handdator

Visa fullständig version : Sexualitet och samhällets normer

shut teh face
2010-11-16, 11:10
En intressant sak jag tänkt på senaste tiden då vi hemma diskuterat lite..

Sex som sådant är ganska äckligt och vidrigt om man egentligen tänker efter, det är smutsigt och innebär kroppsvätskor med mera, om vi applicerar detta på andra saker så tycker vi det är äckligt, folk är i regel ganska pryda över "äckliga saker", men när det gäller sex så är det okej, på grund av den sexuella driften. Så långt är vi överens, eller jag är överens med mig själv..

Men vid äckligare saker som anses tabu, så är ju vissa saker ändå lagliga, djursex, bajssex, träd med sex.. men barnporr är det inte. Här är det ju samhällets normer som kommer in och styr; barnen är utsatta etc. Det köper jag.

Men det är ju inte vidrigt att tycka 14-15-16 åringar är snygga och sexuellt laddade, jämfört med allt annat! Ändå så är det inte bara olagligt att tycka så, det är den värsta synden i dagens samhälle. Att fantisera om det är hemskt, att ha bilder på det är hemskt, att utföra gärningar är hemskt.

Men dessa människor, är de onormala? Jämfört med andra sexuella handlingar så tycker jag inte det. Det blir precis som om barnen i fråga är så utsatta att det på grund av det är .. så hemskt. Men hur är det med djur exempelvis, de kan knappast säga vad de tycker om saken. Det finns ju faktiskt 15 åringar som vill ha sex med exempelvis 25-30 åringar.

Enligt dagens samhälle så är det mer normalt att slicka någon jämngammal i anuset än att ha bilder på 14-15 åringar i datorn. Det är inte människan som sådan som anser det, det är samhället.

Vad vill jag ha sagt med detta? Vet inte, mest konstaterar.. håller ni med?

Kwon
2010-11-16, 11:12
Haha har aldrig tänkt på detta alt sett detta från ditt perspektiv Shutty :D

Vad är du mest konfunderad över? Att folk kan attraheras av 16-åringar eller att djur kan göra det?

shut teh face
2010-11-16, 11:12
Anledningen till att vi diskuterade detta är för en bekant familj råkade ut för en händelse. Frun hittade barnporr i faderns dator och ringde polisen. :) Barnporr i det här fallet är 15-16 åringar som gör strip-teaser typ. Hon tog barnen och slängde ut han ur hans hus.

Jag kan förstå hennes handlingar, men det är samhället som format hennes åsikter och agerande. Eller?

Kwon
2010-11-16, 11:19
Luktar overreaction på frun, hur vet hon att de inte var 18+ som bara såg lite yngre ut?

Jag har träffat många tjejer som är 20+ men som ser många år yngre ut.

Frågan är också om hon kastade ut honom pga åldern i sig än att han faktiskt hade bilder på andra lättklädda damer än hon själv på burken :D

Hon trodde säkert han var otrogen

mini
2010-11-16, 11:20
Nja.

Barnporrgränsen är flytande. Om man har bilder på en fjortonåring som ser ut som 19 är det inte nödvändigtvis barnporr. Att ligga med en sextonåring är inte olagligt. Att titta på porr som kallas teen är inte ovanligt. Någonstans måste gränsen dras. 16-åringar som strippar är väl inte olagligt dock? Blev han dömd?

Vad två vuxna gör med varandra i samtycke är en sak.
Vad en vuxen gör med ett barn är en annan.
Tycker du annorlunda shut teh face?

Krampus
2010-11-16, 11:22
Enligt dagens samhälle så är det mer normalt att slicka någon jämngammal i anuset än att ha bilder på 14-15 åringar i datorn.

Haha, lite så är det ju. Pedofiljakten är 2000-talets häxjakt. Människor med riktiga pedofila intressen, alltså när sexuellt intresse riktas mot individer som inte nått puberteten måste absolut förhindras att utföra sina handlingar och dessa människor måste få riktig hjälp.
Men den ålder du pratar om 14-16 vet jag faktiskt inte hur man ska bemöta. Det är ju långt ifrån barnporr, men man var ju själv som mest sexuellt driven i den åldern. Gubbsjuka känns dock lite olustigt, men inte alls på samma sätt som när det riktas mot små barn. Det är två helt skilda världar i mitt huvud.

