handdator

Visa fullständig version : Hur lite kan jag äta?

adam36
2011-07-21, 17:23
Hej!

Info:
Ålder 17 år (född 1994)
Längd 170 cm
Vikt 75kg
Målvikt 65kg

BEE uträknat med Harris & Benedict-ekvationen
1833,085

Jag tränar inte fotboll etc, jag sitter inte framför datorn hela dagen, men mycket gör jag ändå inte. Är ute med kompisar och umgås etc.. Därför väljer jag 1.3 som min stress- och aktivitetsfaktor.

Då får jag ut ett kalori behov på 2383,0105 kcal per dag.

Nu undrar jag hur LITE kalorier jag kan äta per dag för att tappa så mycket massa som möjligt (vet att jag kommer o tappa muskler). Äter jag för lite går ju kroppen in i svält-läge.. någon som vet vart den gränsen kan ligga för mig så jag inte går in i svält-läge? Ligger just nu på 1200 kcal per dag.

Sedan undrar jag också en sak om styrketräning. Nu under min deff eller bantning skulle jag hellre kalla det så kommer jag gå ner mer kg i muskler än fett (tror jag?) så hur stor skillnad blir det ifall jag börjar köra tung styrketräning under bantningsperioden, är det något "du" skulle göra eller skippa det?

mvh

Chaliza
2011-07-21, 17:34
1200 kcal?!?! Kommer bara vara ben kvar av dig, gör om gör rätt! Läs deffguiden och rekommenderar verkligen dig att börja styrketräna!

kettlebellGuden
2011-07-21, 17:52
Ordna ett ex av Lyle McDonalds Rapid Fat Loss Handbook 2.0.

Ronn
2011-07-21, 18:17
Läs deffguiden som Chaliza redan påpekat.

1800-1900kcal är mer rimligt än 1200kcal, glöm det där med svält läge däremot så får du inga bra resultat i slutändan om du ligger för lågt.

Att styrketräna är mycket fördelaktigt för muskel:fett ration under en deff, jag tror inte någon som känner till det faktumet skulle deffa utan att styrketräna.

daloatf
2011-07-21, 18:29
Du bör inte gå under 1500kcal iaf, så jag tror minimum 1500kcal. Då lär du gå ner snabbt iaf!

willtjam
2011-07-21, 18:31
Jag tror nästan alla här på forumet kommer rekommendera styrketräning vid viktnedgång.

Skogsbjörnen
2011-07-21, 18:47
Stryp INTE kcal intaget för mycket. Min kropp klarade av att behålla mycket av mina muskler när jag deffade ner mig, mycket pga mitt höga proteinintag och intensiva gympass. dock la jag min kalorigräns för lågt. la den på ca 1000 mindre än behov. gick ner men det sista fettet vägrar släppa, fortsatte min diet fast med lite mer kalorier och det stod stilla, insåg att kroppen inte ville släppa på fettet, så nu käkar jag för att bli stor och stark istället och slutar noja med löjligt låga kalorigränser och ligger 200+-

Skulle lägga mig på 1900 om jag var du, men så till att kalorierna kommer från bra källor.

tigerofsweden
2011-07-21, 19:14
Stryp INTE kcal intaget för mycket. Min kropp klarade av att behålla mycket av mina muskler när jag deffade ner mig, mycket pga mitt höga proteinintag och intensiva gympass. dock la jag min kalorigräns för lågt. la den på ca 1000 mindre än behov. gick ner men det sista fettet vägrar släppa, fortsatte min diet fast med lite mer kalorier och det stod stilla, insåg att kroppen inte ville släppa på fettet, så nu käkar jag för att bli stor och stark istället och slutar noja med löjligt låga kalorigränser och ligger 200+-

Skulle lägga mig på 1900 om jag var du, men så till att kalorierna kommer från bra källor.

Nyfiken, vad fick dig att tro att du skulle gå ner mer av att höja kaloriintaget?

Skogsbjörnen
2011-07-21, 19:58
Kroppen kan när man stryper kcal intaget väääääldigt länge vägra släppa ifrån sig det sista fettet, jag testade Lågkolhydratsmetoder (Lchf) och långsamma kolhydrater (Gi) men det fungerade inte opti alls, det var då jag kom till slutsatsen att jag borde äta mer.

