Visa fullständig version : Läst Boken av skaldeman (LCHF)
Kost intresserar mig väldigt mkt. Så försöker lära mig så mkt som möjligt.
Min flickväns moster har gått ner 50 kilo av lchf dieten vilket är SJUJKt bra gjort av henne.
Jag nämde för henne att jag hjälper en vän till mig att gå ner i vikt, när jag gjorde det så gav hon mig en bok hon läst som Skaldeman skrivit.
Har inte gett boken till min vän eftersom jag inte tycker att det finns någon anledning att strypa socker och kolhydrater.
Å de har gått himla bra för min vän, startade på 125 kilo, väger idag 95 kilo.
Så hon är å¨bra väg.
Men nu till saken. Av ren nyfikenhet läste jag hela boken om lchf dieten och i mina öron är mkt rent skitsnack i den.
Han säger tex, Tjocka människor kan inte änta kolhydrater men de bör inte heller smala göra. Vilket min vän är ett levande bevis på att de går hur bra som helst.
Sen skriver han om att äta vid rätt tillfällen så kroppen förbränner energin.
Mkt sådant som jag tycker är helt galet.
Sen finns det ett kapitel där han skriver vad man ska göra för att gå upp i vikt,
tex, är kolhydrater, ät färdigrätter, ät kötbullar å ju billigare dom är desto mer går du upp i vikt. å SIST MEN INTE MINST SKRIVER HAN, ät som tallriksmodellen så går du upp i vikt. Jag blir arg.
Men ursäkta har han tappat allt?
Ju billigare dom är desto mer går man upp i vikt, de ska stå
ju mer du äter desto mer går du upp i vikt.
Jag får intrycket av att han inte känner till kalorier in å ut.
Han säger ju att det är själva strypandet av kolhydraterna som gör att du går ner i vikt.
Pga att dom kanske inte äter kolhydrater så blir kcal intaget mindre än vad du gör av med å därför går du ner i vikt.
Ville bara lufta lite.
kalorier in - kalorier ut = ?
Allt kommer tillbaka till den tesen bara att det görs på olika sätt om det inte är soppor så är det nåt annat
Eddie Vedder
2011-10-06, 08:05
Ja det är ju inte direkt en faktabok. Men jag förstår inte vad som skulle göra en irriterad.
Han hjälper säkert många att gå ner i vikt och utsätter ingen för något farligt.
Ja det är ju inte direkt en faktabok. Men jag förstår inte vad som skulle göra en irriterad.
Han hjälper säkert många att gå ner i vikt och utsätter ingen för något farligt.
okej irreterad kanske är att ta i.
Men tycker det är roligt att diskutera. Och som du säger det är jätte bra att det fungerar för en del..
Men att säga att tallriksmodellen gör dig tjock och att skriva i boken att man inte ska lyssna på läkare och dietister tycker jag är galet.
Lychgate
2011-10-06, 08:21
Ta fanatiska LCHF fasoner med en stor hink salt.
Slufsbuk
2011-10-06, 11:15
det är vad du äter som avgör hur mycket du äter!
det är vad du äter som avgör hur mycket du äter!
Det är du som avgör hur mycket du äter, du kan däremot påverkas av vad du äter, när du äter det eller hur.
För att han är en pajas och notorisk lögnare som sprider och spär på många av de myter som finns om kost? För att inte tala om hans upprepade smutskastning av flera yrkesgrupper och personer. Sen tror jag själv inte att ala av de råd han ger alltid är så hälsosamma, i synnerhet inte när han riktar sig till sjuka personer.
Personligen tycker jag han är den absolut värsta av alla LCHF figurer som vi har i sverige.
jag är fullt medveten om vad som orsakar viktuppgång och viktnedgång=)
Min syn på det hela är, varför ska man hålla på med en speciellt diet när man kan äta av allt?
Jag trodde att hans bok skulle va någorlunda vettig men det är mkt rent skitsnack i den.
På lördag ska jag träffa släkten och då lär frågan komma om jag gav den till min vän=)
Men där blir svaret, "nej jag läste den och tycker inte att den lämpar sig för henne"
har han någon titel/utbildning?
Annars är han lika pålitlig som vem som helst.
tror inte han har de!
han talar nog utifrån erfarenheter.
I mina ögon inga vidare bra erfarenheter.
Jag säger inte att dieten är fel utan mer att hans påståenden om olika saker är HELT galna.
Slufsbuk
2011-10-06, 13:23
Det är du som avgör hur mycket du äter, du kan däremot påverkas av vad du äter, när du äter det eller hur.
samma sak! din ordbajsare
samma sak! din ordbajsare
Nej det du skriver implicerar att maten bestämmer, rätt viktigt att inse vem som är boss.
Slufsbuk
2011-10-06, 13:33
Nej det du skriver implicerar att maten bestämmer, rätt viktigt att inse vem som är boss.
för all del, boss.
du tolkar det jag skriver. men tänk om det skulle vara så att det är maten man äter som bestämmer?
för all del, boss.
du tolkar det jag skriver. men tänk om det skulle vara så att det är maten man äter som bestämmer?
Orka se sig själv som ett offer.....ligger inte mycket lösningar längs den vägen.
ni båda har rätt om man tolkar det rätt. ¨Så nu släpper vi erat tjaffs å pratar LCHF=)
Ta fanatiska LCHF fasoner med en stor hink salt.
Men det är ju ganska fanatiskt, går ju inte att undvika. Själv körde ja i 12 veckor, -20kg, visst ja hade rejält med övervikt men var ju inga stora förändringar som behövde göras och oerhört enkelt.
orka se sig själv som ett offer.....ligger inte mycket lösningar längs den vägen.
