Visa fullständig version : Gym kan få laglig rätt att dopingtesta medlemmar...
jämför ni flyga till ett annat land med att befinna sig i sin eget land och bara vilja träna?
Nitrometan
2011-02-03, 10:05
jämför ni flyga till ett annat land med att befinna sig i sin eget land och bara vilja träna?
Jag pratar inrikesflyget.
Vi jämför testförfarande och hur man väljer ut folk.
Om det är misstanke eller stickprov.
Eddie Vedder
2011-02-03, 10:10
Nej det gör vi inte.
Vi jämför normaliteten i att bli testad när det görs på rutinbasis.
Henchman
2011-02-03, 10:48
Okej, men vad bra. Så eftersom folk beter sig som korkade idioter så ska vi inte testa. Så om jag blir anklagad för att vara rattfyllerist bara för att jag blivit stoppad och fått blåsa så ska polisen inte göra nykterhetskontroller heller.
Man jämför inte doping och rattfyllerister på det sättet. Det är tydligt att du är insnöad i det här ämnet, jag är nästan förvånad över att du inte märker det själv.
Idrott är inte allt i världen för alla, det finns därför ingen vettig anledning att införa en lag som kan få fast potentiella fuskare som dessutom drabbar alla.
Det kan verka fånigt att jaga upp sig över ett dopingtest då och då, men dessa tester föder något mycket värre än fusk inom idrott.
the_PL_man
2011-02-03, 10:53
Det kan verka fånigt att jaga upp sig över ett dopingtest då och då, men dessa tester föder något mycket värre än fusk inom idrott.
Vadå?
Arf Pingvin
2011-02-03, 11:02
Man jämför inte doping och rattfyllerister på det sättet. Det är tydligt att du är insnöad i det här ämnet, jag är nästan förvånad över att du inte märker det själv.
Idrott är inte allt i världen för alla, det finns därför ingen vettig anledning att införa en lag som kan få fast potentiella fuskare som dessutom drabbar alla.
Det handlar inte om fusk inom idrotten. Det är en lag som gäller alla.
Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel
1 § Denna lag gäller
a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron
och dess derivat eller av tillväxthormon.
2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål 1. införas till landet, 2. överlåtas, 3. framställas, 4. förvärvas i överlåtelsesyfte, 5. bjudas ut till försäljning, 6. innehas, eller 7. brukas. Lag (1999:44).
3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år.
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser
young_george
2011-02-03, 11:07
Vadå?
Om det blir skattefinansiserat så är det att staten betalar outbildade privat(läs kappmuskel)poliser för att jaga "brottslingar" på godtyckliga grunder.
Det mest intressanta är dock att allmänheten tycker det är helt okej att se sin kropp som statens egendom, och bara av staten godkända ämnen får användas i den, annars kommer din kropp konfiskeras.
Henchman
2011-02-03, 11:10
Vadå?
Dopingtest är "bara" ett test som tillåter liknande tester att eskalera vilket jag ser som katastrof. Det öppnar nya dörrar för hur pass mycket man får kontrollera befolkningen.
bertbert
2011-02-03, 11:14
Jag jämför inte dopingbrott med rattfylleri. Mitt inlägg handlade om allans resonemang, att eftersom det blir skvaller och pekfinger ska man inte testa. Jämförelsen gällde alltså inte brottens art i sig utan ett resonemang.
Det är möjligt att jag är insnöad men jag är åtminstone läskunnig.
Ja, vadå?
Henchman
2011-02-03, 11:15
1 § Denna lag gäller
c) tillväxthormon,
2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål 1. införas till landet, 2. överlåtas, 3. framställas, 4. förvärvas i överlåtelsesyfte, 5. bjudas ut till försäljning, 6. innehas, eller 7. brukas. Lag (1999:44).
3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år.
Det här är ingen rättssal.
Eget dopingbruk är oftast i mina ögon (förutom när det görs i syfte att underlätta brott o dyl.) en sak för vården inte rättsväsendet. Handlar det om minderåriga så är det soc också som gäller i min mening.
Att idrottare håller sig till rf-anslutna gym känns självklart.
bertbert
2011-02-03, 11:18
Grabben, lagar gäller utanför rättssalarna också.
Henchman
2011-02-03, 11:21
Grabben, lagar gäller utanför rättssalarna också.
Farbrorn, jag menade att det inte finns någon poäng att slingra sig.
Varför blandar du dig i debatten? Om du nu inte är intresserad av rättsläget till att börja med? Om du vill att debatten skall ha en annan vinkling så får du väl göra ett välformulerat inlägg där du stakar ut den riktningen.
1 § Denna lag gäller
c) tillväxthormon,
Och upprätthållande av lag är polisens uppgift, eller?
von huff
2011-02-03, 11:24
Dopingtest är "bara" ett test som tillåter liknande tester att eskalera vilket jag ser som katastrof. Det öppnar nya dörrar för hur pass mycket man får kontrollera befolkningen.
vadå för tester?
Innan det hela går överstyr i paranoia så kanske några ska läsa på vad frågan gäller.
Det är en möjlighet för gymägare som vill lättare ska kunna testa sina medlemmar och att det planeras att skapas en organisation som kan sköta om testerna. Även idag kan ett gym testa sina medlemmar om det står inskrivet i kontraktet och då sköts testen av privata företag där ingen utomstående vet hur bra testen är. Jag har också väldigt svårt att tro att gymmen inte skriver in testningsrätten i kontraktet i framtiden, bara goodwillen gör det ju värt att skriva in det.
Varför och om en gymägare sen vill testa medlemmarna är upp till var och en som äger ett gym men jag kan tänka mig ganska många anledningar. Bland annat så är det ibland väldigt dåligt för affärerna att ses som ett dopinggym eller t o m bara att alla gym förknippas med doping. Det är ju bland annat därför vissa gym plockar bort* tyngre hantlar etc för att minska lockelsen för vissa grupper att träna på gymmen. Har man ett hälsotänk på gymmet är det också uppenbart varför man vill kunna stävja ett eventuellt missbruk.
Att på ett enkelt sätt kunna få in tester som har samma kvalitet som RF:s test gör också att idrottare kan träna på anläggningen utan att riskera att utsättas för test som inte håller samma kvalitet.
*jag skulle betydligt hellre se att de börjar testa på gymmet än att begränsa träningen för alla de som inte trycker men som i alla fall hanterar lite tyngre hantlar och skivstänger
Arf Pingvin
2011-02-03, 11:47
Och upprätthållande av lag är polisens uppgift, eller?
Samtidigt kan man bli testad för droger på vissa arbetsplatser. Då är det företaget som ser till att man blir testad och betalar för det. Inga konstigheter.
*jag skulle betydligt hellre se att de börjar testa på gymmet än att begränsa träningen för alla de som inte trycker men som i alla fall hanterar lite tyngre hantlar och skivstänger
Där har du en viss poäng, att jag börjar snegla på otestade gym är för att de verkar nästan vara de enda som har tunga hantlar och som samtidigt är inom min budget. Just nu så är 24 seven fitness ett bra val för mig då de är snorbilliga (vilket är absolut viktigast för mig just nu), så jag får helt enkelt leva med taskigt urval av hantlar; vilket fungerar för stunden då jag inte är så stark än.
bertbert
2011-02-03, 11:51
För övrigt är tester väldigt dyra, så de kommer garanterat att vara i begränsad omfattning även med den nya lagtexten.
Samtidigt kan man bli testad för droger på vissa arbetsplatser. Då är det företaget som ser till att man blir testad och betalar för det. Inga konstigheter.
Ja, och det handlar inte om att upprätthålla lagen, utan att man vill att de anställda inte brukar olagliga preparat som påverkar deras förmåga att utföra sitt arbete/inte vill ha påverkade personer på arbetsplatsen, så ditt argument om att det är en lagfråga faller ju platt. I övrigt finns möjligheten redan idag att skriva in det i kontraktet, likte en arbetsplats, så vad är din poäng?
the_PL_man
2011-02-03, 12:06
Där har du en viss poäng, att jag börjar snegla på otestade gym är för att de verkar nästan vara de enda som har tunga hantlar och som samtidigt är inom min budget. Just nu så är 24 seven fitness ett bra val för mig då de är snorbilliga (vilket är absolut viktigast för mig just nu), så jag får helt enkelt leva med taskigt urval av hantlar; vilket fungerar för stunden då jag inte är så stark än.
En atletklubb kombinerar tunga hantlar med testad lokal. :)
Idag lägger regeringens utredare ett förslag om en ny nationell antidopningsorganisation. Bland annat väntas utredningen föreslå att alla gym ska kunna testa sina medlemmar. Idag får man inte göra det, istället är det polisen som har ansvar för att utföra dopningstester på privata gym. På de gym som tillhör Riksidrottsförbundet, är det förbundet själv som ordnar kontrollerna.
För övrigt är tester väldigt dyra, så de kommer garanterat att vara i begränsad omfattning även med den nya lagtexten.
Ifall det blir en nationell antidopningsorganisation skulle jag även vilja se en subventionering av dopningtester. Kontrollerat och reglerat av den organisationen då. Det skulle då ses som en folkhälsoinsats (enligt mig). En sådan subventionering skulle kunna öka frekvensen av prover och därmed minska eventuell stigmatisering eftersom testerna rimligtvis förekommer mer frekvent. Det skulle även möjliggöra för fler gymägare att testa sina medlemmar utan att vara hindrade av ekonomin så som det är för ex. SKKF vid tävlingar (även om de börjat testa mer nu). Ekonomiskt skulle det vara ett problem för gymägare att genomföra tester, speciellt om gymmet inte tillhör en större kedja. Så att underlätta för (mindre?) gym vore ett steg i rätt riktning
Sedan att det finns galet många praktiska problem kring detta är jag medveten om, men jag gillar tanken. Rent ekonomimässigt skulle det säkert bli en redig nota för staten, men är man seriös med dopningsbekämpningen och det förebyggande arbetet bör man kunna slänga upp ett par miljoner för det.
bertbert
2011-02-03, 12:46
En atletklubb kombinerar tunga hantlar med testad lokal. :)
LTK har hantlar upp till 100 kg. :)
Ifall det blir en nationell antidopningsorganisation skulle jag även vilja se en subventionering av dopningtester. Kontrollerat och reglerat av den organisationen då. Det skulle då ses som en folkhälsoinsats (enligt mig). En sådan subventionering skulle kunna öka frekvensen av prover och därmed minska eventuell stigmatisering eftersom testerna rimligtvis förekommer mer frekvent. Det skulle även möjliggöra för fler gymägare att testa sina medlemmar utan att vara hindrade av ekonomin så som det är för ex. SKKF vid tävlingar (även om de börjat testa mer nu). Ekonomiskt skulle det vara ett problem för gymägare att genomföra tester, speciellt om gymmet inte tillhör en större kedja. Så att underlätta för (mindre?) gym vore ett steg i rätt riktning
Sedan att det finns galet många praktiska problem kring detta är jag medveten om, men jag gillar tanken. Rent ekonomimässigt skulle det säkert bli en redig nota för staten, men är man seriös med dopningsbekämpningen och det förebyggande arbetet bör man kunna slänga upp ett par miljoner för det.
