handdator

Visa fullständig version : Mjölk-vad händer med den om man kokar den?

BLOSSA
2011-08-17, 07:45
Om man kokar mjölk vad händer med:
Proteinhalten om man kokar ner den i mannagrynsgröt,blir proteinet koncentrerat eller försvinner endel av det?
Hur förändras kolhydraterna,antar att dom blir snabbare?

Samt hur länge kan man ha en oöppnad mjölk längst in i kylen efter utgångsdatum?brukar finnas billig mjölk med kort datum.

Samt2:Om du köper mjölk av en bonde direkt från en tapp(läs spena) hur ser sammansättningen ut förutom att den innehåller mer näring o vitaminer.Framförallt hur ser kolhydraterna ut när mjölken inte blivit behandlad,Snabbare långsammare?

lofito
2011-08-17, 08:18
"Om man förvarar mjölk vid rumstemperatur, 17-20°C, håller den sig 1-2 dygn. I kylskåp vid ca 5°C klarar den sig 6-7 dygn och vid ännu lägre temperatur, ca 2°C, kan den stå i två veckor eller mer utan att ta skada. Men mjölken håller sig fräsch flera dagar längre om du har några grader kallare i kylskåpet. Däremot håller den kortare tid om det är för varmt i kylen eller om mjölken får stå framme långa stunder på köksbordet."

Sveriges Lantbruksuniversitet.

Vad gäller oöppnad mjölk kan den hålla i flera månader - i alla fall om det är H-mjölk.
Vanlig mjölk vet jag inte hur länge dock.

Scratch89
2011-08-17, 10:04
Proteinet är kvar och intakt, möjligtvis att det koagulerar men det spelar ingen roll om du ändå dricker/äter det.

Kolhydraterna är laktos fortfarande. Samma GI (vad det nu spelar för roll).

Jag skulle lukta på mjölken. Luktar den surt; häll ut.

Dricker du direkt från spenen är det betydligt fetare. Tror snarare att det är mindre näringsrikt, sett till vitaminer och mineraler, eftersom man tillsätter D-vitamin i processen. Dessutom är den opastöriserad, vilket ger en högre risk att insjukna i någon tråkig bakteriesmitta.

dennipavlovic
2011-08-17, 14:46
Om man kokar mjölk vad händer med:
Proteinhalten om man kokar ner den i mannagrynsgröt,blir proteinet koncentrerat eller försvinner endel av det?
Hur förändras kolhydraterna,antar att dom blir snabbare?

Samt hur länge kan man ha en oöppnad mjölk längst in i kylen efter utgångsdatum?brukar finnas billig mjölk med kort datum.

Samt2:Om du köper mjölk av en bonde direkt från en tapp(läs spena) hur ser sammansättningen ut förutom att den innehåller mer näring o vitaminer.Framförallt hur ser kolhydraterna ut när mjölken inte blivit behandlad,Snabbare långsammare?

köpa mjölk av en bonde direkt .. jo.. jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..proteinet o kolhydraterna är desamma

Wooster
2011-08-17, 15:08
köpa mjölk av en bonde direkt .. jo.. jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..proteinet o kolhydraterna är desamma

Shiiiiieeet, ingen dålig mjölk som är fetare än grädde. Jävligt välmående kor.

Självklart är inte mjölken så fet. Tycker du att det låter rimligt?

BengtBurk
2011-08-17, 16:57
Har inte komjölk en fetthalt på ~4%?

Sverker
2011-08-17, 17:00

Till att börja med är det inte tillåtet. För det andra är det inte heller säkert. För det tredje så är mjölk så vitaminrikt att 10 - 15 % förlust vid pastöriceringen spelar ingen roll.

StarkaUlf
2011-08-17, 17:49
Har inte komjölk en fetthalt på ~4%?

Brukar ligga mellan 4-5%.
Den är dock jävligt god, helt klart bättre än 1,5% eller 3% från butikerna.

