handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk vid puls

dream_theater_
2011-03-23, 19:54
Hej kolo!

Får se om någon haft liknande problem här.. Körde marklyft i helgen, och på sista uppvärmningssetet så bokstavligt talat exploderar huvudet. Jag får sådan kraftig huvudvärk att jag inte kan röra mig från golvet på flera minuter. Till slut börjar det trappa av så pass mycket att jag i alla fall klarar av att ta mig hem, och huvudvärken fortsätter hela dagen.

På söndagen känner jag av att jag är konstig i huvudet, men inget mer med det. Klarar av att klyva lite ved hemma.

På måndagen har vi fysträning med fotbollen, och efter femte ruschen i en backe händer samma sak igen. Huvudet exploderar och jag får sluta. Huvudvärken försvinner i stort sett helt efter att jag duschat och bytt om.

Igår valde jag att avstå träning. Idag kommer chefen in på jobbet och säger att vi ska ha lönesamtal. Pulsen ökar och jag känner att huvudvärken kommer krypande. Men efter att pulsen lagt sig försvinner huvudvärken.

Nu någon timme sedan, hade jag tjej på besök. Några minuter efter sexuell upphetsning exploderar huvudet igen.

Vad är detta?

Rikard Jansson
2011-03-23, 19:55
bokstavligt talat exploderar huvudet.

how can you be alive O_o

Morrris
2011-03-23, 19:57
Weightlifters headache.

Med tanke på att problemen uppstår även vid sexuell upphetsning bör du åka akut till närmast vårdcentral för att utesluta hjärnblödning.

dream_theater_
2011-03-23, 19:58
Weightlifters headache.

Med tanke på att problemen uppstår även vid sexuell upphetsning bör du åka akut till närmast vårdcentral för att utesluta hjärnblödning.

Allvarligt?

Morrris
2011-03-23, 20:01
Allvarligt?

Ja. Finns ingen anledning att bli orolig, men du måste kolla upp det direkt. Har haft samma och de gjorde skitröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen.

dream_theater_
2011-03-23, 20:05
Hur löste det sig för dig?

Morrris
2011-03-23, 20:09
Hur löste det sig för dig?

Man fann inga problem iaf. Problemet försvann efter någon (frustrerad) månad.

ceejay
2011-03-23, 20:12
du tror inte du råkade ut för någon muskelbrisning i musklerna som fäster i huvet? typ

dream_theater_
2011-03-23, 20:16

Okej.. Var det vid tyngdlyftning du råkade ut för det?

du tror inte du råkade ut för någon muskelbrisning i musklerna som fäster i huvet? typ

Jag har en teori om att det är musklerna som fäster i nacken. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tror att jag minns att det krampade först i nacken, och sen exploderade det till i huvudet.

Men nu när det gör ont, så stegras huvudvärken med pulsen. Är pulsen hyfsad är huvudvärken hyfsad, men är pulsen hög blir huvudvärken olidlig.

ceejay
2011-03-23, 20:19
det händer många, inkl mig, att det knäpper till i nacken så får man ont i huvet. Det går nog över på ett par dagar om det är så.

hur känns det nu? som direkt efter olyckan?

Morrris
2011-03-23, 20:21
Det är blodtrycket som är problemet.

Ja, det skedde vid ganska lätt pumpträning av benen. Fortsatte i någon vecka, både i sexuella sammanhang och under träning. Sen ringde jag sjukvårdsupplysningen och de tvingade in mig akut.

dream_theater_
2011-03-23, 20:22
det händer många, inkl mig, att det knäpper till i nacken så får man ont i huvet. Det går nog över på ett par dagar om det är så.

hur känns det nu? som direkt efter olyckan?

Nej absolut inte, nu känns det bara lite molande. Jag hoppas att det är som du tror, och inte som morrris teori, för då blir jag rädd!

Så, ska jag vänta några dagar och se om det löser sig?

Jazen
2011-03-23, 20:22
ansträngnings migrän, hade så i gymnasiet. Fick rönka skallen och fastställa att det inte är nått allvarligt, sedan fick jag ut nå speciella tabletter för just migärn. Detta försvann när jag blev äldre

dream_theater_
2011-03-23, 20:25
Det är blodtrycket som är problemet.

