Visa fullständig version : För er som inte tror att man kan bli stark/uthållig på en rå vegansk kost
JacobHeitmann
2011-02-25, 23:21
4Rbqk2jAqJM
För er andra så skulle det vara roligt att se någon som spelar in sig själv och lägger upp på youtube och gör några av dessa övningar han gör på klippet. Anybody up for the challenge? :thumbup:
Ristretto
2011-02-25, 23:26
Vad markar han?
Rikard Jansson
2011-02-25, 23:38
Challenge accepted. Undantaget steg-grejen (har ingen stege) och löjlierna med spagat eller split eller vad det nu är, så kan jag fixa film på allt han gör, fast bättre, med mig själv som huvudstjärna innan söndag kväll. Om du äter en riktig hamburgare om jag bevisar det
Edit: om jag inte klarar det så äter jag som en vegan i en hel vecka
Edit2: trots att jag inte alls har tränat på dessa saker, som du kan se i mina journaler
Hade jag varit tillräckligt hängiven så ser jag inte varför jag inte skulle greja dom där övningarna efter några år. Hans kropp är medel, som bäst. Inget jag skulle vilja ha.
JacobHeitmann
2011-02-25, 23:40
Challenge accepted. Undantaget steg-grejen (har ingen stege) och löjlierna med spagat eller split eller vad det nu är, så kan jag fixa film på allt han gör, fast bättre, med mig själv som huvudstjärna innan söndag kväll. Om du äter en riktig hamburgare om jag bevisar det
Hey! Här är det jag som skapar challenge-reglerna. :D Men jag kan käka 10 bananer i en sittning. :naughty:
Ser inget speciellt imponerande i videon öht. Inövade kroppsviktsövningar med lågt BF? Man får ju inte se hur många reps han klarar. Var kommer stark in i bilden? Det enda anmärkningsvärdiga var väl att chinsen inte gjordes på stång så utförandet såg förjävligt ut.
Missuppfatta mig inte. Det är något utav mitt mål själv att göra flera av övningarna han gör, ordentligt, och inte bli ett SL-monster eller något då jag strävar efter allround fysik, men videon säger ingenting om kostval i syfte att bygga styrka. Eller något annat för den delen. Förutom kanske att det är mycket lättare än man tror att uppnå? Gissar att han äter tonvis med nötter.
Det enda som faktiskt var lite imponerande var spagaten men det är för att jag gillar sånt och själv är stel som en pinne. Viga människor är coola.
Resten var inte imponerande.
Ristretto
2011-02-25, 23:44
Hey! Här är det jag som skapar challenge-reglerna. :D Men jag kan käka 10 bananer i en sittning. :naughty:
Kan du äta 2,2kg banan och 450g potatis till det i en sittning?
JacobHeitmann
2011-02-25, 23:45
Ser inget speciellt imponerande i videon öht. Inövade kroppsviktsövningar med lågt BF? Man får ju inte se hur många reps han klarar. Var kommer stark in i bilden? Det enda anmärkningsvärdiga var väl att chinsen inte gjordes på stång så utförandet såg förjävligt ut.
Missuppfatta mig inte. Det är något utav mitt mål själv att göra flera av övningarna han gör, ordentligt, och inte bli ett SL-monster eller något då jag strävar efter allround fysik, men videon säger ingenting om kostval i syfte att bygga styrka. Eller något annat för den delen. Förutom kanske att det är mycket lättare än man tror att uppnå? Gissar att han äter tonvis med nötter.
De senaste 5 månaderna har han ätit mellan 3-9E% fett som som motsvarar några få nötter (ca 3-10 st) eller 1/4-1/2 avocado om dagen.
Hi YogaBrudder, Matthew is my boyfriend, so I see everything he eats. Last year he lived on a 100% Raw Vegan Diet. At the start I used to prapare meals for him from the books "Rainbow Green Live Food Cuisine" by Gabriele Cousins, and "Living on Live Food" by Alissa Cohen. For the last five months he followed Doug Graham's Raw 80-10-10 Raw Food Diet, and he felt absolutely fantastic on it. Matthew doesn't take any supplements because he gets everything he needs from his food and the sun. :-)
http://www.giveittomeraw.com/video/matthew-armstrong-raw-vegan?commentId=1407416:Comment:1513672&xg_source=activity
Rikard Jansson
2011-02-25, 23:46
Kan han göra en chin med en arm?
JacobHeitmann
2011-02-25, 23:48
Kan du äta 2,2kg banan och 450g potatis till det i en sittning?
Inte potatisen, men bananerna. Har visserligen bara testat på 1,5 kg ännu i en och samma sittning men jag kan iallafall testa att gå över 1,5 kg.
ballerboy20
2011-02-25, 23:48
Han ser sjuk ut på något sätt. Blir äcklad bara av att kolla på filmen. Får en mycket obehaglig känsla. Är det bara jag eller är det något som inte stämmer med den där killen?
WHITEFOLKS
2011-02-25, 23:52
Rikard Jansson fixar en video där han gör det där så kan du ordna en video på någon som äter 100% raw vegan som gör 600kg+ totalt i bänk/böj/mark.
