Visa fullständig version : Äter väldigt enformigt
Jag äter i stort sätt samma mat hela tiden och har gjort så i snart 8 månader - Nu är frågan om detta vad detta har för inverkan på min hälsa. Anledningen till detta är enbart för att jag är lat och hatar att laga mat.
Jag äter:
Kyckling
Ägg
Mjölk
Grejer baserade på köttfärs
Pasta
Sylt
Frågan är om det är lugnt att fortsätta så här?
Långsmal
2011-01-10, 22:32
Det är nog ingen fara, men du kan ju prova att byta ut lite sylt mot grönsaker emellanåt ;)
hejhopp79
2011-01-10, 23:03
Äter du en multivitamin? Det enda problemet jag ser med din kost är om du inte får i alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver.
Lite omega3 kapslar hade nog inte skadat :)
Vill du ha lite från en gammal kock, på goa rätter?=) Jag gissar på att du vill det..
Här har du enkla
Proteinpannkakor
150 g pannkaksmix
vatten (se förpackningen för exakt mängd)
50 g vassleprotein
100 g keso
3 ägg (1 helt, 2 vitor)
1 näve blåbär.
Eller en MUSKELGRYTA
225 g magert bogfläsk, tärnat
2 msk ljus soja
1 nypa salt
1/2 vitlöksklyfta
1/2 chili, hackad
30 ml sherry
3 dl buljong
4 små potatisar
1 lök, hackad.
100 g spenatblad
sal och peppar=)
säg till om du vill ha fler tips=)
Eller ska jag göra det riktigt enkelt för dig och ge dig en hel da med alla uträkningar också=)
Frukost
2 kokta ägg med 2 skivor,
fullkornstoas.
2.5 dl ananasjuice.
Mellanmål
150 g musli med 1,5 dl mjölk.
4 skivade jordgubbar och en näve
blandade frön. Välj efter smak.
Lunch
125 g sardiner med 125 g
blandsallas, du vet, gurka, morot mm.
1 msk balsamvinäger.
Mellanmål
1 fullkornsbagel med färskost.
Middag
Vegetarisk curry: koka 1,25 dl linser i 10 min.
Fräs 1 hackad lök och 1/2 hackad aubergine i olivolja.
Tillsätt 1/2 tsk gurkmeja, 1/2 tsk kummin, 1/2 tsk curry, en
förpackning kokosmjölk och de kokade linserna. Låt
puttra i 15 min. Tillsätt 125 g spenat och låt sjuda i 5 min.
Ät det med 70 g vildris.
Mellanmål för kvällen
5 torkade aprikoser.
Totalt
Ca 2900 kalorier
200 g protein
400 g kolhydrater
ca 50 g fett
Smaklig måltid.
Jag gillar Lurres engagemang, men inte använder kockar pannkaksmix? Men det kanske var användaranpassat =)
Men som sagt så kanske lite mer grönsaker, varför så lite? På grund av smaken?
Jag uppskattar inläggen, lurre. Tack!
Men som sagt så kanske lite mer grönsaker, varför så lite? På grund av smaken?
Frågar du mig?
Fredrik_S
2011-01-11, 11:17
här har du en lösning som gör din kost fullständig
Frysta grönsaksmixar... gärna såna med med broccoli och sånt...
Det ända man gör är att ta dom direkt från frysen och mikra på tallriken i 3-5 minuter....
Man behöver alltså inte skala skölja skära steka koka eller använda något som kräver disk eller tillagning.....
Jag tycker det är betydligt lättare än att tillexempel koka spaghetti som kräver flera moment extra. Där måste man dels passa tiden man måste också hälla bort vattnet på något vis vilket kan kräva durkslag. Det blir då massor med onödig disk(kastrull+durkslag) +omständig tidspassning...
Det lättaset jag vet är att koka upp två kilo kyckling direkt från frysen lägga i en plastbunke i kylen.. Mikra på grönsaker i 3-5 min lägga på en kall kycklingfile och mikra 1-2 min till... Sen ösa på med ketchup och lite kryddor.
En annan enkel grej om man vill ha kolhydrater är 1 dl havregryn(utan vatten) plus oboy, och mikra i någon minut så allt blir varmt och oboypartiklarna smälter.. äts med sked direkt ur glaset... och dricka mjölk till..
Det är betydligt enklare än att koka pasta om man är sugen på kolhydrater
Jag dricker kycklingen. Kyckling är väldigt drygt och blir enformigt att äta/tugga varje dag.
Nu när du ändå är här - Har du koll på priset på frysta grönsaker?
Fredrik_S
2011-01-11, 11:32
euroshoppers(Ica) wokmix ca 20 kr för ett kilo
Lidls wokmix ca 20 kr för 750 gram
Coops(xtra)/min favorit broccoli blomkål morot 18 kr 1 kilo
Det är bra om grönsakerna är små i mixarna då går det snabbare att mikra(man sprider ut dom jämt på en tallrik)
Sen finns det massa märkesvaror som findus och sånt som kostar typ 30-40 kr kilot men dom undviker jag....
Det är ju fantastiskt vad många här inne sätter så stor betydelse vid maten men inte verkar klara av att planera för och laga en ordentlig måltid. Det jagas alltid lätta och snabba lösningar på något som jag ser som en självklarhet att iaf klara av på basnivå.
Nu får jag skäll för att jag inte äter grönsaker :(
Det är bra om grönsakerna är små i mixarna då går det snabbare att mikra(man sprider ut dom jämt på en tallrik)
Sen finns det massa märkesvaror som findus och sånt som kostar typ 30-40 kr kilot men dom undviker jag....
Lidl har sänkt priset på sin wokmix till 15kr iaf i bergsjön, gbg.
Riktigt god wokmix för övrigt.
Min favvo är också broccoli blomkål morot, tycker den mättar bäst.
Kokar upp vatten i vattenkokaren häller på de frysta grönsaker sen ner med det i stekpannan som håller på att värma min kyckling.
Har det inte varit mycket tal om att allt det fina förstörs av mikron?
Att man ska hålla på och ångkoka för att det ska va nån mening med det.
Därför man käkar piller istället :laugh:
Det är bara att slänga ner skiten i vatten i 2 minuter så är det klart. Det går förmodligen snabbare än att micra det också.
Eddie Vedder
2011-01-11, 12:39
Har det inte varit mycket tal om att allt det fina förstörs av mikron?
Att man ska hålla på och ångkoka för att det ska va nån mening med det.
Därför man käkar piller istället :laugh:
Sök på "microvågsugn", "micro" eller stavningar med "k" istället så hittar du massor av trådar. Begränsa sökningen till kostforumet.
Sök på "microvågsugn", "micro" eller stavningar med "k" istället så hittar du massor av trådar. Begränsa sökningen till kostforumet.
Gjorde det för nån dag sen, för att se om det fanns nåt enkelt sätt att laga till fryst broccoli, då det tydligen är så himla nyttigt.
Kom fram till att ingen vet hur det ligger till, en del tror mikro kan va ok, medan andra tror det mesta blir förstört, och att ångbad är enda säkra.
Så det blir ingen broccoli :D
Mikro sabbar inte maten på det sätt som ryktet gör gällande. Givetvis kan du värma din broccoli i mikron utan att den blir tom på näring. Det som händer då du värmer i vatten är att en del näringsämnen kan lösa ut i detta vatten och därmed missar du just dessa. Dock handlar det om en liten del av den totala näringen.
Fredrik_S
2011-01-12, 17:41
Det är ju fantastiskt vad många här inne sätter så stor betydelse vid maten men inte verkar klara av att planera för och laga en ordentlig måltid. Det jagas alltid lätta och snabba lösningar på något som jag ser som en självklarhet att iaf klara av på basnivå.
Vad menar du? Det finns väl ingen som helst vinning att planera och laga en "ordentlig" måltid om det inte är ens intresse? När det finns lätta metoder att få i sig samma näring på minimal med tidsförlust....
Varför lägga ner flera timmar på förberedelser och arbete på en kycklingfile när man kan koka/mikra med enorm tidsvinst.
Eller köpa hem 10 olika grönsaker hacka och skära och tillaga och håll på när det finns frysta grönsaks varianter som tar 3 minuter att värma.
Fredrik_S
2011-01-12, 17:44
Gjorde det för nån dag sen, för att se om det fanns nåt enkelt sätt att laga till fryst broccoli, då det tydligen är så himla nyttigt.
Kom fram till att ingen vet hur det ligger till, en del tror mikro kan va ok, medan andra tror det mesta blir förstört, och att ångbad är enda säkra.
Så det blir ingen broccoli :D
Jag vet hur det ligger till. Ingen metod förstör speciellt super mycket, och är det nått som förstörs finns det hundratals saker kvar som är bra, det enda som förstör helt är din idiotiska slutsats
jag vet hur det ligger till. Ingen metod förstör speciellt super mycket, och är det nått som förstörs finns det hundratals saker kvar som är bra, det enda som förstör helt är din idiotiska slutsats
+1
Jag vet hur det ligger till. Ingen metod förstör speciellt super mycket, och är det nått som förstörs finns det hundratals saker kvar som är bra, det enda som förstör helt är din idiotiska slutsats
Med tanke på att dom måste kokas 2-3 minuter för att va ätliga så lär det behövas en del tid i mikron då....
Hursomhelst så är det inte så värst gott, och inte mycket kcal för pengarna, så njae....en gång i månaden kanske.
Käkar fryst ärtor/majs/paprika flera ggr i veckan dock, om det kan va nån kompensation för broccolibrist :D
Lance Uppercut
2011-01-12, 19:00
Med tanke på att dom måste kokas 2-3 minuter för att va ätliga så lär det behövas en del tid i mikron då....
Hursomhelst så är det inte så värst gott, och inte mycket kcal för pengarna, så njae....en gång i månaden kanske.
Käkar fryst ärtor/majs/paprika flera ggr i veckan dock, om det kan va nån kompensation för broccolibrist :D
Äter du broccoli för kalorierna? :confused:
Äter du broccoli för kalorierna? :confused:
Äter det mesta för kalorierna, är ju kalorimål att uppnå varje dag för att styra vikten, och det kan bli antingen drägligt billigt, eller fruktansvärt dyrt, beroende på vad för mat man stoppar i magen.
Sen nån liten form av grönsak, samt superbilliga vitaminpiller, ska väl göra att man lever 10 år till iallafall :)
Vad menar du? Det finns väl ingen som helst vinning att planera och laga en "ordentlig" måltid om det inte är ens intresse? När det finns lätta metoder att få i sig samma näring på minimal med tidsförlust....
Varför lägga ner flera timmar på förberedelser och arbete på en kycklingfile när man kan koka/mikra med enorm tidsvinst.
Eller köpa hem 10 olika grönsaker hacka och skära och tillaga och håll på när det finns frysta grönsaks varianter som tar 3 minuter att värma.
För att det blir gott? God mat är fantastiskt trevligt!
Eddie Vedder
2011-01-12, 19:20
Jag ångkokar alltid broccolin. Superenkelt eftersom jag gör det samtidigt som jag kokar potatis. Ställ bara ett durkslag med de frysta grönsakerna ovanför potatisvattnet och på med locket. Då kokas potatisen och grönsakerna samtidigt.
Fredrik_S
2011-01-13, 01:52
Äter det mesta för kalorierna, är ju kalorimål att uppnå varje dag för att styra vikten, och det kan bli antingen drägligt billigt, eller fruktansvärt dyrt, beroende på vad för mat man stoppar i magen.
Sen nån liten form av grönsak, samt superbilliga vitaminpiller, ska väl göra att man lever 10 år till iallafall :)
Okej men vitaminpiller innehåller bara dom kartlagda vitaminerna och mineralerna, det finns hundratals/tusentals andra ämnen som vi inte vet mycket om, som också har funktioner i kroppen...
För att det blir gott? God mat är fantastiskt trevligt!
All mat är sjukt god när man är hungrig, och hungrig är man jämt. Spelar mindre roll om maten är sjukt god eller sjukt mega jättegod....
har letat efter broccoli/blomkål mix bara men hittar inge, någon som sett?, trött på morötterna.
forslund
2011-01-13, 07:31
Köp separat och blanda själv?
En annan enkel grej om man vill ha kolhydrater är 1 dl havregryn(utan vatten) plus oboy, och mikra i någon minut så allt blir varmt och oboypartiklarna smälter..
Tror du det skulle funka med kanel och typ pepparkakskrydda istället för oboy?
Eller behövs sockret i oboyen för att få till rätt smak och konsistens?
Hur mycket oboy tar du till 1 dl. havregryn?
En annan enkel grej om man vill ha kolhydrater är 1 dl havregryn(utan vatten) plus oboy, och mikra i någon minut så allt blir varmt och oboypartiklarna smälter.. äts med sked direkt ur glaset... och dricka mjölk till..
Det är betydligt enklare än att koka pasta om man är sugen på kolhydrater
Du verkar va rätt mycket för....sötsaker? ;)
Ingen som varnat dig för allt socker? Chokladbollar och andra tipsen du gett.
Jag fick nästan en gravsten utsedd till mig i nån tråd här inne, för att jag äter en kaviarmacka om dagen...är visst socker i kaviaren.
