handdator

Visa fullständig version : Blir aldrig mätt

ajsen
2011-05-05, 18:22
Hej hopp Kolo!

Jag äter enligt leangains, dvs äter jag ena dagen 2600 kcal och andra 1800. Detta funkar hur bra som helst rent resultatmässigt just nu men efter att ha ätit 3500 kcal de flesta dagar i veckan under bulken så känns det som att 2600 kcal över 2 timmar inte ens mättar mig det minsta!

Jag har nyss ätit all dagens mat på ca 1,5 h, massor med kyckling, lite ris och därefter kesella med bröd. 2600 kcal varav 220g Protein, 45g Fett och 265g Kolhydrater.. Fortfarande hungrig som ett as =/

Vill veta varför det är så? Jag har hållt på och dietat i 1,5 månad +-, träningen går hur bra som helst men jag blir som sagt aldrig mätt.

Eddie Vedder
2011-05-05, 18:25
Undrar du varför 900 kcal mindre mättar mindre. :confused:

SiSenior
2011-05-05, 18:27
Testa att öka fettmängden? Det får i alla fall mig att bli mätt på ett behagligare sett.

ajsen
2011-05-05, 18:31
Undrar du varför 900 kcal mindre mättar mindre. :confused:

Nej nej, missförstå mig inte nu. Jag e medveten om att jag kmr vara hungrigare på mindre kcal osv osv. Grejjen är att jag äter ALLA mina kalorier på en sittning och skulle kunna äta lika mycket en gång till innan jag blir mätt..

@SiSenior på träningsdagar håller jag fett andelen låg och på vilodagar höjer jag den. Samma hunger dock.

Inge Enveten
2011-05-05, 18:32
Byta ut brödkalorierna mot broccoli

Eddie Vedder
2011-05-05, 18:36
Byta ut brödkalorierna mot broccoli

+1

Bort med bröd, mindre ris och in med ägg och broccoli.

Vanish
2011-05-05, 18:42
Jag äter inte på ditt sätt, men har slutat äta 2 middagar (lunch/middag) och slått ihop det till ungefär en måltid på 1000kcal. Vilket är mycket mer än jag brukar äta. Ändå är det oftast direkt efter denna måltid jag är som hungrigast och känner mig som tommast... Riktigt skumt är det!

Gav dig inget, men du är iaf inte ensam ;)

Pintan
2011-05-05, 18:48
Testa att äta iaf två ggr. Om jag bara äter ett mål om dagen blir mina mättnads/hunger känslor helt fukkade. Kan dra typ 4000 i en sittning. Har jag däremot käkat lunch är det snarare tvärt om.

ajsen
2011-05-05, 18:49
Ja det kan jag göra.. Men problemet kvarstår enligt mig, det e fullkornsbröd och jag tänker inte sluta äta det målet, jag vill hellre veta varför problemet i sig existerar. Varför jag inte blir mätt på 2600 kalorier. Det e ingen "lätt" mat eller flytande.. Fullkornsris med kyckling, kesella (som mättar bra?) och fullkornsbröd..

Inge Enveten
2011-05-05, 19:02
Hur ska någon kunna svara på varför du är hungrig? Vill du höra att du är jättespeciell eller något liknande?

ajsen
2011-05-05, 19:07
Hur ska någon kunna svara på varför du är hungrig? Vill du höra att du är jättespeciell eller något liknande?

Nej jag vill bara veta varför jag kan vräka i mig 2600 kalorier med vanligtvis mättande mat, utan att bli det minsta mätt.

Ristretto
2011-05-05, 19:09
Du ligger på energiunderskott, därav blir du hungrig.

Sedan tror jag att du successivt töjt ut din magsäck när du ätit stora måltider, om det är att fylla magsäcken som är problemet.

Prova ha ett längre matfönster med 2-3 måltider istället ett tag och se om du inte fyller magsäcken tidigare efter att ha ätit så ett tag.

