handdator

Visa fullständig version : Höll på tappa tron om lågvolym = muskler idag.

JoeyP
2010-10-21, 17:43
Var på gymmet idag och såg en kille. Helt seriöst, om jag bara sett han random hade jag aldrig ens trott han tränat. Han såg bara allmänt fet ut inte ens bulkad utan lönnfet. Okej lite bröst kanske men INGET mer. Såg han förra året, såg precis likadan ut, fast lite smalare.

Har sett han några gånger förut, alltså sett vad han tar i vissa övningar.
3-5reps snackar vi om nu.

Idag tex, såg han köra riktigt strikta fina hantelroddar utan remmar med 50kg.
Bara flög upp som om det vore 15kg. Fattar inte ens varför han sluta.

Har sett han köra marklyft från 2st 20kg plattor med 180-200kg? (Okej en hel del krökt rygg, kan säga att min hade gått av men den tål ju förfan ingenting)
Har för mig jag frågade han en gång vad han drog i marklyft och tror det var runt 250+.
Han kör 3-5or med 125kg i bänkpress.
Knäböj (okej inte så djupa men nära 90grader) med 180-190kg?
Han tränar alltid utan bälte, utan remmar, bara med vanliga gympa dojjor och mjukis byxor typ haha. Jo han använder sånt där (kalk) till händerna.
Hantelcurls (senast idag) strikta och fina 5or med 30kg, inget sving.

Asså hurfan kan man vara så stark utan att ens ALLS ha volymen till styrkan.

Frågade han om han tränade SL men han var bara vanlig random gymmare :S

Mycket märkligt.

Vet dock inget om hans bakgrund. Men han är väl 25år gammal?
Fan att jag inte filmade honom eller tog bild på honom!

Kauppi
2010-10-21, 17:44
fettet döljer så att musklerna inte är så synliga(?)
plus fuskiga gener :(

JoeyP
2010-10-21, 17:48
fettet döljer så att musklerna inte är så synliga(?)
plus fuskiga gener :(

Maybe, men ändå jävligt liten.
Han typ dropsetta och sånt med.

Torsk_ole
2010-10-21, 17:51
Det kallas talang

JoeyP
2010-10-21, 17:52
Det kallas talang

Surt för honom. Tror jag lär ha 10gånger mer muskler när jag leker med 125kg i bänkpress.

Bänkar 120kg en gång nu :S

Matsa
2010-10-21, 17:52
Hur kommer lågvolym in i bilden? Förstod aldrig det utifrån det du skrev.

Yes
2010-10-21, 17:53
Sambandet mellan styrka och volym är helt enkelt inte linjärt, och beroende på träningsupplägg kommer det ge olika förhållanden mellan dom bitarna.

ajsen
2010-10-21, 17:54
Hur vet du att han körde lågvolym?

Dessutom.. gener.

frong
2010-10-21, 17:54
Finns väl många sånna exempel, ser ut som dom endast är feta, men dock är dom jävligt starka... SLare?

JoeyP
2010-10-21, 18:12
Oj jag menar lågreps.

Rusk
2010-10-21, 18:13
lite skillnad på träning, antingen fokuserar man på styrka eller muskler. En snubbe på mitt gym som tar 165 i bänk och han är mindre än mig muskulärt och jag tar la 90-95 x 1.

HMB
2010-10-21, 18:15
Han har antagligen ett väldigt fysiskt arbete ;)

limenka
2010-10-21, 18:21
Han är någon form av Gud.

Pttr
2010-10-21, 18:25
Kanske for till gymmet på morgonen och fyllde vikterna med helium och kom sen och körde på dagen för att se stark ut.

Landström
2010-10-21, 18:28

Han är inget fuskbygge och har muskler som klarar av ett arbete. ;)

kaer
2010-10-21, 18:30
Låter ju precis som en sån man blir glad av att se på gymmet =)

Elmer
2010-10-21, 18:40
Skillnad mellan att bygga ren styrka & bygga stora muskler.

Han har helt enkelt kompakta muskler.
Skulle man jämföra hans muskler mot en byggares så är hans förmodligen hårdare då dom lär innehålla mer muskelmassa/volymandel(elr hur man skall säga) medans en byggarmuskel innehåller mer vätska.