Jag håller med om allt!
Arf Pingvin
2011-02-03, 13:25
Ja, och det handlar inte om att upprätthålla lagen, utan att man vill att de anställda inte brukar olagliga preparat som påverkar deras förmåga att utföra sitt arbete/inte vill ha påverkade personer på arbetsplatsen, så ditt argument om att det är en lagfråga faller ju platt. I övrigt finns möjligheten redan idag att skriva in det i kontraktet, likte en arbetsplats, så vad är din poäng?
Lagtexten tog jag bara in för att visa att det inte enbart handlar om att motverka fusk inom idrott som vissa verkar tro. Doping är inte accepterat i vårt samhälle i övrigt heller. Att arbetsplatser kan testa anställda är ett exempel på det. Det är alltså inte enbart en fråga för rättsväsendet eller idrotten.
Herr Oberst
2011-02-03, 20:33
När de kommer till oss är det alltid oannonserat. De kommer in och hälsar och väljer ut några stycken som de vill testa.
Du underskattar snabbheten i SMS-kedjor.
När kiss-samlarna gått väl gått hem och det är grön ljus så dyker grabbarna upp igen, fullt informerade om vad som hänt
Det går åt helvete med allt! (http://camilla-lindberg.blogspot.com/2011/02/det-gar-at-helvete-med-allt.html)
Nitrometan
2011-02-04, 07:54
Du underskattar snabbheten i SMS-kedjor.
När kiss-samlarna gått väl gått hem och det är grön ljus så dyker grabbarna upp igen, fullt informerade om vad som hänt
Jo, jo, så kan det vara. Men de som redan är i lokalen klarar inte att sticka utan att det blir en smitning.
Är de där en av veckans 90 öppettimmar så kan man ju inte täcka in alla medlemmarna.
Det är fortfarande bättre än att inte testa.
Skulle det vara så att de är "ute efter" nån särskild person så går det att ordna med nämnda sms-kedja eller polishämtning.
Tillvägagångssättet skiljer sig väl lite från klubb till klubb. För något år sedan blev jag tillfrågad av någon i styrelsen om jag var beredd att pissa i provrör. När jag svarade ja blev han nöjd och jag behövde inte ens göra något.
Nitrometan
2011-02-04, 08:28
Tillvägagångssättet skiljer sig väl lite från klubb till klubb. För något år sedan blev jag tillfrågad av någon i styrelsen om jag var beredd att pissa i provrör. När jag svarade ja blev han nöjd och jag behövde inte ens göra något.
:D
Erika Johansson berättade om när hon var på en friidrottstävling i Grekland. Grekiska förbundet hade fått krav på sig att de måste göra ett visst antal tester per år annars riskerade de både VM- och OS-platser. Då kom det fram en representant från förbundet och frågade henne lite viskande om hon var ren och om det var OK om de testade henne. ;) de gjorde fem tester på den tävlingen och ingen testade positivt. Grekerna var jättenöjda. Och nej, det var ingen grekisk friidrottare som testades.
:D
Erika Johansson berättade om när hon var på en friidrottstävling i Grekland. Grekiska förbundet hade fått krav på sig att de måste göra ett visst antal tester per år annars riskerade de både VM- och OS-platser. Då kom det fram en representant från förbundet och frågade henne lite viskande om hon var ren och om det var OK om de testade henne. ;) de gjorde fem tester på den tävlingen och ingen testade positivt. Grekerna var jättenöjda. Och nej, det var ingen grekisk friidrottare som testades.
:laugh:
haha bästa den här veckan :D
När man betänker på hur pisseprovet förvaras innan det
kommer till labbet så finns anledning även för rena idrottare
att vara nervösa.
Nitrometan
2011-02-07, 14:19
att vara nervösa.
I en förseglad behållare i en kylväska, med ett protokoll som visar vem som har haft tillsyn över det hela tiden?
Sen skickas den förseglade behållaren i en förseglad isolerbehållare (tillsammans med protokollet) med bud eller post (som också dokumenteras) till labbet.
Var tycker du att kedjan brister?
Vänta tillräckligt länge och snart blir det obligatoriskt för gymmen att dopingtesta. Eller vad tror ni?
att vara nervösa.
Så här går ett dopingprov till.
http://svtplay.se/v/1998067/dopningskontroll_pa_gym
Vänta tillräckligt länge och snart blir det obligatoriskt för gymmen att dopingtesta. Eller vad tror ni?
Då får nog testerna bli väldigt mycket billigare.
Då får nog testerna bli väldigt mycket billigare.
Om man på något sätt kan få det till att det motverkar terrorism så kommer man anse att man har råd! J/K
Du har nog rätt i att i det här fallet så kan kostnaden vara ett tillräckligt starkt argument för att gymmen ska "komma undan" att leka polis.
Var tycker du att kedjan brister?[/QUOTE]
Hela kedjan brister, man kan inte peka på en enskild länk.
Vem kan lita på ett prov som skvimpar runt i posten i
flera dar innan det kommer till labbet?
Var tycker du att kedjan brister?
flera dar innan det kommer till labbet?[/QUOTE]
Därför att det är den som testas som uför alla förseglingar.
Litar du på ett prov som tas i sjukvården?
Nitrometan
2011-02-07, 15:05
Kan du vara lite mer specifik?
Istället för att bara bre på och säga att de är dåliga så kan du väl tala om var felet ligger+
Vem kan lita på ett prov som skvimpar runt i posten i flera dar innan det kommer till labbet?
Nu är det inte alltid de skickas med posten. Men om de gör det så är dels paketet förseglat med en särskild tejp och dels är själva behållaren med urinen förseglad. Har du sett hur burkarna ser ut? Om man öppnar dem går de sönder och går inte att försluta igen. Det syns tydligt om nån har varit framme och mixtrat med dem.
RF följer WADA:s regler och är certifierade (ISO 9001:2000) i sitt testarbete.
Här kan du se RF:s föreskrifter för dopingkontroll (pdf): http://rf.se/ImageVault/Images/id_2718/ImageVaultHandler.aspx
bertbert
2011-02-07, 15:13
Dunkelt sagt är dunkelt tänkt brukar det heta, ett ordspråk som verkar ytterst passande i det här fallet...
Följer WADA's regler? Än sen, de är väl inte ofelbara.
Tester i sjukvården är en annan sak.
Nitrometan
2011-02-07, 15:24
Kan du vara lite mer specifik?
Än sen, de är väl inte ofelbara.
Kan du inte komma med ett exempel på vad de gör fel och borde göra bättre?
Tester i sjukvården är en annan sak.
Många av dopingkontrollanterna är biomedicinska analytiker och gör samma typer av tester dagligen i sitt arbete. De tycker inte att skillnaden är så stor.
Hur menar du att det är en annan sak?
bertbert
2011-02-07, 15:28
Posten är naturligtvis en kraftig korrumperad organisation, som har flera hemliga sammansvärjningar mot det fria folket. En av dem är att manipulera dopingtester så att oskyldiga åker dit!!!1111
Nitrometan
2011-02-07, 15:33
Posten är naturligtvis en kraftig korrumperad organisation, som har flera hemliga sammansvärjningar mot det fria folket. En av dem är att manipulera dopingtester så att oskyldiga åker dit!!!1111
Hmmmm. Jag tror inte att nån har provat den infallsvinkeln i sitt försvar. Det vore intressant att se nån försöka.
En ledtråd: temperaturen.
Nitrometan
2011-02-07, 16:58
Ska de ta tempen på de som lämnar prover?
Eller menar du att den kyllåda som de skickar proverna inte duger?
En ledtråd: Det finns en indikator i lådan som talar om ifall temperaturen har överstigit gränsvärdet.
En ledtråd: Det finns en indikator i lådan som talar om ifall temperaturen har överstigit gränsvärdet.[/QUOTE]
Jaså, vem har bestämt det gränsvärdet, vad är det och vad händer när indikatorn lyser? Provet expolderar?
Jaså, vem har bestämt det gränsvärdet, vad är det och vad händer när indikatorn lyser? Provet expolderar?
http://honkiie.se/wp-content/uploads/trollface.jpg
Vad har du för specialkunskaper om hur testerna går till och hanteras? Om det är så rättsosäkert känns det ju lite sniket att sitta och tjuvhålla på den informationen.
Nitrometan
2011-02-07, 17:18
Antagligen de som har undersökt vad som händer med ett prov när det förvaras vid för hög temperatur.
Då vet de att provet inte är optimalt och kan utifrån det göra bedömningar av vad som finns i provet. Det finns t.ex. ämnen som sönderfaller fortare i högre temperatur, eller vissa bakteriers tillväxt som ökar exponentiellt med temperaturen.
Har du läst vad WADA föreskriver om testning eller den PDF som jag länkade till innan som RF har tagit fram om sin testning?
När kommer du med dina specifika klagomål på vad som är fel i dagens hantering av dopingtesterna?
Pudzianovski
2011-02-07, 17:19
http://2.bp.blogspot.com/_NTNKxxT4EEk/TTrkgLKpHiI/AAAAAAAABCo/fD9fQrFUK_Y/s1600/the-troll-hunter-norwegian-documentary-still.jpg
Hur många av kollos läsare har dopingtestats i ett luftkonditionerat rum? Upp med en hand!
