag sover med öronproppar men det hjälper in när han går precis ovanför mitt sovrum. Och det finns ingen chans att jag kan lära mig sova med oljud omkring mig.

Han sa dessutom till min bror när vi stötte på honom i trappuppgången precis när jag flyttade in, att detta är ett väldigt lugnt område.

Morrris
2011-12-07, 18:31
Deffguiden i brevinkastet en tidig lördagsmorgon?

Danne2k
2011-12-07, 18:36
Har du kollat upp med hyresvärden vilka det är som bott i huset innan er? Det kan vara så att ni har besök av en ande eller ett spöke, och detta bör ni vara mycket varsamma med.

Tyvärr har jag ingen direkt lösning på detta, men det lär finnas andra här på Kolo som har bättre erfarenhet i ämnet.

Haha, nu kom jag att tänka på en rolig sak :D

Fick nyligen hem en påminnelse på en faktura som inte var i mitt namn utan till han som bodde här innan. Ringde till Telia just in case och efter lite knappande så visade det sig att den förra hyresgästen tydligen var död..

Jag visste att han som bodde här innan hade bott här "så långt tillbaka man kan se" men jag hade inte förstått att han var död.

Men nej, inget övernaturligt med den här lägenheten.

krubkungen
2011-12-07, 19:18
Danne är du grov? Så fall räcker det med att gå upp till honom utan tröja och visa vart skåpet ska stå. *flex*

Danne2k
2011-12-07, 19:21
Deffguiden i brevinkastet en tidig lördagsmorgon?

Lol, that would be so much win!

Danne är du grov? Så fall räcker det med att gå upp till honom utan tröja och visa vart skåpet ska stå. *flex*

Oja, i XS t-shirt :em:

Danne2k
2011-12-07, 20:00
Sheo, varför raderade du ditt inlägg? På internet är ingen osynlig ;)

Sheogorath
2011-12-07, 21:05
Sheo, varför raderade du ditt inlägg? På internet är ingen osynlig ;)

Jag tyckte bara det var halvkul och jag försöker för det mesta vara helrolig ;) Nej, men jag tänkte ärligt att ingen skulle minnas den gamla tråden. För de intresserade skrev jag:

"Heter det inte Grannar som lever om"

?

Danne2k
2011-12-07, 21:19
Jag tyckte bara det var halvkul och jag försöker för det mesta vara helrolig ;) Nej, men jag tänkte ärligt att ingen skulle minnas den gamla tråden. För de intresserade skrev jag:

"Heter det inte Grannar som lever om"

?

Du ska alltid sticka ut du ;)

Nja, jag är tveksam. Min trådtitel är knappast grammatiskt inkorrekt. Däremot blir en följdfråga till dig, heter det inte: "Grannar som lever om sig?

Sheogorath
2011-12-07, 21:31
Du ska alltid sticka ut du ;)

Nja, jag är tveksam. Min trådtitel är knappast grammatiskt inkorrekt. Däremot blir en följdfråga till dig, heter det inte: "Grannar som lever om sig?

Du har en korrekt titel. "Att leva om" är något slags bonde-språk från uppåt landet som betyder just "föra oväsen" eller typ "leva rövare". Vi var några användare som gick rätt hårt åt trådskaparen för att han använde dialektalt talspråk i skrift. *gah!*

Danne2k
2011-12-07, 21:48
Du har en korrekt titel. "Att leva om" är något slags bonde-språk från uppåt landet som betyder just "föra oväsen" eller typ "leva rövare". Vi var några användare som gick rätt hårt åt trådskaparen för att han använde dialektalt talspråk i skrift. *gah!*

Uppåt landet sett från där du är eller där jag är? :D

Antar att du menar mellansverige, vilket mycket väl kan stämma.
Jag är ju uppvuxen på landet så lite bondspråk har nog varit svårt att undkomma :notme:

För övrigt kommer grannjäveln aldrig hem! Han försvann i sin bil för några timmar sen med en stor svart väska (hockeytrunk modell XL).. Det har varit helt tyst och lugnt sen dess..

