Visa fullständig version : Kan man öva på handslag?
Ignatius72
2011-02-25, 22:53
Vid ett första möte är handslaget betydelse ganska stor. Får man döda fisken i näven så säger det en sak, får man ett kraftfullt handslag så säger det något annat. men vad är det som styr detta? Jag har stora kompisar som har handslag som små flickor och jag känner klena flickor som har rejäla handslag. Det verkar inte ha något med direkt handstyrka att göra. Jag får känslan av att det en slags ryggmärgsreflex.
vad vet ni om era handslag? Tänker ni på hur ni gör? Går det att förändra?
Vad säger koloexpertisen?
Jag försöker tänka på det, annars är det döda fisken. :(
tricket är att krama om lagom innan man hunnit känna hur den andre gör. Hinner du känna hur din motpart gör innan du gör ditt move är det lätt att du blir ställd om du får exempelvis döda fisken och komma bort dig helt. Som när du skall öppna en dörr du vet är lite trög funkar fint
Jag måste som J.V tänka på det annars kan det bli döda fisken. Men i princip så sitter det i ryggraden nu. Lagom hårt handslag, inte för länge och se i ögonen på den andra personen. Det är ett handslag som får representera mig.
Efter ett par tusen handslag så har man skapat sig en viss känsla för vad som är lagom för olika situationer. Sen har farsan alltid sagt att "se till att ta ett rejält handslag när du hälsar, inget slapphänt tramsande". Det har satt sig :).
Ignatius72
2011-02-25, 23:26
Jag skakar nog hand minst några gånger per dag men jag hinner liksom aldrig tänka på det eller göra något åt det. Jag har ingen särskilt handstyrka och jag tycker verkligen inte att jag tar i på något som helst sätt, men jag får ofta kommentarer om jag krossar händer. Fascinating stuff!
Folk som krossar händer suger!
Jag kramar om lagom och spänner/låser handen i det läget. Brukar bli bra utan att man riskerar krossa handen på någon som ger ett riktigt fröken-handslag.
Svårast tycker jag är synkningen. Vet inte om det är mig eller andra det är fel på, men värst är det ju när man bara får tag ute vid fingrarna.
Svårast tycker jag är synkningen. Vet inte om det är mig eller andra det är fel på, men värst är det ju när man bara får tag ute vid fingrarna.
Hahahaha! Ja, det är det värsta, tätt efterföljt av disktrasan som slinker fram. Helt plötsligt ser man hur man bara får tag på långfingertoppen och börjar ruska om. Då vet man att det är kört :P
Personligen har jag ett handslag jag verkligen minns, och jag har aldrig blivit så paff och känt mig så ohäftig som jag gjorde då. Skulle hälsa på en tjej på en fest. Som vanligt sträcker man fram näven och tar tag i den andres och försöker få någon sorts ögonkontakt. Inse min förvåning när jag inte känner igen det jag tar tag i. Japp, hon hade antingen skadat handen/missbildad så hon bara hade två fingrar. Jag har ALDRIG blivit så ställd i hela mitt liv, kunde knappt få fram mitt namn. Hon där emot brydde sig inte det minsta, hon grabba tag om min näve och hälsade... :P
Hur ser ni på dubbelfattade handslag och hur använder ni det? Är det något som kommer naturligt eller måste ni tänka på det?
Har träffat på folk som använder det hela tiden, vilket för mig är att missbruka det. I mina ögon betyder det att man visar extra vördnad och respekt för den vars hand man skakar... Gör man det på så gott som varenda person man träffar tappar det lite av sin mening.
young_george
2011-02-26, 00:16
Givetvis går det att förändra.
Genom hela grundskolan fick vi aldrig gå in i klassrummet före vi skakade hand ordentligt och tittade läraren i ögonen. Sedan dess har jag aldrig hälsat halvdant på någon.
Giljotinen
2011-02-26, 00:55
Det värsta tycker jag är att skaka hand med någon som är väldigt kall och bara sträcker fram handen, helt avslappnad i handleden och inte klämmer åt alls. Är det det som menas med döda fisken?
jag tycker det är jobbigt när dom inte ens tar en i hela handen, utan typ skakar hand med mina fingrar, if u know what i mean.
Ganymedes
2011-02-26, 01:51
jag tycker det är jobbigt när dom inte ens tar en i hela handen, utan typ skakar hand med mina fingrar, if u know what i mean.