Rikard Jansson
2011-02-25, 23:53
Rikard Jansson fixar en video där han gör det där så kan du ordna en video på någon som äter 100% raw vegan som gör 600kg+ totalt i bänk/böj/mark.
I'm in :D Tror dock inte det finns någon som äter 100% raw vegan som gör 600 :(
JacobHeitmann
2011-02-25, 23:56
Hehe, jag tror inte det finns så många muskelmonster som är ute efter hälsa och kört helt utan något spännande preparat. :D
http://stuff.pyzam.com/funnypics/5/pyzamnocookies.jpg
Rikard Jansson
2011-02-25, 23:59
600+ innebär 240 i knäböj, 240 i mark, och 120 i bänk. Man behöver inte på något sätt vara dopad eller ett muskelmonster. Jag känner en 17åring som klarar det helt ren vägandes 74 kg
tntballe
2011-02-26, 00:00
Rörlighet byggt på bacon
http://i593.photobucket.com/albums/tt12/tntballe/PICT31421.jpg
Vad vinner jag?
JacobHeitmann
2011-02-26, 00:04
Rörlighet byggt på bacon
http://i593.photobucket.com/albums/tt12/tntballe/PICT31421.jpg
Vad vinner jag?
För den prestationen får du:
http://www.afunnystuff.com/forumpics/you_win_the_prize.jpg
http://cache2.allpostersimages.com/p/LRG/27/2777/6DUTD00Z/posters/thai-ted-comedian-eddie-murphy-clapping-hands-wearing-only-baseball-cap-and-shorts.jpg
:thumbup:
JacobHeitmann
2011-02-26, 00:06
600+ innebär 240 i knäböj, 240 i mark, och 120 i bänk. Man behöver inte på något sätt vara dopad eller ett muskelmonster. Jag känner en 17åring som klarar det helt ren vägandes 74 kg
Jo, men det skulle jag kunna efterlysa. Jag ska se om jag hittar någon frivillig.
Asså den fysiken får väl en fullvuxen normalviktig man efter några månaders träning, max!!
Han gjorde ju dessutom allt med extremt ful form!
WHITEFOLKS
2011-02-26, 00:12
Jacob:
Varför jag påpekar det är mest "för din egen skull". De exempel du ger för att visa vad man kan göra med vegansk kost är ingenting som direkt relaterar till de flesta här skulle jag tro. Och även för de som försöker uppnå något sådant så kommer de ju antagligen att nå det snabbare och lättare på en "blandkost".
Så om du vill nå framgång med konverterandet så bör du visa prestationer som folk blir imponerade av och kan relatera till :)
Hehe, jag tror inte det finns så många muskelmonster som är ute efter hälsa och kört helt utan något spännande preparat. :D
Så, alla som är starka använder sig av aas, och om man inte äter bara frukt och grönsaker så är man inte ute efter en god hälsa?
600+ finns det 17-åringar som klarar vägandes under 74kg. Åtminstone jag och en till, och jag kan försäkra dig om att ingen av oss preppar, men vi får i oss något magiskt som kallas aminosyror och riktig mat.
Jag tycker att mannen i klippet gränsar på sjukligt smal. Varför ser du alla som kan skutta omkring och göra kullerbyttor på bara bananer som toppatleter?
Sjukligt smal är lite att överdriva va? Ser ut som deffad soldat/kampsports-fysik.
Sjukligt smal är lite att överdriva va? Ser ut som deffad soldat/kampsports-fysik.
Jag tycker att mannen i klippet gränsar på sjukligt smal.
Deffad - ja, muskelmassa - obefintlig.
Deffad - ja, muskelmassa - obefintlig.
Ja, jag läste alla orden i din post och kunde bara dra slutsatsen att du överdrev. Det här är närmare obefintlig. Klar skillnad. Vet att det är extremt subjektivt i dessa frågor här på kolo, men så ligger det till.
http://i.ytimg.com/vi/w6A-C0VjKmk/0.jpg
Hamsterkakan
2011-02-26, 00:57
Så, alla som är starka använder sig av aas, och om man inte äter bara frukt och grönsaker så är man inte ute efter en god hälsa?
600+ finns det 17-åringar som klarar vägandes under 74kg. Åtminstone jag och en till, och jag kan försäkra dig om att ingen av oss preppar, men vi får i oss något magiskt som kallas aminosyror och riktig mat.
Jag tycker att mannen i klippet gränsar på sjukligt smal. Varför ser du alla som kan skutta omkring och göra kullerbyttor på bara bananer som toppatleter?
Vänta va? Hur gammal är du och vad tar du i de 3?
MasterChief
2011-02-26, 01:13
Inget i videon var märkvärdigt överhuvudtaget. Med tanke på att han verkar dedikerad måste jag anta att det är hans vegankost som gjort att han fått så dåliga resultat.
young_george
2011-02-26, 01:19
Meh.. jag som hade hoppats på en video på någon som var stark.
[.yt]4Rbqk2jAqJM[/yt]
För er andra så skulle det vara roligt att se någon som spelar in sig själv och lägger upp på youtube och gör några av dessa övningar han gör på klippet. Anybody up for the challenge? :thumbup:
Du kan väl börja med att lägga upp en video som visar vad du lyckats prestera genom din diet och träning? Annars kan vi säkert hitta massor av köttätare på youtube som har långt mer imponerande prestationer.
