Visa fullständig version : Fet 17 åring söker hjälp!
Hedidude
2010-09-29, 17:55
Godkväll!
Jag har helt enkelt tröttnat på att vara tjock och VILL göra en förändring i mitt liv! Jag hade planerat att berätta lite om mig. Så here it goes!
Jag har aldrig under hela mitt liv varit smal på något sett. Jag var större än mina vänner i yngre ålder, men ändå inte tjock på något vis. Spelade fotboll och innebandy i stor utsträckning när jag var yngre. Jag var målvakt i båda sporterna (tjockis) men ändå duktig. Tränade med flera äldre årskullar, uttagen till stadslagen osv. Tränade flera pass om dagen och mycket matcher på helgerna. Efter ett tag var det inte kul längre. Jag hade kommit in i 15 års åldern och ville göra så mycket annat. Åka moppe, hänga med kompisarna och jaga flickor.
Att jag helt slutade att träna, började spela dator och kom in i puberteten medförde stort kcal intag och mycket stillasittande! Jag började sakta gå upp i vikt men tänkte inte så mycket på det. Vågen visade mer och mer men jag tyckte inte att det var någon big deal. Först var jag nöjd att väga 80kg. Sen var 90kg okej och vågen stannade tillslut på 110kg. Detta är vad jag vägde som mest efter en utomlandstrip i somras.
Nu har jag fått nog och jag vill inte se ut som jag gör. Så jag behöver lite hjälp och tips på vägen för att känna mer motivation och förhoppningsvis lyckas att nå min målvikt!
Mitt problem är inte godis eller liknande sötsaker. Jag ÄLSKAR mat. Äter mycket och fort samt häller i mig läsk. Alkohol har väl också en bov antar jag.
För en månad sen började jag att röra på mig. Tränade lite hemma och var ute och gick/sprang samt minskade mitt kolhydratintag. Jag åt inge godis eller drack läsk. Drack mineralvatten för det mesta. På två veckors tid hade jag förlorat 7kg. Men det fungerade inte. Försov mig hela tiden till skolan, var konstant hungrig och började äta lite mer mat. Nu ska jag försöka ta nya tag och det är därför jag ber om hjälp här!
Ålder: 17
Vikt: 103kg
Längd: 182cm
Det jag vill ha hjälp med är mat/motion/hemliga tips (om det nu finns sådana)
Jag har funderat på att köra på LCHF och utesluta kolhydrater överhuvudtaget!
Frukost: 06.00 Har svårt att komma upp i tid för att göra frukost men tipsa gärna om något lätt/nyttigt som går snabbt att göra!
Lunch: 10.50 Blir vad skolan har att erbjuda! Det finns dock 4-5 olika rätter att välja bland. Finns ofta Fisk, kyckling, kött samt hushållskost. Då hade jag tänkt att utesluta kolhydrater och ersätta med sallad. Jag tycker om sallad men jag får ingen mättande känsla utav det!
Middag: 17-18.00 Blir vad mamma lagar. Men sallad finns alltid. Ska jag be mor min köpa hem en del tonfiskburkar som jag kan äta med sallad. Antar att det är bättre än tex köttbullar/falukorv.
Jag har svårt att motivera mig ÄVEN fast att jag vet att jag inte vill se ut som jag gör. Skäms för att vara på stranden m.m och avstår helst från den.
Ett annat problem jag har är alkohol. Jag är ingen missbrukare på något sätt men när jag väl dricker blir det en del. Under en kväll/natt på fest har jag inga problem att häva i mig 12-14 33cl starköl alternativt 2 liter vin / 50cl vodka. Jag vill gå ner i vikt men samtidigt leva. Jag vill inte se tillbaka på min ungdomsperiod som vuxen och komma ihåg att jag gjorde inget. För jag tänkte bara på min viktnedgång.
Så finns det några tips? Jag vet att en starköl innehåller runt 250kcal. Men Vitt vin/vodka utblandat med ramlösa/lightläsk? Hur mycket bromsar det ner min viktnedgång? Uppskattningsvis dricker jag 2-3 gånger i månaden. Ibland en gång till. Ibland en gång mindre.
