handdator

Visa fullständig version : Nästäppa

Alzie
2011-08-28, 10:57
Hej!

Jag har under det senaste året under perioder fått nästäppa endast vid läggdags. Det gör att jag ofta har svårt eller inte kan andas genom näsan när jag ska sova vilket är väldigt irriterande och bidrar till en sämre sömn.

Ibland blir det att jag andas genom munnen tills jag vaknar helt torr i käften.

Vad kan detta bero på? Oftast så har jag inte känt något annat fel i kroppen förutom att näsan är täppt. Men igår när jag skulle sova så kände jag även lite ont i halsen vilket jag inte känner nu när jag har vaknat upp.

Vad kan jag göra för att motverka detta? Nässpray? Vad jag har hört så är det inte bra att använda nässpray om man inte är förkyld (?)

Alzie

Angel
2011-08-28, 11:13
Använd inte nässpray.

Vädra rummet innan du ska sova, köp nytt täcke, kvalsterskydd till madrassen osv.

Nils.R
2011-08-28, 11:20
Håll det även städat i rummet, dammsug och moppa.

Alzie
2011-08-28, 16:28
Alright, tack för tipsen! Någon som har fler tips?

Btw varför ska man inte använda nässpray?

willtjam
2011-08-28, 16:29
Därför till slut blir näsan beroende av det.

Alzie
2011-08-28, 16:40
Därför till slut blir näsan beroende av det.

Okey thanks, riktigt drygt att ha svårt att andas genom näsan när man ska sova, hoppas tipsen ni gav fungerar!

Angel
2011-08-28, 16:48
Du kan testa ex Nasonex annars, eller Sinova, men de mesta tyder ju på att du blir tät av sängkläderna, allergiskt mot kvalster kanske?

Alzie
2011-08-28, 16:56
Du kan testa ex Nasonex annars, eller Sinova, men de mesta tyder ju på att du blir tät av sängkläderna, allergiskt mot kvalster kanske?

Tusen tack! Blir inte näsan beroende av de nässprayerna eller? Hm, ingen aning faktiskt, hur kan ja ta reda på om jag är allergisk mot kvalster? Bara att köpa ett kvalsterskydd o prova eller? Har för mig att de inte är så billiga heller (?)

Honken
2011-08-28, 16:58
Tusen tack! Blir inte näsan beroende av de nässprayerna eller?

Det är inte att du blir beroende utan mer att näsan börjar täppa till / rinna ännu mera när du inte använder nässprej. Har en del polare som konstant snuvar för att de använt nässprej 24/7.

mikaelj
2011-08-28, 16:59
Nasonex o dyl är kortisonbaserade. Gå till läkaren och gör ett allergitest till att börja med.

Halldin
2011-08-28, 17:00
När ämnet ändå är uppe - är alltid (så länge jag kan minnas) täppt i åtminstone ena näsborren. Är det normalt? Åtgärderna ovan hjälper inte (kvalsterskyddet har jag visserligen inte testat men jag antar att det hade yttrat sig på andra vis då).

willtjam
2011-08-28, 17:01
Det är inte att du blir beroende utan mer att näsan börjar täppa till / rinna ännu mera när du inte använder nässprej. Har en del polare som konstant snuvar för att de använt nässprej 24/7.

Ja, därför kroppen slutar reglera det automatiskt då det sker via nässpray istället, a.k.a beroende. Precis som att frekvent användning av lypsyl gör att man får torra läppar väldigt lätt.

När ämnet ändå är uppe - är alltid (så länge jag kan minnas) täppt i åtminstone ena näsborren. Är det normalt? Åtgärderna ovan hjälper inte (kvalsterskyddet har jag visserligen inte testat men jag antar att det hade yttrat sig på andra vis då).

Du kanske har problem med polyper?
Edit: http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Naspolyper/

Alzie
2011-08-28, 17:02
Nasonex o dyl är kortisonbaserade. Gå till läkaren och gör ett allergitest till att börja med.

Okej, will do! Thäääääääääääänks

joker560
2011-08-28, 17:09
jag ska fan ta tag i nässpraysproblemet nu. Tror jag tagit det i 8år nu. Kom över en bra artikel http://dinamediciner.se/nyheter/jag-ar-beroende-av-nasspray-hur-ska-jag-trappa-ner

Bara sluta tvärt av och hålla ut i cirkus 10dagar... får se hur de går.

willtjam
2011-08-28, 17:14
You can do it!

