Visa fullständig version : Komvux
Vilka kurser på komvux kan man läsa?
Matte b,c,d?
Fysik a,b?
Kemi a,b?
Biologi a,b?
kettlebellGuden
2011-02-22, 09:47
Det är olika från kommun till kommun. Besök närmsta komvux och hämta en katalog.
Många av de där kurserna kan du annars läsa som tekniskt basår på någon högskola.
Det är olika från kommun till kommun. Besök närmsta komvux och hämta en katalog.
Många av de där kurserna kan du annars läsa som tekniskt basår på någon högskola.
Går andra året på gymnasiet och tänkte att jag skulle läsa mera kurser i trean, men vet inte om jag orkar och hinner läsa dem som jag vill.
Så t.ex. om jag inte orkat eller hunnit läsa fysik b, kemi b eller biologi b så kan jag läsa in dem kurserna på högskolan?
Varför orkar/hinner du inte? Orkar/hinner du inte på högskolan sen är du ganska körd för gymnasiet är inget jämfört med det som kommer sen.
Jag tror det är väldigt begränsat antal platser vid basår så inte säkert att du kommer in. Kommer du in så har du plats på naturvetenskapliga utbildningar:)
kettlebellGuden
2011-02-22, 11:16
Går andra året på gymnasiet och tänkte att jag skulle läsa mera kurser i trean, men vet inte om jag orkar och hinner läsa dem som jag vill.
Så t.ex. om jag inte orkat eller hunnit läsa fysik b, kemi b eller biologi b så kan jag läsa in dem kurserna på högskolan?
Det går ofta alldeles utmärkt att läsa de kursen vid någon kombination av komvux/högskola. Jag vet inte om tekniskt basår/bastermin har meb biologiB hock. Kolla med högskolorna och studera.nu .
Varför orkar/hinner du inte? Orkar/hinner du inte på högskolan sen är du ganska körd för gymnasiet är inget jämfört med det som kommer sen.
Det är väl iofs inget ovanligt att man är omotiverad i gymnasiet och sen klarar sig alldeles utmärkt vid högskolorna?
Jag trodde jag inte skulle klara av att t.ex. läsa matte b osv och skulle jag inte bli godkänd i kursen så skulle jag förlora 100 poäng och det skulle jag inte ha råd med, så jag valde andra ämnen som inte har nått med någon vidare utbildning efter gymnasiet att göra, men nästa läsår så har jag chans att läsa dem ämnena som jag velat utan att det har någon betydelse om jag inte blir godkänd.
bustz0rz
2011-02-22, 11:27
Din kommun har säkerligen någon hemsida där du kan titta vad just komvux i din stad har för kurser. Biologi B vet jag i alla fall att min kommun har.
kettlebellGuden
2011-02-22, 11:28
Jag trodde jag inte skulle klara av att t.ex. läsa matte b osv och skulle jag inte bli godkänd i kursen så skulle jag förlora 100 poäng och det skulle jag inte ha råd med, så jag valde andra ämnen som inte har nått med någon vidare utbildning efter gymnasiet att göra, men nästa läsår så har jag chans att läsa dem ämnena som jag velat utan att det har någon betydelse om jag inte blir godkänd.
Glöm inte att högskoleprov är din bäste vän. :thumbup:
Glöm inte att högskoleprov är din bäste vän. :thumbup:
Ja det är sant :)
Tror du kan läsa till i princip alla kurser på komvux, men som sagt besök deras hemsida eller gå och snacka med dom. :)
Tror du kan läsa till i princip alla kurser på komvux, men som sagt besök deras hemsida eller gå och snacka med dom. :)
Okej:) det får bli en vända dit.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.