handdator

Visa fullständig version : Vad gör man om man inte vet vad man vill jobba med?!

Janitorr
2011-07-13, 21:12
Jo men visst, vad gör man om man vill jobba med nåt annat än det man jobbar med just nu, men man vet inte med vad...

Man börjar närma sig 30, har inte haft särskilt många jobb (tre), och känner inte att jag vill fortsätta med det nuvarande jobbet, eller nåt annat inom samma område (kopplat till utbildningen alltså). Dock så är min utbildning rätt gångbar på andra ställen, tror jag, så man borde kunna hitta nåt intressant.

Vad ska man göra?

Kan man höra av sig till rekryteringsfirmor och säga att man är en duktig och ordentlig person bla bla, med bra betyg bla bla, men att man inte vet vad man vill jobba med? Kan de vara intresserade av att göra en "undersökning" och ta reda på vad jag skulle kunna passa till?!

Any help is much appreciated!!

Mental
2011-07-13, 21:22
any info would help...

utbildad till?
jobbat med?
bor?
flyttbar?
intressen?

Janitorr
2011-07-13, 21:25
tänkte vara lite anonym men jaja...

utbildad till? Tek. kand. i elektroteknik
jobbat med? Teknik, konsult
bor? Norrköping
flyttbar? Inte just nu
intressen? Gym, kläder, mat

C.E.J.
2011-07-13, 21:32
Får man fråga vad du ogillar med ditt nuvarande jobb? *popcorn*

Spartansk
2011-07-13, 21:33
Förslag:
- Påbörja en utbildning inom träning, kläder eller mat.
- Hoppa på ett annat jobb på måfå.
- Gå till psykolog för att ta reda på mer om vad du vill.

Janitorr
2011-07-13, 21:36
Får man fråga vad du ogillar med ditt nuvarande jobb? *popcorn*

1. Har lite svårt för extrem tidspress, svårt att koppla av efter jobbet.
2. Mest en massa gamlingar.
3. Sen så är jag inte så särskilt intresserad av teknik alls egentligen.

Nordenator
2011-07-13, 21:41
Testa plugga något annat? Hade jag gjort om min studietid hade jag nog åtminstone testat läsa lite kurser i ett halvår innan jag hoppat på ett program. Direkt från gymnasiet hade man inte så bra koll på vad man tyckte om. Men men.. snart har man en examen i alla fall. Som tur var kan man ju alltid läsa mer om man blir för uttråkad ^^

Janitorr
2011-07-13, 21:48
Plugga igen finns "tyvärr" inte på kartan, det kommer aldrig hända.

C.E.J.
2011-07-13, 21:52
Ett sketet "tips" från min sida är att "våga". Du skriver: "Kan de vara intresserade av att göra en "undersökning" och ta reda på vad jag skulle kunna passa till?!" Kanske, men till att börja med så behöver du lite chutzpah och helt enkelt gå till gym eller var du nu hellre vill jobba och submit en jobbansökan.

Janitorr
2011-07-13, 21:57
...gå till gym eller var du nu hellre vill jobba och submit en jobbansökan.

Som titeln på tråden, jag vet inte vad jag vill jobba med, så det finns inget "hellre" :-(

Tolkia
2011-07-13, 22:04
Man kan ju börja med att ta reda på vad det finns för olika saker man kan jobba med. Scanna av Arbetsförmedlingens hemsida (jobbannonser, yrkesförteckning), registrera dig i "jobbdatabaser" (på min tid var det monster.se och liknande; ingen aning om vilka som är aktuella nu), kolla din fackförenings tidning/hemsida. Kanske ringer det en klocka någonstans.

Janitorr
2011-07-13, 22:10
Man kan ju börja med att ta reda på vad det finns för olika saker man kan jobba med. Scanna av Arbetsförmedlingens hemsida (jobbannonser, yrkesförteckning), registrera dig i "jobbdatabaser" (på min tid var det monster.se och liknande; ingen aning om vilka som är aktuella nu), kolla din fackförenings tidning/hemsida. Kanske ringer det en klocka någonstans.

