Logga in

Visa fullständig version : Vi som handlar med aktier eller tänker börja göra det.

Sidor : [1] 2

sjufyrasju
2010-12-23, 16:25
Det verkar finnas en del börsintresserade här på forumet, så tyckte vi kunde få en egen tråd. Här kan vi diskutera framtida raketer, glädjas med eller trösta varandra efter våra tidigare spekulationer. :)

Just nu händer det mycket kring Northland resources med mycket uppmärksamhet i media, finns några naurägare här? :)

Minimjölk
2010-12-23, 16:30
Jag vill inte vara den men det finns redan några trådar där vi diskuterar detat och då det inte finns ett överdrivet diskussionsunderlag här inne kan det vara en tanke att diskutera vidare i de redan öppna trådarna. Jag tror det finns större möjlighet till att få svar då med. :)

spann
2010-12-24, 01:54
säger som ja sagt i tidigaretrådar.. Vill lära mig hur man handlar med dom (har 0 koll), alltså ska ja läsa någon bok etc.?

eller räcker det med ett glatt humör och positiv inställning å massa jävla pengar jag kan förlora för att bli bättre med tiden? jag suger.. :/

krilleh
2010-12-24, 12:00
säger som ja sagt i tidigaretrådar.. Vill lära mig hur man handlar med dom (har 0 koll), alltså ska ja läsa någon bok etc.?

eller räcker det med ett glatt humör och positiv inställning å massa jävla pengar jag kan förlora för att bli bättre med tiden? jag suger.. :/

Ja börja läs böcker. Warren BUffets bok rekommenderar jag starkt. Men börja först med en för nybörjare.

Förstå också ett av världens underverk. Ränta på ränta effekten. Läs på om företagen du är intresserad av. Det fundamentala!

agazza
2010-12-24, 12:23
Det är bra att ha en "vi som" aktie tråd ändå.

Återkommer efter annandagen ungefär.

hallar
2011-01-02, 17:14
En trevlig bok är "Vägen till din första miljon". Inspirerande och motiverande. Dock väldigt basal nivå men den tar allt från början.

747: Bra idé med en aktie / investeringstråd

Upptaget
2011-01-02, 17:29
Om man som jag inte är överdrivet kunnig så kan jag ju rekommendera att följa Börsveckans rekommendationer och sälja/köper när dom säljer/köper.. Har följt dom nu i sen början på september och portföljen min har stigit med 19 % sedan dess..

Supermicke
2011-01-02, 17:51
tjänar man bra på sånt här? :)

hallar
2011-01-02, 18:02

Ja :D

De senaste 100 åren har börsen i snitt gått upp 7 procent om året, med utdelningar är det 10% om året.

Vettiga investeringar, regelbundet sparande ger stora pengar med tiden.

Upptaget
2011-01-02, 18:06

Det beror ju helt och hållet på, köper man aktier mitt i en lågkonjunktur så kan du tjäna grymt mycket pengar, dock så måste man ju också ha mer pengar insatta..

Men man måste ju också räkna med att man får spara på lång sikt om man inte gör som vissa och köper/säljer mycket..

Var väldigt många som förlorade mycket pengar senaste raset, många blir väldigt less på allt när det sjunker så jävligt och säljer för dom inte vill förlora ännu mer och det är ju just detta man inte ska göra, köp istället mer när det är lågt vänta något år och var med om när det stiger igen och ta emot pengarna..

hallar
2011-01-02, 18:08
Innan Supermicke nu satsar pengarna till hyran ;), man skall använda pengar som du inte behöver till något de närmaste åren.

Supermicke
2011-01-02, 21:06
Innan Supermicke nu satsar pengarna till hyran ;), man skall använda pengar som du inte behöver till något de närmaste åren.

haha =D

ska läsa på lite mer på detta men känns ju ganska luddigt. Man lär sig väl allt och fattar när man väl börjar göra saker men man vill väl inte göra något fail :P

typ minimum insättning för att det ska vara värt när man köper något är typ 5000-10 000 eller?

hallar
2011-01-02, 21:21
haha =D

ska läsa på lite mer på detta men känns ju ganska luddigt. Man lär sig väl allt och fattar när man väl börjar göra saker men man vill väl inte göra något fail :P

typ minimum insättning för att det ska vara värt när man köper något är typ 5000-10 000 eller?

Det beror lite på hur man resonerar. Det är klart att om du sätter in 10000 i ett bolag, och sedan säljer det ett halvår senare med 50% vinst har du "bara" tjänat 5000 kr, detta skall du sedan skatta 30% på. Då har du gjort en vinst på 3500 kr.

Annars kan du se aktier som en sparform och sätta in ett belopp varje månad, på så vis undviker du att köpa när börsen toppar och får ett mer fördelaktigt ingångsvärde.

Fast jag skulle föreslå att du läser på om hur det fungerar med aktier osv innan du ger dig in i leken. Det är trots allt en hobby som kräver lite engagemang ifrån utövaren. Men bli inte avskräckt, inlärningskurvan har en skarp lutning uppåt.

krilleh
2011-01-02, 22:28
Det beror lite på hur man resonerar. Det är klart att om du sätter in 10000 i ett bolag, och sedan säljer det ett halvår senare med 50% vinst har du "bara" tjänat 5000 kr, detta skall du sedan skatta 30% på. Då har du gjort en vinst på 3500 kr.

Annars kan du se aktier som en sparform och sätta in ett belopp varje månad, på så vis undviker du att köpa när börsen toppar och får ett mer fördelaktigt ingångsvärde.

Fast jag skulle föreslå att du läser på om hur det fungerar med aktier osv innan du ger dig in i leken. Det är trots allt en hobby som kräver lite engagemang ifrån utövaren. Men bli inte avskräckt, inlärningskurvan har en skarp lutning uppåt.

Jag trodde alla använde kapitalförsäkring i dessa dagar. Ett tips ivf!

r3mpuh
2011-01-02, 22:44
Att läsa böcker är säkert alltid bra men... Allt handlar om insider info. ;)

ARMSTARK
2011-01-03, 09:54
Använd ALDRIG pengar som du inte är bered att förlora!

Satsa ALDRIG alla pengar på en aktie! Sprid riskerna.

Minimjölk
2011-01-03, 11:55
Man måste våga för att vinna och tänka långsiktigt. Aktier är riskabelt då pengarna man satsat kan bli värda lika med noll i värsta fall men om man planerar och sprider riskerna så är det ändå hyfsat riskfritt jämfört med många andra investeringar. Man måste också inse att man inte ständigt kan göra klipp ala fördubbla sin total portfölj var tredje månad. En snittavkastning på runt 7% eller mer om året kommer på 10års sikt eller mer ge en rejält större sedelbunt jämfört med att använda ett sparkonto etc.

Sedan är det klart att man ibland kan ta en liten chansning eller ännu bättre, om man får nys om i att en aktie är rejält undervärderad, gå in med en större summa pengar innan rapport etc för att sedan sälja av med kanske 20% vinst efter bara någon dag.

Det har varit bra tider på börsen nu i nästan två år så det kanske inte ger en rättvis bild men utan att riskera speciellt mycket har jag flertalet månader tjänat mer på börsen än jag får ut i lön.

agazza
2011-01-03, 13:01
kanske aningen vinklad sida men mycket läsvärt

http://bostadsbubbla.se

Tomas W
2011-01-03, 23:12
Vad tror ni om oljepriserna nu inför vintern? Sålde av mina PA resoures idag, efter ca 1 kr vinst per aktie var jag nöjd. Men den kan säkert gå upp några pinnar till inom närmaste tiden.

Matte_Maiden
2011-01-04, 01:16
Ett tips är att aldrig investera i företag man inte helt förstår.

ARMSTARK
2011-01-04, 09:51
Vad tror ni om oljepriserna nu inför vintern? Sålde av mina PA resoures idag, efter ca 1 kr vinst per aktie var jag nöjd. Men den kan säkert gå upp några pinnar till inom närmaste tiden.

Oljepriserna har alltid stigit mycket under vintern utom de senaste åren, det har kostat mig mycket pengar. Nu ser det bättre ut, har fått tillbaks det mesta och räknar med fin uppgång under året. :thumbup:

prOtotype
2011-01-04, 10:15
För läsning rekommenderar jag
Så här kan alla svenskar bli miljonärer som grundbok
Tradingguiden som mer avancerad.

Själv handlar jag inte något i aktier just nu utan använder mig av warrants osv för ökad hävstång. Det medför självklart mycket högre risk men jag har såpass litet kapital investerat att jag kan spara ihop det igen på 2-4 månader. Men om mina investeringar går rätt nu så ger det mig ett desto större försprång när jag går ner i risk mot mer långsiktiga investeringar.

Som rent aktietips rekommenderar jag Blackpearl Resources.

Silverschnitzel
2011-01-04, 11:11
Mitt roligaste innehav är BlackPearl. Fantastisk aktie.

zeusden1
2011-01-04, 11:57

För mig personligen är det en aktie som jag lärt mig mycket utav. Hittade bolaget och tyckte att det var relativt undervärderat. Nötta sönder hela årsredovisningen och gillade deras utgångsläge med oljeplaner i CAN.. Köpte på 18 kr /aktie och där omkring låg den och äcklade sig en bra stund. När aktien träffade 26 kr/st sålde jag, till min förfäran när aktien dryga veckan efter stod i 40 /st. NIT!

Eiken
2011-01-04, 19:54
Några tankar runt Starbreeze? Någon som köpt in sig? Anställer folk och släpper ny AAA speltitel snart.

Upptaget
2011-01-04, 20:01

Håller med, köpte den för ca 4 mån har stigit sedan dess med 76 %.. Snacka om att man ångrar sig att man inte köpte för mer :P

roninho
2011-01-04, 20:10
Några tankar från mig angående angående blackpearl och andra förhoppningsbolag. Som jag ser det skulle jag aldrig köpa aktier i ett bolag som har negativt resultat, möjligtvis om det har varit så i något år. Men det är sällan så med förhoppningsbolag, där är det ofta flera år i rad som dom har gått med förlust.

Samma med medicinforskingsbolag som pumpar in pengar med nyemissoner, som får nybörjaren att hoppa på och tro att. Nu jävlar kommer jag att bli rik...

Läs tradingguiden om man vill lära sig, sen finns det väldigt matnyttigt på internet. Reminiscens of a stock operator är också en bok som jag varmt rekommenderar.

Och sist men inte minst. En aktie kan bara gå ner 100% men den kan stiga ofattbart mycket.

hallar
2011-01-04, 20:25
För mig personligen är det en aktie som jag lärt mig mycket utav. Hittade bolaget och tyckte att det var relativt undervärderat. Nötta sönder hela årsredovisningen och gillade deras utgångsläge med oljeplaner i CAN.. Köpte på 18 kr /aktie och där omkring låg den och äcklade sig en bra stund. När aktien träffade 26 kr/st sålde jag, till min förfäran när aktien dryga veckan efter stod i 40 /st. NIT!

Du gjorde en bra % vinst på den, det är aldrig fel! Hur resonerade du när du sålde den? Ville du säkra vinsten eller var det något i den fundamentala som ändrade sig som du inte gillade?

Fettecke
2011-01-04, 22:07
Jag trodde alla använde kapitalförsäkring i dessa dagar. Ett tips ivf!

Vet inte om jag håller med... nackdelen i mitt fall (och många med mig) med kapitalförsäkring är att det kostar (billigaste jag sett) 99:- i courtage i aktiehandel!, jag köper och säljer aktier några gånger i månaden för rätt "små" belopp om man kollar till vad courtaget kostar. ska jag byta till kapitalförsäkring så blir ju min vinst rätt liten om jag slår ut den mot allt jävla courtage jag måste betala.

Avanza mini tar ju 9kr... det må va hänt att jag betalar en vinstskatt (och får kvitta på förluster), men det är fortfarande ett bättre alternativ för mig.

För fonder är det nog ett bättre alternativ, men aktiehandel för den lite mer aktive medelsvensson... nja =/

Jarod
2011-01-04, 22:25
Är Avanza bra om man bara vill småhandla lite då och då med startsumma 30-40k?

Fettecke
2011-01-04, 22:29
Jag förespråkar ju Avanza mini då dom har bland sveriges billigaste courtage för handel (viktigt om man handlar för "mindre" summor, rätt schysst utbud av fonder och allt sånt... du kan handla med warranter m.m om du vill. det enda som jag "saknar" är just mer avancerad information osv om vad som händer, men sådant får du ju från andra ställen om vad som händer.

Det är lätt att sätta in / ta ur pengar, ruskigt trivsam support m.m

Sen blev Avanza bank utnämn till årets bank tror jag för 2010 om jag inte missminner mig.

Du kan ju regga dig och se hur det fungerar, måste inte sätta in pengar =)

Jarod
2011-01-04, 22:32
Cool. Ska fan göra det imorgon. *thumbsup*

tomccc
2011-01-04, 22:34
Vet inte om jag håller med... nackdelen i mitt fall (och många med mig) med kapitalförsäkring är att det kostar (billigaste jag sett) 99:- i courtage i aktiehandel!, jag köper och säljer aktier några gånger i månaden för rätt "små" belopp om man kollar till vad courtaget kostar. ska jag byta till kapitalförsäkring så blir ju min vinst rätt liten om jag slår ut den mot allt jävla courtage jag måste betala.

Avanza mini tar ju 9kr... det må va hänt att jag betalar en vinstskatt (och får kvitta på förluster), men det är fortfarande ett bättre alternativ för mig.

För fonder är det nog ett bättre alternativ, men aktiehandel för den lite mer aktive medelsvensson... nja =/
Jag tror avanza har 0,15% minst 39kr för deras bas-erbjudande.

Tycker du gjorde ett bra beslut, själv köpte jag dåvarande pearl exploration runt 4 och sålde för 7, det var ett tag sedan. I min värld handlar långsiktiga aktievinster om att minimera sina risker och ta hem vinster. Har kollat lite på kanadensiska nyheter och det verkar inte som om oljesandutvinning är någon direkt imponerande marknad för kanadensarna själva. Det är exploatering av naturen på hög nivå (genom att pressa ned ånga och polymerer i marken med risk för grundvattenförorening) och det verkar som om det finns risk/chans för politiska beslut som kommer försvåra oljesandutvinning.

tomccc
2011-01-04, 22:38
Cool. Ska fan göra det imorgon. *thumbsup*
Nordnetdirekt har även dem 9kr men erbjuder stop-loss vilket kan vara användbart. Avanza blir dock ändå maginellt billigare på transaktioner över 6k då nordnetdirekt även tillämpar minst 9kr eller 0,15%. Man får se till vad man prioriterar.

Musselbank
2011-01-04, 23:04
Man måste våga för att vinna och tänka långsiktigt. Aktier är riskabelt då pengarna man satsat kan bli värda lika med noll i värsta fall men om man planerar och sprider riskerna så är det ändå hyfsat riskfritt jämfört med många andra investeringar. Man måste också inse att man inte ständigt kan göra klipp ala fördubbla sin total portfölj var tredje månad. En snittavkastning på runt 7% eller mer om året kommer på 10års sikt eller mer ge en rejält större sedelbunt jämfört med att använda ett sparkonto etc.

Sedan är det klart att man ibland kan ta en liten chansning eller ännu bättre, om man får nys om i att en aktie är rejält undervärderad, gå in med en större summa pengar innan rapport etc för att sedan sälja av med kanske 20% vinst efter bara någon dag.

Det har varit bra tider på börsen nu i nästan två år så det kanske inte ger en rättvis bild men utan att riskera speciellt mycket har jag flertalet månader tjänat mer på börsen än jag får ut i lön.

Det är inte nödvändigtvis så tror jag! Om avkastningen varierar mycket (vilket är typiskt för aktier, därav rådet om långsiktighet) blir utfallet av en viss snittavkastning sämre än om avkastningen är konstant. Och räntekonton finns fn till åtminstone 4,28 % effektivt (SEB).
Då låser man förvisso pengarna, men aktier var ju också långsiktigt sade vi ;-).

Hittar just nu ingen snyggare sida: http://www.familjeekonomi.se/aktier/aktierad-genomsnittlig-avkastning/

Minimjölk
2011-01-05, 00:29
Du har rätt men ser man bara till att säkra hem vinster lite då och då är det bara fördelar för aktier/fonder. :)

Jämför följande:
Sätt in 100kr i någon sparform

Konto 10år med 1% och du får ut: 110kr, Vinst:10kr
Konto 10år med 4.5% och du får ut:155kr, Vinst: 55kr
Aktier 10år med årlig 7% och du får ut: 197kr, Vinst 97kr + utdelning varje år.Aktier 10år med ökande avkastning men snitt på 7% enligt 0.85/0.90/0.95/1.00/1.05/1.10/1.15/1.20/1.25/1.30 och du får ut: 188kr, Vinst 88kr + utdelning varje år.
Skulle vi istället köra på omvänd ordning med bättre avkastning i början får vi faktiskt fram samma siffra: 188kr, Vinst 88kr + utdelning

Nu är ju siffrorna för börsen och 7% över längre tid vilket gör at tdet varierar kraftigt från år till år. Sätter man in mycket pengar vid fel tillfälle kommer det kosta mycket pengar men timar man det istället väl har man gjort ett klipp.

ALternativet är ju konstant månadsparande, sätta in samma summa pengar varje vecka och därme köpa in sig på medelnivå.

Min egna variant av ovanstående är istället att köpa med inversen på aktuell kurs. Då får man ökad utväxling. Dvs man köper mer när det är billigt och mindre när det är dyrt. Går sedan kursen upp säljer man istället av andelar enligt samma mönster och kommer då sälja av det mesta när man når en riktig topp.

Då krävs det oerhört stabila bankkonton för att kunna tävla. ;)

agazza
2011-01-05, 12:30
Jag storköper endast när marknaden är otroligt låg, typ 2008, förhoppningsvis igen 2011/2012. Sen lämnar jag det bara tills nästa lågnivå.

Försöker hålla mig till större företag som har utdelning, typ boliden.

Är det några andra som har något bra tips på andra företag?

Matte_Maiden
2011-01-05, 12:47
Jag storköper endast när marknaden är otroligt låg, typ 2008, förhoppningsvis igen 2011/2012. Sen lämnar jag det bara tills nästa lågnivå.

Försöker hålla mig till större företag som har utdelning, typ boliden.

Är det några andra som har något bra tips på andra företag?

Du litar med andra ord på att börsen i princip kraschar till "2011/2012"?

agazza
2011-01-05, 13:10
Du litar med andra ord på att börsen i princip kraschar till "2011/2012"?

Japp :D (jag räknar med en dubbeldipp, ja). Hur som helst gör det mig inget eftersom jag handlade redan vid förra lågpunkten, men jag köper inte på mig några större andelar när marknaden är normal, så länge det inte är ett företag/idé som jag tror på, tex diamyd handlar jag ändå, men då gäller det mycket mindre summor.

Om det inte kommer någon dubbeldipp, så kommer det alltid lågpunkter i ekonomin, och dom väntar jag på, det är den säkraste typ av handlande jag kan tänka mig iaf. När jag väl handlar så handlar jag väldigt mycket på en gång.

Asdf
2011-01-05, 14:17
Nordnet vad jag vet är den enda aktören hitills som tillåter vissa derivatinstrument i en kapitalförsäkring. Har fått meddelat av CMC Markets att de dock ännu väntar på ett regeringsbeslut

Från och med mars/april kommer det officiellt vara tillåtet annars

Prankie
2011-01-07, 11:10

Där hade du tur. ;)

Matte_Maiden
2011-01-07, 12:43
Japp :D (jag räknar med en dubbeldipp, ja). Hur som helst gör det mig inget eftersom jag handlade redan vid förra lågpunkten, men jag köper inte på mig några större andelar när marknaden är normal, så länge det inte är ett företag/idé som jag tror på, tex diamyd handlar jag ändå, men då gäller det mycket mindre summor.

Om det inte kommer någon dubbeldipp, så kommer det alltid lågpunkter i ekonomin, och dom väntar jag på, det är den säkraste typ av handlande jag kan tänka mig iaf. När jag väl handlar så handlar jag väldigt mycket på en gång.

Problemet med din logik är att du förutsätter att du på något rationellt och objektivt sätt kan bedöma hur börsen som helhet är värderad. Ifall någon kunde göra detta hade denne varit _väldigt_ rik idag, och de som lyckats under kortare perioder har då kunnat göra stora pengar. Det är lite som när pokerspelare med konton i Euro undrar ifall de ska bya till Dollar - vem fan vet?