De som är så ivriga att de kramar åt innan händerna mötts ordentligt brukar jag säga "det där får vi göra om" till. Så gör man ett nytt försök. Jag vägrar nöja mig med att någon klämt om mina fingrar - det är inte ett äkta handskak.
Jag får kompensera för mina små flickhänder med ett fast handslag.
eternallord
2011-02-26, 01:57
Alltså... genom åren har jag hört mycket snack om effekten av handslagning. Det har varit många extravaganta utläggningar om hur handslag säger mycket och vida om din personlighet och annat. Men är jag den enda som tamejfan _aldrig_ har lagt märke till hur någon tar i hand och som följd aldrig fått för mig att dra några slutsatser baserat på hur någons handslag upplevs? Har aldrig ens reflekterat över det.
Jag bryter sönder alla fingrar på den jag skakar hand med.
Ja, jag tror absolut att det går att ändra.
Har ett dugligt handslag sedan man blivit uppfostrad av både farsan och hans vänner.
För övrigt så blev jag chockad över att alla afrikaner jag stött på har "slappfisk"-typen.
Klart du kan ändra handslaget. Handslaget kan ge indikation om hur säker du är på dig själv.
I vissa kulturer har man dock inte en aning om vad ett handslag är.
Tog en thailändare i hand en gång, som hjälpte mig med en sak. Han fattade ingenting och frågade varför jag gjorde så :D
Möter jag en "död fisk" brukar jag bli ställd och ta väldigt löst. I regel har jag annars en tendens att ta lite för hårt. när jag hälsar på kompisar som jag vet också tar hårt blir det hårt, när jag tar i hand med farsan så står vi tills den ena av oss ger upp ;)
Rikard Jansson
2011-02-26, 11:27
http://www.actionmoviefreak.com/images/Bad_Ass/handshake.jpg
för säkerhets skull
Vanligast är att jag spänner handleden och sprätar lite på fingrarna så handslaget blir hårt och stabilt, det gör jag när jag hälsar på starka män framför allt. Kan lätta på hårdheten om jag hälsar på veka, barn eller kvinnor. Finns en person som jag hälsar på rätt så ofta, som bryter av handen om jag inte är beredd på att hålla handleden hård. Där behöver jag tänka på det extra hårt.
När jag var 16 lärde jag mig det universella hiphop-handslaget, sen finns det variationer av det. Avslappnat och broderligt sätt att hälsa på varandra. Använder inte det så ofta, det har försvunnit lite från mig, då jag har lämnat hiphoismen lite. Kan använda det när hälsar på vissa än idag.
Homie handshake, basics 1.10 :D
k4aIf8Gb4fM
Min morfars mamma gav mig världens urskällning när jag var runt 5 efter att jag gav henne fisken, Efter det har det satt sig i ryggmärgen att ge ett ordentligt handslag.
Tror det var hon som fick mig att börja träna också, en sträng krigskärring där allt handlade om muskler, styrka och att vara så hård man bara kan, gråta bestraffades, gnäll av en timmes promenad bestraffades, grus i skon bestraffades. Var rena träningslägret när tanten var på besök, man var livrädd.
Rak i ryggen, axlar bak, hakan upp, flacka inte med blicken, sluta lipa unge! :D
Pudzianovski
2011-02-26, 12:46
Alltså... genom åren har jag hört mycket snack om effekten av handslagning. Det har varit många extravaganta utläggningar om hur handslag säger mycket och vida om din personlighet och annat. Men är jag den enda som tamejfan _aldrig_ har lagt märke till hur någon tar i hand och som följd aldrig fått för mig att dra några slutsatser baserat på hur någons handslag upplevs? Har aldrig ens reflekterat över det.
Samma sak här. Handslagets betydelse är vida överskattat.
Jag tänker aktivt på mitt handslag varje gång jag hälsar.
Försöker vara stabil och gedigen men inte krama för hårt.
Är i byggbranchen och det märks direkt när man är på ett möte vilka som har varit "gubbar" som jobbat sig in på kontoret eller vilka som bara är akademiker.... helgipsad arm efter man skakat hand med en armerare vore inte överraskande.
Har också funderat lite på det där.
Jag ger själv ett handfast men mjukt handsslag (spänner alltså min egen hand något men griper inte ihop) om det är nya personer jag träffar. Om det är vänner eller bekanta blir det inte direkt ett handslag utan mer av att man "slappar" varandras handflator varpå man tar varandra i fingrarna och drar ihop.
typ som detta fast kanske inte lika uttalat:
http://polandian.home.pl/wp-content/uploads/2011/01/strange-handshake.jpg
Mina erfarenheter av att skaka hand är att personer som tar i väldigt mycket och ger hårda handslag oftast vill göra någon form av markering..
