Visa fullständig version : hur många år?
Hur många år kan man tänka sig att det kan ta för en person med "normala" gener
att med 2-4g protein/kv per dygn som tar kosttillskott och får i sig varierad mat,alla vitaminer och aminosyror samt tränar 3-5x per vecka ochj Som sköter sömn,alkohol intag osv att klassas som stor/kraftig/biff*flex* (kalla det vad du vill).
För att inte glömma att man bulkar (inte grisbulkar) under hela perioden med någon månad underskott vid för hög fetthalt. :eating:
så vad tror ni folket? :naughty:
Idealet är ju annorlunda hos "tränade", men jag hade nog sagt runt 2-4 år, sedan kan man väl räknas som stor. Att definiera "normala gener" är nog också rätt svårt, men som sagt, 2-4 år seriös träning kanske.
Idealet är ju annorlunda hos "tränade", men jag hade nog sagt runt 2-4 år, sedan kan man väl räknas som stor. Att definiera "normala gener" är nog också rätt svårt, men som sagt, 2-4 år seriös träning kanske.
2-4 år från otränad till "biff" för en normal person? Skulle inte tro det. 13 år ligger väl isf närmare sanningen förutsatt att man är ren från AAS.
2-4 år från otränad till "biff" för en normal person? Skulle inte tro det. 13 år ligger väl isf närmare sanningen förutsatt att man är ren från AAS.
"Biff" bland dom otränade, det vill säga. Idealet skiljer ju sig enormt. Kanske tar mer tid, kanske inte, frågan är svår i sig.
Torsk_ole
2010-10-09, 16:39
Det beror på utgångsläge och framför allt ens bekantskapskrets.
Det som är biffigt på detta forum är inte samma som biffigt i resten av samhället.
En gissning är 2-6 år.
"Biff" bland dom otränade, det vill säga. Idealet skiljer ju sig enormt. Kanske tar mer tid, kanske inte, frågan är svår i sig.
Det har du iofs väldigt rätt i att idealet skiljer sig enormt. Antar jag räknade utifrån mina mål och ideal. Hoppas vara nära mina mål om ca 10 år iaf;)
Joe Hardgainer
2010-10-09, 16:51
8 år och 4 månader. Varken mer eller mindre
Gabriel174
2010-10-09, 16:53
8 år och 4 månader. Varken mer eller mindre
+ 2 dagar, 1 timme och tre minuter.
För att vara seriös - det går inte att svara på. Beror på gener osv... osv... osv... osv...
Väger man +10kg mer än sin längd och har en bf% som håller sig på rätt sida om 20 så ser man större ut än genomsnittet skulle jag säga.
Väger man +10kg mer än sin längd och har en bf% som håller sig på rätt sida om 20 så ser man större ut än genomsnittet skulle jag säga.
Det krävs nog mindre än så för att ligga över genomsnittet. I så fall måste jag väga runt 99kg på 189cm rätt bra form för att hålla över genomsnittet. :D
Som sagt, det går inte att svara på. Alla har olika ideal och förutsättningar.
För att vara biff i civila livet: Ca 2år
För att vara biff på kollo: 10år till oändligheten
Flera av mina vänner som inte är gymbögar själva tycker att jag är stor och vältränad. Själv tycker jag inte det och ingen här på kolo skulle nog heller tycka det om ni träffade mig. Så det är ju oerhört olika vad man har för syn på vad som är att vara "biff". Jag har för övrigt tränat i typ 2,5 år eller nåt (med resultat runt/under genomsnittet)
:thumbup:då återkommer jag om 13 år när jag fyllt 31!:whipped:
svennebanan
2010-10-09, 17:46
Flera av mina vänner som inte är gymbögar själva tycker att jag är stor och vältränad. Själv tycker jag inte det och ingen här på kolo skulle nog heller tycka det om ni träffade mig. Så det är ju oerhört olika vad man har för syn på vad som är att vara "biff". Jag har för övrigt tränat i typ 2,5 år eller nåt (med resultat runt/under genomsnittet)
Jag hade högre tankar om dig.
Jag fick en del komplimanger efter ett halvår, och efter ett och ett halvt år började de rulla in regelbundet.
pellepedal
2010-10-10, 14:54
Väldigt stor skillnad från person till person, men det går att bygga en ansenlig mängd massa på 2-3 år.
hilfebre
2010-10-10, 16:09
Från "medelsvensson"-fysiken kan man mycket väl se små resultat på kort tid. Men att bygga massa och bli "biff1" tar tid och mycket hårt arbete. Kämpa på!