Lite svårt veta var gränsen går gällande socker liksom, en del verkar tro man dör av minsta korn och utesluter det helt, varje produkt med en gnutta socker i är en väg mot döden, medan andra verkar formligen bada i det och hivar både godis och läsk och andra godsaker under bulk.
Knepigt värre *gah!*
WHITEFOLKS
2011-01-13, 15:29
Jag fick nästan en gravsten utsedd till mig i nån tråd här inne, för att jag äter en kaviarmacka om dagen...är visst socker i kaviaren.
Lite svårt veta var gränsen går gällande socker liksom, en del verkar tro man dör av minsta korn och utesluter det helt, varje produkt med en gnutta socker i är en väg mot döden, medan andra verkar formligen bada i det och hivar både godis och läsk och andra godsaker under bulk.
Knepigt värre *gah!*
Du tolkar saker rätt konstigt. Det Eddie Vedder sa var att du antagligen kom upp i en del socker för att komma upp i betydande mängder omega3.
Inget tal om gravstenar såvitt jag kunde se.
Du tolkar saker rätt konstigt. Det Eddie Vedder sa var att du antagligen kom upp i en del socker för att komma upp i betydande mängder omega3.
Inget tal om gravstenar såvitt jag kunde se.
Han skulle precis välja sten åt mig när vi avbröt diskussionen :laugh:
I vilket fall, en del påpekar de allra minsta mängder socker, och berättar hur otroligt skadligt det är, medan andra utan dåligt samvete käkar godis varje dag och berättar för andra att det är helt ok, bara man inte lever på det.
Undrar bara var gränsen går nånstans liksom, när det verkligen blir för mycket, för många verkar leva i så totalt olika världar.
Undrar bara var gränsen går nånstans liksom, när det verkligen blir för mycket, för många verkar leva i så totalt olika världar.
Snarare så att många lever i en värld där de påverkas starkt av vad andra säger och tycker. Trist nog.
Fredrik_S
2011-01-13, 16:14
Knepigt värre *gah!*
Här får du det korrekta svaret.
Gränsen går där du får i dig så pass mycket energi från socker att din övriga kost inte kan tillgodose alla dina andra mikronutrientbehov(tusentals ämnen) samt makronutirentbehov av proteiner och fetter UTAN att du går upp i vikt...
Den är alltså individuell och kanske bara är 50 gram för visas personer eller 500 gram för andra...
Socker som enskilt livsmedel är inte giftig vare sig någon säger det eller inte. Det är lögn och missförstånd.
Fredrik_S
2011-01-13, 16:58
Tror du det skulle funka med kanel och typ pepparkakskrydda istället för oboy?
Eller behövs sockret i oboyen för att få till rätt smak och konsistens?
Hur mycket oboy tar du till 1 dl. havregryn?
ingen aning... det är ju bara varma havregryn med smält socker med kakaosmak jag gör... testa vad du vill... :)
hejhopp79
2011-01-13, 20:00
Socker är kanske inte giftigt men klart ohälsosamt på flera sätt. Effekten på blodsockret, karies, beroendeframkallande, diabetes etc
eriksvensson
2011-01-13, 20:02
Socker var ju njutning en gång i tiden, nu finns det tillsatt i precis allting. Synd att det ska behöva vara så.
Lance Uppercut
2011-01-14, 09:44
Jag tror att det är väldigt negativt att vara livrädd för socker om man nu tycker om livsmedel som innehåller detta. Tänk på att det finns flera aspekter som utgör hur mycket du trivs med ditt liv. Att unna sig socker då och då om det höjer livskvalitén tycker jag är en självklarhet om man inte lider av sockerrelaterade problem. Hellre nått års kortare liv med njutning än ett långt och tråkigt liv fyllt av restriktioner. Och helt ärligt, vem fan vill leva tills man är 100? När jag inte kan torka mig själv i arlset längre så tycker i alla fall jag att det är dags att dö.
Fredrik_S
2011-01-14, 11:20
Socker är kanske inte giftigt men klart ohälsosamt på flera sätt. Effekten på blodsockret, karies, beroendeframkallande, diabetes etc
Det är väl för fan inte socker som enskilld produkt som leder till nått av det du säger.
Det är en del i helheten, men du får det att låta som att det är just det du börjar mening med att säga att det inte är.
Äter du mycket produkter där 50-100% av energiinnehållet är socker håller jag delvis med dig, typ godis läsk osv.
