Visa fullständig version : Muskelförlust vid för lågt kcal intag?
Hej!
Om vi säger att jag får i mig ca 100gram protein via pulver per dag, och ytterligare 100 via mat, vilket tillsammans blir ca 1500kcal.
Underskottet är alltså ca 1000kcal, men jag får samtidigt i mig tillräckligt mycket protein (rekommenderat). Kommer jag att förlora mer muskelmassa om man jämför med ett intag på 2000 kcal, men med samma proteinintag?
Samt är det större risk att jag går ned för snabbt, och det blir en så kallad "jojo effekt" när jag börjar äta normalt igen?
Mvh
Sheogorath
2011-10-02, 18:52
Jepp, det är inte proteinintaget som styr först och främst utan energiintaget. Om du vill ha ett riktmärke på hur stort underskott du kan skapa per dygn som mest utan att förlora muskler (om du optimerat sådant som total proteinmängd, näringstiming, träningsintensitet och frekvens mm) så ta ditt antal kilogram kroppsfett du släpar runt på och multiplicera med 70. Det är ditt maximala dygnsunderskott på vilket du under bästa (lagliga) förutsättningar kan behålla all muskelmassa. Det är väldigt grovhugget, men det är bättre att ha en siffra än ingen alls tycker jag. Exempel: någon som är väger 83 kg med 12% kroppsfett släpar runt på 10 kg fett. Maximala underskottet per dygn är då 700 kcal (70 x 100), vilket är 4900 kcal på en vecka (700 kcal x 7 dagar). 1 kg kroppsfett innehåller ungefär 7700 kcal, vilket ger oss att den maximala viktnedgången per vecka är ~0,64 kg (4900 kcal / 7700 kcal). Går vår 83-kg-kille ner snabbare i vikt än så per vecka så kommer han att förlora muskler hur han än gör. Ju långsammare han går ner, relativt detta maximum, desto lättare kommer han såklart ha att behålla sina muskler. Det finns mer utrymme för slarv, helt enkelt.
Sheogorath
2011-10-02, 19:07
Jepp, det är inte proteinintaget som styr först och främst utan energiintaget. Om du vill ha ett riktmärke på hur stort underskott du kan skapa per dygn som mest utan att förlora muskler (om du optimerat sådant som total proteinmängd, näringstiming, träningsintensitet och frekvens mm) så ta ditt antal kilogram kroppsfett du släpar runt på och multiplicera med 70. Det är ditt maximala dygnsunderskott på vilket du under bästa (lagliga) förutsättningar kan behålla all muskelmassa. Det är väldigt grovhugget, men det är bättre att ha en siffra än ingen alls tycker jag. Exempel: någon som är väger 83 kg med 12% kroppsfett släpar runt på 10 kg fett. Maximala underskottet per dygn är då 700 kcal (70 kcal x 100), vilket är 4900 kcal på en vecka (700 kcal x 7 dagar). 1 kg kroppsfett innehåller ungefär 7700 kcal, vilket ger oss att den maximala viktnedgången per vecka är ~0,64 kg (4900 kcal / 7700 kcal). Går vår 83-kg-kille ner snabbare i vikt än så per vecka så kommer han att förlora muskler hur han än gör. Ju långsammare han går ner, relativt detta maximum, desto lättare kommer han såklart ha att behålla sina muskler. Det finns mer utrymme för slarv, helt enkelt.
Skall vara "10" såklart.
Anders The Peak
2011-10-02, 19:57
Det är styrketräningen som gör att man behåller muskelmassan till en viss del handlar det om proteinintag men så länge man äter 1.2-1,7 gr/kg protein så bör det räcka till.
Håller med sheo i hans beskrivning helt och hållet.
jasonmago
2011-10-04, 12:36
Det är styrketräningen som gör att man behåller muskelmassan till en viss del handlar det om proteinintag men så länge man äter 1.2-1,7 gr/kg protein så bör det räcka till.
Håller med sheo i hans beskrivning helt och hållet.
Så lite? :O jag ligger på ca 2.7g/kv och jag testade deffa på 2g/kv med samma energiintag och jag upplevde att jag hade svårare att behålla musklerna då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.