Nu säger jag inte att ingen kan veta ett jota om börsens värdering, men det förefaller osannolikhet att en person med någon större säkerhet kan göra mer än att peka på makroindikationer som i sin tur stöder argumentationen, eftersom det är så mycket osäker information där ute.

Kontentan är att vi som ännu inte har fått erbjudande om tjänst hos Brummer & Partners troligen inte kan bedöma marknadens totala värdering speciellt bra, och framförallt inte i närheten av den vägda bedömning bland investerare. Jag menar, varför skulle vi som står för en mikrodel av börsens värde ha en edge på de som står för stora delar av den? Läser man mikroteori inser man snart att varje edge kommer att försvinna allt eftersom den uppdagas, och då blir det närmare absurdt att påstå att vi utan större kunskap och utbildning faktiskt kan ha edge på de som jobbat med detta i 10 år och innan dess dubblat HHS och Teknisk Fysik/Industriell Ekonomi @ KTH.

Bör väl poängtera att jag inte på något sätt investerar efter eget huvud utan enbart investerar efter råd från personer som möjligen bör kunna uppnå edge gentemot marknaden.

agazza
2011-01-07, 13:24
Problemet med din logik är att du förutsätter att du på något rationellt och objektivt sätt kan bedöma hur börsen som helhet är värderad. Ifall någon kunde göra detta hade denne varit _väldigt_ rik idag, och de som lyckats under kortare perioder har då kunnat göra stora pengar. Det är lite som när pokerspelare med konton i Euro undrar ifall de ska bya till Dollar - vem fan vet?

Nu säger jag inte att ingen kan veta ett jota om börsens värdering, men det förefaller osannolikhet att en person med någon större säkerhet kan göra mer än att peka på makroindikationer som i sin tur stöder argumentationen, eftersom det är så mycket osäker information där ute.

Kontentan är att vi som ännu inte har fått erbjudande om tjänst hos Brummer & Partners troligen inte kan bedöma marknadens totala värdering speciellt bra, och framförallt inte i närheten av den vägda bedömning bland investerare. Jag menar, varför skulle vi som står för en mikrodel av börsens värde ha en edge på de som står för stora delar av den? Läser man mikroteori inser man snart att varje edge kommer att försvinna allt eftersom den uppdagas, och då blir det närmare absurdt att påstå att vi utan större kunskap och utbildning faktiskt kan ha edge på de som jobbat med detta i 10 år och innan dess dubblat HHS och Teknisk Fysik/Industriell Ekonomi @ KTH.

Bör väl poängtera att jag inte på något sätt investerar efter eget huvud utan enbart investerar efter råd från personer som möjligen bör kunna uppnå edge gentemot marknaden.

Du gör det alldeles för invecklat, jag handlar när världsekonomin/marknaden är dålig/låg.
Då investerar jag i större bolag som jag anser relativt säkra, tex boliden och H&M.
utan att ha någon större koll alls på bolagens strategi så vet jag ändå att råvaror och kläder säljer sämre när folk har dålig ekonomi, och att dessa kommer sälja bättre när världsekonomin/marknaden blir bättre.

Allt detta tar otroligt lång tid men går ändå i vågor. därför behöver jag inte träffa perfekta lågpunkter och högpunkter för att jag ska göra en bra procentvinst ändå, plus har jag eventuell avkastning.

Nyckeln för mig är stort kapital när jag väl investerar, jag är inte ute efter att bli en ny Warren Buffet, jag vill bara vara säker på att mina investeringar kommer öka i värde, även ifall det tar 5-10 år innan nästa sälj eller köptillfälle.

Matte_Maiden
2011-01-07, 13:34
Invecklat? Det handlar snarare om att du antingen inte förstår värderingen som sker i lågpunkter eller att du tror dig förstå lågpunkten bättre än marknaden.

Du verkar sätta någon form av ekvivalenspil mellan lågt värderad börs i absoluta mått och lågt värderad börs i relativa mått. Att börsen kraschar är ingen som helst garanti för att börsen är lågt värderad, utan enbart en garanti för att den är lägre värderad än tidigare. Med ditt antagande skulle man kunna göra pengar på att alltid köpa när börsen går ner x% för att sedan sälja när börsen gått upp y%, nedgången visar på att börsen blir lågt värderad vilket i sin tur bör tala för en framtida uppgång. Det finns ingen sådan säkerhet, efter att en bubbla spricker kan fortfarande de bakomliggande resurserna vara övervärderade - trots att de tappat 95% av sitt värde på börsen.

Det du gör är att du handlar efter konjunktur därför att du tror att företagen per automatik blir undervärderade då börsen gått dåligt och vice versa. Detta stämmer inte, eftersom marknadsvärdet återspeglar både substans och framtidstro. Marknadsvärdet tar alltså hänsyn till vad profesionella analytiker tror om framtiden (och det är här du eventuellt skulle haft din edge, enligt din strategi).

Vill du ha säker och trygg avkastning på lång sikt är det ju bara att köpa index-fonder (typ Avanza Zero) för att sedan behålla dem. De kommer trots allt att följa index över tid vilket bör slå din nuverande strategi stort med i princip liknande varians. Ett felaktigt antagande om börsens värdering kommer kosta dig mycket mer än den eventulla risken att ligga i index-fonder 24/7. Framförallt med tanke på att du troligen inte är kapabel att göra dessa estimeringar, eftersom det i princip inte finns någon som på ett bra sätt kan göra det.

Giljotinen
2011-01-07, 23:51
Vad tycker ni om DI? Testade deras "simulator" under ett par månaders tid och ökade min startsumma med ca 1000% genom att förlita mig på "ful-aktier" med regelbundna kurvor. Så jävla lätt kan det ju absolut inte vara i verkligheten.

Prankie
2011-01-08, 00:03
Jag tycker ändå det finns mycket sanning i agazzas strategi. Rent akademiskt förespråkar många att priset är alltid korrekt då det speglar det folk vet och deras framtidstro. Men för institutionsförvaltare handlar det sällan om plocka rätt aktier utan vara i rätt marknad beroende på var vi befinner oss i konjunkturen. Under kris och när finansbubblor spricker flyttas enorma summor pengar från aktiemarknad till andra marknader, oftast råvaror eller valuta. När det händer är det sällan rationellt, då drabbar det även starka företag.

Tomas W
2011-01-08, 00:23
Där hade du tur. ;)

Jepps, hade på känn att den skulle dyka efter allt den har stigit senaste tiden.

Matte_Maiden
2011-01-08, 02:07
Jag tycker ändå det finns mycket sanning i agazzas strategi. Rent akademiskt förespråkar många att priset är alltid korrekt då det speglar det folk vet och deras framtidstro. Men för institutionsförvaltare handlar det sällan om plocka rätt aktier utan vara i rätt marknad beroende på var vi befinner oss i konjunkturen. Under kris och när finansbubblor spricker flyttas enorma summor pengar från aktiemarknad till andra marknader, oftast råvaror eller valuta. När det händer är det sällan rationellt, då drabbar det även starka företag.

Det du skriver stöder inte på något sätt hans strategi.

Att hemma-investerare skulle ha edge på marknaden bara för att man väljer "uppenbara" lågvärderingar är knäppt. Om det är så uppenbart att börsen är lågt värderad skulle det inte ta lång tid innan värderingen korrigerats av investerare.

Strategin fungerar ju bara ifall på något sätt kan värdera börsen bättre än andra, vilket i sammanhanget är absurdt.

agazza
2011-01-08, 14:24
Börsen består inte enbart av proffs, långt ifrån.

Jag behöver inte värdera börsen, jag vet iomed lågkonjuktur så säljer råvaror sämre, men råvaror säljer alltid.

Boliden döck från runt 100 lappen till 14 kronor i samband med lågkonjukturen och har nu återgått till ungefär samma värde, jag räknar, eller kanske skulle säga att jag litar helt på att ungefär samma scenario kommer hända igen ifall det blir en till "kris". Botten kommer antagligen inte bli lika låg, men jag räknar med att göra en ordentlig procentvinst igen. Jag behöver bara vänta på rätt lägen för mig.

Värdering har inte bara med investerarna att göra, det handlar om ifall ett företag får sälja sin produkt eller inte också vid tidpunkten

EDIT: har inte tid att utveckla mig, mitt internet ligger nere och sitter på ett cafe nu.

hallar
2011-01-08, 14:55
Matte_Maiden och Agazzas diskussion tycker jag är intressant. Jag håller med Agazza att om man visste när det är en dip så kan man såklart köpa där. "Börskraschen" som var hösten 08 var ju ett sådant tillfälle som man i efterhand kan tänka, där borde man ha köpt, sedan dess har börsen gått bra under 2009, 2010. Jag diskuterade detta lite med min far som sysslar mycket med aktier om varför han inte köpte på sig mer då. Bankerna kraschade och ingen visste hur långt ned det skulle sjunka. Svårt att pumpa in sina likvida medel då. Svårt att veta när börsen är undervärderad.

Tanken på ett långsiktigt sparande är tilltalande, att sätta av pengar varje månad och sätta in på börsen för att på så sätt investera både när börsen står högt och lågt. Så långt är det ju inte så komplicerat. Men sedan då? Säg att börsen går upp en 40 %, kanske börsen börjar bli överhettad, räntorna stiger osv. Då kanske man skall lägga sina pengar på hög istället och invänta en börsnedgång och köpa då istället? Men med det resonemanget borde man ju sälja istället och köpa tillbaka i nedgång. Men då kommer säkert börsen sticka iväg ytterligare. Nä detta är svårt, men framförallt spännande och roligt.

När säljer ni en aktie? Hur resonerar ni?

- Sälja direkt om går ned 20%?
- Sälja cyklisk aktie som Boliden nu när den har gått upp igen?
- Aldrig sälja aktie som man tror på långsiktigt på trots att den får stryk i en allmänt negativ börs?

Matte_Maiden
2011-01-09, 00:56
För att klargöra lite saker:

1) Jag försöker inte säga att man inte ska försöka köpa när börsen bör vara lågt värderad.
2) Jag försöker inte säga att det inte går att konstatera självklara saker.

Det jag försöker säga är:
1) Vi kan aldrig veta ifall börsen är lägre värderad än vad den bör vara vid en givet tidpunkt, allt är spekulationer. Då börsen går snabbt och vi ser anledning till detta kan vi troligen säga att börsen är bättre värderad, men inte mer än så.
2) Vi använder information på fel sätt. Att du sitter och skriver dessa saker bevisar i princip detta. Ifall det är så lätt att man gör i princip gratispengar på att handla i aktien x eftersom den gör a, b och c i givna skeden skulle _alla_ investerare göra detta. Allt handlar om hur vi bedömer risker och värdet av de strategiska besluten.

"Boliden döck från runt 100 lappen till 14 kronor i samband med lågkonjukturen och har nu återgått till ungefär samma värde, jag räknar, eller kanske skulle säga att jag litar helt på att ungefär samma scenario kommer hända igen ifall det blir en till "kris"."

Okej. Ifall detta antagande är i närheten av den sanning du verkar tro föreslår jag att du belånar allt du äger och ser till att bli rik. Du gör så otroligt fundamentalt dumma misstag genom att anta dessa saker.

"Börsen består inte enbart av proffs, långt ifrån."

Hur många procent av börsens värde kontrolleras av människor med bättre vetande än dig? Än mig? Av "proffs"? Det är absurdt att sitta och tro att man har edge på människor med så mycket större kunskap och teknik tillhanda.

Jag försöker inte hävda att du inte kan göra pengar på detta sätt, men jag ställer mig väldigt frågande till att du kan göra i närheten av de pengar som en index-fond gör över tiden. Alternativkostnaden av att ha pengarna hyfsat liggande är stor. Det jag framförallt ställer mig frågande till är din inställning att du relativt objektivt kan bedömna marknader. Gjorde du liknande bedömningar 2006? Varför kan du göra dessa idag? Är det för att råkat läsa en artikel av en av alla dessa ekonomer som granaterar en dipp 2012? Om det är något historien har lärt oss är det att för nästan alla varit omöjligt att effektivt förbereda sig för framtiden.

Att ekonomin går i cykler är fakta, att ekonomin även har andra mönster som är svåra att förutspå är också fakta. Det ända jag kan konstatera är att börsen genererat bra tillväxt på kapital över tiden, och därför har jag mina pengar där. Jag är inte duktig nog att förutspå nästa dipp, om det kommer någon riktig dipp. Jag hoppas att börsen går ner 90% närmsta två åren, så att jag kan investera i bra företag billigt - men det är knappast troligt. Mer troligt hoppas jag på att börsen utvecklas som den ska och att jag fortsatt kan investera för framtida vinster i företag som har fundamentala fördelar, snarare än företag som råkar gynnas i trendanalys.

Matte_Maiden
2011-01-09, 01:03
hallar:
Ifall man köper en aktie av trendmässiga skäl (man tror att man kan bedömma rörelser som inte fundamentalt uppbyggda) bör man resonera så (tror jag, jag är inte high på teknisk analys eftersom jag personligen tror att det är väldigt överskattat). Jag investerar i företag som gör vinster och därmed gör mig rikare, även justerat för aktiekursen. Många glömmer detta, att det är ägandet av ett vinstdrivande företag, som gör de flesta aktieägare rika. Så länge jag inte finner aktierna övervärderade gentemot framtida vinster samt substans behåller jag dem, så länge det inte finns bättre företag att investera i.

Här skiljer sig mycket mellan mig och Agazza, jag är passiv ägare i företag jag tror på långsiktigt. Jag anser att de är undervärderade samtidigt som jag kan se att de gör goda vinster. Agazza är mer intresserad av trender i ekonomin och hur dessa påverkar aktiekursen snarare än den faktiskta vinsten företag gör. Här är den stora skillnaden mellan teknisk analys och fundamental analys. Jag ser mig som aktieägare av ett bra företag, jag tror att Agazza primärt ser sig som aktieägare av ett företag han tror kommer att gå upp i kurs.

The_RobRoy
2011-01-09, 01:20
Tänk för några år sedan hade jag varit inne här och huggit precis som Matte gör nu, håller jag på att bli så gammal och trött? :confused:
Matte_Maiden tycker jag i alla fall har kloka inlägg som han förklarar på ett bra sätt.

Tänkte dela med mig av ett område som jag identifierat, där man som små-sparare (de som investerar < 100 000 kr per bolag) har möjlighet att gå in och öka på sannolikheterna kraftigt för att tjäna pengar. Det är små illikvida bolag. Detta är bolag som de stora analyshusen aldrig bryr sig om att analysera. Och även om de gör de, så kan de inte kliva in i bolaget, eftersom omsättningen kanske är 200-300 000kr på en dag. Det blir helt enkelt helt ointressant för en förvaltare.

Här kan man som privatsparare utnyttja alla felprissättningar som sker, när en skock privatinvesterare är de enda personer som styr handeln i bolaget. Jag har även märkt att TA-analys fungerar mycket bättre på dessa bolag. Kanske därför TA är så populärt på aktierna på Venture exchangen i Kanada?

Så har ni mycket tid och intresse att lägga på "trading", så sikta in er på dessa bolag är mitt tips. Jag är ganska övertygad om att jag hade kunnat generera en god avkastning om jag tradat om dagarna i dessa bolag. Nu jobbar jag dock istället och har 1 månads inlåsning på mina aktieinnehav.

CoRe_85
2011-01-09, 02:08
Riskjusterad avkastning är ett ord som saknas i denna tråd. Det är väldigt få personer som konsekvent över tid lyckas prestera bättre än index till samma eller lägre risk. Lyckas en, två, eller tre gånger på dippar kan man göra, men att göra det över tid?

Alla som har läst N Taleb är bevandrade i vart vi brister när vi uppskattar vilken population vi använder som urval och varför detta lätt blir fel. Vi ser och hör bara vinnare, inga förlorare.

Matte_Maiden och Agazzas diskussion tycker jag är intressant. Jag håller med Agazza att om man visste när det är en dip så kan man såklart köpa där. "Börskraschen" som var hösten 08 var ju ett sådant tillfälle som man i efterhand kan tänka, där borde man ha köpt, sedan dess har börsen gått bra under 2009, 2010. Jag diskuterade detta lite med min far som sysslar mycket med aktier om varför han inte köpte på sig mer då. Bankerna kraschade och ingen visste hur långt ned det skulle sjunka. Svårt att pumpa in sina likvida medel då. Svårt att veta när börsen är undervärderad.

Hur vet om man om det är en dip och hur hittar man botten? Såhär i efterhand tar det 5 sekunder att hitta botten på Boliden. När man sitter där, dag ut och dag in med röda siffror som bara pekar nedåt, är det inte alltför många som är beredda att betta på en kraftig uppgång senare. som Matte_Maiten skrivit, varför belånar man inte konto + kåk och köpte Boliden för alla pengar man hade om det var ett soklart case?

Klart man kan pytsa in pengar under kraftiga dippar / nedgångsperioder för att ta bet på en uppgång. Men jag håller inte med att den kommande uppgången var så uppenbar som vissa påstår. Japanska börsen toppade 1989 och har sedan dess fallit till drygt 1/4 av toppen. Vad säger att detta inte kan hända Sverige?

Vem kan säga hur stor del av dagens oljepris som är spekulation och hur mycket är reell efterfågan? Samma sak med guld, silver, you name it.

hallar
2011-01-09, 13:10
hallar:
Ifall man köper en aktie av trendmässiga skäl (man tror att man kan bedömma rörelser som inte fundamentalt uppbyggda) bör man resonera så (tror jag, jag är inte high på teknisk analys eftersom jag personligen tror att det är väldigt överskattat). Jag investerar i företag som gör vinster och därmed gör mig rikare, även justerat för aktiekursen. Många glömmer detta, att det är ägandet av ett vinstdrivande företag, som gör de flesta aktieägare rika. Så länge jag inte finner aktierna övervärderade gentemot framtida vinster samt substans behåller jag dem, så länge det inte finns bättre företag att investera i.

Här skiljer sig mycket mellan mig och Agazza, jag är passiv ägare i företag jag tror på långsiktigt. Jag anser att de är undervärderade samtidigt som jag kan se att de gör goda vinster. Agazza är mer intresserad av trender i ekonomin och hur dessa påverkar aktiekursen snarare än den faktiskta vinsten företag gör. Här är den stora skillnaden mellan teknisk analys och fundamental analys. Jag ser mig som aktieägare av ett bra företag, jag tror att Agazza primärt ser sig som aktieägare av ett företag han tror kommer att gå upp i kurs.

Investering i Sann Buffett anda! Det är även så jag investerar, och planerar att investera i framtiden. Bolag man tror på, förstår och som framförallt ger vinst. Fundamentalt tänk! Då bränner man inte bort pengar på courtage vid köp/sälj hets och så skattar man inte bort pengar i samma utsträckning utan de kan istället växa till sig. När säljer du dina aktier? Vilka vilkor skall vara uppfyllda?

Matte_Maiden
2011-01-09, 14:38
Investering i Sann Buffett anda! Det är även så jag investerar, och planerar att investera i framtiden. Bolag man tror på, förstår och som framförallt ger vinst. Fundamentalt tänk! Då bränner man inte bort pengar på courtage vid köp/sälj hets och så skattar man inte bort pengar i samma utsträckning utan de kan istället växa till sig. När säljer du dina aktier? Vilka vilkor skall vara uppfyllda?

De vilkoer jag ser relevanta är större förändringar fundamentalt som gör att alternativkostnaden överstiger avkastningen. Finns det bättre placering för pengarna så omfördelar jag. Det är inget hokus pokus men heller ingen exakt vetenskap (i den mån att jag säljer då aktien gått upp x procent med 5 värdesiffrors exakthet).

Utgångspunkten är som du säger fundamental analys där man ska förstå vad företaget gör och varför de idag tjänar pengar och varför de i framtiden kommer tjäna pengar. Vinst är viktigt, många underskattar detta och väljer riskfyllda bolag utan egentlig substans.

agazza
2011-01-09, 18:31
hallar:

Precis där satt den.

Det här är inte riktat till dig direkt utan mer en förklaring till tråden.

För att göra det simpelt så handlar jag inom råmaterial industrin. Den är oftast väldigt förutsägbar över långa perioder pga att den följer konjukturen rätt så rakt av.

Eftersom jag inte siktar på att träffa på absoluta lågpunkter eller högpunkter blir det även lättare för mig att handla. Är det lågkonjuktur så kan jag vara någorlunda säker på att aktievärdet kommer stiga iomed att världsekonomin blir bättre.

Jag sätter mig inte in särskilt mycket ifall marknaden är högt eller lågt värderad. Jag ser bara råvarumarknaden som "billig" under lågkonjuktur eftersom produktionen sjunker eftersom färre vill handla och då köps det inga råvaror.