Sen angående träning. Har en motionscykel hemma, bor 100m från löparspåret osv. Tips? Hur mycket ska jag träna för att inte trötta ut mig själv totalt som jag gjort tidigare? Tips på enkla motionsformer som ger resultat välkomnas!
Det var väl allt jag hade att säga! Tack för att DU tog din tid att läsa och svara (;)) här på min tråd!
Mvh Hedidude! :cool:
Tror inte du behöver oroa dig för att festa någon gång då och då. Det handlar om hur du lägger upp ditt liv 7dagar i veckan, sköter du kost och träning 6dagar i veckan så är det självklart inget problem att festa loss en dag i veckan. Se ditt nya liv som ett livsprojekt, där är det hur du lägger upp delen större av ditt liv som räknas och ger resultat, inte vad du gör några dagar i månaden.
Bara mina 5 cent.
Hedidude
2010-09-29, 18:18
Tror inte du behöver oroa dig för att festa någon gång då och då. Det handlar om hur du lägger upp ditt liv 7dagar i veckan, sköter du kost och träning 6dagar i veckan så är det självklart inget problem att festa loss en dag i veckan. Se ditt nya liv som ett livsprojekt, där är det hur du lägger upp delen större av ditt liv som räknas och ger resultat, inte vad du gör några dagar i månaden.
Bara mina 5 cent.
Kloka ord. Tack! Stämmer verkligen.
Det där med LCHF. Tänk nu på när du ska gå ner i vikt precis som Gober skrev att se detta som ett livsprojekt. En ny livsstil. Inte en diet. Det är på grund av din livsstil som du har gått upp i vikt och inte av en misslyckad diet. Känner du att LCHF är något för dig. Then go for it. Jag personligen orkar inte med "Du får inte äta det där och det här." Jag, precis som du älskar mat. Jag äter allt jag tycker om men i lagom mängd. Vet man med sig att man ska iväg på fest eller man vill njuta av en stor pasta och sås talrik. Får man helt enkelt se till att träna extra den dagen eller under veckan.
Sen angående träning. Har en motionscykel hemma, bor 100m från löparspåret osv. Tips? Hur mycket ska jag träna för att inte trötta ut mig själv totalt som jag gjort tidigare? Tips på enkla motionsformer som ger resultat välkomnas!
Bara du själv kan svara på den frågan. För mig är det inte jobbigt att träna 7 gånger i veckan. Men det kanske är jobbigt för dig att träna 3 gånger. Vi alla är olika tränade. Börja precis som alla andra. På en bra nivå för dig själv och jobba dig uppåt. Du ska såklart inte köra ut dig från start. Hade jag tränat 7-10 gånger i veckan för ett halvår sedan skulle jag tränat mig rätt in i väggen och inte orkat mer och tappat motivationen. Men idag klarar jag det pga av att jag har vant min kropp för att göra det.
Att sätta sig på motionscykeln är väldigt lätt och effektivt. Jag hade använt mig av den mer än att gå ut och springa. Börja springa mer när du är lite lättare. Eller spring inte allt för ofta i början iaf. Känn efter hur din kropp mår. Glöm inte att styrketräna med. Läs deff guiden :P
samt häller i mig läsk
Börja drick Coca-Cola Zero t.ex :)
Hedidude
2010-09-29, 18:51
Det där med LCHF. Tänk nu på när du ska gå ner i vikt precis som Gober skrev att se detta som ett livsprojekt. En ny livsstil. Inte en diet. Det är på grund av din livsstil som du har gått upp i vikt och inte av en misslyckad diet. Känner du att LCHF är något för dig. Then go for it. Jag personligen orkar inte med "Du får inte äta det där och det här." Jag, precis som du älskar mat. Jag äter allt jag tycker om men i lagom mängd. Vet man med sig att man ska iväg på fest eller man vill njuta av en stor pasta och sås talrik. Får man helt enkelt se till att träna extra den dagen eller under veckan.
Bara du själv kan svara på den frågan. För mig är det inte jobbigt att träna 7 gånger i veckan. Men det kanske är jobbigt för dig att träna 3 gånger. Vi alla är olika tränade. Börja precis som alla andra. På en bra nivå för dig själv och jobba dig uppåt. Du ska såklart inte köra ut dig från start. Hade jag tränat 7-10 gånger i veckan för ett halvår sedan skulle jag tränat mig rätt in i väggen och inte orkat mer och tappat motivationen. Men idag klarar jag det pga av att jag har vant min kropp för att göra det.