Gigabyte
2011-02-26, 15:40
Är i byggbranchen och det märks direkt när man är på ett möte vilka som har varit "gubbar" som jobbat sig in på kontoret eller vilka som bara är akademiker.... helgipsad arm efter man skakat hand med en armerare vore inte överraskande.
Kan vara en upplevelse att skaka hand med någon äldre gubbe som sysslat med tungt fysiskt arbete hela livet. För ett tag sen hälsade jag på en som jobbat inom stenhuggerit. Få ofta höra att jag har stora händer men här kändes det som min hand försvann i hans grepp och mina fingrarna och tumme nätt och jämt nådde utanför hans handflata.
Kan helt klart ha en förtroendeingivande effekt det där.
Vid ett första möte är handslaget betydelse ganska stor. Får man döda fisken i näven så säger det en sak, får man ett kraftfullt handslag så säger det något annat. men vad är det som styr detta? Jag har stora kompisar som har handslag som små flickor och jag känner klena flickor som har rejäla handslag. Det verkar inte ha något med direkt handstyrka att göra. Jag får känslan av att det en slags ryggmärgsreflex.
Vad säger koloexpertisen?
Det har med uppfostran att göra. Är man väluppfostrad skakar man hand ordentligt, är man det inte räcker man fram en död fisk. Av nån anledning är detta mer prevalent i föreningssammanhang, ime.
Ignatius72
2011-02-26, 16:56
Samma sak här. Handslagets betydelse är vida överskattat.
Fast ändå verkar folk träna för att göra rätt. Det verkar vara viktigt.
Mina erfarenheter av att skaka hand är att personer som tar i väldigt mycket och ger hårda handslag oftast vill göra någon form av markering..
Det är här jag blir fundersam, jag får som sagt ofta höra att jag klämmer hårt och jag försöker verkligen inte att "trycka till". Ändå blir det enligt många hårt, tom för hårt. Det hostar mot 20 år sedan jag var på byggena så det kan man ju knappast skylla på och jag har absolut ingen särskild handstyrka.
Det kan ändå vara den värsta sortens handslag, dvs när det verkar som personen övat upp det och att minsann måste vara "korrekt".
"Applicera 25 bars tryck, skaka bestämt två gånger, stirra gärna i ögonen och tvinga fram ett stelt leende. Success!"
Nu menar jag inte att man inte ska försöka ge ett ordentligt handslag, men det är trevligare om man inte gör en big deal av det.
Dubbelfattat handslag med vänsterhanden på främlingens underarm är något jag undviker. Det ger en känsla av att personen försöker skapa en falsk känsla av samhörighet. Typ politiker/bilförsäljare/albatrosser.
Inge Enveten
2011-02-26, 17:12
Har ett för ordentligt handslag ibland tror jag.. skakat hand med folk som gett "döda fisken" och så har jag blivit lite rädd för att jag kanske tryckt för hårt.
Dubbelfattat handslag med vänsterhanden på främlingens underarm är något jag undviker. Det ger en känsla av att personen försöker skapa en falsk känsla av samhörighet. Typ politiker/bilförsäljare/albatrosser.
Själv får jag intrycket att nån vill vara alfahane när jag möts av den. Ännu mer så om handen istället lägs på axeln. Kör iof den själv när man t.ex. möter stökiga människor på krogen, fast inte annars.
nmanradnävna
2011-02-26, 17:22
Jag brukar känna mig lite äcklad när jag skakar hand med någon som kör med döda fisken handslaget. Handen liksom bara ligger i ens egna hand helt mjuk och tafatt.
jag har för små händer för att kunna göra ett rejält handslag :D
jag har för små händer för att kunna göra ett rejält handslag :D
Småbarn kan ju ta ordentligt i hand, och t o m de har nog mindre händer än vad du säger dig ha ;)
Det sitter i ryggmärgen och är bra stadigt, tror jag lärde mig det genom att hälsa på gamlingar som liten, dem tog alltid i så jevla hårt :)
Har döda fisken per default. Det har förvånat en och annan som väntade sig att få handen krossad. Själv brukar jag inte lägga mycket tid på att fundera kring den andres handslag om det inte var något väldigt ovanligt. Som t.ex. ovanligt hårt handslag eller flera lite med handsvett :) Vikten av handslag - som nämnt tidigare - är nog rejält överskattad.