Som jag sagt tidigare är tid och kapital viktigast för mig.

Ett företag (inom råvaror/råmaterial) som går bra och dessutom är undervärderat även under lågkonjukturen kommer ändå antagligen gå ännu bättre under högkonjukturen.

Det är riskabelt, men jag siktar på att lyckas med 2 dippar till och efter det kommer jag bli passiv aktieägare, eller titta närmre på tex avanza zero som du nämner. Det får du gärna fördjupa dig i.

Jag är nybörjare på det här och jag vill lära mig så mycket som möjligt så ifall någon tycker något annat sätt är säkrare och ger högre avkastning så lyssnar jag gärna.

En liten sidnot jag måste ta upp är bankkonton i Norge, jag har både Nordea i Sverige och Norge, men har mestadelen av min lön på kontokortet i Norge, jävligt korkat jag vet, men har inte brytt mig så mycket i det.

Men det roliga jag ville komma till är att jag fick räntan igår, 1050kr.
jag trodde räntan var obefintlig på kontokortet.

Vart kan man räkna med att få högst ränta på pengarna utan att binda dom?

Någon som har erfarenhet av utländska banker?

Matte_Maiden
2011-01-09, 20:05
"Jag är nybörjare på det här och jag vill lära mig så mycket som möjligt så ifall någon tycker något annat sätt är säkrare och ger högre avkastning så lyssnar jag gärna."

"Ett företag (inom råvaror/råmaterial) som går bra och dessutom är undervärderat även under lågkonjukturen kommer ändå antagligen gå ännu bättre under högkonjukturen"

Hur kan du som nybörjade göra en bättre analys av huruvida företaget är undervärderat än resten av marknaden? Du ska om möjligt komma upp i samma information som erbjuds till alla, vilket för en nybörjare aldrig kan ge dig edge.

Du talar även om marknader som lågt värderade eller högt värderade när det snarare är så att det _bättre_ värderade i och med att information blivit tillgänglig. Framtidsutsikterna för råvaror är redan inräknade i värderingarna när du får chansen att köpa och sälja. Tror du verkligen att de som säljer sina aktier till dig totalt missat vad en konjunktur är? Ifall informationen du besitter är så pass säker som du tror är det rent av dumt att dela med sig av den, eftersom den är värd mycket pengar. Problemet är att du missuppfattar hur värderingen på marknaden går till. Det fundamentala i en aktieanalys (eller värdering av något annat för den delen) tar hänsyn till framtiden. Framtida inbetalningar, justerade för risk och inflation, är grunden i aktieanalys. När aktierna du talar om går ner är det för att deras framtidsutsikter faktiskt blir sämre, inte för att de blir undervärderade (vilket såklart kan ske också, men du antar att lågt värderat i absoluta mått per definition ger lågt värderat i relativa mått).

Antingen underskattar du alla andra (och överskattar din egna förmåga) eller så har du missat hur fundamental analys går till. Det handlar om att värdera framtida inbetalningar, att värdera risker och sedan investera där det är bäst. För att din modell faktiskt ska fungera måste väldigt månag personer vilja sälja aktier till mycket lägre pris än vad en förstaårare på ekonomilinjen på SU skulle värdera den till. Sedan måste du vara den enda som förstår att dessa människor är beredda att vräka ut bra aktier till skitpriser. Hur rimligt är dessa antaganden? Att folk säljer aktier för billigt är fakta, men att få tag på dessa aktier är svårt - framförallt för oss privatpersoner eftersom det finns robotar som känner av dessa saker snabbare än vi hinner se kursförändringarna.

Så, det jag tror att du tänker fel på är konjunkturberoende förändringar i kursen. Du tror att när kursen är låg är den undervärderad och att den ska stiga, eftersom den är undervärderad. Det mest troliga är att den redan är bättre värderad, till ett lägre pris än den var innan eftersom den då var övervärderad. Det är så pass stor del av dagens marknad som ägs av proffs och som analyseras av proffs med riktiga superverktyg att vi inte kan hitta dessa edges. Det faktum att du kan basunera ut din strategi här visar på dess orimlighet. Varför kommer du på en strategi som proffsen inte redan tillämpat tillräckligt för att neutralisera edgen?

Anledningen till att Avanza Zero är så fruktansvärt bra för oss vanliga i allmänhet är att vi i allmänhet suger på att analysera aktier. Att kolla på P/E-tal för svenska storbanker räcker inte för att säga att Handelsbanken > Swedbank, utan det krävs rejäl analys av när Swedbanks skitkrediter i öst klarar upp sig - vilket kräver många års studier och erfarenhet för att klara av. Får man hyfsat nära index-tillväxt ska man vara jätteglad, speciellt då alternativen sällan betalar bra (typ sparkonton).

falo
2011-01-09, 21:09
Vad skall man betrakta som minimum startkapital tycker ni?

hallar
2011-01-09, 21:17
Tänkte beskriva min spar/investerings strategi de närmaste åren för lite input.

From i vår kommer jag börja jobba regelbundet och med det följer lön, vilket gör det möjligt att spara regelbundet. Tänker börja med att spara 5000 / mån de första 1,5 åren för att sedan höja till någonstans mellan 5000 och 10 000 per månad då lönen då kommer att höjas då.

Jag tror att det är svårt att pricka toppar och bottnar på börsen så jag kommer att investera kontinuerligt i aktier som jag tror på långsiktigt. Däribland kommer det finnas investmentbolag då man då per automatik får riskspridning och ibland tom rabatt, men även andra bolag som ger vinst och utdelning. Kommer behöva pengar till bostad om ett par år men det kommer nog inte vara några problem om man sparar 60000-120 000 om året och har endel pengar sedan tidigare. Det enda kan skapa problem är ifall marknaden är nedpressad då det är läge att köpa bostad, får fundera lite kring detta. Är inte aktuellt att sälja aktier i ett läge då marknaden är pressad. När tiden börjar närma sig får man nog istället hämta hem endel och ha mer tillgängligt.

Tycker det är roligt att följa med i finansmarknaden och har sedan en tid en prenumeration på DI som jag läser dagligen, spännande när man börjar bli insatt. Jag kan tillägga att jag inte har utbildningen inom ekonomi mer än att jag kommer ifrån en familj som alltid sysslat mycket med aktiehandel. Vad har ni andra för spar/investeringsstrategi de närmaste åren?

the_matsson
2011-01-09, 21:18
Det finns inget minimum startkapital! Eller ja, förutsatt att courtaget inte utgör för många procent av summan då.

Kul tråd det här! Jag har ett ganska nyvunnet intresse för investering, sen ett halvår tillbaks ungefär, och investerade mina första pengar i november. Portföljen ligger hittills på 40 % Ratos och 60 % H&M, och det rör sig fortfarande om rätt små summor! ;)

Jag har en riktigt lång tidshorisont på 20 år och längre, och kommer därför inrikta mig på stabila företag med lång historia av utdelningar och framförallt en bra utdelningstillväxt.

Cykelpump
2011-01-09, 21:30

Du kan väl ta och förklara för mig hur du vet att det är en lågpunkt och inte en större dip som är påväg? Du tror att du är smartare än marknaden? Tillåt mig att tvivla.

Allting blir inprisat direkt, ibland kan det bli en överreaktion och ibland en underreaktion.

Marknaden är smart, den är svår att överlista. Visst kan exempelvis TA fungera p.g.a. att många följer den men det är ändå fundamenta som gäller i längden.

Tror man på en förbättring av konjunkturen så kan man ju postionera sig i cykliska aktier.

Just nu ligger jag i
Lunding Mining (vinst ~70% 2010)
Aoil (vinst ~30% sedan november typ)
Northland Resources (vinst 15-20% sedan oktober typ)
Tele2 (vinst ~30% sedan flashcrashen i maj)
Tretti.se (förlust runt 10% sedan köp men har sålt av det mesta)

Har även lite "lågrisk" i form av Avanza Zero, Lannebo Småbolag, Danske Invest Global Emerging Markets SEK.

Min rekommendation är Lannebo Småbolag/Danske Invest. Kommer vara väldigt svårt, särskilt för någon nya att slå dessa fonder. Väldigt väl förvaltade, slår index rejält i konjunkturuppgångar och följer index ungefär i nedgång.

Global Emerging.. +40% 2010
Lannebo Småbolag: +30% 2010

Cykelpump
2011-01-09, 21:37
Du gör det alldeles för invecklat, jag handlar när världsekonomin/marknaden är dålig/låg.
Då investerar jag i större bolag som jag anser relativt säkra, tex boliden

Hur kan du tycka att ett bolag som Boliden är relativt säkert? Ja kanske om du har en investeringshorisont på 20 år. Ett företag som kan falla 90% på 2 år kallar jag inte säkert. Du vet aldrig hur djupt ner botten är. Även om det faller 90% så kan det falla 90% till. Ponera att recession tog tag rejält och utvecklades till Kina och andra råvaruberoende länder. Många "stabila" företag hade gått i konkurs.

Vad är din definition på säkert?

Cykelpump
2011-01-09, 21:42
Flera inlägg

Håller med till 100% på allt du skriver.

Intresserad om vad du är ägare i? Fonder? Aktier? Redovisa gärna vilka bolag du har och hur mycket av din depå

agazza
2011-01-10, 10:38
"Jag är nybörjare på det här och jag vill lära mig så mycket som möjligt så ifall någon tycker något annat sätt är säkrare och ger högre avkastning så lyssnar jag gärna."

"Ett företag (inom råvaror/råmaterial) som går bra och dessutom är undervärderat även under lågkonjukturen kommer ändå antagligen gå ännu bättre under högkonjukturen"

Hur kan du som nybörjade göra en bättre analys av huruvida företaget är undervärderat än resten av marknaden? Du ska om möjligt komma upp i samma information som erbjuds till alla, vilket för en nybörjare aldrig kan ge dig edge.

Du talar även om marknader som lågt värderade eller högt värderade när det snarare är så att det _bättre_ värderade i och med att information blivit tillgänglig. Framtidsutsikterna för råvaror är redan inräknade i värderingarna när du får chansen att köpa och sälja. Tror du verkligen att de som säljer sina aktier till dig totalt missat vad en konjunktur är? Ifall informationen du besitter är så pass säker som du tror är det rent av dumt att dela med sig av den, eftersom den är värd mycket pengar. Problemet är att du missuppfattar hur värderingen på marknaden går till. Det fundamentala i en aktieanalys (eller värdering av något annat för den delen) tar hänsyn till framtiden. Framtida inbetalningar, justerade för risk och inflation, är grunden i aktieanalys. När aktierna du talar om går ner är det för att deras framtidsutsikter faktiskt blir sämre, inte för att de blir undervärderade (vilket såklart kan ske också, men du antar att lågt värderat i absoluta mått per definition ger lågt värderat i relativa mått).

Antingen underskattar du alla andra (och överskattar din egna förmåga) eller så har du missat hur fundamental analys går till. Det handlar om att värdera framtida inbetalningar, att värdera risker och sedan investera där det är bäst. För att din modell faktiskt ska fungera måste väldigt månag personer vilja sälja aktier till mycket lägre pris än vad en förstaårare på ekonomilinjen på SU skulle värdera den till. Sedan måste du vara den enda som förstår att dessa människor är beredda att vräka ut bra aktier till skitpriser. Hur rimligt är dessa antaganden? Att folk säljer aktier för billigt är fakta, men att få tag på dessa aktier är svårt - framförallt för oss privatpersoner eftersom det finns robotar som känner av dessa saker snabbare än vi hinner se kursförändringarna.

Så, det jag tror att du tänker fel på är konjunkturberoende förändringar i kursen. Du tror att när kursen är låg är den undervärderad och att den ska stiga, eftersom den är undervärderad. Det mest troliga är att den redan är bättre värderad, till ett lägre pris än den var innan eftersom den då var övervärderad. Det är så pass stor del av dagens marknad som ägs av proffs och som analyseras av proffs med riktiga superverktyg att vi inte kan hitta dessa edges. Det faktum att du kan basunera ut din strategi här visar på dess orimlighet. Varför kommer du på en strategi som proffsen inte redan tillämpat tillräckligt för att neutralisera edgen?

Anledningen till att Avanza Zero är så fruktansvärt bra för oss vanliga i allmänhet är att vi i allmänhet suger på att analysera aktier. Att kolla på P/E-tal för svenska storbanker räcker inte för att säga att Handelsbanken > Swedbank, utan det krävs rejäl analys av när Swedbanks skitkrediter i öst klarar upp sig - vilket kräver många års studier och erfarenhet för att klara av. Får man hyfsat nära index-tillväxt ska man vara jätteglad, speciellt då alternativen sällan betalar bra (typ sparkonton).

För att jag investerar över mycket längre perioder. Därför behöver jag inte tänka på allt annat på samma sätt.

Det fundamentala för mig är att handla under lågkonjuktur, då priset nästan alltid är lägre än under högkonjuktur, Och sedan vänta.

Tror inte det är så många på marknaden som sitter och väntar 5-10 år per köp/sälj tillfälle, det är säkert långt ifrån effektivast. Men jag ser det som logisk säker vinst.

Köper jag något som jag som är stabilt under lågkonjuktur så har inte den aktien någon annanstans att ta vägen än upp, även ifall det tar väldigt lång tid.

Du kan väl ta och förklara för mig hur du vet att det är en lågpunkt och inte en större dip som är påväg? Du tror att du är smartare än marknaden? Tillåt mig att tvivla.

Allting blir inprisat direkt, ibland kan det bli en överreaktion och ibland en underreaktion.

Marknaden är smart, den är svår att överlista. Visst kan exempelvis TA fungera p.g.a. att många följer den men det är ändå fundamenta som gäller i längden.

Tror man på en förbättring av konjunkturen så kan man ju postionera sig i cykliska aktier.

Som jag sa behöver jag inte träffa absoluta lågpunkter eller högpunkter eftersom jag investerar över en sån pass lång period. Det gör mig inget ifall en aktie fortsätter dala efter jag valt att köpa, för känner jag mig säker på att företaget inte kommer gå i konkurs så sitter jag helt enkelt på aktien tills marknaden är återställd igen, även om det tar 10 år.

Köper jag i en lågpunkt så är chansen stor att aktien kommer bli mer värd än vad jag gav för den, någon gång.

Aktier inom råvaror är väl cykliska?

Hur kan du tycka att ett bolag som Boliden är relativt säkert? Ja kanske om du har en investeringshorisont på 20 år. Ett företag som kan falla 90% på 2 år kallar jag inte säkert. Du vet aldrig hur djupt ner botten är. Även om det faller 90% så kan det falla 90% till. Ponera att recession tog tag rejält och utvecklades till Kina och andra råvaruberoende länder. Många "stabila" företag hade gått i konkurs.

Vad är din definition på säkert?

Klart ingenting är säkert men ett såpass stort företag som boliden som handlar med en såpass vanlig råvara ser jag som ganska säker, för att marknaden i asien ska konkurrera med dom så måste man ju räkna med frakt och mycket annat också. Jag ser det som mycket säkrare än IT inriktade bolag.

Matte_Maiden
2011-01-10, 11:01
Dina argument är väldigt motsägande.

Du är nybörjare, men ändå kan du bedöma cykler och värderingar bättre än resten av marknaden. Ifall du inte kan bedöma bättre än andra skulle du inte kunna göra vinster på detta sätt, eftersom alla former av edges tas ut av marknaden på sikt.

Du bryr dig inte om att aktierna kan gå ner, för du vet att de kommer gå upp. Samtidigt väljer du att vänta med att köpa _länge_, för att de ska gå ner. Du inser väl att alternativkostnaden av denna strategi är enorm? Var har du pengarna så länge? Du kommer betala i inflation på pengar, vilket är det största argumentet förrutom din överskattning (av din förmåga) / underskattning (av marknadens förmåga) till att din strategi är enorm ineffektiv.

Skulle jag plocka bort mina pengar från marknaden tror jag att det skulle kosta mig i runda slängar 10% av kapitalet, per år. Du förstår väl vilken _otroligt_ edge du måste ha på marknaden då det gäller värdering av börsen kontra börsens marknadsvärde för att kunna ta igen det?

Antingen räknar du med superlåga avkastningskrav (mycket möjlig att du på grund av dålig förståelse för inflation till och med räknar med negativ avkastning utan att veta om det) eller så missuppfattar du det enorma värdet av alternativkostnaden. Att sitta med pengar på banken kostar _enormt_ mycket, om alternativet är att investera på börsen.

Detta kombinerat med uttalanden som att du litar på att dubbeldippen kommer år 201x gör att jag verkligen rekomenderar att du snarare investerar pengarna långsiktigt på en gång i typ index-fonder (face it, du har ingen form av edge på marknaden) eller om du vill ha supersäker men superlåg avkastning se över andra alternativ.

Disclaimer: Givetvis kan börsen rasa och vi alla blir tvungna att sälja oss om 3 år, men det är en risk jag tar. Du tar givetvis eget ansvar för dina egna pengar och medföljande risker (och i slutändan din egen rumpa, för den antar jag har högst marknadsvärde).

agazza
2011-01-10, 11:16
Dina argument är väldigt motsägande.

Du är nybörjare, men ändå kan du bedöma cykler och värderingar bättre än resten av marknaden. Ifall du inte kan bedöma bättre än andra skulle du inte kunna göra vinster på detta sätt, eftersom alla former av edges tas ut av marknaden på sikt.

Du bryr dig inte om att aktierna kan gå ner, för du vet att de kommer gå upp. Samtidigt väljer du att vänta med att köpa _länge_, för att de ska gå ner. Du inser väl att alternativkostnaden av denna strategi är enorm? Var har du pengarna så länge? Du kommer betala i inflation på pengar, vilket är det största argumentet förrutom din överskattning (av din förmåga) / underskattning (av marknadens förmåga) till att din strategi är enorm ineffektiv.

Skulle jag plocka bort mina pengar från marknaden tror jag att det skulle kosta mig i runda slängar 10% av kapitalet, per år. Du förstår väl vilken _otroligt_ edge du måste ha på marknaden då det gäller värdering av börsen kontra börsens marknadsvärde för att kunna ta igen det?

Antingen räknar du med superlåga avkastningskrav (mycket möjlig att du på grund av dålig förståelse för inflation till och med räknar med negativ avkastning utan att veta om det) eller så missuppfattar du det enorma värdet av alternativkostnaden. Att sitta med pengar på banken kostar _enormt_ mycket, om alternativet är att investera på börsen.

Detta kombinerat med uttalanden som att du litar på att dubbeldippen kommer år 201x gör att jag verkligen rekomenderar att du snarare investerar pengarna långsiktigt på en gång i typ index-fonder (face it, du har ingen form av edge på marknaden) eller om du vill ha supersäker men superlåg avkastning se över andra alternativ.

Disclaimer: Givetvis kan börsen rasa och vi alla blir tvungna att sälja oss om 3 år, men det är en risk jag tar. Du tar givetvis eget ansvar för dina egna pengar och medföljande risker (och i slutändan din egen rumpa, för den antar jag har högst marknadsvärde).

Jag behöver inte bedöma cykler bättre än resten av marknaden, alla handlar inte enligt cykler. Och jag blir inte heller utestängd av dom som gör det. Som du tänker så skulle bara alla experter med edges kunna göra sig pengar på aktier och alla vi andra är rövknullade, hur gör du pengar ifall alla andra har edges motför dig?

Det andra är inte ett motsägande, som jag sagt, det är väl inget problem att se att marknaden är låg under lågkonjuktur, det är inte heller omöjligt att handlar man under lågkonjuktur kan kursen sjunka ännu mer.

Men på sikt kommer högkonjuktur och kursen går antagligen upp.

Jag ser det endast som logiskt, och jag ser inte problemen som du ser när jag handlar över så långa cykler.

Det där sista vet jag inte ifall du bara var dryg eller vart du nu vill komma. Hittills har aktiehandeln gått väldigt bra för mig, just nu sitter jag på mina sparpengar, tyvärr på ett sparkonto, men det kommer iaf inte drabbas av en dubbeldipp ifall det kommer någon.

Matte_Maiden
2011-01-10, 11:39
Jag behöver inte bedöma cykler bättre än resten av marknaden, alla handlar inte enligt cykler. Och jag blir inte heller utestängd av dom som gör det. Som du tänker så skulle bara alla experter med edges kunna göra sig pengar på aktier och alla vi andra är rövknullade, hur gör du pengar ifall alla andra har edges motför dig?

