Visa fullständig version : Såhär ska jag bygga muskler & gå upp i vikt:
Tjena.
jag har tränat ett tag, gick först upp 5kg på första månaden. sedan dess har jag inte gått upp så mycket mer, men nu har jag bestämt mig.. Info om mig, Vikt: 65-66kg, längd 1,76-1,79. Jag tränar 5/7 dagar i veckan.
Jag börjar varje dag med 1dl havregrynsgröt, möjligtvis någonting mer om jag har tid.
Jag äter en stor portion lunch på skolan varje dag och dricker vatten (Pg.a acnebesvär).
Jag kommer hem, äter mellanmål och går och vilar 20min.
Jag cyklar iväg och tränar hårt, går till omklädningsrummet och dricker Gainern (Gorilla king just nu).
Jag cyklar hem och förmodligen håller på med läxor m.m, sedan kommer jag att försöka äta mycket till middag.
Jag tar det lungt på kvällen och avslutar med 1dl havregrynsgröt igen och försöker sova 8h.
Nå, hur låter detta? Någonting som bör ändras? ska jag vila längre efter skolan? Borde jag ta så mycket som 3 skopor av gainern som rekomenderat?
Mvh..
Detta är alltså någonting jag tänker börja med nu, jag undrar om det verkligen är BRA att äta Havregrynsgröt då man försöker bygga muskler & öka i vikt? Hörde på flashback att det inte var det.
Ja, så länge du ligger på ett kaloriöverskott och äter en del protein så kommer du långt. Det du nyss skrivit är inte speciellt specifikt, tyvärr. Min spontana tanke är att du äter rätt lite mat, men som sagt, det är svårt att avgöra. :)
Ät din havregrynsgröt om du känner för det. Det kommer inte att påverka dina resultat så länge du äter en adekvat mängd protein varje dag.
EDIT: Du kanske bör trappa ned träningen till 3-4 gånger per vecka också. Om du nu syftar på styrketräning.
Ja, så länge du ligger på ett kaloriöverskott och äter en del protein så kommer du långt. Det du nyss skrivit är inte speciellt specifikt, tyvärr. Min spontana tanke är att du äter rätt lite mat, men som sagt, det är svårt att avgöra. :)
Okej. Vadå att jag äter lite mat? jag äter ju hur ofta som helst enligt detta schema? frågan är inte om det duger, frågan är om det är det bästa som går? Om inte, hur kan jag förbättra det? Jag äter vanlig skolmat, mycket potatis, pasta, osvosv...
Föresten, varför står det att du är 14 år, 180cm lång och väger 80kg?:S
Stämmer det?
Martinio0o
2011-02-13, 22:49
Okej. Vadå att jag äter lite mat? jag äter ju hur ofta som helst enligt detta schema? frågan är inte om det duger, frågan är om det är det bästa som går? Om inte, hur kan jag förbättra det? Jag äter vanlig skolmat, mycket potatis, pasta, osvosv...
Stämmer det?
Ja, han är 14.
Ät din havregrynsgröt om du känner för det. Det kommer inte att påverka dina resultat så länge du äter en adekvat mängd protein varje dag.
EDIT: Du kanske bör trappa ned träningen till 3-4 gånger per vecka också. Om du nu syftar på styrketräning.
Jo, såg nu din tråd om din ''resa''.. Måste säga att du är lång för din ålder. Även hanterar bra svenska i ditt skrivande :).
Men jag fortsätter med 5/7 dagar i veckan, jag har ju tränat ett tag, inget illa menat men jag söker tips ifrån lite äldre erfarna människor, inte ifrån en 14 åring haha =). Tack ändå.
Vilka åldrar är det som hänger här egentligen? Man kanske borde hålla sig till flashback.
Nej det är inte bara tonåringar här. Men är väl mest de unga och relativt nya här som orkar svara på sånna här trådar då de dyker upp nåra gånger per vecka.
Stämmer det?
Strävan efter att vara så optimal som möjligt är kontraproduktivt i längden, håll det enkelt. I övrigt, ja, det stämmer.