För övrigt var det mest balans och koordinations-bitarna som såg lite svåra ut. Krävs lite övning innan sånt sitter. Att göra chins, dips och armhävningar när man är fjäderlätt är inte ens värt att nämna som en prestation.
Han ser väl ganska normalbyggd ut?
Jag hajjar inte, är det faktumet att han klarat av att äta enligt det kostupplägget under ett år som är imponerande eller vad?
Ganymedes
2011-02-26, 02:01
http://www.thebestpageintheuniverse.net/images/bigpot6.jpg
det skulle kosta för mycket att balansera den mängden kost jag äter med vegetarisk stuffs, då jag behöver kosttillskott och olika piller för att fullända min varierade kost.
Grönsaker är välkommen in i min nuvarande kost men du verkar allt för insnöad på just detta för att jag ska kunna ta det du säger allvarligt.
Det är inget fel med att promota en viss typ av kost, men sätter du gör det på är helt värdelöst.
Jag har inget förslag på exakt hur du ska göra så jag tror att ämnet blir mindre "infekterat" av att du helt låter bli och bara ger kost förslag ett vegetariskt perspektiv, t.ex jag letar just nu efter en vegetarisk kost för vissa dagar som stödjer min aktiva träning .
Problemet är att jag ser inget sånt här från dig. Bara massa, ursäkta mig, skit .
Jag har druckit alkohol ikväll så det här kanske blev lite sådär. men det är nog rätt mcyekt det jag tycker nykter också.
Det handlar mer om en point of view för att bli vegetarian och de som blir det vill såklart promota just det sättet genemot andra!
Kött är gott enligt mig och många andra, vi blir lika starka och viga för det.
Paperbasket
2011-02-26, 09:38
DU misslyckades i den förra tråden Dr Jacob, gör dig en själv en tjänst och lägg ner dina försök. Du skämmer bara ut dig själv.
oj, det fanns verkligen inte något att imponeras över i den filmen, om han i sju år ätit 100 % raw vegan och tränat och detta är hans statement och något som används för att visa att det går att bli stark på 100% raw vegan så är det skrattretande och jag tycker synd om hela sekten......
Jag fattar inte heller, har han fått kämpa för att göra dom där sakerna så är det ju verkligen ett bevis på hur ineffektiv din diet verkligen är.
Att han är vig beror antingen på att han är det naturligt, eller har stretchat, det kan alla.
Resten av sakerna klarar dom flesta, typ, fotbollspelare göra utan att ens sätta sin fot på gymmet. Det där var inte ens över medelmåtta.
Varför ni väljer att leva på det där sättet kommer jag aldrig förstå.
+1 på s.m.f inlägg
Rikard Jansson
2011-02-26, 10:02
Tycker ni börjar underskatta en del saker i filmen. Även om enarmsarmhävningarna är grunda, så har jag inte sett många som klarar 15 st per arm, sen såna där "plankan"hävningar har jag inte heller sett många göra etc
hejhopp79
2011-02-26, 10:04
Har inget emot rå, vegansk kost så länge den inte involverar 90% frukt.
Om inte annat känns det bra att inte stödja en slaktindustri som är smått sjuk på sina håll, kan jag tänka mig.
Men av hälsoskäl känns det lite tveksamt.
Tycker ni börjar underskatta en del saker i filmen. Även om enarmsarmhävningarna är grunda, så har jag inte sett många som klarar 15 st per arm, sen såna där "plankan"hävningar har jag inte heller sett många göra etc
du tänker på superman grejjen? Notera den diskreta böjjninngen på armarna, ser inte mycket ut, men ack så stor skillnad det gör. enarmsarmhävningarna är ju inte ens "jobbiga"(för en som tränar dvs) lär man sig tekniken går man från noll till ganska många direkt, men det vet du, ungefär som du beskriver att gå från ej teknik till teknik i bänkpress.
kettlebellGuden
2011-02-26, 10:26
Rå vegansk kost.. som han har gått på ett år. Dårå.
Och 7 år innan det på vanlig vegetarisk kost. Och innan det blandkost, I guess?
Att bygga upp sig och sedan byta till en RAW-diet visar verkligen ur RAW är opti.
Rikard Jansson
2011-02-26, 10:30
du tänker på superman grejjen? Notera den diskreta böjjninngen på armarna, ser inte mycket ut, men ack så stor skillnad det gör. enarmsarmhävningarna är ju inte ens "jobbiga"(för en som tränar dvs) lär man sig tekniken går man från noll till ganska många direkt, men det vet du, ungefär som du beskriver att gå från ej teknik till teknik i bänkpress.
Sant, förstås :)
Matthew Armstrong m fl.
Det går att bli någorlunda stark på rå vegankost men de har blivit det TROTS deras mat, inte på grund av den. Liksom när det gäller dina muskelmonster du hänvisar till handlar det ofta om gener och samma sak med veganer, finns många som blivit rejält sjuka också.
Får lite Lemmy Kilmister vibbar, han har supit och rökt som ett svin i säkert 40 år men samma sak där, det är trots det han stoppar i sig och inte på grund av det som just han fortfarande lever.