Nitrometan
2010-11-16, 11:26
Sex som sådant är ganska äckligt och vidrigt om man egentligen tänker efter,
Nej.

Barnporrgränsen är flytande. Om man har bilder på en fjortonåring som ser ut som 19 är det inte nödvändigtvis barnporr. Att ligga med en sextonåring är inte olagligt.
I lagens mening är det barnporr om rättens ledamöter tycker att personerna på bilderna ser ut som barn (under 15). Deras faktiska ålder spelar ingen roll i en svensk domstol. Det är upp till rätten att döma i varje enskilt fall.

Det känns inte helt rättssäkert men så är praxis i Sverige.

Kwon
2010-11-16, 11:27
När jag var 20 så var jag Lärarassistent på en skola

Och jag säger då det, det fanns tjejer som var 15-16 år som var RIKTIGT välutvecklade på den tiden :D (såg lätt ut som 19-20)

Ännu jobbigare är det när dom försöker med en, men jag körde hårt med Lärare-Elev = No No. Jag hade mina principer!

Men efter att dimman lagt sig så insåg jag ju också att de som flörtade var in actuality 15-16 år, inte 19, men hade man inte varit deras lärare så hade man lätt blivit lurad att de var äldre.

Vissa mognar snabbt som sagt.

agazza
2010-11-16, 11:32
Vad jag har uppmärksammat är att många tjejer peakar på välutvecklingen runt 14-17 år, och sedan faller det tillbaka senare, toppigheten försvinner liksom, ska vi andra straffas för det? Det är ju bara naturens gång.

Tänker genast på welcome to sweden bilden, men den kanske inte direkt passar in under forumreglerna.

shut teh face
2010-11-16, 11:36
De såg väl ut som 14-15 åringar, tjejerna på bilderna, alltså inte välutvecklade. De skulle lika gärna kunnat vara 12 år kanske. Jag vet inte mer ingående!

shut teh face
2010-11-16, 11:38
Nja.

Barnporrgränsen är flytande. Om man har bilder på en fjortonåring som ser ut som 19 är det inte nödvändigtvis barnporr. Att ligga med en sextonåring är inte olagligt. Att titta på porr som kallas teen är inte ovanligt. Någonstans måste gränsen dras. 16-åringar som strippar är väl inte olagligt dock? Blev han dömd?

Vad två vuxna gör med varandra i samtycke är en sak.
Vad en vuxen gör med ett barn är en annan.
Tycker du annorlunda shut teh face?
Nej jag tycker inte annorlunda. Men när det gäller exempelvis djur så blir det en annan situation.

Jag menar inte så mycket på vad jag tycker, eller du, eller vi tycker. Det är vad samhället skapat för normer på något som är väldigt flytande, sexuell drift är flytande, man kan tända på vad som helst!

prOtotype
2010-11-16, 11:38
Pratade mycket med en tjej som jag träffade på en resa, hon var allmänbildad, talade engelska, franska, spanska och tyska och hoppade utan problem mellan allihopa beroende på vem i sällskapet hon pratade med. Hon var ute och reste solo och hälsade på sin moster i barcelona (kom från kanada). Första gången jag hängde med henne så var vi ett gäng som var ute och avslutade festkvällen med att titta på soluppgången, så inga tidiga kvällar här inte.
Hade även en kvinnlig kropp med ordentliga höfter.
Visade sig några dagar senare att hon var 17.

Hur fan ska man gardera sig mot sånt utan att fråga efter ålder direkt?

Kwon
2010-11-16, 11:41
Ja, sånt där är galet Prototype

Händer mer än ofta att man tror dom är äldre än vad dom är.

Speciellt i Spanien tycker jag de utvecklas/mognar extra fort.

Bästa är ju att försöka linda in åldersfråga relativt tidigt om man är ens en gnutta osäker på åldern.