Grelle-
2011-12-07, 23:28
Det kan vara från lägenheten bredvid. En kvinna kom en gång upp till mig och frågade om jag hade en dansmatta, hon tyckte det hade låtit som något dansat hela kvällen och en del under natten. Jag kunde med gott samvete berätta att det inte var jag eftersom jag varit borta hela kvällen och kom hem 06.00. Aldrig hört något mer från henne.

Danne2k
2011-12-07, 23:36
Det kan vara från lägenheten bredvid. En kvinna kom en gång upp till mig och frågade om jag hade en dansmatta, hon tyckte det hade låtit som något dansat hela kvällen och en del under natten. Jag kunde med gott samvete berätta att det inte var jag eftersom jag varit borta hela kvällen och kom hem 06.00. Aldrig hört något mer från henne.

Ja, man vet ju inte, men nu när jag "snokat" lite och lagt ihop 1+1 så verkar det onekligen som att det är han som orsakar ljuden, det är lixom för tydligt för att kunna komma någon annanstans ifrån. Dessutom sammanfaller det med när han drar ifrån lägenheten på morgonen, då blir det direkt tyst.

Han kom hem nyss och det låter som han är vaken men han har en tjej så det kändes inte helt ok att gå upp och ringa på kl halv 11 ändå..

Får ta det imorgon!

Spinkot
2011-12-08, 00:45
På morgonen innan jobbet måste han väl få gå i sin egen lägenhet? Däremot kan jag förstå om man bli irriterad över massa dunsar mitt i natten.

LizaK
2011-12-08, 04:51
Om du störs väldigt mycket kanske det är bäst att ta ett snack med killen en gång till. Be honom att använda toffor eller dylikt.
Personligen hade jag försökt att vänja mig. Ev. skaffat öronproppar om jag blev väldigt störd av ljuden.

Lycka till!
Mvh Liza

MrBoris
2011-12-08, 05:14
alla som säger att man ska vänja sig med oljuden vet inte hur det är att inte kunna sova när det förs ljud.. själv har jag silikonöronproppar, två kuddar över huvudet (jämt), men vaknar ända så fort något händer i huset t.ex. någon kommer hem (fast dörröppningen är 20meter från mitt rum med två dörrar emellan)..o jag har försökt i 29år att vänja mig men det går inte...

Zaqwer
2011-12-08, 06:31
Vet man med sig att man är väldigt känslig för ljud som stör ens sömn så kan jag tycka att man borde tänka på det när man beslutar vad för lägenhet man köper, finns ju mer och mindre lyhörda byggnader. Vill man inte ha folk som trampar ovanför så skaffa lägenhet på översta våningen.

Nitrometan
2011-12-08, 08:30
En annan tråd om samma fenomen: ttp://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66908

Tydligen inte helt ovanligt.

Ronn
2011-12-08, 08:47
Känner igen mig i detta, bor också i ett rätt så lyhört hus och till råga på alla dom "vanliga" störningsljuden så har grannarna en efter en senaste året avlöst varandra med att renovera, mycket roande, not..

Är det ingen som direkt stör typ brukar ha fest efter 22 och dylikt så är det enda man egentligen kan göra är som du redan gjort prata med grannarna och hoppas på att dom är sympatiska annars får man stå ut.

Helt klart den största nackdelen med att bo i flerfamiljehus, man ska nog ha tur för att få det riktigt tyst och skönt.

Nitrometan
2011-12-08, 08:56
Jag gillar mina grannar!

Det är tyst och lugnt för det mesta. Bara lite småsaker ibland, men de är alla vuxna människor som man kan prata med så det brukar lösa sig.

Grannen bredvid har bantat bort 40-45 kg och ett tag trodde jag att han hade blivit döv på kuppen för han började spela musik så högt att det hördes in i mitt vardagsrum. Men det visade sig att han hade flyttat högtalarna från köket in i ett annat rum. Han skämdes när jag påtalade det. Dagen efter kom han och gav mig en flaska whisky. :thumbup:

Dessutom har jag flyttat ihop med en tidigare granne i huset.

Jag säger det igen - Jag gillar mina grannar!