Ja, det skedde vid ganska lätt pumpträning av benen. Fortsatte i någon vecka, både i sexuella sammanhang och under träning. Sen ringde jag sjukvårdsupplysningen och de tvingade in mig akut.

När jag talade med sjukvårdsupplysningen så hade tanten jag pratade med inte en aning om vad det kunde vara, men hon tyckte att jag skulle avvakta. Och ja, det är minst sagt knutet till blodtrycket. Men jag vet inte om det är det som är problemet?

ansträngnings migrän, hade så i gymnasiet. Fick rönka skallen och fastställa att det inte är nått allvarligt, sedan fick jag ut nå speciella tabletter för just migärn. Detta försvann när jag blev äldre

Jag har aldrig haft problem med huvudvärk förut, så jag vet inte varför det skulle komma nu?

Morrris
2011-03-23, 20:25
Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen iaf. Har du haft några synrubbningar eller yrsel?

panzerpig
2011-03-23, 20:26
Weightlifters headache.

Ja. Finns ingen anledning att bli orolig, men du måste kolla upp det direkt. Har haft samma och de gjorde skitröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen.

+1 Har haft samma sak själv när jag gick i gymnasiet. Styrketräning plus sex gav mig helt sjuk huvudvärk (inte alltid). PANG! så ont att jag nästan svimmade.
Dom gjorde ryggmärgsprov (ont som fan) men hittade ingenting.
Det gick över. Jag funderar såhär i efterhand (15 år senare) på om det hade att göra med att jag höll andan under tunga lyft.

Jazen
2011-03-23, 20:27
När jag talade med sjukvårdsupplysningen så hade tanten jag pratade med inte en aning om vad det kunde vara, men hon tyckte att jag skulle avvakta. Och ja, det är minst sagt knutet till blodtrycket. Men jag vet inte om det är det som är problemet?

Jag har aldrig haft problem med huvudvärk förut, så jag vet inte varför det skulle komma nu?

hade inte jag heller, det bara dök upp av sig själv

dream_theater_
2011-03-23, 20:27
Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen iaf. Har du haft några synrubbningar eller yrsel?

Så jag borde ringa dom igen? Nej och nej!

Olegh
2011-03-23, 20:28
Jag har haft slängar av något liknande. Den värken kom vid ansträngning snarare än höjd puls. I 98% av fallen är det säkert helt ofarligt, men vill man vara på den säkra sidan så borde man kanske kolla upp det som Morris säger. Symptomen är förmodligen såpass snarlika att det är svårt att utesluta det ena eller det andra.

Doggeh
2011-03-23, 20:28
Ansträngningshuvudvärk! Jag hade det i vintras och det tog ca 2 veckor innan jag kunde köra maximalt utan huvudvärken.

Förövrigt så gör det fruktansvärt ont vid ansträngning, speciellt i bakhuvudet för mig. Men jag gick aldrig till någon vårdcentral/sjukhus då det är så pass många som får det vi tung träning.

dream_theater_
2011-03-23, 20:29
+1 Har haft samma sak själv när jag gick i gymnasiet. Styrketräning plus sex gav mig helt sjuk huvudvärk (inte alltid). PANG! så ont att jag nästan svimmade.
Dom gjorde ryggmärgsprov (ont som fan) men hittade ingenting.
Det gick över. Jag funderar såhär i efterhand (15 år senare) på om det hade att göra med att jag höll andan under tunga lyft.

Håller inte alla andan under tunga lyft?

dream_theater_
2011-03-23, 20:30
Jag har haft slängar av något liknande. Den värken kom vid ansträngning snarare än höjd puls. I 98% av fallen är det säkert helt ofarligt, men vill man vara på den säkra sidan så borde man kanske kolla upp det som Morris säger. Symptomen är förmodligen såpass snarlika att det är svårt att utesluta det ena eller det andra.

Ansträngningshuvudvärk! Jag hade det i vintras och det tog ca 2 veckor innan jag kunde köra maximalt utan huvudvärken.

Förövrigt så gör det fruktansvärt ont vid ansträngning, speciellt i bakhuvudet för mig. Men jag gick aldrig till någon vårdcentral/sjukhus då det är så pass många som får det vi tung träning.