OnT: När man kokar den blir den varm ;)

exevision
2011-08-17, 19:08
jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..

HAHA!
Folk är då så galet okunniga.
Ungefär som en diskussion om att tuppen inte skulle behövas för att det skulle bli kycklingar (fullt vuxna människor i ett fikarum på ICA).

BLOSSA
2011-08-17, 20:47
Råmjölk innehåller ganska mycket mer protein"sätter" sig direkt när man gör kalvdans.Jäkligt gött efter träning!Nu har jag faktiskt kollat upp med en livsmedelsinspektör ang hållbarhet.
Förvaras den längst in i kylen oöppnad så klarar den sig iallafall 2 veckor,självklart förkortas hållbarheten när man väl öppnat den.O smaken har ändrats endel.Alltså perfekt om man vill hålla ner matkostnaden,ganska ofta 2kr litern på mitt lokala netto.Ska testa hur mycket smaken ändras på en vecka.Öppna precis 1liter 3 dagar gammal mjölk o gjorde choklad på efter ett löppass!

Ang att de e kriminellt o köpa av en bonde...
Köpa mjölk direkt av en bonde känns sjukt kriminellt, inte alls naturligt.Ungefär som att gå ut i trädgården o plocka äpplen o då menar jag inte palla dom....

Självklart ska man veta om riskerna,men försöker sätta det i ett annat perspektiv.

Klein
2011-08-17, 22:12
Till att börja med är det inte tillåtet. För det andra är det inte heller säkert. För det tredje så är mjölk så vitaminrikt att 10 - 15 % förlust vid pastöriceringen spelar ingen roll.

Dr Sverker - expert utan erfarenhet...

Sverker
2011-08-18, 06:03
Expert på opastöriserad mjölk är jag inte men jag är rätt duktig på att analysera riskerna och eliminera dem med lämpliga tekniker.

Berätta hur du tänkt eliminera eller reducera riskerna med opastöriserad mjölk kan jag hjälpa dig att ta fram en bra produkt till marknaden.

Berätta också vad du vill vinna med att inte pastörisera mjölken. Minnen, känslor och romantik väger lite när du infekteras av EHEC eller listeria. Verkligheten blir krasst, obehaglig, då.

BLOSSA
2011-08-18, 13:22
Det jag vinner i med att köpa mjölk direkt e det extremt låga priset, oftast e det råmjölk med mycket protein så känns jäkligt ok,trots riskerna.
Vad har du för åsikt ang att köpa ägg av en arbetskamrats morsa,helt otestade. Ofta även lite hönsbajs på.
Känns som att det e ganska vanligt,kanske e mer legitimt? kanske e mindre risk för olika bakterier?

I kölvattnet av mjölkdebatten...
Går o småfunderar på hur mycket mindre bakterier vi klarar av genom att allt e så kontrolerat o testat samt hur mycket mat som i onödan slängs tillföljd av alla regler o misstänksamhet.

Men man ska va klar över att det finns risker med att köpa direkt av bonden o äta mat som "gått över tiden" helt klart.Samt att det kanske (vad vet jag...) finns risker att bara äta kontrolerade,testade o ändrade produkter för längre hållbarhet osv.

BengtBurk
2011-08-18, 17:43
ganska ofta 2kr litern på mitt lokala netto.

:eek: Hur bra som helst!!

BLOSSA
2011-08-18, 20:53
:eek: Hur bra som helst!!
Skoja inte!Lite kul hur endel undviker "kortdatum"/halva priset mat varor,själv hoppar jag jämnfota av glädje o lägger stålarna på annat roligt!

Eddie Vedder
2011-08-18, 20:57
Skoja inte!Lite kul hur endel undviker "kortdatum"/halva priset mat varor,själv hoppar jag jämnfota av glädje o lägger stålarna på annat roligt!

Samma här. Frysen är nästan alltid full med kött som har kort datum.