Nuförtiden så attraheras jag av lite äldre damer (minst 27 oftast), så detta problem man hade som ung slipper man nu. :)

mini
2010-11-16, 11:42
Jag menar inte så mycket på vad jag tycker, eller du, eller vi tycker. Det är vad samhället skapat för normer på något som är väldigt flytande, sexuell drift är flytande, man kan tända på vad som helst!

Men det är lagligt att tända på vad som helst.

stridis
2010-11-16, 11:48
En intressant sak jag tänkt på senaste tiden då vi hemma diskuterat lite..

Sex som sådant är ganska äckligt och vidrigt om man egentligen tänker efter, det är smutsigt och innebär kroppsvätskor med mera, om vi applicerar detta på andra saker så tycker vi det är äckligt

Det är ok att komma ut som asexuell.

agazza
2010-11-16, 11:57
Ja, sånt där är galet Prototype

Bästa är ju att försöka linda in åldersfråga relativt tidigt om man är ens en gnutta osäker på åldern.

Nuförtiden så attraheras jag av lite äldre damer (minst 27 oftast), så detta problem man hade som ung slipper man nu. :)

"Vilken var din favoritserie när du var liten?"

Bombsäker.

Kwon
2010-11-16, 12:02
Agazza

Ja, hahaha, en bra fråga ja!

shut teh face
2010-11-16, 12:34
Det är ok att komma ut som asexuell.
Det är jag ej, tvärtom. Men oavsett vad jag tänder på så är det en äcklig företeelse som man gör, endast på grund av ens sexuella drift. Skulle du tycka det vore trevligt att stå och gnida ditt könsorgan mot en mussla indränkt i gala?

Krampus
2010-11-16, 12:36
Haha, get over it... Sex är grymt! Det fyller en med livskraft långt efteråt. Iaf för mig. Har jag inte sex mår jag inte bra.

prOtotype
2010-11-16, 12:37
Det är jag ej, tvärtom. Men oavsett vad jag tänder på så är det en äcklig företeelse som man gör, endast på grund av ens sexuella drift. Skulle du tycka det vore trevligt att stå och gnida ditt könsorgan mot en mussla indränkt i gala?

Samla ihop ordentligt med saliv i munnen. Kör runt det lite i munnen, kanske gurgla. Svälj.

Inga problem?

Samla ihop ordentligt med saliv i munnen. Spotta det i ett glas. Drick det.

Problem?

Kwon
2010-11-16, 12:39
Shutty, du har för lite sex, det är därför du tänker för mycket :D

Krampus
2010-11-16, 12:40
Shutty, du har för lite sex, det är därför du tänker för mycket :D

Jag tror att du slog huvudet på spiken här.

shut teh face
2010-11-16, 12:47
Det är visserligen sant, då vi fått barn precis! Men .. det är inte så att jag inte vill, jag är tvärtom uberkåt hela tiden. Men det här handlar inte om att sex inte är okej, för det är det. Jag försöker få fram poängen att det egentligen är äckligt. :D

Scratch89
2010-11-16, 12:47
Nybliven far, sexuellt frustrerad, djurporr. Jag ser ett samband.

agazza
2010-11-16, 13:00

Brukar väl iof vara i omvänd ordning oftast.

Nitrometan
2010-11-16, 13:20

I Danmark går tjejerna (pojkarna också, men det märks mindre) in i puberteten 7 år tidigare nu än för 20 år sen.

Nitrometan
2010-11-16, 13:22
Haha, get over it... Sex är grymt! Det fyller en med livskraft långt efteråt. Iaf för mig. Har jag inte sex mår jag inte bra.
:thumbup:

I'm with krampe, sex e all good.

pragmatist
2010-11-16, 13:27

Bombsäker.

Vad händer om hon svarar "Simpsons"?

Exdiaq
2010-11-16, 13:32

Bombsäker.

Bra tanke, men nej. Min favoritserie när jag var liten var Fem myror är fler än fyra elefanter och jag är 20 år.

Nitrometan
2010-11-16, 13:33

Va?

djurporr
sexuellt frustrerad
och sen blir han far?

:confused:

Exdiaq
2010-11-16, 13:35

Wut?

