Logga in

Visa fullständig version : Fivefingers?

berra_berra
2011-04-09, 18:10
Hur är det att springa i om man har höga fotvalv, pronerar och problem med benhinnorna? Med andra ord, hur är barfotalöpning med ovanstående problem?

http://barefootrunningshoes.org/wp-content/uploads/2009/12/FiveFingers-Speed-Men.jpg

Honken
2011-04-09, 18:12
Pronera gör fotleden naturligt för att dämpa stötar, fotvalvet lär nog inte vara så jobbigt så man lär sig att springa på frampdynan istället för med hälen. Benhinnorna är nog en annan femma, kanske något du får vila upp först.

berra_berra
2011-04-09, 18:14
Pronera gör fotleden naturligt för att dämpa stötar, fotvalvet lär nog inte vara så jobbigt så man lär sig att springa på frampdynan istället för med hälen. Benhinnorna är nog en annan femma, kanske något du får vila upp först.

Vila verkar tyvärr inte hjälpa för min vänstra benhinna. :( Vilade 3 månader i höstas.

creperiet
2011-04-09, 18:17
Vila verkar tyvärr inte hjälpa för min vänstra benhinna. :( Vilade 3 månader i höstas.

Is lokalt >20min efter varje pass.

Pdaddy
2011-04-09, 18:21
Fivefingers är da shit !!

Har ett par KSO, skall inhandla ett par Komodo i USA i juni..
Satsa på ett par Bailika om du skall springa i dem, me se till att köpa från Vibrams själv eller i butik. Finns många kina kopior på nätet..

Läs på http://birthdayshoes.com/ där står det mkt om de olika modellerna mm.

Första ggn ja sprang i mina fick ja en fruktansvärd träningsvärk i vaderna HAHAHA.

Pd

Honken
2011-04-09, 18:21
Det underlättar att springa med fivefingers iaf. När man löper med mjuka stötdämpande skor så har foten inget tillfälle att absorbera stötarna naturligt vilket medför en hel del problem (stukade fotleder, ömma ben/knä/höfter/rygg). Med fingersena så kan tårna spridas fritt, fotleden kan pronera samt att vadmusklerna och hälsenan hjälper till att dämpa steget (något som inte går om man landar på hälen).

berra_berra
2011-04-09, 18:24
Fivefingers är da shit !!

Har ett par KSO, skall inhandla ett par Komodo i USA i juni..
Satsa på ett par Bailika om du skall springa i dem, me se till att köpa från Vibrams själv eller i butik. Finns många kina kopior på nätet..

Läs på http://birthdayshoes.com/ där står det mkt om de olika modellerna mm.

Första ggn ja sprang i mina fick ja en fruktansvärd träningsvärk i vaderna HAHAHA.

Pd

Träningsvärk älskar jag! Alla annan värk gillar jag dock inte då det gäller träning.

Okej, så Bailika är bäst o springa i? Tänkte på de som heter Speed och Sprint, låter ju som löp"skor".

Hur är de storleksmässigt? :)

Pdaddy
2011-04-09, 19:22
Träningsvärk älskar jag! Alla annan värk gillar jag dock inte då det gäller träning.

Okej, så Bailika är bäst o springa i? Tänkte på de som heter Speed och Sprint, låter ju som löp"skor".

Hur är de storleksmässigt? :)

Storleken skall vara EXAKT !!
Du måste mäta foten, det finns en måttguide på Vibrams hemsida.
Att tänka på är att om du har jätte lång "pektå" så kan du få problem, samma gäller de som har enorm stortå å sen alla andra i en trappa ner :D
http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx

längst ner till höger har du Sizing !!!

Btw, KSO modell eller liknande är att rekomendera vid löpning, KSO (keep stuff out) håller liksom smuts, grus å annat krimskrams ute från dojjan.
Ja hade ett par sprint förut, men köpte snabbt ett par KSO.
Nu vill ja ha Ksp sport trek och Komodo, komodo på gymmet å allmänt ute å trek i bushen ;)

Pd

stridis
2011-04-09, 19:28
Är inte minsta intresserad av barfotalöpning, men gå barfota skulle ju vara najs, fast inte helt barfota då.

Någon som kan rekommendera skor för det ändamålet? Har en tajt budget också, så inga extravaganser.

mikaelj
2011-04-09, 19:42
Badskor fungerar bra. Säljs på simställen. Mina köpte jag i en friluftsaffär.

Frumpish
2011-04-09, 19:44
Vet inte om du syftar på barfota på gymmet stridis men jag har kört flipflop i 2 år på mitt gym. EXTREMT nice.

Tar av mig flipflopsen när det ska köras övningar man står upp i t ex. knäböj och mark och kör barfota. Får en skön strandfeeling på köpet

kettlebellGuden
2011-04-09, 19:50
Är inte minsta intresserad av barfotalöpning, men gå barfota skulle ju vara najs, fast inte helt barfota då.

Någon som kan rekommendera skor för det ändamålet? Har en tajt budget också, så inga extravaganser.

Fivefingers är jäkligt bra alternativ här. Jag brukar använda mina till vardags, och har gjort de senaste året. Kan bli lite kallt på vintern bara. Känns mycket obehagligt att gå runt i något annat.

Andra alternativ är FeelMax (finns hos t.ex. northsport) eller New Balance Minimus. Tyvärr saknar de tår båda två.

kettlebellGuden
2011-04-09, 19:54
Hur är det att springa i om man har höga fotvalv, pronerar och problem med benhinnorna? Med andra ord, hur är barfotalöpning med ovanstående problem?

Är det inte så att benhinneproblem ofta blir ett problem för man springer på hälen och daskar i foten, istället för landar längst fram och rullar bak som normala folk?

Barfotalöpning i sig kommer inte att göra något för dina problem.. det som är guld iaf för de två första (och förmodligen för det tredje, men det är jag inte 100% på) är att lägga om din löpstil till framfotalöpning.

stridis
2011-04-09, 19:54
Fivefingers är jäkligt bra alternativ här. Jag brukar använda mina till vardags, och har gjort de senaste året. Kan bli lite kallt på vintern bara. Känns mycket obehagligt att gå runt i något annat.

Andra alternativ är FeelMax (finns hos t.ex. northsport) eller New Balance Minimus. Tyvärr saknar de tår båda två.

Förutom att de är dyra. Badskor är nog mer det jag är ute efter.
Flipflops känns lite konstiga annars så nära... de är liksom inte följsamma utan floppar...

kettlebellGuden
2011-04-09, 19:57
Förutom att de är dyra. Badskor är nog mer det jag är ute efter.
Flipflops känns lite konstiga annars så nära...

Dyra vettikattsingen. FeelMax går loss på en 700:- lite beroende på modell senast jag tog en titt.

Flipflops är en annan av mina favoriter.. när man inte orkar ta på sig femfingrarna för man bara ska ner till ICA eller något. Suger dock på vintern för man får snö in under fötterna. *grr27*

mikaelj
2011-04-09, 19:58
Dyra vettikattsingen. FeelMax går loss på en 700:- lite beroende på modell senast jag tog en titt.

Flipflops är en annan av mina favoriter.. när man inte orkar ta på sig femfingrarna för man bara ska ner till ICA eller något. Suger dock på vintern för man får snö in under fötterna. *grr27*

Sandaler (Ecco har jag, nå'n "sport"-modell), så får man varken snö under fötterna eller problemet med att stoppa i tårna i.

stridis
2011-04-09, 20:05
Vet inte om du syftar på barfota på gymmet stridis men jag har kört flipflop i 2 år på mitt gym. EXTREMT nice.

Tar av mig flipflopsen när det ska köras övningar man står upp i t ex. knäböj och mark och kör barfota. Får en skön strandfeeling på köpet

Då skulle ju flipflopsen vara av närmare hälften av tiden ju!:D

Böj,marklyft, stående pressar, bicepscurl, rodd, hahaha...

Pdaddy
2011-04-09, 20:12
Köp ett par KSO, gymmet, gå i hemma å ute.. BEST SHIT EVER, vill inte ta av min på sommaren :D

Pd

berra_berra
2011-04-09, 20:29
Att tänka på är att om du har jätte lång "pektå" så kan du få problem, samma gäller de som har enorm stortå å sen alla andra i en trappa ner :D

Btw, KSO modell eller liknande är att rekomendera vid löpning, KSO (keep stuff out) håller liksom smuts, grus å annat krimskrams ute från dojjan.
Ja hade ett par sprint förut, men köpte snabbt ett par KSO.
Nu vill ja ha Ksp sport trek och Komodo, komodo på gymmet å allmänt ute å trek i bushen ;)

Pd

Kikade här och fanns lite olika KSO-varianter, vilken tror du? Vad tror du om den nya Bikila? :)

Mr.Cosybear
2011-04-09, 20:38
Är fruktansvärt sugen på att skaffa ett par fivefingers men kan inte bestämma mig mellan bikila eller kso. Kso verkar vara mer "naturlig", mer allaround men bikila mer brandad som en ren löparsko och inte lika "naturlig".

Lutar mer åt KSO men det jag funderar över är om resorbandet, eller toppen av skon så att säga vid fotknölarna snabbt kan bli obekvämt? Hur är det?

Frumpish
2011-04-09, 20:42
Då skulle ju flipflopsen vara av närmare hälften av tiden ju!:D

Böj,marklyft, stående pressar, bicepscurl, rodd, hahaha...

Thats how i roll :D

freedom! Har faktiskt aldrig varit med om att någon gnällt hygienmässigt men det hade nog hänt rätt fort om jag gick runt barfota konstant

stridis
2011-04-09, 20:49
Thats how i roll :D

freedom! Har faktiskt aldrig varit med om att någon gnällt hygienmässigt men det hade nog hänt rätt fort om jag gick runt barfota konstant

Då kanske jag skulle ta och testa flipflops till mitt *ahem* böjpass. GENIALT
mein herr Frumpish.

berra_berra
2011-04-09, 20:50
Frågade precis Clas Björling som håller på med triathlon bland annat om vad han trodde om fivefingers och barfotalöpning.

"Jag tror inte mkt på barfotalöpning, däremot så tror jag löpning i relativt lätta och neutrala skor är bra, typ Asics DS trainer som jag själv kör nästan all löpning i. Sen när det gäller benhinner så är nog det mer en träningssak än vad man har för skor, gäller att stegra löpningen sakta. "

kettlebellGuden
2011-04-09, 20:55
Frågade precis Clas Björling som håller på med triathlon bland annat om vad han trodde om fivefingers och barfotalöpning.

"Jag tror inte mkt på barfotalöpning, däremot så tror jag löpning i relativt lätta och neutrala skor är bra, typ Asics DS trainer som jag själv kör nästan all löpning i. Sen när det gäller benhinner så är nog det mer en träningssak än vad man har för skor, gäller att stegra löpningen sakta. "

Vad ser han för problem med barfotalöpning?