RF's regler of WADA's International standard for testing innehåller inga temperaturtolleranser. WADA anger bara att man ska undvika stora temperaturvariationer. Pisseprovet är ju rena bacillbomben, där steroider och fan och hans moster utvecklas om det får hålla på en stund. Och det får det ju ofta, eftersom det tar tid att skicka prover härs och tvärs över landet.
Så sorry, Nitrometan, dina s k gränsvärden finns inte. Hur många rena som torskar på att bacillsoppan levt sitt eget liv vet inte jag.
Det är ffa steroidföreningar som skulle kunna finnas i provet. Hyffsat stabila föreningar.
Jag tar det som självklart att man validerat processen genom att låta urinprov åka lastbil eller flygplan kors och tvärs i världen.
Det är facinerade att hålla en flaska i handen. Glaset är tjockt och alldeles klart. Inte en chans att flaskan kunnat förorenas eller prepareras med några detekterbara mängder dopningsmedel. Kapsylen plomberas när korken dras åt. Inte en chans att flaskan ska gå att öppna utan att det syns.
Märkningen kontrolleras fram och tillbaka och du får ett kvitto med rätt märkning angiven.
Jag ser inga som helst möjligheter att manipulera proverna.
Notera att urin är en steril vätska som normalt inte blir alltför nedsmittat i urinröret. Det krävs urinvägsinfektion för att de ska kunna påverka resultatet.
Jag ser inga som helst möjligheter att manipulera proverna.
Notera att urin är en steril vätska som normalt inte blir alltför nedsmittat i urinröret. Det krävs urinvägsinfektion för att de ska kunna påverka resultatet.[/QUOTE]
Manipulera? Det har jag inte sagt, läs förra inlägget. Inte nedsmittad? Hur vet du det, är du bakteriolog? Läs vad jag skrev om bacillbomben. Jag skulle inte sova lugnt på natten efter ett pissprov.
Nitrometan
2011-02-07, 20:32
Pisseprovet är ju rena bacillbomben, där steroider och fan och hans moster utvecklas om det får hålla på en stund.
Mostern också?
Urin är såpass rent att en katastrofkirurg jag känner rekommenderar att använda urin istället för vatten för att tvätta och skölja vid operationer om man är tveksam om vattenkvaliteten. Så, nej, jag tror inte att urin är "en bacillbomb". Om man nu inte har nån allvarlig urinvägsinfektion.
Manipulera? Det har jag inte sagt, läs förra inlägget. Inte nedsmittad? Hur vet du det, är du bakteriolog? Läs vad jag skrev om bacillbomben. Jag skulle inte sova lugnt på natten efter ett pissprov.
Ja, jag kan en del mikrobiologi. Även om jag inte är expert på urinprover.
Jag är bättre på att validera provtagning och analyser eftersom jag hela mitt arbetsliv arbetat med det.
Vad vinner du på att ifrågasätta provhanteringen. Vi har budfirmor som kan få provet till labbet på mindre än ett dygn.
Vad förväntar dig ? Det som KAN hända är att steroidföreningarna långsamt bryts ned. Bakterierna bildar inga nya steroider.
Varken Nitrometan eller Sverker kan tala om vilka temperaturregler
som gäller vid transporten eftersom det inte finns några regler.
Ingen kan garantera vad som händer i ett pissprov som inte
är noggrannt kontrollerat under hela tiden från provtagning till
labbet. Kanske en budbil kör det på ett dygn, i ett annat fall
kanske det tar 2-3 dagar. Kanske ligger det något dygn nere
i källaren hos den som gjorde provet.
Kan ni tala om vilket protokoll man som testad får ta del av
som gäller transporten. Nej, det finns inget, så enkelt är det.
Vad jag vinner, det var en ganska konstig fråga tycker jag.
Jag tycker naturligtvis att WADA ska se över reglerna, det är
väl självklart. Ingen ska väl fällas oskyldig därför att provet
inte hanteras rätt.
Nitrometan
2011-02-07, 21:08
Jag tycker naturligtvis att WADA ska se över reglerna, det är väl självklart. Ingen ska väl fällas oskyldig därför att provet
inte hanteras rätt.
Många har försökt överklaga sina fällningar i flera instanser. En del har friats. Om ett prov har hanterats fel så tror jag att det har upptäckts.
Nitrometan
2011-02-07, 21:12
Kan du inte förklara vad problemet är?
Vad kan RF/WADA göra bättre än idag?
musmatta
2011-02-07, 21:13
En sak som jag intuitivt börjar tänka på är hur det gått till i bla usa. Inte gällande doping men då försäkringsbolag köpt bolag i helt andra branscher och därefter missbrukat den privata informationen från dotterbolag när de gallrar och sätter premier.
Själv tycker jag att alla prov ska skötas av polis eftersom endast myndigheterna (i viss mån) kan garantera integritetsskyddet...
Nitrometan
2011-02-07, 21:16
Själv tycker jag att alla prov ska skötas av polis eftersom endast myndigheterna (i viss mån) kan garantera integritetsskyddet...
Men polisen testar bara om det föreligger misstanke om brott. Ska alla som tränar på gym föras upp i ett misstankeregister?
Varför skulle polisens register vara bättre än RF:s?
Ingen vet ju hur provet hanterats innan det kommer till labbet.
Det är det som är problemet, har jag sagt nu ett antal gånger.
Antag att du vill veta om ditt prov har hanterats rätt under transporten,
vem ska du fråga? Vem har hållit koll? Jag har frågat dig flera gånger
om temperaturen, men du svarar inte. Där ser du, det är det som är
problemet. Sedan kan man ju tro eller inte tro på bacillbomber. Jag
tror tills något bevisat motsatsen.
Urin är såpass rent att en katastrofkirurg jag känner rekommenderar att använda urin istället för vatten för att tvätta och skölja vid operationer om man är tveksam om vattenkvaliteten. Så, nej, jag tror inte att urin är "en bacillbomb". Om man nu inte har nån allvarlig urinvägsinfektion.
Urin innehåller normalt bakterier. Därför låter man människourin stå 6 månader i septitank innan man sprider det på åkrarna.
Men polisen testar bara om det föreligger misstanke om brott. Ska alla som tränar på gym föras upp i ett misstankeregister?
Varför skulle polisens register vara bättre än RF:s?
Men det är väl så vi ska arbeta i Sverige? Vid rimlig misstanke om brott, så plocka in personerna. Det handlar inte om vem som har "bäst register" utan vem som kan garantera integriteten bäst.
Ska vi sälja ut drog och alkoholtester till privata aktörer i framtiden också? Då får man blåsa/kissa vid "Bosses anti-alko och droger". Det borde väl inte vara några problem eftersom det är olagligt att vara alkohol- och drogpåverkad i trafiken. Det handlar om vilka vi vill se gör dessa testerna.
Det blev ett jävla liv bland forumets medlemmar när man sålde ut rättigheter att leta fildelare till privata aktörer med särskilda intressen, varför är jargongen annorlunda direkt när det handlar om doping?
Låt säga att om 50 år framåt så har vi en manick där vi helt enkelt kan sätta människor och "browsa", snabbt och effektivt, i deras liv. Ska mitt egna företag i snickerboden på baksidan få plocka människor på stan som jag anser passar in i profilen "gör något olagligt"?
Nu tycker Ni att jag gör en stor grej av en fis i rymden, men det är nu vi lägger grundstenarna för hur integriteten ska skötas i framtiden med teknikens utveckling. Glöm aldrig det.
Hur många av kollos läsare har dopingtestats i ett luftkonditionerat rum? Upp med en hand!
RF's regler of WADA's International standard for testing innehåller inga temperaturtolleranser. WADA anger bara att man ska undvika stora temperaturvariationer. Pisseprovet är ju rena bacillbomben, där steroider och fan och hans moster utvecklas om det får hålla på en stund. Och det får det ju ofta, eftersom det tar tid att skicka prover härs och tvärs över landet.
Så sorry, Nitrometan, dina s k gränsvärden finns inte. Hur många rena som torskar på att bacillsoppan levt sitt eget liv vet inte jag.
OK. Vi går tillbaka några steg.
Det finns inte några bakterier som tillverkar testosteron eller AAS. Det finns ingen anledning att tillverka dem. De pratar inte med steroider när de för över information till varandra. Steroiderna finns inte i deras värld.
Jag misstänker starkt att du blandar in enterohepatiska kretsloppet där olika steroidföreningar bryts ned av tarmens bakterier för att därefter absorberas med gallsalterna i nedre tunntarmen. Detta är väl känt och vid medicinering tar man hänsyn till att halveringstiden för steroiderna förlängs jmf med provrörsförsök.
Men nu skriver vi om urinprov. Det finns visst temperaturkrav. Du skriver att proverna inte för utsättas för stora temperatursvängningar. Det är ett krav. Punkt.
Är temperaturen ens relevant:confused:. Jag skrev att ämnena var hyfsat stabila. Det är grundläggande när man utvecklar analyser att undersöka alla variabler. Det är mycket enkelt att preparera ett urinprov. Förvara det i kyla, värme, rumstemperatur och t o m låta det flyga Kastrup - Arlanda t o r. Enkla analyser avslöjar direkt hur mängderna förändrats över tid. Ev. förändringar räknas in eller bort. Svårare än så är det inte;)
Jag tror inte vi kommer längre. Jag har letat i RF's regler som Nitrometan
skickade och i WADA's international standard for testing. Några krav på temperaturen finns inte. Du tror inte att detta är ett problem, jag tror att det är ett stort problem. Du tror att provet som man lämnar är samma som kommer till labbet, jag tror att det har ändrats. Jag tror att det finns en risk att en oskyldig torskar, du verkar inte tro det.
Sparven från Minsk
2011-02-08, 08:37
Klart gymmen ska ska rätt att testa medlemmar om de vill det. Borde ha varit lagligt sen länge ju. Sen är det upp till varje gym hur de vill spendera sina pengar.