En engelsk dam fyllde nyligen 100 år, hon drog ett par Whisky och rökte ett pack cigg om da´n och menade att det gjorde henne frisk. Samma sak igen.
Siste 2 exemplen var lite överdrivna, vegankost kan säkert vara hälsosam om man sköter sig
On T, gillade flaggan han gjorde, skall jobba på den övningen i sommar, aldrig fixat den.
Men va? Killen har schysst rörlighet (så han klarar enbensböj), är akrobatisk och en smula muskelmassa. Halva enarmsarmhävningar och halva barrsänkningar är väl inget imponerande heller?
Vad är det vi tittar på? Vad är kopplingen till att äta bananer? Jag förstår inte.
*går tillbaka till direktsändningen SM i styrkelyft*
Vänta va? Hur gammal är du och vad tar du i de 3?
OT, får tas i PM om du är intresserad.
Sju år senare = värdelösa resultat.
Springer
2011-02-26, 16:54
Men om man vänder på det, hur stor och stark kan man egentligen bli på bara vegankost? Genom att kränga i sig bönor och avokado hela dagarna?
kettlebellGuden
2011-02-26, 17:18
Mike Mahler har lyckats bli stork och stark som vegan iaf.. Dock inte pro-bodybuilder size, men det är ju inte hans intresse heller :)
JacobHeitmann
2011-02-26, 18:14
Men om man vänder på det, hur stor och stark kan man egentligen bli på bara vegankost? Genom att kränga i sig bönor och avokado hela dagarna?
Antagligen inte de största, men här är några på på den kokta varianten. http://www.veganbodybuilding.com/?page=news
kettlebellGuden
2011-02-26, 18:23
Overall physique - 1st place.
http://www.veganbodybuilding.com/contest_overall_m1.jpg
Ironwoman
2011-02-26, 18:24
Veganer och personer som är intresserade av att bygga ordentligt är sällan samma människor.
Jag äter nästan veganskt (äter lakto-ovo vegetariskt de gånger jag blir bjuden - vill ju inte säga nej till mormors kakor...). Blev vegetarian 99 och nästan vegan 01. Har inga problem alls att äta efter de generella kollorekommendationerna (2 g protein/kg kroppsvikt), har heller inga problem med deff/bulk om jag skulle vilja det. Vill inte det då jag fokuserar på triathlon. Så med en vegankost finns det några näringsmässiga saker att tänka på (omega-3, vitamin-D, B12). Fick SM brons på den kosten 07 på Ironman.
Till denna vinter skaffade jag gymkort för att kunna löpträna inne om det blev kallt. När jag ändå var där så körde jag lite styrka också, vilket jag tidigare i bästa fall bara gjort med kroppsvikten. Enligt instruktören (som 49 år gammal tog 180 i bänkpress) var jag betydligt starkare än en normal tjej som ska börja gymträna, men ligger på 22 i BMI med ca 20 % fett.
Jag har flera vältränade vänner som är veganer också.
Så en välskött vegankost ser jag inte som något problem. Rå däremot vet jag inte för jag har aldrig funderat på att prova, så därför har jag aldrig räknat på det.
young_george
2011-02-26, 18:46
Om du, som triathlonutövare, inte hade varit starkare än en otränad nybörjare hade väl fått anses som mycket uppseendeväckande oavsett kost?
2g/protein per kg säger ju inte heller så mycket om vilken sorts protein du får i dig, vilket i slutändan är det viktiga.
Ironwoman
2011-02-26, 19:07
Om du, som triathlonutövare, inte hade varit starkare än en otränad nybörjare hade väl fått anses som mycket uppseendeväckande oavsett kost?
2g/protein per kg säger ju inte heller så mycket om vilken sorts protein du får i dig, vilket i slutändan är det viktiga.
Självklart borde jag vara starkare än en otränad, trots att min styrketräning för benen varit cykla i uppförsbacke...
Lika självklart är ju att proteinkomplettera, iaf för mig.
Största problemet tror jag är omega-3, för mig. Då tänker jag hela tiden på vilken fettkälla jag använder, så jag ligger över rekommendarat intag, på 2-3 E%, men det blir trots allt bara vegatebiliskt omega-3 (ALA). EPA och DHA blir det sämre av. ALA kan omvandlas, men graden är inte så hög. Nu är min hälsa mycket god, så nu skulle jag troligen inte se någon förändring av omega-3 tillskott. Men längre fram i livet tror jag att det skulle positivt med ett tillskott.
KCpK7GZR700
Sure, han äter säkert en hel del bananer, men inte enligt 80/10/10... :bpump:
Edit: 2:35 är rätt så sjuk
grondahl
2011-02-26, 19:25
Scott Jurek är vegan, så uppenbarligen kan man bli uthållig på en vegankost.
Det är inga större problem att täcka kostkraven på en vegetarisk kost utom B-12, det kräver antagligen att man äter bönor i någon form (för proteinet) och de ska man ju äta tillagade. Nackdelen är den totala fibermängden men kör man lite proteinpulver så har man löst även det problemet.
