handdator

Visa fullständig version : Sverige på väg att bli U-land enligt FN

ryssen
2010-11-07, 21:47
FN förutspår att Sverige kommer ha sämre HDI än tex Libyen, Mexico och Lettland år 2030.

Enligt FNs prognoser kommer Sverige att bli ett mycket sämre land till 2030. HDI (human development index) förutspås minska radikalt medan våra nordiska grannar ökar.

I år hittas Sverige på plats 15. Enligt HDI-prognosen för 2030 har Sverige halkat efter rejält och beräknas inneha plats 45 – bakom länder som Kuba, Mexico, Bulgarien, Kuwait och Libyen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_future_HDI_projections_of_UN

rapporten
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/papers/HDRP_2010_40.pdf

http://www.friatider.se/sverige-pa-vag-att-bli-u-land-enligt-fn

http://politisktinkorrekt.info/2010/11/07/sverige-2030-en-dyster-framtidsvision/

känns inte bra det här,hur löser vi det?

Angel
2010-11-07, 21:50
jag har det på tungan men vågar inte skriva det.

ryssen
2010-11-07, 21:51
jag har det på tungan men vågar inte skriva det.

jo snälla

Stoltz
2010-11-07, 21:56
Ett stort problem som vi talar om ganska mycket på ekonomin, och som man läser relativt ofta om i utländska medier är att många västeuropiska länder är inte tillräckligt nyfikna på världen, och speciellt Sverige tycker jag har fått lite extra utrymme när det kommer just till att inte riktigt anpassa sig till utvecklingarna som sker, både ekonomiskt och tekniskt.

Missförstå mig inte, det skrivs inte att vi är totalt värdelösa. Däremot är vi inte alls i samma utvecklingsfas som vi var tidigare, och det oroar nog väldigt många. Vår entreprenörsanda får ta en del smällar, speciellt i amerikanska artiklar kring den industriella revolutionen, och det säger faktiskt en hel del.

Sen kan man nog hitta väldigt många olika faktorer som tillsammans bildar en hel boll med orsaker till att det blir så här, jag tror knappast att vi kan ta ett fält och säga "Här är problemet" för det kommer från flera håll.

Matte_Maiden
2010-11-07, 21:59
Lycka till att förutsäga 20 års utveckling.

Andy.da.wohoo
2010-11-07, 22:11
C0jDJ-wsMYI

ohHNONAbheE

grandios83
2010-11-07, 22:13
Anledningen är enkel och det är att Sverige släpper in för mycket invandrare. De människor som kommer hit tillför inget utan bara tär på finanserna vilket blir ohållbart i längden. Jag har alltid undrat om det finns någon tanke med denna massinvandringspolitk som sverige för? Och varför väljer man just att ta in en viss typ av människor? Denna katerogi av människor kan närmast liknas vid genetiskt avfall enligt min mening. Har personligen inget emot invandring överhuvudtaget, tvärtom tycker jag att det är något bra men det beror på vilken grupp av människor man tar in.

Dessa människor som väller in i Sverige stoppas i princip av alla andra länder som de försöker ta sig in i, men i Sverige får de komma in och då undrar jag varför? Vad är tanken med att låta detta mänskliga avfall välla in över gränserna egentligen? Det är alltså oftast grupper av människor som är avvisade, fördömda och förpassade som odugliga i sina egna hemländer och deras grannländer men till Sverige välkomnas de med öppna armar. Varför?

Är det någon tanke bakom det hela från politikernas sida? Man kanske vill ha en stor massa människor som kan fungera som konsumenter och därmed skapa intänkter för storföretagen eller liknande?

Mental
2010-11-07, 22:16
Haha, ja men självklart är det ju så, allt är invandrarnas fel, det konstateras alltid i kollos trådar så då måste det vara så :)

Tröttnar ni inte?

Osten80
2010-11-07, 22:16
...

Hörru, nu sitter vi faktiskt på internet, stället där få kan uppbåda den koncentrationsförmåga som krävs för att kolla på ett klipp som varar längre än två minuter och till och med under ett sådant snabbspolas det nog ganska friskt runtom i stugorna.

Flygplan
2010-11-07, 22:17
FN, är dom också dödsnazister nu eller? Dom vinklar sina siffror hit och dit. Jag tror på kärlek. Kan vi inte kasta lite tegelstenar på facisternas kontor där borta i amerikat? So what om vår levnadsstandard försämras, medan resten av västvärlden fortsätter att utvecklas.

...

Seriöst, när ska folk vakna upp och inse att Sverige är ett fattigt västland med extremt hög kriminalitet. Vi måste se över våra egna intressen innan vi ger bort vår välfärd. Ren och skär logik. Bara det faktum att vi nu ligger på 15:e plats i FN:s välfärdsindex borde få folk att tänka till. Hur många OK I-länder finns det egentligen, 18-19 någonting enligt mig. Att vi inom några år inte ens kommer platsa där är fan skrämmande.

Crocker
2010-11-07, 22:25
Ett stort problem som vi talar om ganska mycket på ekonomin, och som man läser relativt ofta om i utländska medier är att många västeuropiska länder är inte tillräckligt nyfikna på världen, och speciellt Sverige tycker jag har fått lite extra utrymme när det kommer just till att inte riktigt anpassa sig till utvecklingarna som sker, både ekonomiskt och tekniskt.

Missförstå mig inte, det skrivs inte att vi är totalt värdelösa. Däremot är vi inte alls i samma utvecklingsfas som vi var tidigare, och det oroar nog väldigt många. Vår entreprenörsanda får ta en del smällar, speciellt i amerikanska artiklar kring den industriella revolutionen, och det säger faktiskt en hel del.

Sen kan man nog hitta väldigt många olika faktorer som tillsammans bildar en hel boll med orsaker till att det blir så här, jag tror knappast att vi kan ta ett fält och säga "Här är problemet" för det kommer från flera håll.
Sverige,Norges ekonomi är väl europas ljus ang. ekonomi?

Jorpa
2010-11-07, 22:27
Är det för att sverige blivit sämre eller de andra bättre?

Om sverige var 1a förut men 15 nu och är precis likadant så ser jag inget negativt?

Sverige är fortfarande ett riktigt bra och rikt land. Och någon nämnde att vår entreprenörsanda var försämrad? Jag såg någon ranking på just det på e24 för en vecka sedan. Där låg Sverige 2a.

Andy.da.wohoo
2010-11-07, 22:28
Hörru, nu sitter vi faktiskt på internet, stället där få kan uppbåda den koncentrationsförmåga som krävs för att kolla på ett klipp som varar längre än två minuter och till och med under ett sådant snabbspolas det nog ganska friskt runtom i stugorna.

*fniss*

Andy.da.wohoo
2010-11-07, 22:31
Är det för att sverige blivit sämre eller de andra bättre?

Om sverige var 1a förut men 15 nu och är precis likadant så ser jag inget negativt?

Sverige är fortfarande ett riktigt bra och rikt land. Och någon nämnde att vår entreprenörsanda var försämrad? Jag såg någon ranking på just det på e24 för en vecka sedan. Där låg Sverige 2a.

Men att jobba för att få det så bra som möjligt i säg, 70 år, och set titta runtomkring sig och konstatera "ja, här har vi det bra. alla är glada och alla andra ser upp till oss, här nöjer vi oss" för att sen luta sig tillbaka är idiotiskt. Man bör alltid sträva efter att vara högst upp på listan.

Utveckling är det som driver mänskligheten framåt.

ryssen
2010-11-07, 22:32
kan det bero på detta

http://www.friatider.se/sveket-mot-europa

jag menar att finns det nått muslimskt land som går framåt?

Baan
2010-11-07, 22:34
kan det bero på detta

Sverige. Det är ju ett muslimskt land enligt dig.

Flygplan
2010-11-07, 22:45
kan det bero på detta

Nej, utan undantag råder det misär för större delen av befolkningen i alla muslimska länder, ca 50 st. Men du, jag lovar, Sverige kommer bli det första undantaget.

Insatsen är ju trots allt bara landets överlevnad. Så varför inte? Det är bara ett par decennier dit, då Sverige når den kritiska punkt (ca 25% muslimer) då väpnade konflikter historiskt sett bryter ut.