Jag tror inte vi kommer längre. Jag har letat i RF's regler som Nitrometan
skickade och i WADA's international standard for testing. Några krav på temperaturen finns inte. Du tror inte att detta är ett problem, jag tror att det är ett stort problem. Du tror att provet som man lämnar är samma som kommer till labbet, jag tror att det har ändrats. Jag tror att det finns en risk att en oskyldig torskar, du verkar inte tro det.
Det har väl redan påpekats att proven skickas ihop med en temperaturmätare; om den anger att temperaturen har varit över/under givent temp noteras detta i analysen. Det finns rätt mycket gjort på urin, så man vet vad som kan väntas hända i provet om temperaturen går över/under gränsvärdena. Om provet inte är giltigt tas det om eller kasseras. Problem uppstår möjligen om den som är ansvarig för provtagningen väljer att ändå räkna ett prov man vet är dåligt, men då är det ju fråga om grov ohederlighet i yrkesutövning och att påstå att det är rutin är samma sak som att säga att man tror att de som står för dopingkontrollerna är korrupta. Det får man förstås anse om man vill.
Vad är det för steroider som bildas av de bakterier som finns i provet, eller för den delen när temperaturen går upp eller ned? Om du nu tycker att vi är okunniga; förklara gärna.
Som jag skrev tidigare så har jag inte hittat några gränsvärden. Kan du skicka en länk dit man kan hitta gränsvärdena? Nej, det finns inga. Och utan gränsvärden så har man inte koll, och utan koll så vet man inte vad som händer. Så om ni vill fortsätta diskussionen, tala om var man hittar reglerna.
the_PL_man
2011-02-08, 14:14
Som jag skrev tidigare så har jag inte hittat några gränsvärden. Kan du skicka en länk dit man kan hitta gränsvärdena? Nej, det finns inga. Och utan gränsvärden så har man inte koll, och utan koll så vet man inte vad som händer. Så om ni vill fortsätta diskussionen, tala om var man hittar reglerna.
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-IS-Testing/WADA_Int.Standard_Testing_2009_EN.pdf
Kapitel 9.3.2
Om du är intresserad av vad som krävs i Sverige rekommenderas kontakt med Huddinge, vilka kan tala om för dig vilka krav de har.
/the_PL_man
Det kan du inte hitta i några regler från WADA, det är ju något du måste fråga labbet som gör analyserna om. Temperaturgränser (som inte är några "regler"), transporttider etc. varierar beroende på vad som skall transporteras, hur det är förpackat, och vad man vill göra med det när man kommer fram. Jag undrar fortfarande vad det är som händer i provet (som kan leda till att man oskyldigt anklagas för doping), men det antar jag att jag inte kommer att få något svar på?
Edit: Det labb som på regelbunden basis fuckar upp sina analyser kommer inte att överleva särskilt länge.
Nitrometan
2011-02-08, 14:40
Jag tror inte att RF:s testprocedur skulle klara att bli certifierad enligt ISO 9001:2000 utan att tala om hur provet ska hanteras under transport.
Kan inte Andruxa tala om för oss vilka temperaturer som är olämpliga? Vilka tider med dessa temperaturer diskvalificerar provet?
Och vilka steroider bildas av denna bacillsoppa som finns i urinen?
Problemet är väl att steroider kan brytas ner så att den skyldige går fri (eller?). Hur bakterier i urinen spontant skulle producera mänskligt testosteron förstår jag inte. Så problemet blir ju inte att oskyldiga fälls utan att skyldiga går fria, om det här problemet med slarv existerar.
Nitrometan
2011-02-08, 14:58
Problemet är väl att steroider kan brytas ner så att den skyldige går fri (eller?). Hur bakterier i urinen spontant skulle producera mänskligt testosteron förstår jag inte. Så problemet blir ju inte att oskyldiga fälls utan att skyldiga går fria, om det här problemet med slarv existerar.
Tja, Andruxa påstår annaorlunda.
Pisseprovet är ju rena bacillbomben, där steroider och fan och hans moster utvecklas om det får hålla på en stund. Och det får det ju ofta, eftersom det tar tid att skicka prover härs och tvärs över landet.
Fast med tanke på att man har tagit urinprover länge och analyserat med avseende på steroider sen slutet på 60-talet så antar jag att man vet hur man ska hantera ett prov och transporten av det.
Jag tror inte att RF:s testprocedur skulle klara att bli certifierad enligt ISO 9001:2000 utan att tala om hur provet ska hanteras under transport.
Det tror inte jag heller.
Kan inte Andruxa tala om för oss vilka temperaturer som är olämpliga? Vilka tider med dessa temperaturer diskvalificerar provet?
Jag tycker att WADA ska tala om det.
Och vilka steroider bildas av denna bacillsoppa som finns i urinen?
Googla på Diane Modhal.
Nitrometan
2011-02-08, 15:55
Googla på Diane Modhal.
Tja, ett fall från 1994 gällande ett lab i Lissabon.
Modahl engaged lawyers to show that the laboratory in Lisbon had stored her urine sample on a table in a room heated at 35 degrees for three days, which caused bacterial degradation.
Labbet stängde efter det.
Tror du att alla labb har lika dåliga rutiner som de hade i Portugal för 17 år sen?
Sen vet jag inte om de lyckades visa att testot i hennes urinprov kom från bakterierna, bara att det inte gick att lita på analysen efter att provet hade förvarats inkorrekt.
Berguven
2011-02-08, 16:31
Alternativen till dagens hantering av dopingprov torde vara att:
1: tävlande atleter enbart får träna på träningsanläggningar i direkt anslutning till certifierade laboratorier.
2: tävlande atleter med kort varsel kan tvingas infinna sig vid ett certifierat laboratorium
3: testverksamheten upphör.
Tycker Andruxa att något av dessa alternativen låter bättre?
Jag anser att WADA ska ha tydliga och klara regler för hur
proven förvaras under transporten. Man ska inte lämna detta
till de olika labben att bestämma, eftersom då bli det inte
en enhetlig behandling. En svensk som tävlar och testas i,
säg sydamerika, har inte en susning om hur provet behandlas
innan det kommer till labbet, och kan i efterhand aldrig få reda
på det eftersom det inte dokumentars.
Ett medicinsk labb skulle aldrig ta emot ett prov som är
förorenat på det sätt som ett dopingprov kan vara.
Jag tog Diane som ett exempel. Det finns fortfarande
ingen som kunnat visa WADA-regler (9.3.2 är ju ett skämt:
"as soon as practicable after the completion of the Sample Collection
Session." Den sydamerikanske kontrollören förvarade provet
hemma i köket (30 grader varmt) eftersom det inte gick att skicka
under helgen.)
Om kollos läsare känner sig nöjda med detta så OK för mig, jag tävlar
inte. Men kom inte och säg att transporten är vattentär och garanterar
att en oskyldig inte kan torska, för det tror jag helt enkelt inte på.
Om jag var tävlare skulle jag kräva nya WADA-regler, så enkelt är det.
Nitrometan
2011-02-09, 10:26
Jag anser att WADA ska ha tydliga och klara regler för hur proven förvaras under transporten. Man ska inte lämna detta till de olika labben att bestämma, eftersom då bli det inte en enhetlig behandling.
Fast WADA använder sig bara av certifierade lab som dokumenterar sina rutiner.
En svensk som tävlar och testas i, säg sydamerika, har inte en susning om hur provet behandlas innan det kommer till labbet, och kan i efterhand aldrig få reda på det eftersom det inte dokumentars.
Jo, det gör det. Lab som inte dokumenterar blir inte certifierade och används inte av WADA.
Ett medicinsk labb skulle aldrig ta emot ett prov som är förorenat på det sätt som ett dopingprov kan vara.
På vilket sätt kan ett förseglat dopingprov vara förorenat?
bertbert
2011-02-09, 10:37
Jag trodde tråden handlade om huruvida gym får testa eller ej, inte WADAs testmetoder. Det går att starta en tråd om WADAs testmetoder om man vill diskutera dem.
Jag pratar om vad som händer innan provet kommer till
labbet. Det har jag pratat om hela tiden. OK, du
kanske blev lite missledd av mitt exempel, där var
problemet vad som hände på labbet.
Labbet har ingen koll på vad som pågår från provtagningen
till att dom kvitterar ett antal prover från någon budfirma
eller posten eller vad det nu är.
Föroreningar utvecklas i provet när det inte är fryst.
Och WADA har inga regler för provet innan det kommer
till labbet (annat än 9.3.2, som är ett skämt).
Kan du plocka fram ett WADA-dokument, eller RF, som
talar om hur labbet ska inspektera provet för föroreningar?
Vilka prov ska kasseras, vilka ska gå vidare.
Kan du tala om hur en tävlare som blivit testad kan få
reda på hur provet förvarades innan det kom till labbet.
Var kan man i efterhand få fram det? Vilka dokument
är det. Var står det i WADA eller RF regler?
Alltså, förlåt andruxa, men det verkar som du har hittat på ett icke-problem som flera redan har motbevisat. Du verkar bara inte vilja acceptera det hela utan biter dig fast vid din lilla tes. Faktiskt. Ska nu tråden ta och återgå till sitt ursprungsämne som bertbert föreslog? Det var faktiskt mer intressant.
Nitrometan
2011-02-09, 10:49
Jag pratar om vad som händer innan provet kommer till labbet. Det har jag pratat om hela tiden. OK, du kanske blev lite missledd av mitt exempel, där var problemet vad som hände på labbet.
Ja, ditt exempel handlade inte om det anser vara problemet.
Vad är problemet anser du med dagens hantering? Kan du visa vad som är fel?
Är inte föroreningar nåt som tillförs utifrån?
Jag tror att labben (och även WADA och RF) efter så många år vet hur de ska hantera ett urinprov och hur ett urinprov påverkas av transporter/förvaring m.m.
Varför ska jag visa en massa dokument?
Kan inte du visa vad problemet är med dagens system istället?
bertbert: Men Andruxa verkar tycka att det är fel att testa överhuvudtaget eftersom hela processen är felaktig. Eller så angriper h*n bara en annan sak än huvudfrågan för att dra uppmärksamheten från en bra sak.
the_PL_man
2011-02-09, 10:56
Jag pratar om vad som händer innan provet kommer till
labbet. Det har jag pratat om hela tiden. OK, du
kanske blev lite missledd av mitt exempel, där var
problemet vad som hände på labbet.
