handdator

Visa fullständig version : Ta bort Godis & Snacks= mindre fett?

musicpanda
2011-08-05, 10:16
Okej som studerande och nybörjare på styrketräning måste jag fråga, om jag helt tar bort all konsumtion av godis, läsk, snacks och diverse (som ni kanske vet är huvudintaget av föda för oss stackars studenter på nästan daglig basis...) Går jag ner nånting i fett då, eller gör det ingen större skillnad?

Jag har senaste månaden gått från att trycka i mig 1.5 liter läsk om dagen + ca 200 g diverse godis, snacks... till att dricka någon burk i veckan och äta kanske 200g på en vecka...

Borde jag inte gå ner i fett då eller har det ingen betydelse utöver att jag kommer må bättre av att slippa sockerkickarna, och blodkärlen slipper att täppas igen och allt vad som händer?... :S

Tänker att den minskade konsumtionen av socker och fett borde göra nånting? Eller är kanske inte socker någon stor bov till fettbildning? Upplys mig, har sökt forumet, har inte hittat någon annan som haft denna överdrivna godishysteri xD har varit som knark för en...

Eddie Vedder
2011-08-05, 10:21
Om du ersätter skräpet med lika mycket kcal från bra mat är det fördelaktigt för hälsan men du blir inte smalare.

Bjornmoberg
2011-08-05, 10:40
Som Mr. Eddie säger, kcal in - kcal ut gäller ju fortfarande, oavsett om du drar ner på godiset, fördelen är ju att det är bättre för hälsan.

musicpanda
2011-08-05, 11:11
Om du ersätter skräpet med lika mycket kcal från bra mat är det fördelaktigt för hälsan men du blir inte smalare.

Okej då har jag fått det bekräftat tack :) Stannar nog borta från skräpmaten för hälsans skull i alla fall.

Ronn
2011-08-05, 11:30
Fast om du vill gå ner och verkligen gillar godis och skräpmat så kan du planera in det i kosten i rimliga mängder ändå, misstaget många gör är att ändra sin kost för radikalt och börjar med nolltollerans mot saker dom egentligen gillar så får dom till slut så stort begär att det slutar i en kolapps. Lite socker då och då är inte farligt.

snarlik
2011-08-05, 13:43
...godis, läsk, snacks och diverse (som ni kanske vet är huvudintaget av föda för oss stackars studenter på nästan daglig basis...)

You sir, are a big phony! Folk som kommer ut från Lidl Gränby med två flak kvarg = Studenter

Alzie
2011-08-05, 13:57
Folk som kommer ut från Lidl Gränby med två flak kvarg = Studenter

+1
Kvarg är livet

KalleTeodor
2011-08-05, 21:28
är ju inte ens mycket protein i kvarg, man måste ju äta typ 300g för att bara komma upp i 21g protein.

Ronn
2011-08-05, 21:35
Kvarg är rätt kalorisnålt så protein per kalori ration är bra, mer än i t.ex. kyckling, och mycket volym = bra mättnadskänsla.

7g protein / 100g kvarg? Vet inte vad du äter för kvarg men dom flesta kvargprodcenterna har mer än så, jag gillar Arla's lätt kesella, 13g protein, 75 kcal / 100g, lidl varianterna är väl liknande.

Ponitus
2011-08-05, 21:42
Arla's lätt kesella, 13g protein, 75 kcal / 100g

Det är fin den. :)

BajareN
2011-08-05, 21:43
Det är ju att förenkla det väldigt mycket när man säger att en kalori är en kalori. På en bra kost med bra näringstiming kan du bygga muskler på ett underskott.

Prova bygga muskler på ett överskott bestående av godis, läsk, chips och så vidare.

godisbiten
2011-08-05, 21:45
Det är fin den. :)

FUCK YEAH

http://i.imgur.com/D20MH.jpg

Crocker
2011-08-05, 21:51
är ju inte ens mycket protein i kvarg, man måste ju äta typ 300g för att bara komma upp i 21g protein.
300g är knappt heller mättande och innehåller ca 75 kcal/100g 59% av kcal är från protein.
Och 300g ger mellan 30-40g protein..

vicarious
2011-08-05, 22:39
FUCK YEAH

http://i.imgur.com/D20MH.jpg

Var bor du? Vill bara tipsa om Milbonas kvarg på LIDL, kostar hälften så mycket som Arlas.

Ponitus
2011-08-05, 22:49
Var bor du? Vill bara tipsa om Milbonas kvarg på LIDL, kostar hälften så mycket som Arlas.

Äter Arlas kvarg med, så tack för tipset!

godisbiten
2011-08-05, 22:52

Vad är det här Lidl som alla snackar om?

Ponitus
2011-08-05, 22:53
Vad är det här Lidl som alla snackar om?

Mataffären Lidl.
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index.htm

godisbiten
2011-08-05, 23:20
Mataffären Lidl.
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index.htm

http://www.youtube.com/watch?v=1XZGHOxnCto

sry

Jokester
2011-08-05, 23:21
Det är ju att förenkla det väldigt mycket när man säger att en kalori är en kalori. På en bra kost med bra näringstiming kan du bygga muskler på ett underskott.