Asdf
2010-11-07, 22:49
kan det bero på detta

En viktig aspekt att ta med är att tolkningen av islam har varit annorlunda genom historien. Den "sunda" form av islam var den när man fritt fick diskutera koranens innehåll och man valde att leva efter dess essens, dess inneboende budskap. Under denna tid utvecklades människor och de länder som var islamistiska.

Idag i alltför många länder är det tvärtom, det har istället blivit att en muslim måste följa koranen ordagrant med de problem det innebär i form av integration och utveckling om han ska kunna vara en sann muslim :/

stevebc
2010-11-07, 22:53
The projections suggest a possible future for the progression of HDIs, but are not
designed to be predictive as changes in conditions and policies will impact a particular
country’s HDI. Further, unanticipated “shocks,” such as war, economic sanctions, epidemics,
and environmental calamities may negatively impact the HDI, while other shocks such as
cures for prevalent diseases such as malaria and HIV/AIDS, end of conflict, sudden dramatic
investments in and take-up of education, can positively impact a country’s HDI. Thus, the
projections should be interpreted as what might occur based on a past global experience with
HDI growth, not a normative suggestion as to what will occur...

Exdiaq
2010-11-07, 22:57
I år hittas Sverige på plats 15. Enligt HDI-prognosen för 2030 har Sverige halkat efter rejält och beräknas inneha plats 45 – bakom länder som Kuba, Mexico, Bulgarien, Kuwait och Libyen.

Jag menar att finns det nått muslimskt land som går framåt?

Du är ju för fan dummare än vad du verkar vara.. Eller är det bara så att du inte ens orkar läsa vad du själv skriver?

Exdiaq
2010-11-07, 23:01
..

Ähh, vem pallar bry sig om sådana små petitesser i slutet/början av en rapport?

Flygplan
2010-11-07, 23:09
Ähh, vem pallar bry sig om sådana små petitesser i slutet/början av en rapport?

Ja, den säger i princip att:

Om inga yttre störningar sker (som krig, naturkatastrofer, politiska förändringar..) kommer listan stämma någorlunda bra.

Det enda vi kan påverka är vår politik. Det är ju just det som är poängen - vi har möjlighet till förändring. Kör vi på som vi gör nu är vi totalt körda.

Spinkot
2010-11-07, 23:10
Du är ju för fan dummare än vad du verkar vara.. Eller är det bara så att du inte ens orkar läsa vad du själv skriver?

Så för att ett land som varit längre fram ramlar bakåt innebär det att de andra länderna gått framåt? Som om jag hoppade in i OS i höjdhopp och råkade vinna för att alla bättre var sena med ansökan eller brutit benet.

Men diskussion i sig om invandrare och skit orkar jag inte lägga mig i.

hampfuz
Nej, utan undantag råder det misär för större delen av befolkningen i alla muslimska länder, ca 50 st. Men du, jag lovar, Sverige kommer bli det första undantaget. .

Tja, om vi nu ska använda HDI som mått så ligger ju trots allt Förenta Arabemiraterna, Brunei, Qatar och Bahrain före både Polen och Portugal.

Men visst, den högst spekulativa rapporten kanske visar på en inte-allt-för-smickrande trend, men jag förstår verkligen inte hur man kan få för sig att det är muslimernas fel. Ja, välfärden går inte ha kvar på samma nivå som för 50 år sen. SD 2014!

stevebc
Det som man använder för att förutspå framtiden är alltså historiska förändringar.

Vad var skälet till Sveriges sänkning mellan 1970 och 2005 är alltså frågan man bör ställa sig. Det är väl få som har missat att Sverige var ett av världens rikaste länder under 60- och 70-talet (relativt sett). Vi har det bättre nu, men många andra länder har fått en högre välståndsökning än vad vi har fått. BNP/capita är ett av de viktigaste måtten för HDI och Sveriges fall från 70-talet till nu i BNP/capita förklarar till stor del den försämrade HDI-scoren och därmed den krassa förväntade framtida placeringen.

The post-war boom propelled Sweden to greater economic prosperity, putting the country in third place in per capita GDP rankings by 1970.[4] Beginning in the 1970s and culminating with the deep recession of the early 1990s, Swedish standards of living developed less favorably than many other industrialized countries. Since the mid 1990s the economic performance has improved.

In 2006, Sweden had the world's ninth highest GDP per capita in nominal terms and was in 14th place in PPP terms (2009 figures).[5]

Man ska tänka på att poängen är relativ, inte absolut. Om andra mindre utvecklade länder hinner ikapp oss innebär det inte att vi blir sämre per se. En lägre poäng innebär inte nödvändigtvis att vi får en lägre "välfärd". Det innebär inte per automatik att vi får lägre andel läs- och skrivkunniga, högre spädbarnsdöd, och kortare förväntad livslängd. Det innebär antagligen att FN förväntar sig, baserat på de senaste årtiondena, att Sverige halkar efter i den ekonomiska tillväxten.

Jag tror inte man ska haka upp sig alltför mycket på den här rapporten. Kolla på enskilda faktorer (folkhälsa, ekonomisk tillväxt, utbildning) var för sig så man kan gå djupare och få något värt att analysera. Det här är alldeles för intetsägande.

Petoria
2010-11-07, 23:13
Måste ju helt klart vara invandrarnas fel

hampfuz
2010-11-07, 23:14
Som om jag hoppade in i OS i höjdhopp och råkade vinna för att alla bättre var sena med ansökan eller brutit benet.

Nej. Det hade däremot varit som om du råkade vinna för att du faktiskt hade blivit fyrfaldigt mycket bättre, samtidigt som vissa av motståndarna hade skoskav. Inte ens i rapporten minskar Sverige jättemycket, däremot ökar vissa länder jättemycket.

Flygplan
2010-11-07, 23:15

Att vi beräknas brottas med dessa länder om 45:e platsen betyder inte att Libyen och Kuwait kommer att vara några paradis.

Att två stora oljeländer inte ens inom 20 år beräknas ha en bättre placering än så, är snarare ett kvitto på att vår tes om att det inte finns eller kommer finnas något muslimskt land med hög levnadsstandard stämmer.

stevebc
2010-11-07, 23:16
För att förenkla, att Sverige fick sin stora tillväxt före 1970 jämfört med många andra länder har försämrat vår HDI-utveckling post-1970 vilket prognosen baseras på.

Om FN hade gått längre tillbaka och kollat på 1950 och framåt hade den starka delen av Sveriges tillväxt tagits i beaktning och vi hade inte alls fått samma dåliga förväntade placering.

Allt beror på hur man kollar på och använder datan.

Jorpa
2010-11-07, 23:18
Men att jobba för att få det så bra som möjligt i säg, 70 år, och set titta runtomkring sig och konstatera "ja, här har vi det bra. alla är glada och alla andra ser upp till oss, här nöjer vi oss" för att sen luta sig tillbaka är idiotiskt. Man bör alltid sträva efter att vara högst upp på listan.

Utveckling är det som driver mänskligheten framåt.

Självklart jag är inte emot utveckling :)
Jag tyckte bara det lät som en överdrift att säga att sverige kommer vara ett U-land om 30 år.

Och ja jag har sett den filmen förut och den har definitivt starka argument.

stevebc
2010-11-07, 23:21
Självklart jag är inte emot utveckling :)
Jag tyckte bara det lät som en överdrift att säga att sverige kommer vara ett U-land om 30 år.

Och ja jag har sett den filmen förut och den har definitivt starka argument.Det finns inget som tyder på att tillväxten de närmaste årtiondena kommer vara negativ.

I ett relativt avseende skulle Sverige kunna vara ett U-land om 100 år (om definitionen av U-land förändras givetvis). Vi var det för 150 år sedan, medan länder/regioner som då var rikare än oss (Ukraina, Polen t ex) idag ligger långt efter.

Krampus
2010-11-07, 23:26
kan det bero på detta

Dax att flytta nu innan krisen når oss Ryssen?

Mantus
2010-11-07, 23:27
C0jDJ-wsMYI

ohHNONAbheE

Bra ämne, bra budskap, bra dispoition, bra poänger men gud vad dryg han var emellanåt. Jag fick bortse från hans framförandeform ibland och intala mig att budskapet var bra när hans dryghet gick överstyr.