Att sätta sig på motionscykeln är väldigt lätt och effektivt. Jag hade använt mig av den mer än att gå ut och springa. Börja springa mer när du är lite lättare. Eller spring inte allt för ofta i början iaf. Känn efter hur din kropp mår. Glöm inte att styrketräna med. Läs deff guiden :P
Börja drick Coca-Cola Zero t.ex :)
Okej. Jag älskar verkligen pasta. Men jag känner att jag måste avstå från det. Kan inte sluta äta och jag blir 100ggr mer sötsugen om jag äter pasta än om jag avstår.
Jag hade planerat att försöka gå en halvtimme innan frukost så ofta som jag kan. Bor nämligen en bit ifrån skolan så bussen går 06.30 om jag börjar 08.00. Hade annars tänkt att cykla 30-40minuter varannan dag rätt intensivt. Borde väl ligga på ungefär 300-400kcal i förbränning på det passet. Kanske lägga till en extra dags träning om jag vet med mig att jag ska dricka alkohol under helgen. Jag har ett gymkort på ett lokalt gym. Kanske träna där 1/2 ggr i veckan?
Det där med lightläsk. Jag tycker iofs att Coca-Cola Zero är gott men lurar man inte kroppen? Även om det inte innehåller kalorier i sig så luras väl kroppen? Har något med insulin att göra om jag har rätt. Men om det är ok att dricka Cola zero/Sprite Zero osv så är ju det godare än mineralvatten!
Tack för ditt svar!
Jag kan berätta vad jag har ändrat i mitt liv, 1 viktig sak.
Måttlighet!
Man kan faktiskt äta allt, men det måste ske med måtta!
Jag är inne på slutet av min andra träningsmånad när jag skriver detta.
Jag började gå till gymmet 4 dagar i veckan. Måndag till torsdag. Helgen är vilodagar med familj och vänner.
Jag slutade dricka dricka och gick över till vatten. Kolsyrat vatten blir det en del av.
Jag slutade ta mer än en portion när jag äter. Ökade dessutom på grönsakerna. Då pratar vi tyngre grönsaker som broccoli, morötter och andra rotsaker. Glöm tomater och gurka och sallad.
Äter också mer potatis istället för pasta och ris.
Samt dubblar kött, kyckling och fisk på tallriken. Det viktigaste som jag har kommit på är att man MÅSTE sluta äta innan man blivit mätt. Det är utan tvekan det svåraste i mitt nya liv. Att inte ta en gång till, att inte äta den där godbiten som blev över En portion tar man, sedan väntar man tills man blir mätt. För det blir man efter en stund.
Som någon sa innan tycker jag inte du skall ge dig in på något speciellt sätt att äta "dieter" för du kommer aldrig orka leva efter dom i längden, jag har försökt 10000 gånger under dom 15 år jag varit överviktig. Du behöver bara ändra ditt sätt att tänka när du äter vad gäller mängden.
Vad gäller alkohol, skippa det helt. Eller tillåt dig dricka 1 gång i månaden. Jag brukade dricka bärs i stort sett varje helt, ibland på vardagarna också förut innan jag började träna. Nu har jag smakat öl 1 gång på två månader. Det handlar om att priotera.
Är du överviktig så skulle jag skippa löpningen. Gå till ett gym och kör istället maskinerna som är "low impact" där så sparar du din kropps leder och benhinnor.
Träna efter skolan om det blir för tungt innan skolan. Men 1 timme om dagen, det har alla tid med. Skippa 1 timme framför datorn, tvn eller vad annat du brukar slappa med på kvällen. Gå till gymmet och träna istället.
VIKTIGT: Dom första veckorna, kanske månaden kommer vara ett rent helvete. Det är inget att sticka under stol med. När jag la om min kost och började träna skrek kroppen i protest. Det var lite som en pundare som tänder av på knark. Kroppen fick inte det socker den var van vid och all annat skit jag brukade äta.
Men det är då det gäller att vara målmedveten. Ett tips är då när suget faller på att ställa dig framför spegeln och fråga dig själv "fet eller vältränad?" gå ut och gå en sväng i stället så kommer suget försvinna.