Sniggel
2010-11-16, 14:15

Skulle det vara trevligt att äta spaghetti och köttfärssås om du inte har några smaklökar (och aldrig haft)?
Ser ju rätt äckligt ut den där blandningen, varör ska man stoppa den i munnen om man inte har någon smak (vi säger att man fått näring intravenöst hela livet).

Du kan ta bort vilken drift som helst för att rättfärdiga att något är äckligt.
Dessutom är "äckligt" något vi lär oss, inget man har med sig från födseln. Så egentligen kan man inte säga att något är äckligt då det är subjektivt och framförallt inlärt.

Krampus
2010-11-16, 14:16
Skulle det vara trevligt att äta spaghetti och köttfärssås om du inte har några smaklökar (och aldrig haft)?
Ser ju rätt äckligt ut den där blandningen, varör ska man stoppa den i munnen om man inte har någon smak (vi säger att man fått näring intravenöst hela livet).

Dessutom är "äckligt" något vi lär oss, inget man har med sig från födseln. Så egentligen kan man inte säga att något är äckligt då det är subjektivt och framförallt inlärt.

Bra skrivit!

filmjölk
2010-11-16, 14:29
Det är bra om samhället har strikta normer vad gäller sexualitet. Om något är ovisst, flytande eller svårbedömt om det är rätt eller fel, så är det fel.

Rubbar man normerna flyttar man gränserna för vad som är ok eller inte även i lagens mening.

Säg att det är ok för en gammal gubbe på 54 att ha sex med en femtonåring (nu är det ju det i vårt skeva samhälle men men), bara båda är med på det. En trettonåring kan se ut som en femtonåring, "Oj gammelgubben visste inte att hon var tretton, hon såg ut som femton i hans ögon, och hon ville!" kan plötsligt det med också bli ok, så flyttas gränsen ytterligare. Helt plötsligt är det ok att ha sex med trettonåriga småflickor, bara de ser ut som femton.

Jag tycker man skulle höja byxmyndighetsgränsen till 18. Visst man kan inte stoppa 17-åringar från att ha sex, men gränsen blir mindre flytande.

Sniggel
2010-11-16, 14:38
Säg att det är ok för en gammal gubbe på 54 att ha sex med en femtonåring (nu är det ju det i vårt skeva samhälle men men), bara båda är med på det.

Det kanske är rätt också?
Att vi har lagar om detta är ju förstås för att man som ung kanske inte har tillräcklig erfarenhet för att kunna förstå när man blir utnyttjad. Men det behöver nödvändigtvis inte vara så att man som 15 inte vet vad man håller på med om man vill ha sex med en 54-åring.
Någonstans är det ju förstås bra att dra en gräns för att kunna kompromissa mellan hur verkligen ser ut (skiljer sig från fall till fall) och den "genomsnittslige verkligheten" (det vanligaste vid det fall du beskriver är nog att femtonåringen blir utnyttjad, tror jag).

Själv tycker jag inte lagarna är helt ok. Jag tycker snarare att byxmyndighetsgränsen (vad lagen heter vet jag inte) borde sänkas till kanske 13 (eller till och med 12), med ett tillägg att den äldre parten inte får vara mer än 2-3 år äldre fram tills den yngre fyller 15 (som vi har det nu).

shut teh face
2010-11-16, 15:28

Ja du har helt rätt, jag erkänner mig besegrad.

hertzman
2010-11-16, 15:42
Det är bra om samhället har strikta normer vad gäller sexualitet. Om något är ovisst, flytande eller svårbedömt om det är rätt eller fel, så är det fel.

Rubbar man normerna flyttar man gränserna för vad som är ok eller inte även i lagens mening.

Säg att det är ok för en gammal gubbe på 54 att ha sex med en femtonåring (nu är det ju det i vårt skeva samhälle men men), bara båda är med på det. En trettonåring kan se ut som en femtonåring, "Oj gammelgubben visste inte att hon var tretton, hon såg ut som femton i hans ögon, och hon ville!" kan plötsligt det med också bli ok, så flyttas gränsen ytterligare. Helt plötsligt är det ok att ha sex med trettonåriga småflickor, bara de ser ut som femton.

Jag tycker man skulle höja byxmyndighetsgränsen till 18. Visst man kan inte stoppa 17-åringar från att ha sex, men gränsen blir mindre flytande.