DanielF
2011-12-08, 09:03
Dessutom har jag flyttat ihop med en tidigare granne i huset.

If you can't beat them, join them!

:thumbup:

shut teh face
2011-12-08, 09:56
Har sjukt bra isolering i lägenheten, hör inte ett skit, men det hörs rätt saftigt när de borrar i järn vilket typ alla i huset verkar göra. Då tycker dem de är en bra idé att börja borra på kvällen, inte störande för mig men kul att de väcker dottern...

r3mpuh
2011-12-08, 10:05
Du bor inte i studentkorridor iaf!
*Börjar spela lite bastung musik med Z-2300*
*Grannen 10 rum bort på den här slingan, skriver direkt på msn & frågar om det är jag som spelar*
Kass isolering + att min rumsdörr läcker ljud, som en spånskiva, utan lister runt om =/

Danne2k
2011-12-08, 10:11
Du bor inte i studentkorridor iaf!
*Börjar spela lite bastung musik med Z-2300*
*Grannen 10 rum bort på den här slingan, skriver direkt på msn & frågar om det är jag som spelar*
Kass isolering + att min rumsdörr läcker ljud, som en spånskiva, utan lister runt om =/

Haha fyfan, näe I would never!

Vet man med sig att man är väldigt känslig för ljud som stör ens sömn så kan jag tycka att man borde tänka på det när man beslutar vad för lägenhet man köper, finns ju mer och mindre lyhörda byggnader. Vill man inte ha folk som trampar ovanför så skaffa lägenhet på översta våningen.

Det var inte så mycket ett beslut, utan snarare att jag fick ta vad som erbjöds, ungefär. Jag har precis flyttat hit till Luleå för att plugga, och tvingades bo på vandrarhem i 69 nätter för 100 kr/natten..
Då vill man bara bort, och antalet lediga lägenheter är allt annat än stort.

alla som säger att man ska vänja sig med oljuden vet inte hur det är att inte kunna sova när det förs ljud.. själv har jag silikonöronproppar, två kuddar över huvudet (jämt), men vaknar ända så fort något händer i huset t.ex. någon kommer hem (fast dörröppningen är 20meter från mitt rum med två dörrar emellan)..o jag har försökt i 29år att vänja mig men det går inte...

+1, går det inte så går det inte. Man är inte skapad för att kunna sova bland oväsen, eftersom alla intryck som stör (tex ljus, ljud) påverkar kroppen att aktiveras och bli pigg, istället för tvärtom.

På morgonen innan jobbet måste han väl få gå i sin egen lägenhet? Däremot kan jag förstå om man bli irriterad över massa dunsar mitt i natten.

Klart han "får", man kunde dock önska att han inte försökte spräcka golvet vid varje steg han tar..

r3mpuh
2011-12-08, 10:23
Jag tycker du ska stalka upp hans facebook & lägga till honom~
Sedan skriva meddelande(kan man iofs kanske göra ändå?) och säga att det "lät så där nyss" & frågade om han/hon gick på golvet nyss eller något~

Här på Signalisten så är det omedelbar flytt som gäller, den andra gången störningsjouren blir kontaktad~ x.x
Anyway, if you call them; you will be mortal enemies! ;D

Sandra81
2011-12-08, 11:02
bor man i lägenhet får man nog helt enkelt försöka vänja sig. barn skriker, vissa smäller i dörrar, musik, folk pratar, barn leker på gården osv osv.. så länge det inte är överdriven hög volym eller bråk så tycker jag endå att det är ganska normala ljud om man bor i lägenhet. vill man ha det absolut knäpptyst får man väl flytta ut på landet?

Jag har bott i lägenhet där det funnits grannar som gnällt och irriterat sig på precis allt. en tant skrev till och med ner tiderna hon hörde saker och slutet av varje månad la hon det i brevlådan. All text var i ytterst gammal fin skrivstil på fint papper med tillhörande kuvert.
det kunde då stå ungefär så här..

19 aug 18,53 Toalettlocket slås med full kraft ner på toalettstolen
23 aug 20:31 Stol dras på parketten
29 aug 22,15 duschen går igång
osv.......

