handdator

Visa fullständig version : Fleromättat fett, fisk och nötter och risk för dödlighet i inflammatoriska sjukdomar

King Grub
2011-03-17, 09:39
Background: n–3 (omega-3) Polyunsaturated fatty acids (PUFAs), fish, and nuts can regulate inflammatory processes and responses.

Objective: We investigated whether dietary intakes of PUFAs [n−3, n–6 (omega-6), and α-linolenic acid], fish, and nuts were associated with 15-y mortality attributed to noncardiovascular, noncancer inflammatory diseases.

Design: The analyses involved 2514 participants aged ≥49 y at baseline. Dietary data were collected by using a semiquantitative food-frequency questionnaire, and PUFA, fish, and nut intakes were calculated. Inflammatory disease mortality was confirmed from the Australian National Death Index.

Results: Over 15 y, 214 subjects died of inflammatory diseases. Women in the highest tertiles of total n−3 PUFA intake, compared with those in the lowest tertile of intake at baseline, had a 44% reduced risk of inflammatory disease mortality (P for trend = 0.03). This association was not observed in men. In both men and women, each 1-SD increase in energy-adjusted intake of α-linolenic acid was inversely associated with inflammatory mortality (hazard ratio: 0.83; 95% CI: 0.71, 0.98). Subjects in the second and third tertiles of nut consumption had a 51% and 32% reduced risk of inflammatory disease mortality, respectively, compared with those in the first tertile (reference). Dietary intakes of long-chain n−3 and n−6 PUFAs and fish were not associated with inflammatory disease mortality.

Conclusions: We report on a novel link between dietary intake of total n−3 PUFA and risk of inflammatory disease mortality in older women. Furthermore, our data indicate a protective role of nuts, but not fish, against inflammatory disease mortality.

Consumption of polyunsaturated fatty acids, fish, and nuts and risk of inflammatory disease mortality. Am J Clin Nutr March 16, 2011.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/03/16/ajcn.110.009977.full.pdf+html

hejhopp79
2011-03-17, 12:27
Nötter är bra, förutom att många tror att man kan äta hur mycket som helst av det för att det är "nyttigt". Visst är det hälsosamma fetter osv, men det är också omkring 500-600 kcal/100 g.

Eddie Vedder
2011-03-17, 12:29
Nötter är bra, förutom att många tror att man kan äta hur mycket som helst av det för att det är "nyttigt". Visst är det hälsosamma fetter osv, men det är också omkring 500-600 kcal/100 g.

Är det något i nötter som är lite tveksamt är det väl iofs just fettsammansättningen. Den och proteinkvalitén.

Men bortsett från dålig proteinkvalité och lite halvtaskig fettsammansättning i många nötter och frön så finns mycket intressant i övrigt. Men nu är det ju en observationsstudie så varken nötterna eller fisken kanske inte ens har med saken att göra.

King Grub
2011-03-17, 12:32
men det är också omkring 500-600 kcal/100 g.

Nej. Inte efter kompensation och energiförlust i avföring.

http://jn.nutrition.org/content/138/9/1741S/F1.medium.gif

Based on the totality of the literature, the current best estimates are that 55–75% of the energy contributed by nuts is offset by dietary compensation, another 10–15% by fecal loss, and an additional, less well-established estimate of 10% via increased energy expenditure.

http://jn.nutrition.org/content/138/9/1741S.full

hejhopp79
2011-03-17, 12:41
Oj, det var intressant. Vill minnas att jag läst om det där på kolo för länge sedan, men att det var så stora siffror visste jag inte.

EV: Vad är det för fel på fettsammansättningen? Dessutom innehåller faktiskt nötter ofta en massa mineraler såsom magnesium och zink. 100 g cashewnötter t ex, innehåller nästan RDI av magnesium för en man, vill jag minnas. Har detta med studiens resultat att göra?

forslund
2011-03-17, 12:41
Vad menas med dietär kompensation?

King Grub
2011-03-17, 12:45
Spontanreducering av kaloriintaget efter intag av livsmedlet i fråga.

hejhopp79
2011-03-17, 12:47
Kcal in- och ut i praktiken är inte vidare tillförlitligt.

mikaelj
2011-03-17, 12:55
Kcal in- och ut i praktiken är inte vidare tillförlitligt.

Joho, det är väl klart det gör. Du kan inte gå emot fysikens lagar.

King Grub
2011-03-17, 12:57
I praktiken, skrev han. Det är väldigt svårt att hålla kontroll på alla felkällor vid beräkningar för både intag och utgifter. Om 20% extra av det du äter försvinner i avföringen och genom ökad termogenes utan att du vet om det blir det fel i dina kalkyler, med påverkan på resultatet efter det.

Eller om du räknar med 340 kcal på dom 100 gram havregryn du just ätit, bara för att det står så på påsen, men havregrynen i din påse innehåller gryn som odlats i bördig jord och ger 400 kcal per 100 gram, får du plötsligt 60 kcal mer än du tror.

mikaelj
2011-03-17, 12:58
Det var ett retoriskt påstående...

Jag menar, det kan ju inte vara någon före hejhopp79 som har sagt precis samma sak i andra kostfrågor? Eller kan jag förvänta mig att någon kommer hysa agg mot nötstudien?

eiri
2011-03-17, 12:58
synd bara jordnötter är billiga här då :<, nån som vet varför priserna är så himla höga på nötterna?

Nitrometan
2011-03-17, 13:02
synd bara jordnötter är billiga här då :<, nån som vet varför priserna är så himla höga på nötterna?

Det kanske krävs mycket jobb för att odla, plocka, rensa och förpacka dem?