BLOSSA
2011-08-18, 21:05
Samma här. Frysen är nästan alltid full med kött som har kort datum.
Hahaha,på våren när inte det e så poppis med korv laddar vi upp frysen med korv inför sommargrillningarna o bjuder på korvbuffe!Köper riktigt bra o köttiga korvarna för en spottstyvel!Vissa tjejpolare tycker det känns obekvämt att lägga upp rea mat på bandet o ännu mer o äta det,jäkligt kul när dom i ovetskap trycker i sig rea mat.Ibland gör jag gurkmajjo på majjo från Lidl, vilket gör det ännu roligare....:devil:

Klein
2011-08-19, 00:22
Expert på opastöriserad mjölk är jag inte men jag är rätt duktig på att analysera riskerna och eliminera dem med lämpliga tekniker.

Berätta hur du tänkt eliminera eller reducera riskerna med opastöriserad mjölk kan jag hjälpa dig att ta fram en bra produkt till marknaden.

Berätta också vad du vill vinna med att inte pastörisera mjölken. Minnen, känslor och romantik väger lite när du infekteras av EHEC eller listeria. Verkligheten blir krasst, obehaglig, då.

Vi har redan haft den diskussionen. Minnet är bra men kort?

TheIsh
2011-08-19, 03:12
Proteinet är kvar och intakt, möjligtvis att det koagulerar men det spelar ingen roll om du ändå dricker/äter det.

Kolhydraterna är laktos fortfarande. Samma GI (vad det nu spelar för roll).

Jag skulle lukta på mjölken. Luktar den surt; häll ut.

Dricker du direkt från spenen är det betydligt fetare. Tror snarare att det är mindre näringsrikt, sett till vitaminer och mineraler, eftersom man tillsätter D-vitamin i processen. Dessutom är den opastöriserad, vilket ger en högre risk att insjukna i någon tråkig bakteriesmitta.

Fan, jag som trodde det var opti. Aja, får väl sluta dricka direkt från spene då *gah!*

Klein
2011-08-19, 03:29
Fan, jag som trodde det var opti. Aja, får väl sluta dricka direkt från spene då *gah!*

Detta grundar du på vad Scratch89 tror om näringsinnehållet? Han har ju ingen som helst kunskap om ämnet. Bilda dig för tusan en egen uppfattning. Google är din vän.

Sverker
2011-08-19, 06:01
Vi har redan haft den diskussionen. Minnet är bra men kort?

Har vi. Det minns jag inte:confused:

Kan du ta det igen. För jag minns inte alls.
1. Vad vill du vinna med att använda opastöriserad mjölk ? Nu gäller det inte bonderomantik, minnen och känslor utan krass vetenskap. Vad strävar du efter i mjölken som inte finns i mjölken jag handlar i butiken hemma hos mig?
2. Hur eliminerar du riskerna med matförgiftande bakterier, främst EHEC och listeria. ?

Awesomeous Prime
2011-08-19, 07:45
Inte för att det egentligen tillför något om hur säkert/osäkert opastöriserad mjölk nu må vara så kan jag ju för sakens skull säga att jag aldrig träffat/varit hemma hos nån mjölkbonde som inte själv har en kanna av sina kors mjölk stående i kylen (opastöriserad råmjölk alltså)...

Okej, inte varit hemma hos sjukt många mjölkbönder men har svårt att tänka mig att det inte är ytterst vanligt hos dem efter besök hos 4olika, sen som sagt så tillför det ju egentligen inget till huruvida det är säkert eller ej... men gott är det i alla fall...

Scratch89
2011-08-19, 08:18
Detta grundar du på vad Scratch89 tror om näringsinnehållet? Han har ju ingen som helst kunskap om ämnet. Bilda dig för tusan en egen uppfattning. Google är din vän.

Du säger att jag inte har någon kunskap, så du tycker att han ska läsa sig till kunskap på Google?

Vad var det jag sa som var fel?

Eddie Vedder
2011-08-19, 08:21
Du säger att jag inte har någon kunskap, så du tycker att han ska läsa sig till kunskap på Google?