Detta har funkat för flera jag känner och har läst om flera som påstår att det funkat för dem med.

tigerofsweden
2011-07-21, 20:03
Kroppen kan när man stryper kcal intaget väääääldigt länge vägra släppa ifrån sig det sista fettet, jag testade Lågkolhydratsmetoder (Lchf) och långsamma kolhydrater (Gi) men det fungerade inte opti alls, det var då jag kom till slutsatsen att jag borde äta mer.

Detta har funkat för flera jag känner och har läst om flera som påstår att det funkat för dem med.

Fast du tappade ju inte det sista, så hur får du det till att funka? :)

Ronn
2011-07-21, 20:25
Kroppen kan när man stryper kcal intaget väääääldigt länge vägra släppa ifrån sig det sista fettet

Har du några belägg för det här förutom din egna åsikt?

Det är en genuin fråga då jag tycker det är ett intressant påstående som jag sett förut.

vicarious
2011-07-22, 11:20
Lågt kaloriintag kan i sin tur innebära att man per automatik aktiverar sig mindre i vardagen och blir mer slö och stillasittande. Detta ger ju i sin tur en lägre energiförbrukning. Inte p ga något svältläge utan för att man helt enkelt rör på sig mindre och gör av med mindre energi.

Sniggel
2011-07-22, 11:23
så hur stor skillnad blir det ifall jag börjar köra tung styrketräning under bantningsperioden

Om du hade kunnat se in i framtiden och jämföra utgången, hade det varit "som natt och dag".

Dance
2011-07-22, 11:39
upplys mig tack....1200 kcal hur mycket mat är det?

young_george
2011-07-22, 11:41
upplys mig tack....1200 kcal hur mycket mat är det?

300 gram protein eller 300 gram kolhydrat eller 133 gram fett.

Dance
2011-07-22, 11:43
300 gram protein eller 300 gram kolhydrat eller 133 gram fett.

ja oki...men i matform...typ en kycklingklubba med ris eller ngt??

vicarious
2011-07-22, 11:44

Hur stor kycklingklubba? Hur mycket ris? Omöjligt att svara på en sån flummig fråga. Du får väl testa räkna på det du har hemma i skafferiet eller kylen.

1200 kcal på en hel dag är ganska lite.

Reaper123
2011-07-22, 12:01
ja oki...men i matform...typ en kycklingklubba med ris eller ngt??Skulle säga en "mager" pizza, en liten kebabrulle eller ett vanligt maxmål. Mellan tummen och pekfingret iaf...

Vanlig mat? drygt 2 "färdiga findusrätter" (dom brukar väl ligga omkring 600 kcal st?)

Spartansk
2011-07-22, 12:05

1 kg frysta kycklingfiléer.

adam36
2011-07-22, 13:45
Hej igen

Jag har nu insett att det inte är värt o bränna bort en massa muskelmassa då fettet som jag vill ha bort faktiskt kommer o sitta kvar. Därför skall jag köra med ett underskott på 500 kcal per dag.

Men nu när jag skall börja köra tung styrketräning under deffen, vad hamnar min då min "stress- och aktivitetsfaktor" på?

mitt BEE är 1833,085 och det skall då multipliceras med ett nummer från 1.2-2.0.

Sedan har jag också börjat på ett schema och vill helst bara träna 4 dagar per vecka så frågan är vart klämmer jag in ben passet?

Måndag Bröst & Triceps
Tisdag Rygg & (ben?)
Onsdag Axlar & Mage
Torsdag Biceps & Underarmar
Fredag Vila
Lördag Vila
Söndag Vila

Spartansk
2011-07-22, 13:53
Hej igen

Jag har nu insett att det inte är värt o bränna bort en massa muskelmassa då fettet som jag vill ha bort faktiskt kommer o sitta kvar. Därför skall jag köra med ett underskott på 500 kcal per dag.

Men nu när jag skall börja köra tung styrketräning under deffen, vad hamnar min då min "stress- och aktivitetsfaktor" på?

mitt BEE är 1833,085 och det skall då multipliceras med ett nummer från 1.2-2.0.

Sedan har jag också börjat på ett schema och vill helst bara träna 4 dagar per vecka så frågan är vart klämmer jag in ben passet?