Edit: jordnötter är väl en ärtväxt och ingen nöt?

hejhopp79
2011-03-17, 13:03
Joho, det är väl klart det gör. Du kan inte gå emot fysikens lagar.

I praktiken, vilket jag skrev. Och vilket t ex den här tråden bevisar utan krusiduller.

hejhopp79
2011-03-17, 13:04
Det var ett retoriskt påstående...

Jag menar, det kan ju inte vara någon före hejhopp79 som har sagt precis samma sak i andra kostfrågor? Eller kan jag förvänta mig att någon kommer hysa agg mot nötstudien?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar riktigt. Care to clarify?

mikaelj
2011-03-17, 13:06
I praktiken, är den springande punkten.

Mm, det roliga är att många (däribland jag) hävdat precis just det, väldigt länge. Jag kan väl mer säga att jag är lite bitter. Å andra sidan är det naturligtvis positivt att min åsikt lyfts fram, även om det inte är av mig. Det kan jag bjuda på.

hejhopp79
2011-03-17, 13:08
Mm, det roliga är att många (däribland jag) hävdat precis just det, väldigt länge. Jag kan väl mer säga att jag är lite bitter. Å andra sidan är det naturligtvis positivt att min åsikt lyfts fram, även om det inte är av mig. Det kan jag bjuda på.

Jaså, vad har du hävdat då?

Folk som är mer insatta i kost och träning förstår nog att kcal in-och ut inte fungerar optimalt i praktiken; insulinkänslighet, termogenes, Grubs inlägg om nötter ovan osv. Övriga upprepar envist att allt handlar om kcal och snackar om att de ligger på kcal-balans (vilket de sannolikt inte alls gör). Alltså är vikten på vågen ett bättre måttband.

På tal om det, misstänker jag en lavin av "vadå gäller inte kcal in-och ut längre"-inlägg här.

mikaelj
2011-03-17, 13:11
Jaså, vad har du hävdat då?

Just det du skrev. Att kcal in/ut befinner sig några steg bredvid sanningen.

Folk som är mer insatta i kost och träning förstår nog att kcal in-och ut inte fungerar optimalt i praktiken; insulinkänslighet, termogenes,

Nä. Jag orkar verkligen inte leta upp inläggen där man stöter på en vägg där det enda intressanta är kcal in minus kcal ut. Inte upptag, utan "ät N kcal, gör av med BMR+aktiviteter". Inget om upptag, termogenes, NEAT m.m. Det brukar viftas bort som "jaja, men det är så liten bit att det inte spelar någon roll".

hejhopp79
2011-03-17, 13:13
Kul, då är vi fullständigt överens.

Eddie Vedder
2011-03-17, 14:27
Oj, det var intressant. Vill minnas att jag läst om det där på kolo för länge sedan, men att det var så stora siffror visste jag inte.

Jag har skrivit om det här. Samma tabell är med:

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

EV: Vad är det för fel på fettsammansättningen? Dessutom innehåller faktiskt nötter ofta en massa mineraler såsom magnesium och zink. 100 g cashewnötter t ex, innehåller nästan RDI av magnesium för en man, vill jag minnas. Har detta med studiens resultat att göra?

I många nötter är andelen PUFA och omega-6 väldigt hög vilket inte behöver vara bra. Nu är det ju inget som utelsuter en balanserad fettsammansättning totalt sett men just nötterna och fröna som särskilt bra fettkällor håller jag inte med om. Det övriga du nämner är just exempel på det jag menar.

Gunfire
2011-03-17, 14:34
Det står äldre kvinnor? så man kan inte äta omega 3 tabletter längre? inga nötter? härodagen postades en studie om att högt protien kan vara farligt, innan dess kvarg :S

mikaelj
2011-03-17, 14:36
Jo, omega-3 är essentiellt. Du måste få i dig omega-3.

Eddie Vedder
2011-03-17, 14:43
Det står äldre kvinnor? så man kan inte äta omega 3 tabletter längre? inga nötter? härodagen postades en studie om att högt protien kan vara farligt, innan dess kvarg :S

Läs sista meningen i inlägg #3.

Och om nu studiens samband vore absoluta orsakssamband är det ändå helt ofattbart för mig hur du drar en sån slutsats från abstraktet.

Apos78
2011-03-17, 16:12
Kcal in kcal ut gäller såklart teoretiskt men för att få en bild av den praktiska sanningen är det vågen som gäller. Så långt trodde jag väl ändå att alla som läser här hajat det hela.

Visserligen kommer det på veckobasis upp trådar där någon suttit och räknat i valfritt program och kommit fram till 2154,35 kcal i behov och 1975,4 kcal i intag och därmed säger sig själv ligga på ett underskott. Och det kanske de gör. Eller inte. Jag arbetar med det här varje dag och jag väljer medvetet bort att göra kostregistreringar i de allra flesta fall då det ofta ger en helt värdelös bild av sanningen.

hejhopp79
2011-03-17, 19:31
Jag har skrivit om det här. Samma tabell är med:

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Japp, det var faktiskt där ifrån jag mindes det.

I många nötter är andelen PUFA och omega-6 väldigt hög vilket inte behöver vara bra. Nu är det ju inget som utelsuter en balanserad fettsammansättning totalt sett men just nötterna och fröna som särskilt bra fettkällor håller jag inte med om. Det övriga du nämner är just exempel på det jag menar.

Ah okej, har du nog rätt i. Tänker spontant på solrosfrön också men det är ju inga nötter, men ja.

Jag hade väl fleromättade fetter i åtanke, utefter en kanske lite föråldrad syn på "nyttiga" fetter.