Flodhäst
2011-04-09, 20:57
Finns det några studier eller liknande som visar att fivefingers verkligen är så bra för seriösa löpare? Jag har provat dessa och det var ingen större skillnad från riktiga skor förutom att det kändes väldigt stelt på asfalten.

Hur pass bra är dessa för seriösa löpare som tävlar? Varför har fivefingers inte slagit igenom större om de nu är så bra? Använder eliten fivefingers, om inte hur kommer det sig?

Kabuto
2011-04-09, 21:02
Finns på naturkompaniet också, jag har funderat hela vintern att beställa när sommaren börjar. Men är lite feg, vill prova i butik före jag vill beställa :/

berra_berra
2011-04-09, 21:09
Vad ser han för problem med barfotalöpning?

Det har jag inte frågat.

MAXX
2011-04-09, 21:11
Någon som vet vilka affärer i Göteborg som säljer vibram five fingers?

(Behöver testa storlekarna innan jag beställer från nätet. :devil: )

berra_berra
2011-04-09, 21:14
Någon som vet vilka affärer i Göteborg som säljer vibram five fingers?

(Behöver testa storlekarna innan jag beställer från nätet. :devil: )

Beställ från addnature, gratis returfrakt. :)

Det är bara att mäta fossingarna och jämföra med
http://www.addnature.com/fivefingers_sizing_chart.jpg

MAXX
2011-04-09, 21:22
Beställ från addnature, gratis returfrakt. :)

Det är bara att mäta fossingarna och jämföra med
http://www.addnature.com/fivefingers_sizing_chart.jpg

okej tack hoppas charten stämmer! :D

fy sketan va dyra dom var där. näh, då tar jag ebay för 1/3 priset.

berra_berra
2011-04-09, 21:23

okej, tack för tipset om ebay! :)

Kryss
2011-04-09, 22:00

Hittar du verkligen dem för en tredjedel av priset på ebay, inkl frakt, från en säljare du kan lita på inte säljer fakes?

mikaelj
2011-04-09, 22:06
Finns det några studier eller liknande som visar att fivefingers verkligen är så bra för seriösa löpare? Jag har provat dessa och det var ingen större skillnad från riktiga skor förutom att det kändes väldigt stelt på asfalten.

Tog du i med hälen när du använde dina fivefingers?

G_lund
2011-04-09, 22:12
För oss som har stora stortår då, är det bara att glömma sånna här skor då?:(

Pdaddy
2011-04-09, 22:13
okej, tack för tipset om ebay! :)

Hittar du verkligen dem för en tredjedel av priset på ebay, inkl frakt, från en säljare du kan lita på inte säljer fakes?

Då är de fake, finns tonvis på Ebay mm..
KÖP EJ DE ÄR KISS !! :D

Pd

berra_berra
2011-04-09, 22:24

Pd

Beställde alla löpvarianter från addnature precis, tur att man kan beställa hem och testa! :)

Flodhäst
2011-04-09, 23:48
Tog du i med hälen när du använde dina fivefingers?

Nej jag springer naturligt på framfoten, har några års löpträning på nacken. Någon får gärna svara på de andra frågorna så jag vet ifall de är något att ha eller ej.

kettlebellGuden
2011-04-10, 05:36

Hur pass bra är dessa för seriösa löpare som tävlar? Varför har fivefingers inte slagit igenom större om de nu är så bra? Använder eliten fivefingers, om inte hur kommer det sig?

Nej.

Det som ofta påstås göra stor skillnad för löpare är att byta till framfotalöpning, vilket de görs en del studier på.

Valet av skor i sig är det nog ingen som forskar speciellt mycket på.. rätt kostsamt att göra sådana studier.. kanske inte något Vibram känner för att hosta upp.

Jag kan se klara fördelar med barfotalöpning eller minimal sula (tryckreceptorerna under fötterna får mer korrekt information) men om det skulle göra någon rejäl skillnad för de som löper mycket vet jag inte.. det låter rimligt i min värld.

Det finns ju en del ultramarathonar som kör "barfota". Varför det inte slår igenom kan likabra vara marknadsföringsrelaterat.

kettlebellGuden
2011-04-10, 05:40

Ja.

Vill du ha minimal sula så finns det t.ex. FeelMax eller New Balance Minimus som inte har tår.

rife
2011-04-10, 07:17
Detta är en bra artikelserie om barfotalöpning.

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

Flodhäst
2011-04-10, 10:23
Detta är en bra artikelserie om barfotalöpning.

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

Mycket intressant. Tyvärr gav det inte svar på så många frågor.

Ape3
2011-04-10, 11:17
Själv började jag med framfotslöpning på grund av det klassiska knäproblemet.
Nu blir problemet istället att vaderna inte orkar! Knäproblemen gone missing.

...och då springer jag bara för roligt och kanske max en gång i månaden vintertid och minst en gång i veckan sommartid.

Har dragit mig för finve fingers på grund av priset och att man göra vill prova först men nu är de beställa i alla fall så får vi se. Återkommer med recension.

berra_berra
2011-04-10, 12:57
Själv började jag med framfotslöpning på grund av det klassiska knäproblemet.
Nu blir problemet istället att vaderna inte orkar! Knäproblemen gone missing.

...och då springer jag bara för roligt och kanske max en gång i månaden vintertid och minst en gång i veckan sommartid.

Har dragit mig för finve fingers på grund av priset och att man göra vill prova först men nu är de beställa i alla fall så får vi se. Återkommer med recension.

Vilken modell beställde du?

MAXX
2011-04-10, 13:10

Nej jag såg fel. Men halva priset kan man få dom för med frakt.

Tricce
2011-04-10, 13:56
Vi kan inte ha en fivefingers tråd utan att ha en video med five finger death punch i!!! :D

otsMXq-1xQw

MAXX
2011-04-10, 14:03

Pd

haha du har rätt. Skickade just och frågade en på ebay om dom var autentiska. Det var dom inte. :D

Bör väl finnas billigare på nätet ändå då Sverige är ganska dyra på skor.

Pdaddy
2011-04-10, 14:15
haha du har rätt. Skickade just och frågade en på ebay om dom var autentiska. Det var dom inte. :D

Bör väl finnas billigare på nätet ändå då Sverige är ganska dyra på skor.

Du kan hitta affärer i USA som skickar till Swe, men man får räkna med tull + moms oftast..

Pd

berra_berra
2011-04-10, 22:07

Pd

Om foten ligger mellan två storlekar, ska man välja den tajta eller den lite stora? Ger de med sig på längden?

Pdaddy
2011-04-11, 06:53
Om foten ligger mellan två storlekar, ska man välja den tajta eller den lite stora? Ger de med sig på längden?

den stora ;)
Annars blir det oskönt *hehe*

Kom ihåg att de tar en stund att vänja sig med dem, men när man gjort det så är det det bästa skit i världen :D
Btw, när du sätter på dig dom, Glid in med foten och pilla till tårna så att allt sitter i som det ska fram, sen dra upp över hälen ;)

Pd

Johan O
2011-04-11, 07:49
Har fyra olika par Fivefingers! KSO, Speed, Bikila och Komodo.:)
Gillar faktiskt inte KSO lika mycket som dom andra. Speed använder jag till vardags som vanliga pjucks, Bikila och komodo kör jag all sorts träning med.
Mina fötter, benhinnor, knän, höfter mår betydligt bättre sen jag slängde löparskorna.

Dom är verkligen otroligt underbara under den snöfria och slaskfria delen av året.
Beställer mina från Northsport. Snabba och med stort sortiment VFF.

Johan O
2011-04-11, 07:59

För stora är inte skönt heller. Dom flesta nätbutiker brukar vara smidiga med att byta om storleken blir fel.
Sen är det "olika" storlekar på olika modeller. Dom senare modellerna (speed, bikila, komodo) är lite mindre i storlekarna än dom äldre (KSO mfl.)

Pdaddy
2011-04-11, 08:10
Har fyra olika par Fivefingers! KSO, Speed, Bikila och Komodo.:)
Gillar faktiskt inte KSO lika mycket som dom andra. Speed använder jag till vardags som vanliga pjucks, Bikila och komodo kör jag all sorts träning med.
Mina fötter, benhinnor, knän, höfter mår betydligt bättre sen jag slängde löparskorna.

Dom är verkligen otroligt underbara under den snöfria och slaskfria delen av året.
Beställer mina från Northsport. Snabba och med stort sortiment VFF.

Nice !!!

Hur skulle du jämföra KSO och Komodo ?
JAg skall ju köpa mig ett par men tänkte vänta till när jag är i USA, men frågan är om ja kan vänta *haha*

Pd

Johan O
2011-04-11, 08:44
Nice !!!

Hur skulle du jämföra KSO och Komodo ?
JAg skall ju köpa mig ett par men tänkte vänta till när jag är i USA, men frågan är om ja kan vänta *haha*

Pd

Komodo är ljusår skönare! Komodo tappar lite lite i barfotakänsla (precis som bikila och speed) i och med att dom har någon millimeter tjockare sula, men tycker inte att det stör.
Jag som springer mycket i skog och på grusväg får inte lika ont under fötterna med Bikila/speed/komodo som med KSO. Har inte så härdade fotsulor än och även mindre stenar kan göra lite ont.

Dom har verkligen lyckats med komodo tycker jag! Otroligt skön invändigt!:)

espeto
2011-04-11, 09:10

Nej, du kan ha hur stora tår som helst :D

Kanske inte.. Men jag har stora stortår i förhållande till mina fötter och det funkar fin fint :thumbup:

grisbil3n
2011-04-11, 12:38

Jag hade horribla problem med benhinnorna, till och med rask promenad gjorde ont, lopning i mer an 5 minuter var inte aktuellt. For 1,5 ar sen borjade jag hoppa hopprep varje dag barfota pa relativt mjukt underlag. Introducerad lopning vartefter och efter nagra manader var problemet helt borta och det aer det fortfarande. Hade i flera ar innan testat allt, stretching, skor och ovningar och helvete.

mattepatte
2011-04-11, 13:22
Jag har ett par fingefingers bikila här hemma som jag inte bestämt mig för om jag ska ha kvar, har öppet köp 1,5 veckor till.
För dom sitter verkligen exakt på foten, dom stramar inte åt, men dom "nuddar" överallt, är det rätt storlek för mig?
Jag har 43 i skor annars, och dessa är storlek 42.

