Visa fullständig version : Försämrad glukostolerans efter intag av fett och kaffe
King Grub
2011-02-24, 13:52
Lipid-induced insulin resistance has been investigated primarily with i.v. infusions, and caffeine-induced insulin resistance, with alkaloid caffeine. The effects of orally consumed lipids and coffee have not been established and to our knowledge have never been simultaneously investigated. The goals of this study were to determine whether an oral lipid challenge and caffeinated coffee would disrupt glucose homeostasis and to characterize their respective incretin responses. It was hypothesized that oral ingestion of saturated lipids would impair glucose tolerance and that caffeinated coffee would further hinder glucose management. Ten young, healthy males participated in 5 trials in a randomized, cross-over design. At time 0 h, they underwent an oral fat tolerance test (OFTT: 1 g lipid/kg body weight) or consumed water, followed 5 h later by caffeinated (5 mg/kg) coffee, decaffeinated coffee, or water. At 6 h, volunteers underwent an oral glucose tolerance test (OGTT). Consumption of the OFTT increased glucose concentrations (P < 0.05) after a subsequent OGTT. At 7 h, caffeinated coffee produced the highest glucose concentrations (P < 0.05). Glucagon-like peptide-1 active (GLP-1a) and glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP) were both increased for up to 6 h in all OFTT trials (P < 0.05). Compared to all other treatments, caffeinated and decaffeinated coffee produced higher GLP-1a response at 6.25 h (P < 0.05), whereas only caffeinated coffee increased GIP secretion (P < 0.05). These results show that oral consumption of lipids and caffeinated coffee can independently and additively decrease glucose tolerance. Incretin hormones could explain at least in part this impaired glucose homeostasis.
An Oral Lipid Challenge and Acute Intake of Caffeinated Coffee Additively Decrease Glucose Tolerance in Healthy Men. J. Nutr. 2011, February 23.
http://jn.nutrition.org/content/early/2011/02/23/jn.110.132761.full.pdf+html
kettlebellGuden
2011-02-24, 13:58
och Doktor Dahlqvist rekommenderar grädde i kaffet...
Hur är det relevant? Och blir det någon skillnad av att dricka kaffe + äta köttbit med motsv mängd fett jfrt med att ha det i kaffet direkt?
kettlebellGuden
2011-02-24, 14:04
Hur är det relevant? Och blir det någon skillnad av att dricka kaffe + äta köttbit med motsv mängd fett jfrt med att ha det i kaffet direkt?
Tanken är kanske att du inte ska dricka kaffet och äta fettet samtidigt?
Tanken är kanske att du inte ska dricka kaffet och äta fettet samtidigt?
Givet resultatet inom den testade tidsperioden, spelar det någon roll om du äter det samtidigt eller med några timmars mellanrum? Vad jag ser verkar det inte så.
kettlebellGuden
2011-02-24, 14:22
Givet resultatet inom den testade tidsperioden, spelar det någon roll om du äter det samtidigt eller med några timmars mellanrum? Vad jag ser verkar det inte så.
Fett ena dagen, kaffe andra dagen.
Fett ena dagen, kaffe andra dagen.
Lansera ny superdiet Guden!
Eddie Vedder
2011-02-24, 15:27
Finnj ju de som dricker caffe latte också har jag hört. Inte direkt HELT ovanligt att avrunda en vanlig måltid med en kopp kaffe heller. Din metod om kaffe dag 1 och mat dag 2 skulle ju säkert vara populärt. Jag menar kaffe på maten har ju inget att göra med njutning eller så, det är enbart en fråga om vad som är optimalt.
hejhopp79
2011-02-25, 10:59
Kaffe är alltså inte bra för glukostoleransen?
Hur är det med t ex grönt te?
King Grub
2011-02-25, 11:09
Kaffe är alltså inte bra för glukostoleransen?
Hur är det med t ex grönt te?
Det har varit känt sedan länge, med eller utan fett tillsammans med koffeinet. Men fett verkar förstärka effekten.
