handdator

Visa fullständig version : Känner mig ''liten'' ..tips på bra kroppshållning osv sökes!

Jonte95
2011-10-20, 19:07
Hej! Jag är fullt seriös med denna tråd, fastän det kan låta lite lustigt:

Jag är en kille som känner att mig kort jämnförelsevis med många som är lika lång som Jag, fastän Jag sträcker på mig. Har hänt att folk som är runt 10cm kortare än mig sagt ''är inte vi lika långa?'' tills att jag ställer mig bredvid dem och sträcker på mig, då det syns att Jag är dessa 10cm längre.

Jag vill nog ha tips på någon bra kroppshållning, vad bör man tänka på? svanka när man står upp? gå rakt eller lite svängigt? Skaffa grövre ben?

Jag är drygt 17 år, 176-1,78cm lång, väger 72kg.

Är inte stor med kläder på, men när jag tar av mig klädesplaggen så brukar folk bli väldigt förvånade.. Jag kör förövrigt t.ex 40kg i Hantelpress (Ja, 40kg per hantel så att det inte ska bli några missförstånd, 25kg i axelpress med hantlar (25kg per hantel x8) etc.

Ska jag börja klä mig i mer åtsittande t-shirts m.m? Svanka vid gång, svaja lite när jag går eller undvika det?

Kan få till en jäkla ostbågeform med övre ryggen om jag böjer mig ner, har lite svårt att svanka vid Marklyft m.m.. är det stretching i ryggen som gäller?

Som sagt, lite lustig tråd (i know) Men men, flöda på med tips!

Loke
2011-10-20, 19:30
Hmm... Är du kanske en ganska tystlåten person?

Jonte95
2011-10-20, 19:48
Nej, jag är varken tystlåten, asocial eller vad du nu tänker på :) Är social och ingen ''ser ner'' på mig så, om det är det du tänker på...

xodd
2011-10-20, 20:00
In med magen ut med bröstet? :P

Proxy
2011-10-20, 20:11
Stretcha ryggen ska du ju inte göra, tvärt om. Stärk ryggen och ev. stretcha bröst och biceps. Framgår mellan raderna att du är väldigt disco-tränad, d.v.s. stark och stel i bröst, inåtrotatorer, m.m. kontra rygg och utåtrotatorer, ev. serratus.
Upp med bröstet, rak i nacken, och rak i axlarna. När du är avslappnad i armarna så ska tummarna i princip peka rakt fram, nu pekar dina något inåt.

Eftersträva hållningen på bilden, fast ev. skjut upp bröstet lite.

Hållningen reflekteras av vårat sinnelag, du ska ha en "stolt" hållning. Med en god hållning så kommer du dels att känna dig självsäkrare, och utstråla med självsäkerhet.

http://drcardinal.com/clients/3783/images/CBP_posture.jpg

Jonte95
2011-10-21, 15:06
Måste säga att Jag inte är ett dugg disco-tränad.

renad
2011-10-21, 15:11
176-178 du är rätt liten är nog bara att acceptera.

Albatross
2011-10-21, 15:20
Du kanske har ett barnsligt ansikte? Då kan man få för sig att du är en liten spoling.

Loke
2011-10-21, 15:23
Nej, jag är varken tystlåten, asocial eller vad du nu tänker på :) Är social och ingen ''ser ner'' på mig så, om det är det du tänker på...

Så varför känner du dig liten då?

Jag är 169 cm lång, känner mig aldrig liten. Tror inte du har så dålig hållning så att du faktiskt upplevs som väldigt kort, det måste sitta i ditt huvud.

rajjan_dammit
2011-10-21, 15:34
Du får åka på en släng av ILS så kanske det löser sig. :)

rooz
2011-10-21, 15:35
Du får åka på en släng av ILS så kanske det löser sig. :)
+1.

Jag känner mig liten på 197 och 119kg:(

r3mpuh
2011-10-21, 15:39
Dagarna efter ett tungt marklyftspass känner man sig störst, starkast, bäst, oavsett.
Rekommenderar annars att du skaffar ett par kängor, med ordenttliga spikskydd under, så du kommer upp en bit i världen.
Isär med benen, sträck på dig, ut med bröstet, bak med axlarna, upp med hakan, blicken frammåt, djupa andetag. [;

Färssen
2011-10-21, 15:55
gå rakt eller lite svängigt? svaja lite när jag går eller undvika det?

Om inte annat så fungerar det där nog i respektingivande syfte. Går man lite svängigt och svajjigt så tror alla att man är en dötsfarlig dötsknarkare utrustad med myrsyredoppad morakniv. ;)

Mitt tips är att försöka skita i att tänka så mycket på hur stor i förhållande du är till andra, att alltid ha perfekt hållning och se bitig ut. Min erfarenhet är att allt blir så mycket lättare då.