Jag blir förvånad av att det verkar vara en hel del som råkat ut för detta!

panzerpig
2011-03-23, 20:43
Håller inte alla andan under tunga lyft?

Jag försöker att "pysa" ut luft istället för att helt hålla andan.
När jag var yngre så höll jag andan helt->tokhögt blodtryck->huvudvärk.
Vet inte om andningen är det som gjort skillnad eller om det är nått som växt bort.

Xtreme-G
2011-03-23, 20:52
Min kompis fick det efter ett 40-reps dropset i benpressen. Dunkande smärta i huvudet som försvinner rätt fort när pulsen går ner. Det tog en vecka av vila från träning för honom innan det försvann.

dream_theater_
2011-03-23, 20:53
Min kompis fick det efter ett 40-reps dropset i benpressen. Dunkande smärta i huvudet som försvinner rätt fort när pulsen går ner. Det tog en vecka av vila från träning för honom innan det försvann.

Jag undrar verkligen vad det beror på. Det får nog bli en veckas vila från träningen.

The_RobRoy
2011-03-23, 20:54

Har också haft precis det du beskriver. Fick magnetröntgas, ryggmärgsprov osv för att utesluta hjärnblödningen.

Kunde inte göra något pulshöjande, tog cirka 1 månad innan det var helt borta.

Det konstiga va dock att läkarna inte hade en aning om detta symptom (Linköpings Universitetssjukhus), men efteråt när jag bara läst på detta forum, så har en 5-6 pers råkat ut för det (finns gamla trådar om du söker). Alla har i princip exakt samma symptom, får spräng huvudvärk vid allt pulshöjande, som sexuell upphetsning osv. Blir lite förbannad på läkarnas kompetens ibland, verkar ju trots alls hyfsat vanligt.

Sen verkar ganska många fått en lättare släng av något liknande.

dream_theater_
2011-03-23, 20:57
Har också haft precis det du beskriver. Fick magnetröntgas, ryggmärgsprov osv för att utesluta hjärnblödningen.

Det konstiga va dock att läkarna inte hade en aning om detta symptom (Linköpings Universitetssjukhus), men efteråt när jag bara läst på detta forum, så har en 5-6 pers råkat ut för det (finns gamla trådar om du söker). Alla har i princip exakt samma symptom, får spräng huvudvärk vid allt pulshöjande, som sexuell upphetsning osv. Blir lite förbannad på läkarnas kompetens ibland, verkar ju trots alls hyfsat vanligt.

Är det en månad utan pulshöjande så vet jag inte vad jag tar mig till! Jag förstår inte heller varför inte någon läkare/sköterska vet vad detta är. Eftersom att det verkar så pass "vanligt" borde det i alla fall vara någorlunda känt. Hur längesedan var detta och har det hänt igen? Kan du träna för fullt?

panzerpig
2011-03-23, 21:22

Det var samma för mig. Jag hade hört talas om "weightlifters headache" och sa det till läkaren men han hade ingen aning om vad jag pratade om...

MasterChief
2011-03-23, 22:09
Detta skrev jag i en annan tråd för länge sen (har inte kollat upp om det kommit någon ny info):

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!

dream_theater_
2011-03-23, 22:15
Tack chief, det känns lite bättre. "Försvinner efterhand för att aldrig dyka upp igen", betyder det att blodkärlen anpassar sig bättre till den ansträngning man utsätts för, eller varför kommer den aldrig tillbaka?

The_RobRoy
2011-03-23, 23:06
Det var 6-7 år sen detta hände mig (fan va tiden går). Har aldrig fått det igen.

Den månaden när jag inte hade en aning om vad det var och läkarna sa att jag kunde ha detta livet ut, har aldrig varit deprimerad, men då var det inte långt ifrån. Va rejält nere. Om jag inte minns fel var det när detta hände som jag reggade mig och började skriva ganska flitigt här på kolo.

Olegh
2011-03-23, 23:07
I mitt fall så fick jag den här typen (förmodligen) av huvudvärk som MC skriver om för runt två år sedan, då var den ständigt återkommande under någon månad vid just träning. Nu för bara ett par veckor sedan så fick jag en ny släng, fast i mildare form. Men definitivt av samma typ. Kraftig, överrumplande och på en liten fläck i bakhuvudet. Inga ytterligare efterdyningar som tur är.

