handdator

Visa fullständig version : Löpband, Stämmer Kcalförb enl display?

Kent Herbert
2011-11-29, 10:05
Hej.
Jag deffar just nu och vill veta nogrannare ang löpning på band eller crosstrainern.

Ponera att jag springer nivå 10 med "höjdnivå" 4, då ska jag enligt maskin förbränna ca 935 kcal / h säger vi. Förbränner jag verkligen 935 kcal i timman eller är det en uppskattning?
Jag är 172 och väger 68, förbränner jag lika mycket på löpbandet som en på 182 cm och 78 kg?

det gäller också crosstrainern

Tack för svar, vakna just.

vicarious
2011-11-29, 10:09
Nej det stämmer inte alltid.

Vill du ha mer korrekta siffror så räkna på MET-värden. Till exempel på löpbandet så kollar du hur lång tid du har sprungit och hur lång sträcka. Med dessa siffror kan du då räkna ut genomsnittshastigheten. Sen kollar man i en tabell med olika MET-värden för genomsnittshastigheten och använder sedan formeln:

Vikt (kg) x tid (h) x MET-värde = antal kalorier förbrukade.

Kent Herbert
2011-11-29, 10:31
Ok Tack vicarious det kändes bra att veta.

Springer
2011-11-29, 12:13
Sen så kan sträckan skilja sig ganska mycket också på dåliga löpband (ej kalibrerade).

daloatf
2011-11-29, 13:15
Du kan även använda caloriesperhour.com

Adde84
2011-11-29, 20:01
Tja
Som en grov tumregel skulle jag säga att du vid löpning förbränner ca din vikt -10kcal/km.

t.ex. om du väger 68kg så ca 60 kcal/km. så om du då håller 4min/km så blir det 600kcal/mil eller 900kcal/h.

Skulle tro att crosstrainer ger ca samma förbränning per tidsenhet om du tar och inte bara står där lite slött som om du var på en söndagspromenad

NiklasAlm
2011-11-30, 22:44
Tja
Som en grov tumregel skulle jag säga att du vid löpning förbränner ca din vikt -10kcal/km.

t.ex. om du väger 68kg så ca 60 kcal/km. så om du då håller 4min/km så blir det 600kcal/mil eller 900kcal/h.

Skulle tro att crosstrainer ger ca samma förbränning per tidsenhet om du tar och inte bara står där lite slött som om du var på en söndagspromenad

Detta borde ju dock skilja på om man springer på löpband eller utomhus. Utomhus har vi ju större luftmotstånd, annat underlag och att fötterna för kroppen framåt istället för som vid löpbandet att fötterna dras bakåt.

Eddie Vedder
2011-12-01, 07:16
Detta borde ju dock skilja på om man springer på löpband eller utomhus. Utomhus har vi ju större luftmotstånd, annat underlag och att fötterna för kroppen framåt istället för som vid löpbandet att fötterna dras bakåt.

Ryktet säger att man får medvind på hemvägen. :) För det första har jag aldrig hört om -10/kg/km utan enbart just kroppsvikten/km. Var har du stött på -10 Adde84? För det andra så är det ju inte tänkt som mer exakt än en högst teoretisk uppskattning så det lämnar ju rejäla felmarginaler. Det är en bra metod för den som inte är hysterisk över exakta siffror. Diffar det kanske 70-90 kcal upp eller ner behöver det ju inte vara en katastrof. Det finns ju stora felmarginaler i allt och är man missnöjd med viktkurvan så korrigerar man.

Everest
2011-12-01, 07:36
Luftmotståndet har ju ganska liten betydelse vid låga hastigheter, men man brukar säga att det ungefär motsvarar att lägga till en grads lutning på bandet för att en jämförelse med vanlig löpning ska bli rättvis.

L2310
2011-12-01, 09:04
Nej det stämmer inte alltid.

Vill du ha mer korrekta siffror så räkna på MET-värden. Till exempel på löpbandet så kollar du hur lång tid du har sprungit och hur lång sträcka. Med dessa siffror kan du då räkna ut genomsnittshastigheten. Sen kollar man i en tabell med olika MET-värden för genomsnittshastigheten och använder sedan formeln:

Vikt (kg) x tid (h) x MET-värde = antal kalorier förbrukade.

Var hittar man en tabell på MET-värden? Gjorde en snabb google-sökning men hittade inget vettigt.

vicarious
2011-12-01, 09:45
Var hittar man en tabell på MET-värden? Gjorde en snabb google-sökning men hittade inget vettigt.

Jag minns inte :D Jag har en pdf-fil sparad på datorn. Jag vill minnas att jag tog länken från ett av Eddie Vedders inlägg.

Edit: Här var den, googlade på "MET compendium"

http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf