Visa fullständig version : (Deff) Varför står jag fortfarande still i vikt?
Har sedan 1augusti legat på en deff, vilket har lett mig till en viktnedgång från ca 74kg ---> 68kg. Men den senaste 1½-2 månaderna ligger jag fortfarande kvar på samma vikt eller högre (pendlar mellan 68.5kg-71kg, morgonvikt). Jag har inte ändrat min kost någonting förutom att jag har lagt mig på ett lägre underskott nu än i början (-1000kcal i början, nu ca -500kcal).
Jag för kaloridagbok och räknar INTE fel på maten. Jag äter 1500-1600kcal högst om dagen, vilket lägger mig på ett underskott på ca 500kcal. Så varför går jag inte ner någon mer?
Jag är 21 år och 181cm. Inte fan kan det vara så att min dagliga energiförbrukning kan ligga så lågt som på 1500kcal och att jag legat på balans i nästan två månader?.. Jag räknar alltid med en aktivitetsfaktor på 1.2, konditionstränar jag eller gör saker lägger jag till. Men en vanlig dag hemma räknar jag på 1.2, och de flesta av mina dagar är hemmadagar.
I början trodde jag att det var varierad vätskebalans i min kropp men efter en sån här lång tid fattar jag ingenting. Vad tror ni?
delta_mats
2010-11-22, 16:21
Du har väl som alla andra som inte går ner i vikt räknat fel på maten och eller energibehovet.
Du har väl som alla andra som inte går ner i vikt räknat fel på maten och eller energibehovet.
Men jag käkar inte mer än 1500kcal om dagen som sagt. Och mitt energibehov kan väl knappast ligga så lågt?
I början gick det raskt och fint när jag åt ca 1000-1200kcal om dagen, men sen har det bara stått still, fast jag bara äter 1500kcal.
Kan det vara så att du t.ex steker mat i olja som du inte räknar in i din kcal-dagbok eller vad du nu hade för namn på det :D
hur ser det ut i spegeln då? har det kört fast även där?
Kan det vara så att du t.ex steker mat i olja som du inte räknar in i din kcal-dagbok eller vad du nu hade för namn på det :D
Jo det är klart att man steker maten i normalt mycket olja. Men jag räknar alltid maten i ett överskott. Säg att man skär upp 350g fettfri skinka (100kcal/100g), då räknar jag den skinkan som 400kcal. Jag ska ha, en inaktiv dag, 2100kcal som energiförbrukning. Jag räknar dock att jag enbart har 2000kcal bara för att ha en marginal. Så den där extra "oljan", som bara används en gång om dagen högst om jag steker något, borde nog inte spela någon roll alls.
hur ser det ut i spegeln då? har det kört fast även där?
Den 26e september hade jag minimumvikt på 68,5kg, då kunde man se en antydan till magmuskler. Sedan dess har jag stått still i vikt. MEN, kanske en månad efter jag registrerat min minimumvikt, alltså i slutet av oktober, så tyckte jag att magmusklerna blev mer och mer tydliga och det kändes som om att det gick åt rätt håll, även om vikten pendlade mellan 68-71kg (ständiga kalipermätningar visade dessutom att jag gick neråt i fett%). Jag har tagit kort också, och på korten ser man att jag iallafall INTE har gått åt fel håll. Det är först på senare tid som det verkligen känns trögt. Jag vet inte riktigt varför, med tanke på den relativt fattiga energimängd jag trycker i mig om dagen.. Jag pressar mig verkligen för att inte käka mer än 1500kcal om dagen och jag går och är hungrig ofta, så det vore väldigt illa att det inte ger utdelning.
181cm och "bara" 68kg?
Du kanske inte har så mycket fett kvar att gå ner? De sista kilona är svårare.
Har du dåligt med magmuskler eller bara inte gener för det så kommer du inte få några rutor på magen även om du skulle ha extremt låg fett%
Kanske dax att ta en kort paus i deffandet och ligga på ett litet överskott samtidigt som du fortsätter styrketräna för att sedan börja om med en ny deff.
181cm och "bara" 68kg?
Du kanske inte har så mycket fett kvar att gå ner? De sista kilona är svårare.
Har du dåligt med magmuskler eller bara inte gener för det så kommer du inte få några rutor på magen även om du skulle ha extremt låg fett%
Kanske dax att ta en kort paus i deffandet och ligga på ett litet överskott samtidigt som du fortsätter styrketräna för att sedan börja om med en ny deff.
Vill få bort lite oönskat fett från titsen och magen bara, och för det skulle det behövas skalas av högst 2kg fett bara misstänker jag. Enligt kaliper 3punkts mätningar, samt andra "online-mätningar", så ligger mitt bf% på mellan 12-14%.
Kollar man på 74kgs bilder vs. 68.5kgs bilder ser man enorma skillnader. Jag misstänker att jag ersatt endel fett med muskler också, vilket kanske är orsaken till att jag inte har droppat i vikt på sistone..? Har ej gymmat under defftiden men har kört på crunches, plankan, armhävningar, chins. Har blivit starkare i alla övningar.
Legat på ca 2-3g protein/kg förövrigt.
Men kan det verkligen vara så att min energiförbrukning bara ligger, för en vanlig stillasittande dag, på 1500kcal eller? För jag är helt 100% att jag inte räknar maten fel.
Kravmaga
2010-11-22, 20:24
Jo det är klart att man steker maten i normalt mycket olja. Men jag räknar alltid maten i ett överskott. Säg att man skär upp 350g fettfri skinka (100kcal/100g), då räknar jag den skinkan som 400kcal. Jag ska ha, en inaktiv dag, 2100kcal som energiförbrukning. Jag räknar dock att jag enbart har 2000kcal bara för att ha en marginal. Så den där extra "oljan", som bara används en gång om dagen högst om jag steker något, borde nog inte spela någon roll alls.
Du gick ifrån att säga att du för kaloridagbok och räknar inte fel till göra en uppskattning av att oljan inte gör någon effekt. Problemet när man räknar lite för högt för att sedan jämna ut med något annat är att man egentligen inte har någon koll. Min fundering är hur mycket annat som du missar? Kanske väger kött efter du stekt det? Glömmer att räkna med marinaden? Väger pastan efter kokning? Använder generell innehållsförteckning på råvaror fastän din råvara inte överensstämmer? osv osv
Ligger du på ett faktiskt energiunderskott går du ner i vikt.
Du gick ifrån att säga att du för kaloridagbok och räknar inte fel till göra en uppskattning av att oljan inte gör någon effekt. Problemet när man räknar lite för högt för att sedan jämna ut med något annat är att man egentligen inte har någon koll. Min fundering är hur mycket annat som du missar? Kanske väger kött efter du stekt det? Glömmer att räkna med marinaden? Väger pastan efter kokning? Använder generell innehållsförteckning på råvaror fastän din råvara inte överensstämmer? osv osv
Ligger du på ett faktiskt energiunderskott går du ner i vikt.
Väger maten i skicket jag köpte den. Det var en nybörjarmiss jag gjorde på en misslyckad deff för några år sedan. Brukar inte marinera men räknar med eventuell fond eller nått jag blandar i, men dessa ligger ej på många kcal (bara aromämnen och kryddor ändå).. Som sagt, mina kostvanor har ej ändrats mer eller mindre under min deff period, jag äter bara mer av allt. (samma mat för 1500kcal istället för 1000-1100kcal som tidigare).
Alltså, jag är extremt petig när det gäller kcalberäkning och jag är helt övertygad om att jag räknar rätt (+-100kcal om dagen). Väger verkligen allt. Det är därför jag är så förvånad över att jag inte ser någon skillnad, för jag borde göra det. Startar t.o.m. en tråd på kolo för att bara undra vad det kan vara..
Även om du räknar så noga du kan både på matens innehåll och på din förbrukning så är de ändå bara uppskattningar.
All innehållsförteckning är genomsnitt och ju fler ingredienser en produkt har ju mer kan det självklart oxå bli fel.
Jag jobbar inom livsmedelsproduktion och produkterna som hamnar ute i butik har alla samma etikett på sig men är tillverkade i olika batcher där innehållet inte är 100% exakt lika.
Räkna ut din uppskattade förbrukning på flera sätt och ta ett genomsnitt från dem och se om det skiljer sig något från det du har kommit fram till nu.
Landström
2010-11-22, 21:26
Tveksam till om det handlar om kcal hit eller dit. Kroppen gör nog klokt i att inte prioritera viktnedgång när du redan nu väger under 70 kg på 181 cm. Du kan inte ha mycket fett på kroppen...
Du är lika lång som Stefan Holm men är lättare än vad han var som aktiv och han var ju känd som "mannen utan överkropp". ;)
Sagt i all välmening. :thumbup:
Tycker bara det är lustigt. Kan min ämnesomsättning sjunkit såpass att jag faktiskt ligger på kcalbalans på 1500kcal? Jag har som sagt en del fett på kroppen, det är bara den sista touchen jag vill åt.
chrilledude
2010-11-22, 22:36
Tycker bara det är lustigt. Kan min ämnesomsättning sjunkit såpass att jag faktiskt ligger på kcalbalans på 1500kcal? Jag har som sagt en del fett på kroppen, det är bara den sista touchen jag vill åt.
Grejen är att det är omöjligt att räkna exakt rätt. Felet kan ligga runt 500kcal, bara av att du kanske väger kycklingen stekt och inte innan tillagning, osv.
Grejen är att det är omöjligt att räkna exakt rätt. Felet kan ligga runt 500kcal, bara av att du kanske väger kycklingen stekt och inte innan tillagning, osv.
Men det gör jag inte. Som jag sagt innan, kosten är exakt densamma, bara att jag ökat kcalintaget av samma kost till 1500 istället för runt 1000. Jag har stenkoll på vad jag stoppar in mig.. Även om jag inte hade det så har jag dragit ner till lägsta möjliga aktivitetsfaktor samt dragit av -100kcal bara för att ha en felmarginal. Jag tycker det hela är mystiskt.
Du har redan deffat rätt så hårt ett tag, du kan ha fått din ämnesomsättning att gå på sparlåga som jag har förstått det. Dessutom, även om du är exakt så kan du inte svara för fel på innehållsförteckningar, vågar eller den stora felmarginalen i kaloribehovsberäkningar.
Som någon annan nämnde så tycker jag att du bör ta det lugnt med deffen ett tag och ligga på överskott och styrketräna. Kanske ändra lite på när du äter? Typ köra periodisk fasta? Kroppen kanske har vant sig vid din deff helt enkelt, idk try stuff.
pedersen1980
2010-11-25, 15:00
Du skriver att du har en del fett kvar. Låt oss säga att du har 12% BF och väger knappt 70kg. Då har du 8kg fett på kroppen, det är nog mindre än 90% av alla på de här forumet, minst!
Tro på faan att du har svårt o gå ner i vikt :o)
Kör du "ätar-dagar"?
om det är som du säger att du står still i vikt men BF minskar, så låter det bara bra i mina öron :)
karlingen
2010-11-25, 15:16
Hade samma problem med min föregående deff. Kör på kaloribalans en vecka och ladda upp med lite fler kolhydrater och fortsätt sedan på nytt. Det släppte för mig.
om det är som du säger att du står still i vikt men BF minskar, så låter det bara bra i mina öron :)
Som sagt, musklerna blev mer definierade under en månads period när jag var viktstabil, när man kollade i spegeln och körde simpla 3punkts kalipermätningar såg man att bf% sänktes, men nu senast verkar det ha fastnat lite. Tycker bara det är konstigt, för det borde ju knappast gå ihop, haha.
Hade samma problem med min föregående deff. Kör på kaloribalans en vecka och ladda upp med lite fler kolhydrater och fortsätt sedan på nytt. Det släppte för mig.
Tack, jag ska prova detta! Kan vara så att min kropp behöver en liten "kick" bara för att dra igång ämnesomsättningen. Har haft en ätardag idag (1000kcal+), ska prova lägga mig på balans ett tag och se om det händer nånting sen efter det.
Har sedan 1augusti legat på en deff, vilket har lett mig till en viktnedgång från ca 74kg ---> 68kg. Men den senaste 1½-2 månaderna ligger jag fortfarande kvar på samma vikt eller högre (pendlar mellan 68.5kg-71kg, morgonvikt). Jag har inte ändrat min kost någonting förutom att jag har lagt mig på ett lägre underskott nu än i början (-1000kcal i början, nu ca -500kcal).
Jag för kaloridagbok och räknar INTE fel på maten. Jag äter 1500-1600kcal högst om dagen, vilket lägger mig på ett underskott på ca 500kcal. Så varför går jag inte ner någon mer?
Jag är 21 år och 181cm. Inte fan kan det vara så att min dagliga energiförbrukning kan ligga så lågt som på 1500kcal och att jag legat på balans i nästan två månader?.. Jag räknar alltid med en aktivitetsfaktor på 1.2, konditionstränar jag eller gör saker lägger jag till. Men en vanlig dag hemma räknar jag på 1.2, och de flesta av mina dagar är hemmadagar.
I början trodde jag att det var varierad vätskebalans i min kropp men efter en sån här lång tid fattar jag ingenting. Vad tror ni?
Jag har exakt samma problem som du och kan ej få ihop hur jag ej kan gå ner trots att jag gör kalorikalkylator och tränar 5 dagar i veckan. Blev deppig över tanken att min kropp skulle ligga på kaloribalans när jag endast äter 1200 kcal per dag! Vore hemskt! Men nu har jag börjat mäta mig och ska se om det förändras på så vis istället för på vågen. Har även läst en del artiklar från USA där personer som legat på kaloriunderskott en längre period slutar gå ner i vikt, totalt stopp. Man kanske ska ligga på kaloribalans ett tag och efter ett par månader försöka deffa igen. Kanske funkar... I don't know.....
vicarious
2010-11-25, 16:26
Ämnesomsättningen sjunker allt eftersom man går ner i vikt.. men ska man ligga på balans på 1200kcal ska man i stort sett vara totalt sängliggande och väga ganska lite.
Jag undrar också hur det fungerar, om man bör testa lägga sig lite högre under en tid.
Hade samma trubbel, lång diet, 5månader, stod stilla länge. hade legat på ganska högt underskott, 800-1000. Höjde upp till kaloribalans någon dag och sen runt -400, då släppte det igen.
nocantdo
2010-11-25, 16:41
Nolla kolhydrater nån/några dagar följt av en refeed för en boost!
Experimentera lite med Kcal mängd som ovan säger!
Tack för input, ska försöka lägga om min kost lite grann kommande dagar och sen prova på nytt!
Kan ju säga att vågen idag visade 67,5kg, och att jag känner mig mer tight än någonsin i spegeln... Verkade släppa bara sådär efter en laddning av kolhydrater i form av hallongrottor och ett överskott häromdagen. Så en månads trend är helt plötsligt bruten! haha.
Känns bra, nu ska jag fortsätta lägga mig på ett -500kcal underskott och se om det fortsätter i rätt riktning.
karlingen
2010-11-28, 14:13
Kan ju säga att vågen idag visade 67,5kg, och att jag känner mig mer tight än någonsin i spegeln... Verkade släppa bara sådär efter en laddning av kolhydrater i form av hallongrottor och ett överskott häromdagen. Så en månads trend är helt plötsligt bruten! haha.
Känns bra, nu ska jag fortsätta lägga mig på ett -500kcal underskott och se om det fortsätter i rätt riktning.
Va bra att det släppte! Kör hårt! :)
Det händer fybanne mig inte mycket fastän jag ligger på högst 1500kcal energiintag om dagen.
Detta har lett till att man börjat spekulera och noja vad fasiken det kan bero på att det går så extremt trögt.
Har läst på flera amerikanska medicinska sidor m.m. att när man ligger på lågkaloridiet så ska man äta många gånger (upp till 6 gånger). Äter man säg, 1-2 gånger, som faktiskt jag gör varje dag och har gjort under min diet, så påstår sig dessa "sidor" att kroppen signalerar att fett ska sparas och en följd av sänkt ämnesomsättning, tills man börjar käka igen. Äter man regelbundet dock så ska det gå smort..
Sanningshalt i detta? Hur som helst, nojjig och desperat som man är för att få bort ca 1-2kg fett så kommer jag prova på och se om det blir någon skillnad.. Men säg gärna till om det bara är humbug.
Kan förövrigt säga att det knappt ens har hänt ett piss med min kropp rent utseendemässigt under den senaste månaden. Fastän jag har 98%koll på mitt kalori-intag (då räknar jag inte ens in den termiska effekten av allt kött jag trycker i mig heller), så borde egentligen gå ner snabbare. Jag är inte en hypokondriker men jag tror fanimej att min ämnesomsättning, eller nått, är helt rubbat. :furious:
King Grub
2010-12-20, 18:14
Sanningshalt i detta?
Man har inte sett någon skillnad i ämnesomsättning beroende på måltidsfrekvens.
Man har inte sett någon skillnad i ämnesomsättning beroende på måltidsfrekvens.
Tack. :thumbup:
Så det finns ingen anledning till att tro att det skulle fungera på mig heller. Tycker nästan det känns lite ätstörningsvarning på mig om jag skulle dra ner mitt kcalintag även ännu mer än nuvarance 1200-1500kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.