+1
OneManArmy
2011-10-06, 20:53
Nope.. Han var en tjock gubbe som ville äta sig till döds och började pressa i sig massa fett och kött sen gick han ned i vikt och blev hyllad som guru bland lchf fanatikerna.
Jag stör mig nåt otroligt på honom, men mest på att han springer runt med tröjor på hans egna före och efter bilder :P
Stora LCHF-tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727
LCHF - det bästa jag gjort: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875
Silencer
2011-10-06, 22:11
LCHF är ju något av en diet för tjocka gubbar och tanter. Missförstå mig inte, det är bra att den kan ge dessa ett bättre liv, men att LCHF på något sätt skulle vara allmänt bättre än varierad kost eller ge någon form av metabol fördel är rent jävla skitsnack.
Själv var jag på LCHF tåget innan jag insåg att det var vete och diverse sädesslag som jag var allergisk mot. Mådde så fantastiskt bra tyckte jag. Nu när jag äter mycket kolhydrater, men från naturligt glutenfria källor (potatis, ris) så mår jag helt otroligt mycket bättre. Inga gaser, ingen dålig mage, varm i kroppen och en styrka som ökar nästan linjärt.
Själv var jag på LCHF tåget innan jag insåg att det var vete och diverse sädesslag som jag var allergisk mot. Mådde så fantastiskt bra tyckte jag. Nu när jag äter mycket kolhydrater, men från naturligt glutenfria källor (potatis, ris) så mår jag helt otroligt mycket bättre. Inga gaser, ingen dålig mage, varm i kroppen och en styrka som ökar nästan linjärt.
Kul att höra att du löst problemet! Ett jäkla otyg för många, vete.
Silencer
2011-10-07, 10:44
Kul att höra att du löst problemet! Ett jäkla otyg för många, vete.
Ja, och tyvärr så tror folk att det är laktos de inte tål så de tjorvar bara till det ännu mer. Jag har för mig att endast 5% av skandinaver inte tål laktos, emedan uppemot 30% har problem med vete/gluten i någon form.
Jag har för mig att endast 5% av skandinaver inte tål laktos, emedan uppemot 30% har problem med vete/gluten i någon form.
Vad baserar du de siffrorna på?
Mastodon
2011-10-07, 13:40
Nej det håller jag med om, att han kanske inte utsätter nån för nåt farligt. Men jag vill ändå poängtera att det inte är ok att sprida bullshit och till och med smutskasta folk med utbildning, bara för att målet är positivt. Medlen räknas också. jag tycker att det är något väldigt dåligt att som en flagrant klåpare "folkbilda", även om folk går ner i vikt och mår bra.
Skaldeman hade i mina ögon tjänat på att hålla sig just till "så här gick jag ned i vikt, du kan också prova, här är bra tips" och vara lite försiktigare i sina svepande uttalanden om vad olika saker beror på (t.ex. varför "folk" blir feta).
Anders The Peak
2011-10-07, 16:26
Ja, och tyvärr så tror folk att det är laktos de inte tål så de tjorvar bara till det ännu mer. Jag har för mig att endast 5% av skandinaver inte tål laktos, emedan uppemot 30% har problem med vete/gluten i någon form.
Laktosintolerans är ovanlig hos de folkslag, som idkat kreaturskötsel och använt mjölk i tusentals år. I själva verket är det säkert så, att förekomsten av laktosintolerans är ett mått på hur länge mjölken har ingått i dieten. Man kan föreställa sig, att det skett ett visst urval under seklernas gång, de som tålt mjölk bra har mått bra, och skaffat sig stora familjer, med många barn, som också tålt mjölk bra, och skaffat sig stora familjer ... och så vidare. I de nordiska länderna är laktosintolerans därmed av förståeliga skäl mindre vanlig än i många andra länder. I Finland har omkring 17% denna enzymdefekt, i Sverige var prosenten omkring 1, men har nu stigit, eftersom Sverige har haft en riklig invandring bl.a. från Sydeuropa. Vi finlandssvenskar ligger ungefär mittemellan, omkring 8%. I länder, där man inte använder mjölk, kan andelen med laktosintolerans vara nästan 100%. Många av de flyktingar som kommit till Finland de senaste åren, kommer från länder med hög förekomst av laktosintolerans. Då en flykting här sedan får magbesvär, är första åtgärden nog att övergå till laktosfri diet..
Källa (http://www.gastrolab.info/kslakts.htm)
Silencer
2011-10-08, 10:57
Vad baserar du de siffrorna på?
Glutensiffrorna vet jag faktiskt inte var jag läste, så jag kan inte styrka dem. Jag tycker dock det stämmer ganska bra med allmänna observationer man gör - väldigt många verkar ha svåra problem med gaser och en mage som inte riktigt fungerar som den ska. Och de flesta som slutat med vete tycks bli av med dessa besvär.
Ola Wallengren
2011-10-08, 12:12
Prevalensen av glutenintolerans är ungefär 1% i Sverige. Enligt vissa en underskattning och uppskattningar upp till 3% kan möjligtvis också vara rimliga. Det finns även de som är veteproteinallergiker men de är än mer ovanliga. Finns även de som får symptom av gluten utan anlag och positiva diagnostiska test men de är också ovanliga och ingår då i de 3% ovan.
Glutensiffrorna vet jag faktiskt inte var jag läste, så jag kan inte styrka dem. Jag tycker dock det stämmer ganska bra med allmänna observationer man gör - väldigt många verkar ha svåra problem med gaser och en mage som inte riktigt fungerar som den ska. Och de flesta som slutat med vete tycks bli av med dessa besvär.
Instämmer.
Tur att det då finns potatis, ris, majs och kanske havre. Det finns alternativ till vete, korn och råg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.