Jo, såg nu din tråd om din ''resa''.. Måste säga att du är lång för din ålder. Även hanterar bra svenska i ditt skrivande :).
Men jag fortsätter med 5/7 dagar i veckan, jag har ju tränat ett tag, inget illa menat men jag söker tips ifrån lite äldre erfarna människor, inte ifrån en 14 åring haha =). Tack ändå.
Nåväl, då lämnar jag tråden i förhoppning om att någon annan lär skriva samma sak i alla fall.
Du bör inte underskatta all kunskap som du kan ta del av på detta forum, vill du hålla dig till Flashback så får du jättegärna göra det. Du vet förmodligen att de har en 18-årsgräns där.
Man kanske borde hålla sig till flashback.
Det tycker jag verkligen inte.
Jag vet inte vad du vill ha för svar annat än det du fick av difeddy. Han må vara ung men han har troligen fått bättre resultat än någon annan på forumet på såpass kort tid och då måste han ju gjort något rätt.
Det stämmer som han säger att du bör äta mycket protein om du vill ha bra resultat. Pasta potatis osv är väl bra, du ska äta varierat men försök som sagt få i dig mycket proteinkällor, kött, fisk, ägg, kvarg, keso, mjölk, nötter, baljväxter osv osv är bara några exempel.
minitaur
2011-02-13, 23:06
ja du Jonte.......
jag skrev ett svar till dig tidigare som du inte verkar ha läst. En av de första sakerna jag skrev var att du bör söka av och läsa allt på kollozeum så kommer du lära dig vad du ska göra.
som tidigare talare säger så är det rätt så många sådana här trådar som kommer upp. just för att folk inte söker efter info!
din kost ser något proteinfattig ut och du verkar äta för lite.
Öka din kost med fokus på mer protein, ägg, keso, kvarg, kyckling osv...
träna 5 vila 2 dagar är rätt hårt. men det är din kropp och alla är vi olika. du kanske orkar det ibland men det kan vara lätt att gå in i väggen. så variera och vila 3 dagar vissa veckor. korta tips. men för guds skull. använd sökfunktionen och bläddra igenom gamla trådar. det finns hur mycket som helst att hitta och läsa är.
och nej du ska nog inte kolla på flashback....
/ 27 år...
Du kanske borde överväga att få i dig en proteinkälla till frukost och kvällsmål. Vet inte hur din acne reagerar, men annars är mjölk en god källa.
Havregryn är nyttigt och något som många som tränar har med i sin kost.
Det finns mycket information på detta forum, så känner du dig osäker kan du gå in och se hur många andra äter för att få ideér och tips.
Om du tränar 5 dagar styrketräning i veckan kan det vara klokt att lyssna på kroppen och hur den klarar av återhämtningen om du är ovan träningsgraden.
Ps. Jag är äldre än 14 om det känns relevant.
Långsmal
2011-02-13, 23:10
Innan du sett Difeddy dra 180 i sumomark som finns i hans journal skall du inte kritisera hans kunskaper tycker jag. Kolo håller betydligt högre klass än FB när det kommer till ren träning.
Du äter helt OK men du måste börja väga maten om du skall kunna få mer specifika råd. Det gäller att äta fler kalorier än du förbränner för att gå upp i vikt och det kan vara svårt att veta utan att ha en aning om hur många kalorier man stoppar i sig..
Strävan efter att vara så optimal som möjligt är kontraproduktivt i längden, håll det enkelt. I övrigt, ja, det stämmer.
Nåväl, då lämnar jag tråden i förhoppning om att någon annan lär skriva samma sak i alla fall.
Du bör inte underskatta all kunskap som du kan ta del av på detta forum, vill du hålla dig till Flashback så får du jättegärna göra det. Du vet förmodligen att de har en 18-årsgräns där.
Det är bra att du i tidig ålder börjar att intressera dig för någonting och blir lite klok.
Dock så vill jag ha information ifrån en person som vet mer än mig själv ang träning, jag tvivlar starkt på att Du gör det.