Fast nu är det ju (helt rätt) olagligt att ligga med 13-åringar och lagligt att ligga med 15-åringar helt oavsett vad man "trodde" att tjejen/killen hade för ålder, så den ursäkten kommer inte gubben undan med. Sen om en 15-åring nu vill ligger med en 54-åring, so fucking what.

18-år?! Moralpaniken känner bevisligen inga gränser. Jag var fan sugen på att ligga från 13-års ålder och ett par jag kände hade turen att få till det redan då, varav några med äldre tjejer/killar. Det går därmed inte att stoppa kidzen från att ligga, så harm-reduction i form av bra tillgång till preventivmedel är väl att föredra.

... debatten har blivit så otroligt snedvriden. Givetvis är han inte pedofil för att han tycker 16-åringar är snygga.

High1ander
2010-11-16, 17:51
Pratade mycket med en tjej som jag träffade på en resa, hon var allmänbildad, talade engelska, franska, spanska och tyska och hoppade utan problem mellan allihopa beroende på vem i sällskapet hon pratade med. Hon var ute och reste solo och hälsade på sin moster i barcelona (kom från kanada). Första gången jag hängde med henne så var vi ett gäng som var ute och avslutade festkvällen med att titta på soluppgången, så inga tidiga kvällar här inte.
Hade även en kvinnlig kropp med ordentliga höfter.
Visade sig några dagar senare att hon var 17.

Hur fan ska man gardera sig mot sånt utan att fråga efter ålder direkt?

Träffa en Schweizisk tjej när jag var i USA som hängde med några internationella kompisar, hon såg ut o vara 20-21 och hade inga problem att komma in på krogarna (som är hårda på 21 år), hon var bara 16.

stafh
2010-11-16, 21:19
Sex som sådant är ganska äckligt och vidrigt om man egentligen tänker efter, det är smutsigt och innebär kroppsvätskor med mera

http://oi52.tinypic.com/2nb5534.jpg

Yes
2010-11-16, 21:55
Sex som sådant är ganska äckligt och vidrigt om man egentligen tänker efter, det är smutsigt och innebär kroppsvätskor...
Vad är det som är så äckligt med dessa kroppsvätskor?

Hades
2010-11-16, 22:37
Fast nu är det ju (helt rätt) olagligt att ligga med 13-åringar och lagligt att ligga med 15-åringar helt oavsett vad man "trodde" att tjejen/killen hade för ålder, så den ursäkten kommer inte gubben undan med.

Näe, det krävs uppsåt även i fråga om åldern, men man har sänkt uppsåtskravet beträffande åldersrekvisitet till "skälig anledning att anta" i stället för det vanliga "bortom rimligt tvivel" som normalt gäller i brottmål.

salmiak
2010-11-16, 22:38
Sjukt intressant det här med sexuella preferenser.
Svårt att sätta lagar på det också, främst då man "typ" inte bestämmer själv vad man gillar.

Jag personligen tycker i regel att 17åringar (som är olagliga att se porr på t.ex) är attraktiva utseendemässigt.. (Är 23 år gammal).

Sen lite semi-OT: Jag är i regel inte attraherad av kvinnor av afrikanskt ursprung.

Min penis är vad många skulle kalla olaglig och rasist.

Hades
2010-11-17, 08:13
Näe, det krävs uppsåt även i fråga om åldern, men man har sänkt uppsåtskravet beträffande åldersrekvisitet till "skälig anledning att anta" i stället för det vanliga "bortom rimligt tvivel" som normalt gäller i brottmål.

Blandade visst ihop begreppen lite ser jag. Beviskravet är "bortom rimligt tvivel", men det man ska bevisa är att personen hade "skälig anledning att anta" åldern, istället för uppsåt.

Herr Oberst
2010-11-17, 08:52
Min penis är vad många skulle kalla olaglig och rasist.

Den borde få verksamhetsförbud

filmjölk
2010-11-17, 08:53
... debatten har blivit så otroligt snedvriden. Givetvis är han inte pedofil för att han tycker 16-åringar är snygga.