Labbet har ingen koll på vad som pågår från provtagningen
till att dom kvitterar ett antal prover från någon budfirma
eller posten eller vad det nu är.
Och WADA har inga regler för provet innan det kommer
till labbet (annat än 9.3.2, som är ett skämt).
Kan du plocka fram ett WADA-dokument, eller RF, som
talar om hur labbet ska inspektera provet för föroreningar?
Vilka prov ska kasseras, vilka ska gå vidare.
Kan du tala om hur en tävlare som blivit testad kan få
reda på hur provet förvarades innan det kom till labbet.
Var kan man i efterhand få fram det? Vilka dokument
är det. Var står det i WADA eller RF regler?
Chain of custody kommer att ge dig vilka som har hanterat det förseglade dopingprovet
Läs ex vis Kapitel 6:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2718/ImageVaultHandler.aspx
Hela kap 9:
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-IS-Testing/WADA_Int.Standard_Testing_2009_EN.pdf
Har du kontaktat Dopinglaboratoriet i Huddinge för att få reda på deras transportkrav (eftersom vi di denna tråd diskuterar Sverige)?
/the_PL_man
the_PL_man
2011-02-09, 11:03
Chain of custody kommer att ge dig vilka som har hanterat det förseglade dopingprovet
Läs ex vis Kapitel 6:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2718/ImageVaultHandler.aspx
Hela kap 9:
Har du kontaktat Dopinglaboratoriet i Huddinge för att få reda på deras transportkrav (eftersom vi di denna tråd diskuterar Sverige)?
/the_PL_man
Du kan också läsa 5.2.23:
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-IS-Laboratories/WADA_Int.Standard_Laboratories_2009_EN.pdf
Nitrometan
2011-02-09, 11:07
Jag trodde tråden handlade om huruvida gym får testa eller ej, inte WADAs testmetoder. Det går att starta en tråd om WADAs testmetoder om man vill diskutera dem.
Ja, det var ju där vi började. Bra att du styr upp lite.
Eftersom nu förslaget grundade sig på "Skånemodellen" kanske vi kan börja där.
Hur har det fungerat under de år de har kört?
Vad har gjorts?
Har det tagits många prover?
Har nån form av utbildning eller föreläsning genomförts?
Så här skriver regeringens utredare (som väl tråden handlar om):
Enligt direktiven ska utredningen granska och analysera förutsättningarna
för och behoven av ett av WADA ackrediterat dopningslaboratorium
i Sverige samt lämna förslag inom detta område.
Utredningen anser att mycket talar för att WADA kommer att
höja kraven på ackrediterade dopningslaboratorier ytterligare för att
därigenom öka harmonisering och standardisering av analysmetoder
och analysresultat. Denna utveckling ska dock ses mot att antalet
dopningskontroller och medföljande antal analyser har ökat påtagligt
under senare år och förmodligen kommer att fortsätta att öka
totalt sett i världen. Av det som framhållits ovan kan förstås att det
finns en potential att öka antalet analyser vid laboratorier genom
att erbjuda analyskompetensen till olika antidopningsorganisationer.
Det är ett sätt att möta utvecklingen som sannolikt kommer att bli
än svårare finansiellt för mindre dopningslaboratorier som strävar
efter att få eller bibehålla ackreditering av WADA i framtiden.
Så vad tror ni händer om Sverige tappar vårt enda labb därför att det
inte har råd att hänga med? Alla prover som tas vid de olika gymmen
måste skickas utomlands. Och hur lång tid tar det? Och när transporten inte är reglerad så ökar risken. Alltså, ställ krav på att WADA skärper kraven.
Slutligen till the PL-man: jag pratar inte om chain of custody. Den har jag inga invändningar mot. Jag pratar om hur labbet kan kontrollera att inte provet är förorenat av kemiska ämnen som utvecklats av bacillerna i provet.
Var finns reglerna för när ett prov måste kasseras därför att bakterier har förorenat det?
Till Nitrometan: "Varför ska jag visa en massa dokument"? Hur naiv får man vara?
Var detta enligt trådens ämne?
the_PL_man
2011-02-09, 11:44
Så vad tror ni händer om Sverige tappar vårt enda labb därför att det
inte har råd att hänga med? Alla prover som tas vid de olika gymmen
måste skickas utomlands. Och hur lång tid tar det? Och när transporten inte är reglerad så ökar risken. Alltså, ställ krav på att WADA skärper kraven.
1. Sannolikheten för att KI/KS skulle släppa den verksamheten som bedrivs i Huddinge bedömer jag som obefintlig.
Slutligen till the PL-man: jag pratar inte om chain of custody. Den har jag inga invändningar mot. Jag pratar om hur labbet kan kontrollera att inte provet är förorenat av kemiska ämnen som utvecklats av bacillerna i provet.
Var finns reglerna för när ett prov måste kasseras därför att bakterier har förorenat det?
Kanske dags att posta en länk till en studie som visar hur "bakterier har förorenat" ett dopingtest?
Och frågan kvarstår: Har du ens kollat vilka krav som Huddinge ställer på transport av de tester som de analyserar idag?
/the_PL_man
Nitrometan
2011-02-09, 11:51
Av det du citerar (antar jag) tyder väl inget på att Huddingelabbet skulle läggas ner?
Snarare tvärtom enligt:
Av det som framhållits ovan kan förstås att det finns en potential att öka antalet analyser vid laboratorier genom att erbjuda analyskompetensen till olika antidopningsorganisationer.
Där spår de att marknaden kan öka för Huddinge.
Och om gymmen får tillstånd att testa, nåt som många gym vill, så hjälper det till att öka mängden tester till Huddinge.
Nitrometan
2011-02-09, 11:57
Tidningen "Riksdag och Departement" skrev för några dagar sen:
http://rod.se/doping/nytt-bolag-i-kampen-mot-dopning
Sverige ska få en ny fristående organisation som ska arbeta mot dopning – Antidopning Sverige AB. Det föreslår regeringens utredare.
Staten och Riksidrottsförbundet (RF) ska vara delägare i det nya bolaget som enligt förslaget ska starta sin verksamhet den 1 juli 2012.
Bolaget kommer bland annat att sköta det antidopningsarbete som
Riksidrottsförbundet genomför i dag.
Ett skäl till att inrätta det nya bolaget är att det ger en ökad trovärdighet i arbetet mot dopning, och tidigare har RF begärt att en från idrotten fristående organisation ska skapas. Dessutom kan samarbetet med polis, tull, Folkhälsoinstitutet samt privata gym- och träningsanläggningar stärkas.
Målet är att det nya bolaget ska stödja de gym som vill arbeta mot dopning.
– Det kan vara en resurs för de gym- och träningsanläggningar som vill skriva avtal om dopningskontroll, sade utredaren Malin Eggertz Forsmark när utredningen presenterades.
Utredarens slutsats är att det inte behövs en ny lag för att ta
dopningsprov på dem som tränar på privata gym. De gällande reglerna ger
rätt att genomföra både kontroller och sanktioner för att hindra dopning.
Det är en bra slutsats. Hade det krävts nya lagar så hade det tagit tid att stifta dem och se till att de blir införda och provade i sin tillämpning.
Till exempel kan gymägare och kunder ingå avtal om dopningtester. Det går dock inte att tvinga någon att genomgå ett test. Men den som har
gått med på ett avtal och nekar till att ställa upp på en kontroll drabbas av sanktioner.
– Ställer du inte upp så har du begått ett brott mot idrottens dopningsregler och kommer att få en avstängning, förklarar utredningens sekreterare Tomas Johansson.
Avtalsbrott om inte annat.
Nitrometan
2011-02-09, 11:59
Kanske dags att posta en länk till en studie som visar hur "bakterier har förorenat" ett dopingtest?
Det närmaste var väl det där fallet från 1994 där de inte kunde garantera kavliteten på analysen för att provet hade stått framme på labbet. Dock visades det aldrig att testosteronet hade bildats av bakterier, bara att det inte gick att lita på analysresultatet.
Utredningen:
Bland de förändringar som WADA beslutat att ställa fr.o.m. den
1 januari 2011 är att varje ackrediterat laboratorium självt ska genomföra
alla typer av analyser i sitt eget laboratorium. En följd av det
senare är att laboratorier inte längre kan köpa in analyser från andra
ackrediterade laboratorier vilket sker i dag. I sig är det kostnadsdrivande
att varje laboratorium måste köpa in ofta dyrbar teknisk
utrustning som ibland inte används särskilt ofta. Ovan har pekats
på konsekvenser för Dopinglaboratoriet i Huddinge av att det krävs
att det ska köpa in en teknisk utrustning och utbilda personal i ett
kvalificerat analysarbete för att kunna göra för närvarande 30 analyser
om året, till en investeringskostnad på cirka 1,5 miljoner kronor
samt därtill kommande utbildningskostnader då analysmetoden kräver
särskild kompetens som underhålls genom regelbunden analysverksamhet.
Tja, vi får väl se vad som händer. Om tio år kanske vi står där, utan eget labb.
Till PL-man: Man ska kunna hitta alla regler som gäller i dokument, tycker jag.
Om Huddinge har några särskilda regler, så skicka en länk så jag kan läsa dom. Och min nästa fråga: hur dokumenterar budfirman eller posten att dom föjlt Huddinges regler?
Jag skickade ett tips om Diane Modahl, som fälldes för testosteron som utvecklats av bakterier som fanns i provet. Tror du att det är det enda
exemplet? Jag vet inte, men det gör mig mistänksam.
Men tydligen ingen annan på kolla, så vi kan bryta diskussionen nu, så kan ni prata gym i Skåne.
Berguven
2011-02-09, 12:27
Jag skickade ett tips om Diane Modahl, som fälldes för testosteron som utvecklats av bakterier som fanns i provet.
Hur har man kunnat bevisa det fetstilta?
Nitrometan
2011-02-09, 12:35
Jag skickade ett tips om Diane Modahl, som fälldes för testosteron som utvecklats av bakterier som fanns i provet. Tror du att det är det enda exemplet? Jag vet inte, men det gör mig mistänksam.