Så som slutord. Du kan gå ner utan att svälta dig. Träna 4 dagar i veckan och börja äta portion istället för mängder hela tiden så kommer du tappa mängder i vikt. Jag tappade utan problem 6 kilo första månaden, då hade jag ändå ätit lite pizza osv under den månaden. I morgon har jag invägning efter månad 2 och jag hoppas jag har fått bort ca 4-5 kilo till då. Siktar på 1 kilo i veckan men i början går det snabbare.
1. Bestäm dig. (ingen kan göra det åt dig, du måste genomföra detta själv)
2. Måttlighet. (Ät vad du vill nästan, men med måtta. Drick inte läsk dock och ät inte bröd)
3. För träningsjournal. (Ta kort, ta mått och väg dig. Gör sedan detta varje månad. Starta en blogg, du anar inte vilken respons och stöd man får från folk när du kämpar)
Lycka till! Hör av dig om jag kan stötta dig eller hjälpa dig på något sätt. Alla kan gå ner i vikt, det är bara en fråga om hur hård vägen är till målet.
Det där med lightläsk. Jag tycker iofs att Coca-Cola Zero är gott men lurar man inte kroppen? Även om det inte innehåller kalorier i sig så luras väl kroppen? Har något med insulin att göra om jag har rätt. Men om det är ok att dricka Cola zero/Sprite Zero osv så är ju det godare än mineralvatten!
Det där har jag också hört förut, snubben försökte påstå att man fortfarande kunde bli fet av det...
Men hur ska kroppen "skapa" kcal utan att ha fått i sig kcal? Låter väl inte logiskt.
Hedidude
2010-09-29, 18:58
Ska väl tillägga att jag även brukar tobak i form utav Cigaretter. Funderar starkt på att lägga av med på vardagarna och börja snusa istället. Jag vet att snus inte är bra men med tanke på andningskapaciteten borde väl snus vara bättre och feströka då och då?
Antar att det här räknas som en dubbelpost men jag är ny och hittade ingen "update" knapp i mitt första inlägg!
Hedidude
2010-09-29, 19:10
Jag kan berätta vad jag har ändrat i mitt liv, 1 viktig sak.
Måttlighet!
Man kan faktiskt äta allt, men det måste ske med måtta!
Jag är inne på slutet av min andra träningsmånad när jag skriver detta.
Jag började gå till gymmet 4 dagar i veckan. Måndag till torsdag. Helgen är vilodagar med familj och vänner.
Jag slutade dricka dricka och gick över till vatten. Kolsyrat vatten blir det en del av.
Jag slutade ta mer än en portion när jag äter. Ökade dessutom på grönsakerna. Då pratar vi tyngre grönsaker som broccoli, morötter och andra rotsaker. Glöm tomater och gurka och sallad.
Äter också mer potatis istället för pasta och ris.
Samt dubblar kött, kyckling och fisk på tallriken. Det viktigaste som jag har kommit på är att man MÅSTE sluta äta innan man blivit mätt. Det är utan tvekan det svåraste i mitt nya liv. Att inte ta en gång till, att inte äta den där godbiten som blev över En portion tar man, sedan väntar man tills man blir mätt. För det blir man efter en stund.
Som någon sa innan tycker jag inte du skall ge dig in på något speciellt sätt att äta "dieter" för du kommer aldrig orka leva efter dom i längden, jag har försökt 10000 gånger under dom 15 år jag varit överviktig. Du behöver bara ändra ditt sätt att tänka när du äter vad gäller mängden.
Vad gäller alkohol, skippa det helt. Eller tillåt dig dricka 1 gång i månaden. Jag brukade dricka bärs i stort sett varje helt, ibland på vardagarna också förut innan jag började träna. Nu har jag smakat öl 1 gång på två månader. Det handlar om att priotera.
Är du överviktig så skulle jag skippa löpningen. Gå till ett gym och kör istället maskinerna som är "low impact" där så sparar du din kropps leder och benhinnor.
Träna efter skolan om det blir för tungt innan skolan. Men 1 timme om dagen, det har alla tid med. Skippa 1 timme framför datorn, tvn eller vad annat du brukar slappa med på kvällen. Gå till gymmet och träna istället.