Vad var det jag sa som var fel?

Koagulerar proteinet?

Scratch89
2011-08-19, 08:45
Koagulerar proteinet?

Om man kokar mjölk? Vad är det som blir som en hinna på varm choklad om det inte är koagulerat protein?

Tolkia
2011-08-19, 08:53
Inte för att det egentligen tillför något om hur säkert/osäkert opastöriserad mjölk nu må vara så kan jag ju för sakens skull säga att jag aldrig träffat/varit hemma hos nån mjölkbonde som inte själv har en kanna av sina kors mjölk stående i kylen (opastöriserad råmjölk alltså)...

Okej, inte varit hemma hos sjukt många mjölkbönder men har svårt att tänka mig att det inte är ytterst vanligt hos dem efter besök hos 4 olika, sen som sagt så tillför det ju egentligen inget till huruvida det är säkert eller ej... men gott är det i alla fall...
Det blir ju viss skillnad mellan att dricka opastöriserad mjölk från den egna kon och att dricka opastöriserad mjölk som transporterats från bonden till mejeriet, blandats med mjölken från x andra bönder om hygienen på vilkas gårdar man vet nada, paketerats, transporterats till affären, förvarats i affären, transporterats hem och lagrats där, kanske i öppen förpackning. Möjligheten för bakterier att växa till och bli så många att de blir en risk är oändligt mycket större i det senare fallet (som väl är vad Kleins och Sverkers diskussion främst handlar om).

Eddie Vedder
2011-08-19, 08:55
Om man kokar mjölk? Vad är det som blir som en hinna på varm choklad om det inte är koagulerat protein?

Jag trodde du menade att det är koagulerat i den pastöriserade mjölken. Om du kanske förväxlat koagulerat med denaturerat.

Angående D-vitamin så är det ju dessutom en fråga om var kon fått vara (utomhus eller inomhus) och årstid. Värmekänsliga mikronutrienter kommer ju till viss del försvinna men i vilken omfattning är ju en annan femma. Kanske mer D-vitamin i den pastöriserade och fettreducerade mjölken men lite mindre av annat.

TheIsh
2011-08-19, 09:16

Ursäka språket men i det här fallet känns det befogat.. Hur i helvete kan du tro att jag var seriös? Tror du på fullaste allvar att jag dricker mjölk direkt från en ko's spenor eller? *screwy*

Scratch89
2011-08-19, 10:15
Jag trodde du menade att det är koagulerat i den pastöriserade mjölken. Om du kanske förväxlat koagulerat med denaturerat.

Naj! :D Lena Jonsson hade vänt på sig i sin säng om jag hade trott nåt sånt.

Scratch89
2011-08-19, 10:18
Det blir ju viss skillnad mellan att dricka opastöriserad mjölk från den egna kon och att dricka opastöriserad mjölk som transporterats från bonden till mejeriet, blandats med mjölken från x andra bönder om hygienen på vilkas gårdar man vet nada, paketerats, transporterats till affären, förvarats i affären, transporterats hem och lagrats där, kanske i öppen förpackning. Möjligheten för bakterier att växa till och bli så många att de blir en risk är oändligt mycket större i det senare fallet (som väl är vad Kleins och Sverkers diskussion främst handlar om).

Nu har jag haft förmånen att bo bredvid en mjölkbonde, och det är faktiskt förvånande vilken koll de har på hygienen. Är någon av korna sjuka så är det stor risk att han inte får betalt för mjölken innan den är frisk. Om han skulle vara sjuk rekommenderas det att han hyr in någon annan som mjölkar osv, just för hygienens skull. Lite överdrivet tycker jag, men trygghets/säkerhetsaspekten är ju lite överdriven i Sverige.

Utöver detta görs det stickprov väldigt ofta för att se så att det inte förekommer några andra sjukdomar eller liknande i mjölken och på gården.

