Visa fullständig version : EAA, vassle och kreatin
Discogymmar
2011-07-04, 18:23
Som rubriken. I kolos webbshow kan man köpa EAA, vassleprotein och kreatin. Är dessa 3 något som fungerar att ta tillsammans? T.ex att man tar EAA direkt innan och direkt efter träning, vassle 20 minuter efter träning och kreatin på kvällen?
Uppskattar svar, har sökt men inte fått de svar jag velat.
Trashcan
2011-07-04, 18:49
Som rubriken. I kolos webbshow kan man köpa EAA, vassleprotein och kreatin. Är dessa 3 något som fungerar att ta tillsammans? T.ex att man tar EAA direkt innan och direkt efter träning, vassle 20 minuter efter träning och kreatin på kvällen?
Uppskattar svar, har sökt men inte fått de svar jag velat.
EAA fyller samma funktion som vassle, så att ta båda är helt onödigt.
Kreatin tar man varje dag för att hålla kreatinförråden i musklerna fyllda.
Discogymmar
2011-07-04, 18:52
Så att om man bara hade tänkt ta protein i samband med träning ska man ta 10 g EAA innan och efter?
Är kreatin viktigt för musklerna?
Tack för snabbt svar!
Så att om man bara hade tänkt ta protein i samband med träning ska man ta 10 g EAA innan och efter?
Är kreatin viktigt för musklerna?
Tack för snabbt svar!
Det kan man göra. Vasslet kan du köpa och ha under resten av dagen för att få i dig mer protein totalt/dag. Det är en väldigt billig och lättillgänglig proteinkälla.
Relativt.. jao. Det är bra att supplementera om man lyfter prylar för det används av muskeln som energi när den jobbar utan syre, enkelt förklarat. :)
Discogymmar
2011-07-04, 19:05
Skulle man få en liten bonus genom att bara använda EAA? Just nu använder jag bara Kaseinprotein.
Är kreatin något ni kan rekommendera?
Åter igen, tack!
vicarious
2011-07-04, 21:26
Skulle man få en liten bonus genom att bara använda EAA? Just nu använder jag bara Kaseinprotein.
Är kreatin något ni kan rekommendera?
Åter igen, tack!
Det går inte att säga. Det är möjligt att det ger en liten positiv effekt. Det är även möjligt att det inte kommer göra någon som helst skillnad om du får i dig tillräckligt med protein ändå. Det är definitivt ingen skillnad du kommer känna på något sätt.
Ja, kreatin är ett av de mest beprövade kosttillskotten med dokumenterad prestationsförbättrande effekt.
Discogymmar
2011-07-05, 14:16
Om vi nu skulle välja ett av dessa tillskott, vilket hade det blivit? och varför?
farsan baloo
2011-07-05, 14:47
Om vi nu skulle välja ett av dessa tillskott, vilket hade det blivit? och varför?
Förmodligen kreatin då det är enklare att få i sig adekvata mängder protein via maten än kreatin. Men kunde jag skulle jag välja både vasslet & kreatinet :)
Discogymmar
2011-07-05, 16:13
Jag väger ungefär 75 kg och får i mig ca.100 g protein per dag. Behövs detta extraprotein då?
Och jag behöver alltså kreatin mer än vad jag behöver EAA?
vicarious
2011-07-05, 16:19
Jag väger ungefär 75 kg och får i mig ca.100 g protein per dag. Behövs detta extraprotein då?
Och jag behöver alltså kreatin mer än vad jag behöver EAA?
Det är tillräckligt för att täcka dina proteinbehov men det är tänkbart att du kan få bättre resultat av att äta mer protein.
Det behöver väl inte vara varken eller?
Kreatin och EAA är två helt skilda tillskott med olika syften. Kreatin verkar prestationsökande medan aminosyrorna har en uppreglerande effekt på proteinsyntesen, alltså nybildningen av muskelprotein.
Discogymmar
2011-07-05, 16:22
Om jag bara skulle ha råd med att köpa 2 av dessa, vilka två skulle det vara?
Tack för svar!
Eddie Vedder
2011-07-05, 16:28
Om jag bara skulle ha råd med att köpa 2 av dessa, vilka två skulle det vara?
Tack för svar!
Kreatin och sedan valfritt. Om jag aldrig tränade fastande skulle jag nöja mig med proteinpulver. Men när jag gör det tar jag EAA före.
Discogymmar
2011-07-05, 16:33
Okej, tack!
Står säkert detta i någon tråd här, men lika bra att fråga. Hur är doseringen på kolos egna kreatin? :)
Okej, tack!
Står säkert detta i någon tråd här, men lika bra att fråga. Hur är doseringen på kolos egna kreatin? :)
Det är alltid 5g/dag. Såvida du inte väger över 85kg muskler (tror det var så) då kan det behövas nåt gram extra.
Discogymmar
2011-07-05, 17:25
Spelar det någon roll när dessa 5 g tas?
Gärna i samband med något insulinfrisättande. Annars..njä.
Discogymmar
2011-07-05, 17:37
Ursäkta frågan, man vad är något insulinfrisättande?
Någonting som innehåller protein och/eller kolhydrat. :)
Discogymmar
2011-07-05, 17:46
Det har alltså ingen större effekt om jag tar kreatin tillsammans med en falukorvsmacka på morgonen än med en lövbit på kvällen?