Nej, visst kan en 16-åring vara snygg/söt men någon som har en sexuell preferens efter tonåringar är hebefil. Är det rumsrent att vara hebefil är det snart rumsrent att vara pedofil. Är det rumsrent att vara pedofil är det snart rumsrent med att ha en preferens för våldtäkt, köpa sex, incest etc etc.

Moralpanik, javisst, men jag anser att vi skulle må bra av moralpanik och att dra i bromsen. För närvarande lever vi i ett samhälle där väldigt mycket handlar om individens rätt, och individen äger rätten att sexualisera vad han/hon än behagar. Just det är en bidragande orsak till att en del av våra stora civilisationer genom historien gått under. Babylonien, Antikens Grekiska statsstater, Romarriket etc etc. En uppluckring av moral och blind fokusering på individ och sexualitet.

Det är helt värt att trampa ett fåtal med udda preferenser på tårna och helt befogat att inskränka deras rättigheter för att få ett sundare samhälle.

Nitrometan
2010-11-17, 09:28
Nej, visst kan en 16-åring vara snygg/söt men någon som har en sexuell preferens efter tonåringar är hebefil. Är det rumsrent att vara hebefil är det snart rumsrent att vara pedofil. Är det rumsrent att vara pedofil är det snart rumsrent med att ha en preferens för våldtäkt, köpa sex, incest etc etc.
Varför?

Är detta sluttande plan oundvikligt?

filmjölk
2010-11-17, 09:36
Varför?

Är detta sluttande plan oundvikligt?

Därför.

Nej det är inte oundvikligt. Vi bör ändra våra attityder till oss själva och vår sexualitet. Tycka om sig själv mer, och sätta större värde på sin egen sexualitet och inte bara ge bort våra kroppar efter varje begär från oss själva eller andra.

mini
2010-11-17, 09:41
Därför.

Bra där!

agazza
2010-11-17, 10:01
Vad händer om hon svarar "Simpsons"?

Då får du väl kontra med "nej men alltså BARN program"

Eller anta att hon är max 18 eftersom det började sändas 1990 i sverige och hon borde vara minst runt 3 år för att få se på tv, och komma ihåg sina första år.

Bra tanke, men nej. Min favoritserie när jag var liten var Fem myror är fler än fyra elefanter och jag är 20 år.

Jag är 21 och vet att den serien var populär när jag var liten, därför borde du hamna någonstans i min åldersgrupp.

Hade du svarat pokemon eller nåt hade det börjat visa problem :P

annan fråga kan ju vara tecknat eller animerat?

Va?

djurporr
sexuellt frustrerad
och sen blir han far?

:confused:

Wut?

Sen internets födelse har mycket gått åt skogen med våran befolkning :/

4chan-->puberteten-->djursex utan kondom--> grismänniska

Nixon
2010-11-17, 10:11
4chan-->puberteten-->djursex utan kondom--> grismänniska
> bearpigman
http://img687.imageshack.us/img687/8295/298269221035abae202am.jpg

hertzman
2010-11-17, 12:11

Moralpanik, javisst, men jag anser att vi skulle må bra av moralpanik och att dra i bromsen. För närvarande lever vi i ett samhälle där väldigt mycket handlar om individens rätt, och individen äger rätten att sexualisera vad han/hon än behagar. Just det är en bidragande orsak till att en del av våra stora civilisationer genom historien gått under. Babylonien, Antikens Grekiska statsstater, Romarriket etc etc. En uppluckring av moral och blind fokusering på individ och sexualitet.

Det är helt värt att trampa ett fåtal med udda preferenser på tårna och helt befogat att inskränka deras rättigheter för att få ett sundare samhälle.

... och snart börjar vi äta småbarn. Eller...

Jag håller helt enkelt inte med dig i ditt resonemang. Jag tycker helt enkelt inte att det handlar om någon "uppluckring" av moralen. Att låta folk bestämma själva vem de vill ligga med känns rätt sunt. Är man över 15 så får man ligga med vem fan man vill, och så länge de två parterna är överens så vem är jag att invända.

filmjölk
2010-11-17, 12:26
... och snart börjar vi äta småbarn. Eller...