Måndag Bröst & Triceps
Tisdag Rygg & (ben?)
Onsdag Axlar & Mage
Torsdag Biceps & Underarmar
Fredag Vila
Lördag Vila
Söndag Vila

Jag tycker att du ska köra på samma aktivitetsfaktor som förut, eftersom styrketräning inte förbränner särskilt mycket kalorier.

Jag tycker du ska slänga in biceps & underarmar på ryggdagen, och bara köra ben på torsdagen.

adam36
2011-07-22, 14:53
Jag tycker att du ska köra på samma aktivitetsfaktor som förut, eftersom styrketräning inte förbränner särskilt mycket kalorier.

Jag tycker du ska slänga in biceps & underarmar på ryggdagen, och bara köra ben på torsdagen.

Tack så jätte mycket! Nu är det så att jag har ett till litet problem som kommer att uppstå i framtiden. Nämligen att mitt sommarlov kommer att ta slut och jag blir tvungen att äta lunch i skolan. Som många vet är skolans lunch inte speciellt god etc.. ja inget jag gillar precis, äter alltid minimalt i skolan eller ingenting så hur skall jag fylla ut detta? Jag kommer att gymma direkt efter skolan så måste ju ha någon energi i kroppen liksom..

Göra en sallad och ta med varje dag? Vet ej ifall jag har möjlighet att åka hem varje rast och äta (inte fått schemat ännu).

MVH

Spartansk
2011-07-22, 14:57
Tack så jätte mycket! Nu är det så att jag har ett till litet problem som kommer att uppstå i framtiden. Nämligen att mitt sommarlov kommer att ta slut och jag blir tvungen att äta lunch i skolan. Som många vet är skolans lunch inte speciellt god etc.. ja inget jag gillar precis, äter alltid minimalt i skolan eller ingenting så hur skall jag fylla ut detta? Jag kommer att gymma direkt efter skolan så måste ju ha någon energi i kroppen liksom..

Göra en sallad och ta med varje dag? Vet ej ifall jag har möjlighet att åka hem varje rast och äta (inte fått schemat ännu).

MVH

Man behöver inte äta innan man gymmar, det är viktigare att äta efteråt. Så du skulle kunna strunta i lunchen helt.

adam36
2011-07-22, 15:10
Då får det bli så tack så mycket!

Skulle också vara nice o få lite kritik på matschemat och samtidigt tipsa om lite rätter :)

Måndag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Spagetti & Köttfärssås

Tisdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Kyckling & Ris

Onsdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Hamburgare & Sallad

Torsdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Kycklingwok

Fredag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Tacos

Lördag
Frukost Kvarg
Lunch Lax & Ris
Middag TIPS?

Söndag
Frukost Kvarg
Lunch Fäskfilé & Potatisgratäng
Middag TIPS?

dennipavlovic
2011-07-22, 15:16

Styrketrening inte forbrenner mycket kalorier??? lol??? jag forbrenner cirka 600 kalorier po ett bicep/mage pass po cirka 1 h (intensivt) 30 sek vila mellan set..... enligt berekningar...!!!

Spartansk
2011-07-22, 15:17
Styrketrening inte forbrenner mycket kalorier??? lol??? jag forbrenner cirka 600 kalorier po ett bicep/mage pass po cirka 1 h (intensivt) 30 sek vila mellan set..... enligt berekningar...!!!

Okej... Det var mycket.

dennipavlovic
2011-07-22, 15:21
Okej... Det var mycket.

yes... :smash:

Sundqvist
2011-07-22, 15:23
yes... :smash:

De tror jag inte du gör, felberäkning antagligen..
men man ska aldrig säga aldrig =)

adam36
2011-07-22, 15:48
Min frukost kommer att bestå av 500g kvarg med whey-80 choklad smak men nu började min bror yla och sa att jag måste räkna kcal per protein..?

500g kvarg + 1 dl whey-80 = 442kcal
totalt 65,5g protein

måste jag då lägga in 65,5g protein i kcalen också eller är den redan inräknad?

Ronn
2011-07-22, 15:51
Kvargen och pulvret har en innehållsförteckning, det är dom du räknar ingenting annat.

Baha
2011-07-22, 17:20
Då får det bli så tack så mycket!