Prova bygga muskler på ett överskott bestående av godis, läsk, chips och så vidare.

Och varför skulle man inte kunna bygga muskler på godis, läsk och chips om man tränar bra och ligger högt i protein?

Mjölkprotein
2011-08-05, 23:27
Du kommer ju knappast gå ner i vikt av att sluta äta skit, men det är ju bättre om du slutar äta skit och äta bra mat istället. Men du har ju redan fått svar på din fråga.

Ponitus
2011-08-05, 23:30
Du kommer ju knappast gå ner i vikt av att sluta äta skit, men det är ju bättre om du slutar äta skit och äta bra mat istället. Men du har ju redan fått svar på din fråga.

Sålänge han inte ersätter sitt "skit" så får han ju i sig mindre kalorier vilket innebär viktnedgång.

Mjölkprotein
2011-08-05, 23:33
Sålänge han inte ersätter sitt "skit" så får han ju i sig mindre kalorier vilket innebär viktnedgång.

Ja du tänker så... Men jag tänkte om han åt godis,chips,läsk istället för vanlig mat så skulle det nog inte göra någon viktskillnad om han åt vanlig mat istället..

Ponitus
2011-08-05, 23:39
Ja du tänker så... Men jag tänkte om han åt godis,chips,läsk istället för vanlig mat så skulle det nog inte göra någon viktskillnad om han åt vanlig mat istället..

Precis som Eddie skrev tidigare i tråden så blir det bättre för hälsan med nyttigare mat. Men det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som spelar roll för vikten.

Sheogorath
2011-08-06, 06:41

Ja?

Sheogorath
2011-08-06, 06:44

Fast "vanlig mat" ger extremt mycket bättre mättnad än godis och läsk. Att ta bord godis och läsk kan vara ett drag som gör stor skillnad på vågen, utan att man behöver kaloriberäkna sina måltider. Faktiskt. Om man sen i backspegeln ser att man inte gått ner i vikt, ja då ersatte man ju faktiskt alla kalorierna trots allt.

BajareN
2011-08-06, 07:33
Ja?

Vadå ja? Alltid lika arrogant.

Du menar alltså att resultaten blir nästintill identiska med en bra kontra en dålig kost så länge du uppfyller proteinbehovet?

Sheogorath
2011-08-06, 07:44

Du menar alltså att resultaten blir nästintill identiska med en bra kontra en dålig kost så länge du uppfyller proteinbehovet?

Nej, det menar jag inte. Jag tror också att man får sämre resultat (främst i form av större ogynnsam fettinlagring) med en sockerrik kost jämfört med en stärkelserik kost. Men förstnämnda, om man hamnar på överskott, är definitivt bättre för den totala muskeluppbyggnaden (mätt i gram muskelmassa) än en "perfekt" sammansatt kost på underskott (nu förutsätter vi en nämnvärd skillnad mellan "överskott" och "underskott", inte 10 kcal hit eller dit). För många med ett stort energibehov och dålig aptit är det liksom inget alternativ att försöka fylla hela sin kvot med pannbiff och potatis utan skräpet fyller den viktiga funktionen att det får upp det totala energiintaget på en nivå som möjliggör ORDENTLIG muskelbyggnad som ju är kaloriberoende och inte bara aminosyraberoende. Om man kan få samma överskott med bättre föda är det självklart bättre, men om du säger "Prova bygga muskler på ett överskott bestående av godis, läsk, chips och så vidare" så säger jag: "ja, det har många provat och det går alldeles utmärkt."

King Grub
2011-08-06, 08:09

Muskeluppbyggnaden, definitivt. Åtminstone på kort sikt.

KalleTeodor
2011-08-06, 11:13
Kvarg är rätt kalorisnålt så protein per kalori ration är bra, mer än i t.ex. kyckling, och mycket volym = bra mättnadskänsla.

7g protein / 100g kvarg? Vet inte vad du äter för kvarg men dom flesta kvargprodcenterna har mer än så, jag gillar Arla's lätt kesella, 13g protein, 75 kcal / 100g, lidl varianterna är väl liknande.

Jag köpte kvargen på lidl och då var den en 300g burk och om jag inte minns helt fel så var det 7.3g protein per hundra gram.

300g är knappt heller mättande och innehåller ca 75 kcal/100g 59% av kcal är från protein.
Och 300g ger mellan 30-40g protein..

tveksamt.

Crocker
2011-08-06, 11:23
Jag köpte kvargen på lidl och då var den en 300g burk och om jag inte minns helt fel så var det 7.3g protein per hundra gram.

tveksamt.
Har aldrig hört/sett/läst om 300g kvarg med så lite protein på Lidl, men istället för att endast nämna din "dåliga" produkt kan man väl genom det inte säga att kvarg innehåller lite protein? Det finns inte bara en kvargprodukt.
Det är som att säga att mackor är dyrt för man köper de på Okq8.

vicarious
2011-08-06, 11:23

tveksamt.

Då köpte du isåfall kvargen med yoghurt. Den säljs i 250g förpackningar.

Den vanliga kvargen säljs endast i 500g förpackningar och där är proteininnehållet >12g per 100g.