Silencer
2010-11-07, 23:30
kan det bero på detta

Förenade Arabemiraten. Själv kommer jag flytta till Schweiz, Österrike eller Norge så fort jag har möjlighet.

stevebc
2010-11-07, 23:30
HDI baserar sig på fyra faktorer verkar det som:

LE: Life expectancy at birth
MYS: Mean years of schooling
EYS: Expected years of schooling
GNIpc: Gross national income at purchasing power parity per capita

Vi kan nog anta att förväntad livslängd och antal år i skolan knappast har sjunkit sedan 70-talet, och jag tror knappast att dessa kommer sjunka i framtiden heller. Vad som då återstår som riktgivande variabel är vår köpkraftsjusterade BNI/capita. Förväntar vi oss att denna sjunker i ett relativt avseende de kommande årtiondena? Ja/nej, varför?

Man borde kunna läsa mer om det här: http://www.konj.se/

hampfuz
2010-11-07, 23:32
Bra ämne, bra budskap, bra dispoition, bra poänger men gud vad dryg han var emellanåt. Jag fick bortse från hans framförandeform ibland och intala mig att budskapet var bra när hans dryghet gick överstyr.

+1. Årets talare, geez. *rolleyes* Karismatisk som en sten.

Trance
2010-11-07, 23:34

Han är väldigt dryg och jag vet inte ens om det han fokuserar på är bra. Det vore roligt att se om han kan redogöra för hur en transistor eller http fungerar. Jag menar om vi nu pratar om saker som påverkar våra liv något enormt så kanske dessa två saker ligger aningen före Indiens nuvarande ledare.

Visst är det viktigt att se dessa stora marknader men jag tycker han har rätt löjligt fokus.

Inge Enveten
2010-11-07, 23:57
+1. årets talare, geez. *rolleyes* karismatisk som en sten.

+2

StampChamp
2010-11-08, 00:48
Tror knappast sverige blir ett u-land. Vad är det dom går efter när dom bestämmer om man är ett u-land? Jag menar, vi kan ju inte jämföra vår ekonomi med länder som är det dubbla och större.. mer folk, mer konsumtion. Men ska man gå efter hur levnadskvaliten är Sverige långt ifrån ett u-land. Det finns ju knappt gatuliggare och det flesta lever ändå rätt gott här!

DennisJ
2010-11-08, 01:15
HDI baserar sig på fyra faktorer verkar det som:

Vi kan nog anta att förväntad livslängd och antal år i skolan knappast har sjunkit sedan 70-talet, och jag tror knappast att dessa kommer sjunka i framtiden heller. Vad som då återstår som riktgivande variabel är vår köpkraftsjusterade BNI/capita. Förväntar vi oss att denna sjunker i ett relativt avseende de kommande årtiondena? Ja/nej, varför?

Man borde kunna läsa mer om det här: http://www.konj.se/

Det är faktiskt så att Sverige 2004 tappar i indexet "expected years schooling" från 0.91 till 0.77 (mer eller mindre tillbaka till 1995 års nivå). Anledningen kan jag inte klura ut på rak arm (men jag har slängt iväg en fråga till en som vanligtvis har koll på sådana saker). Det tycks vara anledningen till att Sverige, vad det verkar som enda land, har negativ genomsnittligt HDI-tillväxt mellan 2000 och 2010, och gissningsvis är det därför som Sverige förutspås tappa i framtiden.

Låt mig då också säga att det är sådana saker som gör att författarna påpekar att man inte ska för stora slutsatser av rapporten. Men jag är inte förvånad över att begåvningsreserven, typ trådstartaren, ändå gör det och baserar slutsatser på rena gissningar.

Anton Fräs
2010-11-08, 01:34
Steve visar var skåpet ska stå i den här tråden.

pragmatist
2010-11-08, 07:53
Om jag förstår saken rätt (efter att ha skummat igenom rapporten) så har de tagit förändringar 1970-2010 och sedan dragit ut linjer 20 år in i framtiden. Att en sådan metod är opålitlig i enskilda fall är uppenbart eftersom den är väldigt känslig för det valda intervallet. Att Sveriges ekonomi gick knackigt 1970-1995 i förhållande till omvärlden är allmänt känt. Hade man valt ett annat intervall för att göra projektionen, t.ex. med 1990 som startår, så hade Sverige troligen legat nära toppen tillsammans med övriga skandinaviska länder.

Pepz
2010-11-08, 07:58
jag är skeptiskt till att muslimerna kommer att hindra utvecklingen av Sverige.
Snarare muslimhatarna som kommer att skapa oroligheter och dra ner på produktiviteten

pragmatist
2010-11-08, 08:16
Man kan också notera att de inte använt det jämlikhetsviktade HDI, där Sverige ligger på tredje plats i världen. Eventuellt kan detta bero på brist på data för jämlikhetsviktat HDI.

Granatgiraffen
2010-11-08, 08:23
Det känns mycket bra att ha en person som pragmatist i sådana här trådar. Han har så mycket kunskap runtom kärnan så han kan komma med input som inte är direktlänkar från random googlesökningar. Mycket bra.

stevebc
2010-11-08, 12:09
Det är faktiskt så att Sverige 2004 tappar i indexet "expected years schooling" från 0.91 till 0.77 (mer eller mindre tillbaka till 1995 års nivå). Anledningen kan jag inte klura ut på rak arm (men jag har slängt iväg en fråga till en som vanligtvis har koll på sådana saker). Det tycks vara anledningen till att Sverige, vad det verkar som enda land, har negativ genomsnittligt HDI-tillväxt mellan 2000 och 2010, och gissningsvis är det därför som Sverige förutspås tappa i framtiden.

Låt mig då också säga att det är sådana saker som gör att författarna påpekar att man inte ska för stora slutsatser av rapporten. Men jag är inte förvånad över att begåvningsreserven, typ trådstartaren, ändå gör det och baserar slutsatser på rena gissningar.På så sätt. Det är ju ett ganska stort tapp. Jag som trodde det snarare gick inflation i utbildning för tillfället. Det är möjligt att det bara är i min omgivning folk ska ha 7-8 år av strökurser innan de hittar sin nisch :)

filmjölk
2010-11-08, 12:23
Det är borgarnas fel. Borgarna vill utrota den Svenska arbetarklassen. De trycker ner oss, kallar oss lata, vill att vi skall sluta reproducera oss och ämnar ersätta oss med importerade människor som inte har några krav och är helt utbytbara.

De vill göra Sverige till ett apartheidsamhälle med två klasser. Rik vit och rik judisk överklass som lever i skyddade trygga miljöer avskärmade från importerad utländsk arbetskraft som skall bo i gigantiska ghetton, som vid minsta lilla idé, infall från överklassen kan rensas bort och ersättas omedelbart med ny importerad arbetskraft.

Det enda hindret i vägen mot denna borgar-utopi är en gnällig vit arbetarklass med sina fackföreningar och sina "orimliga" krav.

:ike:ike

snej
2010-11-08, 12:35
hörru, nu sitter vi faktiskt på internet, stället där få kan uppbåda den koncentrationsförmåga som krävs för att kolla på ett klipp som varar längre än två minuter och till och med under ett sådant snabbspolas det nog ganska friskt runtom i stugorna.

+1 :d

Jorgen
2010-11-08, 16:55
Dax att flytta nu innan krisen når oss Ryssen?

Han kan väl inte flytta, då blir han ju en invandrare. Och sådana tycker man inte om. ;)

MAXX
2010-11-08, 17:05
Han kan väl inte flytta, då blir han ju en invandrare. Och sådana tycker man inte om. ;)
Dumt att skratta bort sånt här.

Det är killnad på invandrare och invandrare. Västerländska invandrare är lättare att integrera(behövs knappt integreras fungerar från början) i ett västerländskt land än säg invandrare från mellanöstern med helt annan kultur/värderingar, ofta utan ens någon grundläggande utbildning.

John M
2010-11-08, 17:09
Om Sverige slutar GÖDSLA med alla möjliga bidrag till landets ca 400.000 människor som inte vill jobba av alla möjliga (löjliga) anledningar så kan det nog bli bättre.

Annars blir det nog bara sämre...

Kek
2010-11-08, 17:24
Känns ganska riskabelt att förutspå något som ligger 20 år fram i tiden. Inte en jävel som har koll på vad som kommer hända i Sverige eller övriga länder under en sådan lång period. Visst kan man spekulera men att Sverige skulle depravera till ett simpelt U-land från det vi har idag på 20 år? Krävs nog en hel del för att göra så mycket kaoz med vårt land på en så, relativt kort, period.