Det där har jag gjort flera gånger, men kommer tyvärr aldrig fram till nåt.
Tror verkligen att jag behöver nån som säger till mig vad jag "borde" jobba med.

Trouble
2011-07-13, 22:20
Vad är du bra på? Är du go med folk eller gillar du att vara mer för dig själv? Kanske vara mycket utomhus? Och varför inte plugga igen? Slut på CSN eller skoltrött?

Janitorr
2011-07-13, 22:33
Vad är du bra på? Är du go med folk eller gillar du att vara mer för dig själv? Kanske vara mycket utomhus? Och varför inte plugga igen? Slut på CSN eller skoltrött?

Bra på? Att komma i tid, rätt snabb på att lära mig nya saker, detaljrikt minne, lätt att kommunicera i tal o skrift, o lite annat.

Jag har aldrig fått höra något om att jag är dålig med folk, ja professionellt alltså. Jag gillar dock att vara själv på fritiden.

Vore nice att vara utomhus, suger hårt att sitta inne framför datan 8 timmar om dagen.

Gillar inte att plugga helt enkelt :-) Gillar att veta saker, men inte att lära mig dem.

Spartansk
2011-07-13, 22:38
Jag vet! Sök till armén! Det verkar passa.

Janitorr
2011-07-13, 22:43
Jag vet! Sök till armén! Det verkar passa.

Haha, jag har inte ens gjort lumpen.
Tror knappast att de tar in en 28-åring i dessa tider?!

Men om du ritar en schysst paint-bild när jag står i kön och söker när majorer skriker åt en, så visst då kanske jag söker....

Viktor_Balck
2011-07-13, 22:56
Funderat på fastighetsskötare eller liknande?

Janitorr
2011-07-13, 22:59
Funderat på fastighetsskötare eller liknande?

Tror inte jag skulle bli nöjd med den lönen...

Viktor_Balck
2011-07-13, 23:03
Nä, sant men kan kanske vara kul om man hamnar rätt, kolla på han i Scrubs tex.

Annars har jag inte så mycket att bidra med, men du skrev att din utbildning kunde vara gångbar inom andra områden, kolla upp det mer då?

Utöver det gäller väl att fundera på vad man tycker är kul/intressant och sedan spinna vidare på det.

Janitorr
2011-07-13, 23:12
Nä, sant men kan kanske vara kul om man hamnar rätt, kolla på han i Scrubs tex.

Annars har jag inte så mycket att bidra med, men du skrev att din utbildning kunde vara gångbar inom andra områden, kolla upp det mer då?

Utöver det gäller väl att fundera på vad man tycker är kul/intressant och sedan spinna vidare på det.

Kul att du nämner scrubs, faktiskt därifrån jag tagit mitt nick name.
Men jag gillar pengar för mycket så ett sånt yrke skulle inte funka.

Jo, det är ju det jag skrev i första inlägget, ta kontakt med rekryterare osv.

Tro mig att jag har funderat... och vad har jag kommit fram till, ja, jag behöver nog inte skriva det...

Scratch89
2011-07-14, 07:56
Åh, du är tillbaka på kolozzeum. :)

Om du inte kan tänka dig att läsa något igen blir det svårt att byta yrke. Är det en ingenjörsexamen du har så är det väl lättare, antar jag. Kom ner till Göteborg och häng istället.

Janitorr
2011-07-14, 11:53
Åh, du är tillbaka på kolozzeum. :)

Om du inte kan tänka dig att läsa något igen blir det svårt att byta yrke. Är det en ingenjörsexamen du har så är det väl lättare, antar jag. Kom ner till Göteborg och häng istället.

Jag försvann aldrig Matte, jag har legat o lurat i vassen bara :)

Jo, det jag har räknas som en ingenjörsexamen (om jag inte är ute o cyklar).
Det blev en del matematik + en massa tekniska kurser på lite djupare nivå, tyvärr inget tvärvetenskapligt.... elektronik, data + matematik alltså.