Sen är det bara att träna på.
hertzman
2011-02-26, 19:37
Kan du inte bara sluta Jacob. Pretty please.
hertzman
2011-02-26, 19:41
Och för att ytterligare klargöra vad jag menar.
cCw98vjYb6E
Fredrik äter massor med kött. Så nu kan du hålla tyst. Lägg dina spetor på hemsidan du har för din sekt istället.
1040 var resultatet.
KaptenKnäsvag
2011-02-26, 19:49
Jacob, det är ju inte vad han kan göra som är det väsentliga i detta anekdotiska bevis. Det är förekomsten av framsteg som är det centrala. Skulle du visa mig denna herre som gav sig fan på att klara av alla konster han gör i videon medan han äter en högprotein/fett tillagad animalisk diet utan att utvecklas, för att sedan testa LFRV och blomstra i ateletisism skulle jag bli en smula imponerad.
Om du däremot endast visar en herre som klarar av att göra chins och dragonflags och understryka det faktum att han äter enligt LFRV är det nog ingen här på kolozzeum som kommer bli det minsta impad.
Utvecklas han eller? Tror nog han skulle utvecklas mer av lite ägg och bacon till frukost.
hertzman
2011-02-26, 19:55
Nu pågår det diskussioner bland dina sektmedlemar om att föda upp sina ungar på LFRV, en hemsida finns tydligen för att propagera för tillvägagångssättet och några gör det tydligen redan. Styr av det här nu för guds skull! Ska barn bli sjuka på grund av dina galenskaper? Jag hoppas att du går in och styr av det här! Det är ingen jävla lek längre när det finns stora risker att små barn blir skadade.
Utvecklas han eller? Tror nog han skulle utvecklas mer av lite ägg och bacon till frukost.
Nej, LCHF kan man inte bli varken grov eller stark av....
Nå. Som en replik till vad du skriver ovan: efter att proteinbehovet är uppfyllt, utgörs inte den största delen av muskeltillväxt av den faktiska överätningen? Med andra ord: så länge du får i dig tillräckligt med energi borde proteinintaget vara sekundärt för muskeltillväxt.
Nu pågår det diskussioner bland dina sektmedlemar om att föda upp sina ungar på LFRV, en hemsida finns tydligen för att propagera för tillvägagångssättet och några gör det tydligen redan. Styr av det här nu för guds skull! Ska barn bli sjuka på grund av dina galenskaper? Jag hoppas att du går in och styr av det här! Det är ingen jävla lek längre när det finns stora risker att små barn blir skadade.
Several cases of severe infant or child malnutrition, and some infant fatalities, have been associated with poorly planned, restrictive vegan diets, often insufficient in calories.[37] Dr. Amy Lanou, an expert witness for the prosecution in a case that went to court, wrote that vegan diets are "not only safe for babies; they're healthier than ones based on animal products". She wrote that "the real problem was that [the child] was not given enough food of any sort."[38]
Då är det ändå veganmat som förhoppningsvis innehåller en smula mer näring än "levande föda" (förstår fortfarande inte skillnaden på biff tartar och ett plockat äpple).
hejhopp79
2011-02-26, 20:02
Jäkla skillnad på vegetarisk och vegansk kost för övrigt.
hertzman
2011-02-26, 20:04
Då är det ändå veganmat som förhoppningsvis innehåller en smula mer näring än "levande föda" (förstår fortfarande inte skillnaden på biff tartar och ett plockat äpple).
En väl planerad vegans diet med vissa tillskott av vitaminer tror jag inte behöver vara farlig. Men det här jävla frukttramset börjar bli mer än bara trams nu, det börjar bli ren jävla idioti. Den amerikanska sidan förespråkar, förutom att föda upp sina barn på tramsdieten, även att kvinnor ska äta det under graviditeten. Tycker du det här är en bra idé Jacob? Står du för den här idiotin?
WHITEFOLKS
2011-02-26, 20:06
Jäkla skillnad på vegetarisk och vegansk kost för övrigt.
På vilket sätt då?
hertzman
2011-02-26, 20:08
På vilket sätt då?
Intaget av mjölk? Vilket i princip gör att det inte är några större problem alls att täcka upp både kalcium, b-vitamin och ha ett bra intag av fullvärdigt protein.
WHITEFOLKS
2011-02-26, 20:09
Jasså.
Ja ni menar så. Klart att om man tar den definitionen av vegetarisk så blir det skillnad. Vegetariskt för mig är endast från växtriket.
hertzman
2011-02-26, 20:11
Jasså.
Ja ni menar så. Klart att om man tar den definitionen av vegetarisk så blir det skillnad. Vegetariskt för mig är endast från växtriket.
Finns ju en rad benämningar, men standard är väl att de som kallar sig vegetarianer äter produkter som kommer från djur, men inte kött. Alltså mjölk och för vissa även ägg. Veganer äter däremot inte något som producerats av djur.
Vegetarian vardagligt tal = lakto-ovo-vegetarian.
Utöver det finns det "demi-vegetarian". De äter bara fula djur.