Skulle också vara nice o få lite kritik på matschemat och samtidigt tipsa om lite rätter :)

Måndag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Spagetti & Köttfärssås

Tisdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Kyckling & Ris

Onsdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Hamburgare & Sallad

Torsdag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Kycklingwok

Fredag
Frukost Kvarg
Lunch -
Middag Tacos

Lördag
Frukost Kvarg
Lunch Lax & Ris
Middag TIPS?

Söndag
Frukost Kvarg
Lunch Fäskfilé & Potatisgratäng
Middag TIPS?

måste säga att det ser ut som en enkel diet att följa iaf+schysst mat på kvällen, skriv en logg sen hur det funkar för dig

Skogsbjörnen
2011-07-22, 21:00

Det är inte förens nu när jag funnit balansen i kcal intag och kvaliten på dem, som jag kan deffa ner mig mera om jag vill, nu vill jag dock istället bara öka i styrka. och ta igen förlorad tid :)

Skogsbjörnen
2011-07-22, 21:03

Har du några belägg för det här förutom din egna åsikt?

Det är en genuin fråga då jag tycker det är ett intressant påstående som jag sett förut.

När kroppen tror att den svälter sparar den per automatik på fett, den vill ju inte riskera att du svälter.
Jag tänker inte leka doktor och påstå att jag kan/förstår ingående in i perfektion hur det fungerar, men det finns säkerligen studier någonstans, just google it. :)

Ronn
2011-07-22, 21:31
När kroppen tror att den svälter sparar den per automatik på fett, den vill ju inte riskera att du svälter.
Jag tänker inte leka doktor och påstå att jag kan/förstår ingående in i perfektion hur det fungerar, men det finns säkerligen studier någonstans, just google it. :)

Kroppen har en mängd signalsystem och hormonsvar men det finns inget som heter "svältläge", det du gör när du påstår sånt här är att sprida en myt.

Vad jag har sett anektdoter om är att personer som ligger på lågt kcal ihop med lågt BF kan få förändrat hormonsvar, t.ex. uppleva högre hunger och aptit, mindre ork och så vidare vilket gör det mer påfrestande att fortsätta deffa. Men om du ligger kvar på samma kcal och aktivitetsnivå så får du ju resultat utefter det.

Pepz
2011-07-22, 21:40
När kroppen tror att den svälter sparar den per automatik på fett,

det är typ tvärtom

Skogsbjörnen
2011-07-22, 21:51
det är typ tvärtom

Läs tidigare inlägg. Det jag talar om är inte som en vanlig deff, utan när kroppen utsatts för antingen för lågt kaloriintag eller för väldigt lång fasta lång fasta.
förstår att det gick att misstolkas :)

Pepz
2011-07-23, 08:13
Läs tidigare inlägg. Det jag talar om är inte som en vanlig deff, utan när kroppen utsatts för antingen för lågt kaloriintag eller för väldigt lång fasta lång fasta.

hört talas om anorexi? hur lyckas de bli så sjukt skelettsmala om kroppen sparar på fettet?

Rahf
2011-07-23, 08:19
Min personliga åsikt är att man kanske inte ska satsa alltför hårt på deff om man fortfarande är i stark växtfas. Snarare tung styrketräning och en balanserad kost är vad jag skulle rekommendera. Det är kanske inte svar på trådstartarens frågor, men förhoppningsvis en tankeställare.

Matthew_90
2011-07-23, 10:12
Vad tror ni om att cycla kalorier för att minska förlusten av muskelmassa vid deff?

Är stabil på 2500kcal per dag, vill ner till 2000kcal per dag (=14000kcal/vecka)

Säg, 3000kcal/1000kcal varannan dag? (tung styrketräning/cardio varannan dag)

King Grub
2011-07-23, 10:34

Vid svält och fasta ökar fettförbränningen dramatiskt, inte tvärtom. Kroppsfettet är reserven för just sådana situationer. Det är muskel- och organproteinet som besparas så gott det går.

TheIsh
2011-07-23, 10:39
Vid svält och fasta ökar fettförbränningen dramatiskt, inte tvärtom. Kroppsfettet är reserven för just sådana situationer. Det är muskel- och organproteinet som besparas så gott det går.