VIKTIGT: Dom första veckorna, kanske månaden kommer vara ett rent helvete. Det är inget att sticka under stol med. När jag la om min kost och började träna skrek kroppen i protest. Det var lite som en pundare som tänder av på knark. Kroppen fick inte det socker den var van vid och all annat skit jag brukade äta.
Men det är då det gäller att vara målmedveten. Ett tips är då när suget faller på att ställa dig framför spegeln och fråga dig själv "fet eller vältränad?" gå ut och gå en sväng i stället så kommer suget försvinna.
Så som slutord. Du kan gå ner utan att svälta dig. Träna 4 dagar i veckan och börja äta portion istället för mängder hela tiden så kommer du tappa mängder i vikt. Jag tappade utan problem 6 kilo första månaden, då hade jag ändå ätit lite pizza osv under den månaden. I morgon har jag invägning efter månad 2 och jag hoppas jag har fått bort ca 4-5 kilo till då. Siktar på 1 kilo i veckan men i början går det snabbare.
1. Bestäm dig. (ingen kan göra det åt dig, du måste genomföra detta själv)
2. Måttlighet. (Ät vad du vill nästan, men med måtta. Drick inte läsk dock och ät inte bröd)
3. För träningsjournal. (Ta kort, ta mått och väg dig. Gör sedan detta varje månad. Starta en blogg, du anar inte vilken respons och stöd man får från folk när du kämpar)
Lycka till! Hör av dig om jag kan stötta dig eller hjälpa dig på något sätt. Alla kan gå ner i vikt, det är bara en fråga om hur hård vägen är till målet.
Tack för ditt svar! Gav mig en annan syn på saker och ting och lycka till själv!
Har redan tagit kort och mätt mig. Vet dock inte om jag klarar mig att kolla 1 gång i månaden. Är alldeles för ivrig. Men ska satsa på varannan vecka i alla fall!
Det viktigaste är att du inte springer och kollar vågen varje dag. Sätt var 14 dag då så blir det bra. :)
Hedidude
2010-09-29, 19:56
Det viktigaste är att du inte springer och kollar vågen varje dag. Sätt var 14 dag då så blir det bra. :)
Ja! Kommer en uppdatering om 14 dagar angående den biten!
Okej. Jag älskar verkligen pasta. Men jag känner att jag måste avstå från det. Kan inte sluta äta och jag blir 100ggr mer sötsugen om jag äter pasta än om jag avstår.
Mitt tips då är att du använder matvåg och väger hur mycket kalorier du ska ha. När du då har ätit upp pastan finns det ju inget kvar. Men om man bara tar och kokar upp lite med ögonmått blir det lätt för mycket och det är svårt att sluta äta. Tänk även när du ska äta/göra en måltid: "Kött och grönsaker med pasta" och inte "Pasta med kött och grönsaker"
Kanske träna där 1/2 ggr i veckan?
Kalas. Börja med det utöver din konditionsträning
Det viktigaste är att du inte springer och kollar vågen varje dag. Sätt var 14 dag då så blir det bra.
Jag kollar vågen nästan varje morgon. Jag vet att vikten pendlar mycket på grund av vätska osv. Men när jag ser att jag har gått ner lite i vikt blir jag glad och vill fortsätta. Om det står det still eller om jag gått upp i vikt blir jag irriterad och vill kämpa hårdare för att gå ner snabbare ;)
GOOD LUCK! :thumbup:
Anton Fräs
2010-09-29, 20:31
Jag tror att för de flesta som inte kör en tävlingsdeff är vägning 1 gång vecka eller varannan vecka det bästa. Så man inte nojjar och blir orolig och ändrar hejvilt med maten, vilket är lätt hänt för många om man väger sig dagligen.
Såklart indviduellt.
Ät den mat som serveras hemma, men prata gärna med dina föräldrar om att laga sådan mat som gynnar dina mål. Att börja äta annat t.ex. tonfisk ur burken och sallad när de andra lagar middag kommer antagligen bara öka risken att du tröttnar.
Börja successivt äta mindre portioner - återigen, starta igen hardcore-diet då det snarare är en livstilsändring snarare än en snabb lösning för att få fram magrutorna innan sommaren.