Jag har för mig att vi har haft den här "vad är vegetariskt"-diskussionen förut, och det visade sig att "vegetarian" i strikt bemärkelse är vad mannen på gatan kallar vegan, och att övriga vegetarianska avvikelser skall deklareras, typ laktovegetarian, lakto-ovo-vegetarian, ovo-vegetarian (det har jag iofs aldrig hört talas om någon som är, men rent teoretiskt, då). Det slutar med frågan om man skall utgå från den korrekta definitionen eller den som används och förstås.
Demivegetarian, semivegetarian, marinervegetarian (äter fisk) etc. är tyckmycket trams.
JacobHeitmann
2011-02-26, 20:54
Jag har för mig att vi har haft den här "vad är vegetariskt"-diskussionen förut, och det visade sig att "vegetarian" i strikt bemärkelse är vad mannen på gatan kallar vegan, och att övriga vegetarianska avvikelser skall deklareras, typ laktovegetarian, lakto-ovo-vegetarian, ovo-vegetarian (det har jag iofs aldrig hört talas om någon som är, men rent teoretiskt, då). Det slutar med frågan om man skall utgå från den korrekta definitionen eller den som används och förstås.
Demivegetarian, semivegetarian, marinervegetarian (äter fisk) etc. är tyckmycket trams.
I lekmannatermer är vegetarian = lacto-ovo-vegetarian, vad man får anta att de menar och alltid fråga för att säkerhetställa om de egentligen menade 100% plantbaserad kost.
Detta är offtopic så ni får gärna återuppliva tråden om ni vill fortsätta.
Minivegetarian - äter bara små djur?
Andreas Cahling var väl veggo? Tror dock att han åt fisk men jag är inte säker.
http://img829.imageshack.us/img829/3150/andreascahlingcover1.jpg
Har för mig att Allan upptäckt Cahling med att smygäta rostbiff?
Ahaha, är det att jämställa med doping för en vegetarian?
Inte intressant då han ser ut som en skinnflaga.
Mvh
Rickard J
2011-02-26, 21:08
Är inte vegetarian själv (klarar mig inte utan kött) men hade en lärare i grundskolan som var väldigt grov och tränade styrkelyft i lund. Det häftiga var att han är vegetarian dock åt han ofantliga mängder bönor vill jag minnas.
har för mig att han tog guld i SM i bänkpress för oldboys eller något.
länk:
http://www.laget.se/LUNDSTK/21339-truppen-do-1-item-398357.html#
WHITEFOLKS
Cahling var "lakto-ovo" tror jag.
Äter man både ägg och mjölkprodukter så har man tagit bort nästan alla problem.
hertzman
I lekmannatermer är vegetarian = lacto-ovo-vegetarian, vad man får anta att de menar och alltid fråga för att säkerhetställa om de egentligen menade 100% plantbaserad kost.
Detta är offtopic så ni får gärna återuppliva tråden om ni vill fortsätta.
Tänker du helt enkelt undvika att svara på mina frågor? Igen.
Tror att Frank Zane var vego, vad slags vet jag inte.
Nyligen avlidne 96 år gamle träningsikonen no1 i USA (beroende på generation) Jack Lalanne, åt nog inte så mycket kött, men fisk och ägg mm men han plockade bort himla mycket från menyn. "if man made it, don't eat it". "If it tastes good, spit it out", mm.
young_george
2011-02-26, 21:17
Wikiepdia citat
Vad vill du säga med det där dock? Det finns säkerligen väldigt många barn som fått alldeles för lite/dålig mat även av köttätande föräldrar.
Dock håller jag med om att det är en usel idé att använda sina barn som experiment för en obeprövad kost.
JacobHeitmann
2011-02-26, 21:23
Tänker du helt enkelt undvika att svara på mina frågor? Igen.
Trådarna går bara åt helvete när jag börjar svara på dina frågor så om du undrar över något får du äran att pm:a mig. Eller göra en ny tråd där du frågar mig direkt ut, för de trådarna har jag inget emot att de försvinner om de bara blir tjafs där.
young_george
2011-02-26, 21:23
Tror att Frank Zane var vego, vad slags vet jag inte.
Nyligen avlidne 96 år gamle träningsikonen no1 i USA (beroende på generation) Jack Lalanne, åt nog inte så mycket kött, men fisk och ägg mm men han plockade bort himla mycket från menyn. "if man made it, don't eat it". "If it tastes good, spit it out", mm.
Äter man fisk och ägg varje dag så får ju man i sig allt som kött erbjuder.
Han åt säkerligen optimalt bra och fick i sig allt människan behöver, vi är ju utvecklade till att äta en mångsidig kost. Skildnaden mot amerikanerna han ständigt kritiserade var just mängden kött och särskillt hamburgare, färdiglagad mat, doughnuts, kaffe osv. Till skildnad från många som tror sig äta nyttigt genom att plocka bort saker från tallriken så gjorde han det på ett intelligent sätt.
JacobHeitmann
2011-02-26, 21:32
Det verkar som han käka enligt Ornish diet med max 10E% fett.
1. Jack LaLanne has eaten a largely vegan, i.e. Quasi-Ornish Diet, something I mention throughout this site, all of his adult life.
http://www.peaktestosterone.com/Jack.aspx
The diet supplies only 10% of calories from fat.
http://www.holisticonline.com/remedies/weight/weight_diet-ornish-diet.htm
Vad vill du säga med det där dock? Det finns säkerligen väldigt många barn som fått alldeles för lite/dålig mat även av köttätande föräldrar.