Akut intag av koffein försämrar insulinkänsligheten med 15%:
http://care.diabetesjournals.org/content/25/2/364.full
Kaffe har negativ effekt på glukos- och insulinkontroll efter måltid:
http://www.ajcn.org/content/87/5/1254.full
Scratch89
2011-02-25, 11:11
Och hur mycket påverkar detta tränande individer som är normalviktiga och aktiva? Nä.
kaffe på maten har ju inget att göra med njutning eller så, det är enbart en fråga om vad som är optimalt.
Jaså?
Kafferullad kyckling är ju hur smarrigt som helst. *drool*
hejhopp79
2011-02-25, 16:21
Det har varit känt sedan länge, med eller utan fett tillsammans med koffeinet. Men fett verkar förstärka effekten.
Akut intag av koffein försämrar insulinkänsligheten med 15%:
http://care.diabetesjournals.org/content/25/2/364.full
Kaffe har negativ effekt på glukos- och insulinkontroll efter måltid:
http://www.ajcn.org/content/87/5/1254.full
Där ser man, kände inte till det här.
Mycket intressant!
Doctor Snuggles
2011-02-25, 16:55
Och hur mycket påverkar detta tränande individer som är normalviktiga och aktiva? Nä.
Hur mycket är "nä"? ;)
Doctor Snuggles
2011-02-25, 18:13
nä = inte alls.
Stämmer inte.
Stämmer inte.
Ej märkbart i praktiken då.
kettlebellGuden
2011-02-25, 18:33
Finnj ju de som dricker caffe latte också har jag hört. Inte direkt HELT ovanligt att avrunda en vanlig måltid med en kopp kaffe heller. Din metod om kaffe dag 1 och mat dag 2 skulle ju säkert vara populärt. Jag menar kaffe på maten har ju inget att göra med njutning eller så, det är enbart en fråga om vad som är optimalt.
Det är väl ändå lite skillnad att försöka marknadsföra sig som en som förespråkar en diet som ska vara bra för just bland annat glukostoleransen och att njuta av livet?
Själv tycker jag en 4-5 liter kaffe om dagen är hyfsad lagom dos, plus några liter te. Före och efter alla måltider. .. Men jag marknadsför det ju inte som något opti för glukostolerans heller.
Det är väl ändå lite skillnad att försöka marknadsföra sig som en som förespråkar en diet som ska vara bra för just bland annat glukostoleransen och att njuta av livet?
Själv tycker jag en 4-5 liter kaffe om dagen är hyfsad lagom dos, plus några liter te. Före och efter alla måltider. .. Men jag marknadsför det ju inte som något opti för glukostolerans heller.
sen när är "hela grejjen" med lchf förbättrad insulinkänslighet? Har jag aldrig stött på, den blir väl snarare sämre på lchf så vitt jag vet. Det är den glykemiska belastningen som "räknas" och den är mångfalt lägre utan kolhydrater.
Eddie Vedder
2011-02-26, 08:24
Varför drar du slutsatsen att effekten är kronisk? Det är ju akut respons som studerats. Med samma resonemang är vassleproteinpulver en riskfaktor för att få diabetes typ 2.
Och vad är det farliga med något akut sänkt glukostolerans i en kost som i princip är glukosfri?
kettlebellGuden
2011-02-26, 09:51
Varför drar du slutsatsen att effekten är kronisk? Det är ju akut respons som studerats. Med samma resonemang är vassleproteinpulver en riskfaktor för att få diabetes typ 2.
Och vad är det farliga med något akut sänkt glukostolerans i en kost som i princip är glukosfri?
Ser tacksamt fram emot information om var jag kan köpa den här glukosfria grädden.
Eddie Vedder
2011-02-26, 13:40
Ser tacksamt fram emot information om var jag kan köpa den här glukosfria grädden.
Haha, ja det var ju ett genomtänkt argument. :D Hur mycket kolhydrater det blir från en skvätt grädde i kaffet?
Haha, ja det var ju ett genomtänkt argument. :D Hur mycket kolhydrater det blir från en skvätt grädde i kaffet?
Skärpning! Fy skäms vilket o-optimalt uttalande.
Slartibartfast
2012-01-06, 12:26
Så det är fritt fram att svepa en mugg kaffe efter en stor måltid (ofta inkluderat vassle)? Jag gör det varje dag, och undrar om det kan ha nåt att göra med min försämrade kroppskomposition. Jag tänker då på den akuta försämringen av insulinkänsligheten och glukostoleransen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.