handdator

Visa fullständig version : Fråga om hunger

DroopySWE
2011-11-25, 01:08
Har en fråga som jag alltid undrat om:

Om man äter nyttigt och får i sig all sin energi från föda i fast form samt med rätt mängd fett/protein/kolhydrater, men är hungrig ändå, kan man fortfarande ligga på ett energiöverskott då? Om så är fallet, har man en mindre fettnivå än man bör ha isåfall? Och går det att göra nåt åt?

Bara något jag undrat över :) Knowledge is power :)

LeBron
2011-11-25, 01:45
Ja du kan fortfarande vara hungrig även fast du ligger på ett kaloriöverskott. Du kan även vara proppmätt och ligga på ett stort underskott. Beror helt på vad du äter. :)

kettlebellGuden
2011-11-25, 04:51
Bör och bör... Det är fullt möjligt att du har en lägre fettnivå än din hjärna tycker att du bör ha.

DroopySWE
2011-11-25, 09:17
Ja du kan fortfarande vara hungrig även fast du ligger på ett kaloriöverskott. Du kan även vara proppmätt och ligga på ett stort underskott. Beror helt på vad du äter. :)

Ok. Men säg att man bara äter mat av den typ som gör en så mätt som möjligt då (detta är mat med högt mättnadsindex dvs)?

Väldigt intressant iaf :)

Nutrid
2011-11-25, 09:41
Ok. Men säg att man bara äter mat av den typ som gör en så mätt som möjligt då (detta är mat med högt mättnadsindex dvs)?

Väldigt intressant iaf :)

Antagligen så kan du vara hungrig fastän du äter mat med hög mättnadsindex. Utöver mättnadsindex så kan man kolla på saken individuellt. Vissa personer klarar av att äta 1 macka till frukost och hålla sig mätta till lunch medan andra behöver 3 DL havregrynsgröt + ägg och en filtallrik för att stå sig på det.

Ronn
2011-11-25, 10:06
Hunger är en väldigt dålig indikator på om man uppfyller sitt kalori och näringsbehov eller inte, generellt brukar personer som varit väldigt smala hela livet uppleva mindre hunger och dom som varit feta mer hunger oavsett vilka behov deras kroppar har, det är styrt av hormoner och man spekulerar väl i att det är kopplat till antal fettceller i kroppen etc.

Surgency
2011-11-25, 10:10
Antagligen så kan du vara hungrig fastän du äter mat med hög mättnadsindex. Utöver mättnadsindex så kan man kolla på saken individuellt. Vissa personer klarar av att äta 1 macka till frukost och hålla sig mätta till lunch medan andra behöver 3 DL havregrynsgröt + ägg och en filtallrik för att stå sig på det.

Eller blir hungrigare av att äta någonting, än att inte äta någonting alls - på morgonen.

Nutrid
2011-11-25, 10:12
Eller blir hungrigare av att äta någonting, än att inte äta någonting alls - på morgonen.

Ja det finns nog den sorten också. Det har dock inget med det ts frågar att göra.

AronP
2011-11-25, 10:21
Att helt döma ut hunger som energiintagsreglerare tycker jag är lite väl kraftigt. Människor som inte gett sig på dumheter utan har en väl fungerade mekanism för att känna hunger kan ofta reglera sitt intag väldigt bra, normalpersonen går ju endast upp något-några kilo per år vilket får ses som bra tycker jag.

wimpy
2011-11-25, 10:59

stæmmer nog bra på mig egentligen.. æter jag inget å e inne i en " æta lite period", 2ggr om dan, med de flesta kcal på kvællen før læggdags som jag gør nu så håller jag mig endå ganska bra.. mkt kaffe blir det dock.
å chlorella å kelp " shotten" på morningen gør att jag tappar mat lusten å blir lite lagom kvalm istællet. haha :Virro

jag tror vi generellt kænner oss mer hungriga æn vad vi faktisk "behøver" før det har blitt en vana..
æter jag mer å ofta å får det till en vana så blir jag fan hungrigare.. :smash:

Springer
2011-11-25, 12:47
Att helt döma ut hunger som energiintagsreglerare tycker jag är lite väl kraftigt. Människor som inte gett sig på dumheter utan har en väl fungerade mekanism för att känna hunger kan ofta reglera sitt intag väldigt bra, normalpersonen går ju endast upp något-några kilo per år vilket får ses som bra tycker jag.

Fast frågan är hur bra den här mekanismen är/var innan man "gett sig på dumheter"? Jag tror faktiskt det finns ett väldigt stort medfött spann mellan över- och underhunger. Med överhunger som vanligast, då.

Kanske är studerat någonstans hur hungerkänslorna varierar över en grupp människor?