Kek
2010-11-08, 17:26
Om Sverige slutar GÖDSLA med alla möjliga bidrag till landets ca 400.000 människor som inte vill jobba av alla möjliga (löjliga) anledningar så kan det nog bli bättre.

Nu så är det ju långt ifrån alla de som är arbetslösa som inte vill ha ett jobb utan det är lite mer komplext än så hur otroligt det än låter.

ryssen
2010-11-08, 17:48

apropå gödsla med pengar

Sverige har de senaste 3 åren vräkt 90 miljoner om dagen över världen i bistånd, 100 miljarder på 3 år. Vi har all anledning till att känna oss ”stolta” över arbetet att flytta pengar från världens högst beskattade folk till korrupta politiker, krigsherrar, vapeninköp, dyr administration och västerländska konsulters lyxliv.

Biståndet uppgick förra året till 1,12 % av bruttonationalinkomsten och inget land har tidigare visat en så hög andel. ”Jag tror att rekordet kommer att stå sig länge, det är svårslagbart” säger biståndsminister Gunilla Karlsson stolt. Hon borde inte vara så stolt över Sidas hantering och uppnådda resultat med biståndet.

forts
http://www.frianyheter.nu/index.php/debatt/44-insaendare/450-raedda-afrika-stoppa-bistandet

von huff
2010-11-08, 17:56
Det här med stöd gör mig förbannad.I Finland så samlas det in pengar till brunnar och skit i afrika medan krigsveteranerna får långt ifrån den hjälp de behöver.Vem fan har mage att skicka pengar till nåt jävla afrikaland när det finns folk runt hörnet som behöver hjälp.Det är iaf min åsikt

pragmatist
2010-11-08, 18:02
Det är också lite mysko att deras dataset inte alls stämmer överens med det som UNDP själv publicerat här: http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2010_EN_Table1.pdf

hampfuz
2010-11-08, 18:10
Det här med stöd gör mig förbannad.I Finland så samlas det in pengar till brunnar och skit i afrika medan krigsveteranerna får långt ifrån den hjälp de behöver.Vem fan har mage att skicka pengar till nåt jävla afrikaland när det finns folk runt hörnet som behöver hjälp.Det är iaf min åsikt

Intressant prioritering. Jag antar att krigsveteranerna åtminstone har tillgång till, säg, dricksvatten och mat så att de inte dör? Har de mer rätt att leva för att de är vita? Finnar? För att de är gamla? Eller är det för att de är krigsveteraner? För isåfall så kan jag lova dig att det finns ett par stycken krigsveteraner i Afrika också som har det betydligt sämre.

130kg finsk sisu
2010-11-08, 18:11

Tyvärr får man väl säga så delar jag din åsikt. Iaf bör veteranerna, vår hedersmedborgare få vår sista uppskattning. Veteranerna får ganska bra rehabilitering redan. Men de behöver ännu mer uppskattning!

Till tråden måste jag säga att det är svårt att ta ställning till denna undersökning. Jag menar det är ytterst svårt att spå 20 år framåt. Det jag däremot tror är att tiden för stabilitet sakta tynar bort. Nu syftar jag inte på krig. Men organiserad brottslighet kommer att ta över mer och mer och till sist styra delar av Sverige/Finland/norden/europa/världen.

DennisJ
2010-11-08, 18:13
På så sätt. Det är ju ett ganska stort tapp. Jag som trodde det snarare gick inflation i utbildning för tillfället. Det är möjligt att det bara är i min omgivning folk ska ha 7-8 år av strökurser innan de hittar sin nisch :)

Alltså, det var väl nästan ännu värre för 10 år sedan när arbetsmarknadsutbildningar användes som medel mot arbetslöshet. Datortek och liknande. Och det kan möjligtvis ha med saken att göra, för jag tror att den här sidan (http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/document.aspx?ReportId=121&IF_Language=eng&BR_Country=7520&BR_Region=40500) berättar en del av vad som hänt här och som förklarar det hela.

Titta på Gross Enrolment Ratio (GER) för Primary och Secondary, särskilt det sistnämnda. Siffror över 100 innebär att det går fler elever i varje skolform än vad det finns underlag för åldersmässigt. För 10 år sedan hade vi alltså sisådär 50% fler elever i gymnasiet än vad vi borde ha haft (jämför med NER, som är Net Enrolment Ratio). Jag har en teori här. För att det ska vara möjligt så har man rimligtvis definierat äldre studerande inom vissa utbildningar (t.ex. Komvux) som gymnasiestuderande, och sedan ändrat definitionen mellan 2003 och 2004 (roar man sig med att hämta data för fler årtal så ser man att det är mellan de åren som en enda stor minskning sker även här). Det borde också kunna innebära att Sverige helt plötsligt blir av med 3 utbildningsår i beräkningen av indexet. Med andra ord går det att betrakta Sveriges minskning i HDI under 2000-talet som en statiskt kuriositet/anomali som sedan fortplantas när den tas med i prognosen fram till 2030.

Till filmjölk och andra som känner sig träffade: har ni någon förklaring till hur invandringspolitiken påverkar Sveriges prognos? Det får gärna hänga ihop med den aktuella rapporten och datamaterial.

von huff
Intressant prioritering. Jag antar att krigsveteranerna åtminstone har tillgång till, säg, dricksvatten och mat så att de inte dör? Har de mer rätt att leva för att de är vita? För att de är gamla? Eller är det för att de är krigsveteraner? För isåfall så kan jag lova dig att det finns ett par stycken krigsveteraner i Afrika också som har det betydligt sämre.

För mig går min familj,folk av samma nationonalitet och vänner låååångt före alla afrikaner.Inget fel med att skicka pengar dit men i vissa fall är prioriteringarna helt från helvete

130kg finsk sisu
Intressant prioritering. Jag antar att krigsveteranerna åtminstone har tillgång till, säg, dricksvatten och mat så att de inte dör? Har de mer rätt att leva för att de är vita? Finnar? För att de är gamla? Eller är det för att de är krigsveteraner? För isåfall så kan jag lova dig att det finns ett par stycken krigsveteraner i Afrika också som har det betydligt sämre.

Kan bara upplysa dig om att de krigsveteraner Von Huff troligen syftade på räddade oss finländare och er svenskar från att äta frusen kål i sibirien. De behöver vår uppskattning och statens resurser dvs våra skattepengar.

vespa
2010-11-08, 18:19
ryssen: titta på detta programmet Ung & Bortskämd (http://svt.se/2.130999/ung_och_bortskamd?lid=20101108)

kaer
2010-11-08, 18:21

Varför ska de ha tillgång till vårt välfärdssystem som de på intet sätt bidragit till?
Det resonemang du för möter man på lite då och då och det gör mig helt lamslagen.

StampChamp
2010-11-08, 18:21
Sedan kan man ju undra hur mycket av bistånden till andra länder som verkligen går till de behövande och mest drabbade? Kan tänka mig att en hel del pengar försvinner på vägen. Inte konstigt att det går lite knakigt här med ekonomin när vi ger bort så mycket pengar, jag tycker man först ska lösa problemen här och sedan andra!

Bistånd leder till rika regeringar och fattiga människor. Och förstör egentligen mer än vad dom gör nytta, det finns folk där nere som utnyttjar detta. Däremot om det är katastrofer som sker bör man hjälpa till. Pengarna går inte till de behövande!

EkarN
2010-11-08, 18:27

Man kan tycka eftersom finnarna har krigsveteranerna att tacka för sin frihet att de borde prioritera dem, om inte annat för att man ska vara tacksam mot de som uppoffrat sig.

Men vi är så rika i våra länder att jag gott tycker att vi kan bidra. Men som det skötts hittills har det ju till stor del varit pengar i sjön. Som t.ex att bygga skolor som det inte finns lärare till, och sedan blir de förstörda/använda av miliser istället.

hampfuz
2010-11-08, 18:28
För mig går min familj,folk av samma nationonalitet och vänner låååångt före alla afrikaner.Inget fel med att skicka pengar dit men i vissa fall är prioriteringarna helt från helvete
Fair enough, så prioriterar vi ju allihopa på någon nivå, på gott och ont. Det var mest formuleringen "Vem fan har mage att skicka pengar till nåt jävla afrikaland när det finns folk runt hörnet som behöver hjälp." jag reagerade på.

