handdator

Visa fullständig version : Alltid ont på samma ställe. Tror inte kotor utan muskulatur (rygg)


Bailah
2011-09-12, 12:13
Tja, som ni kanske vet så har jag haft massa problem med ryggen innan. Det löstes av sigsjälv efter 2 år av konstant smärta. Thaibox och MMA träning hjälpte faktiskt. Nu är det såhär att jag har nästan alltid ont i korsrygg och i det området jag ringat in. Rör jag mig på ett visst sätt så hugger det till men försvinner rätt snabbt. Den smärtan jag alltid har är en ihållande molande känsla. Jobbigt är det. Har ni några ideer? Min gamla sjukgymnast sa att jag lider av överrörlighet om det kan ha ett finger med i spelet.. ?

Här e bild, bara å fråga på så svarar jag så gott jag kan. Ska till naprapat på Ons förresten.


83394

Ego
2011-09-12, 19:45
Vet inte om det är belysningen, men du verkar ha en liten scolios på ryggen där, samt multifidatrofi på högra sidan. Olika nivåer på axlar och så står du roterat också.

Sedan säger dina beskrivningar inte så mycket då det är en otrolig mängd faktorer som spelar in roll där. Och du kanske haft någon uppretande faktor med i din vardag i 2 år så det är därför din rygg aldrig fått chansen att läka.

Om du är överrörlig så vet jag inte om manipulationen är så hett, vilket naprapaten kommer förmodligen att göra. Jag kan inte lägga mig i behandlingen, men om han lägger dig i sidoliggande positionen med sjuka benet upp och skall manipulera därifrån...så skulle jag inte bli så glad. En block behandling vore att föredra i ditt fall.

Förmodligen skulle du testa svagt i obliques internus och multifder, samt glut med och max - om han nu kommer att göra några muskeltester. Jag tänker inte ge några behandlingsförslag osv över nätet, men det är bara några snabba observationen utifrån bilden.

Är du samma Bailah som finns på ABC?

<-- hälsningar från Vlad i sånt fall haha.

Bailah
2011-09-13, 00:03
Vet inte vad ABC är så haha det kan jag inte svara på !
Jo när de röntgade mig så sa de att jag hade lite skolios på övre ryggen men det hade inget med saken att göra, sa de.

Och sen vet jag att det finns så mycket som spelar in här, men tror att de senare smärtorna kom efter ett knäböjspass där jag lyfte rätt tungt. Gjorde ju inte ont under lyften utan kom dagen efter. Sen vet jag inte va det betyder de du surrade om axlarna men jo jag är jävligt sned vet inte varför..


http://tapatalk.com/mu/02408fa3-8fa5-56e7.jpg

Som kan även ses här.

Ego
2011-09-13, 05:41
Skoliosen och positionen av höften påverkar din axelposition, samt vad du arbetar med osv. Jag skrev en rad andra grejer där som din terapeut BÖR göra något åt och inte bara säga att de finns. Det är din naprapats, sjukgymnasts eller vem den nu är jobb att se det där och ge dig adekvat korrektivt träningsprogram för att åtgärda detta.

Att skoliosen där uppe inte har någon inverkan det kan ingen av oss säga. Chansen är dock större att den har inverkan eftersom du inte kan belasta segmenten i det området på ett optimalt sätt så då måste kroppen ta upp belastningen på andra platser.

Bailah
2011-09-13, 10:17
Känner igen det där med att höften är sned. Tänkt mycket på det men mina sjukgymnaster och gamla naprapater har alltid sagt att det ser bra ut.
Ska till en annan naprapat imorgon så det e bra att jag får lite info till honom.

"duuu.. En kille på nätet sa...!" haha

Tack förresten

Ego
2011-09-13, 17:12
Kan han inte se sånt så är han förmodligen ingen ess. Frågan blir ju snarare om det är ens värt att ta upp det med honom ;) men du kan alltid säga att du själv ser det på bilderna.

nyrjoh
2011-09-13, 20:20
Du skriver att det är en speciell rörelse som smärtar... Vilken då? Använd gärna skademallen för att det ska vara lättare att ge råd.

Bailah
2011-09-13, 22:46
Du skriver att det är en speciell rörelse som smärtar... Vilken då? Använd gärna skademallen för att det ska vara lättare att ge råd.

