handdator

Visa fullständig version : 750g kolhydrater på 24 timmar?

Springer
2010-11-16, 09:22
För att ladda glykogendepåerna max räknar jag med att behöva dra i mig 750 kolhydrater på (mindre än) ett dygn. Tips på hur man skall gå tillväga, utan att spräcka en tarm? Jag tycker det låter mycket, men har ännu inte räknat på det. Lasagne/spagetti kanske? Choklad och kakor ligger bra till för att toppa det sista... :)

King Grub
2010-11-16, 09:25
Bröd (en Skogaholmslimpa så har du kommit en bit på väg), pannkakor med sirap/sylt, våfflor, corn flakes, godis, bullar osv är lättätet. Maltodextrin/Vitargo att dricka om du ändå har problem.

z_bumbi
2010-11-16, 09:44
Är det en engångsföreteelse och du är inte van vid att äta mat i de mängderna eller är det ett konstant problem att fylla på?

JimmyFlessa
2010-11-16, 09:45
Bröd är extremt lättätet. Gör pannkakor och rulla dem i strösocker innan du äter, samt lägg sylt med socker inuti, flingor med mycket kolhydrater/100 gram etc, etc. Rostade mackor med massor sylt funkar väl lätt med mån tro.

Springer
2010-11-16, 09:56
z_bumbi, första gången jag kör två långa (>2h) tävlingar på raken.

King Grub
2010-11-16, 09:57
Har du aldrig laddat förr bör du egentligen inte göra det första gången inför en tävling. Det gör man på träning, så man vet hur kroppen och (framförallt) magen reagerar.

Vill du ändå göra det, välj mat du är van vid.

En rejäl laddning för någon som inte har gjort det förut, följt av en ansträngning utöver det vanliga, och risken är att du hamnar i buskarna i stället.

Springer
2010-11-16, 10:03
Ja, det är mer åt träningstävlingshållet. I alla fall andra dagen.

Det är ett experiment för att se om jag orkar, och om jag kan ladda om.

Hur många kolhydrater kan man ta upp per timme, måste jag sprida ut detta under större delen av 24 timmar, eller kan jag ta det under tex 8 timmar?

mattilainen
2010-11-16, 10:06
jag var precis med på en bjj tävling och dagen innan åt jag inte så mycket kolhydrater för att binda så lite vätska som möjligt. Jag är helt ovan med att inte äta kolhydrater och det kändes verkligen på tävlingsdagen. Visst var nervositeten stor men kände att musklerna var tröttare än vanligt. Så gör inget du inte är van med att göra.

z_bumbi
2010-11-16, 10:15
Dricker du kolhydraterna så ökar risken att större mängder ställer till det då upptaget blir lite sämre (mer kolhydrater slinker igenom till tjocktarmen där de ställer till problem). Får du i dig det i form av fast föda eller i alla fall en blandning av dryck och fast föda så kan du nog få i dig det under 8 h om du av någon anledning skulle tycka det är en fördel. Den fasta födan bromsar hastigheten som maten lämnar magen.
Mängden som sådan är inte så enorm och då speciellt om du redan genomfört en längre tävling då du borde vara ganska så hungrig under någon period efteråt.

JimmyFlessa
2010-11-16, 10:47
Någon Kolhydrats/EAA-lösning under passen kanske är att föredra annars?

Kolla närmare på produkter som till exempel Eiselts HydraPro, eller Body Science EAA-Recovery.

Springer
2010-11-16, 11:27
Tack för tipsen, det låter inte alls ogörbart. Skall nog överslagsräkna lite på kolhydratinnehålet i det jag äter på lördag, så får vi se.

JimmyFlessa
2010-11-16, 11:46
Tack för tipsen, det låter inte alls ogörbart. Skall nog överslagsräkna lite på kolhydratinnehålet i det jag äter på lördag, så får vi se.

Låter befogat.

Ät som vanligt men kanske lite extra ordentligt på Lördagen (antar nu att det är söndagen du ska köra två stycken långpass på) samt ladda med en ordentligt stor frukost på söndagmorgon och drick EAA/kolhydratslösning under långpassen, så hade jag lagt upp det.

Springer
2010-11-16, 11:48
Nej, det är en tävling på lördag fm och en på söndag fm. Dag två är lite mer åt träningstävlingshållet.

Är inte så förtjust i sportdryck när jag springer, men skall givetvis försöka få i mig så mycket det går. Blir nog lite vetebröd, banan och sådant också under tävlingen.

JimmyFlessa
2010-11-16, 12:00
Nej, det är en tävling på lördag fm och en på söndag fm. Dag två är lite mer åt träningstävlingshållet.

Är inte så förtjust i sportdryck när jag springer, men skall givetvis försöka få i mig så mycket det går. Blir nog lite vetebröd, banan och sådant också under tävlingen.

Är bra och ta det relativt lugnt dagarna innan då samt utnyttja tillfället direkt efter tävlingen på Lördagen att fylla på orentligt. En rejäl måltid på frdag kväll samt lördag morgon och du lär ha mycket ork till bådera tävlingarna.

karlingen
2010-11-18, 11:10
Är bra och ta det relativt lugnt dagarna innan då samt utnyttja tillfället direkt efter tävlingen på Lördagen att fylla på orentligt. En rejäl måltid på frdag kväll samt lördag morgon och du lär ha mycket ork till bådera tävlingarna.