BLOSSA
2011-08-19, 11:04
Nån som vet protein innehållet i råmjölk?Snacka med min mjölkhandlare tror de va upp till ca 20 procent,fett halten kunde vara mellan 5-8 proc på den mjölken jag får.Oftast/alltid ska kalvarna ha den näringsrikaste mjölken resterande delar den med mig.Som sagt lite osäker nån som vet om det e rimligt?

Ang smittorisk, bönder med kannor i kylen osv:
Tycker att det sunda förnuftet måste få råda o det gäller allt med datummärkningar av mat. Folk har slutat tänka själva,vi blir för lätt påverkade av olika faktorer. Många faktorer bygger i slutändan på rädsla o maximal trygghet.Kastar kött om det gått endag över tiden osv,var ganska mycket på tapeten om hur mycket butiker kastade för inte så länge sedan.

Sverker
2011-08-19, 11:32
Nu har jag haft förmånen att bo bredvid en mjölkbonde, och det är faktiskt förvånande vilken koll de har på hygienen. Är någon av korna sjuka så är det stor risk att han inte får betalt för mjölken innan den är frisk. Om han skulle vara sjuk rekommenderas det att han hyr in någon annan som mjölkar osv, just för hygienens skull. Lite överdrivet tycker jag, men trygghets/säkerhetsaspekten är ju lite överdriven i Sverige.

Utöver detta görs det stickprov väldigt ofta för att se så att det inte förekommer några andra sjukdomar eller liknande i mjölken och på gården.

Tyvärr är verotoxinbildande E.coli sk EHEC en naturlig bakterier hos idisslare. Vissa kor har den och andra inte. Kor blir inte sjuka av EHEC. Men vi kan bli det.

Samma sak med listeria. Listeria finns i omgivningen och har en unik förmåga att tillväxa även när det är kallt.

Tittar vi i SLVs sammanställningar av rapporterade utbrott under 2000-talet återkommer bakterierna, med opastöriserad mjölk eller ost tillverkad av opastöriserad mjölk som misstänkt källa.

Eddie Vedder
2011-08-19, 11:34
Tyvärr är verotoxinbildande E.coli sk EHEC en naturlig bakterier hos idisslare. Vissa kor har den och andra inte.

Vad de matas med spelar stor roll. Djurmisshandeln med majs- och sojabaserade kraftfoder ökar halterna eftersom deras magar inte klarar av det.

Sverker
2011-08-19, 11:37
Gynnas eller missgynnas EHEC av soja och majs.

Låter mer som foder till grisar här i Sverige.

Tolkia
2011-08-19, 11:44
Nu har jag haft förmånen att bo bredvid en mjölkbonde, och det är faktiskt förvånande vilken koll de har på hygienen.
Alltså, jag vet att den absoluta majoriteten av svenska mjölkbönder har koll på hygienen. Poängen var inte att smutskasta bönder, utan att det är skillnad mellan att dricka opastöriserad mjölk från EN källa som man känner till, och att dricka opastöriserad mjölk som är blandad från flera källor, som man inte vet något om (d.v.s. varför det är olämpligt i ett distributionssystem som det vi har i Sverige).

Eddie Vedder
2011-08-19, 11:46
Gynnas eller missgynnas EHEC av soja och majs.

Bildningen av den mest toxinvildande E. Coli ökar. Därför är ju köttet mer riskabelt i exempelvis USA som är mer dränkt i majs och soja än vad Sverige tack och lov är.

Morty
2011-08-19, 12:19
Tyvärr äter svenska kor stora mängder soja.

Scratch89
2011-08-19, 13:57
Alltså, jag vet att den absoluta majoriteten av svenska mjölkbönder har koll på hygienen. Poängen var inte att smutskasta bönder, utan att det är skillnad mellan att dricka opastöriserad mjölk från EN källa som man känner till, och att dricka opastöriserad mjölk som är blandad från flera källor, som man inte vet något om (d.v.s. varför det är olämpligt i ett distributionssystem som det vi har i Sverige).