50 cm armar och en kropp som "matchar" dessa armar, då anser jag att man är helt ok. Räkna åren fram tills dess så har du ett helt ok svar också.
svennebanan
2010-10-10, 17:18
50 cm armar och en kropp som "matchar" dessa armar, då anser jag att man är helt ok. Räkna åren fram tills dess så har du ett helt ok svar också.
I vilken form tänker du nu? Dom flesta på forumet som ens har 40cm i omkrets har ju en BF på 40 också.
King Grub
2010-10-10, 17:20
50 cm armar relativt hård kommer personen utrustad med normalgener aldrig att uppleva.
50 cm armar relativt hård kommer personen utrustad med normalgener aldrig att uppleva.
The king has spoken!
Tråd låst
/Allan
Fredrik_S
2010-10-10, 17:28
Muskler är en illusion, krävs inte speciellt mycket för att se jävligt nice ut bara kroppsfettet är lågt.
Du kan se jättemycket mer musklig ut vid 75 kg på 175 cm än vid 85 kilo Trots mindre muskelmassa om fett procenten bara är låg nog....
Är du din längd minus 100 får du garanterat rejäl respekt för din kropp av 90% av befolkningen om du är fettfri...
berra_berra
2010-10-10, 17:59
Hur lång tid det tar?
Om du läser Aftonbladet så fixar du det på 1 minut om dagen eller 4 veckor beroende på vilken artikel du läser :P
Om du frågar mig så är mitt svar ALDRIG, jag tror aldrig att man blir nöjd med sin kropp. Inte helt och hållet i alla fall.
Jag blir inte det iaf.
Hur lång tid det tar?
Om du läser Aftonbladet så fixar du det på 1 minut om dagen eller 4 veckor beroende på vilken artikel du läser :P
Om du frågar mig så är mitt svar ALDRIG, jag tror aldrig att man blir nöjd med sin kropp. Inte helt och hållet i alla fall.
Jag blir inte det iaf.
sant om artiklarna och att man kanske inte blir helt nöjd. Men det va å andra sidan inte min fråga. utan förutsättningarna att bli stor och grov för en medelsvenson med normala gener ;)
Tog ca 3-4år
hur stora ökningar fick du ingefär på ett år? sett lite bilder på dej och du är ju rätt stadig i storlek tycker jag. :Virro
sant om artiklarna och att man kanske inte blir helt nöjd. Men det va å andra sidan inte min fråga. utan förutsättningarna att bli stor och grov för en medelsvenson med normala gener ;)
hur stora ökningar fick du ingefär på ett år? sett lite bilder på dej och du är ju rätt stadig i storlek tycker jag. :Virro
Mitt först seriösa träningsår gick ja ner i vikt("deffade") men under mitt andra år med kcal+ la ja på mig ca 7-8kg nästan bara muskler,efter det har ja bara lagt på mig nått kilo per år.
4 år till aldrig. Beroende på hur hårt man tränar, hur man lever och vilka genetiska begränsningar man har, skador etc.
Ristretto
2010-10-10, 19:58
Muskler är en illusion, krävs inte speciellt mycket för att se jävligt nice ut bara kroppsfettet är lågt.
Du kan se jättemycket mer musklig ut vid 75 kg på 175 cm än vid 85 kilo Trots mindre muskelmassa om fett procenten bara är låg nog....
.
så länge man springer näck jämt funkar ju det...
Tog ca 3-4årTog? Du är ju fortfarande liten...eller snackar vi bara överkropp nu?
:D
Mitt först seriösa träningsår gick ja ner i vikt("deffade") men under mitt andra år med kcal+ la ja på mig ca 7-8kg nästan bara muskler,efter det har ja bara lagt på mig nått kilo per år.
okej okej, gick du inte upp något i fett väg eller var det mest ren massa? jag har gått upp 13 kilo på 5månader. (från 52-65) en del fett såklart men jag tror endå det har vuxit lite massa under allt.
dennis89
2010-10-10, 20:19
skulle säga 5-6 år har själv "normal" gener känns det som eftersom jag inte går upp i muskelmassa ovanligt snabbt eller långsamt jämfört med polare och jämnårig. Tränat i ca 3,5 år och är i min definition halvbiff (saknas lite ben och bröstmuskler).