Jag håller helt enkelt inte med dig i ditt resonemang. Jag tycker helt enkelt inte att det handlar om någon "uppluckring" av moralen. Att låta folk bestämma själva vem de vill ligga med känns rätt sunt. Är man över 15 så får man ligga med vem fan man vill, och så länge de två parterna är överens så vem är jag att invända.

man får varken rösta, köpa tobak, dricka öl eller köra bil som femtonåring (Vilket är rätt och riktigt) om man inte är mogen för de sakerna är man knappast mogen för sex. Varför är vi rätt unika om att ha en så låg åldersgräns för sex?

Snart äter vi småbarn, helt riktigt. Med undantag för några små tillbakagångar så sjunker våra moraliska principer lavinartat. Det som var tabu igår är idag norm och i morgon något Svenssontråkigt. Ser inte du några risker med det?

Det gör jag, en helt individcentrerad människosyn i samhället där var och en sysslar precis med det dom vill, där svaga utnyttjas, ingen har något att leva för, inget att tro på, inget att stå till svars för, och hela livet blir en jakt på att omedelbart tillfredställa alla behov och pröva nya saker.

Visst moraliserar jag, men moral är något positivt.

Wille005
2010-11-17, 12:44
Att en 14-15-16åring är ett barn är något vi bestämt. Något våra förfäder garanterat sket i. Du är normal.

derko
2010-11-17, 13:12
Är man gammal nog att hållas ansvarig för sina handlingar i en domstol är man gammal nog att ha lagligt sex. Om du tycker att en t.ex. 13 åring ska vara straffmyndig borde du rimligen tycka att samma 13 åring ska vara byxmyndig.

salmiak
2010-11-17, 17:04
Det är faktiskt huur svårt som helst med sådana här lagar. Oavsett hur man väljer att se det går man i en både moralisk som juridisk gråzon.
Jag förstår varför lagarna finns där men jag hoppas verkligen att rätten kan tumma lite på reglerna.
Om en 17åring skickar en nakenbild på sig själv till sin partner som är 19 -> olagligt.
Ligger de med varann -> Lagligt.

Olegh
2010-11-17, 17:21
Onödigt stigma blir liksom lite som en biprodukt av tydliga gränsdragningar. Vilket jag tror behövs, både ur ett rättsligt och samhälleligt perspektiv. Det förstnämnda är rätt självklart, med den andra delen tänker jag på hur unga idag bombarderas av avsevärt mera sociala och potentiellt sexuella intryck än tidigare. Börjar man därtill tumma på gränsdragningarna och lämna det mer upp till gemene man vad som ska vara rimligt och tillåtet, så har jag svårt att se positiva effekter.

14-åringar har förmodligen i alla tider börjat upptäcka sin sexuella sida och agera på den, inga konstigheter. Långt innan försvårande omständigheter som ex. facebook fanns.

Lando
2010-11-17, 17:21
Det är faktiskt huur svårt som helst med sådana här lagar. Oavsett hur man väljer att se det går man i en både moralisk som juridisk gråzon.
Jag förstår varför lagarna finns där men jag hoppas verkligen att rätten kan tumma lite på reglerna.
Om en 17åring skickar en nakenbild på sig själv till sin partner som är 19 -> olagligt.
Ligger de med varann -> Lagligt.

Det var som....18-årsgräns i Sverige på bilder?

rooz
2010-11-17, 17:24
Är det så illa:confused:

hejhopp79
2010-11-17, 17:34
Ja, vad ska man säga. Kulturella skillnader och synen på när människan är "vuxen" och en självständig individ dikterar våra sexuella preferenser i västvärlden.

Nitrometan
2010-11-17, 18:32

Nästan iaf.

Ja, det är 18-årsgräns på naket/pornografiskt. Men det är upp till en domstol att avgöra om personen/personerna på bilderna ser ut att vara myndig eller inte.

Det är alltså olagligt med bilder på personer som ser ut att vara under 18.

Mimix
2010-11-17, 18:37
Nästan iaf.

Ja, det är 18-årsgräns på naket/pornografiskt. Men det är upp till en domstol att avgöra om personen/personerna på bilderna ser ut att vara myndig eller inte.