Varför ska de ha tillgång till vårt välfärdssystem som de på intet sätt bidragit till?
Det resonemang du för möter man på lite då och då och det gör mig helt lamslagen.

För att de är lika mycket människor som vi? Så du menar att bara för att de råkar födas i ett fattigt afrikansk land har de ingen rätt till en chans att få ett drägligt liv, eftersom de inte har bidragit till vårat välfärdssystem? Anser du samma sak om gravt handikappade? "Näe, inga bidrag till er, ni tillför ingenting".

StampChamp
2010-11-08, 18:31
De senaste tre åren har alltså en arbetande person betalat runt 600kr i månaden i bistånd till Afrika i snitt. Och detta hjälper inte Afrika, tvärtom, det försämrar möjligheten att utvecklas och klara sig själva. Eftersom regeringen, politiker och andra högt uppsatta personer blir rikare och styr o ställer.

hampfuz
2010-11-08, 18:32
Sedan kan man ju undra hur mycket av bistånden till andra länder som verkligen går till de behövande och mest drabbade? Kan tänka mig att en hel del pengar försvinner på vägen. Inte konstigt att det går lite knakigt här med ekonomin när vi ger bort så mycket pengar, jag tycker man först ska lösa problemen här och sedan andra!

Bistånd leder till rika regeringar och fattiga människor. Och förstör egentligen mer än vad dom gör nytta, det finns folk där nere som utnyttjar detta. Däremot om det är katastrofer som sker bör man hjälpa till. Pengarna går inte till de behövande!

Det beror helt på vilken form av bistånd man talar om. Det finns olika sorters bistånd, på helt olika nivåer. Alla bistånd tas inet upp av korrumperade krigsherrar, direkt. Sen är väl inte 0,98 procent av BNP sen sån jättesiffra så att den skulle förstöra hela vår ekonomi.

De senaste tre åren har alltså en arbetande person betalat runt 600kr i månaden i bistånd till Afrika i snitt. Och detta hjälper inte Afrika, tvärtom, det försämrar möjligheten att utvecklas och klara sig själva. Eftersom regeringen, politiker och andra högt uppsatta personer blir rikare och styr o ställer.
Eh, nej. Att få hjälp med grundläggande behov som mat, vatten och medicin försämrar inte möjligheten att utvecklas, det är en förutsättning för utveckling. Naturligtvis kommer inte mycket utveckling att ske om grundläggande livsnödvändiga behov inte kan täckas.

kaer
2010-11-08, 18:38
Sedan kan man ju undra hur mycket av bistånden till andra länder som verkligen går till de behövande och mest drabbade? Kan tänka mig att en hel del pengar försvinner på vägen.
Ja, har en bekant hyfast högt upp inom SIDA och det är minst sagt skrämmande saker man får höra. Inte ett dugg förvånande.
Lyckligtvis verkar det ju vara krafttag på gång mot hur vårt bistånd administreras och hanteras.

För att de är lika mycket människor som vi? Så du menar att bara för att de råkar födas i ett fattigt afrikansk land har de ingen rätt till en chans att få ett drägligt liv, eftersom de inte har bidragit till vårat välfärdssystem? Anser du samma sak om gravt handikappade? "Näe, inga bidrag till er, ni tillför ingenting".

Vi har inte ansvar för hela världen. Ditt resonemang leder till att vi ska ge bort allt ändå tills vi har det lika dåligt som de som har det sämst.
Vet du vad, gör det du, det står dig fritt att leva på existensminimum, men försök inte få med mig på den båten.

Vi tar hand om våra medborgare, vårt socalförsäkringssystem kan inte omfatta hela världen, det är inte för att jag är ond jag säger det, det är helt enkelt en fråga om resurser.

Din inställning är fin, men naiv.
Men som sagt, vad sådär god som du tycker alla ska vara, var en föredagsman nu och skänk bort allt du har och får till tredje världen, du har det faktiskt bättre än dem.

Hemi
2010-11-08, 18:46
Man kan tycka eftersom finnarna har krigsveteranerna att tacka för sin frihet att de borde prioritera dem, om inte annat för att man ska vara tacksam mot de som uppoffrat sig.

Men vi är så rika i våra länder att jag gott tycker att vi kan bidra. Men som det skötts hittills har det ju till stor del varit pengar i sjön. Som t.ex att bygga skolor som det inte finns lärare till, och sedan blir de förstörda/använda av miliser istället.

Jo, jag fattar heller inte problemet att vara tacksam mot dem, de tänkte säkert i vanlig ordning på sina barn och kanske barnbarn. Det handlar inte bara om krigsveteraner om man tänker soldater utan vanliga krigsflyktingar t ex. av vilka Finland hade till sin folkmängd förhållandelsevis många. Många fick psykiska men för livet, flera i min släkt exempelvis och nästa genaration fick bo på barnhem medan föräldrana låg på sjukhus eller var intagna någonstans.

Andra paragrafen kanske jag också håller med om, vet inte så mycket om det.

stafh
2010-11-08, 18:47
Hahahaha den här tråden är så dålig att jag var tvungen att leta upp en massa roliga bilder för att beskriva hur mycket den failar.

http://www.lulz.ro/pics/1260654052470.jpg
http://i33.tinypic.com/2rw7rs3.jpg
http://img520.imageshack.us/img520/324/fail1yz6.jpg
http://www.threadbombing.com/data/media/30/failboat_arrival.jpg
http://images.blippitt.com/wp-content/uploads/2009/04/failboat.jpg

Petoria
2010-11-08, 18:52
Denna är också ganska bra stafh

http://img84.imageshack.us/img84/6991/fuckthisthread.gif

Lando
2010-11-08, 18:58
Ja, den här tråden är sanslös dynga, fattar ärligt talat inte ens varför jag svarar men iaf:
Inte ens trådtiteln är ens nästan rätt, var i rapporten står det att Sverige kommer bli ett u-land 2030??

hampfuz
2010-11-08, 19:00
Vi har inte ansvar för hela världen. Ditt resonemang leder till att vi ska ge bort allt ändå tills vi har det lika dåligt som de som har det sämst.
Vet du vad, gör det du, det står dig fritt att leva på existensminimum, men försök inte få med mig på den båten.

Vi tar hand om våra medborgare, vårt socalförsäkringssystem kan inte omfatta hela världen, det är inte för att jag är ond jag säger det, det är helt enkelt en fråga om resurser.

Din inställning är fin, men naiv.
Men som sagt, vad sådär god som du tycker alla ska vara, var en föredagsman nu och skänk bort allt du har och får till tredje världen, du har det faktiskt bättre än dem.

Ja, för det är ju den enda logiska slutsatsen man kan dra av mitt resonemang.. *rolleyes* Att erkänna att även afrikaner har existensberättigande är ju snäppet före att ge bort allt vi har till vi har det lika dåligt själva, naturligtvis.

stevebc
2010-11-08, 19:07
Det är också lite mysko att deras dataset inte alls stämmer överens med det som UNDP själv publicerat här: http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2010_EN_Table1.pdfDessutom, när vi nu talar om ekonomisk tillväxt, får man ju räkna med att den snarare är logaritmisk än linjär hos U-länder som "kommer ikapp" oss. Hade man gjort den här undersökningen baserat på data från 1950-1980 och baserat på Sydkorea, Japan osv så hade ju dessa antagligen fått ännu högre siffror än vad de har idag. Att deras tillväxt var så exceptionellt hög då var ju främst för att de började använda sig av den teknik som I-länderna redan besatt och kunde då snabbt komma ikapp.

Alltså, det var väl nästan ännu värre för 10 år sedan när arbetsmarknadsutbildningar användes som medel mot arbetslöshet. Datortek och liknande. Och det kan möjligtvis ha med saken att göra, för jag tror att den här sidan (http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/document.aspx?ReportId=121&IF_Language=eng&BR_Country=7520&BR_Region=40500) berättar en del av vad som hänt här och som förklarar det hela.

