Visa fullständig version : Mål: Att bli av med 45kg övervikt!
Om sex månader ska jag resa till Brasilien och hälsa på min släkt, dom senaste gångerna jag har varit där har det varit mycket snack bakom ryggen på mig angående min vikt. Jag själv har varit medveten om att jag väger alldeles för mycket för mitt eget bästa. Hälsan är ju brutalt dålig. Men nu har jag bestämt mig. På sex månader så ska jag försöka gå ner så mycket jag kan i vikt. Dels för att förbättra min hälsa och mitt självförtroende, men även visa upp mitt nya "jag" när jag kommer till Brasilien. Tänkte kombinera konditionsträningen med någon diet. Någon som har tips? Har läst lite om den här jordnötssmördieten. Jag tänkte konditionsträna i form av löprundor, powerwalk och promenader. Tänker även införskaffa mig någon träningsmaskin - crosstrainer eller träningscykel?
Ålder: 22
Längd: 163 cm
Vikt: 105 kg
Träningsbakgrund
Inte så mycket. Hade en period då jag i ca en månads tid cyklade 1mil (tog 20minuter) på träningscykeln varje morgon innan frukost.
Mål 1: Gå ner så mycket jag kan i vikt på sex månader.
Mål 2: Väga 60kg.
Jag har en lång resa framför mig och det är jag väldigt medveten om. En resa som kommer att bli både rolig och lärorik, jag vet också att det kommer komma dagar då jag inte vill träna men jag ska göra mitt bästa och träna ändå. För jag vill verkligen det här!
Så nu behöver jag all den hjälp jag kan få, det kan vara snälla ord, diettips, träningstips osv.. Följ med på min resa till att bli 45kg lättare!
liquid diamonds
2011-09-06, 15:11
Jag föreslår att du istället kombinerar styrketräning med kaloriräkning, håll proteinintaget högt. Du vinner mycket på att lägga om kosten istället för att köra igång som en galning med massa cardio. Man kan springa hur mycket som helst men är kaloriintaget för högt kommer vikten inte gå nedåt. Läs gärna deffguiden om du inte redan gjort det - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Köp hem några vikter och en skivstång kanske, man kan även göra en hel del övningar hemma med sin egen kroppsvikt. Behåll gärna promenaderna etc. om du tycker det är roligt med cardio :).
Jag vet inte om det är viktigt, men jag glömde att skriva kön.
Kön: Tjej
Jag föreslår att du istället kombinerar styrketräning med kaloriräkning, håll proteinintaget högt. Du vinner mycket på att lägga om kosten istället för att köra igång som en galning med massa cardio. Man kan springa hur mycket som helst men är kaloriintaget för högt kommer vikten inte gå nedåt. Läs gärna deffguiden om du inte redan gjort det - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Köp hem några vikter och en skivstång kanske, man kan även göra en hel del övningar hemma med sin egen kroppsvikt. Behåll gärna promenaderna etc. om du tycker det är roligt med cardio :).
Jag har en skivstång hemma med lite vikter, måste bara kolla upp bra övningar som jag kan göra. Har du tips på vad för övningar man kan göra med egen kroppsvikt? Nja, cardio är inte speciellt roligt, men jag trodde att det var det bästa för att gå ner i vikt. Så styrketräning och kostomläggning är bättre?
Jag tänkte att det kunde vara bra att skriva om mina matvanor. Det kanske är svårt att tro på grund av mina 105kg men jag har ganska bra matvanor. Jag brukar ligga på ca 1500-1800kcal per dag. Tror det är ganska lagom? Jag äter sällan godis och när jag väl gör det så blir det en påse polly. Dricker lagom mycket läsk på helgerna (2-3 burkar 33cl), vardagar så dricker jag antingen lättmjölk eller vatten. Problemet tror jag är att jag inte motionerar, jag sitter mycket framför dator på kontoret och när jag kommer hem så blir det liggläge i soffan.. Tyvärr ingen motion alls. Så vad tror ni? Behöver jag ändra mycket i mina matvanor? Eller kommer jag gå ner tillräckligt med att motionera. Jag tänkte mest gå på en diet för att gå ner snabbare..
liquid diamonds
2011-09-08, 22:14
Har du tips på vad för övningar man kan göra med egen kroppsvikt?
Dips på stol, crunches med vikter, plankan, armhävningar... men med en skivstång och vikter hemma kan du köra igenom hela kroppen :thumbup:. Här finns bra övningar med animationer som visar hur man gör http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071. Jag har själv nyss börjat och kör styrka 3ggr i veckan med 2 eller 3 muskelgrupper per pass.
Nja, cardio är inte speciellt roligt, men jag trodde att det var det bästa för att gå ner i vikt. Så styrketräning och kostomläggning är bättre?
Viktnedgång handlar om att skapa ett kaloriunderskott, lättast är att reglera kosten i kombination med styrketräning för att bränna fett istället för muskler. Det går faktiskt att ligga på soffan hela veckan och tappa vikt, det gäller bara att äta mindre än vad kroppen förbrukar.
Jag brukar ligga på ca 1500-1800kcal per dag. Tror det är ganska lagom? Jag äter sällan godis och när jag väl gör det så blir det en påse polly. Dricker lagom mycket läsk på helgerna (2-3 burkar 33cl), vardagar så dricker jag antingen lättmjölk eller vatten.
Håller du dig kring 1500-1800kcal borde du gå ner kring 0,5kg i veckan utan träning. Kom ihåg att du måste fortsätta minska kalorierna (eller öka träningen) i takt med att du minskar i vikt. Ju mindre du väger desto mindre kalorier behöver kroppen.
Tänk på att en påse Polly (220g) innehåller drygt 1000kcal, typ en dag back om man äter en sådan, men sker det väldigt sällan är det så klart ingen big deal i det långa loppet.
Personligen tycker jag att det är onödigt att dricka sina kalorier när man snålar på dom, byt ut läsken mot light läsk/saft istället... i princip kalorifritt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.