Där ser man. Jag har alltid trott att det vart tvärt om *screwy*
Hur kommer det sig egentligen att allt och alla säger saker precis tvärt emot hur det ligger till? Det kanske inte ens du är vis nog att svara på? :D

tigerofsweden
2011-07-23, 10:41

Jag behöver inte googla det, det är bara att ta en titt på de tidigare inläggen :)

Eddie Vedder
2011-07-23, 10:42
Där ser man. Jag har alltid trott att det vart tvärt om *screwy*
Hur kommer det sig egentligen att allt och alla säger saker precis tvärt emot hur det ligger till? Det kanske inte ens du är vis nog att svara på? :D

Bland annat finns det en väldigt utbredd förväxling av akuta effekter och långtidseffekter. Det gäller inte bara muskelnedbrytning. Ordet "muskelnedbrytning" betyder ju för de flesta "muskelförlust" men det är inkorrekt om man ska vara petig med terminologin. Och petig ska man vara. :)

TheIsh
2011-07-23, 10:59
Bland annat finns det en väldigt utbredd förväxling av akuta effekter och långtidseffekter. Det gäller inte bara muskelnedbrytning. Ordet "muskelnedbrytning" betyder ju för de flesta "muskelförlust" men det är inkorrekt om man ska vara petig med terminologin. Och petig ska man vara. :)

Alright, men hypotetiskt då. Och jag utgår ifrån att frågan har vart ställt minst tusen gånger :D

MEN.. Säg att man har BMR på 2500 kalorier, om man bara äter 1000. Vad är det som bestämmer hur mycket som blir ren fettförlust och hur mycket som är muskler? Jag är införstådd med att det säkert finns mer variabler än du orkar nämna, eg. insulinnivåer. Men under normala förhållanden med en varierad kost.

edit/ När kroppen till slut behöver mer än 1000 kalorier kan väl energin bara komma från två håll eller? Fettet eller musklerna?

King Grub
2011-07-23, 11:24
Fettförbränningen ökar och muskelnedbrytningen minskar ju längre svälten pågår. Man förlorar muskelmassa ändå, men det beror inte på en ökad muskelnedbrytning i sig, utan på att muskeluppbyggnaden av naturliga skäl inte blir lika stor när man inte tillför näring.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/

Varför skulle fettförbränningen minska om man inte äter? Det är inte bara inkorrekt, utan också fullständigt ologiskt för överlevnad. Varför skulle kroppen minska energiutnyttjandet från energireserverna i fettvävnaden i ett tillstånd av svält när den inte får energi från föda heller? Då skulle man ju till slut dö tjock, om musklerna bröts ner (så man inte orkade arbeta för att skaffa föda) och fettet sparades (så man inte orkade arbeta för man fick ingen energi därifrån heller).

TheIsh
2011-07-23, 11:29
Aha, där ser man.

Sniggel
2011-07-23, 12:47
Man kan väl säga att mer energi tas från fett vid stora underskott, dels tillfört fett men även sparat. Eftersom det inte tillförs mycket mat öht så blir det mycket fett från fettdepåerna som försvinner.

Kroppen kan inte utnyttja hur mycket fett som helst från fettväven så om energin inte räcker till ökar även förbränningen av bl a aminosyror. Om protein inte tillförs i tillräckliga mängder (vilket det nog inte gör på så stort underskott) så kommer kroppen att förbränna fler av de aminosyror som blivit nedbrutna tidigare och som "snurrar runt" i kroppen, vilket förhindrar att de byggs in igen (proteinsyntesen blir lägre).
Man kan även säga att utgifterna för kroppen är nästan desamma (förbränningen), men inkomsterna har drastiskt minskat (kaloriintaget), vilket leder till att sparkontot minskar (fett och muskelreserver).

King Grub
2011-07-23, 12:52
Kroppen kan inte utnyttja hur mycket fett som helst från fettväven så om energin inte räcker till ökar även förbränningen av bl a aminosyror.

Efter ett tag minskar förbränningen av aminosyror dramatiskt.

The breakdown of 20 g of muscle daily compared with 75 g early in starvation is most important for survival. A person's survival time is mainly determined by the size of the triacylglycerol depot.