Inge Enveten
2011-05-05, 19:10
Nej jag vill bara veta varför jag kan vräka i mig 2600 kalorier med vanligtvis mättande mat, utan att bli det minsta mätt.

Du äter inga grönsaker och du äter bröd, sen så undrar du varför du är hungrig. Om jag inte åt grönsaker och åt bröd så vore jag också hungrig. Din hunger beror på att du inte äter på ett sätt som är optimalt för att inte vara hungrig, det är väldigt simpelt.

Du ligger på energiunderskott, därav blir du hungrig.

Inte nödvändigtvis men till viss del kan det stämma. Det är mer sannolikt att man är hungrig vid kaloriunderskott jämfört med samma kost i större mängd som leder till kaloriöverskott men ett kaloriunderskott innebär inte per automatik hunger.

Eddie Vedder
2011-05-05, 19:11
Det e ingen "lätt" mat

Jo ris och bröd.

ajsen
2011-05-05, 19:21
Jo ris och bröd.

Vad ska jag ersätta riset med antyder du? Förut åt jag spagetti men eftersom dess GL e så högt blev jag alltid trött, vilket jag inte blir av ris.

Eddie Vedder
2011-05-05, 19:22
Vad ska jag ersätta riset med antyder du? Förut åt jag spagetti men eftersom dess GL e så högt blev jag alltid trött, vilket jag inte blir av ris.

Det skrev jag om du kollar högre upp.

ajsen
2011-05-05, 19:26
Det skrev jag om du kollar högre upp.

Sorry jag missade det inlägget. Ägg äter jag på vilodagar men inte på träningsdagar då jag försöker följa leangains "protokollet" så bra som möjligt (lite fett @ träningsdagar). Lite broccoli kan jag dock prova att slänga in.

Men i helhet så är jag ganska säker på att min mage vänjt sig vid mycket mat bara, förut kunde jag knappt äta 1 kesella, nu kan jag äta 2 och tillhörande mackor :/

Big Sleazy
2011-05-05, 19:29
Byt ut kolhydraterna mot mera protein och/eller fett så lär du bli mätt lättare.

ChewChew
2011-05-05, 19:31
Äter du upp maten snabbt? När jag känner att jag äter min mat för snabbt så "hinner" jag inte bli mätt av den. Så när jag har en tight kcal-budget att röra mig med så försöker jag äta lite långsammare och om inte det funkar så får man bara spela disciplinskortet. Men jag lider med dig, grymt jobbigt att känna att man inte blir mätt av maten man har att röra sig med.

Edit:

Alternativt så kan man välja att dricka en hel del vatten till/efter maten. Kan dock bli ganska frekventa toalett besök som straff, hehe.

anton2000
2011-05-05, 19:43
Äter du upp maten snabbt? När jag känner att jag äter min mat för snabbt så "hinner" jag inte bli mätt av den. Så när jag har en tight kcal-budget att röra mig med så försöker jag äta lite långsammare och om inte det funkar så får man bara spela disciplinskortet. Men jag lider med dig, grymt jobbigt att känna att man inte blir mätt av maten man har att röra sig med.

Edit:

Alternativt så kan man välja att dricka en hel del vatten till/efter maten. Kan dock bli ganska frekventa toalett besök som straff, hehe.

Håller med. När man äter snabbt så kommer alltid den här "Jahopp var det allt?"-känslan. Ett tips är att köra grönsaksblandningar. 1kg broccolimix är runt 250 kcal :)

Inge Enveten
2011-05-05, 21:00
Håller med. När man äter snabbt så kommer alltid den här "Jahopp var det allt?"-känslan. Ett tips är att köra grönsaksblandningar. 1kg broccolimix är runt 250 kcal :)

Tänkte bara slänga in att det beror på tillverkare också. Har köpt broccoli från Willys på 20 kcal / 100 g och från Coop med 35 kcal / 100 g. Vid så små mängder gör det ingen skillnad men ska man äta 1 kg om dagen är det 150 kcal skillnad per dag alltså.

vicarious
2011-05-05, 21:03
Tycker den frysta broccolin från lågprismärken inte smakar så bra.