Catstyle
2011-04-11, 14:59
Jag har ett par fingefingers bikila här hemma som jag inte bestämt mig för om jag ska ha kvar, har öppet köp 1,5 veckor till.
För dom sitter verkligen exakt på foten, dom stramar inte åt, men dom "nuddar" överallt, är det rätt storlek för mig?
Har normalt sett 42 i skor, valde 41 på mina Treksports.
De tog också i "överallt", som en handske typ.
Var lite osäker som dig med, men efter en veckas av flitigt användande så anpassar de sig nu riktigt fint till fötterna.

mattepatte
2011-04-11, 15:06
Har normalt sett 42 i skor, valde 41 på mina Treksports.
De tog också i "överallt", som en handske typ.
Var lite osäker som dig med, men efter en veckas av flitigt användande så anpassar de sig nu riktigt fint till fötterna.

Okej, låter bra, så då blir det väll första turen nu till veckan då :D

Kryss
2011-04-11, 17:03
Högg till på ett par bikila idag i samma storlek som jag har kängor i, provade ett par KSO också men tyckte de satt lite glappigare vilket kändes konstigt.

Inte säker på om jag ska behålla dem just nu, men de verkar trevliga. Glömde bort att prova komodon, hade dock nästan bara tänkt ha dem till o springa så.

Det som känns lite konstigt är att tårna alla når ut lite olika långt, har väldigt "krummad" lilltå tex så den kommer knappt ut alls :p

The_RobRoy
2011-04-11, 17:15

Köp bättre vanliga skor, det finns troligen en sko som funkar för dig. Hade sjukt mycket problem med benhinnorna i ett par Asics med formgjutna sulor. Så köpte jag ett par Asics Kayano, så poff var alla besvär borta på 2-3 veckor, nästan magiskt.

berra_berra
2011-04-11, 18:17
Köp bättre vanliga skor, det finns troligen en sko som funkar för dig. Hade sjukt mycket problem med benhinnorna i ett par Asics med formgjutna sulor. Så köpte jag ett par Asics Kayano, så poff var alla besvär borta på 2-3 veckor, nästan magiskt.

Har testat nästan alla olika modeller, Nimbus, Kayano, GT-2140, Salvation 2 osv. Både med och utan formgjutna sulor.

Kabuto
2011-04-11, 19:28
Vilken modell tror ni är skönast för vardagsbruk, allt-i-allo sko?

The_RobRoy
2011-04-11, 19:49
Har testat nästan alla olika modeller, Nimbus, Kayano, GT-2140, Salvation 2 osv. Både med och utan formgjutna sulor.

Bittert :(

Pdaddy
2011-04-11, 20:00

Som dom skall sitta, skall va som en handske !!!
får ju dock inte göra ont när man böjer foten (mellan tårna)

Heeepppppp

Pd

Mr.Cosybear
2011-04-11, 20:15
Var nere och provade ett par KSO med resor och ett par bikila med snörning, bikila med resor var slut och de hade inga komodo :( Bikilan misstänker jag är något skönare att springa i och vandra med i skogen. Men man mister dock lite av flexibiliteten därefter. KSOn känns däremot verkligen som en go strumpa. Sen är ju inte snörning, åtminstone inte den där gummibandslösning, inte alls bra då skon inte sitter alls lika bra som resorbandslösningen.

Ska ner och hämta mitt par KSO imorgon så får vi se hur de är efter några dagars användande. Kan tillägga att jag gick ner två skostorlekar tills jag tyckte att de satt som ett smäck :)

mattepatte
2011-04-11, 20:18
Som dom skall sitta, skall va som en handske !!!
får ju dock inte göra ont när man böjer foten (mellan tårna)

Heeepppppp

Pd

Jo dom sitter som en handske, dock känns det lite konstigt på vänster foten, eftersom att min vänstra lilltå annars brukar vara under tån bredvid den, men nu pressas den ut lite, men det gör den ju i alla storlekar.
Aja bara åå köra :hbang:

berra_berra
2011-04-11, 22:00

Ringde till Head2Foot (http://head2foot.se/fivefingers/media.htm) idag och ställde en massa frågor, det är dem som är importör av Fivefingers till Sverige.

Bikilan var nr. 1 för löpning alt. Speed som har samma läst som Bikilan, dock annan snörning.

För allround Komodo Sport som har en bättre sula för snabba förflyttningar, t.ex. innebandy eller dylikt.

Johan O
2011-04-12, 05:37

Skönast hittills är helt klart Komodo, men Speed ser ju med sin snörning något diskretare ut. Du lär få måååånga frågor och konstiga blickar även med speed på fötterna, men du kanske lurar någon som kollar snabbt iallafall.:)

Komodon har mest "skokänsla" (jävligt skön sko) medans Speed känns lite luftigare.

Johan O
2011-04-12, 05:43
Högg till på ett par bikila idag i samma storlek som jag har kängor i, provade ett par KSO också men tyckte de satt lite glappigare vilket kändes konstigt.

KSO är större i storleken än Bikila. Jag har stl.46 i vanliga skor och kör 46 på Bikila/speed/komodo. På KSO behöver jag gå ner till 45.

Det som känns lite konstigt är att tårna alla når ut lite olika långt, har väldigt "krummad" lilltå tex så den kommer knappt ut alls :p

Jag har ganska sluttande tår. Stortån och den bredvid är lika långa och dom andra är betydligt kortare. Det gör att stortån och tån bredvid sitter perfekt, medans det är lite luft på dom andra tårna. Man får leva med det.

Kabuto
2011-04-12, 09:51
Jag beställde Komodo sport igår :)

Pdaddy
2011-04-12, 20:03
Ja väntar till 2a Juni å köper dem för 700 spänn i USA istället...... Faan a snål ja e !

Pd

Matsa
2011-04-12, 20:41
Skönast hittills är helt klart Komodo, men Speed ser ju med sin snörning något diskretare ut. Du lär få måååånga frågor och konstiga blickar även med speed på fötterna, men du kanske lurar någon som kollar snabbt iallafall.:)

Vita speed ser klart diskretast ut, tycker den färgen maskerar delningen i tårna på något vänster fast mycket är det ju förstås inte.

Förövrigt kan jag aldrig se ett par vibrams utan att tänka på
http://img852.imageshack.us/img852/5584/albundygodsshoes.jpg

Ah, sköna nostalgi!

Pdaddy
2011-04-12, 20:49
Vita speed ser klart diskretast ut, tycker den färgen maskerar delningen i tårna på något vänster fast mycket är det ju förstås inte.

Förövrigt kan jag aldrig se ett par vibrams utan att tänka på
http://img852.imageshack.us/img852/5584/albundygodsshoes.jpg

Ah, sköna nostalgi!

Det där är Mog's eller va tusan de hette, Höga FF pjuck, värsta terräng monstret :D

Pd

Mr.Cosybear
2011-04-13, 10:12
Måste verkligen säga att KSOna är fruktansvärt sköna. Använt dem en dag och sitter nu andra dagen med dem på jobbet. Kan ju säga såhär, man kommer få höra alla möjliga kommentarer från kollegor om man vågar ta på sig dem på jobbet. Många verkar tycka att man är dum i huvet som går med dem :D

Pdaddy
2011-04-13, 11:31
Måste verkligen säga att KSOna är fruktansvärt sköna. Använt dem en dag och sitter nu andra dagen med dem på jobbet. Kan ju säga såhär, man kommer få höra alla möjliga kommentarer från kollegor om man vågar ta på sig dem på jobbet. Många verkar tycka att man är dum i huvet som går med dem :D

Och 99% tycker dom är fula som stryk..
Ja tycker dom är snygga!!! WTF liksom.

Dock har ja dom ej på jobbet, men gym och ute hemma på sommaren mm. Som sagt så får man en hel del skumma blickar och roliga komentarer. Py gymmet blir jag till och med retad av personalen !! *grr27*

Pd

berra_berra
2011-04-13, 17:29
Jag har i vanliga fall 44-45 på skor, oftast 44. Mina fötter mätte omkring 28 cm blankt. Så beställde stl. 44 och 45 av Bikila LS. 44 kändes eventuellt lite stor, så beställde 43 idag. :)

Johan O
2011-04-13, 18:15
www.youarethetechnology.com

Hobbes
2011-04-15, 05:55
www.youarethetechnology.com

Oerhort skont gjord reklam/informations film, tack sa mycket!

Nitrometan
2011-04-15, 08:26
Finns det nån liknande sko - tunn sula, mjuk sko - men utan fingrar för tårna.

Visst, det ser roligt ut, men är inte särskilt snyggt.

elo_
2011-04-15, 09:04

brottarskor.

Wain
2011-04-15, 09:05

Finns en hel del, tex:

http://www.merrell.com/US/en-US/Product.mvc.aspx/22875M/50390/Mens/Barefoot-Trail-Glove

http://www.shopnewbalance.com/newbalanceMT10GY.htm

Nitrometan
2011-04-15, 09:12
brottarskor.
Nej. Det har jag redan och det är betydligt hårdare/styvare sula i dem.

Finns en hel del, tex:

http://www.merrell.com/US/en-US/Product.mvc.aspx/22875M/50390/Mens/Barefoot-Trail-Glove

http://www.shopnewbalance.com/newbalanceMT10GY.htm

Tack! :thumbup:

espeto
2011-04-15, 10:19

http://barfotalopning.se/

Nitrometan
2011-04-15, 10:54
http://barfotalopning.se/

:thumbup:

De hade nånslags ninjastrumpa där också.

http://img62.imageshack.us/img62/694/454x454xtoessportmid2.jpg

:D

Livankaret
2011-04-15, 11:12

Sockiplast. Sloganen går typ att man kan springa framåt framåt och bakåt bakåt. De blå är bäst.

Nitrometan
2011-04-15, 11:16
Sockiplast. Sloganen går typ qtt man kan springa framåt framåt och bakåt bakåt.

Hahahaha! Ja, den gamla sången... :D

Sockiplast är ju fint. Det hade man på dagis.

Beachsox säljer såna...

http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=17228&stc=1&thumb=1&d=1144919324

Livankaret
2011-04-15, 11:25
Hahahaha! Ja, den gamla sången... :D

Sockiplast är ju fint. Det hade man på dagis.

Beachsox säljer såna...

http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=17228&stc=1&thumb=1&d=1144919324

Vetitusan om man bör springa bakåt i de där dock.

espeto
2011-04-15, 11:45
:thumbup:

De hade nånslags ninjastrumpa där också.

http://img62.imageshack.us/img62/694/454x454xtoessportmid2.jpg

:D

Jag har sånna :thumbup:
Lite bökigt att få på, men riktigt skönt om man skall springa i VFF när det är lite kyligt.

Fredszky
2011-04-15, 19:52
Inhandlade ett par Fivefinger Komodo Sport i onsdags, sprang 10 min igår och idag, idag kändes det i hälsenorna så jag gick mycket. Man känner att vaderna får jobba mer, får träningsvärk!