Om jag inte minns fel, läste jag nånstans för några månader sen att just ett problem med ingenjörsyrket är att många som "borde" jobba med det de faktiskt är utbildade till tar sig till andra typer av yrken. Detta då ingenjörer är attraktiva på andra ställen, förmodligen för den problemlösande tänkandet?!.
Detta medför ju att det blir svårt att tillsätta platser av mer teknisk karaktär.
Frågan är ju var alla dessa ingenjörer försvinner till.... borde vara nåt sånt jag skulle kunna titta på.

Orkar inte flytta just nu, var ju bara 2,5 år sen sist.
Vi får väl annars ta en reunion på Plaza nån dag...haha... om de finns kvar vill säga. :)

mangemani
2011-07-14, 12:14
testa dej fram.
hoppa på nått jobb/praktik bara och se om du gillar det,om inte så söker du vidare.
behöver inte vara mer komplicerat än så tycker jag

shut teh face
2011-07-14, 12:26
Tror inte jag skulle bli nöjd med den lönen...
Det är svårt det här, du vill inte arbeta med teknik som du är utbildad till, och du vill inte studera igen. Jag misstänker att du har en bra lön idag och det kan vara svårt att få en bra lön omedelbart i en annan yrkeskategori.

Om det skulle passa hade jag nog satsat på hitta något närliggande yrke, där du ändå kan nyttja dina kunskaper. Jag vet inte så mycket om din utbildning men du kanske förstår vad jag menar.

Janitorr
2011-07-14, 12:47
testa dej fram.
hoppa på nått jobb/praktik bara och se om du gillar det,om inte så söker du vidare.
behöver inte vara mer komplicerat än så tycker jag

Jo, det är väl så det kommer bli typ.
Men jag är inte intresserad av att, en månaden scanna varor på ica, o andra månaden köra truck på lager (inget illa om sånna jobb).
Vill nog bara ha nåt som inte är så EXTREMT tankekrävande, det får alltså vara tankekrävande, men allt är ju relativt.

Det är svårt det här, du vill inte arbeta med teknik som du är utbildad till, och du vill inte studera igen. Jag misstänker att du har en bra lön idag och det kan vara svårt att få en bra lön omedelbart i en annan yrkeskategori.

Om det skulle passa hade jag nog satsat på hitta något närliggande yrke, där du ändå kan nyttja dina kunskaper. Jag vet inte så mycket om din utbildning men du kanske förstår vad jag menar.

Vet inte om det är svårt att få en "bra" lön i en annan yrkeskategori. Förmodligen inte busenkelt, men behöver knappast vara mission impossible.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar i sista stycket :-(

Ademius
2011-07-14, 12:49
tänkte vara lite anonym men jaja...

utbildad till? Tek. kand. i elektroteknik
jobbat med? Teknik, konsult
bor? Norrköping
flyttbar? Inte just nu
intressen? Gym, kläder, mat
Du kanske inte är sugen på att plugga igen, från början. Har du funderat på någon master på LiU för att bygga vidare på din kandidat? Om du nu vill profilera dig, skaffa dig kompetens eller nischa dig för något annat än vad du jobbar med idag?

Det känns som att du sätter dig på tvären. Du vill ha förändring men är inte villig att faktiskt ta steget för att komma dit. Vill du göra något helt annat kanske du behöver göra tuffa uppoffringar på bekostnad av ditt kortsiktiga nöjdhet för att på lång sikt kunna trivas. Oavsett om det innebär att börja plugga igen, flytta eller pröva något nytt.

shut teh face
2011-07-14, 12:53
Vet inte om det är svårt att få en "bra" lön i en annan yrkeskategori. Förmodligen inte busenkelt, men behöver knappast vara mission impossible.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar i sista stycket :-(
Jo du skrev det tidigare, att ingenjörer oftast jobbar med allt möjligt. Vad du kan jobba med borde du veta bäst, jag har ingen aning om vad för kunskaper du har utifrån din utbildning.

Janitorr
2011-07-14, 13:08
Du kanske inte är sugen på att plugga igen, från början. Har du funderat på någon master på LiU för att bygga vidare på din kandidat? Om du nu vill profilera dig, skaffa dig kompetens eller nischa dig för något annat än vad du jobbar med idag?