Hur kan du vara så säker på att jag är under 18 år?
minitaur
2011-02-13, 23:17
Dock så vill jag ha information ifrån en person som vet mer än mig själv ang träning, jag tvivlar starkt på att Du gör det.
snark.......var lite ödmjuk och lyssna på vad folk har att säga....
"Jag fyllde 16 nu i Januari och jag har tränat ett par månader. Jag gick upp ifrån 60-65kg på cirka 1 månad då jag åt Gainer pro 4kg pulver och styrketränade."
vicarious
2011-02-13, 23:17
Det är bra att du i tidig ålder börjar att intressera dig för någonting och blir lite klok.
Ditt nick? :laugh:
Haha :D se där ja.
Jag är ödmjuk, har t.om sagt åt killen att det är kul att han engagerar sig i någonting, i detta fall styrketräning och att han bryr sig om kosten.
Jag tar hans tips seriöst, men Jag vet redan allt som jag fått till svars i denna tråd.
Dock så vill jag passa på att formulera om min fråga lite bättre:
Ska jag fortsätta att äta Havregrynsgröt morgon & kväll, eller ska jag försöka satsa på någonting mer proteinrikt? Havregryn inehåller ju mycket fibrer, och på så vis får jag en bra matsmältning och magen & tarmarna kommer att arbeta fint, och det är ju bra.
Äsch, Jag fortsätter med gröten, och försöker få i mig något ägg på morgonen också då jag har tid.
Yeahvlen
2011-02-13, 23:42
Det är inte så jobbigt att koka några ägg kvällen innan och lägga på en/några brödskivor.
Jag är ödmjuk, har t.om sagt åt killen att det är kul att han engagerar sig i någonting, i detta fall styrketräning och att han bryr sig om kosten.Jag tar hans tips seriöst, men Jag vet redan allt som jag fått till svars i denna tråd.
Dock så vill jag passa på att formulera om min fråga lite bättre:
Ska jag fortsätta att äta Havregrynsgröt morgon & kväll, eller ska jag försöka satsa på någonting mer proteinrikt? Havregryn inehåller ju mycket fibrer, och på så vis får jag en bra matsmältning och magen & tarmarna kommer att arbeta fint, och det är ju bra.
Äsch, Jag fortsätter med gröten, och försöker få i mig något ägg på morgonen också då jag har tid.
du säger att vill ha tips från mer erfarna person än du själv. difiddy är kolos starkaste 96a. personligen skulle jag skriva upp alla tips och råd han skriver till dej.
Och du har redan fått svar på frågan om du ska försöka få i dej mer protein rikt än havregryns gröt på morgonen/kvällen och svaret har blivit ja.
Det är inte så jobbigt att koka några ägg kvällen innan och lägga på en/några brödskivor.
Nej, det är sant.
Om du vill ha någonting mer proteinrikt finns mejeriprodukter (mjölk, kvarg, keso etc), du kan äta kött, ägg, osv. Bara för att det är frukost/kvällsmat behöver du inte äta havregryn. Ät det du har tid att äta.
För övrigt vill jag säga att ett överskott inte kräver lika mycket protein som ett underskott, så haka inte upp dig för mycket på protein när du ska upp i vikt.
Om du vill ha någonting mer proteinrikt finns mejeriprodukter (mjölk, kvarg, keso etc), du kan äta kött, ägg, osv. Bara för att det är frukost/kvällsmat behöver du inte äta havregryn. Ät det du har tid att äta.
För övrigt vill jag säga att ett överskott inte kräver lika mycket protein som ett underskott, så haka inte upp dig för mycket på protein när du ska upp i vikt.
Oki.
Se -- Detta svar var det jag sökte.
Utan att låta spydig eller som något annat, bara i all välmening; Som komplement till svaret du sökte så, om du är rädd för att förvärra din acne pga mejeriprodukter tvätta ansiktet med tvål och vatten morgon, när du kommer hem (Eftermiddag?), och innan du lägger dig, ordentligt så att du gör rent porerna på djupet..
Det här utrotar det mesta helt ärligt, gjorde det när mina besvär var som värst.
Inga konstiga medel, bara tvål och vatten!