Poängen (som jag tycker är en bra poäng) är att det krävs mer tankeverksamhet och arbete för att tillgodose alla behov på en vegankost än på en blandkost (det är absolut inget kontroversiellt). Det här gäller särskilt barn, som är betydligt känsligare för brister än vad vuxna (i synnerhet då vuxna män) är. Bristsjukdomar är generellt (i Sverige, där vi sällan behöver räkna med allmän svält som en faktor) ett större problem hos vegetarianer än hos blandkostare; inte för att det inte går att undvika utan för att folk inte orkar tänka.
hertzman
2011-02-26, 21:50
Trådarna går bara åt helvete när jag börjar svara på dina frågor så om du undrar över något får du äran att pm:a mig. Eller göra en ny tråd där du frågar mig direkt ut, för de trådarna har jag inget emot att de försvinner om de bara blir tjafs där.
Ett enkelt ja eller nej duger utmärkt.
JacobHeitmann
2011-02-26, 21:59
Ett enkelt ja eller nej duger utmärkt.
Ville bara presentera mig själv som att jag inte är omöjlig.
Genom att du inte väljer något av mina förslag på att få svar på dina frågor så drar jag slutsatsen att det inte var genuina eller viktiga frågor på att få svar på? Why ask then?
Genom att du inte väljer något av mina förslag på att få svar på dina frågor så drar jag slutsatsen att det inte var genuina eller viktiga frågor på att få svar på? Why ask then?
Börjar det inte bli lite tjatigt att spela den sårade oskulden?
JacobHeitmann
2011-02-26, 22:11
Börjar det inte bli lite tjatigt att spela den sårade oskulden?
Ops, I just got :whipped: :em:
Jag ska uppföra mig.
proteinsynthesis
2011-02-26, 22:18
+111111111111
Snälla upplys dem om alla brister i kosten!
Kan man anmäla föräldrar till sociala för sådant tro?
Nu pågår det diskussioner bland dina sektmedlemar om att föda upp sina ungar på LFRV, en hemsida finns tydligen för att propagera för tillvägagångssättet och några gör det tydligen redan. Styr av det här nu för guds skull! Ska barn bli sjuka på grund av dina galenskaper? Jag hoppas att du går in och styr av det här! Det är ingen jävla lek längre när det finns stora risker att små barn blir skadade.Alltså vart fan är världen påväg!? Okej, vuxna individer kan få äta hur de vill, men att pracka på ungarna sin egna kost, att äta så när man är gravid, hur tänker man? Man har ansvar för mer än sitt eget liv, kanske det man får inse?
Med tanke på hur kostkunnig gemene LFRVare verkar vara så blir man lite mörkrädd. Finns det en enda vettig kostkunnig individ som rekommenderar den här typen av diet framför en betydligt bättre balanserad kost vid t.ex graviditeter? Proteinbehovet ökar ju även vid graviditet har jag för mig, lycka till med att få i sig nog med protein, så har vi ju än en gång kvalitén på proteinet i fråga.
Ironwoman
2011-02-26, 22:39
Jag är rätt säker på att jag läst en artikel för ett par år sedan där 2 föräldrar gjorde så bra de kunde och matade sitt barn med avokado och banan och soc tog barnet ifrån dem. Är osäker på hur det upptäcktes.
vicarious
2011-02-26, 22:47
Haha man kan ju inte säga annat än att dina trådar alltid är underhållande Jacob.
hertzman
2011-02-26, 22:47
Ville bara presentera mig själv som att jag inte är omöjlig.
Inte var en "genuin" fråga? Vad anser du är utmärkande för en genuin fråga?
.... men ah, jag tror jag förstår vad du menade nu. Du undrade om jag var en av dina förvirrade anhängare som vackert stod med mössa i hand och tackade för din svar som dagens sanning. Nej Jacob. Så är det inte.
Vad jag däremot, helt genuint, vill veta är om du tycker det är en bra idé för barn och gravida att äta enligt LFRV? Är det något oklart med det?
Till frågan i sig: Om nu vuxna individer vill förstöra sig själva finns det inte mycket jag kan göra för att hindra dem. Men den dagen någon försöker vända över det här på barn, eller för den delen ofödda barn, då jävlar är det nog. Är du med och bidrar till det Jacob, då skulle jag bli utsparkad härifrån om jag beskrev vad jag tyckte om dig.
Är du med och bidrar till det Jacob, då skulle jag bli utsparkad härifrån om jag beskrev vad jag tyckte om dig.
Jag hanterar den känslan genom att tänka på den här:
http://www.conversity.be/blog/wp-content/uploads/2011/02/Trollface.jpg
JacobHeitmann
2011-02-26, 22:54
Haha man kan ju inte säga annat än att dina trådar alltid är underhållande Jacob.
http://www.geogum.com/media/uploaded/posts/5c41ea7f5dad0476c49b694d8863364e.jpg
:thumbup:
JacobHeitmann
2011-02-26, 23:06
Jag hanterar den känslan genom att tänka på den här:
http://www.conversity.be/blog/wp-content/uploads/2011/02/Trollface.jpg
Det finns tillräcklig information och öppenhet om mig som säger att jag inte trollar. :cool:
Det finns tillräcklig information och öppenhet om mig som säger att jag inte trollar.