Själv får jag intrycket att nån vill vara alfahane när jag möts av den. Ännu mer så om handen istället lägs på axeln. Kör iof den själv när man t.ex. möter stökiga människor på krogen, fast inte annars.
Haha, är det någon jag inte tycker om så brukar jag dra tag lite mot mig så den jag skakar med åker fram och därefter klappar jag på axeln, vidare håller jag kvar på axeln och lotsar liksom personen vidare, klämmer till lite och släpper. :D
Jag hade en gång en chef som var väldigt rak på sak, och mitt dåliga handslag var det första han anmärkte på när jag kom på arbetsintervju för jobbet jag senare skulle få.
Det har satt sig här också och jag försöker alltid representera mitt riktiga jag i mitt handslag, ett stadigt, ärligt men inte för hårt handslag.
Fabritzio
2011-02-27, 01:12
Eftersom att jag har ganska små händer så gäller det att få ett bra grepp och klämma först. Brukar även klämma ganska hårt. Jag tror att för hårt är mer uppskattat än döda fisken men ett ordentligt handslag sitter i ryggmärgen. Blir dock lite pinsamt när man klämmer till någon som kör döda fisken.
Skämdes lite en gång när jag råkade klämma till en tjejs hand som jag hälsade på. Hon sa Aj
Känner ingen som bryr sig om fast handslag. Får känslan av att det är bara "ytliga" stofiler som försöker kompensera som bryr sig om detta. Lite så chestbump-aktigt. Ja, om det inte är en ryggmärgsgrej från barndomen så klart.
Ställa sig och marklyfta varandra skulle vara en mycket manligare hälsning.
Det värsta tycker jag är att skaka hand med någon som är väldigt kall och bara sträcker fram handen, helt avslappnad i handleden och inte klämmer åt alls. Är det det som menas med döda fisken?
+1 känns lamt!
Eftersom att jag har ganska små händer så gäller det att få ett bra grepp och klämma först. Brukar även klämma ganska hårt. Jag tror att för hårt är mer uppskattat än döda fisken men ett ordentligt handslag sitter i ryggmärgen. Blir dock lite pinsamt när man klämmer till någon som kör döda fisken.
Skämdes lite en gång när jag råkade klämma till en tjejs hand som jag hälsade på. Hon sa Aj
Det är här jag blir fundersam, jag får som sagt ofta höra att jag klämmer hårt och jag försöker verkligen inte att "trycka till". Ändå blir det enligt många hårt, tom för hårt. Det hostar mot 20 år sedan jag var på byggena så det kan man ju knappast skylla på och jag har absolut ingen särskild handstyrka.
Det jag mest börjar fundera på är, varför klämma till handen? Det är ju helt onödigt. Hälsa med ett handfast grepp och kläm inte.
Har som aldrig förstått vitsen med att klämma. Visst, man kan stänga fingrarna lite försiktigt men handfast, men att klämma?
Ignatius72
2011-02-27, 13:24
Det jag mest börjar fundera på är, varför klämma till handen? Det är ju helt onödigt. Hälsa med ett handfast grepp och kläm inte.
Har som aldrig förstått vitsen med att klämma. Visst, man kan stänga fingrarna lite försiktigt men handfast, men att klämma?
Håller helt med, det är det som är den springande punkten här. Jag tycker inte att jag tar i (och det beror som sagt inte på att jag är hulken) alls. Fram med näven och ta krama om den andra näven lite så man inte halkar ur greppet så att säga.
Rikard Jansson
2011-02-27, 13:27
Blir mer irriterad på folk som har för handfast än inte handfast nog.
Fabritzio
2011-02-27, 14:16
Givetvis om man ska hälsa på någon viktig t.ex. en potentiell arbetsgivare så klämmer man ju inte särskillt hårt, men på t.ex. ytliga personer på ett släktkalas är det ju bara kul!
Håller helt med, det är det som är den springande punkten här. Jag tycker inte att jag tar i (och det beror som sagt inte på att jag är hulken) alls. Fram med näven och ta krama om den andra näven lite så man inte halkar ur greppet så att säga.
Okej... har själv ingen erfarenhet av att "halka ur näven på folk" =).