Och sen kan du "Go nuts" på sånt du har hållt dig borta från när det börjar få lite effekt.
+1. Kom tillbaka om 10-20 kg. :-)
/ 28 år.
Jag är ödmjuk, har t.om sagt åt killen att det är kul att han engagerar sig i någonting, i detta fall styrketräning och att han bryr sig om kosten.
inget illa menat men jag söker tips ifrån lite äldre erfarna människor, inte ifrån en 14 åring haha =). Tack ändå.
Stämmer det?
*harkel*
Vad är det här för trams om havregröten? Mer mat!
Okej. Vadå att jag äter lite mat? jag äter ju hur ofta som helst enligt detta schema?
...men för lite.
Om inte, hur kan jag förbättra det?
Mer mat! MOAR!
Utan att låta spydig eller som något annat, bara i all välmening; Som komplement till svaret du sökte så, om du är rädd för att förvärra din acne pga mejeriprodukter tvätta ansiktet med tvål och vatten morgon, när du kommer hem (Eftermiddag?), och innan du lägger dig, ordentligt så att du gör rent porerna på djupet..
Det här utrotar det mesta helt ärligt, gjorde det när mina besvär var som värst.
Kanske dina. Någon som har problem med svår acne har inte hygienproblem. Jag misstänker att tvål och vatten redan provats... Kolla acne-tråden.
Kanske dina. Någon som har problem med svår acne har inte hygienproblem. Jag misstänker att tvål och vatten redan provats... Kolla acne-tråden.
+1
Tvål och vatten varje dag kan t om förvärra problemet.
Ah, älskar TS ännu mer än vad jag gjorde i bildtråden*cupid*
Och sluta försöka så hårt. Du skämmer ändå bara ut dig och gör dig ovän med ALLA. Så ta det lite lugnt, läs & begrunda våra inlägg.
Jag hade undvikit 7 pass i veckan, men det är ju bara jag
/20 år.
Rikard Jansson
2011-02-14, 07:38
jag förstår inte hur ni klarar av att svara på den här killens attityd O_o
jag förstår inte hur ni klarar av att svara på den här killens attityd O_o
Fortsätter han dryga sig så kommer ju någon sparka ut han. Men det är roligt när så unga grabbar kommer hit och tror att de är något, och kör den stilen..
Han är jättesöt ju! <3 Undrar om jag är för gammal för att ge råd istället, måste finnas en övre gräns också. Ni vet det här med dementa och grejer. Och jag är trots allt TRETTIO. Sjukt gammal!
Jag personligen har haft ganska svårt att öka i vikt . men fått resultat ganska fort då jag gått int seriöst för de.
Då äter jag 2dl havregrynsgröt ev ett par smörgåsar till frulle kl 07.00
09.00 äter jag 500g kvarg med jordnöstsmör "30g" . 12.00 äter jag lunch med grönsaker givetvis. 15.00 500g kvarg med jordnöstsmör "30g" träna 17.00 gainer direkt efter träning 30 min efter gainer äter jag middag och något lättare på kvällen "ev keso och smörgås"
Edit: jag känner till vissa som gjort så att dem tränar 5/7 i tidigt skede i sin träning . resultat = Ont i benhinnor . muskelinflamation och annat onödigt .börja med 3-4 / 7 och öka om du känner att din kropp klarar de. allt är såklart beroende på hur du har på fritiden, har du mycket vilotid så kroppen kan återhämta sig ?.
Mvh Jonas 23 år ....*flex*
Något många nybörjare gör och som också jag gjorde när jag började var att jag kände hur jag kom in i ett stim och ville träna mer och mer, det resulterar ofta i att man inte tränar så hårt som man och glömmer av allt vad utförande heter.
Och sen kan du "Go nuts" på sånt du har hållt dig borta från när det börjar få lite effekt.
Tro mig, washer har jag använt mig av i flera år.. Washer, krämer, ansiktsvatten, salvor osvosv.. äter t.om medecin mot det nu, det har nästan försvunnit.