Det som ökar mest är utnyttjandet av ketonkroppar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/bin/ch30f16.jpg

Skogsbjörnen
2011-07-23, 22:47
Fettförbränningen ökar och muskelnedbrytningen minskar ju längre svälten pågår. Man förlorar muskelmassa ändå, men det beror inte på en ökad muskelnedbrytning i sig, utan på att muskeluppbyggnaden av naturliga skäl inte blir lika stor när man inte tillför näring.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/

Varför skulle fettförbränningen minska om man inte äter? Det är inte bara inkorrekt, utan också fullständigt ologiskt för överlevnad. Varför skulle kroppen minska energiutnyttjandet från energireserverna i fettvävnaden i ett tillstånd av svält när den inte får energi från föda heller? Då skulle man ju till slut dö tjock, om musklerna bröts ner (så man inte orkade arbeta för att skaffa föda) och fettet sparades (så man inte orkade arbeta för man fick ingen energi därifrån heller).

DU ska alltid vara så smart *cupid*

Får ta ett rejält snack med skolsköterskan.......kanske anledningen till att hon är just skolsköterska och inte riktig doktor ligger i att hon lär folk såna påståenden jag kommer med. Jag bugar mig för king Grub

Sniggel
2011-07-23, 23:08
Efter ett tag minskar förbränningen av aminosyror dramatiskt.

Det som ökar mest är utnyttjandet av ketonkroppar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/bin/ch30f16.jpg

Aha, men ketonkropparna är väl tillverkade av fettsyror?
Borde inte mer fett (tänker på den här siffran 70 kcal/kg som nämns) behöva frisättas om både förbränningen av fettsyror och ketonförbränning ökar?

Skogsbjörnen
2011-07-23, 23:32
Alltså tkr detta är helt sinnesjukt intressant,kan någon länka till typ någon lång bra beskrivande text som tar upp ämnet, (helst på svenska då svåra ord på svenska i regel är ännu svårare på engelska...DUH!!! )

Ronn
2011-07-24, 07:29
Bästa "sammanfattningen" du kan få på internet på svenska är nog här på kolo och alla dess trådar. Annars kanske någon kan rekommendera en bra bok som behandlar ämnet i detalj?

Får ta ett rejält snack med skolsköterskan.......kanske anledningen till att hon är just skolsköterska och inte riktig doktor ligger i att hon lär folk såna påståenden jag kommer med. Jag bugar mig för king Grub

Då skulle du bli förvånad över att det tom finns läkare som gör felaktiga påståenden, det handlar oftast om att man repeterar något som någon annan sagt. ;)

Pepz
2011-07-24, 07:51
Alltså tkr detta är helt sinnesjukt intressant,kan någon länka till typ någon lång bra beskrivande text som tar upp ämnet, (helst på svenska då svåra ord på svenska i regel är ännu svårare på engelska...DUH!!! )

du kan börja med traningslara.se och läsa runt lite där

Och så kan du sluta med att berätta för andra hur det ligger till eftersom du faktiskt inte har koll ;)

Ronn
2011-07-24, 08:06

och så kan du sluta med att berätta för andra hur det ligger till eftersom du faktiskt inte har koll ;)

+1

adam36
2011-07-24, 14:21
Hej igen

Jag har legat sjuk och inte kunnat "räkna", jag orkade helt enkelt inte gå upp ur sängen men men nu har jag börjat räkna lite. Har tänkt mig att räkna ut vikt etc för varje portion för hela veckan så jag har allting klart.

Jag skall få i mig 1900 kcal per dag tänkte jag, då ligger jag på ca -500 kcal per dag.

150g protein per dag
75g fett per dag (höjer vikt nedgången, stämmer de?)
resten kolhydrater
---------------------

Första frågan lyder, måste jag äta så mycket fett? Läste att man skulle äta sin kroppsvikt någonstans, men det kommer bli ganska svårt o få i sig den mängden per dag då min frukost (kvarg+whey) endast innehåller 7,5g fett.

Skall jag sedan vid middagen frossa i mig 70g fett vet jag inte hur jag skall bära mig åt för att få i mig det på ett smidigt sätt som inte upptar så mycket kcal.

Ifall detta nu stämmer att vikt nedgången ökas av bra fett nivåer i kroppen behöver jag tips på sådant som kan ätas och innehåller mycket nyttigt fett. Avocado behöver ej nämnas.