Hitta en motionsform som du tycker om - så att du faktiskt gör den och inte tröttnar. Börja med ett par pass i veckan och öka successivt, men inte i en för snabb takt.
Om du har tid, gå av några busshållsplatser innan och promenera i en 20-25 minuter. Försök att bli mer aktiv på dagarna/kvällarna även om du inte tränar. Sitt inte bara vid datorn.
Att utesluta kolhydrater är ett sätt att minska på kcalmängden men det kanske inte behöver gå så långt att du utesluter det helt utan bara ser till att ta mindre portioner av allting. Speciellt eftersom du har tillgång till mat både i skolan och hemma så blir det bara krångligt och jobbigare att inte "få" äta av allt.
Själva viktnergången är bara en del av din framtida livsstil. För det är ju den som måste förändras om du inte vill hamna i samma sits igen.
Att lära sig om vilka effekter träning och kosten har på kroppen är ett mycket användbart redskap för dig att nå dina mål. Börja med Deff-guiden som du blev tipsad om i ett tidigare inlägg.
Som sagts tidigare är måttlighet en viktig punkt när det gäller att lägga om sin livsstil.
Visserligen har jag inte samma historia, men kan berätta den ändå.
Jag och en polare satt hemma och kände oss allmänt slöa, och funderade på vad andra ungdomar kan tänkas göra förutom att supa och kasta sten. Vi kom efter ett tag med samlad kraft fram till att gym lät som en relativt vettig sysselsättning, även om ingen av oss direkt hade någon aning om något vad gäller gymträning.
Tog två pass, sedan gjorde jag som jag alltid har en tendens att göra såfort något nytt gör entré i mitt liv, började läsa på om det. Tog nog inte mer än ett par veckor innan jag hade bränt x-hundralappar på i princip verkningslösa pulver och piller som jag stod fast vid skulle göra mig till hulken. Hade dessutom kollat upp scheman och strukturerat upp vår träning, min vän mest hängde med och tyckte väl det hela verkade något överdrivet.
Nåväl, till slut sa det smack, och jag inser att pulverna och pillerna inte ger mig något alls, förutom en avgrund i spargrisen. Därför skippade jag detta helt. Träningen kändes tråkig och jag var inte alls lika peppad längre. Men jag fortsatte läsa, läsa och läsa. Till sist hade jag läst mig till att kosten är mycket viktigare än några pulver alls och detta blev min nya "hobby" tillsammans med träningen. Varje gång jag kom hem och kände att jag hade ätit bra, tillräckligt och gjort mitt på träningen kändes det som en lyckad dag. Och så är det än idag, för detta fungerar!
Jag har fortfarande min kropp och kost som min största hobby, jag vet att jag sitter på kunskap och kännedom om min egen kropp som gör att jag kan styra hur den utvecklas i viss mån, och den känslan är oslagbar!
Mitt råd är att skippa datorspelet/tvn/whatever och försök göra din nya livsstil till något av en hobby, när du lär känna och kan laborera och styra din kropp kommer du vara nöjd, det kan jag faktiskt lova!
EDIT: För övrigt kan jag tillägga att min vän fortfarande hänger kvar och tränar med mig. Däremot tror jag inte att han hade gjort det utan mig (ja, ibland får man vara självgod ;) ) eftersom han ser det endast som träning, jag ser det som en hobby och en livsstil. Jag känner mig manad att dra mig till gymmet hur trött jag än är, även om det innebär att jag får gå upp 1½ timme tidigare, eftersom att jag vet att det ger de resultat jag vill ha.
Hedidude
2010-09-29, 21:07
Tack alla! Jag ska fundera lite hur jag ska göra men känns som om jag ska utesluta kolhydrater för det mesta. Jag vet inte varför men jag blir så sjukt sugen på läsk om jag äter mycket pasta och så. Det kanske blir att man äter lite pasta 1 eller 2 gånger i veckan för att inte tröttna på keso-tonfisk-sallad till middag den närmsta tiden. Jag har knäppt lite bilder som jag kan lägga upp för dom som är intresserade. Tänkte lägga upp bilder 1 gång i månaden.