Det känns som att du sätter dig på tvären. Du vill ha förändring men är inte villig att faktiskt ta steget för att komma dit. Vill du göra något helt annat kanske du behöver göra tuffa uppoffringar på bekostnad av ditt kortsiktiga nöjdhet för att på lång sikt kunna trivas. Oavsett om det innebär att börja plugga igen, flytta eller pröva något nytt.

Japp, jag sätter mig på tvären :-)

Plugga gör jag bara om jag får betalt för det, ja alltså göra det på arbetstid.
Annars kommer det bara inte hända (igen).
Har verkligen ingen lust att bygga vidare på min kandidat. Min uppfattning är att man lär sig MYCKET mer av att jobba, skola != verklighet.....
Dessutom bygga på med fördjupning inom elektro/datateknik, det är verkligen inte det jag vill göra. Vill pyssla med nåt annat.

Jo, jag är inte van med motgångar så jag vill gärna göra det så enkelt som möjligt för mig.

Jag är villig att ta steget att byta, men jag byter inte till vad som helst.
Alltså mitt jobb är bra, ingen tvekan om den saken, men man lever bara en gång och jag vill göra nåt annat, vet inte vad bara. Försöker komma på hur jag ska komma fram till nåt.

Viktor_Balck
2011-07-14, 13:17
Fast då får du fundera över hur mycket du är villig att offra för att göra den förändring du vill?

Janitorr
2011-07-14, 13:24
Fast då får du fundera över hur mycket du är villig att offra för att göra den förändring du vill?

Hur menar du?
Vad skulle jag behöva offra för att försöka komma fram till vad jag vill jobba med?

Mental
2011-07-14, 13:29
Hur menar du?
Vad skulle jag behöva offra för att försöka komma fram till vad jag vill jobba med?

Ditt nuvarande jobb kanske? Ta och prova något annat random som tycks spännande.

Chaaarles
2011-07-14, 13:35
1. Har lite svårt för extrem tidspress, svårt att koppla av efter jobbet.
2. Mest en massa gamlingar.
3. Sen så är jag inte så särskilt intresserad av teknik alls egentligen.

De två första punkterna borde vara enkla att lösa med ett byte av arbetsplats, vilket är betydligt enklare än ett totalt byte av karriär.

Janitorr
2011-07-14, 13:38
Ditt nuvarande jobb kanske? Ta och prova något annat random som tycks spännande.

Jo, att mitt nuvarande jobb skulle ryka, det är jag med på.

"Nåt annat jobb som tycks spännande" har jag letat efter länge.... och vad har jag hittat?! Niente
Finns säkerligen många, men jag vet ju inte vad jag vill göra, hur ska jag då hitta nåt som jag tycker är spännande...
Borde väl komma på vad jag skulle kunna tänka mig att pyssla med först o det andra sen?

Janitorr
2011-07-14, 13:40
De två första punkterna borde vara enkla att lösa med ett byte av arbetsplats, vilket är betydligt enklare än ett totalt byte av karriär.

Nu ska jag vara lite petig, men det jag radade upp där var svar på en fråga.

Problemet är mer det som står i första inlägget. :-)

Tolkia
2011-07-14, 18:00
Tror verkligen att jag behöver nån som säger till mig vad jag "borde" jobba med.
Tror du att du skulle bli nöjd med det? Om vi utgår från att det hände, vilket det iofs inte kommer att göra.

mangemani
2011-07-14, 18:13
Jo, det är väl så det kommer bli typ.
Men jag är inte intresserad av att, en månaden scanna varor på ica, o andra månaden köra truck på lager (inget illa om sånna jobb).
Vill nog bara ha nåt som inte är så EXTREMT tankekrävande, det får alltså vara tankekrävande, men allt är ju relativt.

ok,jag förstår.
men då har du ju nån slags bana du kan gå på då.
du får ta dej en funderare på vilka slags jobb som inte kräver så värst mycket tanke kraft(jag vet,lättare sagt än gjort),printa ner allt som ploppar upp i ditt huvud,när du sen är nöjd så går du igenom allt du har skrivit ner,tänk igenom allt,en efter en och stryk det som du känner inte skulle passa dej efter en noggrannare funderare på vad just det jobbet har att erbjuda.
tillslut så måste du ju(tycker jag iaf) ha kommit fram till åtminstånde 3-5 jobb som fångat ditt intresse lite.

ja,inte vet jag,bara ett tips

Janitorr
2011-07-14, 18:16
Tror du att du skulle bli nöjd med det? Om vi utgår från att det hände, vilket det iofs inte kommer att göra.