MVH

Ronn
2011-07-24, 15:02
Nej du måste inte äta så mycket fett, ät dom proteiner du har satt som mål och komponera resten av energin med sånt du känner för att äta. Hög fettkonsumption kommer inte göra att du går ner snabbare, om du äter lite kolhydrater kanske du tappar en del vattenvikt men det är ju inte så relevant det är ju fett du vill bli av med inte vatten. :)

adam36
2011-07-24, 15:46
Nej du måste inte äta så mycket fett, ät dom proteiner du har satt som mål och komponera resten av energin med sånt du känner för att äta. Hög fettkonsumption kommer inte göra att du går ner snabbare, om du äter lite kolhydrater kanske du tappar en del vattenvikt men det är ju inte så relevant det är ju fett du vill bli av med inte vatten. :)

Okej, gött då var det problemet avklarat! Det med vattenvikt spelar ingen roll :)!

TheIsh
2011-07-24, 16:57
Då skulle du bli förvånad över att det tom finns läkare som gör felaktiga påståenden, det handlar oftast om att man repeterar något som någon annan sagt. ;)

Den här snubben http://www.youtube.com/user/strengthcamp
pratar mycket om det. Folk frågar "hur kan jag göra det du gör, och vilken utbildning bör jag ha?" Jag kan avslöja redan nu att Elliot Hulse studerade sjukhusadministration i college ^^

Han har mycket vettigt att berätta, och är riktigt duktig på att förklara varför han tycker som han gör. Men han tar upp exakt det du skriver. Jag har prenumenerat i 6 mån. Rekomenderas :thumbup:

adam36
2011-07-24, 17:05
Nu kommer jag med en till säkert noobfråga men men, hur bra stämmer de vågar som väger % kroppsfett % vatten i kroppen etc?

Är det värt att köpa en sådan? Någon modell som är att rekommendera?

MVH

Skogsbjörnen
2011-07-24, 17:43

Och så kan du sluta med att berätta för andra hur det ligger till eftersom du faktiskt inte har koll ;)

Om man resonerar så så kan man ju lika gärna knipa käft, och aldrig yttra sig. Såvida man inte doktorerat i ämnet det rör sig om ifråga då :)

Men kan inte säga att jag är helt fel ute. kroppen kan ha svårt att förlora det sista fettet, men det kan ju inte vara av anledningen jag påstod.

Kan väl fråga om detta är sant då (när man ändå är igång) Om man käkar ytterst lite för snabb viktnedgång, alltså svälter, säg 700kcal om dagen i 2veckors tid, och man börjar sedan käka som vanligt, många påstår att man då lägger på sig en sjukt massa fett. Detta har jag stött på på otaliga tv-program, internetforum mm. men stämmer det? eller är det bara så att kroppen sänker energiförbrukningen fruktansvärt så att när man börjar käka som man tror är rätt mängd igen, så käkar man över kcal-behov. Klargör för mig.

Tolkia
2011-07-24, 18:10
Om man resonerar så så kan man ju lika gärna knipa käft, och aldrig yttra sig. Såvida man inte doktorerat i ämnet det rör sig om ifråga då :)
Inte för att vara dryg bara för att vara dryg, men det är rätt stor skillnad mellan att ha doktorerat i ett ämne och att inte ha koll på ens det mest basala. Något det är snyggt att visa att man har koll på när man uttrycker sig som du gör om sjuksköterskor tidigare i tråden.

Ronn
2011-07-24, 18:10
Nu kommer jag med en till säkert noobfråga men men, hur bra stämmer de vågar som väger % kroppsfett % vatten i kroppen etc?

Är det värt att köpa en sådan? Någon modell som är att rekommendera?

MVH

Dom är totalt värdelösta, bortkastade pengar.

Ronn
2011-07-24, 18:13

Inte rikigt va, det är ju stor skillnad på att vara relativt säker på något som att inte veta alls egentligen, man kan ju inte göra bergsäkra påståenden om man inte själv är övertygad av någon form av evidens. Är det så att man tror att något är på ett visst vis utan att veta säkert kan man ju göra försiktiga påståenden och sen vara öppen för att det inte behöver vara så.