Men handlar det om tsk av socker på gröten eller i tee eller 5-10% socker som finns i brödsorter. Eller sockersötade såser(som inte tas till överdrift) på mat håller jag inte alls med om att socker är ohälsosamt på något sätt...
hejhopp79
2011-01-14, 11:30
Det är väl för fan inte socker som enskilld produkt som leder till nått av det du säger.
Det är en del i helheten, men du får det att låta som att det är just det du börjar mening med att säga att det inte är.
Äter du mycket produkter där 50-100% av energiinnehållet är socker håller jag delvis med dig, typ godis läsk osv.
Men handlar det om tsk av socker på gröten eller i tee eller 5-10% socker som finns i brödsorter. Eller sockersötade såser(som inte tas till överdrift) på mat håller jag inte alls med om att socker är ohälsosamt på något sätt...
Nej men du underdrev å andra sidan kraftigt, skulle jag vilja säga.
Dessutom leder socker som enskild produkt till det där vid ett "tillräckligt" intag. Det är kanske inte så stort problem för dig som dansar mycket, men vid mer stillasittande liv ställer nog socker till det rejält. Beroende ska som sagt inte underskattas heller
Lance Uppercut
2011-01-14, 11:53
Är man inte fet/äter socker i de mängder att de kommer göra en fet finns de väll ingen anledning att snacka om sockerberoende. Löjligt.
hejhopp79
2011-01-14, 12:15
Är man inte fet/äter socker i de mängder att de kommer göra en fet finns de väll ingen anledning att snacka om sockerberoende. Löjligt.
Vad menar du?
Jag menar kemiskt sockerberoende, där man är beroende av den påverkan på signalsubstanser som socker åstadkommer; dopamin, adrenalin etc. Men visst håller jag med om att det finns värre beroenden om man håller sockerintaget på en lagom nivå ;)
Karies och påverkan på blodsocker kvarstår. Dessutom finns det många smala människor som får diabetes också.
Lance Uppercut
2011-01-14, 13:17
Vad menar du?
Jag menar kemiskt sockerberoende, där man är beroende av den påverkan på signalsubstanser som socker åstadkommer; dopamin, adrenalin etc. Men visst håller jag med om att det finns värre beroenden om man håller sockerintaget på en lagom nivå ;)
Karies och påverkan på blodsocker kvarstår. Dessutom finns det många smala människor som får diabetes också.
Jo jag förstod att du menade det och min poäng var ungefär det du skrev sen dvs: "Men visst håller jag med om att det finns värre beroenden om man håller sockerintaget på en lagom nivå"
Allt blir så förstorat när någon anmärker på socker så fort det nämns i kosten. Folk blir ju livrädda för att röra grejerna.
För typ 2 är det ovanligt, för att inte säga icke-förekommande, att det inte föreligger någon övervikt. Typ 1 är en annan sak och där har inte livsstilen samma roll som vid typ 2.
Karies håller jag dock med om som ett problemområde.
Men visst håller jag med om att det finns värre beroenden om man håller sockerintaget på en lagom nivå ;)
Jo jag förstod att du menade det och min poäng var ungefär det du skrev sen dvs: "Men visst håller jag med om att det finns värre beroenden om man håller sockerintaget på en lagom nivå"
Ett beroende leder aldrig till en lagom nivå.
Lance Uppercut
2011-01-14, 13:27
Ett beroende leder aldrig till en lagom nivå.
Menade snarare att en lagom nivå inte leder till ett beroende, tror hejhopp syftade på detsamma.
Eddie Vedder
2011-01-14, 14:32
Menade snarare att en lagom nivå inte leder till ett beroende, tror hejhopp syftade på detsamma.
Men vad kommer först av den "icke-lagoma" konsumtionen och begäret? Om man nu har en beroendepersonlighet kan ju redan det "lagoma" leda till ett begär som i sin tur leder till högkonsumtion.
Då är ju kausaliteten snarare begär -> överkonsumtion och inte tvärtom.
Lance Uppercut
2011-01-14, 17:36
Men vad kommer först av den "icke-lagoma" konsumtionen och begäret? Om man nu har en beroendepersonlighet kan ju redan det "lagoma" leda till ett begär som i sin tur leder till högkonsumtion.
Då är ju kausaliteten snarare begär -> överkonsumtion och inte tvärtom.
Absolut det håller jag med om men jag tycker ändå inte att det finns någon anledning att noja upp sig a la kolo om det inte är eller håller på att bli ett problem. Ditt tankesätt kan man egentligen använda om allt och då betyder det att vi aldrig kan vara "lagom" i någonting vi gör utan att vara rädda för ett beroende. Låter väldigt psykiskt påfrestande!