Den verkar ju mattas av iaf. Tydligen helt och hållet för många.

gyt
2011-03-23, 23:27
Jag har haft precis samma problem, jag checkade allt på akuten ryggmärgsprov osv de va fint. Doktorerna osv hade inte en aning vad det var som va fel, jag gick därefter till en napprapat som konstaterade att översta kotan i nacken hade flyttat på sig lite han fixade detta så va det precis som smällen aldrig hänt. Efteråt har det hänt ett par upprepade gånger men napprapaten har kunnat fixa det alla gånger.

martikainen
2011-03-24, 12:41
Hade också samma problem, körde tunga benpress och på 11e repetitionen small det till bak i huvudet och det kändes som jag skulle svimma för det gjorde så ont, fick ligga still ett par minuter och sen var det bara att ge upp träningen.
Körde bänk 1 vecka efter och då kom det igen, fick vila i ungefär en månad från tung träning. Jag led ej av att pulsen höjdes, var bara när man pressade sig till max som jag upplevde problemen.

Gympolaren fick samma sak sist han körde hacksquat, dock inte lika illa då han fortfarande stod upp efteråt ;D

dream_theater_
2011-03-24, 17:31
Det var 6-7 år sen detta hände mig (fan va tiden går). Har aldrig fått det igen.

Den månaden när jag inte hade en aning om vad det var och läkarna sa att jag kunde ha detta livet ut, har aldrig varit deprimerad, men då var det inte långt ifrån. Va rejält nere. Om jag inte minns fel var det när detta hände som jag reggade mig och började skriva ganska flitigt här på kolo.

I mitt fall så fick jag den här typen (förmodligen) av huvudvärk som MC skriver om för runt två år sedan, då var den ständigt återkommande under någon månad vid just träning. Nu för bara ett par veckor sedan så fick jag en ny släng, fast i mildare form. Men definitivt av samma typ. Kraftig, överrumplande och på en liten fläck i bakhuvudet. Inga ytterligare efterdyningar som tur är.

Den verkar ju mattas av iaf. Tydligen helt och hållet för många.

Jag har haft precis samma problem, jag checkade allt på akuten ryggmärgsprov osv de va fint. Doktorerna osv hade inte en aning vad det var som va fel, jag gick därefter till en napprapat som konstaterade att översta kotan i nacken hade flyttat på sig lite han fixade detta så va det precis som smällen aldrig hänt. Efteråt har det hänt ett par upprepade gånger men napprapaten har kunnat fixa det alla gånger.

Hade också samma problem, körde tunga benpress och på 11e repetitionen small det till bak i huvudet och det kändes som jag skulle svimma för det gjorde så ont, fick ligga still ett par minuter och sen var det bara att ge upp träningen.
Körde bänk 1 vecka efter och då kom det igen, fick vila i ungefär en månad från tung träning. Jag led ej av att pulsen höjdes, var bara när man pressade sig till max som jag upplevde problemen.

Gympolaren fick samma sak sist han körde hacksquat, dock inte lika illa då han fortfarande stod upp efteråt ;D

Tack för att ni delar med er. Jag har varit ganska orolig måste jag medge, och detta ihop med en väldigt stressfylld vecka har inte fått mig att må så jättebra. Jag hoppas att det rider ut som det gjorde för er, och jag kommer hålla er uppdaterade så att ni vet om jag lever eller ej;)

salmiak
2011-03-24, 17:51
Något som kan tyda på något värre kan vara om du känner en huvudvärk som är ensidig eller om du kräks.
Det är otroligt tråkigt att få en hjärnblödning i "onödan" pga någon medfödd variant av kärlträden i hjärnan, så om du känner förändringar till det värre så åk in för en ordentlig koll.

ps. Jag har också känt detta och jag fick det när jag tränade som hårdast. Nu har det gått över.