Hur har man kunnat bevisa det fetstilta?
Det bevisades aldrig.
Det närmaste var väl det där fallet från 1994 där de inte kunde garantera kvaliteten på analysen för att provet hade stått framme på labbet. Dock visades det aldrig att testosteronet hade bildats av bakterier, bara att det inte gick att lita på analysresultatet.
Advokaterna lyckades bara visa att det var troligt att det inte gick att lita på analysresultatet när provet hade fått stå framme i 35 graders värme i flera dagar.
the_PL_man
2011-02-09, 12:41
Om Huddinge har några särskilda regler, så skicka en länk så jag kan läsa dom. Och min nästa fråga: hur dokumenterar budfirman eller posten att dom föjlt Huddinges regler?
Jag skickade ett tips om Diane Modahl, som fälldes för testosteron som utvecklats av bakterier som fanns i provet. Tror du att det är det enda
Läs kapitel 5.1 & 7.7 i denna:
http://www.wada-ama.org/Documents/Resources/Guidelines/WADA_Guidelines_Blood_sample_Collection_v2.2.pdf
Angående Diane Modhal så har jag bara sett tidningsartiklar, ingenstans å har jag hittat Simon Gaskells rapport.
/the_PL_man
Andruxa !
Du verkar vilja underminera hela antidopningsarbetet. Men jag tror inte riktigt du når fram.
Testosteron och AAS bildas inte av bakterier. PUNKT.
Vad är det som är så svårt att begripa ? Det finns ingen som helst risk att du blir fälld ifall du inte tagit något AAS eller testosteron.
Analyserna är kvalitativa, säkert inte kvantitativa. Spelar ingen roll ifall 10, 25 eller 75 % av substansen bryts ned. Analysmetoderna är så känsliga idag att finns det något i urinen kommer labbet att hitta det. Synpunkter ?
Nitrometan
2011-02-09, 12:59
Angående Diane Modhal så har jag bara sett tidningsartiklar, ingenstans å har jag hittat Simon Gaskells rapport.
Jag hittade iaf denna (men som du säger är det bara en artikel):
http://www.open2.net/socialchange/testing_story.html
Där det sägs:
Simon Gaskell from UMIST was one of them. "The original request was to look at the data from the Lisbon lab, and assess whether those analyses had been performed in a satisfactory manner.
My assessment showed there were some serious flaws in the way the analysis had been performed, not least in the way the sample had been stored immediately prior to analysis.”
The sample certainly contained very high amounts of testosterone - but something didn’t add up… Because when testosterone is injected or ingested, the body normally produces chemicals called metabolites.
These were mysteriously missing from Diane’s sample... Also an extremely high pH level suggested the the urine sample had degraded while in the lab, which raised questions about the storage of the sample.
A theory began to emerge. Perhaps in the summer heat of Portugal delayed refrigeration kickstarted a bacterial growth in the urine, a byproduct of which was an increased level of testosterone in the sample....
Professor Gaskell was asked to perform experiments to test this hypothesis. He showed that indeed in these conditions testosterone would be created.
His results were submitted in Diane’s defence.
Men som sagt - den undersökningen skulle man vilja se. Särskilt som advokaterna inte ens försökte hävda det.
Det togs flera prov samma dag som Diane Modahls prov. De förvarades på samma bänk i labbet. De hade inte dessa höga halter av testosteron. Något skilde de andra proven från Dianes.
the_PL_man
2011-02-09, 13:28
Utredningen:
Bland de förändringar som WADA beslutat att ställa fr.o.m. den
1 januari 2011 är att varje ackrediterat laboratorium självt ska genomföra
alla typer av analyser i sitt eget laboratorium. En följd av det
senare är att laboratorier inte längre kan köpa in analyser från andra
ackrediterade laboratorier vilket sker i dag. I sig är det kostnadsdrivande
att varje laboratorium måste köpa in ofta dyrbar teknisk
utrustning som ibland inte används särskilt ofta. Ovan har pekats
på konsekvenser för Dopinglaboratoriet i Huddinge av att det krävs
att det ska köpa in en teknisk utrustning och utbilda personal i ett
kvalificerat analysarbete för att kunna göra för närvarande 30 analyser
om året, till en investeringskostnad på cirka 1,5 miljoner kronor
samt därtill kommande utbildningskostnader då analysmetoden kräver
särskild kompetens som underhålls genom regelbunden analysverksamhet.
Tja, vi får väl se vad som händer. Om tio år kanske vi står där, utan eget labb.
Men tydligen ingen annan på kolla, så vi kan bryta diskussionen nu, så kan ni prata gym i Skåne.
Från RF:
Hej XXXX
Föreskrifterna som du refererar till anger övergripande krav som ska tillgodoses. Specificerade krav återfinns inom vårt kvalitetsledningssystem i anvisningar och instruktioner.
Kraven på transport av dopingprover finns specificerade i en anvisning inom administrationen inför upphandling av tjänsten. Funktionärernas hantering av prover och dokumentation inför transport styrs av instruktioner i en Funktionärshandbok. Vidare upprättas en Chain of custody för varje säkerhetspåse som möjliggör, förutom styrning av åtgärderna, också uppföljning av varje hanteringsåtgärd. Andra krav, t e x temperatur, styrs av kraven enligt i laboratoriestandarden som dopinglaboratoriet har att följa.
Detta är i korthet hur prov- och dokumenthantering styrs.
F ö revideras vårt kvalitetsledningssystem, sedan 10 år tillbaka, två gånger om året av ett oberoende certifieringsorgan. Hittills har inga avvikelser noterats i förhållande till tvingande krav i dopingstandarder eller ISO: s kvalitetsledningsstandard 9001 avseende prov- och dokumenthantering.
Med vänlig hälsning
Tommy Forsgren
RF kravställer, dokumenterar och följer upp transporterna av proverna.
Så det är ett icke-problem i Sverige.
Så kan vi gå vidare nu?
"Any urine, but particularly from a sexually active female, contains thousands of bacteria of many species. Urine collected from a female athlete will contain skin cells and microorganisms from the intestine flushed from the vaginal area by sweat. Many bacteria are ubiquitous and survive even tap-water plumbing; if water were used to wash any of the sample containers, other microorganisms could be added to the sample. Bacteria, in a container to which urine is added, will flourish in such a medium that is infinitely richer in nutrients than water in which they survived" (Lancet 1996 i samband med Modhal).
"Andra krav, t e x temperatur, styrs av kraven enligt i laboratoriestandarden som dopinglaboratoriet har att följa."
Jag pratar inte om labbet, utan om transporten. Mannen du citerar säger inget om
temperaturkrav under transporten. Jag har nu frågat femtielva gånger och ingen
kan ge mig besked om vilka temperaturkrav som gäller under transporten.
Sverker: för att vara analysperson verkar du okunnig, läs länken från Nitrometan om
Diane Modhal.
the_PL_man
2011-02-09, 14:17
"Any urine, but particularly from a sexually active female, contains thousands of bacteria of many species. Urine collected from a female athlete will contain skin cells and microorganisms from the intestine flushed from the vaginal area by sweat. Many bacteria are ubiquitous and survive even tap-water plumbing; if water were used to wash any of the sample containers, other microorganisms could be added to the sample. Bacteria, in a container to which urine is added, will flourish in such a medium that is infinitely richer in nutrients than water in which they survived" (Lancet 1996 i samband med Modhal).
Ja?
Var i den texten står det att dessa bakterier skapar förhöjda nivåer av testesteron?
"Andra krav, t e x temperatur, styrs av kraven enligt i laboratoriestandarden som dopinglaboratoriet har att följa."
Jag pratar inte om labbet, utan om transporten. Mannen du citerar säger inget om
temperaturkrav under transporten. Jag har nu frågat femtielva gånger och ingen
kan ge mig besked om vilka temperaturkrav som gäller under transporten.
Läs om, läs rätt:
Kraven på transport av dopingprover finns specificerade i en anvisning inom administrationen inför upphandling av tjänsten.
Andra krav, t e x temperatur, styrs av kraven enligt i laboratoriestandarden som dopinglaboratoriet har att följa.
Laboratoriestandarden styr kraven på laboratoriet. Krav på temperatur finns beskrivna i laboratoriestandarden. Laboratoriet är ansvariga för att kravställa transporten.
Kraven finns, men är icke allmänt tillgängliga. Om du vill ha exakta siffror får du göra som jag & skicka ett mail till RF.
/the_PL_man
"Laboratoriestandarden styr kraven på laboratoriet. Krav på temperatur finns beskrivna i laboratoriestandarden. Laboratoriet är ansvariga för att kravställa transporten."
Laboratoriestandarden ställer krav på hur provet ska förvaras på labbet
och säger absolut ingenting om temperaturen under transporten.
"Kraven finns, men är icke allmänt tillgängliga. Om du vill ha exakta siffror får du göra som jag & skicka ett mail till RF."
Jaså, du fick exakta siffror? Inte i citatet i alla fall. Om du fick det på annat sätt kan du väl tala om för oss.
Sanningen är att det finns inga siffror.
"Var i den texten står det att dessa bakterier skapar förhöjda nivåer av testesteron?"
Det står inte där, utan där står att ett dopingprov är en bacillbomb. Läs Nitrometans länk så ser du hur testo kan utvecklas i ett prov.
the_PL_man
2011-02-09, 15:06
"Laboratoriestandarden styr kraven på laboratoriet. Krav på temperatur finns beskrivna i laboratoriestandarden. Laboratoriet är ansvariga för att kravställa transporten."
Laboratoriestandarden ställer krav på hur provet ska förvaras på labbet
och säger absolut ingenting om temperaturen under transporten.
Jaså, du har läst RF:s laboratoriestandard? Varför postar du den inte då här?
"Kraven finns, men är icke allmänt tillgängliga. Om du vill ha exakta siffror får du göra som jag & skicka ett mail till RF."
Jaså, du fick exakta siffror? Inte i citatet i alla fall. Om du fick det på annat sätt kan du väl tala om för oss.
Sanningen är att det finns inga siffror.
Och det bevisar du genom vad?
Jag skriver igen: Skriv ett mail till Tommy och fråga efter de siffor de har i sitt verksamhetssystem. Publicera sedan hans svar här.