Tack för det :)

Nöjd o nöjd, det kanske skulle ge mig nåt att börja med för att sen spinna vidare själv.

Janitorr
2011-07-14, 18:19
ok,jag förstår.
men då har du ju nån slags bana du kan gå på då.
du får ta dej en funderare på vilka slags jobb som inte kräver så värst mycket tanke kraft(jag vet,lättare sagt än gjort),printa ner allt som ploppar upp i ditt huvud,när du sen är nöjd så går du igenom allt du har skrivit ner,tänk igenom allt,en efter en och stryk det som du känner inte skulle passa dej efter en noggrannare funderare på vad just det jobbet har att erbjuda.
tillslut så måste du ju(tycker jag iaf) ha kommit fram till åtminstånde 3-5 jobb som fångat ditt intresse lite.

ja,inte vet jag,bara ett tips

Jo, jag har precis börjat semestern, denna tråd är bara början.

Blir att fundera en hel del...vilket jag är vad vid...hehe

Fultjack
2011-08-19, 21:04
Bump!

Hittade denna tråd när jag sökte på karriär. Jag har hamnat lite i samma tankebanor som TS.
Dels för att jag pratade jobb med några bekanta och dels för att jag läste förmåner på jobbet tråden.

Jobbar i dagsläget inom gymbranschen som instruktör/pt. Jobbet i sig är roligt och man träffar mycket folk, på gott och ont.

Kruxet är dock att det är mycket jobb (många timmar, tidiga mornar, sena kvällar, helger). Ingen OB, ingen övertid, kass timpenning, små möjligheter att utvecklas inom branschen, timanställning vilket gör att man inte har fast lön så den kan variera kraftigt från månad till månad.

Så vad ska man satsa på om man vill byta bransch/karriär?
Hur ser arbetsmarknaden ut framöver?
Jag har pluggat 3 år på högskola men jag kan tänka mig plugga igen.
Ett jobb med fast månadslön, möjlighet att kunna jobba över för att tjäna nån extra krona är ju alltid fint.

Någon som har några tips på jobb/utbildningar/kurser osv som kan verka lovande?

Tack på förhand kära kolo

Upptaget
2011-08-19, 21:28
Det var inga höga krav Fultjack, fast lön och möjlighet till övertid :D

Vad kan du tänka dig? är du en praktiskt lagd person och kan tänka dig skitiga jobbarbyxor? eller är det mer räkna/sitta på kontor i skjorta du är ute efter?

Så blir det lite lättare :)

Fultjack
2011-08-19, 21:34
Det var inga höga krav Fultjack, fast lön och möjlighet till övertid :D

Vad kan du tänka dig? är du en praktiskt lagd person och kan tänka dig skitiga jobbarbyxor? eller är det mer räkna/sitta på kontor i skjorta du är ute efter?

Så blir det lite lättare :)

Allt är av intresse faktiskt :)

Är less på att harva runt bara. Har jobbat som timanställd sedan examen med undantag för en kortare karriär som säljare där det var provisionsbaserad lön vilket var mindre roligt när man inte levererade, därför vill jag gärna ha en fast månadslön så man har den tryggheten att kulorna rullar in varje månad och gärna en bättre timlön än 100kr/h :)

Trashcan
2011-08-19, 22:01
Om man är lite trött på vanliga jobb tror jag något fysiskt kan funka bra. Lite udda sådär. Typ klättringsinstruktör. Något som nästan ingen är, och som är en liten grupp av arbeten så man alltid har något nytt framför sig. Bara en tanke.

