Visa fullständig version : Hemmagjorda protein-oats
Har säkert nämnts på brädan tidigare, men jag tycker att det förtjänar en egen tråd.
Såg att huvudingredienserna för färdigköpta "oats'n more" var havregryn och vassleproteinisolat, så jag testade att göra mina egna och satan vad bra det blev! *gah!*
75g havregryn + 15g whey FX choklad + runt 3dl vatten (vatten efter behag).
Blanda med en vanlig sked.
In i mikron på 650-full fräs i 3 minuter och voila!
Tillsätt lite socker ovanpå eller ha i lite sötningsmedel och det blir sjukt gott. Sylt kan även det användas med smaklig fördel.
Det blev faktiskt lite krämigt med proteinet i, ska testa att ha i lite mer nästa gång.
Någon mer som testat denna delikata, optimala frukost? Några andra smaker som fungerar bra? :)
vicarious
2011-02-21, 20:33
Proteinpulver i gröten, aka chokladgröt. Ja, det är gott. Andra smaker blir inte lika bra.
Double Pro Pistage som inte är speciellt gott annars blir riktigt bra i gröt.
Ett annat tips är att slänga med något ägg i gröten.
Typ micra i 2 minuter, sedan ta ut och röra ner önskad mängd ägg och sedan köra någon minut ytterligare.
Har säkert nämnts på brädan tidigare, men jag tycker att det förtjänar en egen tråd.
Såg att huvudingredienserna för färdigköpta "oats'n more" var havregryn och vassleproteinisolat, så jag testade att göra mina egna och satan vad bra det blev! *gah!*
75g havregryn + 15g whey FX choklad + runt 3dl vatten (vatten efter behag).
Blanda med en vanlig sked.
In i mikron på 650-full fräs i 3 minuter och voila!
Tillsätt lite socker ovanpå eller ha i lite sötningsmedel och det blir sjukt gott. Sylt kan även det användas med smaklig fördel.
Det blev faktiskt lite krämigt med proteinet i, ska testa att ha i lite mer nästa gång.
Någon mer som testat denna delikata, optimala frukost? Några andra smaker som fungerar bra? :)
Härligt förslag! Har haft egeninfört grötförbud i några år, ska bli kul att ha en anledning att testa igen. Rapport på svenskt kosttillskotts core proteins lämplighet i gröt kommer inom några dagar.
Fru_Flisa
2011-02-21, 21:50
Andra smaker blir inte lika bra.
Johorå, det var då din smakuppfattning :).
Gurkyngel
2011-02-22, 06:55
Håller med dig. Supergott med vanilj eller hallon :)
bustz0rz
2011-02-22, 09:35
Testade att ha i proteinpulver i min gröt förut, men det var bara massa klumpar överallt. Måste ha rört om lite dåligt eller något.
Testade att ha i proteinpulver i min gröt förut, men det var bara massa klumpar överallt. Måste ha rört om lite dåligt eller något.
Man behöver röra om tills det är slätt och fint :)
bustz0rz
2011-02-22, 11:29
Man behöver röra om tills det är slätt och fint :)
Ja, misstänker att jag rörde om lite dåligt. Var inte alltför gott när det vara massa klumpar måste jag säga. Fick kväljningar mot slutet :D
Testade 20g vassle och 40g havregryn förut. Perfekt! Det verkar bara bli godare ju mer vassle man använder.
Har nu beställt vanilj, blueberry och exotic (som jag inte ens tänker testa att göra gröt på), utvärderar dessa i veckan :)
vicarious
2011-02-22, 22:16
Håller med dig. Supergott med vanilj eller hallon :)
Jag sa inte att det blir dåligt med andra smaker. Jag sa bara att det inte blir lika bra som med choklad ;) Choklad äger allt.
Jag sa inte att det blir dåligt med andra smaker. Jag sa bara att det inte blir lika bra som med choklad ;) Choklad äger allt.
Tror också att choklad är överlägset godast.
