Visa fullständig version : Kanel!
King Grub
2003-12-13, 11:48
Tur att man alltid har en halv burk kanel på frukostgröten! :hbang:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,405013,00.html
bubbleman
2003-12-13, 11:53
Det finns ingen godare grötkombination än en mosad banan + en jäkla massa kanel och mjölk.
King Grub
2003-12-13, 11:59
Originally posted by bubbleman
Det finns ingen godare grötkombination än en mosad banan + en jäkla massa kanel och mjölk.
Jo, rivet äpple i stället för bananen. :eating:
Sen jag började med risgrynsgröt harjag alltid kanel på gröten. Däremot så har jag även socker över gröten, så det kanske inte ger något positiv effekt iaf?
King Grub
2003-12-13, 13:33
Originally posted by Pontus
Sen jag började med risgrynsgröt harjag alltid kanel på gröten. Däremot så har jag även socker över gröten, så det kanske inte ger något positiv effekt iaf?
Eftersom kanelen tydligen påverkar cellernas omsättning av glukos måste den ha effekt även om du sockrar på gröten. Socker är kolhydrater. Och du kanske minskar sockrets "skadliga" :rolleyes: effekter.
EDIT: Whoops, läste dåligt :)
King Grub
2003-12-13, 15:34
Edit: Whoops, svarade för snabbt. :)
Det är faktiskt rätt gott att skicka i en del kanel i kaffepulvret när man brygger kaffe. Blir lite mildare och godare smak på nåt sätt. Prova det!
Ninjasmurf
2003-12-14, 10:41
Originally posted by Mx2000
Det är faktiskt rätt gott att skicka i en del kanel i kaffepulvret när man brygger kaffe. Blir lite mildare och godare smak på nåt sätt. Prova det!
det gör jag alltid...och ibland lite vaniljsocker i pulvret med...och ett par gånger lite choklad pulver (typ oboy)
Kanel äger... brukar bli havregrynsgröt, kanel och de frukter jag har hemma i gröten!
Originally posted by Ninjasmurf
det gör jag alltid...och ibland lite vaniljsocker i pulvret med...och ett par gånger lite choklad pulver (typ oboy)
Det låter faktiskt gott! Tack för tipsen, ska lätt prova det imorgon bitti! :cheers:
DN:s artikel (originalet): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=213851
Själv råkade man ta kanel på pytt-i-pannan förut då jag förväxlade den med allround-kryddan :) Det var verkligen ingen höjdade för de som undrar.
ingen som förväxlat kanelen med chilipepparn en trött morgon? :D För mej se de förvillande lika ut! har vart nära några gånger men har alltid vart tillräckligt vaken och upptäckt vad jag håller på med innan. =)
Originally posted by Big_Vik
ingen som förväxlat kanelen med chilipepparn en trött morgon? :D För mej se de förvillande lika ut! har vart nära några gånger men har alltid vart tillräckligt vaken och upptäckt vad jag håller på med innan. =)
Tog cayennepeppar istället en morgon, kunde ha gått riktigt illa!! Men kände på lukten att det inte var nåt som stämde! :D
King Grub
2003-12-16, 21:10
Bah! En riktig karl har alltid cayennepeppar på gröten!
Originally posted by King Grub
Uuursäkta mig, måste spy :thefinger
Biohazard
2003-12-17, 06:26
Eftersom kanelen tydligen påverkar cellernas omsättning av glukos måste den ha effekt även om du sockrar på gröten. Socker är kolhydrater. Och du kanske minskar sockrets "skadliga" :rolleyes: effekter.
Hur ligger det till med kanel? Ökar det omsättningen på glukos, alltså höjer förbränningen?
//Biohazard
Så jag är en fjolla med andra ord?! Hellre en fjolla med kanel på gröten än cayennepeppar varje morgon! :D
Kanel äger.:bow: Finns inget som kan döda andra smaker lika effektivt.
Cayennepeppar på gröt låter intressant. Själv föredrar jag att blanda i ett glas vatten och svepa.
Har ni smakat kanelsockerkaka då? Mmm, gott...
står en i ugnen nu. :)
King Grub
2003-12-17, 11:40
Originally posted by Biohazard
Hur ligger det till med kanel? Ökar det omsättningen på glukos, alltså höjer förbränningen?
//Biohazard
Kanel har en liten, men ändock effekt, på termogenes.
Metal_boy_
2003-12-19, 02:36
Det värsta måsste väl va att förväxla kanelen med curryn när man steker sina fina kycklingfiléer;)
megadavor
2006-06-20, 23:15
Tur att det finns forskare =D.
Har ni smakat kanelsockerkaka då? Mmm, gott...
står en i ugnen nu. :)
Recept!!!
Lite komiskt att se att det fanns en tid då King Grub länkade till Aftonbladet :D
Räcerman
2006-06-21, 11:07
Det värsta måsste väl va att förväxla kanelen med curryn när man steker sina fina kycklingfiléer;)
Faktiskt inte så dumt att steka filéerna tillsammans med kanel, socker och mandarinklyftor. Try it, you'll like it som Kenta skulle sagt :)
Sundsarn
2006-06-21, 16:19
Lite komiskt att se att det fanns en tid då King Grub länkade till Aftonbladet :D
Precis vad jag tänkte :D
Ottenbaum
2006-06-21, 17:01
Tur att det finns forskare =D.