Det andra är inte ett motsägande, som jag sagt, det är väl inget problem att se att marknaden är låg under lågkonjuktur, det är inte heller omöjligt att handlar man under lågkonjuktur kan kursen sjunka ännu mer.

Men på sikt kommer högkonjuktur och kursen går antagligen upp.

Jag ser det endast som logiskt, och jag ser inte problemen som du ser när jag handlar över så långa cykler.

Det där sista vet jag inte ifall du bara var dryg eller vart du nu vill komma. Hittills har aktiehandeln gått väldigt bra för mig, just nu sitter jag på mina sparpengar, tyvärr på ett sparkonto, men det kommer iaf inte drabbas av en dubbeldipp ifall det kommer någon.

För det första: jag har investerat efter egen hjärna. Jag är alldeles för okunnig för att kunna skaffa mig en edge mot marknaden. Jag investerar enbart efter vad person nära mig med väldigt stor kunskap och förmåga säger (vilket även är anledningen till att jag inte skriver ut vad jag köper).

Du väljer att se dina investeringar väldigt långsiktigt. Problemet med det tänket kombinerat med att bara investera när _du_ anser att marknaden är lågt värderad är att du kommer stå väldigt länge med pengarna utanför marknaden, vilket i princip äter upp din avkastning för de åren du har pengarna på marknaden - med tanke på alternativkostnaden och inflation. Sedan förutsätter du att man kan säga att marknaden är lågt värderad för att den rasat, det kan man inte. En marknad kan faktiskt vara övervärderad även efter att bubblan spruckit eller efter att en justerade dipp skett. Det är här du gör felet, du tror att din bedömning av marknaden ger dig avkastning. Ifall det var så enkelt, tror du inte att alla skulle investera i dessa papper rakt av, istället för att ligga med pengarna/resurserna på andra ställen? Ifall du nu inte själv är den som bedömer värderingen, utan låter någon annan utomstående göra det, varför skulle denna person exklusivt ge dig en bättre bedömning än vad andra har? Och framförallt, varför går du då ut med denna värdering här?

Jag tror inte att du riktigt greppar hur mkt det kostar dig att ha pengarna utanför marknen. Jämför över 10 år. Att ha pengarna investerade med snittavkastning på 10% eller investera pengarna under 5 år med snittavkastning på 15%, medan du har en snittavkastning på 0% de andra åren.

(1.1^10) = 2.59
(1.15^5) = 2.01

I detta exempel har jag varit snäll mot dig, eftersom jag gett dig högre avkastning än index för de åren du har investerat dina pengar samt att jag inte räknat på negativ avkastning för de åren du är utanför marknaden (vilket i min mening är befogat). Om vi ger dig 10% avkastning på 5 år och -1% i avkastning de andra åren:

(1.1^5)(0.99^5) = 1.53

Så, över en 10-årsperiod kan du förlora i runda slängar hela ditt startkapital på att inte investera optimalare. Siffrorna är inte helt ur luften, har sett siffror på att snittåret för börsen varit drygt 10% exklusive utdelningar. Inflationen kryper uppåt och ofta större än riskfri ränta.

Jag säger absolut inte att du inte kan göra pengar i absoluta mått, men i relativa mått är strateginväldigt ineffektiv. Detta är också i riskmått, eftersom din riskbedömning av allt att dömma är obefintlig. Eller ja, du säger att du inte tror att företagen går i konkurs. Det har många män bättre än både dig och mig sagt tidigare.

Angående rumpan var det ett skämt. Varken mer eller mindre.

agazza
2011-01-10, 12:31
Vad ska jag investera i om jag ska få ha, vi säger >7% avkastning tycker du?

Har jag >7% ifall det kommer en dubbeldipp?

Är det alltså fel att handla på sig aktier som oftast drabbas negativt under lågkonjuktur så som inom råvaruindustrin? Varför?

Jag inser att min tänkande inte ger samma avkastning, men jag räknar med att värdeökningen på aktierna ska täcka den luckan ordentligt.

Iomed det så vet jag att det krävs otroligt hög % vinst på det jag köper, men det är något jag tror är möjligt just pga att vi fortfarande är i en "världskris".

Det känns som ett bra tillfälle att våga känner jag, det är inte ofta det händer att man har såna lägen.

Matte_Maiden
2011-01-10, 12:50
Tänk på att 7% avkastning i 10 år är rejält mer än vad mitt andra exempel.

Jag skulle investera i index-fonder. Mellan åren 1919 och 2003 har Stockholmsbörsen haft en realökning årligen på 6,6%. Betänkt även hur mycket du går miste om ifall dubbeldipen faktiskt inte kommer. För det är faktiskt så, vi kan inte idag säga om det kommer att ske. Vi kan bara göra estimerinar och därefter estimera vad som händer ifall det faktiskt händer.

Du får gärna länka till lite artiklar som stöder dubbeldipen. Det är en högst möjlig utgång, men det är troligen minst lika troligt att dubbeldipen inte sker i den formen det negativa gardet förutspår. Det finns så många scenarior att det i princip blir omöjligt att första exploatera det. Jag gillar att använda pokerexemplet när man inte har en aning om hur ens motståndare spelar, vad är bäst: försöka utnyttja vaga tendenser som det inte finns riktig data bakom eller att försöka spela nash-jämvikt? Nash-jämvikter är väldigt viktiga i sådana här lägen, eftersom det visar på ens logiska utfall snarare än komplexa försök att hitta edges där de inte finns.

Det är även lite konstigt (för mig iallfall fall, jag är 22 år) att handla i cykler om uppåt 10 år. Framförallt när det varken mer riskfritt (risken att du bedömer läget fel är mycket stor - framförallt när det gäller konkurser och dylikt) eller bättre betalt att göra så.

agazza
2011-01-10, 13:26
Tänk på att 7% avkastning i 10 år är rejält mer än vad mitt andra exempel.

Jag skulle investera i index-fonder. Mellan åren 1919 och 2003 har Stockholmsbörsen haft en realökning årligen på 6,6%. Betänkt även hur mycket du går miste om ifall dubbeldipen faktiskt inte kommer. För det är faktiskt så, vi kan inte idag säga om det kommer att ske. Vi kan bara göra estimerinar och därefter estimera vad som händer ifall det faktiskt händer.

Du får gärna länka till lite artiklar som stöder dubbeldipen. Det är en högst möjlig utgång, men det är troligen minst lika troligt att dubbeldipen inte sker i den formen det negativa gardet förutspår. Det finns så många scenarior att det i princip blir omöjligt att första exploatera det. Jag gillar att använda pokerexemplet när man inte har en aning om hur ens motståndare spelar, vad är bäst: försöka utnyttja vaga tendenser som det inte finns riktig data bakom eller att försöka spela nash-jämvikt? Nash-jämvikter är väldigt viktiga i sådana här lägen, eftersom det visar på ens logiska utfall snarare än komplexa försök att hitta edges där de inte finns.

Det är även lite konstigt (för mig iallfall fall, jag är 22 år) att handla i cykler om uppåt 10 år. Framförallt när det varken mer riskfritt (risken att du bedömer läget fel är mycket stor - framförallt när det gäller konkurser och dylikt) eller bättre betalt att göra så.

Det finns ju bankkonton som ger upp till 5 % ränta ifall du binder dig, varför ens hålla på med aktier ifall man inte får högre avkastning?

Är 6,6 % i snitt? Ifall inte, hur har det sett ut vid liknande tider som dessa?

jag tycker videorna på den här sidan brukar vara intressanta

http://perfectstockalert.undergodincorporated.com/market-videoscharts

Sker det ingen dubbeldipp så ja, då blir det antagligen fonder, något företag med bra utdelning eller ett sparkonto, men jag tänker vänta ett eller två år för att se först hur det hela utspelar sig.

agazza
2011-01-10, 13:41
Tillägg

För dom som är intresserade av sparkonton så finns det en bra kalkylator här

http://www.vg.no/dinepenger/kalkulator/kalkulator.php?id=281

Då gäller det norska banker, det är fritt att föra över pengar mellan länderna, eller ja, för mig kostar det 150kr på nordea.

Cykelpump
2011-01-10, 14:00
Det finns ju bankkonton som ger upp till 5 % ränta ifall du binder dig, varför ens hålla på med aktier ifall man inte får högre avkastning?

Sker det ingen dubbeldipp så ja, då blir det antagligen fonder, något företag med bra utdelning eller ett sparkonto, men jag tänker vänta ett eller två år för att se först hur det hela utspelar sig.

När du har väntat ut markanden och sett var den har tagit vägen så har den nya riktningen redan blivit inprisad. Du kommer få betala dyrt för att ha stått utanför och väntat förutsatt att det inte blir en dubbeldipp. Det kommer då bli mycket svårt att göra 15-20% per år då en konjunkturuppgång redan är inprisad.

Vad säger dessutom att om du nu har väntat ut marknaden i 1-2 år att det inte kan ske en dubbeldipp då? Hur kan du avgöra att det inte kommer uppstå några problem som leder till en ny kris? Har du så bra insikt i amerikanska lån, kinesiska bomarkander, politisk inverkan etc? Då har du köpt på toppen och ska vänta 10? år tills du ligger på plus igen?

Minimjölk
2011-01-10, 15:17
Jag inser at tdet finns bättre beprövade metode roch verkyt för aktiehandle men att gå lite mot strömmen och följa sin magkänsla fungerar ofta rätt bra. Likväl som att använda sunt förnuft och att inte riskera kapital som man verkligen behöver vid en given tidpunkt.

För några år sedan när aktiemarkanden peakade blev jag tillrådd av min lokala banka att sätta in en stor klumpsumma pengar på aktiefonder och sedan sätta in en jämns ström av pengar. Som tur avböjde jag detta råd och började "bara" med månadsparande vilket kostade mig en del pengar när börsen sedan gick åt skogen men när det sedan börjat stabiliserats gick jag in med 1/3 av mitt tillgängliga kapital i varierande marknader samtidigt som jag fortsatte med mitt sparande från vecka till vecka. Först gick det sådär men när börserna sedan började återhämta sig gick jag break-even för att sedan gå upp på plus. Jag sålde tyvärr av ca halva innehavet inför hösten och missade lite av uppgången men satte sedan in ca 2/3 av mitt kapital och tog del av uppgångarna 2010. Här var jag dessutom mer aktiv under de orlliga sommarmånaderna och köpte och sålde vid rätt tillfälle för uppgång och nedgång. Jag har nu på slitet sålt av en del av mitt innehav och ligger nu på ca 50/50 i väntan på att se vad som händer med marknaden. Om vi sjunker nedåt en bot är jag inte orolig att gå "all in" men just nu känns det som att jag inte är villig att göra det. På sammas sätt kommer jag troligtvis sälja av mer om börsen går upp ytterligare. Viss missar jag en del uppgångar genom detta men jag riskerar heller inte att tappa allt jag sparat ihop.

Mycket möjligt att en indexfond är bättre i långa loppet men genom att handla mer själv och lära av sina misstag så blir man automatiskt lite bättre på det man gör.

Att sälja när något står högt och köpa när det står lågt gör ju i alla fall att risken att tappa för mycket pengar minskar, med den kostnaden att man kanske missar en del uppgång med.

Cykelpump
2011-01-10, 16:29
Att sälja när något står högt och köpa när det står lågt gör ju i alla fall att risken att tappa för mycket pengar minskar, med den kostnaden att man kanske missar en del uppgång med.

Så du påstår att när en aktie står högt så är den övervärderad? Detta är precis samma argument som Agazza använder. Hur vet du att marknaden inte är på väg mot ett ATH tillexempel? Om en aktie/index står "högt" så beror det på att markanden värderar bolaget/indexet till det vid just det tillfället, inte att den är övervärderad.

Problemet i ditt resonemang är att du förutsätter att börsen kommer gå i cykler som är jämna, aktier kommer att ha ett visst värde, för att sedan tappa 50% när det blir kris och sedan stiga 150% tills nästa kris. Hade det varit så enkelt så hade alla kunnat tjäna stora pengar. Men du kan inte veta om det kommer att bli en 10-årig bullmarknad där aktier 10-faldigar sitt värde eller om det blir en recession likt den på 30-talet.

Man tar även en risk om man inväntar en dipp, tänk så kommer den inte? Vi har haft stor volatilitet nu sista åren men det betyder inte att börsen inte kan stiga med 10% årligen de kommande 10 åren och att en dipp uteblir.

Matte_Maiden
2011-01-10, 17:41

Det är skillnad på real tillväxt och nominell.

Tror du ärligt att du kan åstadkomma bättre än 7% årlig real tillväxt på slantarna? Speciellt med tanke på att du står utanför marknaden och inflationen äter dina pengar. Ifall det är möjligt för dig, dvs för en person som är nybörjare, att göra sådana vinster - borde inte i princip alla vara rika? Vad är det som hindrar folk att gå in och läsa dina tips för att sedan skratta hela vägen till banken?

När jag pratar med vänsterpack brukar jag säga att det inte går att se allt som nollsummespel, men när det gäller edges är det så att inte alla kan ta vara på dem - de jämnas ut ju fler som allokerar sina penger där.

Jag tror inte att spelar någon roll hur många gånger till jag säger detta, eftersom du inte verkar vara mottaglig för det, men problemet med din investeringsstrategi är att den totalt saknar bakomliggande tanke. Du sitter och väntar på magiska indikationer som du hur som helst inte förstå, för att sedan inte bry dig ett dugg om du kom in rätt eller ej - eftersom du ser på sakerna långsiktigt. Det är lite som att vänta tills målisen går på toa för att sedan skjuta, men utan att sikta - för du ser det långsiktigt och du vet ju trots allt att målisen behöver skita en gång till.

Antingen investerar man aktivt för att man faktiskt förstår hur saker och ting fungerar. Man har edge. Man har ett vänte-värde som slår index-fonderna. Eller så är man passiv och letar innehav som låter dig åtnjuta frukterna av uppgångarna trots att du inte behöver lära dig saker (för du verkar ju faktiskt inte vara alltför intresserad av det fundamentala bakom analysen) och utan att behöva lägga ned tid på själva jakten av "prisvärda" och "lågvärderade" papper. För helt ärligt så verkar du inte veta ifall aktierna det, utan det enda måttstocken du har är att de är lägre värderade än igår - vilket alla som läst en börssida vet.

prOtotype
2011-01-10, 19:09
Ett säkert sätt att inte bli rik är att köpa köpwarrants med kraftig hävstång i electrolux precis innan dom bestämmer sig för att tappa 6% på några dagar.
95% av pengarna borta nu. 100% av pengarna borta om dom inte stiger till 21 januari.

hallar
2011-01-10, 20:05
Ett säkert sätt att inte bli rik är att köpa köpwarrants med kraftig hävstång i electrolux precis innan dom bestämmer sig för att tappa 6% på några dagar.
95% av pengarna borta nu. 100% av pengarna borta om dom inte stiger till 21 januari.

Nej det är helt korrekt, jag beklagar. Du har i alla fall inte köpt dem för lånade pengar? Bara att ta nya tag.

Minimjölk
2011-01-10, 20:23
Så du påstår att när en aktie står högt så är den övervärderad? Detta är precis samma argument som Agazza använder. Hur vet du att marknaden inte är på väg mot ett ATH tillexempel? Om en aktie/index står "högt" så beror det på att markanden värderar bolaget/indexet till det vid just det tillfället, inte att den är övervärderad.

Problemet i ditt resonemang är att du förutsätter att börsen kommer gå i cykler som är jämna, aktier kommer att ha ett visst värde, för att sedan tappa 50% när det blir kris och sedan stiga 150% tills nästa kris. Hade det varit så enkelt så hade alla kunnat tjäna stora pengar. Men du kan inte veta om det kommer att bli en 10-årig bullmarknad där aktier 10-faldigar sitt värde eller om det blir en recession likt den på 30-talet.

Man tar även en risk om man inväntar en dipp, tänk så kommer den inte? Vi har haft stor volatilitet nu sista åren men det betyder inte att börsen inte kan stiga med 10% årligen de kommande 10 åren och att en dipp uteblir.

Nej, just för att jag just nu är osäker så väljer jag att ligga 50/50 och kan då bli lite glad oavsett hur det går. Aktiemarknaden skiljer sig inte så mycket jkämfört med boendemarknaden ur det perspektivet att det finns ett stort antal aktörer som väntar på en dipp. Jag vet flera som sitter just nu med pengarna på konto och väntar på att börsen skall sjunka 10-20%. Problemet är att den kanske går upp ytterligare 50% innan den sjunker igen.

Det är klart att en aktie kan fortsätta stiga även om den når ATH men samtidigt minskar ju sannolikheten något då det historiskt sett (de senaste åren) varit svårt när man passerat sina tidigare toppar dels pga att många då väljer at tsäkra hem sina vinster vilket får till följd att värdet minskar. Sedan tror jag nog att marknaden kommer gå mot en ny ATH i nästa högkonjuktur. Detta med tanke på att vi idag har upplevt en av de värsta ekonomiska kriserna historiskt sett men ändå har vi aldrig varit rikare än vi är idag. Folk sitter med mycket pengar som de är beredda att trycka in på given signal.

Fat tony
2011-01-10, 21:32
Några åsikter om fonder?

Kryss
2011-01-10, 21:37
Några åsikter om fonder?

Du får vara lite mer specifik :)

Som en nybörjare själv består min portfölj av avanza zero följt av en norge/världen-fond som presterar godkänt och räntefonder. Har fått en stabil utveckling 2010 utan att vara varken extremt exponerad mot enskild aktiemarknad eller nere i dyra fonder som kostar mer än det smakar.

Duger gott för mig samtidigt som jag lär mig mer om aktiemarknaden och att göra företagsanalyser innan jag investerar i företag själv.

Det beror lite på vad du är ute efter, och vilka fonder...

Fat tony
2011-01-10, 21:49
Du får vara lite mer specifik :)

Om folk ni som köper aktier också köper fonder, själv håller jag med dig "kryss". Känns som att aktier är lite för stor risk för mig än. Min portfolijo består mest av olika tillväxt bolag i china, indien och brazilien.

vad har ni för fonder?

Klein
2011-01-10, 22:01
Jag söker lite tips. Jag har en portfölj med bland annat en fond som går under epitetet "Precious Metals and commodities".

I dagsläget ligger den på -16% jämfört med 2005. Den toppade på +60% år 2008 innan börskraschen och dippade sedan till –30% (från startvärdet i 2005).

Fördelningen är i grova drag följande:

Cereals (främst sojabönor skulle jag tro) 22.2%
Petroleum 19.7%
Industrial Metals 17.7%
Precious Metals 14.6%
Softs 8.7%
Natural Gas 7.6%
Live Stocks 6.1%
Others 3.4%

Jag fattar inte hur den fortfarande kan ligga på minus. Ska inte dessa saker ha gått bra de senaste två åren? Vad om något har gått dåligt av dessa ovan listade typer av "commodities"?

Tomas W
2011-01-10, 22:08
vad har ni för fonder?

Kör på tre olika för tillfället, en säker bas i Avanza zero, sedan SKAGEN Kon Tiki och en Gustavia/Davegårdh fond med inriktning Kazakstan/Centralasien
. Vad kör du själv?

Cykelpump
2011-01-10, 22:35
Några åsikter om fonder?

Bra. Svårt att slå bra förvaltade fonder utan att ta högre risk.

Jag gillar

Lannebo Småbolag
Danske Invest Global Emerging Markets SEK
Avanza Zero

i den ordningen

Fat tony
2011-01-10, 23:53
Vad kör du själv?

Jag är nu sugen på att köpa ännu mer*gah!*

Realinvest
First S Greater China Growth A
Aktia Capital EUR Acc
Simplicity Indien

shape
2011-01-11, 09:26
Tänk för några år sedan hade jag varit inne här och huggit precis som Matte gör nu, håller jag på att bli så gammal och trött? :confused:
Matte_Maiden tycker jag i alla fall har kloka inlägg som han förklarar på ett bra sätt.

Tänkte dela med mig av ett område som jag identifierat, där man som små-sparare (de som investerar < 100 000 kr per bolag) har möjlighet att gå in och öka på sannolikheterna kraftigt för att tjäna pengar. Det är små illikvida bolag. Detta är bolag som de stora analyshusen aldrig bryr sig om att analysera. Och även om de gör de, så kan de inte kliva in i bolaget, eftersom omsättningen kanske är 200-300 000kr på en dag. Det blir helt enkelt helt ointressant för en förvaltare.

Här kan man som privatsparare utnyttja alla felprissättningar som sker, när en skock privatinvesterare är de enda personer som styr handeln i bolaget. Jag har även märkt att TA-analys fungerar mycket bättre på dessa bolag. Kanske därför TA är så populärt på aktierna på Venture exchangen i Kanada?