Givetvis om man ska hälsa på någon viktig t.ex. en potentiell arbetsgivare så klämmer man ju inte särskillt hårt, men på t.ex. ytliga personer på ett släktkalas är det ju bara kul!
Givetvis. På släktkalas är det ju en helt annan sak, där tar ju farbröderna i extra hårt med glimten i ögat. Personligen brukar jag inte nypa då heller, spänner som bara upp handen istället!
Intressant. Det är rätt svårt att bedömma sitt eget handslag, även om man gissningsvis har en uppskattning. De som har ett för kraftfullt handslag har jag oftast tänkt gör det medvetet medan de som har ett för löst i min tanke inte tänker på det.
Greppar den andras hand som om jag kör marklyft vid varje handslag, funkat än så länge.
Gigabyte
2011-02-27, 17:51
Har döda fisken per default. Det har förvånat en och annan som väntade sig att få handen krossad. Själv brukar jag inte lägga mycket tid på att fundera kring den andres handslag om det inte var något väldigt ovanligt. Som t.ex. ovanligt hårt handslag eller flera lite med handsvett :) Vikten av handslag - som nämnt tidigare - är nog rejält överskattad.
En liten avstickare apropå handsvett.
Jag har begåvats med att under större delen av dygnets vakna timmar gå omkring med riklig handsvett. Känns jobbigt när det ska skakas hand i formella situationer, försöker tvätta händerna med tvål och vatten innan om jag vet att jag ska hälsa på någon efteråt vilket hjälper en stund. Tyvärr är ju detta inte alltid möjligt så tror att en svettig hand är första intrycket många får av mig.
Vad är det bästa man kan göra i en sån här situation? Förvarna innan handslaget sker? Be om ursäkt efteråt? Låtsas som ingenting? Öva på att inte svettas?
Självklart ska kolozzeum göra detta till en fråga om styrka. Dåligt handslag har inget med bristande mängd wrist curls att göra, prawblem?
Ignatius72: Du är väl personalansvarig eller nåt liknande, vilket intryck får du då du möter en arbetssökande och denna lämnar fram en lam hand? Jag tycker att ett riktigt handslag inger förtroende, medan ett löst handslag inte inger det. Allt annat lika skulle jag anställa den med riktigt handslag. Vill gärna höra dina synpunkter.
En liten avstickare apropå handsvett.
Jag har begåvats med att under större delen av dygnets vakna timmar gå omkring med riklig handsvett. Känns jobbigt när det ska skakas hand i formella situationer, försöker tvätta händerna med tvål och vatten innan om jag vet att jag ska hälsa på någon efteråt vilket hjälper en stund. Tyvärr är ju detta inte alltid möjligt så tror att en svettig hand är första intrycket många får av mig.
Vad är det bästa man kan göra i en sån här situation? Förvarna innan handslaget sker? Be om ursäkt efteråt? Låtsas som ingenting? Öva på att inte svettas?
Alltid absolut torr på handflatan :D ?
Själv brukar jag försöka (lite anonymt) att torka av handen på jeansen. Tror inte att jag är någon handsvettkung men gör det ändå.
Ignatius72
2011-02-27, 18:56
Självklart ska kolozzeum göra detta till en fråga om styrka. Dåligt handslag har inget med bristande mängd wrist curls att göra, prawblem?
Ignatius72: Du är väl personalansvarig eller nåt liknande, vilket intryck får du då du möter en arbetssökande och denna lämnar fram en lam hand? Jag tycker att ett riktigt handslag inger förtroende, medan ett löst handslag inte inger det. Allt annat lika skulle jag anställa den med riktigt handslag. Vill gärna höra dina synpunkter.
Ett tryggt handslag läggs på pluskontot när det gäller det första intrycket man får. Avgörande är det inte men det är ju en del den icke-verbala kommunikationen. Ett handslag blir i min värld inte tryggare för att det är hårdare eller kanske tom hårdast. Det är bara stadigt.
Ett tryggt handslag läggs på pluskontot när det gäller det första intrycket man får. Avgörande är det inte men det är ju en del den icke-verbala kommunikationen. Ett handslag blir i min värld inte tryggare för att det är hårdare eller kanske tom hårdast. Det är bara stadigt.