"Var i den texten står det att dessa bakterier skapar förhöjda nivåer av testesteron?"
Det står inte där, utan där står att ett dopingprov är en bacillbomb. Läs Nitrometans länk så ser du hur testo kan utvecklas i ett prov.
Jag väntar fortfarande på att du skall publicera en länk till en vetenskaplig artikel som visar på att baciller utvecklas till testosteron. Att hänvisa till en tidningsartikel som hänvisar till något annat räcker inte för mig.
/the_PL_man
Changes in Androgenic Steroid Profile Due to Urine
Contamination by Microorganisms: A Prospective
Study in the Context of Doping Control
Analytical Biochemistry 289, 116–123 (2001)
(har ingen länk, så ni får slå upp själva)
Huddinge styrs av WADA's labbstandard som du själv länkade
till för ett tag sedan. Sök på "temperature" så får du se vad
som kommer upp.
Jag tänker inte kontakta någon Tommy. Om det finns siffror
så ska dom finnas offentligt, inte gömda i någon upphandling
med en budfirma. Varför fick du dom inte om dom finns?
Jag tycker att man ska ändra WADA's regler, men här vill ni
mest tjafsa mot mig.
Nitrometan
2011-02-09, 15:45
Changes in Androgenic Steroid Profile Due to Urine Contamination by Microorganisms: A Prospective Study in the Context of Doping Control, Analytical Biochemistry 289, 116–123 (2001)
ABSTACT:
Urine contamination by microorganisms may affect the interpretation of urinalysis in different areas of clinical diagnosis. This is particularly relevant in doping control. A prospective study was designed to assess the effects of urine contamination by selected pathogens on the endogenous androgenic steroid profile. Pooled urine from a healthy male volunteer with standard steroid profile compared with reference values for the Caucasian population was sterilized by filtration and stored in sterile glass tubes. Aliquots were inoculated with known amounts of 15 different organisms (bacteria, fungi, and moulds) and incubated at 37 degrees C for 2 weeks. Different markers of urine contamination, such as pH, deconjugation of steroids, and metabolic by-products, were determined. Alkalization of urinary pH was not a reliable indicator of urine contamination as several organisms grew in this medium and no alteration of this parameter was found. In uncontaminated urine, less than 10% of steroid glucuronide conjugates were spontaneously hydrolyzed. Higher rates of hydrolysis for sulfate conjugates were found. An unconjugated fraction higher than 10% of the total amount of testosterone was a reliable indicator of urine contamination. However, microbial production of testosterone or epitestosterone was not detected. In contrast, a few organisms were able to synthesize 5alpha-androstanedione, 5beta-androstanedione, and androstenedione using endogenous steroids as substrates.
Jaha.
the_PL_man
2011-02-09, 16:04
Changes in Androgenic Steroid Profile Due to Urine
Contamination by Microorganisms: A Prospective
Study in the Context of Doping Control
Analytical Biochemistry 289, 116–123 (2001)
(har ingen länk, så ni får slå upp själva)
Huddinge styrs av WADA's labbstandard som du själv länkade
till för ett tag sedan. Sök på "temperature" så får du se vad
som kommer upp.
Jag tänker inte kontakta någon Tommy. Om det finns siffror
så ska dom finnas offentligt, inte gömda i någon upphandling
med en budfirma. Varför fick du dom inte om dom finns?
Jag tycker att man ska ändra WADA's regler, men här vill ni
mest tjafsa mot mig.
http://www.clinchem.org/cgi/content/full/48/10/1799
"In summary, these data do support the hypothesis, based on our model using a large challenge dose of a strain of C. albicans, that urinary testosterone can increase as a result of microbial action;however, the increases observed were small, and hence, the changes in the T/E ratio were minor."
I studien ovan uppnådde man som max en förändring på 0.5 i T/E-ration.
I fallet du refererar till så skulle T/E varit 42 gånger högre än normalt, vilket inte kan betraktas som minor....
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11161304
"However, microbial production of testosterone or epitestosterone was not detected. "
http://proceedings.live-record.de/proceedings_6_pdf/6_223.pdf
"there is no production of T or E after micro-organisms growth in urine samples."
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8X-4YYRMKV-1&_user=10&_coverDate=04%2F29%2F2010&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1635746075&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=cdcc579401a776a885166c4db1daf15b&searchtype=a
"Over 700 urine samples comprising inpatient and doping control specimens were investigated. In none of them, 1,2-dehydrogenating activity was confirmed. These findings are in accordance with other studies. "
/the_PL_man
Rent idrottspolitiskt finns det starka motiv att gymmen är rena från dopningspreparat, enligt Tomas Johansson
Förlåt mig att jag är två månader sen i den här diskussionen, men vad menas egentligen med detta?
Arf Pingvin
2011-02-09, 18:41
Förlåt mig att jag är två månader sen i den här diskussionen, men vad menas egentligen med detta?
I sverige lever drömmen om ren idrott på motionärsnivå men även på elitnivå, fair play etc. Gissar jag. Hur tolkar du det?
Andruxa !
Du verkar vilja underminera hela antidopningsarbetet. Men jag tror inte riktigt du når fram.
Testosteron och AAS bildas inte av bakterier. PUNKT.
Vad är det som är så svårt att begripa ? Det finns ingen som helst risk att du blir fälld ifall du inte tagit något AAS eller testosteron.
Analyserna är kvalitativa, säkert inte kvantitativa. Spelar ingen roll ifall 10, 25 eller 75 % av substansen bryts ned. Analysmetoderna är så känsliga idag att finns det något i urinen kommer labbet att hitta det. Synpunkter ?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article8493684.ab
Citerar "RF skriver på sin hemsida att kosttillskotten som det gäller är Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT och liknande."
Vitt vad jag vet så innehåller inte tex varken Jack3d eller Crack AAS eller testosteron.
Arf Pingvin
2011-02-09, 19:23
Citerar "RF skriver på sin hemsida att kosttillskotten som det gäller är Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT och liknande."
Vitt vad jag vet så innehåller inte tex varken Jack3d eller Crack AAS eller testosteron.
Inte i innehållsförteckningen. Men antingen smyger det sig med saker eftersom de tillverkar andra preparat som inte är lagliga eller så tillsätter de saker som inte ska finnas i produkterna i syfte att de ska ge någon slags effekt. Därför är RFs rekommendation att man helt enkelt INTE använder kosttillskott. Oavsett vilken nivå du är på.
Där är det 1,3-Dimethylamylamine vilket är stimulernade vad jag förstår och inte anabol.
Det finns ingen misstagsdopning. Alla idrottare måste veta vad de stoppar i sig;)
Tydligen var jag okunnig. Jag har varit mediåker kroppsbyggare också. Men jag kan min historia. Medanalys skickade prover oövervakt på tåg genom Sverige:http://sv.wikipedia.org/wiki/Medanalys
Här är det transporten som är problemet. Jag kan sortera information och plocka bort det som är orimligt.
Artikel från PL-mannen:
http://www.sciencedirect.com/science...b&searchtype=a
"Doping control samples are normally collected under non-sterile conditions and sometimes, storage and transportation are influenced by parameters such as the temperature."
"Despite these results, the problem of microbial alteration of dop-
ing control samples should not be underestimated. Studies using
or referring to e.g. common environmental contaminants such as
N. simplex [5,19–21,43,44] and R. erythropolis [5,18] or contami-
nated faeces [8–10] as well as in vivo findings of 1-SDH activity in
urine [11–13] outlined that the probability of false-positive results
caused by microbial contamination seems to be not very high, even
though existing. Acomprehensive investigation regarding this sub-
ject appears necessary."
Skärp WADA's regler för provtagning och transport, så minskar risken
för att något går snett.
I sverige lever drömmen om ren idrott på motionärsnivå men även på elitnivå, fair play etc. Gissar jag. Hur tolkar du det?
Ja, det har du nog helt rätt i. Jag tänkte ett tag att idrottspolitik var den som rörde idrottande och att doping mer var en fråga för folkhälsoinstitutet. För mig handlar det om ganska väsenskilda områden där idrottspolitiken har problem med fusk inom tävlingsidrott och folkhälsopolitiken bryr sig om människor missbrukar AAS till den grad att de skadar sig själva.
Och det får mig att släppa ut en av mina käpphästar ur sin spilta. Sammanblandningen av folkhälsa och idrott är olycklig av så många anledningar, just för att problemen de båda har måste angripas på helt olika sätt. Doping såväl som övervikt.
Ja, det har du nog helt rätt i. Jag tänkte ett tag att idrottspolitik var den som rörde idrottande och att doping mer var en fråga för folkhälsoinstitutet. För mig handlar det om ganska väsenskilda områden där idrottspolitiken har problem med fusk inom tävlingsidrott och folkhälsopolitiken bryr sig om människor missbrukar AAS till den grad att de skadar sig själva.
Och det får mig att släppa ut en av mina käpphästar ur sin spilta. Sammanblandningen av folkhälsa och idrott är olycklig av så många anledningar, just för att problemen de båda har måste angripas på helt olika sätt. Doping såväl som övervikt.Exactamundo. Jag tolkade det som att det gäller professionell idrott och handlar mer om PR utåt än intern folkhälsa.
Artikel från PL-mannen:
http://www.sciencedirect.com/science...b&searchtype=a
"Doping control samples are normally collected under non-sterile conditions and sometimes, storage and transportation are influenced by parameters such as the temperature."
"Despite these results, the problem of microbial alteration of dop-
ing control samples should not be underestimated. Studies using
or referring to e.g. common environmental contaminants such as
N. simplex [5,19–21,43,44] and R. erythropolis [5,18] or contami-
nated faeces [8–10] as well as in vivo findings of 1-SDH activity in
urine [11–13] outlined that the probability of false-positive results
caused by microbial contamination seems to be not very high, even
though existing. Acomprehensive investigation regarding this sub-
ject appears necessary."
Skärp WADA's regler för provtagning och transport, så minskar risken
för att något går snett.
Jag blev först med att hämta material på RFs hemsida:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2734/ImageVaultHandler.aspx
Det står att finns det möjlighet att tvätta händerna ska detta göras. Där motverkades möjligheten att kontaminera provet med faces.