Ah, älskar TS ännu mer än vad jag gjorde i bildtråden*cupid*
Och sluta försöka så hårt. Du skämmer ändå bara ut dig och gör dig ovän med ALLA. Så ta det lite lugnt, läs & begrunda våra inlägg.
Jag hade undvikit 7 pass i veckan, men det är ju bara jag
/20 år.
Vad fan säger du? Jag har förmodligen fler vänner än Du. Varför tror du att jag är otrevlig? för att töntar som Du kommer med massa skit jag inte är intresserad av att se.
Då jag säger att jag styrketränar 5/7 dagar i veckan så förstår du väl att det är 5 dagar och INTE 7 jag tränar?
Vad fan säger du? Jag har förmodligen fler vänner än Du. Varför tror du att jag är otrevlig? för att töntar som Du kommer med massa skit jag inte är intresserad av att se.
Då jag säger att jag styrketränar 5/7 dagar i veckan så förstår du väl att det är 5 dagar och INTE 7 jag tränar?
Skärp dig, du har attityd som en femåring.
TS skärper sig omgående, eller tar konsekvenserna.
(Övriga slutar mata det knoppande trollet också, tack.)
On topic så behöver du inte ha så himla bråttom. Att gå in för att gå upp i vikt med "nu har jag bestämt mig"-attityden leder ofta till att man KABAM! har skaffat sig en mage eller ett babyface man inte ville ha, och så kommer nästa tråd, "hjälp, vad hände och hur vänder jag trenden?" Du är 16 år, och om du äter så att du är mätt och nöjd och tränar så mycket som är kul och rimligt, så kommer du att gå upp i vikt (undantagen som förblir toksmala hela livet finns, men är ack så få). En bra tumregel för viktuppgång är "ju långsammare, desto snyggare" (och desto mindre som man eventuellt behöver skala av senare).
Vad gäller akne, så brukar det vara lite olika vad som förvärrar och förbättrar; man får prova sig fram lite. (Undantaget de som har så mycket akne att det motiverar medicinering, men då är det hudläkare som gäller.)
Haha made my day!
För de första är dom bästa råden du fått i denna tråden från difeddy, för de andra med din internethero attityd kommer du inte gå långt. Du borde väl själv förstå att 7 pass i veckan är för mycket. Jaja jag är väl för ung för skriva i denna tråden haaaaadet!
Jag är ödmjuk
Jasså? Lugna ner dig nu, och ta till dig det som folket här faktiskt försöker lära dig. Eller du kanske redan vet hur du ska göra? Vad bra, då behöver du ju inga svar.
Jasså? Lugna ner dig nu, och ta till dig det som folket här faktiskt försöker lära dig. Eller du kanske redan vet hur du ska göra? Vad bra, då behöver du ju inga svar.
Jag sa snällt att jag ville ha råd ifrån en mer erfaren tränare än en 14 åring. Sedan börjas det mata på om det, massa off-topic osv...Jag är en trevlig person, om ni bara visste.
Dock så har jag kanske varit lite ohövlig i denna tråd och ta inte illa upp.
Tråden kan stängas.
Jag sa snällt att jag ville ha råd ifrån en mer erfaren tränare än en 14 åring. Sedan börjas det mata på om det, massa off-topic osv...Jag är en trevlig person, om ni bara visste.
Dock så har jag kanske varit lite ohövlig i denna tråd och ta inte illa upp.
Tråden kan stängas.
Du har ingen aning vilken kunskap Eddy besitter, och den är större än din. Och ja, såklart tar man illa upp när du är ohövlig.
Lyssna på honom, allt relevant du behöver veta var fint intryckt i hans inlägg. Och som alla äldre har +1:at, blandannat mikaelj the one and only!
Ditt matschema låter ganska bra tycker jag. Dom som säger att du kan äta din havregrynsgröt utan resultat har ganska fel. Visst måste du ha i dig protein men du behöver även kolhydrater med mera och det har gröten. Tycker det är ett väldigt tjat om att få i sig så och så mycket protein. Om du väger 65kg så tycker jag att iaf 100g protein är väl tillräckligt för dig. Och det får du garanterat i dig per dag kan jag tänka mig.
MvH
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.