Kul grej :)

Pdaddy
2011-04-15, 20:23
Japp så blir det när man tar emot med vaderna och inte bara skjuter ifrån :D

Pd

mattepatte
2011-04-24, 12:17
JÄKLAR vilken träningsverk man fick av att jogga med five fingers, joggade tio minuter och kan knappt gå idag, ska mäta mina vader innan sommaren och sen efter och se hur det blir :D

Flodhäst
2011-04-24, 15:11
Min fötter är exakt 25 cm men storlek 39 är 24,13 cm och storlek 40 är 25,40 cm. Kommer någon av dessa att sitta bra på mig eller ska jag satsa på tjejmodellen storlek 40 som är 25,09 cm? :em:

Pdaddy
2011-04-25, 12:00
Lite bra info

Först, varför FF är bättre än pjuck !!
http://www.youtube.com/watch?v=9itkEkcQ8WM&feature=player_embedded

Annat bra tagit från ett annat forum.
http://runningbarefoot.org/
http://www.comfortshoe.com/foot_exercises_.htm
http://www.teamdoctors.org/ph/transc...7-20-2007.html - The Stoxen Approach to Reestablishing the Body's Elastic Recoil Mechanisms Through Therapeutic Exercises
http://www.heraldsun.com.au/news/bre...-1225715383899 - It took 4 million years of evolution to perfect the human foot. But we're wrecking it with every step we take.
http://www.runforyourlife.com.au/dow...ot_Running.pdf
http://runningtimes.com/Print.aspx?articleID=15751 - Run Softly, Naturally
http://www.eatmoveimprove.com/2009/1...-dysfunctions/ - Shoes, Sitting, and Lower Body Dysfunctions
http://www.wikihow.com/Start-Barefoot-Running
http://www.barefootted.com/index.php?q=/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8483401.stm - Shoes may have changed how we run
http://www.sfparkour.com/forum/showthread.php?t=2507

http://www.cnn.com/video/#/video/liv....mcdougall.cnn

Mr.Cosybear
2011-04-25, 14:24
Vilka överaskningar jag fick idag på stan, såg tre olika personer vid olika tillfällen som traskade runt i sina five fingers såhär i värmen :)

osk
2011-05-06, 15:30
Recension av Vibram fivefingers KomodoSport storlek 44

Förhoppningsvis så får någon något svar på något som de funderat över.

Pris 5/5
Köpte dojjorna via en bekant som var över i staterna. 650:- är lite för vilken sko som helst som man kan springa i, så väldigt prisvärd på det sättet.

Passform 4/5
Storlek 44 var liite för stor för mig, men jag ligger vanligtvis mellan 43/44 på andra skor också. Tack vare att komodon har spänne över både häl och vrist så går det att justera riktigt bra. Om inte halvstorlekar finns så är detta iaf helt rätt.

Vandring 3/5
Jag har traskat runt med tung väska på söderåsen några dagar, och där passade komodo tyvärr inte alls. Underlaget var generellt sett alldeles för storstenigt. Däremot så fungerade de åtminstone lika bra som vanliga trekkingskor ellerl liknande. Inte en tendens till skavsår heller, trots att det var första användningen och det blev ganska många timmar totalt ändå.

Löpning 4/5
Precis som mina gamla nike free, men bättre:) Skämt å sido, det är så jag känner. Eftersom jag löpt med liknande skor tidigare (nike free som sagt) så har jag inte upplevt något träningsvärk i vader/anklar som en del andra här verkar ha gjort. Väldigt träligt att löpa på asfalt med, men det är det nog ingen som är förvånad över (och när är asfalt kul öht?). Man blir sjukt lekful när jag tassar omkring och hoppar runt, över och genom allt man hittar:)

Marklyft 4/5
Mycket bra, väldigt tät känsla med/mot golvet. Jämför själv med "vanliga" gympaskor och inte med lyftarskor, men sulan är ungefär 3mm, så jag har svårt att tänka mig att något annat än barfota/strumpfota kan ge lägre utgångspunkt. Jag fick iaf omedelbart något bättre teknik, men detta är alltså kanske inte unikt för fivefingers.

Benböj 4/5
Otroligt mycket större flexibilitet vid anklarna, något som är ett problem för mig. Man kan verkligen "greppa" golvet och pressa sig igenom. Återigen är detta jmf med vanliga skor och inte lyftarskor. Måste tillägga att det känns väldigt stabilt när man står, eftersom man kan spreta så mycket med tårna när man tar i. Även här klart förbättrat teknik jmf utförande med vanliga skor.

Slutsats 4/5
Skon blir lite begränsad av att man så gärna vill undvika att springa på asfalt. Annars är den precis så bra som jag kan tänka mig att en sko man använder allround någonsin kan bli. Reservation för hållbarheten, då jag bara haft skorna i någon vecka. Eventuellt inte lika bra som riktiga lyftarskor, men bra på gymmet iaf. Klart överlägsna vanliga skor, iaf om man har mina förutsättningar.

Hoppas någon fick ut något av detta!

Johan O
2011-05-06, 16:10
Varför tycker du dom är träliga att löpa på asfalt med? Tycker dom funkar lika bra där som på övriga underlag.

Flodhäst
2011-05-06, 16:30
Varför tycker du dom är träliga att löpa på asfalt med? Tycker dom funkar lika bra där som på övriga underlag.

Jag håller med. Jag misstänker att många icke-löpare provar fivefingers och således har noll koll eller kass löpteknik. :D

Något som jag har problem med i mina fivefingers är skavsår/blåsor från lite längre rundor över milen.

osk
2011-05-06, 16:45

Det är väll inte konstigare än att mer dämpade skor kan få en att då och då glömma hur j*vla hårt asfalt är. Fivefingers not so much...

Jag inser att det även kan vara en teknikfråga, men jag gav bara ett utlåtande baserat på mina erfarenheter hittils med skorna. Inget oemotsägligt påstående att fivefingers är kassa på asfalt.

osk
2011-05-06, 16:46
Jag håller med. Jag misstänker att många icke-löpare provar fivefingers och således har noll koll eller kass löpteknik. :D

Något som jag har problem med i mina fivefingers är skavsår/blåsor från lite längre rundor över milen.

Då tycker jag att du kan definiera vad som krävs för att vara en löpare, så vi kan reda ut huruvida min åsikt räknas eller ej.:cool:

Johan O
2011-05-06, 17:15

Har du provat Komodo? Dom sitter som en mjuk smekning på foten.:) Skönaste VFF jag testat.

Kryss
2011-05-06, 18:01
Fler som upplever skavsår på hälsenan?

Vart ute med mina bikila ~6ggr nu och sliter upp sår på hälsenan varje gång, lite tradigt. Annars är de riktigt trevliga att springa stigar med.

Johan O
2011-05-06, 18:09
Fler som upplever skavsår på hälsenan?

Vart ute med mina bikila ~6ggr nu och sliter upp sår på hälsenan varje gång, lite tradigt. Annars är de riktigt trevliga att springa stigar med.

Är dom förstora och ligger och glappar kanske? Köp ett par tåstrumpor och använd i värsta fall.

osk
2011-05-06, 20:38
Är dom förstora och ligger och glappar kanske? Köp ett par tåstrumpor och använd i värsta fall.

Använder du tåstrumpor ibland? För- och nackdelar?

Johan O
2011-05-06, 20:51
Använder du tåstrumpor ibland? För- och nackdelar?

Japp, ibland när det är lite kallt ute. Märker inga direkta nackdelar faktiskt, förutom att strumpjävlarna är lite bökiga att få av och på...

osk
2011-05-06, 21:23
Japp, ibland när det är lite kallt ute. Märker inga direkta nackdelar faktiskt, förutom att strumpjävlarna är lite bökiga att få av och på...

OK. Jag överväger det även som en livstidsförlängande åtgärd. Har för mig att skor inte kommer lukta apa lika fort om man har en strumpa som plockar upp fot-transpiransen. Upplever du/ni att skorna efter hand tar åt sig och börjar lukta? Brukar ju vara det första som händer vanliga träningsskor om man använder dem barfota...

Madame
2011-05-06, 21:29
vad är det för skillnad på damskorna och herrskorna? vad händer om jag som tjej drar på mig ett par ff för karlar? kommer de sitta sämre nånstans på foten, skiljer sig fötters proportoner åt mellan könen på nåt vis?

Pdaddy
2011-05-06, 21:54
vad är det för skillnad på damskorna och herrskorna? vad händer om jag som tjej drar på mig ett par ff för karlar? kommer de sitta sämre nånstans på foten, skiljer sig fötters proportoner åt mellan könen på nåt vis?

Förutom det givna storleksskillnaderna så är nog damskon lite smalare, tror inte det skiljer så mkt annars.

Pd

Kryss
2011-05-06, 22:12

Har snarare vart orolig för att de ska vara för små, har 42-42½ i vanliga skor och 41 i dessa efter att jag bytte ner mig en storlek. Får hoppas de mjuknar till (eller mina hälsenor hårdnar), strumpor i låter inte så roligt o behöva använda.

Johan O
2011-05-07, 01:59
OK. Jag överväger det även som en livstidsförlängande åtgärd. Har för mig att skor inte kommer lukta apa lika fort om man har en strumpa som plockar upp fot-transpiransen. Upplever du/ni att skorna efter hand tar åt sig och börjar lukta? Brukar ju vara det första som händer vanliga träningsskor om man använder dem barfota...

Nah, jag tycker nog dom håller sig hyffsat luktfria ändå. Det är bara att slänga dom i tvättmaskinen om dom blir småvidriga. Har inte tvättat mina så många gånger, men har läst om flera som tvättar sina ofta och dom håller fint.

osk
2011-05-07, 07:33
Nah, jag tycker nog dom håller sig hyffsat luktfria ändå. Det är bara att slänga dom i tvättmaskinen om dom blir småvidriga. Har inte tvättat mina så många gånger, men har läst om flera som tvättar sina ofta och dom håller fint.

Tack för hjälpen.

mattepatte
2011-06-21, 12:00
bump.
Hur går det för er?
Har använt mina ett tag och vänt mig nästan helt och hållet, kan springa en mil utan problem och kan springa mycket snabbare med five fingers en vanliga skor, får ett mycket rappare löpsteg.

Perna
2011-06-21, 18:48

Jag brukar skölja av mina i duschen ut och invändigt efter varje pass och sen så får dom självtorka, tycker det funkar bra.

Fatalist
2011-06-21, 19:25
Fan vad sugen man blir! Ska nog beställa ett par. Vilken modell är vettig att ha om man bara ska ha ett par, och springer asfalt/grus/motionsrunda-bark-underlag/skog? Allround alltså :)

Pdaddy
2011-06-21, 19:41
Köpte 2 par Komodos när ja va i staterna, ett till mig och ett till frugan..