Morrris
2011-03-24, 21:27
Tack för att ni delar med er. Jag har varit ganska orolig måste jag medge, och detta ihop med en väldigt stressfylld vecka har inte fått mig att må så jättebra. Jag hoppas att det rider ut som det gjorde för er, och jag kommer hålla er uppdaterade så att ni vet om jag lever eller ej;)

Varför gå runt och vara orolig?

vicarious
2011-03-24, 22:51
Det är ett ganska vanligt fenomen, jag skrev ett inlägg om det i en annan tråd häromdagen och det finns massor med trådar om det. Testa sök nästa gång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4937040&postcount=354

kollle1
2011-03-24, 23:45
jag fick så nångång också,nu på senare tid vet jag att det va nacken det kom i från,jag kan få nån sorts huvudvärk i bland och då kommer det från nacken,det går över om jag rör på mig eller bara tar de lugnt ett tag..

<Mike>
2011-03-25, 00:06
Typiskt att jag också haft det och inte ens tänkte tanken att dra till sjukhuset =/

DT, när jag fick det så fick jag det, som du, efter kraftig ansträngning. Maxreppade i knäböj och sen bicepscurl direkt efter det. Det bara small till.
Jag kände sedan av det i några dagar efteråt, men tog det lugnt i någon vecka och avstod från saker som gjorde mig anfådd ganska länge. Efter det så kom det inte tillbaka.

Martinl_80
2011-03-25, 11:21
Detta har hänt mig också. Första gången var vid en "tävling" och i benpressen. Vid dom sista repsen tror jag att jag höll andan och byggde upp ett högt tryck i skallen = rejäl huvudvärk. Andra gången satt det i lite längre men jag tror den gemensamma nämnaren är att jag höll andan vid benträningen tex. Jag tror också att en längre tids slarv med sömnen kan bidra.

Hoppas det ordnar sig!

vicarious
2011-03-25, 11:26
Typiskt att jag också haft det och inte ens tänkte tanken att dra till sjukhuset =/

DT, när jag fick det så fick jag det, som du, efter kraftig ansträngning. Maxreppade i knäböj och sen bicepscurl direkt efter det. Det bara small till.
Jag kände sedan av det i några dagar efteråt, men tog det lugnt i någon vecka och avstod från saker som gjorde mig anfådd ganska länge. Efter det så kom det inte tillbaka.

Haha wtf :D

Morrris
2011-03-25, 11:32

Fast att du fick ont i huvudet under ett träningspass är inte riktigt samma sak som det TS beskriver.

vicarious
2011-03-25, 12:29
Fast att du fick ont i huvudet under ett träningspass är inte riktigt samma sak som det TS beskriver.

Jo det skriver han ju

"Jag kände sedan av det i några dagar efteråt, men tog det lugnt i någon vecka och avstod från saker"

dream_theater_
2011-03-27, 16:19
Det är otroligt tråkigt att få en hjärnblödning i "onödan" pga någon medfödd variant av kärlträden i hjärnan, så om du känner förändringar till det värre så åk in för en ordentlig koll.

Det har inte blivit värre, utan snarare tvärt om. Jag ska vila idag med, och sedan ska jag prova att köra ett lättare löppass imorgon.

Varför gå runt och vara orolig?

Nog finns det väl flera anledningar till det, framförallt då folk påtalar risken för hjärnblödning. Jag upplever nog mer stress av att jag "tvingas" vila och inte väljer det själv.

Maxrep i böj och sen curla.. det låter som du det:D Jag har avstått saker som får mig andfådd sen i måndags, typ. Får se imorgon om det har gett med sig eller inte!

Hoppas det ordnar sig!

Tack, det löser sig nog snart!:)

dream_theater_
2011-03-28, 18:54
Nej det löste sig inte alls. Provade att jogga lite lätt, och jag kom ungefär 500 meter. Sen tog det stopp.

vicarious
2011-03-28, 19:49
Nej det löste sig inte alls. Provade att jogga lite lätt, och jag kom ungefär 500 meter. Sen tog det stopp.

Vet känslan! Lider med dig. Vila nu.

dream_theater_
2011-03-28, 19:52
Tack för omtanken, och ja jag ska försöka.. Men du om någon borde veta hur jävla svårt det är att stanna hemma och.. ja vad fan gör man när man inte tränar?

<Mike>
2011-03-28, 20:04
Segt DT. Uppsök läkare snarast?

Haha wtf :D

Fråga mig inte :D

dream_theater_
2011-03-28, 20:09
Segt DT. Uppsök läkare snarast?

Fråga mig inte :D

Jag gör det efter jobbet imorgon...