handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på en low carb diet?

OneManArmy
2010-10-22, 04:09
Iomed att min flickvän har bestämt sig för att gå ned i vikt så satte jag henne på lchf och i samma veva så provar jag också på att käka lowcarb för att hjälpa henne igång med kosten och allt.

Nu tänkte jag försöka "bulka" över vintern med ungefär 50E% protte 40E% fett och en 10E% Carbs. Men frågan är om det överhuvudtaget går?
Har legat på kaloriplus i 3-4 veckor nu och tuffat uppåt med 2-3kg som väntat så so far so good..
Men frågan är om jag kommer bygga nån massa överhuvudtaget på denna kost, eller om det bara blir fett?

Läste på en amerikansk sida att när du går in i ketos och kroppen börjar smaska på fettet istället för kolhydraterna så hamnar du även i katabolt läge? Är det någon sanning i detta?

Och hamnar man i överhuvudtaget i ketos om man ligger på överskott?

Slänger i mig EAA före och efter passen, pwo en halvtimma innan och ett stort mål mat 30-60 minuter efter passet.

Styrketränar 4ggr i veckan och har lagt av med cardion i stort sett mer än ett par promenader i veckan.

Skjaves
2010-10-22, 05:30
Klart det går! Med den mängden protein du äter så kommer du nog inte gå in i ketos om du var rädd för det.

Så ja, du kommer att kunna bygga massa med den dieten och du lär inte gå upp mer i fettvikt av att äta så än om du hade ätit "traditionellt".

mikaelj
2010-10-22, 07:24
Iomed att min flickvän har bestämt sig för att gå ned i vikt så satte jag henne på lchf och i samma veva så provar jag också på att käka lowcarb för att hjälpa henne igång med kosten och allt.

(...)

Men frågan är om jag kommer bygga nån massa överhuvudtaget på denna kost, eller om det bara blir fett?

Enligt min flickvän går det. Fast hon kanske bara säger så för att vara snäll? :-) Skall göra kalipermätningar om någon månad och jämföra med tidigare för att se om jag har gått och blivit Michelingubbe eller om det kanske gömmer sig lite muskelmassa.

Läste på en amerikansk sida att när du går in i ketos och kroppen börjar smaska på fettet istället för kolhydraterna så hamnar du även i katabolt läge? Är det någon sanning i detta?

Det verkar ha med insulin/glukagon att göra, specifikt att om det är "glukagon-dominant" förbränner du huvudsakligen fett, "insulin-dominant" bygga muskler. Jag vet inte riktigt... du kan allt höja insulinnivåerna från att överäta just pga proteinmängden.

Och hamnar man i överhuvudtaget i ketos om man ligger på överskott?

Svårt, framförallt pga proteinintaget som nämns ovan. Dessutom är det svårt att överäta mycket på rena fettkällor (kroppen har begränsad förmåga att ta hand om det) -- det finns en gräns för hur mycket majonnäs eller smör du kan ha till ägg... Och jag är ändå van.

OneManArmy
2010-10-22, 07:26
Klart det går! Med den mängden protein du äter så kommer du nog inte gå in i ketos om du var rädd för det.

Så ja, du kommer att kunna bygga massa med den dieten och du lär inte gå upp mer i fettvikt av att äta så än om du hade ätit "traditionellt".

hmm..
Är inte ketos när kroppen plockar energi från fett istället för kolhydrater?

mikaelj
2010-10-22, 07:30
hmm..
Är inte ketos när kroppen plockar energi från fett istället för kolhydrater?

Nej, det är lipolys. ("fettförbränning")

Ketos är när du äter mindre kolhydrater än vad som behövs för att försörja de organ som kan använda både kolhydrater och ketonkroppar, framförallt hjärnan. Eftersom protein till stor del (något förenklat) omvandlas till glukos kan du inte heller överdriva proteinintaget för att vara i ketos. 50E% protein på 3000 kcal kommer att vara som att lägga på ungefär 25E% kolhydrater.

Dreas
2010-10-22, 07:38
hmm..
Är inte ketos när kroppen plockar energi från fett istället för kolhydrater?Tänk på att det är kcalunderskottet som spelar roll för fettförlust, inte dieten :)

z_bumbi
2010-10-22, 07:49
Procenten säger inte så mycket så hur mycket kalorier handlar det om totalt och vad väger du?

OneManArmy
2010-10-22, 08:23
Tack för jävligt bra svar :)
Vet att det är kaloribalansen som alltid gäller.

Är 175cm lång och väger i nuläget 84kg. Käkar runt 2500 vilo dagar och runt 3000kcal träningsdagar.

Ska jag öka mängden fett och minska proteinet?

Ola Wallengren
2010-10-22, 10:26
4,5g protein per kg är minst sagt en överdrift. Då kan du sannolikt ha mer nytta av lite mer kolhydrater efter träningen.

OneManArmy
2010-10-22, 12:01
4,5g protein per kg är minst sagt en överdrift. Då kan du sannolikt ha mer nytta av lite mer kolhydrater efter träningen.

wop fan blir det så jävla mycket :p
Får dra ned det en bit då.

Men just det där med att man behöver kolhydrater när man tränar är just det jag funderar på.
Varför behövs dem egentligen?

mikaelj
2010-10-23, 08:03
Men just det där med att man behöver kolhydrater när man tränar är just det jag funderar på.
Varför behövs dem egentligen?

Du kan få de två motsatta svaren "det gör de inte" eller "för att orka" och båda två är rätt.

OneManArmy
2010-10-23, 12:29
Du kan få de två motsatta svaren "det gör de inte" eller "för att orka" och båda två är rätt.

Rock on :hbang:

pedersen1980
2010-10-23, 12:47
Jag var iaf i ketos enligt keto-stix när jag körde LCHF och jag käkade MYCKET protein.

Cerberus
2010-10-23, 13:35
är inte fyllda glykogenlager i musklerna och levern i princip ett krav om man vill att proteinsyntes ska ske så effektivt som möjligt? Att fyllda lager skickar indirekta anabola signaler.