2 st för priset av ett par här hemma :D

Komodo är skönast av alla FF ja testat ;)

Pd

Pdaddy
2011-06-21, 19:42
Fan vad sugen man blir! Ska nog beställa ett par. Vilken modell är vettig att ha om man bara ska ha ett par, och springer asfalt/grus/motionsrunda-bark-underlag/skog? Allround alltså :)

Bakila skulle jag nog köra på som ren löpdojja, eller dem med snörning som ser ut som Bakila..

Pd

hallar
2011-06-21, 19:57
Jag har börjat med barfotalöpning. Kommer att springa på stranden barfota i sommar. Men innan jag flyttar dit för sommaren så springer jag barfota på löpband. Det fungerar riktigt bra. Detta tycker jag fungerar bra, kanske något att prova på om man gillar innan man köper ett par five-fingers

Kryss
2011-06-21, 20:19
Löste mina tidigare problem med skavsår med att dra åt kardborren som tusan, dock går den i marken så funderar på att klippa den. Annars är jag riktigt nöjd, sitter här med ordentlig träningsvärk i vaderna sen jag sprang en snabb (för mig) runda häromdagen för att se hur jag stod mig mot några år sedan.

Det är lite svårt att göra väldigt bra jämförelser med hur jag sprang tidigare med tyngre och kraftigt proneringsjusterade skor. Nu tänker jag nämligen mycket mer på löpsteget och springer med en mycket bättre hållning, så det har skett mycket förbättring bara på grund av det. Skorna är sköna i alla fall och det räcker gott och väl för min del, känns så mycket mer befriande än mina tunga gamla skor.

TKDman
2011-06-21, 20:32
Köpte ett par KSO för några dagar sedan. Har bara sprungit två kortare rundor på typ 1,5 km var men fyfan vilken träningsvärk jag har i vaderna! Trodde ändå att mina vader skulle vara tuffare med tanke på att jag har tränat taekwondo i 8 år, vilket är en rätt studsig sport, men tydligen inte. Dock är jag helt såld på fivefingers nu och kommer troligen aldrig gå tillbaka till vanliga löparskor. :D

bear.flowertwig
2011-06-21, 21:13
Samma här. Kört Nike Free ett tag men det hjälpte föga vid övergång :D Två dagar senare är värken rejäl trots att jag inte sprang längre än 3,5 km. Ska bli kul att fortsätta hur som helst. Märkligt nakenkänsla man får :)

mikaelj
2011-06-21, 21:35
Sprang nyss (3000 meter på bana) min tredje tävling i mina VFF Bikila. Numera får jag knappt någon träningsvärk längre. Framförallt är det inte helt stumt i framsida lår, höfter & knän. Känns roligt att springa och ett projekt som inte kräver massvis med återhämtning. (Till skillnad från första gången jag sprang framfota och inte kunde gå på några dagar...)

Hardrocker
2011-06-21, 22:14
Träningvärk i vaderna är väl standard med VFF :).
Kunde knappt gå på flera dagar efter fjällturen med mina KSO men jag hade iaf ingen värk i mitt trasiga knä.

mattepatte
2011-06-22, 03:56
Jag fick sån träningsvärk första gången bara, andra gången lite träningsvärk bara, och nu nästan ingen.
Så kommer inte vara såhär hela tiden gubbs :D

Catstyle
2011-06-22, 06:47
Anlände igår!

http://www.fivefingersbikila.net/media/catalog/product/b/l/black_gold_grey.jpg

Hobbes
2011-06-22, 08:20
Anlände igår!

http://www.fivefingersbikila.net/media/catalog/product/b/l/black_gold_grey.jpg

NICE*cupid*

Vad ligger de pa i Sverige, kollade precis priser har i Canada och de gar loss pa cirka 650 kronor.

mikaelj
2011-06-22, 08:38
Ca 1500 :-/

Sparven från Minsk
2011-06-22, 08:41
Måste köpa ett par till, lätt bästa skon jag någonsin köpt! Så sköna att gå i o gymma i :)

bear.flowertwig
2011-06-22, 20:51
$72 på Ebay

Fredszky
2011-06-22, 20:56
har haft mina komodo sport ett bra tag nu, använt 20 ggr kanske.

är väldigt nöjd med köpet, mina vader har vänjt sig, känns fritt och härligt i löpsteget.

Hobbes
2011-06-23, 07:29
Ca 1500 :-/

Oh:(

bear.flowertwig
2011-06-23, 10:37
Oh:(

Som sagt...
$72 på Ebay

= knappt 500 kr och gratis frakt. Bara mäta fötterna enligt instruktion på vibrams hemsida och kolla storlek. Ja tycker de är rätt normala i storleken. Passar de inte? Sälj på Blocket helt nya för 800 kr och gör en liten hacka.

Kolla upp säljaren dock men det är en allmän Ebay-rekommendation att "köpa säljaren", inte bara varan.

Kryss
2011-06-23, 10:42
De enda fivefingerskorna som jag själv kunnat hitta på ebay för låga priser har varit uppenbara kopior från bl.a. Kina. De amerikanska säljarna tar så mycket frakt att det hamnar på svenska priser ändå.

Pdaddy
2011-06-23, 10:43
Som sagt...

= knappt 500 kr och gratis frakt. Bara mäta fötterna enligt instruktion på vibrams hemsida och kolla storlek. Ja tycker de är rätt normala i storleken. Passar de inte? Sälj på Blocket helt nya för 800 kr och gör en liten hacka.

Kolla upp säljaren dock men det är en allmän Ebay-rekommendation att "köpa säljaren", inte bara varan.

Passa er för Evilbay, de finns Fivefingers kopior där ute.
Dessa kanske är riktiga, men om de ser billigt ut är det oftast kopiorna..

Pd

bear.flowertwig
2011-06-23, 10:46
Passa er för Evilbay, de finns Fivefingers kopior där ute.
Dessa kanske är riktiga, men om de ser billigt ut är det oftast kopiorna..

Pd

Agree. Som sagt, köp säljaren och var kritisk så kan man göra fina affärer på ebay.

Pdaddy
2011-06-23, 10:47
Skön skönare skönast :D

http://i13.photobucket.com/albums/a271/Paledaddy/3569d4fb.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a271/Paledaddy/f4310458.jpg

hehe

mikaelj
2011-06-23, 10:48
De enda fivefingerskorna som jag själv kunnat hitta på ebay för låga priser har varit uppenbara kopior från bl.a. Kina. De amerikanska säljarna tar så mycket frakt att det hamnar på svenska priser ändå.

Köp direkt från tillverkaren, 99E+frakt.

Hardrocker
2011-06-23, 10:49
Jag har köpt mina på AddNature.com. Har varit en hundring eller två billigare än på andra ställen som har haft dem och de har dessutom bra service.

rooz
2011-06-23, 10:49
Jag vet inte vad PD försöker få fram..Att han älskar FF eller att han läser vapentidningar:D

Pdaddy
2011-06-23, 10:58
Jag vet inte vad PD försöker få fram..Att han älskar FF eller att han läser vapentidningar:D

Båda dera... MEn det är roligare att skjuta massa fullauto ljuddämpat :D
Va tror ni ja igentligen gjorde i staterna, bara köpte Fivefingers???

*popcorn*

PD

Fatalist
2011-06-23, 14:52
Impulsköpte ett par Bikila för 1550kr på naturbolaget idag, ser att det nog gick att få dem billigare här i tråden men men! Ser spännt fram emot första promenaden (för löpning blir det inte ännu) i löpspåret.

martikainen
2011-06-23, 17:53
Köpte min bikila från USA för 950kr med frakt, tull moms och postens avgifter.

I love them!
har även beställt ett par kopior från www.dealextreme.com för att se om det är något man kan ha på sig vid lite mer "vilda" tillfällen då man inte vill sluta ut sina vanliga, det är ju trots allt inte speciellt tjockt material och förmodligen lite skörare än vanliga skor.

Hobbes
2011-06-23, 20:49
Båda dera... MEn det är roligare att skjuta massa fullauto ljuddämpat :D
Va tror ni ja igentligen gjorde i staterna, bara köpte Fivefingers???

*popcorn*

PD

Alskar gaddningen och sen Guns and Ammo i forgrunden*flex*

Maste ut och kolla pa Five fingers, jag som precis provade sa sjukt snygga cowboy boots igar ($200).

Sebbe_H
2011-06-25, 11:12
KSO eller Komodosport? Blir mest gym, lite löpning och lite allmänt varierande vardagsaktiviteter. Vilka ska man välja? Och ni som har strl 43 på vanliga skor, vilken storlek har ni på VFF?

Catstyle
2011-06-25, 11:59
KSO eller Komodosport? Blir mest gym, lite löpning och lite allmänt varierande vardagsaktiviteter. Vilka ska man välja? Och ni som har strl 43 på vanliga skor, vilken storlek har ni på VFF?
Komdo sport.
Har båda, Komodon sitter bättre och är betydligt skönare.

Jag har normalt 42½ på löpardojjor.
Kör 42 på Komodo, men mest för att min stortå och pektå är väldigt stora i förhållande till de andra tårna, annars hade jag nog kunnat fixa även en 41a.
Kör du på 42 så blir det nog kanon.

pialia
2011-07-01, 00:21
Är rätt sugen på ett par Komodo Sports, men är det någon som provat dessa eller någon av KSO modellerna(trek/trek sport) i samband med vattensporter? Är lite nyfiken hur de är att ha på sig blöta. Såg att det fanns en modell för vattensporter, nämligen "Flow," men jag vill inte begränsa mig till endast vattenaktiviteter! Att köpa två par när dom går för ~1000-1500st till en början känns lite dumt. Det lutar åt komodon i dagsläget, iaf.

Det skulle vara schysst med ett par flows speciellt när jag ska fara till Filippinerna, jag har hört att det finns vatten där borta!

Johan O
2011-07-01, 08:06
Har sprungit ett ganska extremt terränglopp nyligen där det ingick att vada genom sjöar och träsk. Hade mina nya komodo på mig under loppet men det kommer jag INTE ha igen! Dom var inte speciellt lämpade för vattenaktivitet tyckte jag iallafall, det är mycket tyg och material i dom för att vara VFF vilket gör dom tunga och sladdriga som blöta strumpor när dom är helt genomvåta.
Hade problem med att dom blev så sladdriga att tårna ibland åkte ur sin ficka och la sig fel. Så jag skulle personligen inte använda komodo till vattensport..
Köp två par!;) komodo och flow.