Really...?!
Så om man får visa leg när man köper cigaretter så kan man sätta dig X'et...:devil:

Vunnis
2010-11-17, 22:39
Läkarundersökningar! När man är klassad som färdigpuberterad och fått en stämpel i passet av läkare får man ha sex, spela in porr och skicka nakenbilder hur mycket man vill med vem man vill som också ha en stämpel. I did it! Problemet är löst som tusan :)

Morrris
2010-11-17, 22:43
Läkarundersökningar! När man är klassad som färdigpuberterad och fått en stämpel i passet av läkare får man ha sex, spela in porr och skicka nakenbilder hur mycket man vill med vem man vill som också ha en stämpel. I did it! Problemet är löst som tusan :)

Mmm, borde ingå någon form av körkort också, där man går igenom de mest grundläggande teknikerna. Allt för att säkerställa att ingen någonsin blir skadad.

Vunnis
2010-11-17, 22:49
Mmm, borde ingå någon form av körkort också, där man går igenom de mest grundläggande teknikerna. Allt för att säkerställa att ingen någonsin blir skadad.

Se till att man har friska och krya höfter kanske, så man inte sliter ut dom av juckandet?

Morrris
2010-11-17, 22:51
Se till att man har friska och krya höfter kanske, så man inte sliter ut dom av juckandet?

Jaja, en hel stabilitetsanalys av bäckenet är väl det minsta man kan kräva. Tnk ifall någon, någonstans, någon gång får en obehaglig upplevelse!

Sniggel
2010-11-18, 09:17
Nästan iaf.

Fast om pojkvännen som vet att flickvännen är under 18 år spelar det väl ingen roll om hon ser ut att vara äldre?

Nitrometan
2010-11-18, 09:29
Fast om pojkvännen som vet att flickvännen är under 18 år spelar det väl ingen roll om hon ser ut att vara äldre?
Men nu är det inte pojkvännen som gör bedömningen i en rättssal. Har det kommit så långt så kan man anta att fler än pojkvännen har sett bilden.

Men visst är det konstigt att det är en subjektiv bedömning som ska göras.

Loke
2010-11-18, 09:43
Nästan iaf.

Det är värt att notera att det handlar om porr, alla nakenbilder är inte porr. Det krävs dels att bilderna har som syfte att upphetsa (eller nåt sånt), och dels att de faktiskt publiceras. Att skicka till en person räknas kanske inte som publicering. Att ha sina egna bilder liggandes hemma är definitivt inte publicering (och därmed inte porr), men möjligtvis kan det vara bevis för att publicering har skett.

Nitrometan
2010-11-18, 09:51
Det är värt att notera att det handlar om porr, alla nakenbilder är inte porr. Det krävs dels att bilderna har som syfte att upphetsa (eller nåt sånt), och dels att de faktiskt publiceras.

Visst är det så. Men om det går till rättegång så är det upp till rätten att avgöra om det är porr (om de nämnda kriterierna är uppfyllda).

prOtotype
2010-11-23, 11:32
Rent teoretiskt: Kan en 18 årig kille åka dit för barnpornografibrott om han har bilder på när han och hans 17 åriga fllickvän har sex?

Vunnis
2010-11-23, 11:35
Rent teoretiskt: Kan en 18 årig kille åka dit för barnpornografibrott om han har bilder på när han och hans 17 åriga fllickvän har sex?

Det är värt att notera att det handlar om porr, alla nakenbilder är inte porr. Det krävs dels att bilderna har som syfte att upphetsa (eller nåt sånt), och dels att de faktiskt publiceras. Att skicka till en person räknas kanske inte som publicering. Att ha sina egna bilder liggandes hemma är definitivt inte publicering (och därmed inte porr), men möjligtvis kan det vara bevis för att publicering har skett.

Det måste då alltså ha publicerats, ha som syfte att upphetsa och de måste i domstolen tycka att hon ser ut att vara under 18.

Gober
2010-11-23, 11:43
Jag såg avataren, läste "djursex" sen vågade jag inte läsa mer.

Vunnis
2010-11-23, 11:51
Jag såg avataren, läste "djursex" sen vågade jag inte läsa mer.

Grattis?