Titta på Gross Enrolment Ratio (GER) för Primary och Secondary, särskilt det sistnämnda. Siffror över 100 innebär att det går fler elever i varje skolform än vad det finns underlag för åldersmässigt. För 10 år sedan hade vi alltså sisådär 50% fler elever i gymnasiet än vad vi borde ha haft (jämför med NER, som är Net Enrolment Ratio). Jag har en teori här. För att det ska vara möjligt så har man rimligtvis definierat äldre studerande inom vissa utbildningar (t.ex. Komvux) som gymnasiestuderande, och sedan ändrat definitionen mellan 2003 och 2004 (roar man sig med att hämta data för fler årtal så ser man att det är mellan de åren som en enda stor minskning sker även här). Det borde också kunna innebära att Sverige helt plötsligt blir av med 3 utbildningsår i beräkningen av indexet. Med andra ord går det att betrakta Sveriges minskning i HDI under 2000-talet som en statiskt kuriositet/anomali som sedan fortplantas när den tas med i prognosen fram till 2030.

Till filmjölk och andra som känner sig träffade: har ni någon förklaring till hur invandringspolitiken påverkar Sveriges prognos? Det får gärna hänga ihop med den aktuella rapporten och datamaterial.Där ser man. Man kan verkligen prognostisera lite hur man vill om man går tillväga på det viset.

ryssen
2010-11-08, 20:53
ryssen: titta på detta programmet Ung & Bortskämd (http://svt.se/2.130999/ung_och_bortskamd?lid=20101108)

ja sverige kommer gå under ser jag nu.

Krampus
2010-11-09, 09:24

Dumt att skratta bort sånt här.

Det är killnad på invandrare och invandrare. Västerländska invandrare är lättare att integrera(behövs knappt integreras fungerar från början) i ett västerländskt land än säg invandrare från mellanöstern med helt annan kultur/värderingar, ofta utan ens någon grundläggande utbildning.

Ah.. Då får han flytta till ett land som inte tar emot invandrare........

Asdf
2010-11-09, 12:37
På tal om bistånd till tredje världen är min kusin ordförande i en stor förening av stenrika miljonärer i Warszawa. De arbetar mycket med infrastrukturslösningar i flera afrikanska länder, byggde nyligen för ett par veckor sedan ett omfattande brunnsystem för att ett x antal hundra afrikaner i några byar ska slippa gå 1 mil varje dag för att hämta drickbart vatten ur närmsta flod

Det han berättade för mig, är att de trots detta brunnsystem med drickbart vatten fortfarande går 1 mil varje dag till floden!

Det är aspekter i den afrikanska kulturen som gör att de är där de är. Det har inget med kolonialiseringen som socialister pratar om eller att afrikaner är dumma. De vill helt enkelt bara ha det enkla liv de har. De ser sig som betydligt mer lottade än den västerländska människan tydligen

Menar givetvis inte att man ska lämna afrikaner till sitt öde. Men att man ska ta hänsyn till detta när man ska arbeta humanitärt med denna kultur

z_bumbi
2010-11-09, 13:23
Menar givetvis inte att man ska lämna afrikaner till sitt öde. Men att man ska ta hänsyn till detta när man ska arbeta humanitärt med denna kultur

Afrika är en stor kontinent så att tala om en kultur känns kanske inte helt rätt om man tänker ta hänsyn till lokala förhållanden.

Leta reda på "The Ugly American" av William Leder och Eugene Burdick så har du en bra julklapp till din kusin.

stevebc
2010-11-09, 20:04
På tal om bistånd till tredje världen är min kusin ordförande i en stor förening av stenrika miljonärer i Warszawa. De arbetar mycket med infrastrukturslösningar i flera afrikanska länder, byggde nyligen för ett par veckor sedan ett omfattande brunnsystem för att ett x antal hundra afrikaner i några byar ska slippa gå 1 mil varje dag för att hämta drickbart vatten ur närmsta flod

Det han berättade för mig, är att de trots detta brunnsystem med drickbart vatten fortfarande går 1 mil varje dag till floden!

Det är aspekter i den afrikanska kulturen som gör att de är där de är. Det har inget med kolonialiseringen som socialister pratar om eller att afrikaner är dumma. De vill helt enkelt bara ha det enkla liv de har. De ser sig som betydligt mer lottade än den västerländska människan tydligen

Menar givetvis inte att man ska lämna afrikaner till sitt öde. Men att man ska ta hänsyn till detta när man ska arbeta humanitärt med denna kulturDet kan också handla om skepsis, brist på tillit och informationsbrist.

Tänk de svenska arsenikbrunnarna i Bangladesh t ex.

Men du har en poäng, det krävs mer än att bara bygga infrastrukturen. Man måste informera och utbilda också.

pragmatist
2010-11-09, 21:08
De kanske tycker det är trevligt att gå till floden och hämta vatten. Det kanske fyller en viktig social funktion, man kan småprata om ditt och datt, o.s.v. Vad som är rationellt för dem kanske inte framstår som rationellt för oss.

På 1800-talet skedde ganska omfattande upplopp i England där arbetare slog sönder maskiner eftersom de tog deras arbetstillfällen ifrån dem. Staten fick sätta in armén för att slå ner dem. I efterhand tycker vi det är absurt och stod i vägen för ekonomisk utveckling men ur deras synvinkel var det rationellt.

Hemi
2010-11-09, 21:30
Varje gång jag åker till Sverige och hör nåt från andra som gjort det blir vi helt paffa hur välorganiserat och städat allt är. För att inte tala om välklädda. Lite för mycket nästan. Otroligt digitalt också. Sist fick jag SMS-A den allmäna TOALETTEN för att komma in, fast det funkade inte. Det känns ändå rätt långt borta att Sverige skulle halka efter så pass, andra länder halkar nog djupare i så fall. Fast det vi ser kanske bara är en synvilla. Åker man till New York, Paris, eller London ser man antagligen också mest bra saker.

stevebc
2010-11-09, 22:09
De kanske tycker det är trevligt att gå till floden och hämta vatten. Det kanske fyller en viktig social funktion, man kan småprata om ditt och datt, o.s.v. Vad som är rationellt för dem kanske inte framstår som rationellt för oss.

På 1800-talet skedde ganska omfattande upplopp i England där arbetare slog sönder maskiner eftersom de tog deras arbetstillfällen ifrån dem. Staten fick sätta in armén för att slå ner dem. I efterhand tycker vi det är absurt och stod i vägen för ekonomisk utveckling men ur deras synvinkel var det rationellt.Ja, kanske det. Då får man helt enkelt satsa på information och utbildning.

Vinter
2010-11-10, 02:58
Hans Rosling är nog den som kan förklara förhållandet mellan U-land och i-land bäst i den här frågan. Och samtidigt göra sig förstådd.

Kommer IKEA,Volvo, SSAB, SKF, ASEA, Scania,mdfl plötsligt gå under inom de närmaste 20 åren? Eller handlar FN-rapporten om en matematisk formel utan egentlig relevans för andra länder än de som faktiskt har en positiv utveckling från ganska usla förhållanden just nu?

Asdf
2010-11-10, 10:17
Afrika är en stor kontinent så att tala om en kultur känns kanske inte helt rätt om man tänker ta hänsyn till lokala förhållanden.

Leta reda på "The Ugly American" av William Leder och Eugene Burdick så har du en bra julklapp till din kusin.

Jag anar ironi i sättet du skrev, varför? Jag har inte läst "The Ugly American". Skulle du kunna förklara lite först innan varför detta skulle vara en bra bok för ändamålet?

Asdf
2010-11-10, 10:20

På 1800-talet skedde ganska omfattande upplopp i England där arbetare slog sönder maskiner eftersom de tog deras arbetstillfällen ifrån dem. Staten fick sätta in armén för att slå ner dem. I efterhand tycker vi det är absurt och stod i vägen för ekonomisk utveckling men ur deras synvinkel var det rationellt.

Ja definitivt. Jag undrar ifall SIDA eller andra biståndsorganisationer har det rationella/icke rationella synsättet klart för sig när man bedriver bistånds/utvecklingsarbete

Nitrometan
2010-11-10, 11:21
Det kan också handla om skepsis, brist på tillit och informationsbrist.

Jo. Sen vet jag att många brunnar har privatiserats och vattnet har blivit ganska dyrt. Så då har byinnevånarna gått till det gratis vattenhålet istället.

grondahl
2010-11-10, 11:54
Det uppenbara kanske är att du klumpar ihop en hel kontinent som innehåller allt från grupper som lever som jägare/samlare till storstäder med modern ekonomi under en rubrik. Som om en affärsman i Kapstaden, en jordbrukare i Kenya, en somalisk fiskare eller en marockansk försäljare skulle tillhöra samma kultur.