Zhang
2011-07-23, 18:31
Tänkte införskaffa mig ett par Five Fingers men tänkte fråga här om eran erfarenhet med FF när det kommer till lyftning också. Brukar vanligtvis lyfta i ett par gamla gymnastikskor och många rekommenderar ju antingen ett par stumma, hårda sulor eller helt enkelt barfota.

kettlebellGuden
2011-07-23, 18:47
Tänkte införskaffa mig ett par Five Fingers men tänkte fråga här om eran erfarenhet med FF när det kommer till lyftning också. Brukar vanligtvis lyfta i ett par gamla gymnastikskor och många rekommenderar ju antingen ett par stumma, hårda sulor eller helt enkelt barfota.

Jag har markat och knäböjt i five finger classic i 3 år och det fungerar helt utmärkt. Hade hellre kört barfota men det är inte direkt ett alternativ för mig.

D angelo
2011-07-23, 18:57

Jag tränar alltid i mina komodo sport när jag kör marklyft o knäböj.
För mig var det de bästa jag kunde göra att byta till sådana skor, super nice.

pialia
2011-07-23, 20:42

Jag använder mina komodosports när jag värmer upp och som vardagssko, men lyftarövningarna jag kör(ryck, stöt, böj, drag) gynnas inte direkt av barfotakänslan, möjligtvis om jag kör mark men då är jag hellre barfota på riktigt! Om du kör böj någorlunda seriöst rekommenderar jag starkt ett par lyftarskor, dom finns trots allt av en anledning. Annars hade alla tyngdlyftare och många styrkelyftare kört med VFFs!

Slutsats: VFFs är perfekta att byta ut gamla jumpadojjorna med men all seriös lyftning borde göras med ett par stabila pjux(enligt mig!)

Sparven från Minsk
2011-07-23, 20:50
Jag går på stan i mina KSO, tränar i gymmet med dem och testat pass med dem (box, crosstraining). Funkar super! Bästa skorna jag köpt ever faktiskt.

mikaelj
2011-07-23, 21:01
Det jag har att invända mot mina Bikila är att de fort börjar lukta. Villet är synd, för jag hade gärna använt dem (eller KSO) som vardagsskor. Vad kan man göra åt det?
Postat via en mobil enhet

alfahenke
2011-07-23, 21:04
Funderar också på komodosport då jag kommer använda dom till gym samt löpningen. Vart beställer man dom ifrån med bäst pris? :)

Zhang
2011-07-24, 11:58
Tack för svaren alla!

Jag använder mina komodosports när jag värmer upp och som vardagssko, men lyftarövningarna jag kör(ryck, stöt, böj, drag) gynnas inte direkt av barfotakänslan, möjligtvis om jag kör mark men då är jag hellre barfota på riktigt! Om du kör böj någorlunda seriöst rekommenderar jag starkt ett par lyftarskor, dom finns trots allt av en anledning. Annars hade alla tyngdlyftare och många styrkelyftare kört med VFFs!

Slutsats: VFFs är perfekta att byta ut gamla jumpadojjorna med men all seriös lyftning borde göras med ett par stabila pjux(enligt mig!)

Förra passet gick jag faktiskt emot normen, och fick utstå lite blickar här och var när man drog av sig skorna och körde lite böj och mark. Haters gonna hate! Men i just böj kändes det helt klart väldigt ovant men stabilare. Är skillnaden såpass stor alltså i ett par pjux vs barfota / FF?

pialia
2011-07-24, 12:05
Förra passet gick jag faktiskt emot normen, och fick utstå lite blickar här och var när man drog av sig skorna och körde lite böj och mark. Haters gonna hate! Men i just böj kändes det helt klart väldigt ovant men stabilare. Är skillnaden såpass stor alltså i ett par pjux vs barfota / FF?

Jag skulle kunna tänka mig att det är stabilare att böja barfota än i vanliga jumpadojjor, men jag skulle aldrig kunna prestera barfota som jag gör med lyftarpjux i böjen. Du får ha i åtanke att allt jag säger är ur tyngdlyftarperspektiv, dvs atg böjar där lyftarpjux hjälper grymt!

Kör man någon typ av SL böj så kan det t.ex. vara bättre med chucks eller liknande.

Ondskapelsen
2011-07-24, 12:24
Ser bilder framför mig på korpserien i Innebandy där man springer i ett par VFF's.
Lär inte vara så hälsosamt på inomhusunderlag med mycket sidledsförflyttningar? Eller sitter dem verkligen KLISTRADE på foten?

kettlebellGuden
2011-07-24, 12:35
Det jag har att invända mot mina Bikila är att de fort börjar lukta. Villet är synd, för jag hade gärna använt dem (eller KSO) som vardagsskor. Vad kan man göra åt det?
Postat via en mobil enhet

Du stoppar dem i tvättmaskinen.

kettlebellGuden
2011-07-24, 12:37
Ser bilder framför mig på korpserien i Innebandy där man springer i ett par VFF's.
Lär inte vara så hälsosamt på inomhusunderlag med mycket sidledsförflyttningar? Eller sitter dem verkligen KLISTRADE på foten?

Nej de sitter inte klistrade, men definitivt sitter de mer klistrade än vanliga gympadojjor. Låter väldigt bra på inomhusunderlag med mycket sidledsförflyttningar... inte så opti som barfota, men klart bättre.

Ondskapelsen
2011-07-24, 12:47
Nej de sitter inte klistrade, men definitivt sitter de mer klistrade än vanliga gympadojjor. Låter väldigt bra på inomhusunderlag med mycket sidledsförflyttningar... inte så opti som barfota, men klart bättre.

Jag tänker att man ska komma närmre marken för mindre chans för o vricka fötterna. Men samtidigt tänker jag att skorna typ "glider" i sidled under fotsulan vid sidledsförflyttningar. Förstår du?

kettlebellGuden
2011-07-24, 13:05
Jag tänker att man ska komma närmre marken för mindre chans för o vricka fötterna. Men samtidigt tänker jag att skorna typ "glider" i sidled under fotsulan vid sidledsförflyttningar. Förstår du?

Du menar att foten skulle glida inuti skon i sidled?

Lite beroende på vilken modell man köper så kan det nog vara ett problem. Classic hade nog varit direkt opassande. Men modeller som täcker hela foten så att säga borde det inte vara några problem om man spänner dem tillräckligt. inte större risk än med andra skor dårå :)

Mr.Cosybear
2011-07-24, 13:09

Visst sitter de inte helt fastklistrade men värre än vanliga skor tycker jag inte det är utan snarare sitter de bättre (testade sidledsförflyttningar precis lite snabbt :)).

Detta går sen även att optimera med att köpa ännu mindre storlek. Jag har ju lärt mig att jag ska ta ytterligare en storlek mindre nästa gång jag köper ett till par. Eftersom, de jag köpte nu gick jag ner två storlekar på från "vanliga" skor och de satt lagom tajt då, nu efter att ha använt dem i någon månad eller så, så har de töjts ut lite så de sitter inte lika bra som de satt i början (har inte tvättat dem, de kanske krymper tillbaka i tvätt vad vet jag).

Ondskapelsen
2011-07-24, 14:19
Visst sitter de inte helt fastklistrade men värre än vanliga skor tycker jag inte det är utan snarare sitter de bättre (testade sidledsförflyttningar precis lite snabbt :)).

Detta går sen även att optimera med att köpa ännu mindre storlek. Jag har ju lärt mig att jag ska ta ytterligare en storlek mindre nästa gång jag köper ett till par. Eftersom, de jag köpte nu gick jag ner två storlekar på från "vanliga" skor och de satt lagom tajt då, nu efter att ha använt dem i någon månad eller så, så har de töjts ut lite så de sitter inte lika bra som de satt i början (har inte tvättat dem, de kanske krymper tillbaka i tvätt vad vet jag).

Förstår vad ni menar, borde te sig ganska bra om man köper en size som sitter perfekt och köper någon modell med spänne på ovansidan.

Fuck the skaderisk, jag vill testa!

osk
2011-07-25, 07:41
Du stoppar dem i tvättmaskinen.

+ spola av dem efter användning (eller lägg i hink med vatten en stund) och låt torka över natten. Detta upplever jag har gjort att det tar betydligt längre tid innan skorna börjar lukta gräsligt.

Hobbes
2011-07-25, 07:46
Har nagon anvant sig av Grumme sapa, jag anvande oftast den grona Grumme sapa eller vad den heter for fotterna. Den av allt jag provat var bast for att neutralisera fotsvett och lukt. Tipset fick jag av fotspecialist, japp, diabetiker och gick dar titt som tatt.

Sa som nagon sa en spann, lite grumme sapa och lagg dem dar ett tag och sedan spola dem rena borde ju fungera oxa!

Ok, gul som gron sapa reds ut val i denna post pa Utsidan.se (http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=528278&postcount=23)

Catstyle
2011-07-25, 09:31
Använder Komdo sport vid squash, vilket är väldigt mycket sidledsförflyttningar och snabba vändningar.
Fungerar ypperligt.

Ondskapelsen
2011-07-25, 09:46
Har nagon anvant sig av Grumme sapa, jag anvande oftast den grona Grumme sapa eller vad den heter for fotterna. Den av allt jag provat var bast for att neutralisera fotsvett och lukt. Tipset fick jag av fotspecialist, japp, diabetiker och gick dar titt som tatt.

Sa som nagon sa en spann, lite grumme sapa och lagg dem dar ett tag och sedan spola dem rena borde ju fungera oxa!

Ok, gul som gron sapa reds ut val i denna post pa Utsidan.se (http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=528278&postcount=23)

Varför går man hos fotspecialist som diabetiker? Jag förstår inte :(.

Använder Komdo sport vid squash, vilket är väldigt mycket sidledsförflyttningar och snabba vändningar.
Fungerar ypperligt.

Aha! Spiken i kistan, här ska köpas!

Hobbes
2011-07-25, 09:57
Varför går man hos fotspecialist som diabetiker? Jag förstår inte :(.

Bra fraga!

Jag gick dar eftersom en diabetiker manga ganger har (eller kommer att fa) problem med just fotterna. Jag ar sjalv 37 diabetiker sedan 11 ars alder - fotterna ar kansliga, lat oss sa att jag far ett sar pa en ta. Lakningen kan bli oerhort fordrojd, i varsta fall ser man fall dar diabetiker med sar pa tar lett till amputering av dessa.

De hjalper en med en extra kontroll, sar, sprickor och dylikt. Ser till att den vardagliga varden av fotterna halls och i och med detta avan undervisar hur man (las: jag som diabetiker) skall skota mina fotter.

Jag ager inga FF annu, men kommer att kopa - som diabetiker skall vi inte ga barfota, nja, om man lyssnar pa lakare och fotspecialister.

