Visa fullständig version : Gjorde en midi låt, vad tycks?
Blackened57
2011-11-04, 00:18
Satt och lekte med logic då några kompisar ville ha en intro låt till deras band när dem skall knalla på scenen.
Resultatet blev detta...
Konstruktiv kritik tack!
http://soundcloud.com/blackened57/rise-by-dawn-work-in-progress
Vad lirar bandet för musik?
Blackened57
2011-11-04, 09:32
Nån sorts metal är det väl iallafall. Är inget fan av deras sound men roligt att komponera!
Akerhage
2011-11-04, 09:33
I like!
Helt okej intro såvida de bygger på kraftfullt direkt de börjar lira, annars tappar det liksom syftet med tanke på upptakten du anspelat på.
Blackened57
2011-11-04, 10:31
Helt okej intro såvida de bygger på kraftfullt direkt de börjar lira, annars tappar det liksom syftet med tanke på upptakten du anspelat på.
Tackar, Komponerade det på dryga 6 timmar och gav fan i att mixa det.
Jo tanken är väl att dem skall köra nån metal låt ssom går undan, tyvärr tycker jag introt låter aningen för maffigt för det som dem sen skall spela.
Tackar, Komponerade det på dryga 6 timmar och gav fan i att mixa det.
Jo tanken är väl att dem skall köra nån metal låt ssom går undan, tyvärr tycker jag introt låter aningen för maffigt för det som dem sen skall spela.
Jag anade det. Kanske simplifiera det någorlunda då?
Allt för ofta har man njutit av ett mäktigt intro för att sedan inse att det levererade mer än det faktiska bandet.
Blackened57
2011-11-04, 12:40
Jag anade det. Kanske simplifiera det någorlunda då?
Allt för ofta har man njutit av ett mäktigt intro för att sedan inse att det levererade mer än det faktiska bandet.
Vet precis vad du menar.
Frågan är hur jag kan simplifera det utan att tappa känslan. Tar jag bort elgitarren så låter tonartshöjningen inte som det klimax jag ville ha. Funderar dock på att lägga in nån staccato bas som pumpar i bakgrunden.. Några förslag?
Vet precis vad du menar.
Frågan är hur jag kan simplifera det utan att tappa känslan. Tar jag bort elgitarren så låter tonartshöjningen inte som det klimax jag ville ha. Funderar dock på att lägga in nån staccato bas som pumpar i bakgrunden.. Några förslag?
Svårt sådant där, speciellt när man inte vet hur bandet i säg ska låta. Just nu är jag ganska torr i skallen.
Men testa basen du talar om, eventuellt en tung gura som kör ackord istället. Tänk typ powerackord. Då kanske du bygger upp ett rejälare klimax varpå du låter gitarren tona ut.
Blackened57
2011-11-04, 21:23
Svårt sådant där, speciellt när man inte vet hur bandet i säg ska låta. Just nu är jag ganska torr i skallen.
Men testa basen du talar om, eventuellt en tung gura som kör ackord istället. Tänk typ powerackord. Då kanske du bygger upp ett rejälare klimax varpå du låter gitarren tona ut.
Skall testa och se vad man kan göra. Svårt är det dock.
willtjam
2011-11-04, 22:08
Vad tror du om att tona ut gitarren vid 1:20 nånstans och låta trummorna ta över och avsluta utan åskan?
Dissector
2011-11-04, 22:16
Gillar verkligen melodin och uppbyggnaden men tycker trummorna snor lite väl mycket fokus från det som bandet antas spela efteråt, eftersom det liknar "standardtrummor" så att säga. Kanske ersätta med ett lite tyngre blåsinstrument, gitarr eller ett ensamt slagverk, typ virvel eller puka?
willtjam
2011-11-04, 22:19
Gillar verkligen melodin och uppbyggnaden men tycker trummorna snor lite väl mycket energi från det som bandet antas spela efteråt. Kanske ersätta med ett lite tyngre blåsinstrument eller bara en virvel?
Nu vet jag inte vad dom ska spela efter, men eftersom det är metal så lär dom mest troligt köra med tunga trummor, så jag tycker att trummorna borde vara som dom är så det blir någon slags "connection" med låten som kommer.
Bara min åsikt.
Edit till din edit: Ensam puka tror jag skulle bli bra.
Blackened57
2011-11-04, 22:31
Vad tror du om att tona ut gitarren vid 1:20 nånstans och låta trummorna ta över och avsluta utan åskan?
Det kanske kan funka faktiskt... Frågan är om man hör för lite av det goda då tro? Men det skall ju simplifieras i vilket fall.
Bra förslag =)
Gillar verkligen melodin och uppbyggnaden men tycker trummorna snor lite väl mycket fokus från det som bandet antas spela efteråt, eftersom det liknar "standardtrummor" så att säga. Kanske ersätta med ett lite tyngre blåsinstrument, gitarr eller ett ensamt slagverk, typ virvel eller puka?
Kul att du gillar det!
Jo, men vill fortfarande ha känslan av att det är ett metalband som skall spela, därav trummorna. Kan dock testa att sänka hela kanalen lite?
Har ett jävla ståhej med att få Staccato basarna att göra som jag vill just nu... *gah!*
Dirty South
2011-11-04, 22:33
Satt och lekte med logic då några kompisar ville ha en intro låt till deras band när dem skall knalla på scenen.
Resultatet blev detta...
Konstruktiv kritik tack!
http://soundcloud.com/blackened57/rise-by-dawn-work-in-progress
Lät bra!
Gör du någon annan musik, annan genre?
Blackened57
2011-11-04, 22:34
Lät bra!
Gör du någon annan musik, annan genre?
Tackar, alltid kul att höra!
Spelar metal i övrigt när jag inte leker med midi-instrument =)!
Vill dock försöka ge mig på att göra nån filmmusik nångång, men det är tamejfan svårt.
willtjam
2011-11-04, 22:36
Det kanske kan funka faktiskt... Frågan är om man hör för lite av det goda då tro? Men det skall ju simplifieras i vilket fall.
Bra förslag =)
Kul att du gillar det!
Jo, men vill fortfarande ha känslan av att det är ett metalband som skall spela, därav trummorna. Kan dock testa att sänka hela kanalen lite?
Har ett jävla ståhej med att få Staccato basarna att göra som jag vill just nu... *gah!*
Vilket program kör du med?
Blackened57
2011-11-04, 22:38
Vilket program kör du med?
Logic Pro
Inte nåt vidare insatt i alla kringfunktioner som finns och kör med standard instrumenten (Som för övrigt är riktigt vassa enl mig :) ).
willtjam
2011-11-04, 22:42
Logic Pro
Inte nåt vidare insatt i alla kringfunktioner som finns och kör med standard instrumenten (Som för övrigt är riktigt vassa enl mig :) ).
Ah okej. Tänkte om jag skulle försöka hjälpa dig, men jag kör med Cubase själv. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.