Ronn
2011-07-24, 18:19
Kan väl fråga om detta är sant då (när man ändå är igång) Om man käkar ytterst lite för snabb viktnedgång, alltså svälter, säg 700kcal om dagen i 2veckors tid, och man börjar sedan käka som vanligt, många påstår att man då lägger på sig en sjukt massa fett. Detta har jag stött på på otaliga tv-program, internetforum mm. men stämmer det? eller är det bara så att kroppen sänker energiförbrukningen fruktansvärt så att när man börjar käka som man tror är rätt mängd igen, så käkar man över kcal-behov. Klargör för mig.

Ofta är det ju så att jojobantare har bedrövlig kost överlag, dom bantar ett tag på väldigt låg kcal mängd sen när dom är "nöjda" går dom tillbaka till sin vanliga urkassa kost med överskott och lite protein, därav går dom ju upp igen.

Eddie Vedder
2011-07-24, 18:47
Om man resonerar så så kan man ju lika gärna knipa käft, och aldrig yttra sig.

Sluta spela offer. Ingen i tråden har doktorerat i ämnet och en minoritet är ens utbildade inom något relaterat. Dock finns olika grader av källkritik och förmåga att ifrågasätta både andras och sin egen kunskap. Du vet nog själv att din jämförelse haltar väldigt.

Skogsbjörnen
2011-07-24, 19:09
Sluta spela offer. Ingen i tråden har doktorerat i ämnet och en minoritet är ens utbildade inom något relaterat. Dock finns olika grader av källkritik och förmåga att ifrågasätta både andras och sin egen kunskap. Du vet nog själv att din jämförelse haltar väldigt.

Hjälp :S det enda jag menade var att om man inte får uttrycka sig såvida man inte är helt säker på en sak, (och man "tror" ju alltid man är säker på sin sak) när ska man då kunna uttrycka sig?
vad jag inte gillade var bara att jag framställdes som en totalt ovetande p14 som spelar Mr: "Knowitall! (i jämförlse är jag väl ovetande antar jag)

Sammanfattat: om man inte ska uttrycka sig om man inte vet en sak med säkerhet, hur ska man veta exakt när man ska öppna munnen, för man går ju inte runt och ANTAR att fakta och lärdommen man faktiskt tror man besitter, är falsk.

Att jag skrev doktorera var väl mest för att (som i alla exempel) överdriva för att visa en poäng. :)

Pepz
2011-07-25, 09:01
Hjälp :S det enda jag menade var att om man inte får uttrycka sig såvida man inte är helt säker på en sak, (och man "tror" ju alltid man är säker på sin sak) när ska man då kunna uttrycka sig?
vad jag inte gillade var bara att jag framställdes som en totalt ovetande p14 som spelar Mr: "Knowitall! (i jämförlse är jag väl ovetande antar jag)

Sammanfattat: om man inte ska uttrycka sig om man inte vet en sak med säkerhet, hur ska man veta exakt när man ska öppna munnen, för man går ju inte runt och ANTAR att fakta och lärdommen man faktiskt tror man besitter, är falsk.

Att jag skrev doktorera var väl mest för att (som i alla exempel) överdriva för att visa en poäng. :)

fast det är skillnad på att "veta "och "jag har hört att"
frågan du ska ställa dig innan du uttalar dig är "vart har jag fått den här informationen ifrån?" då kan du veta om det är en vettig källa eller en polare som snackat på gymmet. annars får du uttala dig luddigare typ "jag har hört att" eller en "polare sa det till mig"

Skogsbjörnen
2011-07-25, 19:51
fast det är skillnad på att "veta "och "jag har hört att"
frågan du ska ställa dig innan du uttalar dig är "vart har jag fått den här informationen ifrån?" då kan du veta om det är en vettig källa eller en polare som snackat på gymmet. annars får du uttala dig luddigare typ "jag har hört att" eller en "polare sa det till mig"

poäng till dig, detdär hade jag inte med i ekvationen, men i mitt fall var det en person jag ifråga trodde genomgått läkarutbildning av någon sort. Så att kopiera fakta från det tyckte jag var trovärdigt nog, men ska komma ihåg det till nästa gång. tror det kan göra min vistelse här på kolo bättre för både mig och de som läser. En sak bara, hur kommer det sig att jag tidigare låg på 1500kcal intag utan undantag i flera månader, utan att vikten rörde på sig, nu ligger jag på 2500-3000kcal och har luggit så ett tag, och vikten rör sig ännu inte. Vad beror detta på? och jag är noggran när jag
räknar