Halldin
2011-08-28, 17:16
Du kanske har problem med polyper?
Edit: http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Naspolyper/
Det låter onekligen så på beskrivningen där. Och nässpray rekommenderas alltså inte på grund av att näsan blir beroende av det? Då återstår alltså bara operation. :/

King Grub
2011-08-28, 17:23
Vanlig nässpray rekommenderas aldrig mer än 10 dagar vid riktig förkylning och nästäppa därav. Långvarit bruk ger svårt beroende och kan förstöra slemhinnorna.

Angel
2011-08-28, 17:30
jag ska fan ta tag i nässpraysproblemet nu. Tror jag tagit det i 8år nu. Kom över en bra artikel http://dinamediciner.se/nyheter/jag-ar-beroende-av-nasspray-hur-ska-jag-trappa-ner

Bara sluta tvärt av och hålla ut i cirkus 10dagar... får se hur de går.

Börja med en näsborre i taget, ät Rinexin under tiden.

Osten80
2011-08-28, 18:37
Vanlig nässpray rekommenderas aldrig mer än 10 dagar vid riktig förkylning och nästäppa därav. Långvarit bruk ger svårt beroende och kan förstöra slemhinnorna.

Jag lyckas verkligen missbruka precis allt, och givetvis även nässpray som jag använde i mycken mängd dagligen under flera år. Det sista året var näsan så förstörd att jag hade rikligt med näsblod i stort sett varje dag. Det räckte med att ställa mig upp hastigt eller att bara fnätta lite med ett finger på näsan för att blodbadet skulle sätta igång. Slemhinnorna verkar dock ha repat sig, för jag tror inte att jag har haft näsblod en enda gång sedan jag lade av med sprayet för kanske 6-7 år sedan. Det ska ju till ett riksmongo av den här kalibern för att ordna till större näsproblem än en kokainist, med Nezeril.

Sheogorath
2011-08-28, 18:50
Jag lyckas verkligen missbruka precis allt, och givetvis även nässpray som jag använde i mycken mängd dagligen under flera år. Det sista året var näsan så förstörd att jag hade rikligt med näsblod i stort sett varje dag. Det räckte med att ställa mig upp hastigt eller att bara fnätta lite med ett finger på näsan för att blodbadet skulle sätta igång. Slemhinnorna verkar dock ha repat sig, för jag tror inte att jag har haft näsblod en enda gång sedan jag lade av med sprayet för kanske 6-7 år sedan. Det ska ju till ett riksmongo av den här kalibern för att ordna till större näsproblem än en kokainist, med Nezeril.
x
:D
x

Lasse Kongo
2011-08-28, 19:43
Vanligt nässpray ska inte användas längre än 10gdr som sagt och är ingen höjdare för näsan, de kortisonbaserade är det helt annorlunda med, de kan väl i stort sett användas hur länge som helst och kortisonet är helt ofarligt i dem, så liten mängd och inget som tas upp i kroppen, tror kroppen producerar mer mängd kortison själv än vad som är i sprayen.

De sprayerna med kortison kommer du säkert få om du går till en doktor så det kan du ju likabra prova innan du ev går till dr, de sprayerna gör ju att svullnaden i näsan lägger sig och det blir mer plats mellan näsvingarna sas, gäller för alla inte bara om du har allergi.

grimfish
2011-08-28, 21:05
Jag rekommenderar att du i första hand söker läkare för dina besvär. Rökning, allergier och övervikt kan vara eventuella faktorer. Kortisonnässprej kan komma att bli aktuellt.

Alzie
2011-08-28, 21:39
Tack allihopa, uppskattas!

Får väl dra till läkaren o se :)

mikaelj
2011-08-28, 22:28

Jag hade inte polyper och inget utslag på allergitesterna. (Nu kan det förvisso finnas fler allergier än de som testas för.)

Däremot var det någon sorts inflammation i min näsa, menade läkaren, när han lyste i den. Därför fick jag Nasonex utskrivet. Jag var på Drottninggatans Läkarmottagning på Drottninggatan 44. Aningens täppt, dock mycket bättre än tidigare.

LeBron
2011-08-28, 22:46
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=54299&dateline=1312404811

hahaha

Alzie
2011-08-29, 07:28
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=54299&dateline=1312404811

hahaha

Hahaha true story ;)