Jag kör istället på Eldorados sommargrönsaker som har 30kcal per 100g. Blomkål, morötter, gröna ärtor och haricot verts. :thumbup:

Kostar bara 12 eller 13kr per kilo.

Big Sleazy
2011-05-05, 22:23

Jag kör istället på Eldorados sommargrönsaker som har 30kcal per 100g. Blomkål, morötter, gröna ärtor och haricot verts. :thumbup:

Menar du att Eldorado inte är ett lågprismärke?

Långsmal
2011-05-05, 22:27

Han menade antagligen att han köpte färska grönsaker istället för frysta.

BengtBurk
2011-05-05, 22:46

Jag tror snarare att han köper andra frysta produkter (sommargrönsakerna).

SiSenior
2011-05-06, 07:03

Var kan man köpa denna? :-)

vicarious
2011-05-06, 07:05

Nej jag menade att Eldorados sommargrönsaker inte innehåller någon broccoli.

Nej =) Fortfarande frysta, bara ingen broccoli.

Var kan man köpa denna? :-)

Willys.

ajsen
2011-05-18, 19:45
Jag tycker inte riktigt om smaken på stora grönsaksblandningar men äter en massa morötter till köttfärsen, har provat på en hel del ny sorts mat i dagarna men det hjälper inte ett dugg för mättnaden :/

Idag käkade jag fet mat bara för att prova på, PWO låg på 4000 kcal, 390 P, 99 F, 388 K och jag var inte ALLS mätt efter detta. Naturligtvis sallad i detta fallet samt fullkorn på allt som kan bli fullkorn..

I måndags åt jag 2 kg kyckling i hamburgare (blev 11 st hamburgare)..

Jag kan rada upp all mat jag äter men i stort sett så blir det lite sallad till, mycket kött och kolhydrater de dagar jag tränar som jag nämnt tidigare. Jag åt idag 99 gram fett i en måltid vilket jag tycker är mycket och det gav inte heller något. På vilodagen i veckan blev det 150g fett i en måltid på ägg bla, gav inte heller någon mättnad.

Är det något fel på min magsäck? Börjar bli smått orolig men mest irriterad på detta, när jag väl börjat äta på dagen så e jag hungrig konstant (jag äter oftast första målet kl 15, blir då klar på 1-2 timmar beroende på om jag äter vanlig mat eller experimenterar med 4k+ kcal.. Det tar sin tid i varje fall och jag stress äter inte) Tanken e att jag ska äta sista målet innan 23, men i 9 av 10 fall äter jag upp alla kalorierna på ett mål.

Förut blev jag mätt på 1 x 500g Kesella, nu märker jag inget av 1 kg kesella samt tillbehör :(

Tankar?
Tack!

Acekorv
2011-05-19, 00:48
Såg en grym dokumentär om vikt-uppgång/nedgång fanns ngnstans här på kollo om jag inte minns fel. Iaf var kontentan i den att eftersom vi är funtade på olika sätt så säger våra hjärnor till när vi är mätta/hungriga och att vi har ngnsorts idealvikt sparad i hjärnan.

Jag har en tendens och kunna gå upp bra mycket i fett. kan trycka i mig hur mycket mat som helst utan att bli mätt. När jag deffar är jag konstant hungrig vare sig jag kör PF eller var 3:e timmes princip spelar ingen roll. JAg får helt enkelt kontrollera min reptilhjärna mer :smash:

Kanske har det ngt med hjärnan att göra?

Eller mer muskler högre metabolism?