Ja bra gener önskar man att man haft så hade man inte behöft slita lika mkt på gymmet för att bli stor.;)

Matsa
2010-10-21, 18:48
Oj jag menar lågreps.

Ok, då är jag med. Tja, en del personer är starka för sin storlek helt enkelt, det har väl med anlag att göra. Lågreps funkar bra för att bli stark men viss fan kan man även bli stor av det. Titta på BSOJs journal här på forumet t.ex, han tränar till stor del tung träning med få reps och killen är lika bred som lång. Dessutom är han ungefär dubbelt så stark som medelkoloiten.

Onigiri
2010-10-21, 19:47
JoeyP:

_bOC3M5oSFM

cero
2010-10-21, 19:52
Precis vad jag tänkte. Kolla bara på asiaterna! Helt jävla ofattbart att någon på 63 kilo kan lyfta så tungt! Är ju i princip ingen volym på musklerna alls?!

JoeyP
2010-10-21, 19:55
JoeyP:

_bOC3M5oSFM

Så du menar att hennes lår är små eller vad? :D

Onigiri
2010-10-21, 20:01
Nejdå :)

Men det jag försöker säga är att man måste inte besitta en sanslös volym för att vara sanslöst stark.

Stoltz
2010-10-21, 20:45
Ok, då är jag med. Tja, en del personer är starka för sin storlek helt enkelt, det har väl med anlag att göra. Lågreps funkar bra för att bli stark men viss fan kan man även bli stor av det. Titta på BSOJs journal här på forumet t.ex, han tränar till stor del tung träning med få reps och killen är lika bred som lång. Dessutom är han ungefär dubbelt så stark som medelkoloiten.

Nu har dock BSOJ tränat sedan 94. Vi pratar alltså om runt 16 års träning. Om vi antar att lågreps bygger väldigt långsamt så är det ändå inte konstigt att han har blivit så stor över en så lång period...

Ondskapelsen
2010-10-21, 21:17
Tjej på 63kg spöar discobyggar-Joey med råge. I like.

Att man måste vara stor för att vara stark är en lögn, även om det underlättar i många fall.

Gabriel Forslund
2010-10-21, 21:19
Han har antagligen ett väldigt fysiskt arbete ;)

Jag har ett väldigt fysiskt arbete och anser mig själv enbart bli svagare av det.

Matsa
2010-10-21, 21:28
Nu har dock BSOJ tränat sedan 94. Vi pratar alltså om runt 16 års träning. Om vi antar att lågreps bygger väldigt långsamt så är det ändå inte konstigt att han har blivit så stor över en så lång period...

Det stämmer att han har tränat länge men å andra sidan så har det inte tagit honom 16 år att bli stor och stark, det har han varit länge. Jag minns faktiskt i början av min egen gymkarriär för ganska många år sedan, Bosse var en av de personer som man bara stirrade på och undrade hur i fan det var möjligt och vart han hade gömt lyftkranen. Det händer för all del att jag undrar även idag, men inte lika ofta då jag har blivit mer avtrubbad. ;)

Han var ju en duktig bänkare redan som ungdom och junior så man kan nog även anta att han inte har helt odugliga gener. Hursomhelst så har han hunnit vara med ett bra tag och innehar definitivt en hel del kunskap, det är synd att han sällan skriver utanför sin journal.

Sen är det ju även så att det tar tid att bli stor och stark. Högreps vs lågreps eller olika träningsupplägg kan för all del vara intressant att diskutera men vill man bli riktigt stor och stark så är det ändå hård, kontinuerlig träning under tillräckligt lång tid som gäller i slutändan.

HulkH
2010-10-21, 21:39

Att man måste vara stor för att vara stark är en lögn, även om det underlättar i många fall.

som när? :)

Ska man lyfta saker högt, är det ju bra. Typ strongman övningen "atlas stone" väl?
Fast mariuz vann väl mot samuelson i den tror ja... dock inte säker.

pellepedal
2010-10-22, 07:40
som när? :)

Ska man lyfta saker högt, är det ju bra. Typ strongman övningen "atlas stone" väl?
Fast mariuz vann väl mot samuelson i den tror ja... dock inte säker.