Kan det vara så att risken för diabetes, liksom ev andra saker som beror av blodsockersvängningar pga sockerintag, precis som karies minskar rejält om antalet måltider är få och stora?
Att socker förknippas med småätande, folk kan inte hålla sig utan måste ha en kaka eller en läsk på tom mage mitt på dagen, medan det faktiskt finns andra som bara har svårt få i sig alla kcal och som drygar ut sina måltider med extra socker.
beroendeframkallande
Det där är inte fastslaget bara för att det upprepas.
Eddie Vedder
2011-01-14, 20:44
Ditt tankesätt kan man egentligen använda om allt och då betyder det att vi aldrig kan vara "lagom" i någonting vi gör utan att vara rädda för ett beroende.
Givetvis inte. Det har naturligtvis att göra med den potentiella risken för beroende av det diskuterade ämnet. Så nej den diskussionen är inte överförbar på allt, det måste ju föreligga någon form av tro på att det eventuellt KAN leda till ett fysiskt begär.
Jag har tidigare ätit väldigt enformigt i längre perioder tidigare utan att uppleva några problem. MEN...
Nu på sista tiden, i ungefär 1 månads tid, har jag dock känt mig ovanligt seg/sömnig. Som att jag aldrig riktigt vaknar utan är morgontrött större delen av dagen. Och nu undrar jag om det kan bero på någon sorts vitaminbrist?
Jag tränar varannan dag. (blir starkare)
Jag sover från 23:00 - 07:00 varje dag.
Jag går i skolan och får tillräcklig mental och social stimulans.
Jag är inte direkt stressad över något.
Jag äter mer eller mindre samma mat varje dag (undantag - äter kinamat ca 1 gång / vecka):
5 ägg
+50 köttbullar
???g pasta
Riven ost
Sylt
1,5 liter mjölk
Vad tror Kolo kan vara problemet?
C,D vitamin, Omega 3 perhaps. Svårt att säga dock.
C,D vitamin, Omega 3 perhaps. Svårt att säga dock.
Inte D-vitaminbrist väl? Han dricker ju rikligt med mjölk.
Mängden fett måste ju också vara tillräcklig..
Den totala avsaknaden av frukt och grönt (bortsett från sylten) är det enda som sticker ut som jag ser det.
Eddie Vedder
2011-12-10, 22:58
Brist och brist. 1.5 liter mjölk ger inte mycket D-vitamin att prata om för en svensk under vintertid. Det behöver ju inte vara bra nivåer bara för att man slipper brist.
Mängden fett måste ju också vara tillräcklig..
Den totala avsaknaden av frukt och grönt (bortsett från sylten) är det enda som sticker ut som jag ser det.
Ge en definition på tillräcklig? Ser inte någon källa där han får rikliga mängder omega 3? Sedan kan jag lätt må illa av lite fett, (-100g). Det skadar ju inte att öka, prova?
Just det, omega3 också. Det är sant, komplettera med fet fisk eller tillskott. Kan vara värt att testa.
Om köttbullarna inte innehåller väldigt lite fett så borde fettmängden vara fullt tillräcklig med tanke på äggen, osten, och mjölken (1.5 L är relativt mycket).
Eddie Vedder
2011-12-10, 23:42
Just det, omega3 också. Det är sant, komplettera med fet fisk eller tillskott. Kan vara värt att testa.
Om köttbullarna inte innehåller väldigt lite fett så borde fettmängden vara fullt tillräcklig med tanke på äggen, osten, och mjölken (1.5 L är relativt mycket).
Ja angående fettmängden håller jag med dig. Det låter osannolikt att det ska bli någon fettbrist så länge han får i sig omega-6 och omega-3. Men D-vitaminet håller jag som sagt inte med dig om.
ryggontXXL
2011-12-11, 11:46
min kost de senaste året har i princip varit:
Frukost: Havregryn med mjölk och sylt, ibland 1-2 kokta ägg.
Lunch: Kyckling med ris/potatis
Middag: Kyckling med ris/potatis
kvällsmat: Kvarg med banan
på senaste tiden har jag dock ätit mycket fisk istället för kyckling.
Holabandola
2011-12-11, 15:24
Ät havre, banan och en morot så duger det nog. Något äpple kan iten skada heller.
En morot och äpple kan man knapra på i brist på annat.
Havre och banan kan du mixa med mjölk till en drink.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.