Jag anar ironi i sättet du skrev, varför? Jag har inte läst "The Ugly American". Skulle du kunna förklara lite först innan varför detta skulle vara en bra bok för ändamålet?

z_bumbi
2010-11-10, 12:11

Jag var inte ett dugg ironisk utan snarare en ordmärkare.:em:
Afrika är en stor kontinent så det är fel att prata om kulturen som om det bara finns en. Jag förstår vad du menar dvs att man ska anpassa sig lokalt men det blir lätt att man pratar om asien, afrika eller t om enskilda länder som Indien som homogena kulturer och att samma metod funkar överallt.

Den fule amerikanen handlar om synen på att man som amerikan kommer till ett land och tror att allt ska skötas enligt amerikanska mått och att det alltid blir bäst. Boken går att applicera på många välgörenhetsprojekt som bedrivits där man som du också skrev just inte tar hänsyn till lokala förhållanden. Jag tror inte den ger något direkt för själva projektet men den kan vara en tankeväckare för alla som jobbar med bistånd/välgörenhet utomlands och den används också på det sättet på en del utbildningar. Även om jag bara har läst den i sammandrag så är den också ganska så kul och är man involverad i sådant arbete så tror jag man kan känna igen sig i mycket.

Asdf
2010-11-10, 12:36
z_bumbi : Okej då förstår jag! Han är ordförande i Rotary International men om jag ska vara ärlig vet jag inget mer om hur de resonerar kring kulturer och metoder när det gäller deras välgörenhetsprojekt. Var mest fascinerad över att man kan samla såpass många förmögna människor som aktivt vill bidra till att hjälpa andra människor världen över

stevebc
2010-11-10, 13:04
Jo. Sen vet jag att många brunnar har privatiserats och vattnet har blivit ganska dyrt. Så då har byinnevånarna gått till det gratis vattenhålet istället.Det var inte mycket till bistånd i så fall. Det var snarare en helt vanlig investering.

Nitrometan
2010-11-10, 13:44
Det var inte mycket till bistånd i så fall. Det var snarare en helt vanlig investering.

Nejdå. Brunnar byggs med bistånd. Sen säljer regering/kommun dem till franska eller kinesiska vattenföretag som åtar sig att leverera rent vatten.

Regeringen får brunnarna som bistånd.
Regeringen får betalt när de säljer brunnarna.
Oftast ingår även nån form av hyra i avtalen så att regeringen fortsätter att få pengar.

Sen tar företagen ut en avgift för att folk ska få vatten.

Helt vanlig girighet.

stevebc
2010-11-10, 13:52
Nejdå. Brunnar byggs med bistånd. Sen säljer regering/kommun dem till franska eller kinesiska vattenföretag som åtar sig att leverera rent vatten.

Regeringen får brunnarna som bistånd.
Regeringen får betalt när de säljer brunnarna.
Oftast ingår även nån form av hyra i avtalen så att regeringen fortsätter att få pengar.

Sen tar företagen ut en avgift för att folk ska få vatten.

Helt vanlig girighet.Nu är du nog mer insatt än mig i det här ämnet, men det låter inte som särskilt klokt bistånd om det där blir följderna. Tanken är väl att regeringen ska behålla och inte sälja av vattenrättigheterna för egen profit?

bb X
2010-11-10, 13:53
mm jo tjena :) Vem fan tror dom att dom är som kan se 20 år framåt? lol.

z_bumbi
2010-11-10, 14:25
Nu är du nog mer insatt än mig i det här ämnet, men det låter inte som särskilt klokt bistånd om det där blir följderna. Tanken är väl att regeringen ska behålla och inte sälja av vattenrättigheterna för egen profit?

Nej klokheten i det hela går att diskutera men det är också väldigt korrupt i många delar av världen.

En period var det populärt att slänga upp en dieseldriven pump för att få vatten men när pumpen gick sönder och/eller dieseln tog slut så gick det inte att få upp något vatten. En människo- eller djurdriven pump var inte något som ansvariga inom landet var intresserade av och därför blev det diesel. Sen är det kanske också sexigare att kunna berätta att pumpen klarar x tiopotenser mer vatten per timme utan att någon behöver anstränga sig när projektet ska redovisas och man ska äska mer pengar.

Ett annat exempel när vi nu pratar om pumpar.
I Vietnam så byggde man cykeldrivna pumpar där man antingen tog sin vanliga cykel och jobbade mot en rulle eller monterade av bakhjulet på cykeln och så var det bara att trampa på. Cyklar fanns det redan och pumparna var så enkla att de gick att reparera lokalt. Om en pump går sönder så har dessutom byn bredvid fortfarande en hel så utslaget på hela området så spelar det mindre roll om en pump står stilla några dagar.
Sverige å andra sidan byggde ett av enormt pappersbruk (, Bai_Bang, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bai_Bang) vilket så här i efterhand kanske inte var riktigt lika väl spenderade pengar.

SeeYay
2015-06-12, 17:55
Såg denna artikel på DN.se nyss.

http://www.dn.se/ekonomi/grovt-fel-i-ex-direktorers-debattartikel/

I vilken nedan artikel på DI.se anklagas för faktafel.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/debatt-nyval-ar-battre-an-pakten/

Vill minnas att jag läst något om detta här tidigare och hittade denna tråd. Vet inte vad som stämmer här dock.

grytlappen
2015-06-13, 00:17
Varför kan inte folk bara säga som det är? Hur kan man sitta och förneka att invandringen inte har med saken att göra? Klart det kostar sinnessjuka pengar. Hur kan man bara blunda för detta? Alla moralkärringar kan ju fråga sig om de verkligen vill betala för Muhammed och alla hans släktingar som kommer hit.

Om alla istället fick betala med pengar från egna fickor, då tror jag inte man hade varit lika positiv helt plötligt.

Har inget emot skötsamma invandrare, grejen är bara att jag inte vill betala för deras lägenheter och socbidrg.

Förstår inte heller varför man "måste" känna en moralisk plikt att hjälpa alla dessa Muslimer.

Cooks
2015-06-13, 01:36
Varför kan inte folk bara säga som det är? Hur kan man sitta och förneka att invandringen inte har med saken att göra? Klart det kostar sinnessjuka pengar. Hur kan man bara blunda för detta? Alla moralkärringar kan ju fråga sig om de verkligen vill betala för Muhammed och alla hans släktingar som kommer hit.

Om alla istället fick betala med pengar från egna fickor, då tror jag inte man hade varit lika positiv helt plötligt.

Har inget emot skötsamma invandrare, grejen är bara att jag inte vill betala för deras lägenheter och socbidrg.

Förstår inte heller varför man "måste" känna en moralisk plikt att hjälpa alla dessa Muslimer.

I längden tjänar Sverige på det. Min far flydde hit ifrån ett krig på slutet av 80-talet, levde på bidrag ett tag, gick i skolan och arbetade vid sidan om. Idag driver han 3 restauranger med över 15st heltidsanställda. Bara ett exempel.

Däremot har jag själv börjat störa mig på en annan grej, DENNA JÄVLA BOSTADSBRIST. Vet inte om den beror på att nyanlända automatiskt går före i kön och får lägenheter eller något men man kan fan inte ta in 293128973 asylsökande och planera bostäder till 2020. Det är bostadsbrist NU, ungdomar kan ju inte ens flytta hemifrån. Tycker det är förjävligt, känns som att politikerna tänker "äsch, jag har min familj, mina 50k/månad och en fet lägenhet nära centrum (eller en villa(eller både och)) så mig påverkar det inte". INTE. HÅLLBART.

Tankar på det? :)

sabenada
2015-06-13, 04:59
Hur dåligt det än blir i Sverige kommer svenskarna ändå att säga "Folk förstår inte hur bra vi har det" etc. Att Sverige är bäst är sedan 60-talet ett axiom, som inte behöver prövas mot erfarenheten.

Red Apple
2015-06-13, 05:05
Cooks: Bostadsbristen bland unga beror på att hyresrätter inte genererar lika mycket tillväxt som bostadsrätter. Om alla lånar större summor frigör bankerna mer kapital för riskspekulation så det är det man hela tiden strävar efter. Det är bara att jämföra hur snabbt det går att köpa en lägenhet i centrala Stockholm och hur snabbt det går att få en hyresrätt ens i närheten av tullarna för att förstå var problemet ligger.
Sen har du givetvis rätt i att det byggs alldeles lite i förhållande till befolkningstillväxten, men det är inte huvudproblemet imo.