Ah, nu är jag med.

Awesomeous Prime
2011-08-19, 15:26
Aha, ok, ja, jag trodde (dum som jag var) att det handlade om (inte för att tråden till en början skulle handla om det men...) mjölk köpt från en bonde som man råkade ha i närheten av sitt hem t ex, alltså handla från en bonde osv, men, ja, i ditt exempel skulle jag ju helt klart ha blivit mer tveksam att dricka det om jag inte hade den blekaste varifrån det kommit/transporterats hur länge etc...

Men, ett gott glas råmjölk i köket hos/från EN enskild mjölkbonde är otroligt mumsigt!*popcorn*

Klein
2011-08-20, 06:42
Det är ingen här, vad jag vet, som föreslagit att opastöriserad mjölk skall distribueras på samma sätt som pastöriserad mjölk gör i dagsläget. Snacket om detta är fullkomligt off topic. Det handlar om att köpa direkt från bonden. Inget annat.

Sverker
2011-08-20, 08:30
Eftersom kor och mäniskor inte längre bor tillsammans kommer vi aldrig från transporterna. Det blir snarare en filosofisk fråga ifall vi ska åka till mjölken eller mjölken ska åka till oss.

I den förra gigantiska mjölktråden försökte Klein visa att småbruk ger säker mjölk utan pastörisering. Klein undviker att förklara kopplingen medan Eddie möjligen nosar på en ev. lösning genom att styra med kornas foder.

Hur som helst tror jag mer att mindre lokala mejerier kan vara ett lockande alternativ för många.
Själv drack jag under sommaren "Här producerad" mjölk från ett lokalt mejeri:
http://www.wapno.se/

Kanske är detta svaret;)

Awesomeous Prime
2011-08-20, 09:48
Det är ingen här, vad jag vet, som föreslagit att opastöriserad mjölk skall distribueras på samma sätt som pastöriserad mjölk gör i dagsläget. Snacket om detta är fullkomligt off topic. Det handlar om att köpa direkt från bonden. Inget annat.

Ok, bra, då förstod jag alltså rätt från början då!:D

Klein
2011-08-20, 10:17
Eftersom kor och mäniskor inte längre bor tillsammans kommer vi aldrig från transporterna. Det blir snarare en filosofisk fråga ifall vi ska åka till mjölken eller mjölken ska åka till oss.

I den förra gigantiska mjölktråden försökte Klein visa att småbruk ger säker mjölk utan pastörisering. Klein undviker att förklara kopplingen medan Eddie möjligen nosar på en ev. lösning genom att styra med kornas foder.

Hur som helst tror jag mer att mindre lokala mejerier kan vara ett lockande alternativ för många.
Själv drack jag under sommaren "Här producerad" mjölk från ett lokalt mejeri:
http://www.wapno.se/

Kanske är detta svaret;)

Varför tänka i termer som "vi"? Var och en får väl göra som den vill. Eller vill du hindra folk från att köpa mjölk från bonden även om de är införstådda med eventuella risker?

Jag säger inte att opastöriserad mjölk är riskfritt. Det finns många exempel från de senaste 2 åren i USA på folk som insjuknat efter att ha druckit opastöriserad mjölk. Jag väljer själv opastöriserad mjölk för att det:

1: inte ger mig acne
2: godare
3: näringsrikare

Jag har själv aldrig blivit sjuk av att äta någonting rått. Blir jag sjuk en dag så kanske jag ändrar uppfattning. Till saken hör att jag är en ganska skör person med halvtaskigt immunförsvar. Tvärt emot populäruppfattningen så är det just på grund av min veka konstitution som opastöriserad mjölk fungerar så bra för mig. Pastöriserad mjölk blir jag sjuk av i större mängder. Valet är således:

1. Dricka opastöriserad mjölk, må gott och slippa acne kombinerat med en minimal risk att bli matförgiftad.
2. Dricka pastöriserad mjölk och med 100% säkerhet må skit, få finnar och släppa väder.