Väger ca 73 kg på 176cm och käkar ca 70 gram protein pulver om dagen.
okej okej, gick du inte upp något i fett väg eller var det mest ren massa? jag har gått upp 13 kilo på 5månader. (från 52-65) en del fett såklart men jag tror endå det har vuxit lite massa under allt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1348267&postcount=26
I vilken form tänker du nu? Dom flesta på forumet som ens har 40cm i omkrets har ju en BF på 40 också.
Jag tänker på Zone Capone form.
Jag la väll på mig 4kg muskler första året jag tränade.
Anser mig ha vanliga svenssongener. Jag började helt enkelt käka ordentligt & träna hårt.
Tror kroppen var svältfödd på ngt vis därav tillväxten.
Men iaf så är det individuellt hur man växer beroende på gener & livsstil.
Hur snabbt du växer kan jag inte svara på. Käka rätt, träna rätt & vila rätt & sedan låt det ta den tid det tar.
Skit i hur lång tid det eventuellt kan tänkas ta, det är bara gissningslekar som kan sätta griller i huvudet på dig. Förlika dig med att det kommer ta tid, sen tränar du hårt och målmedvetet och tids nog är du där.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1348267&postcount=26
hehe jag är snart på bilden till vänster ;)
Skit i hur lång tid det eventuellt kan tänkas ta, det är bara gissningslekar som kan sätta griller i huvudet på dig. Förlika dig med att det kommer ta tid, sen tränar du hårt och målmedvetet och tids nog är du där.
jo det är sant. va bara lite nyfiken men kommer inte hänga upp mig på tiden. det får ta sin tid. har inget bättre för mig än att träna iaf.
jo det är sant. va bara lite nyfiken men kommer inte hänga upp mig på tiden. det får ta sin tid. har inget bättre för mig än att träna iaf.
Mm precis, sen är ju vägen ändå oftast allt annat än spikrak och det kan göra att även den bästa uppskattningen blir fel. Det tar olika lång tid för olika personer att lära sig att träna effektivt helt enkelt. En person kanske hittar rätt recept redan under sitt första träningsår och får en raketutveckling direkt. Någon annan kanske harvar på med medioker utveckling i ett flertal år innan polletten trillar ned och han får till det, då kanske han utvecklas mer på ett år än under alla sina tidigare år trots att han har tränat en tid och således inte borde utvecklas så fort egentligen.
Upptaget
2010-10-11, 21:20
För att vara biff i civila livet: Ca 2år
För att vara biff på kollo: 10år till oändligheten
Hahaha så sant :D *gah!*
Mm precis, sen är ju vägen ändå oftast allt annat än spikrak och det kan göra att även den bästa uppskattningen blir fel. Det tar olika lång tid för olika personer att lära sig att träna effektivt helt enkelt. En person kanske hittar rätt recept redan under sitt första träningsår och får en raketutveckling direkt. Någon annan kanske harvar på med medioker utveckling i ett flertal år innan polletten trillar ned och han får till det, då kanske han utvecklas mer på ett år än under alla sina tidigare år trots att han har tränat en tid och således inte borde utvecklas så fort egentligen.
bra sakt :) tack för alla trevliga svar!
Langster
2010-10-12, 14:50
Efter 5-6 års styrketräning var jag ungefär lika "stor" som jag är nu. Nu händer det inte så mycket på storleksfronten. Men musklerna ser på något sätt bättre ut ju längre man håller på ändå.
Hursomhelst, tränar man hårt och kontinuerligt i 5 år så är man garanterat märkbart större än när man började och även större än vad man var efter ett års träning.
zonecapone
2011-01-04, 10:34
Tog mig 8 år att göra detta:
http://www.zonecapone.com/ODDBALL.htm
LOVE!
ZONE
De flesta människor är "hardgainers", är man en av dem (som de allra flesta är) och dessutom ren så får man väll räkna med ca 5års hård progressiv träning, öka vikterna hela tiden. gör man det och sköter kosten kan man nog ha en riktigt imponerande fysik efter 5 år.
Att nå sin fulla potential med ren träning? 5-10år?
ett par år.
Pat mendes klassar jag som biff ;)
The Truth
2011-01-04, 11:48
5-10 år.
De flesta människor är "hardgainers", är man en av dem (som de allra flesta är) och dessutom ren så får man väll räkna med ca 5års hård progressiv träning, öka vikterna hela tiden. gör man det och sköter kosten kan man nog ha en riktigt imponerande fysik efter 5 år.
Att nå sin fulla potential med ren träning? 5-10år?