Så har ni mycket tid och intresse att lägga på "trading", så sikta in er på dessa bolag är mitt tips. Jag är ganska övertygad om att jag hade kunnat generera en god avkastning om jag tradat om dagarna i dessa bolag. Nu jobbar jag dock istället och har 1 månads inlåsning på mina aktieinnehav.

Du pratar antagligen om det återkommande "juniorfenomenet". Förslagsvis Kanada, toronto-börsen, om jag förstår dig rätt.

Bolag med lågt MCAP-värde och låg omsättning med hög volatilitet är absolut ingenting du vill basunera ut som goda tradingförmågor. Framförallt inte till personer som kanske inte vet vad dem gör.

Vidare ger teknisk analys mycket sämre utfall när handeln, som du själv bekräftar, bedrivs av privatpersoner alternativt småsparare, eftersom den blir relativt, och absolut, i mitt tycke, irrationell.

Däremot finns det en klar spänning och potential i Risk/reward vad gäller låga MCAP-bolag, framförallt råvarubolagen just nu, eftersom de har en potentiell riktigt stor uppsida.

prOtotype
2011-01-11, 10:05
Nej det är helt korrekt, jag beklagar. Du har i alla fall inte köpt dem för lånade pengar? Bara att ta nya tag.

Inga lånade pengar och det jag spekulerat med var en medveten risk. Min tanke var att om jag förlorar pengarna så tar det mig ca 2 månader att spara ihop det igen. Om jag lyckas få en saftig vinst så ger det mig en stor fördel tidsmässigt när det gäller ränta på ränta osv i långsiktiga investeringar.
Så högriskhandeln var väldigt medveten av mig.

Asdf
2011-01-11, 10:06
Rapportsängen igång, alcoa slog förväntningarna något, hur tror ni det går med de övriga bolagen?

shape
2011-01-11, 10:27
Jag bifogar en hop nyttiga länkar. Sådant jag själv skulle vilja ha för några år sedan när jag var ny med värdepapper och det som hört till, men som likväl behövs även nu.

Finwiz: Översikt över de amerikanska index. Det finns ett gäng flikar överst på sidan, där det finns spotpriser på ravåror. Valutakurser, amerikanska insideraffärer etc. Mycket bra översiktssida-
http://finviz.com/

Finanskalendrar:

Dag för Dag:
https://www.nordnet.se/mux/web/analys/nyheter/finanskalender.html?market=Sverige

Listade svenska börshändelser, så som bokslut och rapporter från bolag:
http://www.privataaffarer.se/aktier/borshandelser/?section=report

Börsens öppettider och helgdagar. Visar för de nordiska länder och USA, Kanada.
https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/depahandbok.jsp?pageId=1088&siteId=6&selectId=580

Världsindexöversikt:
http://money.cnn.com/data/world_markets/europe/

Mäklarstatistik, bolagsspecifikt. Dvs, vill du se vilka som handlar i en viss aktie, kan du se det här samt se hur mycket dessa har sålt/köpt. Sidan täcker de nordiska länderna. Sidan visar endast per dag. Jag har tagit Aktien Blackpearl som exempel, du får själv skriva in aktuellt bolag i rutan över.
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/marknadsinformation/maklarstatistik/instrument.html?identifier=41187&marketplace=11&marknad=Sverige

Energipriser:
http://www.bloomberg.com/energy/

Basala länkar, men nyttiga.

prOtotype
2011-01-11, 10:33
Jag bifogar en hop nyttiga länkar. Sådant jag själv skulle vilja ha för några år sedan när jag var ny med värdepapper och det som hört till, men som likväl behövs även nu.

Finwiz: Översikt över de amerikanska index. Det finns ett gäng flikar överst på sidan, där det finns spotpriser på ravåror. Valutakurser, amerikanska insideraffärer etc. Mycket bra översiktssida-
http://finviz.com/

Finanskalendrar:

Dag för Dag:
https://www.nordnet.se/mux/web/analys/nyheter/finanskalender.html?market=Sverige

Listade svenska börshändelser, så som bokslut och rapporter från bolag:
http://www.privataaffarer.se/aktier/borshandelser/?section=report

Börsens öppettider och helgdagar. Visar för de nordiska länder och USA, Kanada.
https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/depahandbok.jsp?pageId=1088&siteId=6&selectId=580

Världsindexöversikt:
http://money.cnn.com/data/world_markets/europe/

Mäklarstatistik, bolagsspecifikt. Dvs, vill du se vilka som handlar i en viss aktie, kan du se det här samt se hur mycket dessa har sålt/köpt. Sidan täcker de nordiska länderna. Sidan visar endast per dag. Jag har tagit Aktien Blackpearl som exempel, du får själv skriva in aktuellt bolag i rutan över.
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/marknadsinformation/maklarstatistik/instrument.html?identifier=41187&marketplace=11&marknad=Sverige

Energipriser:
http://www.bloomberg.com/energy/

Basala länkar, men nyttiga.

Länkarna verkar ha nyttig information men jag upplever att jag inte kan göra så mycket med den. Skulle du kunna tänka dig att beskriva lite mer hur du använder tex finwiz och energipriser och i vilka syften?

hallar
2011-01-11, 10:34
Inga lånade pengar och det jag spekulerat med var en medveten risk. Min tanke var att om jag förlorar pengarna så tar det mig ca 2 månader att spara ihop det igen. Om jag lyckas få en saftig vinst så ger det mig en stor fördel tidsmässigt när det gäller ränta på ränta osv i långsiktiga investeringar.
Så högriskhandeln var väldigt medveten av mig.

Perfekt, det är så det skall vara. Nästa gång går det säkert vägen!

ArnoldOnLehmä
2011-01-11, 10:44
Nån som har brummerfonder?

zeusden1
2011-01-11, 10:45
Några åsikter om fonder?

Fonder är toppen, tills man inser att de faktiskt kostar även om man går med förlust. Visst kan det ge riskspridning till andra delar än Sverige, men varför inte då köpa in sig i ett företag som gör exakt samma sak, handlar med värdepapper, utan förvaltningskostnad? Jag pratar självklart om investmentbolag. Finns flera intressanta med riskspridning, bl. a. Vostok Nafta som sysslar med Ryssland.

prOtotype
2011-01-11, 10:54
Perfekt, det är så det skall vara. Nästa gång går det säkert vägen!

Nästa gång är nu. Iom att warranten fallit 90% så fick jag idag samma mängd warrants för 1/10 av pengarna.

Om electrolux nu ville sätta fart mot ett årshögsta inom det snaraste så skulle det göra mig till en klad hest, men att ta igen lite av tappet skulle också räcka ganska långt

shape
2011-01-11, 10:56
Länkarna verkar ha nyttig information men jag upplever att jag inte kan göra så mycket med den. Skulle du kunna tänka dig att beskriva lite mer hur du använder tex finwiz och energipriser och i vilka syften?

Alla är naturligtvis i behov av olika information, eller i olika grader. Jag som t.ex. söker mig mot råvaror är i större behov av t.ex. löpande guld, respektive oljepriser.

Att jag handlar en del med utländska aktier gör att jag även är i behov av aktuella valutakurser, och historik eftersom jag måste växla mina SEK.

Men utöver det här specifika behovet finns det en del marknadssanningar med justeringar i förändring som kan vara bra för alla som investerar att hålla koll på.

T.ex. att Guldpriset många gånger styrs av oro över världsekonomin, eftersom guld anses vara mer värdebständigt än aktiespekulation. Det här kan naturligtvis ge en fingervisning hur investerare ser på marknaden och vart den är på väg beroende på hur guldpriset utvecklas. Samma sak gäller Valutakurser och oljepriset.

En annan sanning är att vi mindre spelare (Sverige t.ex.) styrs av de amerikanska indexen, och därför kan det vara bra att hålla koll på dessa.

Elektricitetpriset är väl kanske inte så relevant, inte för min del i vart fall. Men det finns på den sistnämnda sidan i vart fall.

Och de länkar du nämner är väl lite som du beskriver, kanske inte relevanta för alla, förhoppningsvis är de övriga länkarna relevant för varje kotte.

ARMSTARK
2011-01-11, 12:19
För den som är beredd att ta lite risker är oljebranchen nåt man kan göra fina pengar på just nu. Jag har själv min största del av portföljen i Lundin Petroleum. Det har varit väldigt rolig utveckling sista tiden och ser ut att kunna bli ännu roligare.

agazza
2011-01-11, 12:40
text

Nu svarade du ju inte på något jag skrev.

Jag frågar ju dig saker för jag undrar.

Prata om ditt nu så kan du lämna mig åt mitt öde så länge :)

Fettecke
2011-01-11, 12:54
Jag funderar på att köpa lite warranter bara för att lära mig lite hur den typen av handel fungerar, någon som har något bra tips om hur / varför / därför / vad man använder warranter till?

Asdf
2011-01-11, 13:08
För den som är beredd att ta lite risker är oljebranchen nåt man kan göra fina pengar på just nu. Jag har själv min största del av portföljen i Lundin Petroleum. Det har varit väldigt rolig utveckling sista tiden och ser ut att kunna bli ännu roligare.

Köp Black Pearl istället, mycket bättre trigger :)

Asdf
2011-01-11, 13:09
Jag funderar på att köpa lite warranter bara för att lära mig lite hur den typen av handel fungerar, någon som har något bra tips om hur / varför / därför / vad man använder warranter till?

Min åsikt efter att ha handlat alla typer av warranter under lång tid ( flera år) är att det finns betydligt kraftfullare verktyg som fungerar på precis samma sätt, utan allt arbete man behöver lägga ner innan

CFD´s kan du titta lite närmre på istället

shape
2011-01-11, 13:21
Köp Black Pearl istället, mycket bättre trigger :)

Du har inte lust att motivera ditt påstående? Vad är det som är bättre trigger?

Asdf
2011-01-11, 14:07
Du har inte lust att motivera ditt påstående? Vad är det som är bättre trigger?

Bolaget prospekterar och pumpar upp tungolja med en teknik som gör att de kan få upp den mycket lönsamt, ledningen i bolaget har en lång historia av lyckat företagande med aktiekurser som klättrat hundratals procent

Helt skuldfritt, får betalt 35-40dollar/fat, mao de har ca 100% marginal bara på den fronten nu med oljan runt 90/fat

Nya värden på existerande oljefält, hur mycket som finns och kan pumpas upp vilket ger trigger, ett högre oljepris, att kunna handla BP på flera marknader vilket inte var möjligt innan för instiutionella investerare. Det är bara ett par fåtal ting, bolaget i sig har köprekats på löpande band av fler och fler aktörer sedan allt detta började rulla vilket kan ge en kraftig trendförstärkning med

Kalles Farsa på Redeye.se har skrivit ett otal bloggar om denna aktie. Han är en av de få aktiebloggare jag ser upp till, enorm analysförmåga!

shape
2011-01-11, 14:48
Bolaget prospekterar och pumpar upp tungolja med en teknik som gör att de kan få upp den mycket lönsamt, ledningen i bolaget har en lång historia av lyckat företagande med aktiekurser som klättrat hundratals procent

Helt skuldfritt, får betalt 35-40dollar/fat, mao de har ca 100% marginal bara på den fronten nu med oljan runt 90/fat

Nya värden på existerande oljefält, hur mycket som finns och kan pumpas upp vilket ger trigger, ett högre oljepris, att kunna handla BP på flera marknader vilket inte var möjligt innan för instiutionella investerare. Det är bara ett par fåtal ting, bolaget i sig har köprekats på löpande band av fler och fler aktörer sedan allt detta började rulla vilket kan ge en kraftig trendförstärkning med

Kalles Farsa på Redeye.se har skrivit ett otal bloggar om denna aktie. Han är en av de få aktiebloggare jag ser upp till, enorm analysförmåga!

Jag skrev ett långt inlägg som jag sedan knappade bort. Tröttsamt.

Summa summarum: Du måste vara försiktig med dina rekar. Lupe och BlackPearl är HELT olika bolag. Det ena är producent och relativt lättvärderat = stabilt, medan det andra är ett ungt prospekteringsbolag vars kurs är värderad efter uppköpsspekulationer. Kursen kan likväl sjunka 50% vid ny fundamenta, som det nu har stigit sedan september. Alltså, Mainstreambolag som blackpearl kan vara hur spännande som helst, men jag gissar på att det här är det första råvarumainstreambolaget du stött på? Så ta det försiktigt, been there done that.

Kalles Farsa är bra, men har en riskaptit av råge - questerre var/är också ett bolag med mycket goda förusättningar som pxxs, det sjönk 30-40% efter rek av honom.

prOtotype
2011-01-11, 15:25
shape, skulle du vilja berätta lite mer om ditt daytradande? Vad började du med, hurpass säker känner du dig på dina investeringar, hur mycket förtjänst du siktar på osv.

Det skulle vara väldigt intressant att få ta del av iom att du inte verkar uppdatera din blogg längre.

Matte_Maiden
2011-01-11, 15:40
Nu svarade du ju inte på något jag skrev.

Jag frågar ju dig saker för jag undrar.

Prata om ditt nu så kan du lämna mig åt mitt öde så länge :)

Vad frågade du?

Antog att det var sagt redan, 6,6% realtillväxt per år (i snitt).

Du missar skillnaden mellan nominell (vad banken ger) och real (justerad).

hallar
2011-01-11, 15:51
Använder ni något program för att sålla bland aktier och göra nyckeltalsberäkningar. Aktiespararna har ju t ex sitt "Hitta kursvinnare" som verkar vettigt vad jag har läst i alla fall.

shape
2011-01-11, 16:16
Asdf->
Jag läste igenom mitt inlägg nu igen, och ser att jag lät väldigt neggo. Alltså, jag är inte i närheten av tillräckligt påläst för att kunna värdera bolaget, rent spontant ser aktiestrukturen väldigt fin ut, och det verkar inte vara något fel på deras tillgångar (fält) - och bolaget kommer med största säkerhet att säljas inom några år för en fin penning (mer än nu). Men i och med att skribenten skrev att han hade större delen av portföljen i Lupe, och du då rekommenderade honom att placera det i pxxs som är ett mainstream-tillika förhoppningsbolag (till stor del iaf) ryckte det lite under ögat :-).

prOtotype ->
Jag "lever" som daytrader sedan sommaren i princip. Jag är mao arbetslös, nej, men lite så är det. Jag har inte riktigt haft lust eller ork att sköta bloggen, jag har väl tänkt att starta upp det snart igen, alltid kul med respons - speciellt när man mestadel sitter vid skärmar och tittar.

Jag började med 50k, vid den tiden studerade jag heltid så jag hade CSN vilket var en skön säkerhet. Nu är mina trades mellan 100-150k, vilket fortfarande gör mig väldigt kapitalsvag och kräver att jag gör mellan 0.5-1% intradag för att det skall kännas värt - det går väl helt OK - jag lever fortfarande lite på att jag förhoppningsvis kommer dra in riktigt med cash om några år på det (om jag inte gör något helt annat då). jag har ju hållt på några år fram och tillbaka nu med aktier, så lite trist är det ju när man stöter på den här youngstern som handlat valuta i 6 månader och drar in vadå, 100-150k på en månad? http://dtrookie.blogspot.com/

Mina långsiktiga investeringar hamnar ofta i risk fyllda råvarubolag, framförallt guldbolag. En del av orsaken till detta är att jag vill lära mig så mycket jag kan om prospekteringsbolag och planerar att börja göra resor till t.ex. Afrika och Kanada för att om flera år fram i tiden bli någon slags "riskkapitalist". Ja, förhoppningsvis då. Lite om mig. Du själv? :-)

prOtotype
2011-01-11, 16:45
prOtotype ->
Lite om mig. Du själv? :-)

Coolstuff.
Mitt jobb går ut mycket på kontakt med andra företag. Så sommaren 2009 jobbade jag hela sommaren och då det är väldigt lite att göra så valde jag att sitta på jobbet och försöka lära mig om aktier.
Smart som jag är så började jag göra frenetiskt många små trades, in ena dagen, ut andra, vanligtvis med förlust (jag borde gått ihop med någon som köpte säjlwarrants, varje gång jag gick in i en aktie började den falla) för att jag försökte hitta det jag skulle investera i.

Sen sa jag upp mig från jobbet och drog ut och reste. I slutet på resan var jag nere på 0kr och använde det lilla jag hade i aktier och vinsten på en bostadsrättsförsäljning (som senare skulle gå till skatt) för att fortsätta så länge som möjligt och kom hem till sverige fattig som en kyrkråtta med mina ägodelar platsande i en ryggsäck.

Det var i februari.

Nu har jag ett väldigt blygsamt kapital som precis nära nog halverats av electrolux underhållande störtdyk.
De övriga pengarna har jag i köpwarrants i blackpearl med slutdatum i mars 2012. Så där hoppas jag på många glada slantar när pärlskeppet sätter fart.

Har inte haft för avsikt att bli någon form av trader (även om jag skulle kunna tänka mig det) utan siktar på att ha aktier pga att det verkar vara det vettigaste sättet att få pengar att växa över tid. Det känns ganska vettigt att börja så tidigt som möjligt och speciellt med små summor så jag får tid att lära mig och misstagen inte blir så dyra.

Asdf
2011-01-11, 17:18
Asdf->
Jag läste igenom mitt inlägg nu igen, och ser att jag lät väldigt neggo. Alltså, jag är inte i närheten av tillräckligt påläst för att kunna värdera bolaget, rent spontant ser aktiestrukturen väldigt fin ut, och det verkar inte vara något fel på deras tillgångar (fält) - och bolaget kommer med största säkerhet att säljas inom några år för en fin penning (mer än nu). Men i och med att skribenten skrev att han hade större delen av portföljen i Lupe, och du då rekommenderade honom att placera det i pxxs som är ett mainstream-tillika förhoppningsbolag (till stor del iaf) ryckte det lite under ögat :-).

Ingen fara!
Questerre är ju hela anledningen till att KF tydligen fortfarande var människa. Jag köpte på mig i det bolaget vid hans förstnämnda rekar då bolaget låg på runt 5-6 så jag är fortfarande plus trots att jag allt minns de stora rikedomarna som låg orealiserade runt en kurs på 30/aktie :)

Man får se framöver hur det utvecklar sig, questerre blev en tydlig läxa för att alltid sprida sina risker, oavsett hur säker man är på en placering

shape
2011-01-11, 18:18
Ingen fara!
Questerre är ju hela anledningen till att KF tydligen fortfarande var människa. Jag köpte på mig i det bolaget vid hans förstnämnda rekar då bolaget låg på runt 5-6 så jag är fortfarande plus trots att jag allt minns de stora rikedomarna som låg orealiserade runt en kurs på 30/aktie :)

Man får se framöver hur det utvecklar sig, questerre blev en tydlig läxa för att alltid sprida sina risker, oavsett hur säker man är på en placering

Jag har säkert följt Kalles Farsa i två-3 år, och som du själv påsyftar är väl egentligen questerre den enda placering som (beroende på när man gick in) gick riktigt illa - men man har som bekant inte förlorat/tjänat tills man sålt - men när det är dessa bolag vi pratar om är det bra om man faktiskt vet att det kan gå rejält ner när det väl vill

Ytterligare ett exempel är Hampuzz25 som husserar på börssnack och redeye - han är nog tillsammans med mrsmarket på redeye (tyvärr ej kvar) de vassaste analytikerna jag stött på. I alla fall så har han prickat otroligt många bolag, men för inte så länge sedan rekade han BM Impex, som nu gått i konkurs :banned

Riktigt tråkigt, men sådant händer.

Minimjölk
2011-01-11, 22:27
Tänkte bara fråga herrarna vad ni anser om en sådan? Jag har haft en under ett antal år men det är först nu på slutet som jag börjat ha en del kapital i den. Fördelen är ju att man kan handla fritt och sälja av vinster skattefritt. Nackdelen är att man får betala en årsavgift på någon hundring + en schablonavgift (på fn 0,7%) på hela kapitalet den 1 Januari.

OM man bemödar sig med att tömma hela kapitalföräkringen i December för at tsedan återuppta sparandet i Januari slipper man Schablon-avgiften men man kan då missa de uppgångar som man normalt ser i denna tiden. Har man däremot mycket räntebärande papper etc med en lägre avkastning är det ju en ren förslustaffär känns det som. Kapitalförsäkring lämpar sig bäst till högrisk eller hur skall man se det?
Är det en bra sparform överhuvudtaget?

hallar
2011-01-12, 07:22
Tänkte bara fråga herrarna vad ni anser om en sådan? Jag har haft en under ett antal år men det är först nu på slutet som jag börjat ha en del kapital i den. Fördelen är ju att man kan handla fritt och sälja av vinster skattefritt. Nackdelen är att man får betala en årsavgift på någon hundring + en schablonavgift (på fn 0,7%) på hela kapitalet den 1 Januari.