Vården av diabetiska fotsår kostar mellan en och två miljarder kronor varje år. Siffran är osäker eftersom ingen egentligen vet hur vanliga problemen är.
Uppskattningsvis tre till åtta procent av alla diabetiker har ett pågående fotsår. Många vet inte ens om att de har en skada.
En undersökning Jan Apelqvist gjort visade att var fjärde patient som hade ett sår förnekade det på en direkt fråga.
– Det handlar om återkommande information för att få patienten medveten om sina fötter. Det räcker inte med fem minuters genomgång hos doktorn för att han eller hon sedan själv ska sköta sina fötter resten av livet, säger Jan Apelqvist.

Forskarprofilen - Han har räddat många fötter från amputation (http://diabetesportalen.se/forskarprofilen/forskarprofilen-han-har-raeddat-maanga-foetter-fraan-amputation/)

Personligen gar jag mer an garna barfota hemma, men sa har jag ett oerhort valstadat hem, inga barn som kan lamna "leksaker, lego etc" pa golvet. Utomhus bar jag narmast sandaler, skor och dylikt men funderar mer och mer pa Komodo efter att last kommentarer har.

Ondskapelsen
2011-07-25, 10:19
Bra fraga!

Jag gick dar eftersom en diabetiker manga ganger har (eller kommer att fa) problem med just fotterna. Jag ar sjalv 37 diabetiker sedan 11 ars alder - fotterna ar kansliga, lat oss sa att jag far ett sar pa en ta. Lakningen kan bli oerhort fordrojd, i varsta fall ser man fall dar diabetiker med sar pa tar lett till amputering av dessa.

De hjalper en med en extra kontroll, sar, sprickor och dylikt. Ser till att den vardagliga varden av fotterna halls och i och med detta avan undervisar hur man (las: jag som diabetiker) skall skota mina fotter.

Jag ager inga FF annu, men kommer att kopa - som diabetiker skall vi inte ga barfota, nja, om man lyssnar pa lakare och fotspecialister.

Forskarprofilen - Han har räddat många fötter från amputation (http://diabetesportalen.se/forskarprofilen/forskarprofilen-han-har-raeddat-maanga-foetter-fraan-amputation/)

Personligen gar jag mer an garna barfota hemma, men sa har jag ett oerhort valstadat hem, inga barn som kan lamna "leksaker, lego etc" pa golvet. Utomhus bar jag narmast sandaler, skor och dylikt men funderar mer och mer pa Komodo efter att last kommentarer har.

Tack! Väldigt intressant när man inte är insatt. Visste inte alls att det var ett problem.

tenchi
2011-07-25, 10:24
Jag fick ett par Fivefingers Sprint och de är helt underbara att springa i. Använder dem även på gymmet och till vardags.

Vill ha ett par till, gärna då med tjockare sula så jag slipper känna varenda liten sten om jag springer på grus. Eller i skogen, torra grenar som sticker upp gör rätt ont de med.

Zhang
2011-07-25, 10:28
Dags att införskaffa skorna men min ekonomiska sida tog över och satte mig i en twist. Sverige vs USA? Who you're gonna call? KOLOZZEUM!

Ni som har beställt från USA, har det fungerat smärtfritt för er?
Är det värt att lägga till en 400+- för att gå till affären, få ett par som sitter perfekt och ha nära till hands ifall skorna skulle göra chaos med mig efter en stund?

För en sprintare + styrketränande individ som mig vilka skor skulle ni rekommendera för de ändamålen?

tenchi
2011-07-25, 10:37
Dags att införskaffa skorna men min ekonomiska sida tog över och satte mig i en twist. Sverige vs USA? Who you're gonna call? KOLOZZEUM!

Ni som har beställt från USA, har det fungerat smärtfritt för er?
Är det värt att lägga till en 400+- för att gå till affären, få ett par som sitter perfekt och ha nära till hands ifall skorna skulle göra chaos med mig efter en stund?

För en sprintare + styrketränande individ som mig vilka skor skulle ni rekommendera för de ändamålen?

Jag tycker att Speed fungerar riktigt bra (skrev Sprint i mitt inlägg vilket var fel namn..) för just de ändamålen. Kan som sagt ibland önska en tjockare sula.

Hobbes
2011-07-25, 10:58
Tack! Väldigt intressant när man inte är insatt. Visste inte alls att det var ett problem.

Du ar valkommen du ar langt fran ensam. Det ar valdigt manga som inte vet om att just fotter med diabetiker ar ett stort problem.

Nu forstar du mitt intresse for five fingers:)

Fredszky
2011-07-25, 13:56
Fungerar ypperligt.

har testat att spela squash med mina komodo sport, och jag håller inte med ett dugg, ingen stabilitet i vändningarna, känns väldigt instabilt och man vågar/kan inte springa som vanligt alls, trippar mest fram, känns som man vrickar foten lätt annars.

Catstyle
2011-07-25, 14:52
har testat att spela squash med mina komodo sport, och jag håller inte med ett dugg, ingen stabilitet i vändningarna, känns väldigt instabilt och man vågar/kan inte springa som vanligt alls, trippar mest fram, känns som man vrickar foten lätt annars.
Vad menar du med stabilitet i vändningarna?
Om du spelar barfota, har du bättre stabilitet i vändningarna då?

Att man lättare skulle vricka foten har jag väldigt svårt att se, om man inte har extremt klena/ovana fotleder kanske.
För mig är det tvärtom, ju närmare marken man kommer med fötterna desto bättre stabilitet och mindre risk att snubbla/trampa snett etc.

Fredszky
2011-07-25, 15:00
Vad menar du med stabilitet i vändningarna?
Om du spelar barfota, har du bättre stabilitet i vändningarna då?

Att man lättare skulle vricka foten har jag väldigt svårt att se, om man inte har extremt klena/ovana fotleder kanske.
För mig är det tvärtom, ju närmare marken man kommer med fötterna desto bättre stabilitet och mindre risk att snubbla/trampa snett etc.

om jag spelar barfota blir det samma grej för mig som med ff; jag vågar inte vända snabbt eller ta kraftiga avstamp i sidled, får inte alls samma stabillitet. kanske är olika det där då.

Catstyle
2011-07-25, 15:07
om jag spelar barfota blir det samma grej för mig som med ff; jag vågar inte vända snabbt eller ta kraftiga avstamp i sidled, får inte alls samma stabillitet. kanske är olika det där då.
Det är nog väldigt olika. :D
Hade det inte varit så mycket flisor i golvet i vår squashhall hade jag spelat barfota jämnt.

akAn
2011-07-27, 10:17
brandos har 50% rea på sprint
http://www.brandos.se/vibram-fivefingers/sprint-m112-taupe/a7927

PowPow
2011-07-27, 10:23
Ett alternativ, om man sysslar med löpning, kan vara Nikes Run free. De är såklart inte lika barfotaaktiga som ett par five fingers, men mer barfotakänsla än vanliga löparskor i alla fall. Som ett par riktiga barfotaskor men med lite mer dämpning och lite mer stabilitet. Jag gillar mina i alla fall :)

http://3.bp.blogspot.com/_pVdDSv2ldJ4/TUOO-Qb8HbI/AAAAAAAAA3k/-ba0f4wy65A/s1600/nike-free-run-shoes-395912-003.jpg

mikaelj
2011-07-27, 10:24
Dämpningen är det som gör hela skillnaden mot ett par barfotaskor. De skorna du listade ovan har ju hur mycket dämpning som helst. Hur kan man säga att det ger barfotakänsla?

PowPow
2011-07-27, 10:29
Dämpningen är det som gör hela skillnaden mot ett par barfotaskor. De skorna du listade ovan har ju hur mycket dämpning som helst. Hur kan man säga att det ger barfotakänsla?

Eftersom de är så "sladdriga" (i brist på annat ord - en säljare hade nog kallat det följsamt istället) så ger det ett annat löpsteg än vanliga stabila löpdojjor. I alla fall för mig. Mitt löpsteg blir inte så rullande som det ofta blir med mina vanliga löpskor, utan mer som ett barfotasteg. Sen sprider sulan ut sig på ett annat sätt än vanliga löpskor så att skon inte "rätar upp" foten på samma sätt. Löpsteget blir mer som man själv gör det.

Edit: Jag beskriver som en idiot, haha. Hoppas du förstår hur jag menar.

osk
2011-07-27, 10:47
Eftersom de är så "sladdriga" (i brist på annat ord - en säljare hade nog kallat det följsamt istället) så ger det ett annat löpsteg än vanliga stabila löpdojjor. I alla fall för mig. Mitt löpsteg blir inte så rullande som det ofta blir med mina vanliga löpskor, utan mer som ett barfotasteg. Sen sprider sulan ut sig på ett annat sätt än vanliga löpskor så att skon inte "rätar upp" foten på samma sätt. Löpsteget blir mer som man själv gör det.

Edit: Jag beskriver som en idiot, haha. Hoppas du förstår hur jag menar.

Jag förstår precis hur du menar! Har själv gjort "vandringen"

Pegasus storm -> Nike Free -> VFF komodo sport

och håller i stort med dig. Utan att kunna förklara exakt varför, så upplevde jag Free:na i retroperspektiv som något av ett mellanting mellan vanliga skor och barfotaskor.

Kanske är det just sladdrigheten som gör att man är lite försiktigare i fotisättningen etc. Jag tänker inte propagera för dem, men det känns något orättvist att helt avfärda dem som "vanliga skor".

(inte minst med tanke på hur omvänt det ter sig att öht ha en definition på ett i sig så märkligt begrepp som "barfotaskor")

kettlebellGuden
2011-07-27, 10:55
Kanske lite bättre att köra barfota ändå? (http://www.begin2dig.com/2011/07/mick-wilkinson-part-ii-sensitive-sole.html)

martikainen
2011-07-27, 11:23
brandos har 50% rea på sprint
http://www.brandos.se/vibram-fivefingers/sprint-m112-taupe/a7927

Vad glad jag blev, sen såg jag storleken, EU46 :P

willtjam
2011-07-27, 11:40
Är det nån som har prövat springa med dom i snö och -20 C?

G_lund
2011-07-27, 11:48
Jag har nästan gett upp tanken på att hitta ett par fivefingers som passar mina fötter då mina stortår e bra mycket längre än resten av tårna.
Hur är det med andra skor som är riktigt riktigt tunna?
Alltså tunnheten som fivefingers har, men inte format för varje enskild tå..

Slartibartfast
2011-07-27, 11:55
Hur är det med andra skor som är riktigt riktigt tunna?
Alltså tunnheten som fivefingers har, men inte format för varje enskild tå..

Merrells skor ser riktigt sköna ut! http://www.merrell.com/SE/sv/BarefootLanding

G_lund
2011-07-27, 12:01
De såg rätt trevliga ut ja.
Spanks :)

kettlebellGuden
2011-07-27, 13:22

Vi får inte så kallt här runt Malmö, men i -5C och snö+is fungerar five fingers classic iaf helt utmärkt. Det enda man får passa sig för är att de blir extremt glatta för där är ju noll mönster under. Oxå är det lite kallt om tårna första 10-15 minuterna.

akAn
2011-07-27, 14:26
Vad glad jag blev, sen såg jag storleken, EU46 :P

Sorry, missade det.