Härligt att bumpa en tre år gammal tråd för dem kloka orden :thumbup:
Ola Wallengren
2006-06-21, 18:53
Eftersom ämnet har kommit upp igen så kan jag passa på att länka till en nyare studie där kanel inte hade någon effekt på glukosomsättning och blodfetter hos diabetiker.
http://jn.nutrition.org.ezproxy.ub.gu.se/cgi/content/abstract/136/4/977
Ola Wallengren
2006-06-21, 19:06
...och ännu en som visar mycket måttlig effekt (som kan ifrågasättas).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16634838&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Decamber
2006-06-21, 22:35
Vilken av dessa studier är mest vedertagen då?
Ola Wallengren
2006-06-22, 13:07
De två senaste (länkarna ovan) har man lite noggrannare mätt effekterna på glukosomsättningen men inte direkt mätt insulinkänsligheten så de är nog lite "bättre" än den första studien från pakistan.
I båda studierna tror man att de uteblivna resultaten beror på att personerna har haft hyfsade värden från början, så om man ligger väldigt högt i fasteblodsocker kanske det hjälper så att man sänker från, säg, 12 till 8-9 (mmol/l), men de som redan låg på 8 sänker inte ytterligare.
I samtliga studier har de samtidigt använt orala diabetesmediciner vilket kan göra resultaten lite svårtolkade vad gäller kanelens effekter.
Men hjälper kanel något på de som är friska och har utmärkt insulinkänslighet (normalt blodsocker är ca 4,5)? Jag har i alla fall inte hittat någon studie som undersökt det, men det är ju inte omöjligt, möjliga mekanismer finns men kan man laga något som inte är trasigt?
King Grub
2007-06-09, 14:22
Previous studies of patients with type 2 diabetes showed that cinnamon lowers fasting serum glucose, triacylglycerol, and LDL- and total cholesterol concentrations.
We aimed to study the effect of cinnamon on the rate of gastric emptying, the postprandial blood glucose response, and satiety in healthy subjects.
The gastric emptying rate (GER) was measured by using standardized real-time ultrasonography. Fourteen healthy subjects were assessed by using a crossover trial. The subjects were examined after an 8-h fast if they had normal fasting blood glucose concentrations. GER was calculated as the percentage change in the antral cross-sectional area 15–90 min after ingestion of 300 g rice pudding (GER1) or 300 g rice pudding and 6 g cinnamon (GER2).
The median value of GER1 was 37%, and that of GER2 was 34.5%. The addition of cinnamon to the rice pudding significantly delayed gastric emptying and lowered the postprandial glucose response (P < 0.05 for both). The reduction in the postprandial blood glucose concentration was much more noticeable and pronounced than was the lowering of the GER. The effect of cinnamon on satiety was not significant.
The intake of 6 g cinnamon with rice pudding reduces postprandial blood glucose and delays gastric emptying without affecting satiety. Inclusion of cinnamon in the diet lowers the postprandial glucose response, a change that is at least partially explained by a delayed GER.
Am J Clin Nutr. 2007 Jun;85(6):1552-6. Effect of cinnamon on postprandial blood glucose, gastric emptying, and satiety in healthy subjects.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/6/1552
kanel + russin på havregrynsgröten ftw :hbang:
kanel + russin på havregrynsgröten ftw :hbang:
+ banan
Där har vi frukost! *drool*
Mr. Moose
2007-06-10, 05:22
Lite off-topic och kanske inte optimalt?
Stoppa en kanelstång eller två i en flaska vodka, vänta ca en månad......njut.
Har hänt att det blivit curry några gånger istället för kanelen. Burkarna står alldeles för nära varandra...
Bara jag som får groteska nysattacker när jag äter kanel? Jag är för hetsig och drar upp det i näsan vid varje intag. Tur bara att man blir förvarnad så man inte sprutar kanel över sambon :)
thatkrillesshow
2007-06-29, 20:12
Har hört att kanel är dåligt för levern? Nån som vet något om det?
Handcuff
2007-06-29, 20:14
Lite off-topic och kanske inte optimalt?
Stoppa en kanelstång eller två i en flaska vodka, vänta ca en månad......njut.
Det blir fint kan tänkas :thumbup:
King Grub
2007-06-29, 20:17
Har hört att kanel är dåligt för levern? Nån som vet något om det?
Ja, i större mängder.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14280&epslanguage=SV
http://www.efsa.europa.eu/en/science/afc/afc_opinions/726.html
Am J Clin Nutr. 2007 Jun;85(6):1552-6. Effect of cinnamon on postprandial blood glucose, gastric emptying, and satiety in healthy subjects.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/6/1552
The intake of 6 g cinnamon with rice pudding reduces postprandial blood glucose and delays gastric emptying without affecting satiety. Inclusion of cinnamon in the diet lowers the postprandial glucose response, a change that is at least partially explained by a delayed GER.
Om jag översätter det där lite snabbt så står det att kanel fördröjer magsäckstömning (gastric?) utan att påverka mättnadskänsla. Hur är det möjligt? Och innebär detta att jag ska undvika kanel om jag snabbt vill få gröten att vandra neråt i behandlingsprocessen?
King Grub
2007-06-30, 08:14
1. Måltidens volym, energimängd och hormonreglering har större påverkan på mättnad.
2. Ja. Snabbare i alla fall. Att få gröt att bli snabbt är nog svårt, kanel eller icke kanel. Gröt går trögt.
1. Måltidens volym, energimängd och hormonreglering har större påverkan på mättnad.
2. Ja. Snabbare i alla fall. Att få gröt att bli snabbt är nog svårt, kanel eller icke kanel. Gröt går trögt.
Var anagrammet avsiktligt? (jaja, nästan ett anagram då)
En poäng där, ska man ha ner det snabbt så är havregrynsgröt aldrig ett bra alternativ, oavsett tillbehör. Då brukar det bli riskakor eller Corn Flakes istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.