OM man bemödar sig med att tömma hela kapitalföräkringen i December för at tsedan återuppta sparandet i Januari slipper man Schablon-avgiften men man kan då missa de uppgångar som man normalt ser i denna tiden. Har man däremot mycket räntebärande papper etc med en lägre avkastning är det ju en ren förslustaffär känns det som. Kapitalförsäkring lämpar sig bäst till högrisk eller hur skall man se det?

Som jag förstår det skall de ta bort den möjligheten i år som tidigare har funnits med att sälja sina aktier, flytta pengarna ifrån kapitalkontot för att slippa betala den 1% i avgift.

shape
2011-01-12, 08:03

Det är för oss svenskar en revolutionerande sparform. Första gången på många, många år kan vi faktiskt profitera, och hamna över +sträcket genom våra färdigheter.

Det finns någon kalkulation på hur mycket man ska, procentuellt, tjäna per år för att tjäna på en kapitalförsäkring. Jag skulle gissa på att det är runt 5%. Det torde mao vara en fördelaktig sparform för flertalet. Jag har skrivit ett inlägg om fenomenet på min blogg nedan, under fliken utbildning, om det skulle vara av intresse.

prOtotype
2011-01-12, 11:31
Moget...

Jag använde länken shape postade där man kunde se mäklarstatistik.
NDS (Nordea) har massa warrants i electrolux som går ut nästa fredag så nu sitter dom och håller nere kursen. Överlägset största nettosäljaren idag när det kommit en kraftig höjning av riktkursen och aktien hänger kvar på rött...

Cykelpump
2011-01-12, 17:26
Lunding Mining (vinst ~70% 2010)
Aoil (vinst ~30% sedan november typ)
Northland Resources (vinst 15-20% sedan oktober typ)
Tele2 (vinst ~30% sedan flashcrashen i maj)
Tretti.se (förlust runt 10% sedan köp men har sålt av det mesta)

Quotar mig själv, rätt skön dag idag, börsen +0,1% men depån +3%

Lumi +5%
Northland +7%
Aoil +2%

Sen lite segt med tele2 på -2%
tretti har jag så lite i så påverkar inte

Cykelpump
2011-01-13, 12:42
Quotar mig själv, rätt skön dag idag, börsen +0,1% men depån +3%

Lumi +5%
Northland +7%
Aoil +2%

Sen lite segt med tele2 på -2%
tretti har jag så lite i så påverkar inte

Fortsätter idag, Lumi +5% (15% på en vecka, rätt najs)
Northland +2,75%
Tele -1,8% usch!
Alliance oil -0,2%

Totalt +2% vid 12:30

Hank
2011-01-14, 14:57
Fortsätter idag, Lumi +5% (15% på en vecka, rätt najs)
Northland +2,75%
Tele -1,8% usch!
Alliance oil -0,2%

Totalt +2% vid 12:30

Vad är dina åsikter om Lumi framöver? Och Northland för den delen, för sent att gå in nu?

agazza
2011-01-14, 20:13
Sitter nu med Ninja trader 7 och försöker få in gammal kursdata för boliden för att ge mig på egen TA men får inte allting att lira som jag vill.

Jag hämtar gratis info från yahoo eftersom jag ändå kommer hålla på med swingtrading och inte daytrading.

Hur som helst är mitt problem att jag inte får upp någon gammal kursdata.

Någon med erfarenhet av detta program?

agazza
2011-01-14, 21:20
Bump, OMX fungerar fint men programmet verkar fortfarande ha problem med en hel del svenska aktier, eller är det yahoo som inte har tillräckligt bra stöd.

Helt okej gratisprogram tycker jag.

http://forumbilder.se/thumbs/7c4201191810Peab2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7c4201191810Peab2)

Finns det något annat ställe att hämta kursinfo gratis som ni känner till?

shape
2011-01-15, 19:02
Sitter nu med Ninja trader 7 och försöker få in gammal kursdata för boliden för att ge mig på egen TA men får inte allting att lira som jag vill.

Jag hämtar gratis info från yahoo eftersom jag ändå kommer hålla på med swingtrading och inte daytrading.

Hur som helst är mitt problem att jag inte får upp någon gammal kursdata.

Någon med erfarenhet av detta program?

Jag har använt det flyktigt, men använde mig av E-signals som leverantör vilket fungerade fint för mig då jag endast behövde programmet för amerikanska aktier.

Jag använder sedan ett tag tillbaka SixEdge genom Avanza för svenska aktier och TA, men innan det använde jag mig t.ex. http://bigcharts.marketwatch.com/

och nu/förut av http://stockcharts.com/ - för amerikanska/kanadensiska.

utbudet av svenska aktier är dock relativt litet på bigcharts, men då är det generellt svårt att få tag på tekniska sidor för svenska aktier öht.

Det går bra att söka på en svensk aktie, t.ex. Karo Bio i det här fallet genom att skriva se:karo på bigcharts.com och sedan välja interactive chart.

agazza
2011-01-16, 13:44
Jag har använt det flyktigt, men använde mig av E-signals som leverantör vilket fungerade fint för mig då jag endast behövde programmet för amerikanska aktier.

Jag använder sedan ett tag tillbaka SixEdge genom Avanza för svenska aktier och TA, men innan det använde jag mig t.ex. http://bigcharts.marketwatch.com/

och nu/förut av http://stockcharts.com/ - för amerikanska/kanadensiska.

utbudet av svenska aktier är dock relativt litet på bigcharts, men då är det generellt svårt att få tag på tekniska sidor för svenska aktier öht.

Det går bra att söka på en svensk aktie, t.ex. Karo Bio i det här fallet genom att skriva se:karo på bigcharts.com och sedan välja interactive chart.

Ninjatrader var riktigt bökigt men det verkar även vara rätt så potent när man väl börjar komma igång.

sixedge har väl en månadskostnad eller kan man få gammal kursdata gratis?

tack för tipsen fresten

shape
2011-01-16, 20:46
Ninjatrader var riktigt bökigt men det verkar även vara rätt så potent när man väl börjar komma igång.

sixedge har väl en månadskostnad eller kan man få gammal kursdata gratis?

tack för tipsen fresten

Jag glömde bort: http://www.barchart.com/
- Som tar de flesta svenska aktier, och har de flesta tekniska indikatorerna.

SixEdge kostar dessvärr, och finns, så vitt jag vet, inte i någon gratisversion.

agazza
2011-01-18, 13:10
Jag glömde bort: http://www.barchart.com/
- Som tar de flesta svenska aktier, och har de flesta tekniska indikatorerna.

SixEdge kostar dessvärr, och finns, så vitt jag vet, inte i någon gratisversion.

Har reggat ett gratiskonto där nu och det var bra, men jag gillar inte alls layouten och det fanns inte i närheten av alla indikatorer som man får i ninjatrader, jag hittar dom aktier som jag vill dock, men för att jag ska få exportera datan till ett program verkar det krävas ett betalkonto ändå verkar det som,

Jag behöver inte tillgång till realtidsdata utan bara historisk dag till dag data egentligen.

Det verkar ont om detta på svenska marknaden, men jag får nog bara leta vidare.

zeusden1
2011-01-25, 10:31
Rapportsäsongen är i full gång!

Ser framemot Peab & H&M! *popcorn*

ARMSTARK
2011-01-25, 10:36
Jag har just sålt mina Lundin Petroleum, köp dem om ni vill tjäna pengar, kursen går alltid åt "fel" håll när jag gjort aktie affärer. ;)

hallar
2011-01-25, 11:07
Rapportsäsongen är i full gång!

Ser framemot Peab & H&M! *popcorn*

Ser också fram emot H&M. Ericsson går upp 4% idag efter rapporten! *cupid*

Asdf
2011-01-25, 11:46
Jag tycker väldigt mycket om tenbaggers och bolag som på ett par års sikt kan ge mycket goda avkastningar.

Vad tror ni om detta bolag Integra Gold? En känd investerarprofil har tagit upp denna till köp baserat på ett utfall som kan falla väl ut i mars/april, observera att det är hög risk

http://www.redeye.se/aktiebloggen/guldfeber

ARMSTARK
2011-01-25, 12:02
Jag tycker väldigt mycket om tenbaggers och bolag som på ett par års sikt kan ge mycket goda avkastningar.

Vad tror ni om detta bolag Integra Gold? En känd investerarprofil har tagit upp denna till köp baserat på ett utfall som kan falla väl ut i mars/april, observera att det är hög risk

http://www.redeye.se/aktiebloggen/guldfeber

Understatement of the year!

Asdf
2011-01-25, 14:33

Haha! Jo jag har förstått detta :) Det mesta som KF kommit med skulle jag köpt direkt med tanke på hans strålande analysförmåga, men man ska alltid vara skeptisk ifall ifall!

shape
2011-01-25, 15:38
Jag fortsätter med lite tips tänkte jag.

Ett av mina bästa tips är att frekvent ställa frågor till finansinspektionen om ni undrar något.

Jag brukar skriva ganska ofta och ställa dumma som komplicerade frågor, det kan vara allt från vad som gäller vid ny information till handelsrelaterade frågor. Man får ställa väldigt många olika frågor på en och samma fråga, eftersom dem själva inte direkt kan skriva ner olika teorier. Undrar man t.ex. om ett visst handelsmönster kan man kanske skriva delfrågor om det och inte bara ett enda stort "äR dET här ROOOboOoOT!?" :D

email: finansinspektionen@fi.se

tomccc
2011-01-25, 15:41
+1
Haha! Jo jag har förstått detta :) Det mesta som KF kommit med skulle jag köpt direkt med tanke på hans strålande analysförmåga, men man ska alltid vara skeptisk ifall ifall!
150000 SEK i omsättning på aktierna PER MÅNAD! Kom igen, känns det inte lite ansvarslöst att ge tips om sådana aktier?

shape
2011-01-25, 15:49
+1

150000 SEK i omsättning på aktierna PER MÅNAD! Kom igen, känns det inte lite ansvarslöst att ge tips om sådana aktier?

Man ska ju känna att man lever också :cool:

Själv är jag väl back 20-30k i Alder sedan en månad tillbaka, men det är som en gammal chef sa: Bara att gilla läget.

Nej, det är farligt hög risk - ångesten kommer som ett brev på posten om man inte är medveten om vad man sysslar med. Jag har dock varit med under säkert 2+ år i råvaruracet, specifikt USA-KAn juniorer då, och det är helt klart beroendeframkallande.

hallar
2011-01-27, 13:59
H&M på REA idag. Någon som känner sig sugen? Lite mindre vinst än förväntat. Äger dem sen tidigare men jag sitter lugnt i båten. Dock är det ju alltid roligare när de går åt andra hållet.

thunder
2011-01-27, 15:01
Jepp, underbart med rean. Sitter och kollar vilka aktier jag vill sälja för att köpa så mycket HM jag kan.

ARMSTARK
2011-01-27, 15:14
Jag har just sålt mina Lundin Petroleum, köp dem om ni vill tjäna pengar, kursen går alltid åt "fel" håll när jag gjort aktie affärer. ;)

Den som gjorde som jag sa har tjänat 5kr per aktie på 2 dagar. :D

Minimjölk
2011-01-27, 21:51
Måste berätta om mitt senaste kvartal. jag hade en längre diskussion med en insatt kompis (själv är jag inte jätteinsatt). Han valde inför rapportsäsongen mellan Ericsson och Axis som sysslar med nätverkad video (främst övervakning) i form av kameror och Video Encodrar och är ett mycket solitt svenskt företag med grymma framtidsutsikter och en enorm kommande marknad där de redan idag är marknadsledande. Efter att ha kolla upp båda bolagen valde jag att lägga mina ägg i Axis-korgen på 84kr/aktie och han valde Ericsson på 75ish/aktie.

Idag står Axis i 136kr och har en uberstarka rapport på gång nästa vecka. Ericsson har tack vare en stark rapport äntligen tagit sig över 30-strecket.

jag kan säga som så att min kompis fått utstå vissa gliringar pga detta. Det enda jag retar mig på är att jag inte satt mer pengar än jag gjorde vid tillfället.

Schroder
2011-01-28, 20:35
Någon som kan uttala sig om dannemora mineral AB. Intresserat mig för denna aktie och läs en del, kanske någon annan med lite mer information eller analysering .

Minimjölk
2011-01-28, 23:26
Köpte in mig i H&M idag, kändes billigt på 210 men hur det går på sikt får vi se. Den lär ju inte sticka iväg så mycket åt något håll men förhoppningsvis kan jag tjäna några kronor på den.

agazza
2011-01-28, 23:35
Köpte in mig i H&M idag, kändes billigt på 210 men hur det går på sikt får vi se. Den lär ju inte sticka iväg så mycket åt något håll men förhoppningsvis kan jag tjäna några kronor på den.

enligt TA så verkar det kanske inte vända riktigt än

http://www.barchart.com/opinions/stocks/HNNMY&view=detailed

shape
2011-01-29, 17:19
Jag avrundar min tips-krönika med den värdefullaste information jag har.

Håll koll på insidertrades, insider kan tidigast köpa 30 dagar innan news.
Om möjligt, försök köpa nära optionsnivå.

Försök alltid att tima köp på bra tekniska nivåer.

Köp bara företag i stigande trender sett till en längre period än 6, helst 12 månader.

Om all-in är syftet oavsett kort till lång sikt se till att marknaden och den ev. underliggande varan inte är överköpt.

Och slutligen ett citat jag själv myntat, vilket är lika relativt som allt annat - men högst relevant för våran generation.

Capitalism could be one of the greatest lessons in humanity's history

Meck
2011-01-31, 20:54
Har en liten fundering, köpte mina första aktier via Nordeas internettjänst igår, men köpet har inte genomförts en, det står bara "Status Aktiv" och sedan "utfört 0".

Ska det inte gå på en gång när man köper?, kan väl aldrig vara meningen att man ska behöva vänta två dagar and counting :(

hugok
2011-01-31, 21:15
Jag har haft lite fonder på sista tiden (hoppas det räknas) som har gått mindre bra. Först hade jag en Alfred Berg obligationsfond plus som jag torskade rätt rejält på och bytte till danske invest balanserad som gick stadigt i början tills för ungefär två veckor sedan där den gick käpprätt åt helvete. Någon som vet något om dessa fonder? De verkar ha gått bra historiskt sett så varför skiter dom sej så fort jag skaffar dem :(

ChewChew
2011-02-01, 16:25
Någon här som sysslar med valutahandel?

ARMSTARK
2011-02-02, 11:36
En väldigt intressant aktie just nu när oljepriserna rusar är Enquest. De har satt upp ett mål för aktien på 22 kr inom 18 månader, efter halva tiden har kursen visat sig hålla vad de lovar, handlas idag för 15 kr och stiger sakta men säkert hela tiden.

Asdf
2011-02-02, 15:51
Asch! Jäkla osis att man inte hoppade på WTI oljan när den föll ner till runt 85/fatet, hade ju planer på detta men tog andra positioner :) Jaja! Man vet aldrig alltid i förväg!

Giljotinen
2011-02-04, 14:54
Någon som handlar BlackPearl? Helt vansinnigt vad den stiger hela tiden. Undrar hur länge den är värd att köpa på sig..

ARMSTARK
2011-02-04, 14:58
Någon som handlar BlackPearl? Helt vansinnigt vad den stiger hela tiden. Undrar hur länge den är värd att köpa på sig..

Tyvärr är det väl så att när blåbär som oss upptäcker en raket har den brunnit färdigt. :D

ChewChew
2011-02-04, 15:35
Någon här som vet om någon bra forex mäklare? Alla jag har stött på då jag sökt runt på nätet har känts mindre seriösa..

ARMSTARK
2011-02-04, 15:43
En väldigt intressant aktie just nu när oljepriserna rusar är Enquest. De har satt upp ett mål för aktien på 22 kr inom 18 månader, efter halva tiden har kursen visat sig hålla vad de lovar, handlas idag för 15 kr och stiger sakta men säkert hela tiden.

Någon som nappade på mitt tips? Aktien har gått upp en krona den här veckan, katching, många fina tusenlappar till herr ARMSTARK. :D

Jag kanske skulle bli aktie analytiker? ;)

Silverschnitzel
2011-02-04, 16:16

Ja den har man haft ett tag ;) Det jag undrar är om jag ska fylla på mer, har gjort det ett antal ggr..

ChewChew
2011-02-05, 15:19
Hittade en mäklare som verkade helt okej tillslut, http://www.fxcm.com/ . Har laddat hem deras plattform och öppnat ett demo-konto, nu blir det till att lära sig hur den är uppbyggd och hur marknaden "fungerar". :)

agazza
2011-02-05, 15:25
Hittade en mäklare som verkade helt okej tillslut, http://www.fxcm.com/ . Har laddat hem deras plattform och öppnat ett demo-konto, nu blir det till att lära sig hur den är uppbyggd och hur marknaden "fungerar". :)

Vad kostar data feeden till den? Vart får den sin data över OMX ifrån? Realtime eller end of day?

ChewChew
2011-02-05, 16:20
Vad kostar data feeden till den? Vart får den sin data över OMX ifrån? Realtime eller end of day?

Tror inte feeden kostar någonting och allt sker i realtime, den får sin data via 12 storbanker har jag för mig att jag läst. Det handlar om valutahandel, har inte så stor koll på saker o ting ännu, men om det är något speciellt jag bör tänka på så säg till!

Edit

Deras spread ligger mellan 1-2.3 i EUR/USD handel, inte fullt insatt men detta verkar vara hyggligt?

agazza
2011-02-05, 17:52
Väldigt ovanligt att hitta gratis realtimetdata när man handlar aktier verkar det som iaf.

Kanske annorlunda med valutakurser, säg till ifall det funkar bra

ChewChew
2011-02-05, 17:56
Väldigt ovanligt att hitta gratis realtimetdata när man handlar aktier verkar det som iaf.

Kanske annorlunda med valutakurser, säg till ifall det funkar bra

Hör av mig på måndag då handeln öppnar igen. :)

Denna plattformen har dock ingenting med aktier att göra, utan den rör bara valutor och råvaror om jag inte missuppfattat det.

agazza
2011-02-05, 18:16
Hör av mig på måndag då handeln öppnar igen. :)

Denna plattformen har dock ingenting med aktier att göra, utan den rör bara valutor och råvaror om jag inte missuppfattat det.

Fint det låter intressant det också faktiskt, jag skulle uppskatta genomgående updateringar i framtiden :)

ChewChew
2011-02-05, 18:24
Fint det låter intressant det också faktiskt, jag skulle uppskatta genomgående updateringar i framtiden :)

Ska göra så gott jag kan!
Kan tipsa om dessa sidor om du vill läsa lite mer om valutahandel
http://www.babypips.com/
http://www.dailyfx.com/

Vet inte hur insatt du är men det kan vara lite nyttig läsning för de flesta som är lite "open minded" för handel i allmänhet. :)

Asdf
2011-02-05, 18:57

Jag har haft black pearl sen länge tillbaka då den låg på 5-6kr/aktie. Det verkar som att antalet möjliga triggers bara ökar för detta bolag. Antagligen blir det uppköpt framöver och det blir jag inte förvånad av :)

zeusden1
2011-02-15, 23:56
Bl.a. Peab och Vostok Nafta släpper rapport. Tror ni att dessa håller vad analytikerna förutspår? Med tanke på hur analytiker tyckte senaste tiden lever jag i ovisshet.... Väntar spänt *popcorn*

Schroder
2011-02-19, 14:32
återkommer med samma fråga, Någon som har information , analyser etc om Danemora mineral, och vad anser ni såfall om detta bolag,framtid osv.

agazza
2011-02-19, 16:17
Jag undrar ifall det finns någon som använder sig mycket av teknisk analys som tjänar pengar på det som har prövat simulerad handel i något daytrading program?

Jag sitter och leker med OMX nu (simuleringen kör en gammal datakurs) och har gjort det ett par veckor nu och tycker inte alls det är särskilt svårt att tjäna pengar på trender. I simulering.