Den som tror att utvecklingen tar slut efter 5-10 år kommer också att stoppa sin utveckling där. Det finns ganska många som fortsätter att öka i styrka och muskelmassa även efter 15-20 år, skillnaden är att de har insett att det inte går lika fort längre men också att de vet hur de ska komma vidare.
Rikard Jansson
2011-01-04, 12:17
"Efter 20 år av träning ska man vara muskulärt stor, om det är vad man tränat för."
Som sagt, går inte att svara på. Men som många har skrivit så tror jag inte kolozzeums definition på "biff" är samma som en vanlig svenssons...
10 kg mer än sin längd? Ska jag väga 200 kg med bf under 20% för att vara biff?
Din längd -100.
190cm = 100kg osv osv.
coolboynesko
2011-01-04, 13:43
skulle nog gissa på om du har ca 40 cm runt armarna kommer du anses biff utav de normala folket!
men på kolo är de nog 50+ som gäller :)
Sheogorath
2011-01-04, 13:55
Tog mig 8 år att göra detta:
http://www.zonecapone.com/ODDBALL.htm
LOVE!
ZONE
Har du alltid varit ren, Zone? :)
snatch914
2011-01-04, 14:25
grova förenklingar;
kolozzeum grov = +5år (beroende på gener)
IRL grov = 2-4år (beroende på gener)
IRL biff = 1-3år (beroende på gener)
för att skaffa en liggbar kropp räcker det endast med magrutor + en ådra på bikeps, undernärd funkar mikket bråå..
Pansartax
2011-01-04, 14:47
Är du 170 cm lång ~ 5 år.
Är du 190 cm + ~ 10 år eller aldrig.
300 g protein och träning 5-7 dagar i veckan med optimal utrustning.
Din längd -100.
190cm = 100kg osv osv.
...
delta_mats
2011-01-04, 15:13
Jag tror folk underskattar vad Svenssons kallar för biff. Tonårsgrabbar som tränat 2 år kanske kallas för biff av småflickor möjligtvis. Nu är det ju så att det finns ganska gott om storvuxna karlar som även om de är fetare även är mycket större och starkare än vad en ung grabb hinner bli på två år. Men i det desperata sökandet efter uppmärksamhet kanske det är så att era vänner har barmhärtighet och ger er en och annan uppmuntrande kommentar då och då:).
Har en snubbe på gymmet som tränat i 13-14 år. Han är stor.
Så min gissning är att efter 10 år så borde man vara muskulöst stor. Om det är det man tränat för.
Låter som att du precis som jag är naturligt ganska liten. När jag började gymma vägde jag 53 kg, nu väger jag 78 kg (efter 2.5 år). Eftersom jag naturligt är hyfsat kort (1,74) och dessutom har ganska smal benstomme så syns muskler (och fett såklart) väldigt bra på mig. Tog inte alls lång tid innan folk började ge mig komplimanger att jag blivit större, och jag får höra väldigt ofta av folk att jag ser vältränad ut osv. Så för just dig tror jag inte det kommer ta särskilt lång tid, förutsatt att du har hyfsat lätt att lägga på dig. Du verkar ju iaf ha ungefär samma situation som jag
En annan grej man kanske bör vara medveten om är att med lite fett på kroppen så ser det bättre ut med kläder på, tycker jag. Man ser iaf större ut. Om folk ska tycka att man är biffig på stranden så kräver det mer än om de ska tycka att man ser biffig ut med kläder på iaf, tror jag.
Den som tror att utvecklingen tar slut efter 5-10 år kommer också att stoppa sin utveckling där. Det finns ganska många som fortsätter att öka i styrka och muskelmassa även efter 15-20 år, skillnaden är att de har insett att det inte går lika fort längre men också att de vet hur de ska komma vidare.
har du tränat hårt och skött allting i 10år så kommer du förmodligen om inte nått din fulla potential i varje fall vara nära. Klart att det går att öka i styrka därefter även om det kommer vara i mindre steg. Men pratar vi muskelmassa så finns det ju en del andra faktorer som spelar in. Börjar du tex träna när du är 35 år så är du 45 efter 10 år, din testoproduktion är lägre, din kropp klarar inte att återhämta sig lika snabbt osv. Därmed kommer det bli svårare att fortsätta växa. Börjar man träna när man är 15år så kommer man förmodligen att ha större utrymme och längre period att nå sin fulla potential.
Bara vad jag tror och tycker låter logiskt :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.