Annars har ju dealextreme ganska sköna skor för ca 200. Fick mina för några veckor sen och de är riktigt sköna tycker jag iaf.

willtjam
2011-07-27, 14:27
Vi får inte så kallt här runt Malmö, men i -5C och snö+is fungerar five fingers classic iaf helt utmärkt. Det enda man får passa sig för är att de blir extremt glatta för där är ju noll mönster under. Oxå är det lite kallt om tårna första 10-15 minuterna.

Najs bajs! Har länge varit sugen på såna, så det är väl dags att slå till snart.
Gör det inte ont ifall man springer på en liten sten på asfalt t.ex.? Gör ju sjukt ont ifall man är barfota.

Skjaves
2011-07-27, 14:28
Tänkt köpa FiveFingers ett tag och då Brandos har halva priset på Flow och Sprint i min storlek så tänkte jag passa på nu. :)
Men nu är frågan såklart vilka man ska köpa. Jag hade tänkt springa, kampsporta, ha på gymmet när jag inte behöver OL-skor och sen eventuellt ha vid kajakande/kanotande. Båda dessa ska tydligen passa bra till dessa aktiviteter så jag tänkte höra med Kolo.

Som jag tycker så verkar Flow ha en fördel då den täcker hela foten. Nackdel med Flow är att den är lite tyngre.

Så Sprint vs. Flow, låt höra! *popcorn*

kettlebellGuden
2011-07-27, 14:41
Najs bajs! Har länge varit sugen på såna, så det är väl dags att slå till snart.
Gör det inte ont ifall man springer på en liten sten på asfalt t.ex.? Gör ju sjukt ont ifall man är barfota.

Jag tycker själv inte att det gör sjukt ont trampa på stenar när man springer barfota. I five fingers gör det självklart ännu mindre ont eftersom man har flera mm gummi som skyddar.

:edit: dock möjligt att det faktiskt gör mer skada att springa på stenar i five fingers eftersom man rimligtvis landar hårdare.

willtjam
2011-07-27, 14:44
Jag tycker själv inte att det gör sjukt ont trampa på stenar när man springer barfota. I five fingers gör det självklart ännu mindre ont eftersom man har flera mm gummi som skyddar.

:edit: dock möjligt att det faktiskt gör mer skada att springa på stenar i five fingers eftersom man rimligtvis landar hårdare.

Är väl bara jag som har fjantiga fötter. :em:
Tack för svaren ändå. Ska nog slå till när ekonomin tillåter.

kettlebellGuden
2011-07-27, 14:47
Är väl bara jag som har fjantiga fötter. :em:
Tack för svaren ändå. Ska nog slå till när ekonomin tillåter.

Du är iofs inte ensam att säga att det gör ont. Och visst får man lite konstiga blåmärken i början och det gör ont. Har själv inte sprungit barfota nu på över ett år så jag hade säkert fått ont. Iofs *går* jag barfota mestadels.. undantag när jag ska in på gym eller affärer då man får dra på sig några skor. Gå på mycket sten så blir du väl rimligtvis härdad.

martikainen
2011-07-27, 18:30
Sorry, missade det.

Annars har ju dealextreme ganska sköna skor för ca 200. Fick mina för några veckor sen och de är riktigt sköna tycker jag iaf.

Jag beställde också hem dealextremes kopior, men jag tycker att sulans kant är för långt ner (hamnar lite under tån/framsidan av tån) så det känns som jag kommer få skavsår av dom vid löpning. Ska testa dom på gymmet någon dag.

Skjaves
2011-07-28, 16:20
Får tipsa om Brandos igen, Speed tog slut på rean och nu är Bikila på 70% istället.

Så Bikila kostar 479:-, finns bara i storlek 44 dock.

edit: länk: http://www.brandos.se/vibram-fivefingers/bikila-m343-greyred/a15091

espeto
2011-07-28, 16:58

Hur långt är ett snöre? :)

Trampar du på en sjukt vass sten kan det så klart göra ont, men inte lika ont som när man är barfota.. Trampar du på en liten rund sten känns det knappt..

Kortfattat: De skyddar bättre än att springa barfota, men sämre än vanliga skor.. Är man känslig får man helt enkelt se upp med vart man sätter fötterna :thumbup:

G_lund
2012-01-23, 09:44
Bumpar med denna :)

7jrnj-7YKZE

davvvan
2012-06-10, 21:45
Bumpar tråden för att ställa en fråga till er som använder er av Five Fingers där ute. Har tänkt köpa ett par för att ha när jag är ute och går, gymmar och förmodligen främst till löpning. Vill gärna komma igång med löpning nu under sommaren och sporras till det genom att köpa ett par FF. Finns det någon prisvärd allroundmodell som förordas?

KSO 975 kr, Bikila 1149 kr, Komodo Sport 1350 kr, Speed 1075 kr. Kr that is. Allt på North Sports hemsida.

willtjam
2012-06-10, 22:26
Jag köpte KSO och använder dom till samma saker som du skrev, och jag är ruggigt nöjd.

Enligt deras hemsida:
Popular uses for the KSO

Fitness

Running

Water Sports

Yoga/ Pilates

Traveling

Trekking

After Sport

Knaz
2012-06-10, 22:45
Jag har ett par bikila som jag mest använt på gymmet men även testat att springa i de någon gång och jag är mer än nöjd med de.

Johan O
2012-06-10, 23:27
Föredrar mina speed av modellerna jag har (KSO, Bikila, komodo, speed). Väldigt luftiga och sköna på sommaren och ser diskretast ut.

davvvan
2012-06-11, 13:58
Så det är tre olika bud då :D Antar att smaken är som baken... Johan_O: Du som har alla de olika modellerna, hur stor skillnad på dem är det egentligen? Prismässigt ligger de varandra också, så det känns sak samma vilket par man väljer utifrån den aspekten.

Edit. Speed ser ut som enda paret med snöring ovanpå... Det var inte sprint du menade? De ser väldigt anonyma ut.

Johan O
2012-06-11, 18:23
Nä, menade att speed är diskreta p.g.a snörningen och materialet. Brukar ha dom som vardagsskor på sommaren och det är dom som folk verkar lägga minst märke till när man är ute bland folk. Många kommer titta, peka och flina ändå dock, var så säker.:)

KSO = fulast, tunnast sula. Originalet som jag tycker blivit förbättrad i många senare modeller typ bikila, speed, komodo.

Bikila = Typ som KSO fast lite bättre sula för ovana fötter. Skyddar något bättre än KSO.

Komodo = Fantastiskt sköna att ha på sig, mindre sömmar och kanter och sånt som kan skava. Lite bekvämare än bikila, men är väl i gengäld något tjockare i tyget tror jag. Lite annan sula än bikila/speed men ingen större skillnad ur skyddsperspektiv. Är väl mest tänkt som typ gymdojja, men går aldeles utmärkt att springa i.

Speed = mest lik en vanlig sko. Samma sula som bikila.

Hade jag velat använda mina VFF även när jag inte tränar hade jag valt speed. Ska dock säga att mina KSO, bikila och Komodo är med kardborrespänne. Många modeller finns väl numera i "LS" variant. Nån sorts snabbsnörning.

prOtotype
2012-06-11, 19:43

Mina fötter var ispinnar efter 5km i -5 och då höll jag mig ur snön så mycket jag kunde. INTE att rekommendera, kbg går väl i shorts på arktisexpeditioner om han tycker att fivefingers funkar bra på vintern.

willtjam
2012-06-11, 19:45
Mina fötter var ispinnar efter 5km i -5 och då höll jag mig ur snön så mycket jag kunde. INTE att rekommendera, kbg går väl i shorts på arktisexpeditioner om han tycker att fivefingers funkar bra på vintern.

Jag har sockar i dom och då fryser jag inte alls. :)

davvvan
2012-06-12, 14:58
Nä, menade att speed är diskreta p.g.a snörningen och materialet. Brukar ha dom som vardagsskor på sommaren och det är dom som folk verkar lägga minst märke till när man är ute bland folk. Många kommer titta, peka och flina ändå dock, var så säker.:)

KSO = fulast, tunnast sula. Originalet som jag tycker blivit förbättrad i många senare modeller typ bikila, speed, komodo.

Bikila = Typ som KSO fast lite bättre sula för ovana fötter. Skyddar något bättre än KSO.

Komodo = Fantastiskt sköna att ha på sig, mindre sömmar och kanter och sånt som kan skava. Lite bekvämare än bikila, men är väl i gengäld något tjockare i tyget tror jag. Lite annan sula än bikila/speed men ingen större skillnad ur skyddsperspektiv. Är väl mest tänkt som typ gymdojja, men går aldeles utmärkt att springa i.

Speed = mest lik en vanlig sko. Samma sula som bikila.

Hade jag velat använda mina VFF även när jag inte tränar hade jag valt speed. Ska dock säga att mina KSO, bikila och Komodo är med kardborrespänne. Många modeller finns väl numera i "LS" variant. Nån sorts snabbsnörning.

Så du rekommenderar Speed då? Känns väl iofs ganska bra att de är lite rejälare, bör fungera till det mesta då. NS har en butik här i Umeå, kanske får kika in i butiken och höra med grabbarna där också, vad de tycker. Tack för svaren!

Sparven från Minsk
2012-06-12, 16:14
Där pajade mina KSO som jag haft i gymmet i snart 2 år. Surt!

Johan O
2012-06-12, 16:33
Så du rekommenderar Speed då? Känns väl iofs ganska bra att de är lite rejälare, bör fungera till det mesta då. NS har en butik här i Umeå, kanske får kika in i butiken och höra med grabbarna där också, vad de tycker. Tack för svaren!

Ja har du möjlighet att prova på NS så är ju det allra bäst. Så kan du testa flera modeller och få lite råd. Finns ju fler modeller nu som inte ens jag har provat du kan kika på! Finns väl nån trevlig trailvariant som heter spyridon nu till exempel.:)

Kamp
2012-07-04, 17:37
Bestämt mig för att inhandla ett par Five Fingers. Hade främst tänkt ha dem då jag gymmar men även för lek i sommarstugan såsom klipp och terränglöpning.

Det står mellan tre olika modeller:

Komodo Sport Velcro

KSO

Spyridon

Någon som har några erfarenheter kring dessa? Mest sugen på Spyridon då de hade schysst färg samt är en ny modell. Å andra sidan verkar KSO vara mest populär och den bästa "allround" skon av dessa.

Tacksam för svar Mvh Kamp