EDIT: Själva grundfrågan var alltså ifall simuleringen är lik den riktiga marknaden?

robin-
2011-02-19, 23:58
Någon som nappade på mitt tips? Aktien har gått upp en krona den här veckan, katching, många fina tusenlappar till herr ARMSTARK. :D

Jag kanske skulle bli aktie analytiker? ;)

Man skulle vara nåra tusenlappar fattigare nu dock :D

Dajollee
2011-02-20, 00:12
jag kör fxcm o tycker det fungerar utmärkt(valutahandel,olja)

prOtotype
2011-02-23, 14:07
Alltså det här är ju fjantigt. Oron i Libyen osv sätter världens svängningar i oljeföretag. Men varför påverkas blackpearl?! Dom har ffs sin verksamhet i kanada! Folk borde flockas till aktien nu när det är ostabilt i andra länder.

Also, rapport från dom måndag/tisdag nästa vecka. Den har precis trillat hårt två dagar i rad. Om man vill in så tror jag att det här är bästa chansen. Jag ska försöka fylla på med köpwarrants nu på fredag när lönen dimper in.

Asdf
2011-02-23, 15:38
Alltså det här är ju fjantigt. Oron i Libyen osv sätter världens svängningar i oljeföretag. Men varför påverkas blackpearl?! Dom har ffs sin verksamhet i kanada! Folk borde flockas till aktien nu när det är ostabilt i andra länder.

Also, rapport från dom måndag/tisdag nästa vecka. Den har precis trillat hårt två dagar i rad. Om man vill in så tror jag att det här är bästa chansen. Jag ska försöka fylla på med köpwarrants nu på fredag när lönen dimper in.

Håller med dig, att oljepriset stiger pga oron borde därmed vara en stark katalysator till börskursen i black pearl dessutom.

Kan vara en tillfällig överraktion, jag tänker utöka mitt ägande om den faller ner till 46-47 eller om den börjar stadga sig på nuvarande 48.

Finns det köpwarrants på black pearl? Där ser man!

prOtotype
2011-02-24, 14:49
Håller med dig, att oljepriset stiger pga oron borde därmed vara en stark katalysator till börskursen i black pearl dessutom.

Kan vara en tillfällig överraktion, jag tänker utöka mitt ägande om den faller ner till 46-47 eller om den börjar stadga sig på nuvarande 48.

Finns det köpwarrants på black pearl? Där ser man!

Hell yeah. Hoppas det håller sig nere tills imorn så jag kan lasta på lite mer cash.
De warrants jag köpte i mitten på december hade nyligen gjort +98% på två månader. Nu har det fallit lite så det är "bara" +53% på två och en halv månad.

prOtotype
2011-02-24, 15:57
Hell yeah. Hoppas det håller sig nere tills imorn så jag kan lasta på lite mer cash.
De warrants jag köpte i mitten på december hade nyligen gjort +98% på två månader. Nu har det fallit lite så det är "bara" +53% på två och en halv månad.

Korrigering. Efter hoppet vid 15:30 är jag upp 62% :D

PCX
2011-02-26, 14:08
Min portfölj för tillfället ser ut såhär:

Niscayah Group B
Trelleborg B

Känner att jag köpte in mig vid precis rätt tillfällen, efter rejäla nedgångar för både Trelleborg och Niscayah vände det strax efter jag köpt upp ca. 3% vardera så vi får se hur det här slutar. Jag känner att Niscayah är grymt undervärderat och ska antagligen tanka lite fler på måndag. Om man ska lita på TA så är en uppgång för Trelleborg att vänta nu.

omnibus
2011-02-27, 21:47
jag kör fxcm o tycker det fungerar utmärkt(valutahandel,olja)

http://forexmagnates.com/fxcm-slapped-with-a-class-action-suit-over-claims-of-fraud-and-racketeering/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=fxcm-slapped-with-a-class-action-suit-over-claims-of-fraud-and-racketeering

Nu är dom knappast ensamma om detta på forexmarknaden.

shape
2011-02-27, 23:17

Precis tvärtom. Blackpearl är den typ av aktie det är värst att sitta i när det börjar gunga i båten. jag satt med ner till 14 kronor under senfinanskriset innan sommaren. Från då 24 kronor eller dylikt.

Dessutom har aktien stigit utav-bara-den, så oavsett fundamenta är det ingen aktie jag skulle vilja sitta med när det börjar rockn-roll-a :-)

Annars gillar't!

ChewChew
2011-02-28, 00:24
http://forexmagnates.com/fxcm-slapped-with-a-class-action-suit-over-claims-of-fraud-and-racketeering/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=fxcm-slapped-with-a-class-action-suit-over-claims-of-fraud-and-racketeering

Nu är dom knappast ensamma om detta på forexmarknaden.

Tycker alla forexmäklare jag läst om verkar bli stämda lite hit och dit av olika anledningar. Svårt att hitta mäklare som verkligen är helt ärliga verkar det som. Men vad vet jag.

Asdf
2011-02-28, 14:54
Surt att CMC Markets nyligen berättade att Black Pearl inte längre kommer finnas med som CFD från och med början på mars :/
Mailade varför detta inte är möjligt, tydligen är det ett affärsbeslut med att de inom kort kommer gå över i en fullt-automatiserad plattform..

Lite synd, jag tyckte om att använda hävstången och fånga upp rekyler i detta fina bolag

shape
2011-02-28, 15:05
Surt att CMC Markets nyligen berättade att Black Pearl inte längre kommer finnas med som CFD från och med början på mars :/
Mailade varför detta inte är möjligt, tydligen är det ett affärsbeslut med att de inom kort kommer gå över i en fullt-automatiserad plattform..

Lite synd, jag tyckte om att använda hävstången och fånga upp rekyler i detta fina bolag

Det är nog snarare bra för din del. mainstreambolag+Contract for difference...
låt mig gissa, du är under 28 och gillar att gamla. Hur stor del av portföljen sitter du med i diff-kontrakt när du ska "fånga rekylen" All in? 50%?

prOtotype
2011-02-28, 17:37
Shape, varför bloggar du inte längre om din daytrading?

PCX
2011-02-28, 17:53
Fan vad tråkigt. Niscayah gick upp 12 % idag för att på 2 röda falla tillbaka till 5,5 % :(

Upptaget
2011-02-28, 17:57
lol wtf!!!! vafan hände med lundin mining? 17% spikrakt uppåt, fett gött :D :D

agazza
2011-02-28, 19:49
Shape, hade du testat ninjatraders inbyggda simuleringsverktyg?

Är det nära på likt normala daytradingförhållanden?

Som jag förstått det ska det vara gammal kursdata man får jobba med

PCX
2011-02-28, 21:04

http://chartgame.com/ är ett annat simuleringsprogram, inte testat själv men en snubbe rekommenderade. Men kan inte uttala mig själv om det är bra.

agazza
2011-02-28, 21:22
http://chartgame.com/ är ett annat simuleringsprogram, inte testat själv men en snubbe rekommenderade. Men kan inte uttala mig själv om det är bra.

"When playing Chartgame, the computer will present you with a random historical stock chart of an actual large cap (S&P 500) security, without telling you which company and time period the chart represents."

Det jag undrar är ifall ninjatrader använder samma teknik i sin simulation, för jag använder mycket hellre NT att trada med, väldigt bra program för övrigt när man börjar lära sig hur det fungerar.

Bump, OMX fungerar fint men programmet verkar fortfarande ha problem med en hel del svenska aktier, eller är det yahoo som inte har tillräckligt bra stöd.

Helt okej gratisprogram tycker jag.

http://forumbilder.se/thumbs/7c4201191810Peab2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7c4201191810Peab2)

Finns det något annat ställe att hämta kursinfo gratis som ni känner till?

agazza
2011-03-01, 14:06
Tankar kring hur pass mycket aktieportföljer som är belånade nuförtiden?

zeusden1
2011-03-01, 16:06
lol wtf!!!! vafan hände med lundin mining? 17% spikrakt uppåt, fett gött :D :D

Bud från Equinox.

cero
2011-03-01, 16:23
Hur mycket har ni tjänat totalt på detta? :)

shape
2011-03-01, 18:02
Shape, varför bloggar du inte längre om din daytrading?

Long story short;
Slutet på år 2010, och pre-2011 har varit ett personligt kaos regarding most aspects. Den ekonomiska biten, som inkluderar min sysselsättning som daytrader, har lidit eftersom jag delvis förlorat pengar på andra investeringar och delvis löst ut en familjemedlem. Man kan säga att jag använder styrketränings endorfiner som kvantitativa lättnader just nu, och under de senaste månaderna.

Nej, jag skulle beskriva min tillvaro som applicerad ekonomi, dvs, att allt som händer och skall generera en viss lösning sker precis tvärtom. Slå upp applicerad ekonomi :D

Men jag kommer nog tillbaka, när jag löst lite sådana problem och om jag vill fortsätta med trading som en huvudsyssla. Jag förvaltar/daytradar med andras pengar, så jag sitter fortf. vid marknaden dagligen - men inte till lika stor del med eget kapital som tidigare.

Nja, jag kan inte minnas att jag nyttjat den delen, men det var åandra sidan ett bra tag sedan jag testade NT - det var antagligen inte min cup of tea eftersom jag inte tagit det vidare!

Vad menar du med daytradingförhållanden? :)

Det är antagligen gammal kursdata, ja! utan att veta hur simuleringen är uppbyggd så förutsätter jag att realtiden inte är nödvändig där + att realtid alltid kostar, och då skulle du väl veta om det var realtid, dvs att du betalar för't- Det skulle du dessutom kunna se på feed:en- Yahoo har ju fördröjning.

-kanske har jag missuppfattat dig!

shape
2011-03-01, 18:11
Tankar kring hur pass mycket aktieportföljer som är belånade nuförtiden?

Kurvan lär i det stora hela vara parallell med index *flex*

Nej, jag vet inte - men det skulle ju inte förvåna mig!

PCX
2011-03-01, 18:58
Hur mycket har ni tjänat totalt på detta? :)

Avkastning i kr: 165,00 i %: 5,56 :laugh:

Dock sen i torsdags :p

PCX
2011-03-01, 18:59
Läste i boken "Insiders" att 53% av alla affärer på börsen är Insideraffärer på ett eller annat sätt, har svårt att tänka mig det. Men dom kanske menade alla "stora" deals, vad tror ni?

cMiZZAe
2011-03-01, 19:32
Läste i boken "Insiders" att 53% av alla affärer på börsen är Insideraffärer på ett eller annat sätt, har svårt att tänka mig det. Men dom kanske menade alla "stora" deals, vad tror ni?

Siffran känns ju en aning kryddad men om man räknar värdet på varje affär istället för att räkna antalet affärer. Om man känner till att någonting radikalt ska hända i bolaget som resulterar i en värdehöjning på aktien så kanske man är beredd att investera väldigt mycket mer än en vanlig hobby-klippare som kanske investerar runt 10 000kr/gång (som jag :cool:)

Och en annan sak, ingen här är särskilt inne på finska aktier va? Om ja, kan någon ge ett utlåtande om huruvida ni tror att Pöyry kommer stiga upp till samma gamla nivåer som tidigare?

agazza
2011-03-01, 23:08
Nja, jag kan inte minnas att jag nyttjat den delen, men det var åandra sidan ett bra tag sedan jag testade NT - det var antagligen inte min cup of tea eftersom jag inte tagit det vidare!

Vad menar du med daytradingförhållanden? :)

Det är antagligen gammal kursdata, ja! utan att veta hur simuleringen är uppbyggd så förutsätter jag att realtiden inte är nödvändig där + att realtid alltid kostar, och då skulle du väl veta om det var realtid, dvs att du betalar för't- Det skulle du dessutom kunna se på feed:en- Yahoo har ju fördröjning.

-kanske har jag missuppfattat dig!

Man behöver bara logga ur datafeeden från allt annat och välja simulated datafeed.

Jag var väldigt skeptiskt till en början pga hur icke användarvänligt det är (enligt mig) men det börjar ta sig nu efter några veckor :D

Det är just det jag vill veta, ifall det är gammal kursdata, för man kan ställa in ifall man handlar i en neutral, positiv eller negativ marknad, det gör det hela med simuleringen, lite ja, fake känns det som. Därför undrar jag ifall programmet verkligen ger verklighetstrogen simulation.

Simulatorn har endast 1 minutsticks som lägst.

Nja, ifall du missuppfattade vet jag inte riktigt för jag fattar inte riktigt allt du skrev ;)

Finns det alltså bara end of day data att få gratis?

Vad betalar du för programmet du använder sa du? 600kr i månaden?

Om inte, vad är det billigaste alternativet, ifall du nu vet sånt?

Funderar på börja försöka mig på själv snart

shape
2011-03-02, 00:38
Man behöver bara logga ur datafeeden från allt annat och välja simulated datafeed.

Jag var väldigt skeptiskt till en början pga hur icke användarvänligt det är (enligt mig) men det börjar ta sig nu efter några veckor :D

Det är just det jag vill veta, ifall det är gammal kursdata, för man kan ställa in ifall man handlar i en neutral, positiv eller negativ marknad, det gör det hela med simuleringen, lite ja, fake känns det som. Därför undrar jag ifall programmet verkligen ger verklighetstrogen simulation.

Simulatorn har endast 1 minutsticks som lägst.

Nja, ifall du missuppfattade vet jag inte riktigt för jag fattar inte riktigt allt du skrev ;)

Finns det alltså bara end of day data att få gratis?

Vad betalar du för programmet du använder sa du? 600kr i månaden?

Om inte, vad är det billigaste alternativet, ifall du nu vet sånt?

Funderar på börja försöka mig på själv snart

Informationen (aktiekurserna) finns gratis med fördröjning, t.ex. Yahoo med en fördröjning på 15 minuter.

Realtid kostar alltid, det finns inget gratisalternativ till min kännedom i vart fall.

Realtid på den svenska marknaden finns att få för 99-199 kronor.

Nordnet erbjuder detta genom sin plattform som heter Wintrade för 99 kronor/månad.
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/wintrade.html

Avanza erbjuder detta genom sin plattform som heter Avanza trader för 199 kronor/månad.
https://www.avanza.se/aza/depa/trader.jsp

Du måste vara kund hos dessa om du skall handla via deras handelsplattformar. Prisskillnaden kan t.ex. bero på att de tar olika courtage per transaktion (där Avanza principiellt istället är billigast).

Skall du integrera teknisk analys med realtid, då är det billigaste alternativet jag hittat SixEdge, och denna plattform med realtid kostar 699 kronor per månad, och erbjuds av de flesta mäklarna.

Sedan är ju behovet av realtid inte alltid självklart, jag började t.ex. handla utan realtid.

Simulatorn i NinjaTrade är verklighetstrogen, men med fördröjd aktiekurs.

Jag har inte testat den själv, så jag vet inte om du har koll på t.ex. orderboken eller hur avsluten sker?

Handlar du på det sättet, eller vill köpa in dig exakt på vissa tekniska parametrar får väl realtid sägas vara vitalt.

Du kan ju t.ex. inte läsa avsluten med 15 min fördröjning och handla intradag, eller du kan ju det men det är ju knappast optimalt :)

Kul att du skall dra igång, har du några funderingar eller frågor är det bara att fråga!

agazza
2011-03-02, 08:33
Realtid på den svenska marknaden finns att få för 99-199 kronor.

Nordnet erbjuder detta genom sin plattform som heter Wintrade för 99 kronor/månad.
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/wintrade.html

Avanza erbjuder detta genom sin plattform som heter Avanza trader för 199 kronor/månad.
https://www.avanza.se/aza/depa/trader.jsp

Du måste vara kund hos dessa om du skall handla via deras handelsplattformar. Prisskillnaden kan t.ex. bero på att de tar olika courtage per transaktion (där Avanza principiellt istället är billigast).

Jag har NordNet redan, farsan hade visst prokonto, men jag handlar inte tillräckligt mycket för det, ska höra ifall det går att få gratis ifall jag flyttar mina sparpengar till dom.

Jag ser att Wintrade inte verkar vara alltför avancerat, men får jag bara tag i dataflödet så borde jag kunna använda NT7 ändå, det verkar vara rätt likt sixedge, minus månadskostnaden då.

Jag ska prova mig fram bland dom olika trail versionerna innan jag surrar för mycket.

Vad har du för egna tankar om Nordnet autotrader och hitta kursvinnare?

Har du själv provat avanza? Jag själv kommer nog max göra 5-10 trades per dag med väldigt lite pengar till en början och behöver egentligen bara tjäna ihop pengarna till courtage avgiften och programavgiften så är jag nöjd så länge tills jag blir lite mer haj på läget.

Skall du integrera teknisk analys med realtid, då är det billigaste alternativet jag hittat SixEdge, och denna plattform med realtid kostar 699 kronor per månad, och erbjuds av de flesta mäklarna.

Sedan är ju behovet av realtid inte alltid självklart, jag började t.ex. handla utan realtid.

Simulatorn i NinjaTrade är verklighetstrogen, men med fördröjd aktiekurs.

Jag har inte testat den själv, så jag vet inte om du har koll på t.ex. orderboken eller hur avsluten sker?

Handlar du på det sättet, eller vill köpa in dig exakt på vissa tekniska parametrar får väl realtid sägas vara vitalt.

Du kan ju t.ex. inte läsa avsluten med 15 min fördröjning och handla intradag, eller du kan ju det men det är ju knappast optimalt :)

Kul att du skall dra igång, har du några funderingar eller frågor är det bara att fråga!

Återkommer om resten senare, tack så länge, realtid är något jag tror jag faktiskt kommer behöva

Asdf
2011-03-02, 10:29
Är det fortfarande möjligt att köra på daytrading sen HFT kom in i bilden? Jag har hört en del från insatta daytraders att spelreglerna förändrats avsevärt, men mer än så vet jag ej :/

Vet du något mer om det shape och vad det handlar om?

zeusden1
2011-03-07, 18:51
Varför denna uppgång i vostok nafta? Hittar inget

ARMSTARK
2011-03-08, 13:57
Varför denna uppgång i vostok nafta? Hittar inget

Jag gissar, för att de är huvudägare av företaget som bygger gasledningen i östersjön, den börjar bli klar och strulet med alla inblandade länder verkar ordna sig.

ARMSTARK
2011-03-09, 13:45
PA Resourses har tagit mycket stryk av oroligheterna i nordafrika. Nu senast Libyen som ligger ett stenkast från de flesta oljekällor de har. Den dagen Khadaffi avgår/avsätts kommer aktien att göra en raket-tur som heter duga!

Solros
2011-03-11, 21:54
Har bara kört fonder tidigare, men tänkt testa aktier.
Har en fråga!

Jag vill köpa i exempelvis Ratos B, och får då frågan om Antal och Kurs.

Infon om aktien:
+/- % Köpkurs Säljkurs Senast betalt Omsatta
-0,83 0,00 SEK 0,00 SEK 240,00 SEK 261603

Hur vet jag vilken kurs jag ska betala, och hur många jag vill ha?
Om jag får välja helt själv så tar jag väl en miljon aktier för 1 öre styck?

Everest
2011-03-11, 23:04
Har en fråga!

Infon om aktien:

Vill någon sälja till det priset då?;)

Minimjölk
2011-03-13, 15:15
Med tanke på all skit i Japan, hur kommer det påverkar världsekonmin, aktierkurser etc. Det dick ju överlag ned i fredags men med tanka på kärnkraftverken, vulkanutbrott etc. så är det ju inte orimligt att börserna världen över går ned något den kommande tiden. På sikt tror jag dock att det kommer fortsätta uppåt.

Överlag är det dock mycket oroligheter just nu runtomkring världen vilket gör ens investeringar ännu mer högrisk. Det är verkligen oroligt nu med tanke på:

Japan
Libiyen
Den svaga Euron och Dollarn
USA
Nordafrika
Flera EU-länder
Nord/Sydkorea
Ryssland
mm

Sverige går bra men nog påverkas vi väldigt mycket av omvärlden.

agazza
2011-03-13, 18:50
Haha, det är ju i princip skit överallt nu, vågat att sitta och handla i dessa tider enligt mig

ARMSTARK
2011-03-14, 09:06
Jag gillar energi aktier och framför allt olja. Här är en färsk artikel om en av mina favoriter, Enquest:
http://www.dn.se/ekonomi/placeranu/enquest-pumpar-olja-i-fredliga-vatten

KÖP!

Tryman
2011-03-14, 10:11
Har en fråga!

Infon om aktien:

Som Everest sa så blir handel av när en säljare och köpare är överens om ett pris.

ChewChew
2011-03-14, 12:34
Vad tror ni om Clinical Laserthermia? Tror ni efterfrågan/priset kommer bli större då de får igenom sitt 3:e patent?

prOtotype
2011-03-14, 16:49
Ouch, vet inte vad som händer med blackpearl, men jag börjar bli orolig. Om dom stänger på nuvarande kursen så är jag 15% ifrån min knockoutkurs på warrants. Det känns lite för lågt med tanke på volatiliteten i aktien hittils. Jag tror att jag ska undvika att titta på det här ett tag och låta det lösa sig självt.