Kön: Man

Ålder: 29

Längd och vikt. 180cm och drygt 82kg

Smärtbeskrivning: Ont i korsrygg och höger ben. Inte som ischias som jag hade förrut. Dov smärta ibland hugger det till i vissa rörelser. Har försökt att pinpointa vilka rörelser det är men det är svårt för det är aldrig samma rörelse. Har det huggit till så kan jag göra samma rörelse igen och då gör det inte ont igen. Men det är något i stil med att jag tar bak benet när jag står upp. Svårt å beskriva sorry. Jävligt stel på morgonen också.

Vad och hur mycket tränar du? 5-7 dar i veckan. Och har väl börjat köra knäböj igen efter 2 års vila. Gått bra och jag kört tyngre och tyngre.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Njaeh inte direkt. Lite voltaren gel och linnex nåndag. Inte hjälpt så mycket men med linnex är det varmt och jag glömmer min andra smärta.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Inte det minsta
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej ska till naprapat imorrn, en ny som jag hört mycket gott om.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: ryggbesvär där de inte hittade vad felet var men alla symptom tydde på diskbråck. Gjorde 2 röntgen och en Mr och de hittade inget.

Vet att det är svårt att diagnostisera över nätet och när det är så diffusa svar. Men kan inte beskriva det bättre tyvärr.

burkmannen
2011-09-13, 23:36
Har du fått se din MR? Till mig sa dom att dom inte hittade något alls i ryggen men fick sen veta att jag hade dehydrering. Jag vet att detta är väldigt vanligt och att många ej får smärta av det. Men jag har liknande symptom som dig och det har nyligen blivit värre med mycket stelhet på morgon, värk om jag står eller sitter länge. En svag känsla i rumpan ibland.

Bailah
2011-09-14, 01:10
Har du fått se din MR? Till mig sa dom att dom inte hittade något alls i ryggen men fick sen veta att jag hade dehydrering. Jag vet att detta är väldigt vanligt och att många ej får smärta av det. Men jag har liknande symptom som dig och det har nyligen blivit värre med mycket stelhet på morgon, värk om jag står eller sitter länge. En svag känsla i rumpan ibland.

Låter ju onekligen som samma sak och nej fick inte de mrn.. Ska vila lite snacka med Naprapaten imorgon så får vi se vad som händer!

Bailah
2011-09-14, 13:26
Så, nu har jag varit hos Naprapaten.
Han såg ju direkt att jag var sne osv men för att göra en lång historia kort så är det att mina ryggfileer är stora där uppe men väldigt små där nere. De ska va symmetriska, vilket betyder att de små musklerna jobbar inte som de ska.
Mina muskler i ryggen var väldigt stela så det tryckte han ut. Han sa good mornings typ och tänka på hur jag står och går. Han sa också att det var därför ja var sne.

Han testade mig genom att be mig plocka upp något på golvet och då var min rygg helt krökt. Den ska vara rak. Detta är min lekmanstolkning, han använde ju flashigare ord än vad jag gör ;)
Ser bra ut nu iaf och det kan förklara alla mina problem, även de tidigare problemen jag haft.

z_bumbi
2011-09-14, 13:32
Vad fick du för åtgärdsprogram?

Bailah
2011-09-14, 14:14
Jo, han sa att jag skulle tänka på att hålla ryggen rak i alla lyft, köra en typ av good mornings med en pinne på ryggen som såg till att den var spikrak. Köra mer baksida lår dom var väldigt stela och korta. Köra ryggresningar helt raka med stödet rätt lågt så att ryggslutet få sitt. Sen var det väl mest att tänka på att gå rakt, böja sig ner med bara höftrörelse, alltså typ good morning där med. Han sa att under 2-3 månader skulle det vara jobbigt.
Han tyckte jag skulle börja med thaiboxningen och mma'n igen för att jobba upp bålstabiliteten och det skulle jag även köra på mina pass.

Skulle vila mig från Marklyften och knäböj. Han sa att jag kunde köra frontböj lättare och tänka på ryggen.

Bailah
2011-09-15, 22:56
Idag har jag sjukt ont i högersidan av höften. Och det strålar ner i ischias hela vägen ner till hälen.. Ugh.

Körde lätta goodmornings som han sa, bara med stång. Kändes bra när jag körde men inte idag. Får ringa honom igen då antar ja :/

burkmannen
2011-11-14, 21:18
Hur går det för dig?