Lägg gärna upp bilder. Starta en träningstråd i trångingsdagbokforumet. Där kan du samla dina träningar dagligen. Så en start bild är inte fel. Du kommer se mer skillnad än du tror. För det är väldigt lätt att känna att det händer ingenting fast du tränar och tränar. Det är där dina uppskrivna mått, vikter du tar på gymmet osv kommer in. Då kan du ju se att du faktiskt har ökat 5kg i någon övning osv. Små saker som tillsammans ger dig en helhetsbild som är klart mer uppmuntrande än om du inte skrivit ner något alls. :)
Hedidude
2010-09-29, 21:28
Lägg gärna upp bilder. Starta en träningstråd i trångingsdagbokforumet. Där kan du samla dina träningar dagligen. Så en start bild är inte fel. Du kommer se mer skillnad än du tror. För det är väldigt lätt att känna att det händer ingenting fast du tränar och tränar. Det är där dina uppskrivna mått, vikter du tar på gymmet osv kommer in. Då kan du ju se att du faktiskt har ökat 5kg i någon övning osv. Små saker som tillsammans ger dig en helhetsbild som är klart mer uppmuntrande än om du inte skrivit ner något alls. :)
Absolut det ska jag göra!
En annan fråga. Angående styrketräningen. Jag slutar tidigt på måndagar och tisdagar. Jag tränar gärna dom två dagarna på gymmet! Är det bättre att tex köra varannan dag styrkepass/kondition eller spelar det absolut ingen roll? För isf hade jag tänkt att köra på följande:
Måndag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan
Tisdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan
Onsdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen
Torsdag:Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen
Fredag: Gå 30 minuter innan frukosten - Om jag har tid och "det händer" inget i förorten.
Lördag: Vilodag
Söndag: Konditionsträning.
Vad tror ni? För hårt? Jag har tränat mycket som sagt tidigare i mitt liv. Ska jag ta en till vilodag mitt i veckan?
Nej, du lurar inte kroppen genom att dricka lightläsk, eller andra produkter som är sötade med sötningsmedel, för den delen.
Sötningsmedel innehåller ingen energi och påverkar därför inte insulinnivåer (och därmed heller inte blodsocker). Det är populärt bland bl.a. diabetiker just för detta faktum.
Absolut det ska jag göra!
En annan fråga. Angående styrketräningen. Jag slutar tidigt på måndagar och tisdagar. Jag tränar gärna dom två dagarna på gymmet! Är det bättre att tex köra varannan dag styrkepass/kondition eller spelar det absolut ingen roll? För isf hade jag tänkt att köra på följande:
Måndag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan
Tisdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan
Onsdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen
Torsdag:Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen
Fredag: Gå 30 minuter innan frukosten - Om jag har tid och "det händer" inget i förorten.
Lördag: Vilodag
Söndag: Konditionsträning.
Vad tror ni? För hårt? Jag har tränat mycket som sagt tidigare i mitt liv. Ska jag ta en till vilodag mitt i veckan?
Träna som det passar dig och tycker är tillfredsställande. Det är viktigare att du kommer igång än optimerar ett träningsprogram.
Om det är mycket eller ej beror på hur du tränar kondition och hur du styrketränar. På frågan om det är det hänvisar jag till mitt svar ovan.
Hedidude
2010-09-29, 21:34
Nej, du lurar inte kroppen genom att dricka lightläsk, eller andra produkter som är sötade med sötningsmedel, för den delen.
Sötningsmedel innehåller ingen energi och påverkar därför inte insulinnivåer (och därmed heller inte blodsocker). Det är populärt bland bl.a. diabetiker just för detta faktum.
Tack för ditt svar! Då vet jag det och jag är lite lyckligare! ;D
Det som kan vara ett problem med lightläsk/sötningsmedel är att vissa upplever att det gör dem mer sötsugna. Då handlar det inte om några magiska egenskaper hos sötningsmedel, utan om hur man själv associerar till den söta smaken. Vilken typ man är märker man ju.
Jag tycker du skall droppa läsken, light eller inte. Du behöver den ju inte för att leva. Nu handlar det ju om att bryta ett mönster. :)
Det är utan tvekan olika mellan personer, för mig var lightläsk det som fick mig att härda ut när jag slopade all vanlig läsk, godis och annat onyttigt (började på 95-96kg i mars, ligger på övre delen av 7xkg idag)
För mig fungerar Pepsi Max bättre då jag tycker den känns sötare i smaken.