Upptaget
2011-03-14, 17:41
Ouch, vet inte vad som händer med blackpearl, men jag börjar bli orolig. Om dom stänger på nuvarande kursen så är jag 15% ifrån min knockoutkurs på warrants. Det känns lite för lågt med tanke på volatiliteten i aktien hittils. Jag tror att jag ska undvika att titta på det här ett tag och låta det lösa sig självt.

Visst blir man sne, låg på +20% för några veckor sedan bara, och idag -10.. kul.. Tänkte sälja för några dagar sedan när det låg på +7% men då var man så sur för att det gått ned och titta nu :(

nu kan man ju lika gärna ha kvar skiten och låta den rasa bäst den vill, och förhoppningsvis om den förutspås att vända igen köpa på sig lite istället..

shape
2011-03-14, 17:51
Precis tvärtom. Blackpearl är den typ av aktie det är värst att sitta i när det börjar gunga i båten. jag satt med ner till 14 kronor under senfinanskriset innan sommaren. Från då 24 kronor eller dylikt.

Dessutom har aktien stigit utav-bara-den, så oavsett fundamenta är det ingen aktie jag skulle vilja sitta med när det börjar rockn-roll-a :-)

Annars gillar't!

... Inte för att späda det i såren, har själv förlorat summor utan dess like så jag vet hur känslorna går. Men jag skulle själv positionera av mig lite i pxx/s om jag satt på en stor position.

Mvh

Vad gäller HFT (High Frequency Trading) eller Robothandel, så har det helt klart påverkat många bolag i större Mcap-size. Själv har jag genom åren inte märkt någon direkt skillnad, kanske har det tom bidragit till en bättre edge för egen kaka!

agazza
2011-03-14, 18:03
Väldigt elakt att sitta här med hela sitt kapital på sparkontot just nu och hoppas på att allt brister nu.

Men men, sån är världen.

ARMSTARK
2011-03-14, 18:50
Väldigt elakt att sitta här med hela sitt kapital på sparkontot just nu och hoppas på att allt brister nu.

Men men, sån är världen.

Den enes död, den andres bröd.
Med lite is i magen kan du nog placera lite smart och öka kapitalet ännu mer innan krashen.
Skulle tippa att det tar ett par tre år innan nästa ras kommer, skulle personligen inte kunna sitta och rulla tummarna medans fina möjligheter går förbi.

ARMSTARK
2011-03-15, 08:48
Jag gillar energi aktier och framför allt olja. Här är en färsk artikel om en av mina favoriter, Enquest:
http://www.dn.se/ekonomi/placeranu/enquest-pumpar-olja-i-fredliga-vatten

KÖP!

Det är inga tider att vara stöddig men...upp 5% igår... :cool:

häftig
2011-03-15, 09:41
Börsen är verkligen i kras. Frågan är varför man inte investerade i oljeindustrin innan revolutionerna påbörjades. Vi har nog inte sett allt än är jag rädd för.

benya
2011-03-15, 12:20
Vad tro ni om att gå kort olja, i USD, låta oljarna hitta tillbaka till rimliga nivåer och dollarn hämta in lite?
Sen köra long i EUR cert med hävstång, i väntan på att EIB höjer räntorna samt krispaketen pumpar ut mer pengar och får igång tillväxten ytterliggare?

MilkmaN
2011-03-15, 12:49
Det har ju vart bra köpläge på förmiddagen med helt omotiverade kursras som bör ha studsat tillbaka inom en vecka i många kurser.

ARMSTARK
2011-03-15, 13:20
Det har ju vart bra köpläge på förmiddagen med helt omotiverade kursras som bör ha studsat tillbaka inom en vecka i många kurser.

Rekyl är en naturlag på börsen. AKA, köp.

Pirko
2011-03-15, 16:46
Kan ingenting om aktier. Kan man ringa sin bank, och ge dem t.ex. 50 tusen att spendera åt en? Många pratar om att det kan bli stora vinster nu, vill också få del av den kakan.

ARMSTARK
2011-03-15, 17:13
Kan ingenting om aktier. Kan man ringa sin bank, och ge dem t.ex. 50 tusen att spendera åt en? Många pratar om att det kan bli stora vinster nu, vill också få del av den kakan.

Om man inte vill sätta sig in i olika företag och deras verksamhet kan det vara enklast. Dock gillar jag inte att banken tar sin avgift vare sig de gör bra eller dåliga placeringar.

08-dude
2011-03-15, 17:25

Visst är det ett omotiverat kursras, det har väl inte skett något i världen de senaste dagarna som påverkar några större ekonomier.

Prankie
2011-03-15, 17:56
Lite bajsig att både blackpearl och enquest triggade stop loss idag och sedan studsa tillbaka. *gah!*

agazza
2011-03-15, 19:38
Den enes död, den andres bröd.
Med lite is i magen kan du nog placera lite smart och öka kapitalet ännu mer innan krashen.
Skulle tippa att det tar ett par tre år innan nästa ras kommer, skulle personligen inte kunna sitta och rulla tummarna medans fina möjligheter går förbi.

Funderar faktiskt på att hoppa på något oljeföretag, men surt att låsa pengarna ifall det dyker bara för att göra mig några få procent

petah
2011-03-15, 19:47
Om man inte vill sätta sig in i olika företag och deras verksamhet kan det vara enklast. Dock gillar jag inte att banken tar sin avgift vare sig de gör bra eller dåliga placeringar.

Klart som fan de tar betalt för en tjänst, det är en tjänst även om värdet skulle råka gå ner. Vill man inte betala för service så är det som vilken bransch som helst, gör det själv.

MilkmaN
2011-03-15, 19:47
Enquest är förhållandevis tryggt för att vara oljebolag såvitt jag förstått det, i och med att all produktion sker i nordsjön, samt att ingen prospektering sker. Därav är inte kursen beroende på huruvida de hittar olja eller ej. Dessutom i oroliga tider -> höga oljepriser.

Prankie: Varför hade du din stoploss satt så högt? Enquest droppade ju inte spec. kraftigt idag och pärlan har ju dalat senaste veckorna?

ARMSTARK
2011-03-15, 20:13
Gillar man inte tanken att satsa på skitiga oljebolag kan man alltid köpa Etrion, håller på med solenergi, den renaste kända energiformen. Tar dessutom aldrig slut.

De har dessutom gått mot strömmen senaste tiden. Och om ni frågar mig så är den framför allt en riktigt bra investering på lång sikt. Om inte solen slocknar, men då har vi större problem än ekonomin. ;)

ARMSTARK
2011-03-16, 08:36
2011-03-16; Japan börsen öppnar upp med 6%, det är rekylen som jag nämnde förut, häng på nu på morgonen när svenska börsen öppnar, snabba cash!

benya
2011-03-16, 11:22
Ni hade rätt, nedgången var överdriven och börsen har börjat starkt idag. Den borde t.o.m. gå upp lite till mot bakgrund av att oljan och marknadsräntorna sjunkit lite det senaste samt att stödpaketet till Spanien verkar uppfattas som bra av kapitalmarknaden.
Vi får se..

prOtotype
2011-03-16, 11:53
Lite bajsig att både blackpearl och enquest triggade stop loss idag och sedan studsa tillbaka. *gah!*

Det var nog många som rök på det igår. Helt sjuk dag. Knockout på mina warrants var 36kr så när kursen låg runt 38 så hoppade jag av. Kursen fortsatte ner, touchade precis 36 (kan slå vad om att en warrantutfärdare hjälpte till att putta sista sträckan för att slå ut folk) och vände. Då lyckades jag hoppa på igen. Så även fast jag förlorat cash på sista tiden så känns det bra att warrantsen är +44% sen köpet igår :)

Asdf
2011-03-16, 11:58
Jag har köpt tillbaka några short jag hade i oljan på ca 97, funderar på ifall det var bra eller dåligt, vi får se, jag ser ett oljepris som borde falla tillbaka till iaf runt 90-92 i det korta loppet

Beror väl på hur det fortsätter i libyen

ARMSTARK
2011-03-16, 12:12
Läste nånstans att Japan förmodligen kommer att lösa energiproblemen med fossila bränslen. Oljan är en av dem, bra för oss som handlar mycket i den branchen.

ChewChew
2011-03-16, 12:49
Precis lagt min första aktieorder, haha! Grattis mig! :D

prOtotype
2011-03-16, 12:56
Precis lagt min första aktieorder, haha! Grattis mig! :D

Grattis! Hur mycket har du förlorat hittils? :D

martikainen
2011-03-16, 12:57
Fan vilken pärs de senaste dagarna varit, man borde sålt direkt vid första jordbävningen! Skönt att det vänder uppåt nu

ChewChew
2011-03-16, 13:07
Grattis! Hur mycket har du förlorat hittils? :D

Man har inte förlorat något förens man har sålt. :thumbup:

Nä men tänkte ge aktien ett bra tag att utvecklas innan jag börjar få panik över den, va bara en liten investering så om det går åt pipan så gör det inte så värst mycket. :)

martikainen
2011-03-16, 13:12
Vad satsade du i då?

Min senaste satsning blev i Orexo, läkemedelsbolag som har en "ny" medicin, smärtstillande som man ska ge cancerpatienter.
Kursen står i 45,60 just nu (49 innan japan) och riktkursen pekar mot 71kr (https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1802716) samt 90kr (https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1802749).
Får väl se om den kan lyfta snart! :) Årrstämma den 7e april i stockholm för den som vill lyssna på ledningen!

Vad tror ni som faktiskt kan aktier, har jag gjort en dum investering eller kan den leda till något?

ARMSTARK
2011-03-16, 13:27
Man har inte förlorat något förens man har sålt. :thumbup:

Nä men tänkte ge aktien ett bra tag att utvecklas innan jag börjar få panik över den, va bara en liten investering så om det går åt pipan så gör det inte så värst mycket. :)

+1, absolut min filosofi också! ;)

prOtotype
2011-03-16, 13:42
Vad satsade du i då?

Min senaste satsning blev i Orexo, läkemedelsbolag som har en "ny" medicin, smärtstillande som man ska ge cancerpatienter.
Kursen står i 45,60 just nu (49 innan japan) och riktkursen pekar mot 71kr (https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1802716) samt 90kr (https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1802749).
Får väl se om den kan lyfta snart! :) Årrstämma den 7e april i stockholm för den som vill lyssna på ledningen!

Vad tror ni som faktiskt kan aktier, har jag gjort en dum investering eller kan den leda till något?

Svårt att säga utan att tittat in för mycket i företaget men la märke till att det ligger bland TA-Topp5. Enligt dom finns det ett motstånd på 49 så om aktien nu ska återhämta sig från tappet igår och lyckas ta sig över 49 du säkert få en uppgång bara på att det plingar till hos TA traders.

prOtotype
2011-03-16, 13:43
+1, absolut min filosofi också! ;)

Tyvärr gäller inte det när man arbetar med warrants

ChewChew
2011-03-16, 14:08
Vad satsade du i då?

Min senaste satsning blev i Orexo, läkemedelsbolag som har en "ny" medicin, smärtstillande som man ska ge cancerpatienter...

Satsade lite i nästan samma branch, cancer bekämpning.

Saxat från deras hemsida;

Vår produkt är baserad på en metod som benämns ILT (Immunostimulating Laser Thermotherapy). I djurförsök har vi visat att ILT ger ökat immunförsvar, minskad tumörväxt och förlängd överlevnad på experimentdjur med cancer i levern. Dessutom har vi redan behandlat 72 patienter med vår laboratorieutrustning. Resultaten är lovande.

Finns mer att läsa på http://www.clinicallaser.se/

Tyckte att det verkade spännande. :)

Tyvärr gäller inte det när man arbetar med warrants

Hur funkar det där med warranter? Hur vet man vart man ska leta efter info och vilka warranter som kan vara värda att ge sig in på? Kollade runt lite på Avanza's hemsida och tyckte att just det med warranter kändes som en djungel, hehe.

olle lindblad
2011-03-16, 14:27
Någon som kollat på uranaktier? Funderar på Uranium One eller UR energy nu när de sjunkit bra.

prOtotype
2011-03-16, 14:29
Satsade lite i nästan samma branch, cancer bekämpning.

Saxat från deras hemsida;

Vår produkt är baserad på en metod som benämns ILT (Immunostimulating Laser Thermotherapy). I djurförsök har vi visat att ILT ger ökat immunförsvar, minskad tumörväxt och förlängd överlevnad på experimentdjur med cancer i levern. Dessutom har vi redan behandlat 72 patienter med vår laboratorieutrustning. Resultaten är lovande.

Finns mer att läsa på http://www.clinicallaser.se/

Tyckte att det verkade spännande. :)

Hur funkar det där med warranter? Hur vet man vart man ska leta efter info och vilka warranter som kan vara värda att ge sig in på? Kollade runt lite på Avanza's hemsida och tyckte att just det med warranter kändes som en djungel, hehe.

Det är ett papper som ger dig rätten att köpa eller sälja en aktie till ett bestämt pris. Så därför blir kursuppgång och nedgångar att utgå från den siffran.
Tex:
Aktien SUPERTILT ligger på 40kr.
En köpwarrant ger rätt att köpa aktien för 26kr
Warranten har en paritet på 10. (det krävs 10 warrants för att köpa en aktie)
skillnaden mellan aktie och köprätten är 14kr så varje warrant blir 1.4kr
Stiger aktien till 46 så kommer warrantsen att vara värda 2kr och sjunker den till 34 kommer warrantsen bara vara värda 1kr.

Det här är sjukt förenklat och det finns en miljard andra saker som påverkar priset. Typ alfa, beta, oxé, gamma osv.

Hoppas Blackpearl sticker om en minut när kanadabörsen öppnar

mysteak
2011-03-16, 16:44
Verkar ju finnas många som har rätt bra koll här så jag tar mig friheten att ställa ett par frågor:

Har snart läst ut "Tradingguiden" och söker en liknande bok som går vidare på samma tema. Tips?

Förutom böcker finns det andra sätt att lära sig mer om aktier/andra värdepapper och börsen i allmänhet?

Som jag förstått så ska det vara väldigt dyrt att köpa aktier i utländska företag då dessa oftast har väldigt höga courtage om man handlar för mindre summor. Ni pratar bl.a. mycket om Black Pearl som ju är ett kanadensiskt företag vilket borde betyda höga courtage om det jag säger stämmer? Eller hur stora summor handlar ni för?

Skulle också gärna vilja ha tips via vilka banker ni handlar aktier och vilka ni anser är bäst.

Detta var allt jag kunde komma på nu. Slänger säkert in fler frågor senare ;)

MilkmaN
2011-03-16, 17:29
Black Pearl är en svensk aktie.

Prankie
2011-03-16, 18:36

What? :confused: Jag antar du menar att aktien finns listade på OMX Nordic.

08-dude
2011-03-16, 18:38
Fan vilken pärs de senaste dagarna varit, man borde sålt direkt vid första jordbävningen! Skönt att det vänder uppåt nu

Kommer troligen inte att vända upp än på länge, världens ekonomier är kraftigt beroende av varandra så detta påverkar hela världen.

Minst ned 10% till innan börsen blir stabil igen.

ChewChew
2011-03-16, 23:03
Såhär kan det se ut om man råkar köpa lite usd på impuls, haha. :D
http://img689.imageshack.us/img689/6078/232pips.png (http://img689.imageshack.us/i/232pips.png/)

Väldigt synd att det är ett demokonto dock. :)

jontet
2011-03-17, 11:26
Kommer troligen inte att vända upp än på länge, världens ekonomier är kraftigt beroende av varandra så detta påverkar hela världen.

Minst ned 10% till innan börsen blir stabil igen.

är det ens någon ide att spara långsiktigt i global/tillväxt/index-fonder längre? Är ju ingen hemlighet att allt går åt helvete i rasande fart just nu, uppvärmning, peak oil, överbefolkning, torka-missväxt i alla världsdelar, antibiotikaresistens osv osv osv. Jorden lär ju vara en riktig risig plats att leva på om 80-150 år så jag vettefan om långsiktigt fondsparande är någon hit för spar och pensionspengar?

prOtotype
2011-03-17, 11:41
Verkar ju finnas många som har rätt bra koll här så jag tar mig friheten att ställa ett par frågor:

Har snart läst ut "Tradingguiden" och söker en liknande bok som går vidare på samma tema. Tips?

Förutom böcker finns det andra sätt att lära sig mer om aktier/andra värdepapper och börsen i allmänhet?

Som jag förstått så ska det vara väldigt dyrt att köpa aktier i utländska företag då dessa oftast har väldigt höga courtage om man handlar för mindre summor. Ni pratar bl.a. mycket om Black Pearl som ju är ett kanadensiskt företag vilket borde betyda höga courtage om det jag säger stämmer? Eller hur stora summor handlar ni för?

Skulle också gärna vilja ha tips via vilka banker ni handlar aktier och vilka ni anser är bäst.

Detta var allt jag kunde komma på nu. Slänger säkert in fler frågor senare ;)

Jag handlar via Avanza för att dom har lägst courtage och jag är en småsparare.
Om du är bra på engelska så måste väl security analysis rekommenderas. Den verkar tung (har inte tagit mig igenom den, har för mycket annat att läsa nu) och defacto är att författaren Benjamin Graham är läraren till några av dom mest framgångsrika handlarna någonsin. Däribland warren buffet.

Det är ett kanadensiskt företag men de har aktien noterad på first north här i sverige samt i Kanada. Därför man kan se kraftiga kursrörelser runt 14:30-15:30 då kanada öppnar

prOtotype
2011-03-17, 11:43
är det ens någon ide att spara långsiktigt i global/tillväxt/index-fonder längre? Är ju ingen hemlighet att allt går åt helvete i rasande fart just nu, uppvärmning, peak oil, överbefolkning, torka-missväxt i alla världsdelar, antibiotikaresistens osv osv osv. Jorden lär ju vara en riktig risig plats att leva på om 80-150 år så jag vettefan om långsiktigt fondsparande är någon hit för spar och pensionspengar?

Vore jag du skulle jag skita i fonder överhuvudtaget. Tittar man historiskt så finns det väldigt få fonder som slår index med säkerhet och sen har de avgifter som dras oavsett.
Vill du tvunget ha en fond istället för att stoppa pengar i lite aktier så köp typ avanza zero som bara är en indexfond utan avgifter.

Jarod
2011-03-17, 11:44
Finns det några fonder som går "bra" nu såhär i piss-tider? Jag har en ganska stor kaka i ryska fonder och dom har sakta gått ner nu på sistone. Ska jag byta till något annat och isåfall vad rekommenderas?

jontet
2011-03-17, 11:51
Vore jag du skulle jag skita i fonder överhuvudtaget. Tittar man historiskt så finns det väldigt få fonder som slår index med säkerhet och sen har de avgifter som dras oavsett.
Vill du tvunget ha en fond istället för att stoppa pengar i lite aktier så köp typ avanza zero som bara är en indexfond utan avgifter.

läs mitt inlägg igen

ARMSTARK
2011-03-17, 11:52

Okej långsiktigt sparande men 150 år...liiiite overkill tycker jag. ;)

prOtotype
2011-03-17, 11:54
läs mitt inlägg igen

Jag har gjort det nu. Vad menar du?

jontet
2011-03-17, 12:46
Jag har gjort det nu. Vad menar du?

jag menar: är det någon ide att spara i fonder så som världen kommer se ut närmaste livstiden, dvs att kriser och katastrofer avlöser varandra konstant?

Varför skriver du de flesta fonder inte slår index när jag explicit skrev "indexfonder" i mitt inlägg och sen mitt upp i allt rekommenderar du sedan en indexfond?! :confused:

Mecker
2011-03-17, 12:58
Vilken konstig världssyn du har med tanke på hur teknologiska framgångar inom de närmaste 80-150 åren kommer med stor sannolikhet att ge oss en singularitet vilket i sin tur förstärker ekonomin till ofattbara höjder. Det enda riktiga hindret för att det här kommer att inträffa är just ett världskrig med massförstörelsevapen inblandat.

http://www.overcomingbias.com/2011/03/econ-of-ai-blogging-heads-tv.html
Robin Hansons teori för hur världsekonomin enklast kommer kunna uppnå en fördubblingshastighet på så pass lite som under ett år.

Långtidsinvestering är nog det smartaste ekonomiska beslut du kan göra om man endast tänker på vinstmängd i slutändan.