Lol @ sabenada.

kebne
2015-06-13, 06:32
I längden tjänar Sverige på det. Min far flydde hit ifrån ett krig på slutet av 80-talet, levde på bidrag ett tag, gick i skolan och arbetade vid sidan om. Idag driver han 3 restauranger med över 15st heltidsanställda. Bara ett exempel.

Däremot har jag själv börjat störa mig på en annan grej, DENNA JÄVLA BOSTADSBRIST. Vet inte om den beror på att nyanlända automatiskt går före i kön och får lägenheter eller något men man kan fan inte ta in 293128973 asylsökande och planera bostäder till 2020. Det är bostadsbrist NU, ungdomar kan ju inte ens flytta hemifrån. Tycker det är förjävligt, känns som att politikerna tänker "äsch, jag har min familj, mina 50k/månad och en fet lägenhet nära centrum (eller en villa(eller både och)) så mig påverkar det inte". INTE. HÅLLBART.

Tankar på det? :)

Starkt jobbat av din far!

Precis lika lite som man kan säga att alla invandrare är kriminella kan man säga att alla kommer driva 3 restauranger med anställda. Det finns möjligheter för länder att "tjäna" på invandring beroende på vilka man tar in och hur stora möjligheter man har att integrera dessa till produktiva medborgare.

Har man stora krav på vilka som kommer in i form av kompetens och att det ska hittas arbete/självförsörjning så är det i princip garanterat att varje individ kommer att vara en stor plusaffär. I andra ändan av spektrat så har vi inga krav på kompetens och inga krav på självförsörjande. Desto mer man börja närma sig den här delen av spektrat, desto mindre chans blir det i längden att varje individ blir en plusaffär.

Det som är problematiskt med den nuvarande invandringen är att volymen antagligen är för stor för att Sverige ska klara av att integrera dessa individer på ett bra sätt. Det saknas bostäder och det saknas ingångsarbeten som dessa individer, vilka många saknar språk och högre utbildning, kommer kunna ta. Oavsett hur välvilliga de är.

Vad händer då med dessa individer? De hamnar i en cirkel av bidragstagande, SFI-kurser, arbetslöshet och utanförskap. Gärna i ett område som Tensta eller Rosengård där de även kommer få svårt att lära sig språket och allmänt integrera sig kulturellt och socialt.

Problemet är inte att invandrare skulle vara någon sorts onda människor. Problemet är att det antagligen är alldeles för många som kommer alldeles för snabbt för att Sverige ska kunna få det hela att fungera på ett bra sätt.

Trouble
2015-06-13, 07:54

Problemet är inte att invandrare skulle vara någon sorts onda människor. Problemet är att det antagligen är alldeles för många som kommer alldeles för snabbt för att Sverige ska kunna få det hela att fungera på ett bra sätt.

Jag tror inte att någon här skulle ha något emot en stor invandring om Sverige gick plus på det och det inte medförde en enorm social belastning på samhället, men problemet att integrera dessa individer ska inte ligga hos Sverige utan hos dem själva. Det är inte vårt ansvar utan deras eget även om vi bjöd in dem under premisserna att livslång försörjning finns att erhålla mot ingenting. Tyvärr har majoriteten inte mycket att komma med på den svenska arbetsmarknaden och viljan att göra något åt saken (såsom hos pappan i exemplet härovan, även om man kan diskutera hur många restauranger Sverige egentligen har ett behov av) har ju inte visat sig jättestark om man generaliserar. Den trista sanningen är att Sverige inte har något behov av kompetens från tredje värden och den informationen kan man sedan göra vad man vill med.

svenbanan
2015-06-13, 14:38

Precis lika lite som man kan säga att alla invandrare är kriminella kan man säga att alla kommer driva 3 restauranger med anställda. Det finns möjligheter för länder att "tjäna" på invandring beroende på vilka man tar in och hur stora möjligheter man har att integrera dessa till produktiva medborgare.

Har man stora krav på vilka som kommer in i form av kompetens och att det ska hittas arbete/självförsörjning så är det i princip garanterat att varje individ kommer att vara en stor plusaffär. I andra ändan av spektrat så har vi inga krav på kompetens och inga krav på självförsörjande. Desto mer man börja närma sig den här delen av spektrat, desto mindre chans blir det i längden att varje individ blir en plusaffär.

Det som är problematiskt med den nuvarande invandringen är att volymen antagligen är för stor för att Sverige ska klara av att integrera dessa individer på ett bra sätt. Det saknas bostäder och det saknas ingångsarbeten som dessa individer, vilka många saknar språk och högre utbildning, kommer kunna ta. Oavsett hur välvilliga de är.

Vad händer då med dessa individer? De hamnar i en cirkel av bidragstagande, SFI-kurser, arbetslöshet och utanförskap. Gärna i ett område som Tensta eller Rosengård där de även kommer få svårt att lära sig språket och allmänt integrera sig kulturellt och socialt.

Bra skrivet.

Och i förlängningen leder denna invandringspolitik/asylpolitik till en större främlingsfientlighet, eftersom det inte verkar vara möjligt för de etablerade politiska partierna att prata klarspråk kring detta. De är väl livrädda för att de då ska bli stämplade som rasister i "PK sverige" som det så fint kallas på nätet.

Istället får diverse partier med problematisk bakgrund (och kanske lite andra skeva ideal) monopol på detta. Och vanligt folk som tycker det vore bra med lite begränsningar halkar in på att hålla med dessa grupper även i andra åsikter än att invandringen bör begränsas.

Så kan det gå om man vaskar välfärden. ;)

Cooks
2015-06-13, 15:44
Jag tror inte att någon här skulle ha något emot en stor invandring om Sverige gick plus på det och det inte medförde en enorm social belastning på samhället, men problemet att integrera dessa individer ska inte ligga hos Sverige utan hos dem själva. Det är inte vårt ansvar utan deras eget även om vi bjöd in dem under premisserna att livslång försörjning finns att erhålla mot ingenting. Tyvärr har majoriteten inte mycket att komma med på den svenska arbetsmarknaden och viljan att göra något åt saken (såsom hos pappan i exemplet härovan, även om man kan diskutera hur många restauranger Sverige egentligen har ett behov av) har ju inte visat sig jättestark om man generaliserar. Den trista sanningen är att Sverige inte har något behov av kompetens från tredje värden och den informationen kan man sedan göra vad man vill med.

Gift man på 25+ och inte ett ord svenska har ju knappast mycket till val, han var den första generationen och precis som de andra som kom hit i samma våg så tar man ju det första bästa man hittar. Andra generationen och framåt utbildar sig istället. Har massa lärare, läkare, byggnadsingenjörer mm i släkten, som fått sin utbildning HÄR och våga inte säga att vi inte har behov av den kompetensen. Antar dock att du menar att en läkare från Syrien inte är en lika bra läkare som en som fått sin utbildning här eller något i den stilen, har jag fel?

kebne
2015-06-13, 15:49
Gift man på 25+ och inte ett ord svenska har ju knappast mycket till val, han var den första generationen och precis som de andra som kom hit i samma våg så tar man ju det första bästa man hittar. Andra generationen och framåt utbildar sig istället. Har massa lärare, läkare, byggnadsingenjörer mm i släkten, som fått sin utbildning HÄR och våga inte säga att vi inte har behov av den kompetensen. Antar dock att du menar att en läkare från Syrien inte är en lika bra läkare som en som fått sin utbildning här eller något i den stilen, har jag fel?

Det var DÅ. Det var mycket färre som kom och välfärden var annorlunda uppbyggd. Det är även en solskenshistoria och det gick knappast lika bra för alla andra som kom DÅ.

NU så kommer folk till utanförskap och integrationssproblem. Det är bra att dina pappa lyckades och givetvis finns sådana historier att berätta. Det betyder inte att alla som kommer nu kommer starta X antal restauranger osv, det blir många restauranger.

Exdiaq
2015-06-13, 15:56
Antar dock att du menar att en läkare från Syrien inte är en lika bra läkare som en som fått sin utbildning här eller något i den stilen, har jag fel?

Med största sannolikhet, ja, när det gäller att vara verksam i Sverige. Men det är klart att det finns undantag.