Ja, tyvärr.
Springer
2011-02-26, 23:31
Hmm, jag tror jag missade biten om rå vegansk kost i ämnet. Skillnad mot "vanlig" vegankost alltså.
Men, med vanlig vegankost och lite tankeverksamhet bakom och kasnke lite B-12 piller, så är det egentligen inga problem att få sig byggarmängder med näring?
(Själv äter jag gärna söta djur i fall någon undrar)
hertzman
2011-02-26, 23:34
Det finns tillräcklig information och öppenhet om mig som säger att jag inte trollar. :cool:
Svara på ställda frågor då, istället för att undvika allt som inte passar dig. Din trovärdighet är redan åt helvete, du behöver inte göra det värre genom att bete dig som en sur unge.
JacobHeitmann, om du nu förespråkar något så får du väl åtminstone svara på de frågor som riktar befogad kritik mot ditt sätt att äta?
Vill du föra en seriös diskussion om din extrema diet så är det väl det minsta man kan begära? :confused:
Och ja, jag syftar på hertzman frågor till dig, innan du försöker göra dig lustig och låtsas att du inte fattar vad jag pratar om...
JacobHeitmann
2011-02-26, 23:43
JacobHeitmann, om du nu förespråkar något så får du väl åtminstone svara på de frågor som riktar befogad kritik mot ditt sätt att äta?
Vill du föra en seriös diskussion om din extrema diet så är det väl det minsta man kan begära? :confused:
Och ja, jag syftar på hertzman frågor till dig, innan du försöker göra dig lustig och lossas som du inte fattar vad jag syftar på....
Jag har redan gett honom 2 förslag han kan få svar på sina frågor. Det är upp till han om han vill fortsätta tjata om offtopic-ämnen.
Jag har redan gett honom 2 förslag han kan få svar på sina frågor. Det är upp till han om han vill fortsätta tjata om offtopic-ämnen.
Det är inte offtopic, det handlar om samma jävla diet som tråden handlar om och det är relevanta frågor.
Om du tycker att det spårar ur så kan du rapportera inlägg till staffen.
KaptenKnäsvag
2011-02-27, 00:36
Off topic? Du visste ju exakt vad som skulle hända när du postade videon. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att det skulle rasa in inlägg från nykonverterade LFRV-anhängare som fullkomligt frälstes av denna tråd.
Eller?
Off topic? Du visste ju exakt vad som skulle hända när du postade videon. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att det skulle rasa in inlägg från nykonverterade LFRV-anhängare som fullkomligt frälstes av denna tråd.
Eller?
Nej, han försöker uppenbarligen bara svartmåla alla och röra om i grytan. För honom är det ju en vinst om ens en person byter över. Det ger uppmärksamhet.
kettlebellGuden
2011-02-27, 06:15
Off-topic? På kolo? nähä.
Proteinbehovet ökar ju även vid graviditet har jag för mig, lycka till med att få i sig nog med protein, så har vi ju än en gång kvalitén på proteinet i fråga.
Det ska nog fungera ändå. Barnet tar protein från mamman och hon förlorar sin muskelmassa. Först 9 månader med barnet i magen och sedan ett antal månader till med amning. Sliter en hel del på mamman.
Explosiven
2011-02-27, 07:54
jacob:
Varför jag påpekar det är mest "för din egen skull". De exempel du ger för att visa vad man kan göra med vegansk kost är ingenting som direkt relaterar till de flesta här skulle jag tro. Och även för de som försöker uppnå något sådant så kommer de ju antagligen att nå det snabbare och lättare på en "blandkost".
Så om du vill nå framgång med konverterandet så bör du visa prestationer som folk blir imponerade av och kan relatera till :)
+100
Ristretto
2011-02-27, 10:32
Det ska nog fungera ändå. Barnet tar protein från mamman och hon förlorar sin muskelmassa. Först 9 månader med barnet i magen och sedan ett antal månader till med amning. Sliter en hel del på mamman.
Survival of the fittest. Mamman har ju ändå i princip gjort sitt när hon fött barnet och ammat det.;)
kettlebellGuden
2011-02-27, 10:35
Hörde bara häromveckan (månaden?) på vetenskapsprogrammet på radio P1 att dåligt ätande under graviditet ledde till hjärnskador hos barnet, och det här med att barnet alltid prioriterades under graviditet numera får anses vara en myt.
Skrämmande om man ska köra 811LFRV som gravid.
Det roliga är ju att alla låter sig irriteras av det oavsiktliga trollet.
Nu höll jag nästan på att fortsätta med diskussionen. Men icke.. Människor fungerar väldigt underligt på ett psykologiskt plan. Speciellt när man är den enda upplysta personen och alla andra är idioter.
Survival of the fittest. Mamman har ju ändå i princip gjort sitt när hon fött barnet och ammat det.;)
Ett samhälle där mamman bara föder ett barn är dömt att dö ut.
Ett samhälle där mamman bara föder ett barn är dömt att dö ut.
Låter som Sverige
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.