Ganska enkelt val för mig.

Sverker
2011-08-20, 10:29
Visst är det upp till dig att dricka opastöriserad mjölk från den egna kossan. Men du flikar hela tiden in i andra trådar det lämpliga att dricka denna mjölken. Det funkar för dig, betyder inte att det fungerar för andra.
Tvärtom visar vetenskap och erfarenhet att opastöriserad mjölk är riskfylld.

Är det inte bättre att du löser problemen innan du går vidare och sprider tankarna till andra ?

Klein
2011-08-20, 12:08
Visst är det upp till dig att dricka opastöriserad mjölk från den egna kossan. Men du flikar hela tiden in i andra trådar det lämpliga att dricka denna mjölken. Det funkar för dig, betyder inte att det fungerar för andra.
Tvärtom visar vetenskap och erfarenhet att opastöriserad mjölk är riskfylld.

Är det inte bättre att du löser problemen innan du går vidare och sprider tankarna till andra ?

Jag tipsar mjölkdrickande individer som har acneproblem om opastöriserad mjölk. Vad vetenskapen och erfarenheten säger är att pastöriserad mjölk är en stor bov i acnedramat. Opastöriserad mjölk orsakar inte acne. Jag tror inte du har någon som helst koll på statistiken över den den opastöriserade mjölkens eventuella faror och bara basunerar ut din skrämselpropaganda av ren och skär religiös övertygelse.

Sverker
2011-08-20, 13:33
Finns lite här men då är det campylobacter:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/rpcamprapport.pdf
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/15_2005_%20Livsmedelsverket.pdf

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2009_rapporterade_matforgiftningar.pdf

Men det är fortfarande bättre att du, när du misionerar, berättar hur mjölken ska hanteras för att inte någon ska skadas.

Heg
2011-08-20, 19:24
Forskare upptäckte nyligen ett ämne som enligt uppgift dödar bl.a. E. coli, listeria och salmonella. Det kanske vore något för Klein? Å andra sidan, om någon ogillar pastörisering så kanske hon i ännu högre grad ogillar att det nyupptäckta ämnet tillsätts i mat, även om ämnet tydligen ska finnas naturligt i människan. Dessutom verkar det oklart hur effektivt ämnet är.

Researchers discover natural preservative that kills foodborne bacteria

(08/11/2011) University of Minnesota researchers have discovered and received a patent for a naturally occurring lantibiotic—a peptide produced by a harmless bacteria—that could be added to food to kill harmful bacteria like Salmonella, E. coli, and listeria.

The lantibiotic is the first natural preservative found to kill gram-negative bacteria, typically the harmful kind. “It’s aimed at protecting foods from a broad range of bugs that cause disease,” said Dan O’Sullivan, Professor of Food Science and Nutrition, University of Minnesota. “Of the natural preservatives, it has a broader umbrella of bugs that it can protect against.”

The lantibiotic could be used to prevent harmful bacteria in meats, processed cheeses, egg and dairy products, canned foods, seafood, salad dressing, fermented beverages, and many other foods. In addition to food safety benefits, lantibiotics are easy to digest, nontoxic, do not induce allergies, and are difficult for dangerous bacteria to develop resistance against.

O’Sullivan discovered the lantibiotic by chance, while researching the genome of bacteria. He then collaborated with Ju-Hoon Lee, a U of M graduate student, to continue the research. The U of M’s Office for Technology Commercialization is currently seeking a licensee for the technology.
http://fscn.cfans.umn.edu/newsandevents/2011NewsEvents/Researchers_discover_natural_preservative_that_kil ls_foodborne_bacteria/index.htm

Tolkia
2011-08-20, 19:41
Jag tror inte du har någon som helst koll på statistiken över den den opastöriserade mjölkens eventuella faror och bara basunerar ut din skrämselpropaganda av ren och skär religiös övertygelse.
Jag tror att det klirrar av stenar som kastas i glashus.

