handdator

Visa fullständig version : Dilemma - konditionsträning

eserik
2011-04-24, 16:55
Jag opererades för en ankelskada för två veckor sedan och får nu inte stödja på foten över huvud taget. Före skadan tränade jag mellan 6 och 8 gånger i veckan på gym och i löparspåret men efter skadan har löpning/cykling/crosstrainer osv. varit helt uteslutet, gym har jag fortsatt med i maskiner och andra former där foten inte har belastats. Jag får heller inte ha foten helt täckt i vatten, pga operationen, så simning är även det uteslutet.

Jag behöver nu tips på en träningsform för konditionsträning, där jag inte stödjer på foten eller dränker den i vatten !

/Erik

MrJonas
2011-04-24, 16:59
Det handlar ju om att få upp pulsen...cykla med händerna?

Eddie Vedder
2011-04-24, 17:09
Är det okej med belastning i den mån det inte gör ont? För OM det är okej kan du ju kanske komma igång lite lugnt och försiktigt på roddmaskinen men verkligen lägga all kraft på överkroppen. Det kommer naturligtvis inte kunna ge dig samma effekt rent konditionsmässigt men det kan ju vara en början.

Men som sagt, det förutsätter ATT du får stödja lite bara du undviker sånt som smärtar.

eserik
2011-04-24, 17:20
Det handlar ju om att få upp pulsen...cykla med händerna?

Bra förslag, har jag inte alls tänkt på.

Är det okej med belastning i den mån det inte gör ont? För OM det är okej kan du ju kanske komma igång lite lugnt och försiktigt på roddmaskinen men verkligen lägga all kraft på överkroppen. Det kommer naturligtvis inte kunna ge dig samma effekt rent konditionsmässigt men det kan ju vara en början.

Men som sagt, det förutsätter ATT du får stödja lite bara du undviker sånt som smärtar.

Också bra förslag, dock får jag inte belasta över huvud taget även om det inte skulle smärta. Men det borde ju gå med rodd om jag låter mitt vänsterben (skadade ankeln) vila vid sidan och ha höger ben aktivt uppe på "plattan", eller vad tror du Eddie?

SiSenior
2011-04-24, 17:32
Denna typen av roddmaskin kanske skulle funka, http://4.bp.blogspot.com/_LwJSaRyqNTA/SvMO7DnKHII/AAAAAAAAAfw/qExPt-0UOkI/s320/SkiErgox2a.jpg?iact=hc&vpx=1007&vpy=230&dur=243&hovh=191&hovw=238&tx=182&ty=117&ei=fFC0TfbvDpGd4AbVjb26Cw&page=3&tbnh=141&tbnw=176&start=51&ndsp=27&ved=1t:429,r:20,s:51?

Erik__
2011-04-24, 17:36
100rep på 10kg i latsdrag? Påminner nästan lite om bröstsim

spaffen
2011-04-24, 17:39
Som komplement till armcyklingen kan du göra armföringen från sprintlöpning stillastående med vikter i händerna. Tänk på att slå ned med latsen.
Stå lite framåtlutad, friska benet framför det sjuka och håll bara balansen med det.

Tolkia
2011-04-24, 18:59
Nä, du behöver inte primärt tips på konditionsträning (armcykling är väl iofs inte ett jättedumjt tips om du har tillgång till sådan maskin). Du behöver lära dig ta råd från andra, även när de råden inte är vad du själv skulle vilja. Om du fick fotleden uppskuren för två veckor sedan är det inte direkt sjukt konstigt att du inte får belasta den nu, och att försöka gå runt läkarens rekommendationer genom att hitta en träningsform där du tycker att du inte belastar så mycket att det "räknas" är ENBART DUMT. Risken att du genom att fippla på det sättet halkar ett steg fram och två bakåt är typ gigantisk (jag vet av erfarenhet hur överjävla störande det är när läkningen saboteras p.g.a. ens egen dumhet, så du kan tro mig på detta).

Jag fattar att det inte är kul att tvingas avstå om du är van vid en hög träningsdos, men försök se det i ett livsperspektiv. Det är ingen som ger dig rekommendationer om att avlasta foten för att de är elaka och missunnar dig träning. Några veckor nu är, i det långa loppet, INGENTING. Jag tror att du faktiskt redan vet det här, om du funderar seriöst på saken och inte bara låter känslorna tala. Det kommer också att kännas mindre gräsligt att vila om ett tag, om du kan bita ihop om frustrationen just nu; man dunkar inte huvudet i väggen mer än ett par veckor.

Eddie Vedder
2011-04-24, 20:06
Också bra förslag, dock får jag inte belasta över huvud taget även om det inte skulle smärta.

Då tycker jag du ska vänta.

whalle
2011-04-24, 20:20
Rullstol! Om du kan få låna en någonstans så borde ju det fungera.