Sen avsluta hon allt med hur mycket migrän hon fick av detta och hur fruktansvärt mycket oljud vi orsakade. skulle vi inte sluta med detta så skulle hon skriva till fastighetsägaren och få oss vräkta..:confused:

En granne ovanför mig på mitt förre ställe jag bodde på hade en säng precis ovanför mitt sovrum som knarrade nått otroligt högt varje gång han rörde sig i sängen. och grannarna brevid var fyllon som fyllebråkade nästan jämt på nätterna. polisen kom dit flera gånger i veckan.

Juxta
2011-12-08, 11:09
Jag har bott i lägenhet där det funnits grannar som gnällt och irriterat sig på precis allt. en tant skrev till och med ner tiderna hon hörde saker och slutet av varje månad la hon det i brevlådan. All text var i ytterst gammal fin skrivstil på fint papper med tillhörande kuvert.
det kunde då stå ungefär så här..

19 aug 18,53 Toalettlocket slås med full kraft ner på toalettstolen
23 aug 20:31 Stol dras på parketten
29 aug 22,15 duschen går igång

Det här måste ju vara det bästa. Roid rage:a när man fäller ner toalocket?

Sandra81
2011-12-08, 11:20
Det här måste ju vara det bästa. Roid rage:a när man fäller ner toalocket?

Nästan alla detaljer du kan tänka dig man gör i ett hem fanns nedskrivet med datum och tid. i varje brev minns jag att detta fanns med "steg hörs från sovrummet till vardagsrummet" jag fattar inte hur en tant på 70-80 år kunde ha sånt otroligt bra hörsel? hon måste ju suttit med örat mot taket?

Min bror vid det tillfället var runt 15 år och en dag när han var hemma och va sjuk så kom hon upp å ringde på och sa att han skulle följa med henne ner för att få en lektion i hur man flyttar på stolar och stänger/släcker lampor utan att det ska störa grannar..

Såhär höll på på i flera år och inget fanns ju vi kunde göra. mina föräldrar var ganska fega och konflikträdda så dom vågade inte riktigt strida tillbaka eller bli ovän med henne. min pappa blev uppkallad till fastighetsägaren och störningsjouren var inkopplad. men allt las ner efter att dom insåg att hon bara va lite speciell *screwy*

Tryman
2011-12-08, 11:25
Det finns många sådana "speciella" människor. Efter 4 år i styrelsen i en brf så har man hört både det ena och det andra.

kwame
2011-12-08, 11:37
Haha, usch för att bo i ett lyhört hus. Jag har bott i villa i 18 år av mitt liv, sedan flyttade jag till farsan som bodde i ett flerfamiljshus (där bor jag fortfarande) RIKTIGT lyhört.

Jag hade lyxen med att hyresvärden som bodde på övervåningen nästan aldrig var hemma, då han jobbade i en annan stad och hade tjej osv där. Så han var hemma någon gång i månaden. Fast ibland kom hans syster hem och gjorde något, vad vet jag inte men det brukade alltid vara efter kl 22:00 och då var det störande. 22:00 är nämligen tiden jag brukar gå och lägga mig då jag börjar 06:00 på morgonen och går upp halv6, hur som helst när skåpluckor öppnades så hördes det - när den drogs ut...

Inte hennes fel, men då vet man vad lyhört det är. Fast mest störande var när han kom hem, han gick supertungt så att det skallrade i saker i vårat kök osv. Och mitt rum var ovanför hans kök där han oftast gick, vilket gjorde det tämligen svårt att sova.

Problemet är dock löst nu, nu är vi dom som bor på övervåningen och han har flyttat. Tycker dock synd om han som bor under mig (en etta) då jag har två stora golvhögtalare och baslåda, jag gick ner till honom en gång och lyssnade och trots att jag lyssande LÅGT så hördes det. Fast jag försöker tänka så mycket som möjligt och spelar endast högt efter 12:00 och inte efter 23:00 (han är nattuggla).

F.ö öronproppar hjälper inte mot människor som går tungt på golvet, det skallrar och är ett mer "penetrerande" ljud än låt säga att någon lyssnar på TV som hörs igenom.