Klein
2011-08-21, 04:30
Jag tror att det klirrar av stenar som kastas i glashus.

Zzzz. Jag påstår inget om opastöriserad mjölk som jag inte har konkreta belägg för och gedigen erfarenhet av.

Klein
2011-08-21, 04:32
Forskare upptäckte nyligen ett ämne som enligt uppgift dödar bl.a. E. coli, listeria och salmonella. Det kanske vore något för Klein? Å andra sidan, om någon ogillar pastörisering så kanske hon i ännu högre grad ogillar att det nyupptäckta ämnet tillsätts i mat, även om ämnet tydligen ska finnas naturligt i människan. Dessutom verkar det oklart hur effektivt ämnet är.
]

Opastöriserad mjölk innehåller bakterier som producerar antibiotika.

Klein
2011-08-21, 05:44
Finns lite här men då är det campylobacter:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/rpcamprapport.pdf
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/15_2005_%20Livsmedelsverket.pdf

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2009_rapporterade_matforgiftningar.pdf

Men det är fortfarande bättre att du, när du misionerar, berättar hur mjölken ska hanteras för att inte någon ska skadas.

Jag har läst igenom första rapporten. Den innehåller en massa starka påståenden men referenserna är svaga.

Robinson DA (1981) Infective dose of Campylobacter jejuni in milk. British
Medical Journal (Clinical Research ed.) 282:1584 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1505544/?page=1)

I detta frivilligexperiment användes pastöriserad mjölk drucken omedelbart efter efterkontaminering med en exceptionell stam. Det är inte applicerbart på opastöriserad mjölk vare sig den dricks färsk från bondens kyltank, direkt från spenen eller har fått vildjäsa i några dagar.

Sedan har vi:

Hudson JA et al. (1999) Seasonal variation of Campylobacter types from human cases, veterinary cases, raw chicken, milk and water. Journal of Applied Microbiology 87 (1):115-124. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10432592)

Mikroorganismer finns överallt. Själva förekomsten betyder ingenting. Det är terrängen som gör patogenen vare sig det är frågan om maten eller vår kropp. Just opastöriserad mjölk är ganska bra på att förhindra patogen aktivitet på grund av bakteriekonkurrens såväl som inhemsk produktion av antibiotika.

Ytterligare referenser i rapporten:

Smittskyddsinstitutet (2001a) Campylobacterdiagnostik hos människa genom odling från feces. 01-01-16

Stern och Line 2000.

Det går inte att hitta något om dessa studier på nätet. Särskilt inte på smittskyddsinstitutets hemsida men rimligen nyttjades inte opastöriserad mjölk som smittoväg för campylobacterna. Det vore ju oetiskt för att använda dina egna ord.

Nåja, jag kan ju ändå hålla med att att några tips är på sin plats:

1. Välj en mjölkbonde som dricker mjölken själv och som verkar vara vid god vigör.

2. Kolla så att bonden inte har en massa djur tätt samman, vadande i sin egen avföring. Detta kan dock vara svårt då reglementet är ganska slappt kring denna punkt.

3. Hör dig för med bonden om huruvida han tvättar ljuvren just innan mjölkning eller ej.

4. Köp färsk mjölk flera gånger i veckan istället för att förvara större partier av mjölken någon längre tid länge hemma.

5. Förvara inte mjölken kallt utan låt den hellre självjäsa i rumstemperatur. Allra bäst är att tillsätta en yoghur eller kefirkultur. Mjölken skall ej heller drickas kall. Den skall avnjutas mellan 25 och 37 grader Celcius.

6. Ta rätt på grädden direkt. Förvara kallt i burk några dagar eller ät upp snarast.

7. Flytta från Sverige till soligare land.

8. Skaffa egna mjölkdjur som får beta fritt.

Sverker
2011-08-21, 07:09
Det är nog oetiskt i mångas ögon:D

Men nu har vi ett mål och det är bra.