Hittade en gammal påse choklad från star nutrition och testade med..... Inte lika bra. Klumpigt, och konsistensen blev inte lika bra efter tillagning. Men fortfarande gott! :D
JJOHANSSON
2011-02-23, 13:21
Ner med en dl proteinpulver i chokladbollssmeten bara! :)
sweaberg
2011-04-05, 17:33
Blir väl att testa 1dl Choklad vassle i havregrynsgröten imorgon. För att undvika klumpar kan man väl blanda en vanlig proteindrink med 2dl vatten och hälla det över havregrynet bara? istället för att dra ner pulvret och vattnet var för sig?
Blir väl att testa 1dl Choklad vassle i havregrynsgröten imorgon. För att undvika klumpar kan man väl blanda en vanlig proteindrink med 2dl vatten och hälla det över havregrynet bara? istället för att dra ner pulvret och vattnet var för sig?
Jo det kan du ju göra om du vill. Jag har dock aldrig haft något problem med klumpar, förutom med överfull tallrik eller G-grossistens skitprotein. :)
Förstörs inte vassle när det värms upp?
kettlebellGuden
2011-04-05, 18:07
Enda problemet är att choklad är riktigt rälit. vanilj ffs.
Inge Enveten
2011-04-05, 18:18
Brukar göra gröten vanligt i micron och sen strö över chokladvassle. Riktigt bra.
vicarious
2011-04-05, 18:18
Förstörs inte vassle när det värms upp?
nej.
nej.
Verkligen? Så det är bara en massa skitsnack?
vicarious
2011-04-05, 18:29
Verkligen? Så det är bara en massa skitsnack?
skitsnack och skitsnack. vid upphettning denaturerar proteinet, det vill säga det ändrar struktur. det är inte likvärdigt med att det blir totalt oanvändbart för kroppen. däremot så kan jag tänka mig att .. vad kallar man det? utnyttjningsgraden blir lägre. hittar inte rätt ord :D
vicarious
2011-04-05, 18:34
Biotillgängligheten?
Ja så kanske det heter :)
skitsnack och skitsnack. vid upphettning denaturerar proteinet, det vill säga det ändrar struktur. det är inte likvärdigt med att det blir totalt oanvändbart för kroppen. däremot så kan jag tänka mig att .. vad kallar man det? utnyttjningsgraden blir lägre. hittar inte rätt ord :D
Den borde väl bli högre? Eftersom proteinerna (och inte aminosyrorna, tror jag?) förlorar sin struktur, borde kroppens enzymer lättare spjälka dessa.
Jämför med denaturerade ägg, vilka har högre biotillgänglighet än råa.
Pretorian
2011-04-07, 06:27
Min dagliga frukost består av 1,5 dl havregryn med 0,5 dl Why 80 mintchkolad. Hett vatten till förstås. Smakar ok men våfflor till frukost är godare... :-)
vicarious
2011-04-07, 08:11
Den borde väl bli högre? Eftersom proteinerna (och inte aminosyrorna, tror jag?) förlorar sin struktur, borde kroppens enzymer lättare spjälka dessa.
Jämför med denaturerade ägg, vilka har högre biotillgänglighet än råa.
Ingen aning. Frågan har varit uppe ganska många gånger men ingen verkar kunna säga med säkerhet hur det ligger till.
Eddie Vedder
2011-04-07, 10:31
nej.
Jo vassleproteinerna både denatureras men även förstörs lite tror jag. Jag har för mig att vissa aminosyror gör det men orkar inte leta upp faktan.
Men angående biotillgängligheten blir den inte sämre av denaturering, snarare bättre.
vicarious
2011-04-07, 10:37
Jo vassleproteinerna både denatureras men även förstörs lite tror jag. Jag har för mig att vissa aminosyror gör det men orkar inte leta upp faktan.
Men angående biotillgängligheten blir den inte sämre av denaturering, snarare bättre.
Ok det var det jag menade men satte fel ord på det :) Jag menade alltså att istället för 76g protein per 100g så kanske det blir 65g som kan användas/tas upp efter upphettning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.