Tycker att proceduren vid provtaging och transport är väl genomarbetad. Enkelt förklarad i dokumentet.
Jag tycker själv inte att WADA ska styra provhanteringen. Bättre att låta analysexperterna bestämma vad som krävs för att säkra så intressanta ämnen inte påverkas i proven fram till analysen.
Eftersom antidopningsarbetet är en katt och råttalek krävs att laboratorierna alltid ligger i framkant på forskningsfronten med de senaste metoderna. Labbet är trots allt experten medan WADA är generalisterna som måste ta hänsyn till både sportsliga och etiska frågor. Laboratoriet ska bara hitta ett ämne i ett analysprov;)
Nitrometan
2011-02-10, 07:34
Och det får mig att släppa ut en av mina käpphästar ur sin spilta. Sammanblandningen av folkhälsa och idrott är olycklig av så många anledningar, just för att problemen de båda har måste angripas på helt olika sätt. Doping såväl som övervikt.
Ja, det är två olika problem, men de brukar alltid buntas ihop till ett problem av "myndigheterna" när det ska diskuteras.
Titta t.ex. på RF:s bestraffningslista hur många av dem som är avstängda som tävlar i nån idrott eller bara är motionärer.
Ja, det är två olika problem, men de brukar alltid buntas ihop till ett problem av "myndigheterna" när det ska diskuteras.
Titta t.ex. på RF:s bestraffningslista hur många av dem som är avstängda som tävlar i nån idrott eller bara är motionärer.För att ta ett exempel just med den listan så framgår det inte om de är motionärer eller lyftare med licens.
I vårt fall (Lunds TK) så står det bara att vi har två (f d) avstängda medlemmar. Det är ju milsvid skillnad om de har tävlat för klubben, eller bara varit där och pumpat biceps på förmiddagarna. Men detta framgår tyvärr inte att det är det senare som gäller. Och det är ju naturligtvis ohållbart att ha någon slags obligatoriskt urinprovstest innan man får börja på klubben. Så det blir ju en prekär situation.
Jag kan tänka mig att flera andra föreningar är drabbade på samma sätt som vi.
Regeringens utredning skriver på sid. 195:
"Dopningskontrollverksamheten vid gym- och träningsanläggningar
kommer inte att styras av Världsantidopningskoden eller någon
av konventionerna om dopning inom idrotten."
Man undrar vilka regler som ska styra dopingkontrollen på gymmen.
Varför inte koden?
Arf Pingvin
2011-02-14, 10:52
Regeringens utredning skriver på sid. 195:
"Dopningskontrollverksamheten vid gym- och träningsanläggningar
kommer inte att styras av Världsantidopningskoden eller någon
av konventionerna om dopning inom idrotten."
Man undrar vilka regler som ska styra dopingkontrollen på gymmen.
Varför inte koden?
Jag gissar bara här. Vi lever i Sverige. Jag antar att det ska testas för dopingmedel enligt Lag om förbud mot vissa dopningsmedel. Det finns mängder med läkemedel som folk använder i giltiga medicinska syften som kanske finns med på WADAs lista. Motionärer i RF-anslutna förbund går under generell dispens för vissa läkemedel men elitidrottare måste ha läkarintyg på motsvarande. Något sånt här finns såklart inte för den vanliga befolkningen, och varför skulle det.
Låter som en bra gissning.
I artikeln från Aftonbladet som CoolBoy länkade står att flera
elitidrottare är under utredning för doping. Borde dom inte finnas
på 8.4 § listan?
Jag skulle rekommendera nödslakt medels bult för den käpphästen då den verkar vara ganska så väl angripen av trämask och det torde vara smärtsamt.
Idrotten står i Sverige för en betydande insats vad gäller fysisk aktivitet och numera även i arbetet mot doping. De kommer självklart inte att fånga upp alla men med tanke på hur lite det kostar samhällen så ser jag inte riktigt vad man skulle tjäna på att bygga upp en helt ny organisation som angriper de problemen som du nämner plus allt annat som brukar räknas in i folkhälsan.
Jag skulle rekommendera nödslakt medels bult för den käpphästen då den verkar vara ganska så väl angripen av trämask och det torde vara smärtsamt.
Idrotten står i Sverige för en betydande insats vad gäller fysisk aktivitet och numera även i arbetet mot doping. De kommer självklart inte att fånga upp alla men med tanke på hur lite det kostar samhällen så ser jag inte riktigt vad man skulle tjäna på att bygga upp en helt ny organisation som angriper de problemen som du nämner plus allt annat som brukar räknas in i folkhälsan.
Synd på en fin häst.
Jag kräver inte två olika organisationer, jag vill att man ska se idrottsrörelsen och med tävlingsverksamhet som en företeelse skild från något som lite flummigt kan beskrivas som Allmän folkhälsa. Tycker du verkligen det är en så dålig idé?
Detta började med att jag undrade över innebörden av "Rent idrottspolitiskt finns det starka motiv att gymmen är rena från dopningspreparat". Men visst, din åsikt att idrottpolitik ska omfatta även doping bland motionärer är legitim, jag är bara tveksam till att det är det bästa sättet att angripa det som betraktas som ett samhällsproblem. Jag tror det är helt andra människor som borde ägna sig åt det.
Sparven från Minsk
2011-02-15, 08:47
vänta här nu...kan jacked3d ge posiivt utslag på ett dopingprov?
Ska ju iväg och pissa idag inför ett nytt jobb, tränade så sent som igår kväll på jacked3d.....:cryout:
Nitrometan
2011-02-15, 08:48
vänta här nu...kan jacked3d ge posiivt utslag på ett dopingprov?
Ja.
Fast sen beror det på vad de vill göra för prov inför ditt jobb.
Kanske inte är WADA/RF:s hela dopingtest? Kanske är ett knark-kisse-prov med snabbsticka?
Sparven från Minsk
2011-02-15, 08:51
Ja.
Fast sen beror det på vad de vill göra för prov inför ditt jobb.
Kanske inte är WADA/RF:s hela dopingtest? Kanske är ett knark-kisse-prov med snabbsticka?
Illa =/
Det borde vara ett vanligt kissprov, ska ansöka om jobb inom tullverket och de kräver dopingprov. Kanske ska ta med burken och säga till redan innan?
Sparven från Minsk
2011-02-15, 09:03
Kom på det, borde vara ett enkelt pissprov då intervjun är på fredag och det bestäms vem som får jobbet nästa onsdag, så ett mer utförligt prov borde inte hinnas med.
Nitrometan
2011-02-15, 09:07
Troligast är ett snabbprov för några droger, testo och nån AAS.
Lycka till.
Om det är WADA-regler som gäller för din test så
kan du kolla ISL 5.2.6.5. Tio arbetsdagar är målsättningen.
Men man avtala om en ändrad tid enligt 5.2.6.5. Knappast
troligt att Tullverket gjort det, men om de betalar för testen
kan de väl också ställa krav. Ren mättekniskt är det inga
problem att få fram ett resultat på några dagar.
Till Skaparn:
Jag håller med dig. Men med en och samma organisation. Fånga småhandlare
på Friskis&Svettis är f ö den svenska antidopingorganisationens paradgren: 1/3 av
alla 2§ avstängda (dömda) är därifrån.
Är inte F&S den största kedjan i sverige?
Nitrometan
2011-02-15, 10:55
Är inte F&S den största kedjan i sverige?
De skryter själva om över en halv miljon medlemmar. Så ganska stora är de nog.
Sedan är det idrottsföreningar, med allt vad det innebär.
Illa =/
Det borde vara ett vanligt kissprov, ska ansöka om jobb inom tullverket och de kräver dopingprov. Kanske ska ta med burken och säga till redan innan?
Den är bara klassad om du har den i kroppen UNDER tävling.
Synd på en fin häst.
Jag kräver inte två olika organisationer, jag vill att man ska se idrottsrörelsen och med tävlingsverksamhet som en företeelse skild från något som lite flummigt kan beskrivas som Allmän folkhälsa. Tycker du verkligen det är en så dålig idé?
Ja jag tycker det är en dålig idé.
RF har ca 2,5 miljoner medlemmar fördelat på ca 22000 föreningar vilket gör förbundets verksamhet till den näst största arenan för fysisk aktivitet (vardagsmotion är den enda som är större). Så varför ska man inte använda sig av en så starkt etablerad verksamhet för att främja folkhälsan och hur ska man lyckas att nå så många utan att införa en annan organisation?
Detta började med att jag undrade över innebörden av "Rent idrottspolitiskt finns det starka motiv att gymmen är rena från dopningspreparat". Men visst, din åsikt att idrottpolitik ska omfatta även doping bland motionärer är legitim, jag är bara tveksam till att det är det bästa sättet att angripa det som betraktas som ett samhällsproblem. Jag tror det är helt andra människor som borde ägna sig åt det.
Vilka andra människor skulle det vara?
Sir Anselm
2011-02-15, 15:53
Den är bara klassad om du har den i kroppen UNDER tävling.
Vilket väl iofs inte betyder att ett utslag inte skulle se ganska dåligt ut inför en eventuell anställning?
Ja jag tycker det är en dålig idé.
RF har ca 2,5 miljoner medlemmar fördelat på ca 22000 föreningar vilket gör förbundets verksamhet till den näst största arenan för fysisk aktivitet (vardagsmotion är den enda som är större). Så varför ska man inte använda sig av en så starkt etablerad verksamhet för att främja folkhälsan och hur ska man lyckas att nå så många utan att införa en annan organisation?
Vilka andra människor skulle det vara?
Det säger jag inte mot. Men det är väl inte de som är aktiva inom RF som behöver nås när man pratar om brist på aktivitet som ett folkhälsoproblem? Det är just det jag vill poängtera, att RF må omfatta många människor, men det är nog ingen av dessa som är en stor kostnad för samhället i form av ohälsa orsakad av aktivitetsbrist.
Och det är på samma sätt jag menar att det borde ägnas lite tanke åt det dopingproblem som finns bland motionärer i huvudsak, om det kanske är av sådan art att det inte är den organiserade idrottsrörelsen som når ut till dem som är i farozonen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.