Nån mer än jag som har svårt att förstå det svaret?*screwy*

Stoltz
2010-10-22, 07:44
vill man bli riktigt stor och stark så är det ändå hård, kontinuerlig träning under tillräckligt lång tid som gäller i slutändan.

Där är vi av samma åsikt, def.

Control_61
2010-10-22, 07:46
Är det invandrarkillen som jobbar som vakt ibland du menar?

Om det är han så har han dragit 200kg i böj osv. Stark som ett svin.
Men han har tränat SL eller något tidigare har jag för mig. Bara det att han inte ser så "musklig" ut.

HMB
2010-10-22, 07:48
Jag har ett väldigt fysiskt arbete och anser mig själv enbart bli svagare av det. Brevbärare som springer hela dagarna eller bonde/byggnadsarbetare som lyfter saker tunga mindre ofta? Vilken kategori faller du in under? :)

JoeyP
2010-10-22, 07:52
Är det invandrarkillen som jobbar som vakt ibland du menar?

Om det är han så har han dragit 200kg i böj osv. Stark som ett svin.
Men han har tränat SL eller något tidigare har jag för mig. Bara det att han inte ser så "musklig" ut.

Nae ingen invandrare, den här killen är svensk och tränar på NC :D

astrodog
2010-10-22, 08:06
Var på gymmet idag och såg en kille. Helt seriöst, om jag bara sett han random hade jag aldrig ens trott han tränat. Han såg bara allmänt fet ut inte ens bulkad utan lönnfet. Okej lite bröst kanske men INGET mer. Såg han förra året, såg precis likadan ut, fast lite smalare.

Har sett han några gånger förut, alltså sett vad han tar i vissa övningar.
3-5reps snackar vi om nu.

Idag tex, såg han köra riktigt strikta fina hantelroddar utan remmar med 50kg.
Bara flög upp som om det vore 15kg. Fattar inte ens varför han sluta.

Har sett han köra marklyft från 2st 20kg plattor med 180-200kg? (Okej en hel del krökt rygg, kan säga att min hade gått av men den tål ju förfan ingenting)
Har för mig jag frågade han en gång vad han drog i marklyft och tror det var runt 250+.
Han kör 3-5or med 125kg i bänkpress.
Knäböj (okej inte så djupa men nära 90grader) med 180-190kg?
Han tränar alltid utan bälte, utan remmar, bara med vanliga gympa dojjor och mjukis byxor typ haha. Jo han använder sånt där (kalk) till händerna.
Hantelcurls (senast idag) strikta och fina 5or med 30kg, inget sving.

Frågade han om han tränade SL men han var bara vanlig random gymmare :S

Mycket märkligt.

Vet dock inget om hans bakgrund. Men han är väl 25år gammal?
Fan att jag inte filmade honom eller tog bild på honom!

Låga reps, höga vikter, många set => mest styrka / kv

HulkH
2010-10-22, 13:01
Nån mer än jag som har svårt att förstå det svaret?*screwy*

ehh, jag själv dagen efter..... Vet inte riktigt vart jag ville komma med de...

aja, sry. glöm att jag ens skrev de ^^ :)

Carcer
2010-10-22, 15:14
Ifall man tränar för att lyfta tungt så är det inte så farliga vikter som killen bollar med.

KaptenKnäsvag
2010-10-22, 15:45
Brevbärare som springer hela dagarna eller bonde/byggnadsarbetare som lyfter saker tunga mindre ofta? Vilken kategori faller du in under? :)

Jag har jobbat som flyttgubbe och det var endast negativt ur träningssynpunkt.

von huff
2010-10-22, 15:50

När räknas man som stark?Är det 100kg bänk så ja,man behöver inte vara stor.Om man måste ta 200 för att vara stark så ja då måste man ha lite mukkler.Många kan vara starkare än man tror det är helt klart men de som leker med riktigt tunga vikter är inga små nissar

Stefan J
2010-10-22, 15:53
Tungt kroppsarbete som flyttkarl eller gammeldags lantbrukare gör dig nog mer seg och uthållig än maxstark. Alltså, du kommer så klart vara starkare än en soffliggare, men jag tror inte styrkeutvecklingen blir så mkt större än tex folk som tränar enbart brottning. Man blir halvstark och vältränad, men inte superstark :)