Eller större buk?

clappen
2011-05-19, 05:12
kan trycka i mig hur mycket mat som helst utan att bli mätt. När jag deffar är jag konstant hungrig vare sig jag kör PF eller var 3:e timmes princip spelar ingen roll. JAg får helt enkelt kontrollera min reptilhjärna mer :smash:

Samma här. Det är extremt orättvist. Kan käka 6000kcal om dagen utan att bli mätt.

vicarious
2011-05-19, 07:03
Jag tycker inte riktigt om smaken på stora grönsaksblandningar men äter en massa morötter till köttfärsen, har provat på en hel del ny sorts mat i dagarna men det hjälper inte ett dugg för mättnaden :/

Idag käkade jag fet mat bara för att prova på, PWO låg på 4000 kcal, 390 P, 99 F, 388 K och jag var inte ALLS mätt efter detta. Naturligtvis sallad i detta fallet samt fullkorn på allt som kan bli fullkorn..

I måndags åt jag 2 kg kyckling i hamburgare (blev 11 st hamburgare)..

Jag kan rada upp all mat jag äter men i stort sett så blir det lite sallad till, mycket kött och kolhydrater de dagar jag tränar som jag nämnt tidigare. Jag åt idag 99 gram fett i en måltid vilket jag tycker är mycket och det gav inte heller något. På vilodagen i veckan blev det 150g fett i en måltid på ägg bla, gav inte heller någon mättnad.

Är det något fel på min magsäck? Börjar bli smått orolig men mest irriterad på detta, när jag väl börjat äta på dagen så e jag hungrig konstant (jag äter oftast första målet kl 15, blir då klar på 1-2 timmar beroende på om jag äter vanlig mat eller experimenterar med 4k+ kcal.. Det tar sin tid i varje fall och jag stress äter inte) Tanken e att jag ska äta sista målet innan 23, men i 9 av 10 fall äter jag upp alla kalorierna på ett mål.

Förut blev jag mätt på 1 x 500g Kesella, nu märker jag inget av 1 kg kesella samt tillbehör :(

Tankar?
Tack!

4000 kcal PWO? Eller menar du post-workout (efter träning)? När man säger PWO syftar man på pre-workout, alltså innan träning :)

Går du upp i vikt då? Du kanske helt enkelt förbrukar mycket energi och då är det ju bara logiskt att kroppen säger till att den behöver mer energi.

ajsen
2011-05-19, 09:09
4000 kcal PWO? Eller menar du post-workout (efter träning)? När man säger PWO syftar man på pre-workout, alltså innan träning :)

Går du upp i vikt då? Du kanske helt enkelt förbrukar mycket energi och då är det ju bara logiskt att kroppen säger till att den behöver mer energi.

Sorry menar såklart post-workout! Jag håller vikten för tillfället men har gått ner 3 kg totalt än så länge.

ajsen
2011-07-04, 11:53
Lägger en bump här med det som löste hela problemet för min del.
Jag började dela upp kalorierna lite mer, 2-3 mål om dagen istället för 1 max 2. Efter bara två dagar så blev jag helt plötsligt mätt på 5-1000 kalorier istället för 2500.. :) Magen ser även mycket bättre ut.

Pretorian
2011-07-04, 12:07
Blir du mätt på 1000 kalorier? Vad består dem av?

Edit: Är det per måltid då eller...?

daloatf
2011-07-04, 12:46
För mig skiljer det dag för dag, men jag kan bli mätt på detta:
Dafgård Kyckling GI (333kcal) 250g mini keso (175kcal)

Pretorian
2011-07-04, 13:26
För mig skiljer det dag för dag, men jag kan bli mätt på detta:
Dafgård Kyckling GI (333kcal) 250g mini keso (175kcal)

Jag vet inte om jag missförstår er men menar du att du blir mätt på det där på hela dagen eller bara EN måltid?

daloatf
2011-07-04, 13:41
Just detta håller mig mätt till efter gymmet. Äter 14 och sen vid 20. Så är mätt från 14 till 19