Det är nog marginellt. Man är förstås som insulinkänsligast på morgonen och efter träning, men det är nog så lite skillnad så det spelar nog ingen roll. Så länge du kommer ihåg att ta din lilla hutt om dagen så blir det nog bra. Sen ska du inte förvänta dig några monsterresultat bara för att några i tråden tycker att det är det bästa kosttillskottet nånsin imo.
Discogymmar
2011-07-05, 17:59
Okej, tack för din tid!
Finns det några nackdelar med kreatin?
Inte så länge man är frisk.
Discogymmar
2011-07-05, 18:04
Tack för dina svar, har verkligen hjälpt mig!
Om vi istället hoppar till EAA, är det nödvändigt enligt dig?
Inte alls. Men jag använder det.
Det var folk som blev stora och starka förr i tiden också; innan man började bryta ner proteinet och sälja det dyrare och äckligare.
Discogymmar
2011-07-05, 18:18
Jo det är klart. Men min ekonomi tillåter inte att jag köper massa t.ex kött och jag kan verkligen inte äta kvarg/keso och dylikt
Då använder du vassle för att dryga ut det totala proteinintaget under dagen, protein får man inte så mycket billigare än så.
EAA använder du, som tidigare sagts, för att akut peta upp aminosyrenivåerna i blodet och därmed stimulera nybildandet av muskelprotein. Brukar mest användas i samband med(innan/efter) träning. Inte en speciellt billig proteinkälla.
Discogymmar
2011-07-05, 18:28
Ger EAA en typ "extra boost" eller något jämfört med vanligt vassle?
Det tas upp snabbare av tarmen och ut i blodet för att det inte behöver brytas ner. Men nån "extra boost" vet jag inte. *rolleyes*
Discogymmar
2011-07-05, 18:38
folk som har predikat för mig att EAA är något magiskt jämfört med vanligt vassle lol :(
Trashcan
2011-07-05, 22:37
Jo det är klart. Men min ekonomi tillåter inte att jag köper massa t.ex kött och jag kan verkligen inte äta kvarg/keso och dylikt
Googla "Protein Per Krona", så får du bra tips på proteinrika saker rankade efter pris. Vassle är faktiskt inte så tokbilligt jämfört med vissa andra saker.
vicarious
2011-07-06, 07:09
folk som har predikat för mig att EAA är något magiskt jämfört med vanligt vassle lol :(
Det ger en kraftigare akut stimulering av proteinsyntesen men hur mycket det påverkar på det stora hela är svårt att säga. Så ser man till den akuta, kortvariga effekten så är EAA "bättre" än vassle. Å andra sidan är fria aminosyror ett tämligen nytt tillskott vilket gör att det finns väldigt lite forskning om vilken påverkan det har på bland annat hjärnan.
Googla "Protein Per Krona", så får du bra tips på proteinrika saker rankade efter pris. Vassle är faktiskt inte så tokbilligt jämfört med vissa andra saker.
Jo, om man pratar magra proteinkällor är det otvivelaktigt bland de billigaste du kan hitta. Även jämfört med fetare proteinkällor såsom ost, ägg och fett kött så är vassle fortfarande bland den billigaste proteinkällan.
Jämföra med mjöl och gryn känns inte aktuellt.
Bolleten
2011-07-06, 08:48
Hej.
Jag brukar just nu ta NO-Xplode innan träningen och sen efter träningen så tar jag detta proteinet; http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/gaspari-myofusion-227kg.html .
Jag funderar på att köpa EAA också, t ex Kolozzeum EAA (500gr). Blir det bra om jag kör en kombo av dem tre? Dvs EAA och NO-Xplode innan träning och proteinet efteråt? :) Eller ska jag ersätta mitt protein helt med EAA?
PS: Är det lönt att ta kreatin också ifall jag redan tar NO-Xplode?
Tacksam för svar :).
vicarious
2011-07-06, 08:50
Hej.
Jag brukar just nu ta NO-Xplode innan träningen och sen efter träningen så tar jag detta proteinet; http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/gaspari-myofusion-227kg.html .
Jag funderar på att köpa EAA också, t ex Kolozzeum EAA (500gr). Blir det bra om jag kör en kombo av dem tre? Dvs EAA och NO-Xplode innan träning och proteinet efteråt? :) Eller ska jag ersätta mitt protein helt med EAA?
PS: Är det lönt att ta kreatin också ifall jag redan tar NO-Xplode?
Tacksam för svar :).
Du kan ju köra slut på ditt (dyra) Myofusion och sen köpa Kolozzeums Pure Whey om du vill testa något nytt och prisvärt.
EAA är inte värt om du redan tar proteinpulver. Äter du dessutom mat innan passet finns det än mindre anledning att ta aminosyror innan passet. Proteinpulver efter passet hade jag nöjt mig med.
NO-Explode innehåller kreatin redan men du kan ta vanligt kreatin de dagar du inte tar NO-Explode.
Bolleten
2011-07-06, 08:56
Du kan ju köra slut på ditt (dyra) Myofusion och sen köpa Kolozzeums Pure Whey om du vill testa något nytt och prisvärt.
EAA är inte värt om du redan tar proteinpulver. Äter du dessutom mat innan passet finns det än mindre anledning att ta aminosyror innan passet. Proteinpulver efter passet hade jag nöjt mig med.
NO-Explode innehåller kreatin redan men du kan ta vanligt kreatin de dagar du inte tar NO-Explode.
Ok tack så mycket! :) Hehe jepp lite dyrt, men ville prova chocolate peanutbutter, rekommenderar den INTE. Den smakar bara skumt, inte choklad och inte jordnötssmör.
Kolozzeums vanilj/päron är himmelskt god.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.