Lycka till!
Jag läste nånstans (Var det på det här forumet?) om att när man dricker light-dricka så förväntar sig kroppen socker, och börjar frisätta(?) insulin eller nånting (jag har absolut noll koll på hur det funkar...), men när sockret uteblir så blir man snarare hungrigare. Kan det finnas någon sanning i det?
Jag läste nånstans (Var det på det här forumet?) om att när man dricker light-dricka så förväntar sig kroppen socker, och börjar frisätta(?) insulin eller nånting (jag har absolut noll koll på hur det funkar...), men när sockret uteblir så blir man snarare hungrigare. Kan det finnas någon sanning i det?
Nej, för kroppen utsöndrar inget insulin när man dricker lightläsk. Däremot som Tolkia skriver kan vissa känna mer sötsug.
edit: kroppen "förväntar" sig inte heller något socker.
Under en kväll/natt på fest har jag inga problem att häva i mig 12-14 33cl starköl alternativt 2 liter vin / 50cl vodka. Jag vill gå ner i vikt men samtidigt leva.
Varför dricker du så mycket?
Att leva är en sak, att dricka 14 starköl på en kväll är en annan. Jag tycker du borde se över vad som är viktigt i ditt liv och vad som ger dig lycka. Men ja, du är 17 år och får göra dina egna misstag om du så gärna behagar.
Förövrigt tycker jag du är inne på rätt spår och får många fina tips här. Det viktigaste tycker jag är att du faktiskt bestämt dig för att gå ner i vikt och komma i form.
Det jag tycker man bör komma i håg i slutändan är att det är du själv som väljer hur din kropp ser ut/mår. Det går inte att skylla på något eller någon annan. Lycka till, be strong! :thumbup:
Jag vet inte varför men jag blir så sjukt sugen på läsk om jag äter mycket pasta och så. Det kanske blir att man äter lite pasta 1 eller 2 gånger i veckan för att inte tröttna på keso-tonfisk-sallad till middag den närmsta tiden.
Jag är en av de få privilegierade som har varit med på ett FAA-möte (Food Addicts Anonymous) utan att vara beroende. Det är en systerorganisation till AA och NA (Narcotics Anonymous). Det som behandlas i FAA är sockerberoende. En tjej som var där hade också haft problem med narkotika i flera år, mest amfetamin. Hon tyckte att det var betydligt lättare att sluta med drogerna än med sockret.
Sockerberoende kan man vara i en steglös skala mellan ett svagt sug ibland till att desperat sätta sig i bilen och köra 10 mil för att komma till en nattöppen mack för att köpa godis. Av ditt citat och alkoholkonsumtion kan jag gissa att du ligger i riskzonen för problem.
På sockerberoende personer triggar socker i stort sätt samma belöningsmekanismer i hjärnan som alkohol. Därför är det vanligt att sockerberoende har alkoholproblem.
Många har också problem med light-drycker. Jag har inte sett någon medicinsk förklaring men många har använt light-drycker som "metadon" under omställningen till en helt kolhydratfri kost. Efter en tid har de även kunnat sluta med light-drycker. Kolsyran i drycker ställer till det men i ganska liten grad.
Det finns inga medicinska behandlingar för sockerberoende (vad jag vet). Det enda som hjälper är strikt LCHF. Om man kör fakirvarianten med nästan inga kolhydrater alls så släpper till slut suget nästan helt. Vissa är så känsliga att de inte ens kan ta grädde i kaffet utan att suget triggas. (Just mejeriprodukter är luriga eftersom de inte bara innehåller socker, utan dessutom för att mjölkprotein frisätter insulin.) Min fru har just vant sig vid att inte hata kaffe utan grädde.
Läs allt om LCHF på t.ex. www.kostdoktorn.se. Det är nog den mest seriösa siten i Sverige. Det största forumet är kolhydrater.ifokus.se.
Jag håller med om allt vad tidigare talare sagt om träningen. Se bara till att starta mjukt. Det är lätt att gå i väggen i början. Lägg gärna om kosten först och börja träna en eller två veckor senare. Det är svårt nog ändå.
Lycka till
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.