Sen är det hur länge man håller, kroppsspråket i övrigt, hur man avbryter och säkert en del detaljer till. Professionellt handskakande är ingen lek! :D
Ignatius72
2011-02-28, 08:52
Sen är det hur länge man håller, kroppsspråket i övrigt, hur man avbryter och säkert en del detaljer till. Professionellt handskakande är ingen lek! :D
:D
Kroppsspråket är rätt så avslöjande. För en månad sedan så höll jag i en presentation i ca 1h för ett 30-personer. De intervjuades därefter av mina kollegor. Av de 8 som de plockade ut till nästa omgång kunde jag pricka in 7 av dem bara från det jag sett från min position, plus en som jag trodde skulle vara med men som inte platsade. Dessa hade jag inte skakat näven på ;)
nmanradnävna
2011-02-28, 11:15
Greppar den andras hand som om jag kör marklyft vid varje handslag, funkat än så länge.
Jag ser varje handslag som en CoC #4
Jag ser varje handslag som en CoC #4
en 4" cock?
Har ett för ordentligt handslag ibland tror jag.. skakat hand med folk som gett "döda fisken" och så har jag blivit lite rädd för att jag kanske tryckt för hårt.
Haha! Känner fan igen mig där. Tänker alltid efter när jag hälsat på någon som har ett slappt handslag.. "fan, kanske tog i för hårt, personen kanske tycker jag är konstig" Fråga mig inte varför. :D
Hatar förövrigt folk som inte kan skaka hand ordentligt.. Jag tycker det säger lite om personen. Säger inte man ska krossa handen, men det ska va lite "krut" i ett handslag.
Tricklew
2011-02-28, 12:01
Hatar förövrigt folk som inte kan skaka hand ordentligt.. Jag tycker det säger lite om personen. Säger inte man ska krossa handen, men det ska va lite "krut" i ett handslag.
Låter som bra prioteringar, själv hatar jag folk som kör sumolyft, istället för vanliga marklyft.
Ont: Vid jobbintervjuer mm har jag ett rätt så kraftigt handslag, på fritiden slänger jag fram en avslappnad hand som dinglar ifrån en avslapnad handled. Handslagets betydelse är vida överskattad i min åsikt.
Låter som bra prioteringar, själv hatar jag folk som kör sumolyft, istället för vanliga marklyft.
Ont: Vid jobbintervjuer mm har jag ett rätt så kraftigt handslag, på fritiden slänger jag fram en avslappnad hand som dinglar ifrån en avslapnad handled. Handslagets betydelse är vida överskattad i min åsikt.
Hatar när folk inte kan ta ett ordentligt handslag*ska det stå såklart.
Ignatius72
2011-03-01, 18:19
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/slappt-handtag-en-intervjukatastrof
Slappt handtag en intervjukatastrof.
Schwart på vitt, som Lars Stenberg skulle sagt.
Man vill ju inte klämma sönder handen på stackaren mittemot men inte heller framstå som blyg (eller vad ett slappt handslag indikerar) så jag måste hålla med om att det är väldigt svårt att hitta rätt balans.
Och en annan sak, själva "rycket" är ganska svårt att time:a och att göra smidigt har jag märkt. :)
Fabritzio
2011-03-01, 21:47
en 4" cock?
Kvällens garv
Dagens i-landsproblem
Buga istället, så löser dig döda fisken-problemet :D
http://www.yahowto.com/images/thumb/5/52/Business_bowing.jpg/233px-Business_bowing.jpg
http://www.digitalworldtokyo.com/entryimages/2007/10/071025_Bowing.jpg
http://bayd.info/dwn/domatus_pic/data/well-timed-bow.jpg
http://pochp.files.wordpress.com/2009/11/japanese-bow1.jpg
Inge Enveten
2011-03-01, 22:18
Haha! Känner fan igen mig där. Tänker alltid efter när jag hälsat på någon som har ett slappt handslag.. "fan, kanske tog i för hårt, personen kanske tycker jag är konstig" Fråga mig inte varför. :D
Jag personligen får i alla fall ett grymt bra intryck per automatik direkt när någon skakar hand ordentligt och ofta visar det sig att personen även är någorlunda lik sitt handslag.
Mesigt handslag -> mesig person? Kanske rent generellt?
Mesigt handslag -> mesig person? Kanske rent generellt?
Not necessarily! Man skall ej döma någon efter handslaget, vilket tyvärr kan hända :)
Brukar få känslan av att personen försöker kompensera för något med att klämma ordentligt, tex. folk som försöker vara lite "tuffa", typ jag är en grovis och jätte manlig, och det känns inte äkta på något sätt. Bara tankar som poppar in i huvudet ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.