Pansartax
2011-08-19, 22:42
Rent spontant bara och nu känner jag att jag kapar tråden, men säg att man sitter på kontor och vill sadla om helt och hållet till ja låt säga snickare, hur ska man gå tillväga då? Jag kollade på Myndigheten för yrkeshögskolan (http://www.yhmyndigheten.se/) och där fanns det inget, och jag tror inte direkt det är universitetsutbildning för det heller.

Madame
2011-08-19, 23:18
Om man är lite trött på vanliga jobb tror jag något fysiskt kan funka bra. Lite udda sådär. Typ klättringsinstruktör. Något som nästan ingen är, och som är en liten grupp av arbeten så man alltid har något nytt framför sig. Bara en tanke.

Det är kanske inte för inte som det finns väldigt få inom vissa yrken, typ ;)
Klättringsinstruktörer känner jag två stycken och de har enbart varit det för att de varit klättrare själva och varit så pass mycket på träningslokalen och tränat själva att de fått några timmar i veckan som instruktörer. Ska man jobba heltid som det krävs det nog att man själv äger klätterstället alt. flyttar till ett land där klätterkulturen är större än i sverige.

Med andra ord: att bli nåt som ingen är är kanske inte det hetaste tipset. Om man nu inte är typ bäst i sverige på detta ovanliga-vad-det-nu-är och kommer på en smashing affärsidé att starta företag kring.

Allt är av intresse faktiskt :)

Är less på att harva runt bara. Har jobbat som timanställd sedan examen med undantag för en kortare karriär som säljare där det var provisionsbaserad lön vilket var mindre roligt när man inte levererade, därför vill jag gärna ha en fast månadslön så man har den tryggheten att kulorna rullar in varje månad och gärna en bättre timlön än 100kr/h :)

Fast jobb med fast lön är vi många som eftertraktar! :) Och dessvärre blir såna jobb mer sällsynta, allt fler jobb läggs ut som timanställningar, vikariepooler, otrygga avtal genom bemanningsfirmor, osv.

Själv har jag precis kommit upp mig på mitt jobb, började jobba extra där för 9 månader sen, timlön och vikariepool där de tog in mig vid behov. Nu har jag i dagarna fått fast lön och tillsvidareanställning, något som jag är väldigt glad över! Tror det kan vara så på många arbetsplatser, att man får börja lite försiktigt och senare komma upp sig till något mer fast och tryggt, inte ofta jag hör om folk som fått tillsvidareanställning direkt om de inte varit utbildade till nåt och sökt en kvalificerad tjänst.

Rent spontant bara och nu känner jag att jag kapar tråden, men säg att man sitter på kontor och vill sadla om helt och hållet till ja låt säga snickare, hur ska man gå tillväga då? Jag kollade på Myndigheten för yrkeshögskolan (http://www.yhmyndigheten.se/) och där fanns det inget, och jag tror inte direkt det är universitetsutbildning för det heller.

Det brukar finnas snickarskolor, de är oftast privata (=kostar pengar) och på kanske ett år or so. Typ som frisörutbildningar, eller vid närmare eftertanke som ganska många hantverksutbildningar. Vill du inte gå en heltidsutbildning kanske du kan gå nån kurs som folkuniversitetet eller liknande anordnar.
Kan du snickra sen innan? Och sen kanske du kan gå som lärling/assistent nån/några dagar i veckan hos nåt snickeri tex, för att få in en fot och lära dig mer om branchen. Och sist men inte minst så tror jag på att fasa över lite smidigt till ditt nya yrke, kanske gå ner på 75% av nuvvarande jobb eftersom det ändå lär ta ett tag att utbilda sig och etablera sig som hantverkare.

Prez
2011-08-19, 23:56
Har inte läst igenom alla svar, men jag hade nog pratat med någon som kan hjälpa mig hitta min väg. En vän träffade en life/career coach och tyckte det gav väldigt mycket, det hjälpte honom hitta sin väg och förstå saker och ting i livet. Tänk bara på att det gäller att hitta rätt coach, någon som du klickar med. Lycka till.

mattepatte
2011-08-20, 11:29

www.byggsoft.se kanske?