...och du talar av egen erfarenhet eller?

Apos78
2010-11-18, 11:30
Ja, det är mer åt träningstävlingshållet. I alla fall andra dagen.

Det är ett experiment för att se om jag orkar, och om jag kan ladda om.

Hur många kolhydrater kan man ta upp per timme, måste jag sprida ut detta under större delen av 24 timmar, eller kan jag ta det under tex 8 timmar?

Nämnde inte Grub en siffra på förmodat maximalt upptag av socker nån gång? Det låg iaf rejält högt, absolut inga mängder du äter. Dina 750 gram är ingenting i sammanhanget. Särskilt inte sett över ett dygn.

En kolhydratladdning efter långvarig fysisk aktivitet kan uppgå till 13 g/kg/dag. För en som väger 80 kg blir det alltså lite över ett kilo som ska ned.

Springer
2010-11-18, 12:06
Jo, det är 10g/kg/dag som jag siktar mot, dvs 750 g. Att kalla 750g "ingenting i sammanhanget" jämfört mot ett drygt kilo tycker jag är att förringa uppgiften väl mycket. :-)

Jag har egentligen ca 20 timmar på mig och jag tänkte sova också. Men kroppen kan alltså ta upp det där per dygn, oavsett om man sprider ut det eller om man klumpar ihop det.

King Grub
2010-11-18, 13:38
Nämnde inte Grub en siffra på förmodat maximalt upptag av socker nån gång?

Socker, ja, men inte kolhydrat från stärkelsebaserade kolhydratkällor. Även om det också blir socker i slutändan, skall det tas upp först, och där är kapaciteten inte densamma.

Apos78
2010-11-18, 15:05
Jo, det är 10g/kg/dag som jag siktar mot, dvs 750 g. Att kalla 750g "ingenting i sammanhanget" jämfört mot ett drygt kilo tycker jag är att förringa uppgiften väl mycket. :-)

Ok. Sorry för det. Bara ett sätt att uttrycka sig. Det jag menade var att jag inte tror det blir några problem att ta åt sig den mängden över ett dygn.

Socker, ja, men inte kolhydrat från stärkelsebaserade kolhydratkällor. Även om det också blir socker i slutändan, skall det tas upp först, och där är kapaciteten inte densamma.

Ok. Vet du hur pass stor skillnaden kan tänkas vara?

Springer
2010-11-18, 22:06
Det slog mig nu att 750g kolhydrater är 3000 kcal. Men mina glykogenlager innehåller mindre än så. Vart tar den andra energin vägen?

Sverker
2010-11-19, 07:04
Den förbränns såklart.

Trycker du i dig kolhydrater kommer de att förbrännas i större utsträckning än fett från kosten eller förråden.

Du måste alltså äta 3000 kcal mer än du förbrukar under laddningen ifall glykogendepåerna är tomma från start.

Ifall glukosupptaget i tarmen är 80 g / timme bör man kunna få i sig 1200 g kolhydrat på en dag ( 15 timmar ).
Nu så fortsätter tarmarnas arbete även under sömnen så 1500 - 1800 g på ett dygn är nog inte omöjligt ( men obehagligt och besvärligt ).

Springer
2010-11-20, 20:37
Jag har försökt mäta, väga och i vissa fall uppskatta det jag satt i mig efter första tävlingen i förmiddags. Jag är nu uppe i 175g protein, 600g kolhydrater och 220g fett. Skall bli 4700 kcal om jag räknat rätt. Sitter med en påse gifflar och herrljunga cider, men det tar emot mycket nu.

Köttfärssås är ingen bra kolhydratkälla, skulle minskat på det och tagit några mackor istället.

Risken är väl att jag kommer må dåligt i magen imorgon, men det ger sig.

King Grub
2010-11-20, 21:57
Mmmm gifflar http://bestsmileys.com/drooling/4.gif

Springer
2010-11-20, 22:02
Nu kommer jag får kväljningar nästa gång jag ser ett paket gifflar, Lyckades inte helt, kom upp i 680g, nu är det sovdags. :-)

Albin Eriksson
2010-11-21, 10:38
Du skulle ätit mer lätta kolhydratskällor, täta saker som vitt kolhydratsrikt bröd med honung, rice-krispies, sylt, godis?, osv... det hade det inte vart problem.
Men 680g är ju nästan där, så... :)

Eddie Vedder
2010-11-21, 11:02
Uppemot 700 gram gifflar. Undrar hur mycket kumarin det blir. :D

EDIT: Om det är kanelgifflar vill säga.

Apos78
2010-11-21, 15:03
Uppemot 700 gram gifflar. Undrar hur mycket kumarin det blir. :D

EDIT: Om det är kanelgifflar vill säga.

Menar nog 680g kolhydrater.

Springer
2010-11-21, 15:51
Japp, 680g kolhydrater, 260g gifflar (kanel). :-)

Har nu tävlat idag med, och jag kände inte mycket av gårdagen och magen höll. Nu är jag dock sliten. :-)

Ristretto
2010-11-21, 16:59
Japp, 680g kolhydrater, 260g gifflar (kanel). :-)

Har nu tävlat idag med, och jag kände inte mycket av gårdagen och magen höll. Nu är jag dock sliten. :-)

Märkte du nån skillnad på prestationen i övrigt?

Springer
2010-11-21, 19:31
Har inte så mycket att jämföra med, så det är svårt att säga.